,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 29 March 2015

HUDUD - AKU BERDO'A SEMOGA MALAYSIA MENERIMANYA DARI PERSPEKTIF KEADILAN UNTUK SEMUA

KAMU ORANG BAIK ATAU ORANG JAHAT?

Ini adalah asas penting untuk menjalankan HUKUM di dunia ini. Sejak dari awal tamaddun manusia telah ada hukuman.

Kenapa perlu ada hukuman?
Hukuman akan terjadi dan terpakai bila peraturan hidup manusia atau haiwan itu di langgari.

Undang-undang RIMBA:
Contoh, dalam satu kawanan Singa atau Harimau atau Monyet, kawanan binatang ini ada Ketuanya dan Ketuanya ini ada HAK keatas anak buahnya dan dia juga menjadi Tanggung Jawabnya untuk menjaga KESELAMATAN anak buahnya. Jika di perhatikan jika ada Singa atau Harimau atau Monyet lain yang masuk ke kawasan mereka ini.....pergaduhan akan berlaku....ini di namakan BEREBUT kawasan. Tapi hakikatnya adalah itulah PERATURAN namanya.

Undang-undang MANUSIA:
Contoh: dalam satu-satu Puak atau Komuniti ia ada peraturan sendiri. Sesiapa yang melanggari peraturan ini ianya menjadi satu kesalahan dan KESALAHAN itu akan TERPADAM dengan HUKUMAN atau MAAF dari pihak yang lain. Di sini MAAF akan datang dari orang yang mempunyai HAK ke atasnya.

HAK: Hak disini adalah PEMILIKAN atau KEPUNYAAN ke atas sesuatu itu. Contohnya:

MANUSIA: Wanita...ia ada pelikannya...jika Isteri, ia kepunya suaminya, Anak Dara, ia adalah kepunyaan BAPAnya atau WARISnya. Anak Yatim, ianya kepunyaan masyarakat umum.

PEMILIKAN/BENDA: Ianya berupa barang mudah alih atau statik....ianyanya bernama atau berGRAN atau di fahami walau pun tiada bersurat. Contoh, itu bola Ah Chong.......Tanah, ianya adalah kepunya Individu atau pemilikan Kerajaan. Binatang ternakan, ia kepunyaan PENTERNAKNYA.

MENCURI
Didalam HAK seperti penulis sebutkan di atas, selain manusia....jika kamu mengambilnya tanpa kebenaran ianya adalah MENCURI. Kenapa kamu mencuri? Disini ada dua perbicaraan akan berlaku. 1. Mendakwanya kerana mencuri. 2. Sebab mencuri......hukuman akan terjadi jika mencuri hanya kerana hendak bermewah seperti MENGAMBIL WANG RAKYAT ATAU HARTA NEGARA atau khianat, ITU SAHIH POTONG TANGAN, tapi jika Tuan Punya HAK maafkan kamu bagaimana?....maka terlepaslah kamu dari hukuman potong tangan...ADIL TAK HUDUD NI?.....tapi jika kamu mencuri kerana anak kamu lapar. Hukuman akan DIGUGURKAN.... dan kesalahan akan berbalik kepada KOMUNITI di mana kamu tinggal. Ramai yang akan bersalah jika kemu mencuri kerana "TERPAKSA"(kerana anak lapar atau keluarga sakit) Pertama yang bersalah adalah Amil....Tok Imam....Kadi....Ketua Masyarakat...jiran, KERAJAAN dll.

ZINA
Jika manusia dan kamu ada hubungan TERLARANG dengannya, ini bererti kamu telah MENCEROBOH hak pemiliknya....sama ada suaminya atau anaknya....walau pun ianya suka-sama suka atau memperlakukan sesuatu keatas seperti JENAYAH ROGOL. Jika rogol ia nampak jelas ianyanya satu JENAYAH, tapi bagaimana dengan suka sama suka. Kedua-duanya baik sangat....tiada rekod jenayah lagi.

Apa HUKUMAN yang paling baik jika Isteri dan Ibu anda di ROGOL seperti ini?

Disinilah selalunya HAK ASASI MANUSIA akan memainkan peranan. Tapi adakah Penggubal Undang-undang HAK ASASI MANUSIA itu sendiri mahu ISTERINYA atau ANAKNYA di biarkan BEBAS melaklukan HUBUNGAN TERLARANG? Atau adakah anda sendiri mahu ISTERI dan ANAK DARA anda bebas meniduri siapa sahaja yang mereka suka? Atau adakah anda suka SUAMI anda bebas hidup sebagai seorang GAY? Adakah anda mahu anak lelaki anda menjadi GAY? Apa akan terjadi dengan tamaddun manusia jika lelaki kahwin dengan lelaki? Bagaimana untuk mendatangkan zuriat? Cuba lihat logiknya disini....apa yang di perkatakan oleh Robert Mugabe bila Obama mahukan Zimbabwe menghalalkan Perkahwinan GAY.....


Mahukah Obama menjadi "ISTERI" Robert Mugabe?

BUNUH
Jika kamu merompak dan menembak atau berlaku kejam ke atas Tuan Rumah atau seperti kes tembak Kerani Bank.....ini nama HUKUM BALAS.....Bila perbicaraan jika seorang dari waris mangsa tidak maafkannya, maka MATI BALASNYA MATI.......tapi bila semua Waris Mangsa maafkan Penjenayah itu....maka bebaslah ia........jika ini terjadi kepada keluarga anda apakah hukuman yang anda mahu ke atas penejnayah ini?.....ADIL TAK HUDUD?

pegawai-bank-ditembak-matigambar-suspek
HUKUM BALAS - Mati BALAS mati


JIKA ROGOL....maka PEROGOLLAH akan di bicarakan dan di hukum.....
JIKA SUKA SAMA SUKA.....100 rotan atau REJAM sampai mati.....
JIKA MATI BALASNYA MATI kecuali di maafkan oleh semua warisnya.


Di sinilah JELAS undang-undang dan peraturan yang manusia buat itu tidak selengkap sepertimana yang telah di WAHYUKAN oleh Allah untuk kita menuritinya.....kerana itulah sebaik-baik PERATURAN kehidupan.....HUDUD bukanlah HUKUMAN tetapi ianya adalah PERATURAN yang perlu di patuhi.


MORAL OF THE HUDUD - JIKA KAMU ORANG BAIK, KENAPA PERLU TAKUT?


你们这些人善或恶的人吗?

这是在这个世界上开展法律的重要依据。自人类文明开始就一直没有处罚。

他们为什么要受到惩罚?
将出现量刑并适用人类生活或动物Turip的任何规则。

法勒梅:
例如,在狮子老虎或猴子或者,牛群的牛群,有董事长和他手下的首席HAK那里,他也成为了负责维护安全的士兵。如果如果有狮子老虎或或其他猴子到自己的区域的说明.....这将是....这就是所谓的SCRAMBLE区。但事实是,条例的名称。

人类法律:
例如:在一个家族或社区也有它自己的规则。人谁melanggari本条是一项罪行,它会关闭ERROR罚款​​或MAAF其他各方。在这里,MAAF将来自人谁有权到它。

RIGHT:就在这里是所有权或决定的东西。例如:

MAN:女士们......它没有鹈鹕...如果妻子,丈夫,安卡达拉他的决定,这是由他的父亲或他的继承人所有。孤儿,它属于公众。

所有权/ OBJECT:这是一个移动或静止的东西....他命名或berGRAN或理解,但没有落款。例如,球.......阿崇村,这是常见的个人或政府所有权。家畜,它属于农民。


HAK在这样的作家上面提到的,除人类之外....如果你把它未经许可这是偷。你为什么要偷?这里有两个会发生审判。 1.被控偷窃。 2.对于偷......罚款,如果偷只是为了bermewah喜欢拍摄的金钱或财产的国家或奸诈会发生,有效划破的双手,但如果所有人的权利原谅你怎么了?......那你terlepaslah截肢的手......只是没有处罚NI?......但如果​​你偷,因为你饿了的孩子。处罚将被开除....和失误会回来给你住的地方社区。许多人是有罪的,如果克木偷,因为“HAD”(因为孩子是饿了或生病的家庭成员)首先是犯托克伊玛目阿米尔.... .... ....卡迪社区领袖......邻居等协定。

通奸
如果你是与他的人力和故宫的关系,这意味着你对业主进行入侵....无论是她的丈夫或儿子....即使喜欢,不管你喜欢还是把东西像强奸。如果强奸它似乎很清楚,他问了罪,但如何达成共识。两者都是非常好的....再没有犯罪记录。

这通常是人权会起到一定的作用。但无论是绘图员人权本身喜欢他的妻子或孩子melaklukan让独立的关系被禁止的?或者你自己的,想妻子未婚您可以自由他妈的任何人,他们喜欢什么?还是你喜欢你的丈夫自由地生活作为一个同性恋?你想你的儿子是同性恋?会发生在人类文明的男人结婚的男人呢?如何把一个孩子?试试,看看这里的逻辑是什么....在yanh由罗伯特·穆加贝津巴布韦讲,如果奥巴马希望同性婚姻合法化.....



奥巴马将成为“妻子”罗伯特·穆加贝?

BUNUH
如果你来抢和拍摄或业主或种情况下,射手银行职员法律对策的名字.....这.....试验时,如果受害人的继承人之一,不原谅她,然后关关回复残酷berlakum .... ......但是,当所有瓦里丝受害者的宽恕罪犯....然后她被释放........只是不处罚?

如果强奸....那么强奸犯将谈论.....
如果你喜欢同样的爱..... 100甘蔗或乱石致死.....
IF除了在赦免所有继承人关关的答复。


这无疑是法律法规,人类不完整的,因为它是在我们menuritinya灵感来自上帝.....因为这是最好的人生.....处罚条例有关,但它不一定是调控服从。


道德的惩罚的 - 如果你善良的人,为什么要怕?


YOU PEOPLE GOOD OR EVIL PEOPLE?

This is an important basis for conducting LEGAL in this world. Since the beginning of human civilization has been no punishment.

Why should they be penalized?
Sentencing will occur and apply any rule of human life or animal in Turip.

Law Flamel:
For example, in a herd of lions or tigers or monkeys, herds, there's chairman and chief HAK there on his men and he also became responsible for maintaining SAFETY soldiers. If the note if there are lions or tigers or other monkeys into their own area ..... this is going to be .... This is called SCRAMBLE area. But the fact is that REGULATIONS name.

HUMAN law:
Example: in a clan or community it has its own rules. Anyone who menglanggari this regulation is an offense and it will switch off ERROR PENALTY or MAAF from other parties. Here MAAF will come from people who have a RIGHT onto it.

RIGHT: Right here is OWNERSHIP or decision on something. For example:

MAN: Ladies ... it's no pelicans ... if the wife, he decision of her husband, Anak Dara, it is owned by his father or his heirs. Orphans, it belongs to the general public.

OWNERSHIP / OBJECT: It is a mobile or static thing .... he named or berGRAN or understood though no inscription. For example, the ball ....... Ah Chong Estate, it is common Individuals or government ownership. Livestock, it belongs to the farmers.

Steal
HAK in such authors mentioned above, other than human .... if you take it without permission it is STEALING. Why do you steal? Here are two of the trial will occur. 1. indicted for stealing. 2. For stealing ...... penalty will occur if steal just to bermewah like TAKE THE MONEY OR PROPERTY STATE or treacherous, is valid CUT HANDS, but if Proprietor RIGHTS forgive you how? .... Then you terlepaslah of amputating hands ... JUST NOT PENALTIES NI? ..... but if you steal because you're hungry children. Penalties will be DISMISSED .... and mistakes will come back to where you live COMMUNITY. Many are guilty if kemu steal because "HAD" (because the child is hungry or sick family members) First of guilty is Tok Imam Amil .... .... .... Kadi Community Leader ... neighbors, etc. GOVERNMENT.

Adultery
If you are human and FORBIDDEN relationship with him, it meant you were intruding upon the owners .... either her husband or her son .... even though it likes, whether you like it or treat something on like rape. If rape it seems clear he asked a CRIME, but how to consensual. Both were very good .... no criminal record again.

This is usually HUMAN RIGHTS will play a role. But whether Draftsman HUMAN RIGHTS itself like his wife or children in melaklukan let INDEPENDENT RELATIONSHIP FORBIDDEN? Or do you own and want WIFE UNMARRIED you are free to fuck whomever they like? Or do you like your HUSBAND free to live as a gay? Do you want your son to be gay? What will happen to the human civilization men marrying men? How to bring a child? Try to see the logic here .... what yanh in talking by Robert Mugabe Zimbabwe if Obama wants to legalize gay marriage .....



Will Obama be the "WIFE" Robert Mugabe?

BUNUH
If you rob and shoot or cruel berlaku on Landlord or kinds of cases shooters Bank Clerk LEGAL RESPONSE name ..... this ..... When trial if one of the heirs of the victim does not forgive her, then OFF OFF reply .... ... but when all Waris victim's pardon criminals .... then she is released ........ JUST NOT PENALTIES?

IF THE RAPE .... then the rapist will be talking about .....
IF YOU LIKE THE SAME LOVE ..... 100 cane or stoning to death .....
IF OFF OFF reply except in the pardon by all heirs.


This is DEFINITELY the laws and regulations that humans do not complete as it was in inspired by God for us menuritinya ..... because that's the best of life ..... PENALTIES REGULATIONS PERTAINING but it is not necessarily REGULATION obey.


MORAL OF THE PENALTIES - IF YOU GOOD PEOPLE, WHY SHOULD BE AFRAID?

Alhamdullillah......

Assalamualaikum WBT

Saya Tok Aki Aji tidak bersama siapa-siapa dan sebagai bapa kepada 4 anak perempuan dan se orang anak lelaki seperti bapa-bapa yang lain amat risau dengan JENAYAH di Malaysia ketika ini. Dengan undang-undang yang sedia ada nampaknya kita telah gagal menguruskan MANUSIA yang semakin pintar menyembunyikan bukti dan kesilapan ternikal semasa pendakwaan sering membuatkan penjenayah terlepas dari hukuman. 

Ibu-bapa sering rasa tidak selamat tika membiarkan anak-anak kecil bermain di luar. Wanita sering rasa tidak selamat dan menjadi mangsa ragut dan rogol tika bersendirian. Pecah rumah dan rompak seperti sudah tiada penghujungnya. Dengan rasa penuh syukur dan yakin hanya undang-undang Allah sahaja yang dapat menyelesaikan semua masalah ini dan saya menyokong penuh dengan perlaksanaan Hukum Hudud di negeri Kelantan khasnya dan Malaysia amnya.

Hukum hudud yang sekian lama menjadi buah mulut masyarakat kini akhirnya akan dilaksanakan di Kelantan selepas pembentangan rang undang-undang syariah awal telah pun diluluskan di sidang dewan Kelantan. Kita sebagai seorang Islam seharusnya kita harus bersedia dalam apa jua perlaksanaan dan tindakan dalam melaksanakan perintah Allah. Tidak perlu lagi kita berdolak dalih dalam perkara wajib yang diperintahkan oleh Allah s.w.t.

Setelah  meneliti sebahagian Titah Ucapan Tuanku Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah di laman-laman sosial dan surat khabar mengenai HUDUD, inilah kata-kata yang berjaya menarik perhatian Tok Aki:
“Siapakah kita di hadapan Allah untuk mengatakan tidak atau tunggu dulu sedangkan undang-undang ini bukanlah baru digubal, tetapi telah termaktub didalam Al-Quran dan Al Hadis semenjak dari 1400 tahun lebih”

Suka diingatkan bahawa negara ini adalah negara Islam menurut dalam Perlembagaan negara. Perlembagaan Negara ada menyatakan bahawa Agama Islam adalah Agama Persekutuan. Justeru tidak perlu lagi menjadi pertikaian bagi mana-mana pihak tentang perlaksanaan hukum Hudud. 

Tidak perlu umat Islam cuba mengambil hati orang bukan Islam, yang penting adalah memberi penerangan secukupnya kepada mereka. Di dalam melaksanakan hukum Allah, ada beribu kebaikan di dalamnya jika di bandingkan dengan HUKUM REKAAN MANUSIA. Allah SWT telah berfirman,

“Dialah yang telah mengutus RasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar untuk dizahirkan atas seluruh agama yang lain sekalipun orang-orang musyrik membencinya” [TMQ At-Taubah (9):33].

Ayat di atas menerangkan dengan jelas bahawa Islam wajib dizahirkan, walaupun orang bukan Islam membencinya sekalipun. Dan Islam hanya akan zahir apabila hukum Allah atau hudud Allah diterapkan. Jadi, alasan bahawa orang kafir tidak faham atau tidak bersedia langsung tidak boleh diterima, kerana Allah menyatakan, walaupun orang kafir membencinya sekalipun, Islam wajib dizahirkan. Kerana ianya amat bersesuaian dengan keadaan jenayah sekarang dan dengan jelas di PERLIHATKAN yang undang-undang yang sedia ada adalah GAGAL untuk kita hidup dalam SELAMAT dan HARMONI.

Soalnya benarkah hudud terhegeh-hegeh mahu menghukum manusia atau rakyat? Jika ingin sabit saksi pun sukar ia jelas menunjukkan hukuman ini sukar disabit kesalahan tetapi wajib dilaksanakan, dinobat dan dijulang sebagai asas perundangan jenayah negara. Hukuman takzir boleh menggantikan hudud bila-bila sahaja bila gagal mensabitkan kes hudud. Tiada isu hudud mencenderungkan pimpinan untuk menghukum rakyat.
Jika menurut beliau ada penyelesaian selain hudud bagi kesalahan, tahukah anda apakah kesalahan yang disabit dengan hudud? Jika mencuri misalnya, wajarkah dimaafkan jika merompak dan menyamun jutaan ringgit? Penyelesaian bentuk apakah lagi yang beliau mampu hidangkan? Seperti biasa, tanpa memenuhi syarat sabit hukum, kes mencuri juga boleh terlepas daripada hudud seterusnya menerima hukuman takzir.
Untuk hukuman bunuh walaupun ada peruntukan qisas, Islam jauh lebih adil apabila membenarkan bayaran diyat jika keluarga mangsa memafkan kesalahan. Tetapi tidak bagi hukum sivil yang tetap menghukum bunuh bagi si pembunuh walaupun menerima kemaafan keluarga mangsa. Ini bermakna selain qisas dan hudud ada penyelesaian diyat. Penulis lebih suka membawa statistik negara Arab Saudi yang mengamal hudud.
Jumlah kes jenayah di Arab Saudi sepanjang 2012 ialah 2, 669 sahaja.
Di Malaysia, Januari-Mei 2012, bilangan kes jenayah ialah 63,221, dan pada 2011 ialah 157,891.
Inilah perbezaan ketara antara negara yang laksanakan syariah dan yang tidak melaksanakan syariah: 2,669 kes di Arab Saudi berbanding 160,000 kes di Malaysia, iaitu 60 kali ganda.
Pada 2000, jenayah rompakan perkapita memaparkan bahawa Malaysia berada di kedudukan 26 berbanding Arab Saudi pada tangga 60. Manakala negara yang kononnya demokratik dan berundang-undang bebas seperti Amerika Syarikat berada di tangga 11 manakala United Kingdom di tangga ke-8. 
(Sumber: Seventh United Nations Survey of Crime Trends and Operations of Criminal Justice Systems, covering the period 1998 - 2000 (United Nations Office on Drugs and Crime, Centre for International Crime Prevention).
Menurut James Sheptycki, Ali Wardak, James Hardie-Bick dalam tulisan Transnational and Comparative Criminology. Routledge Cavendish di muka surat 95 pada 1988, kadar pembunuhan di Arab Saudi adalah 1.1 bagi setiap 100,000 penduduk, kesalahan seksual adalah 21.9 bagi setiap 100,000 penduduk, dan kecurian adalah 70.5 bagi setiap 100,000.
Pada 2002, sebanyak 84, 599 jenayah dilaporkan di Arab Saudi, atau 387 jenayah bagi setiap 100,000 orang. Menjelang 2006 angka  turun dengan pembunuhan di 65.3 bagi setiap 100,000 penduduk, kesalahan seksual di 58.6 bagi setiap 100,000, dan kecurian kesalahan itu di 70.5 bagi setiap 100,000.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/rencana/article/hudud-jangan-kritik-hanya-kerana-isu-teknikal-muhammad-nuruddin-bashah#sthash.rSanU48O.dpuf

Kita perlu yakin dengan perlaksanaan hukum hudud pasti kita akan dapat melihat kepada perubahan dalam kehidupan seharian. Besar hikmahnya jika kita melaksanakan hukum hudud ini. Kita mengharapkan agar semua rakyat Malaysia menilai semula kebaikan perlaksanaan hukum hudud. Disamping itu pihak yang berkaitan mohon agar pendidikan tentang hukum hudud dapat diperluaskan melalui pelbagai saluran. Pendidikan ini penting bagi kefahaman bangsa lain dan juga generasi akan datang. 

Justeru itu sekali lagi suka di ingatkan kita perlu menyokong sepenuhnya perlaksanaan hukum hudud ini dan memandang Sultan Kelantan sendiri selaku Ketua Agama Islam juga menyokong penuh perlaksanaan hukuman ini. Diharap masyarakat akan lebih memahami tentang perlaksanaan dan kebaikan hukum hudud. 

Wasalam.



AMUKANMELAYU - Kenapa harus takut jika kita TIDAK BERSALAH?



Friday 27 March 2015

GANGGU MAJLIS ORANG BUKAN LAGI PERJUANGAN, TAPI BAJINGAN


Penganjur Demo "KITA LAWAN" Nak Ganggu Majlis Perkahwinan Anak Najib...?



KES ANWAR
Sebenarnya kes Saiful ini adalah kes peribadi melibatkan Anwar Ibrahim dan pembantunya Saiful Bukhari. Ia adalah kes aduan seorang kakitangan yang mengadu majikannya telah meliwat beliau.

KES NAJIB
Kes Perkahwinan anak Najib ini adalah kes Keluarga dan peribadi, jika benar ada niat dan perancangan dari "Kumpulan Kita Lawan"  mahu merosakkan dan menjahanamkan majlis orang lebih lebih lagi berkaitan dengan perkahwinan, ternyatalah ini memang kerja jahat yang gila..!



Dah semakin bangang dan biul nampaknya tahap pemikiran juak juak murahan pencacai Pakatan Pembangkang yang menganjurkan Demo Haram SOGO setiap petang Sabtu! Semakin melampau..!!

Rakyat ang tidak menyokong UMNO pun tak pernah kesah dengan gelagat mereka yang berhimpun secara haram jadah setiap petang Sabtu di depan SOGO untuk menyatakan bantahan terhadap hukuman penjara keatas Bapa Peliwat Negara.

TETAPI apabila kendengaran berita bahawa peserta peserta Demo Haram ini akan menuju ke Majlis Perkahwinan anak PM, maka ramai yang tidak bersetuju! Ini kerja gila....



Iya! Ini memang kerja gila... Ini jenis kerja orang yang tidak tahu adab. Ini jenis mak bapak tak pernah ajar erti kesopanan menghormati majlis.....

Sebagai orang melayu kita diajar adap dan sopan.... Lebih lebih lagi dalam konteks majlis perkahwinan, ianya sangat sensitif. Terjadi kisah sahabat handai atau saudara mara akan berkecil hati sekiranya tidak dijemput. Begitulah juga terjadi kisah tuan rumah akan berkecil hati sekiranya tetamu yang dijemput dengan sengaja tak mahu hadir ke majlisnya.

Sehubungan itu sekiranya ada niat dan perancangan mahu merosakkan dan menjahanamkan majlis orang lebih lebih lagi berkaitan dengan perkahwinan, ternyatalah ini memang kerja jahat yang gila..!

Hanya orang jahat dan gila sahaja tergamak melakukan perbuatan seperti ini.

Bercakap mengenai adab dan sopan, bukan sahaja tertaluk kepada orang melayu atau ianya adat ketimuran. Lihat bukti dibawah ini, warga negara luar yang mendapat tahu mengenai perancangan jahat ini juga TAK setuju dan mengutuk sekeras-kerasnya!


Jika ditanya kepada sesiapa pun yang waras akal fikiran, tidak kiralah samada menyokong BN-UMNO atau pun tidak, semestinya mereka tidak akan bersetuju dengan idea mengganggu majlis perkahwinan anak YAB Datuk Sri Najib di KLCC Sabtu ini.

Dengan itu diharap pihak yang mahu menganjurkan kerja jahat dan kerja gila ini dapat berfikir dengan waras agar tidak tergamak memalukan majlis orang lain....

Ada bukti-bukti dan beberapa saksi memaklumkan bahawa salah seorang penganjur untuk merosakkan majlis perkahwinan anak Najib ini pernah dibebani dengan kisah adik perempuannya mencoteng arang di muka famili sendiri.... Adik perempuannya kena cekup tangkap basah dan majlis nikah "terpaksa" diadakan di salah sebuah rumah di Kota Damansara selepas jam 12 malam.

Kisah ini disaksikan sendiri oleh bekas Setiausaha AMK PKR Pusat yang sudah tidak lagi bersama parti pimpinan Bapa Peliwat Negara - BY MEDAN INFO KITA



Ganggu Majlis Perkahwinan Anak PM Amalan Politik Rimba Luar ‘Tabie’ – Azrinizam

KUALA LUMPUR, 26 Mac – Presiden Aktivis Belia Tanah Air (ABATA), Azrinizam Ibrahim menyifatkan tindakan pembangkang yang mahu mengadakan perhimpunan “Kita Lawan” di majlis perkahwinan anak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sabtu ini adalah satu amalan politik rimba luar ‘tabie’.
Jelasnya, mengganggu majlis orang lain bukanlah budaya masyarakat majmuk negara ini dan sekiranya benar terjadi maka akan tercatatlah sejarah hitam dalam lipatan politik tanahair.
Beliau menambah, sekiranya perkara ini berlaku kepada pemimpin pembangkang, sudah pasti ayat ‘jangan ganggu privacy kami’ akan dilemparkan.
“Cuba kita lihat bila rakyat berhimpun di hadapan rumah Ambiga suatu ketika dahulu kerana marah dengan demonstrasi jalanan yang dianjurkan pembangkang. Mereka cukup marah dengan mengatakan hak peribadi mereka diganggu.
kitalawanbodoh_400_260
“Begitu juga bila gambar rumah mewah Ngar Koh Meng menjadi viral. Ayat yang sama turut diucapkan malah Nurul Izzah juga menggunakan ayat yang sama apabila status perkahwinannya dipersoalkan.
“Yang menghairankan, mengapa mereka tidak boleh menghormati hak peribadi orang lain… sekiranya mereka boleh menggunakan ayat ‘hak peribadi’ atau ‘jangan ganggu peribadi saya’ maka mengapa harus diganggu majlis peribadi Datuk Seri Najib,” ujarnya kepada UMNO-Online.
Beliau turut menempelak puak pembangkang yang sering memperalatkan rakyat demi kepentingan peribadi.
“Budaya apa yang cuba mereka kenal dan ajarkan kepada golongan muda ini… adakah mereka mahu golongan muda yang bakal menjadi pemimpin negara mengamalkan sikap kurang ajar sebegini.
“Jangan ditiru budaya yahudi… saya amat berharap rakyat tidak akan terpengaruh dan berfikir secara rasional sebelum melakukan sesuatu yang bodoh. Belajarlah untuk menghormati hak peribadi orang lain sekiranya mereka juga mahu hak peribadi mereka dihormati,” katanya. 


TOK AWANG SELAMPIT: MENJELANG KEPUTUSAN RAYUAN KES LIWAT ANWAR

Tak lama lagi kita akan dapat mendengar keputusan dari mahkamah berkenaan kes liwat Anwar Ibrahim. Yang memihak kepadanya sudah bersedia untuk menuduh mahkamah tidak adil jika beliau didapati salah. Seperti selalu, apa saja keputusan yang tidak memihak kepada mereka adalah tidak adil dan salah.

Rakyat sudah sangat sedar mengenainya. Perjuangan hanyalah untuk membebaskan Anwar walaupun beliau bersalah. Tok Awang baca banyak pendapat mengenai perkara ini, namun pendapat dan pandangan dari seorang yang pernah bersahabat baik dengan Anwar suatu ketika dahulu jangan kita tidak ambil peduli.

Berikut adalah pandangan dari Zulkifli Nordin, seorang yang rapat dengan Anwar dan dapat melihatnya dari luar dan dalam:

Sebenarnya kes Saiful ini adalah kes peribadi melibatkan Anwar Ibrahim dan pembantunya Saiful Bukhari. Ia adalah kes aduan seorang kakitangan yang mengadu majikannya telah meliwat beliau.

Dalam bahasa hak asasi manusia, ini adalah aduan kes pencabulan seksual oleh seorang majikan terhadap kakitangannya. Dinegara barat, ini adalah suatu kes yang serius dan boleh dikenakan hukuman berat!

Takkanlah kita nak percaya tohmahan kumpulan pro-pembangkang bahawa Najib terlibat!

Cuba tanya akal kita sendiri, menasabah kah untuk Najib terlibat?

Bagaimana caranya Najib mendapatkan sampel airmani Anwar? Bagaimana Najib memasukkan sampel airmani itu kedalam dubur Saiful? Perlu diingat DNA yang ditemui didalam dubur Saiful dan disahkan oleh pakar kimia, forensik dan perubatan iailah DNA bersumberkan airmani Anwar!

Takkanlah Najib yang memerangkap Anwar? Adakah Najib memerangkap Anwar supaya meliwat Saiful? Logik kah tohmahan itu?

Apa yang penting ialah kita memberikan ruang dan peluang kepada kelima-lima Hakim Mahkamah Persekutuan yang telah bersidang untuk membuat keputusan dan penghakiman mereka.

Anwar telah diberi peluang seluas-luasnya untuk mengemukakan hujah dihadapan Mahkamah Persekutuan.

Anwar diwakili oleh berbelas peguam, diketuai oleh bekas Hakim Mahkamah Rayuan dan seorang peguam veteran Datuk Gopal Sri Ram, selain anak-anak mendiang Karpal Singh iaitu Gobind Singh Deo, Ram Karpal Singh, Jagdeep Singh, selain daripada beberapa peguam kanan dan senior yang lain.

Mereka diberi ruang dan peluang secukupnya, malah berlebih-lebihan, untuk mengemukakan hujah mereka.

Kini benarkan Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan ini membuat keputusan dan penghakiman mereka tanpa sebarang tekanan, desakan atau ugutan.

Jangan dipolitikkan kes ini. Ini bukan kes politik. Ini kes jenayah melibatkan seorang majikan yang didakwa meliwat kakitangannya!

Apa juga keputusan Mahkamah Persekutuan hendaklah kita hormati dan terima. Walaupun saya memberikan hujah panjang lebar diatas, namun kata pemutusnya adalah ditangan Mahkamah dan Hakim-Hakim yang arif lagi bijaksana ini.

Kalau ditakdirkan mereka membuat keputusan menerima rayuan Anwar dan membebaskan dia, saya perlu akur menerima dan menghormatinya, walaupun saya mungkin tidak setuju.

Dan jika Mahkamah menolak rayuan Anwar dan menjatuhkan hukuman penjara samada 5 tahun atau lebih, maka itu pun kita wajib menerima dan menghormatinya walaupun kita mungkin tidak bersetuju.

Ingatlah, keadilan bukan sahaja untuk Anwar, tetapi juga untuk Saiful.

Dan yang lebih penting, keadilan adalah untuk kebenaran, insyallah!

Tok Awang tak nak komen banyak-banyak, cuma fikir-fikirkanlah. Anwar bukanlah maksum. Semakin lama kita nampak wajah sebenarnya semakin jelas. Lihat saja parti PKR yang ditubuhkan sebagai alat untuk membelanya dulu... mana kawan-kawan yang sama-sama menubuhkannya? Jika Anwar dipihak yang benar, kenapa kawan-kawanya semuanya sudah meninggalkan perjuangan yang sia-sia itu?

Tok Awang rasa, kita akan lebih bahagia tanpa adanya bersama kita.

Tok Awang Selampit.


AMUKANMELAYU - Perjuangan yang menjadi sia-sia........

Thursday 26 March 2015

TUAN GURU PERLU SEGERA NYAHKAN SENGKETA ANTARA UMNO DAN PAS DEMI ALLAH


HUDUD : Tuan Guru Hj Hadi Keluarkan "Surat Saudaramu Dalam Islam"


Saudara dan saudari yang dihormati,

Dengan rasa rendah diri, surat ini saya tujukan kepada semua umat Islam dengan semangat saling ingat memperingati sesama kita.

Ada dalam kalangan umat Islam yang memberi alasan bagi menolak usul persendirian berkaitan undang-undang jenayah dengan menggunakan beberapa perkataan yang berkaitan hukum Islam. Antaranya menyebut perkataan-perkataan seperti “Siyasah Syari’yyah”, “Maqasid Syari’ah”, “Fiqh Aulawiyyat”, “Maslahah” dan lain-lain. 

Ketika membicarakan tajuk yang berat seperti ini, maka tentunya sangatlah tidak manis sekiranya kita menjadi laksana burung kakaktua yang pandai hanya menyebut kalimah yang diajar oleh tuannya, namun tetap berstatus binatang tanpa akal tanpa memahami hakikat atau tasawwur daripada perkataan yang diucap. Maka menjelaskan maknanya dengan ilmu yang bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah adalah sangat penting.

“Hudud” adalah cabutan daripada salah satu daripada hukum jenayah yang banyak dan menyeluruh. Mungkin sengaja dijadikan hujah yang difikirkan bagi menolak syari’at. Mereka menganggap Hudud paling sesuai dijadikan sasaran kerana pandangan mereka paling ganas, tanpa mengetahui secara detail dan objektif. Tanpa menyedari pula betapa ganasnya undang-undang ciptaan manusia yang masih dibanggakan, seperti hukuman bunuh secara kuno : menjerut tali ke leher secara menggantung, begitu juga hukuman sebat sehingga menyeksa tanpa kesan mendidik masyarakat.

Penjelasan ini khusus bagi penganut Islam yang jahil tanpa dimaafkan, kerana beriman tanpa ilmu dan tidak berbudiman terhadap agama sendiri, serta tanpa peduli terhadap batas-batas iman dan kufur yang wajib diketahui dan dipelihara secara fardu ‘ain.

Dr Yusuf al-Qardawi dalam kitabnya [Memudahkan kefahaman (terhadap agama ) kepada Muslim Semasa atau terkini] di halaman 102 menjelaskan :

Terdapat tiga madrasah (pandangan) apabila menghadapi masalah semasa :

1- Kalangan yang berpegang kepada nas juzi’i yang zahir secara jumud tanpa menterjemahkannya secara ijtihad melalui ilmu Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid.

2- Kalangan yang menyalahggunakan Siyasah Syariyyah, Usul dan Maqasid sehingga membelakangi nas yang nyata.

3- Kalangan yang mengambil kira kedua-dua aspek yang penting dalam ilmu Islam.

Nas yang nyata adalah ilmu Allah yang difirmankan atau ucapan Rasul S.A.W. yang bersifat ma’sum. Adapun yang lain dari nas yang nyata adalah keizinan Allah bagi ruang ijtihad di kalangan para ulama bagi melaksanakan syariat Islam dengan bijak dan adil, bukannya meninggal syariat Allah dengan alasan sehingga boleh digantikan dengan undang-undang ciptaan manusia yang dianggap lebih baik.


1- Siyasah Syari’yyah

Perkataan “siyasah” daripada bahasa Arab yang bermaksud mentadbir, mengurus dan memandu atau memimpin yang disebut terkini dengan perkataan politik atau pentadbiran atau panduan. Dicampur dengan perkataan Syara’ dengan maksud kaitannya dengan urusan pelaksanaan syariat mengikut jadual, pelaksanaan, dan pengurusan melaksanakan hukum Islam, bukannya meninggalkan hukum Islam untuk diganti dengan yang lain. (Sila lihat huraian secara khsus dalam kitab-kitab Ahkam Sultaniyyah Karangan al-Mawardi dan Ghiath karangan Imam Haramain daripada Mazhab Syafei; al-Sair al-Kabir daripada mazhab Hanafi; Siyasah Syariyyah Ibnu Taimiyyah dan Turuq Hukmiyyah Ibnu Qayyim daripada mazhab Hambali dan Muqaddimah Ibnu Khaldun daripada mazahab Maliki). 

Tegasnya ialah melaksanakan Syariat dengan betul, bukannya meninggalkan Syariat Allah dengan gantian hukum yang lain. 


2- Maqasid Syari’ah 

“Maqasid” bermakna tujuan-tujuan, maksudnya ialah tujuan pelaksanaan syariat. Objektifnya ialah cara mencapai matlamat membawa maslahat kebaikan kepada manusia secara umum dan khusus secara adil dan istiqamah dan menolak kemudaratan. Di sini pula ada tujuan yang telah ditetapkan oleh syara’ dan ada juga yang tidak disebut di mana Allah memberi keizinan mengikut kemampuan akal dan ilmu manusia.

(Kepada yang mampu berbahasa Arab sila rujuk kepada dua tokoh ilmu Maqasi : Al Syatibi : Al Muwafaqat : J:2, muka surat 391. Ibnu ‘Asyur : muka surat 19)

Contohnya, apabila khalifah Umar R.A. tidak memotong tangan pencuri di tahun melesetnya ekonomi kerana berlakunya kemarau panjang, dan bukannya kerana meninggalkan hudud, tetapi disebabkan melihat keadaan desakan hidup apabila dibayar gaji yang tidak mencukupi, menjadikan seseorang itu melakukan jenayah secara terdesak. Maka kerana itu hukuman potong tangan adalah haram dilaksanakan, kerana Hadis Rasulullah S.A.W. : “Hukuman Hudud ditolak (kerana adanya syubuhat”.

Ditolak hukuman hudud ini pula bukan bermakna terlepas begitu sahaja. Tetapi hendaklah dipindahkan kepada hukuman takzir yang termasuk dalam ruang Syariat Islam. Hukuman hudud tidak boleh dijatuhkan kerana tidak memenuhi syarat yang mencapai adil dan mendidik masyarakat mengikut kemampuan. Mudarat daripada kemelesetan ekonomi yang menimpa penjenayah adalah lebih besar. Sebaliknya kalau pencuri itu seorang berpendapatan tinggi sudah tentu dihukumkan. 

Maqasid Syari’ah tidak bermakna membatalkan penguatkusaan undang-undang Hudud. Maqasid Syari’ah dalam hal ini bermakna hukuman tidak boleh dijatuhkan kerana menafikan tindakan secara adil yang menjadi matlamat syariat. Kalau dijatuhkan hukuman juga, bermakna kita tidak melaksanakan syariat kerana tidak mencapai matlamatnya. Meninggalkan syariat secara total menghilangkan segala maqasidnya.

Contohnya juga ialah mengenai kalimah Allah dibenarkan penggunaannya pada asalnya oleh penganut bukan Islam walau pun salah mengikut penafsiran kita, tetapi apabila tujuan penggunaannya bagi mengelirukan penganut Islam yang jahil, maka pihak berkuasa berkenaan agama Islam berhak menghalangnya . Mengikut Qaedah(Semua perkara dilihat juga kepada tujuannya).


3- Fiqh Aulawiyyat 

Bermaksud melihat keutamaan secara fiqh (faham mengikut panduan Syariat).

Contohnya Islam meletakkan perkara keperluan rukun hidup bagi manusia ialah memelihara (1) Aqidah agama, (2) Nyawa, (3) Akal, (4) Keturunan dan (5) Harta.

Contohnya tidak dijatuhkan hukuman hudud terhadap pencuri kerana lapar adalah kerana keutamaan memelihara nyawa hendaklah didahulukan daripada memelihara harta. Hukuman hudud ditangguh dalam keadaan perang kerana menghalang penjenayah melarikan diri kepada musuh, kerana keselamatan negara diutamakan. Bukan bermakna penjenayah dibebaskan, tetapi diturunkan kepada hukuman takzir.

Orang bukan Islam dikecualikan dahulu kerana berdakwah dalam konsep tiada paksaan dalam agama adalah lebih aulawiyyat.

Contohnya juga seperti pengambilan tanah untuk mendirikan hospital atau jalan raya adalah diizinkan kerana kepentingan umum hendaklah didahulukan daripada kepentingan individu atau segelintir, dan hendaklah diganti tanah itu secara yang adil pula.

“Aulawiyyat” itu pula hendaklah dalam ruang lingkup hukum syariat terlebih dahulu, bukannya bermakna meninggalkan hukum syariat.

Apabila segala syarat tidak ada bagi hukum Hudud dan Qisas maka hendaklah dipilih dalam ruang hukum takzir yang sangat luas.

Bukannya melarikan diri kepada hukum ciptaan Barat yang banyak kelemahannya. Perlu disedari bahawa di sana ada juga tidak yang sama dengan undang – undang yang sedia ada, perbezaannya tidak ada roh seperti syariat Islam.

(Sila lihat Dr Yusuf Al Qardhawi dalam Siyasah Syariayyah halaman 284-297)


4- Maslahah 

“Maslahah” dengan maksud tujuan membawa kebaikan. Sama ada mendapat faedah atau menolak kemudaratan.

Para ulama membahagikan maslahat itu kepada tiga kedudukan :

1- Maslahah Mu’atabarah 

Ialah dalam perkara yang telah ditetap oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Rahmat terhadap makhluknya. Maka ada yang diwajibkan dan ada pula yang diharamkan. Maka percayalah bahawa semua yang diwajibkan tetap membawa kebaikan dunia dan akhirat. Perkara yang diharamkan tetap mendatang mudarat kepada diri atau masyarakat. Contohnya ialah seperti wajibnya berpuasa kepada yang mampu dan haramnya arak dan judi. Ianya adalah ketetapan Allah SWT.

2- Maslahah Mulghah

Dalam perkara yang diharamkan kerana mudaratnya lebih besar atau manfaatnya tidak ada .Contohnya seorang yang mencuri atau merompak atau mengedar dadah dengan maslahat mengumpul duit untuk kebajikan atau nafkah keluarga. Maslahat ini dibatalkan kerana mudaratnya sangat besar sehingga menimbus segala kebaikannya.

3- Maslahah mursalah atau Masoleh mursalah 

Dalam perkara yang didiamkan oleh al-Quran dan Hadis maka ruangnya adalah terlalu luas kepada manusia di sepanjang zaman.

Melaksanakan Syariat adalah maslahah yang telah ditetapkan oleh Allah Yang Maha Mengetahui dan Penyayang kepada makhluknya.


Isu Enakmen Kanun Jenayah Syariat (KJS) Negeri Kelantan 

Isu undang-undang jenayah Syariat menjadi hangat sejak kedatangan penjajah apabila mereka menghapuskannya. Seterusnya menjadi hangat di kalangan umat Islam sendiri kerana kejahilan agama dan pendekatan, sehingga berlakunya isu kafir mengafir dalam masyarakat sendiri kerana kejahilan hukum dan kejahilan cara pendekatan berdakwah.

Apabila keadaan dapat diredakan, maka PAS mengambil langkah ke depan melalui kemenangannya di Kelantan, kemudiannya di Terengganu secara ilmu dan demokratik.

Langkah pertama ialah menubuhkan pasukan daripada Parti dan kerajaan. Pasukan ini melibatkan Ketua Dewan Ulama dan kalangan ahli majlis Syura Ulama, Tun Saleh Abas (Mantan Ketua Hakim Negara), al-Marhum Prof Ahmad Ibrahim salah seorang pengasas UIA (mantan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat tahun lima puluhan daripada Singapura dan mantan Peguam Negara Singapura yang pertama), al-Marhum Dr Mahmud Saedon Awang Osman dari UIA dan Pakar Syariah Negara Brunei Darussalam, al-marhum Datuk Abdul Halim Muhammad mantan Penasihat undang-undang negeri Kelantan dan Exco kerajaan negeri, dan Datuk Daud Mohamad Kadi Besar negeri Kelantan.

Sebelum enakmen ini dibawa kepada DUN Negeri Kelantan, ianya terlebih dahulu dibentangkan kepada umum di berbagai forum – seminar dan dialog. Akhirnya enakmen berkenaan dibawa ke Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993 dan DUN Terengganu pada tahun 2000. Manakala Kelantan pula memperkukuhkannya secara mengadakan seminar dan sambutan mengenainya secara tahunan.

Kini setelah lebih dari 20 tahun (dua puluh tahun) PAS memperkenalkan enakmen ini, disamping melaksanakan proses pendidikan mengenai KJS dalam masyarakat, dialog dan sebagainya, maka PAS ingin bergerak setapak lagi dalam proses mendidik masyarakat untuk mengenali hukum-hakam syariat Islam yang menyeluruh. Hasilnya kini suara yang mengeji hukum Islam ini semakin hari menjadi terpencil.

Maka dengan sedikit ruang yang ada ini, Enakmen KJS ini mengalami beberapa pindaan- pindaan memperkemaskannya dengan mengambil kira cabaran dalam perlembagaan dan masyarakat majmuk, tanpa paksaan, dan bagi orang Islam sahaja setelah mengambil kira pandangan para ulama daripada semua mazhab dan sejarah pelaksanaan yang berjaya di sepanjang zaman.

Dalam masa yang sama, apa yang ingin dicadang dan akan dibawa oleh PAS menerusi Private Members Billnanti pula bukanlah rang undang-undang hudud, tetapi pindaan dalam akta Mahkamah Syariah untuk membuka sedikit ruang bagi membolehkan satu-dua aspek syariah itu dilaksanakan terhadap penganut Islam sahaja.

Kita adalah makhluk yang berilmu, bertamadun dan matang. Maka dengarlah dahulu apa yang ingin dikemukakan. Jangan terus melompat dan bertempik gegak gempita memberikan kritikan tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

Firman Allah:


(Dan hendaklah kamu melaksanakan kalangan mereka hukum yang telah diturunkan oleh Allah,dan jangan sekali-kali engkau mengikut hawa nafasu mereka (meninggalkan hukum Allah) sehingga engkau meninggalkan sebahagian daripada apa yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Maka jika sekiranya mereka berpaling(enggan)maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah hendak mengenakan mereka dengan sebab sebahagian daripada dosa-dosa mereka. Dan sesungguhnya sebahagian daripada maknusia itu adalah orang-orang yang jahat). Adakah mereka mahukan hukum jahiliyyah, padahal siapakan lagi yang paling baik hukumnya daripada Allah kepada orang-orang yang percaya dengan yakin). 

Semoga semua kita mendapat manafaatnya dan mencapai keredhaan Allah SWT.

Saudaramu dalam Islam,

ABDUL HADI AWANG
PRESIDEN PAS
INI PANDANGAN KAMI

  1. MANA MARUAH PEJUANG ISLAM DAN MARUAH ULAMAK JIKA PAS TERUS BERSAMA DAP? 
  2. SAUDARA TERDEKAT (UMNO)SEDANG MENUNGGU, KENAPA HARUS BERSAMA KAFIRUN? 
  3. NYATAKAN NIAT: PERJUANGAN INI UNTUK PARTI ATAU UNTUK ALLAH?
  4. MENGAPA TUAN GURU MENGAMBIL PENDEKATAN YANG SUSAH INI. SEDANGKAN PENDEKATAN YANG PALING MUDAH DAN YANG DI KEHENDAK ALLAH ITU SUDAH ADA?




Lim Guan Eng uji kekuatan DAP dalam PAS. Dia keluarkan kenyataan, halau Hadi Awang keluar dari Pakatan Rakyat. Tak halau PAS keluar dari Pakatan Rakyat sebab Jika
 PAS keluar PR, Selangor akan jatuh ke tangan gabungan UMNO-PAS yang memiliki 27 kerusi DUN campur kerusi bebas Pelabuhan Kelang yang disandang oleh Khalid Ibrahim.
Jadi, sebab itulah, DAP tak berani halau PAS atau bersegera memutuskan hubungan dengan PAS. Sebaliknya Lim Guan Eng sekadar halau Hadi Awang bagi memudahkan penggantian jawatan Presiden PAS dengan calon yang ditaja oleh DAP.

Bila Lim Guan Eng buat ujian sebegitu, segera disambut oleh para pemimpin PAS yang cenderung kepada DAP seperti Mat Sabu. Pujukan dibuat agar kononnya Lim Guan Eng tarik balik maki hamunnya ke atas Hadi Awang. Ada pulak yang kata, halau Presiden PAS samalah dengan menghalau PAS.

Jadi, para penyokong Hadi Awang, kendurlah sekejap kerana mereka melihat PAS bersatu semula dengan para pemimpin yang kuat menyokong DAP, sanggup menyanggah Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang serta mempertahankan Presiden mereka.

Hakikatnya, jarum hasutan Lim Guan Eng berjalan lancar. Selangor dapat diselamatkan dan kedudukan Presiden PAS sekarang, terancam.

Barangkali kerana melihat senario yang tidak begitu menguntungkan PAS, maka Mursyidul Am PAS, Haron Din menjelaskan kepada DAP dan Lim Guan Eng bahawa kata-katanya tentang memutuskan hubungan dengan Hadi Awang bermakna, menghalau PAS keluar dari Pakatan Rakyat walau sesiapa pun yang akan digunakan oleh DAP sebagai calon Presiden PAS pada pemilihan akan datang.

“Adakah pada saat seperti ini ketika kita semua mahu perbaiki semua keretakan, tiba-tiba DAP buat kenyataan yang meluaskan retak itu? "Memutuskan hubungan dengan presiden mengisyaratkan kepada PR akan berpecah," katanya.

Haron menekankan, bukan PAS memulakan masalah keretakan di dalam PR.

"Tidak fahamkah DAP yang presiden ialah sebahagian dalam parti, dan parti merupakan sebahagian presiden. Jadi, mana mungkin dipisahkan? Kalau tidak mahu berhubung dengan presiden, nak berhubung dengan siapa?

“Parti di bawah arahan presiden. Amat pelik tindakan DAP itu. Kita nampak isyaratnya ialah ke arah itu (berpecah).

"Apa maknanya kalau putus kepala kalau ekor tidak putus? Putus kepala maknanya mati, ertinya habis,” tambah beliau.

Haron dilaporkan turut mempersoalkan kewajaran tindakan DAP itu yang seperti mahu mengajar PAS dan mengarahkan parti itu menukar presiden jika mahu terus kekal dalam pakatan pembangkang. 



AMUKANMELAYU - SELANGOR DAN KELANTAN AKAN MENJADI MILIK ISLAM(PAS).....jangan di buang peluang yang ada............. 






PORTAL DAJJAL TELAH MENGHERET MAJLIS RAJA-RAJA KE DALAM FITNAH MEREKA


Ayat 6 Surah Al Hujurat
Ayat 6 Surah Al Hujurat

Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.

ASBABUL NUZUL AYAT 6 
Ayat 6 surah al hujurat mengajar kita agar berhati-hati dalam menerima berita dari orang-orang fasik. Sebab nuzul atau turunnya ayat ini ialah bersempena kisah seorang muslim yang bernama al Walid bin Uqbah bin Abi Mu’id yang diutuskan oleh Nabi Muhammad salallahu alaihi wasallam untuk memungut harta sedekah dari Bani Mustaliq. Kemudian apabila beliau ke Kampung Bani Mustaliq, tiba-tiba beliau melihat penduduk kampung ramai-ramai keluar untuk menunaikan sedekah. 

Al Walid menyangkakan mereka sudah murtad lalu lari ke Madinah menghadap Baginda Nabi sallalahu alaihi wasallam, lau menceritakan apa yang berlaku. Setelah mendengar berita itu, baginda mengarahkan kerahan bala tentera untuk menyerang kampung Bani Mustaliq Baginda melantik Khalid al Walid sebagai pemimpin bala tentera. Khalid Al Walid bertindak menghantar perisik ke kampung tersebut untuk menyiasat apa yang berlaku. 

Sesampainya di sana, mereka terdengar suara azan dan melihat orang kampung menunaikan solat. Ternyata mereka tidak murtad sebagaimana didakwa oleh Walid bin Uqbah. Lalu Khalid al Walid dan bala tentera Islam kembali ke Madinah bertemu Rasulullah. Kemudian Allah menurunkan ayat 6 surah al hujurat sebagai teguran dan panduan buat orang beriman dalam menerima khabar berita dari orang fasik. 

PENGERTIAN FASIK 
Fasik ialah orang yang keluar dari garis panduan Islam. Menurut syara’, fasik ialah orang yang mengerjakan dosa-dosa besar atau mengekalkan dosa-dosa kecil


FITNAH

Majlis Raja-raja tolak pindaan laksana hudud, kata sumber 
Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob di Dewan Undangan Negeri Kelantan ketika pindaan enakmen syariah diluluskan. Sumber berkata Majlis Raja-raja tidak bersetuju pindaan itu, menyebabkan rang undang-undang itu mungkin gagal. – Gambar The Malaysian Insider, 25 Mac, 2015

Mesyuarat Majlis Raja-raja Melayu menolak cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, undang-undang persekutuan yang perlu dipinda kerajaan PAS Kelantan bagi membolehkan pelaksanaan hudud, menurut sumber.

Cadangan pindaan itu ditolak pada mesyuarat mereka 11 Mac lalu, yang dikatakan dihadiri semua Raja-raja Melayu atau wakil mereka.
Penolakan itu bermakna wakil kerajaan pusat tidak boleh lagi membawa usul meminda akta itu di Parlimen, sebagaimana rancangan asal Jawatankuasa Teknikal Hudud (JTH) yang dibentuk antara Putrajaya dan kerajaan Kelantan.
Menurut "roadmap" JTH, selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 (Pindaan) 2015 atau EJSII, Majlis Raja-raja pula akan bersidang membincangkannya.
DUN Kelantan sebulat suara meluluskannya pada 19 Mac selepas dibentangkan pada 18 Mac dan dibahaskan 4 ahli DUN (Adun) yang menyokong.
Jika ia diluluskan pula mesyuarat majlis itu, JTH akan membawanya ke Kabinet sebelum seorang menteri membentangkan usul di Dewan Rakyat bagi meminda Akta 355.
Tetapi tanpa lampu hijau Majlis Raja-raja, kerajaan persekutuan kini tidak boleh membentangkan rang undang-undang di Parlimen bagi meminda akta itu yang ketika ini mengehadkan hukuman yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah.
Seorang anggota JTH mewakili kerajaan Kelantan berkata persetujuan dicapai dalam jawatankuasa itu yang seorang menteri kerajaan pusat akan membentangkan usul pindaan Akta 355 itu di Dewan Rakyat Jun ini.
"Berdasarkan roadmap yang ada, pada Disember 2014 (kemudian ditunda ke Mac 2015 kerana banjir), Enakmen Jenayah Syariah II itu akan dibentangkan di DUN Kelantan.
"Pada 11 Mac, cadangan pindaan kepada Akta 355 itu akan dibawa ke mesyuarat Majlis Raja-raja sebelum ia dibawa ke Kabinet. Jun nanti, seorang menteri akan membentangkan pindaan Akta 355 itu," kata sumber itu.
Dipercayai ekoran keputusan Majlis Raja-raja itu, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengambil langkah membentangkan sendiri usul meminda Akta 355 itu melalui satu rang undang-undang persendirian, dan bukannya dibentangkan oleh menteri.
Hadi menghantar notis ke Parlimen memohon kebenaran membentangkannya pada 18 Mac.
Akta 355 menetapkan mahkamah syariah hanya boleh mengenakan denda maksimum RM5,000, penjara tidak lebih tiga tahun dan maksimum enam kali sebatan bagi kesalahan termasuk zina, tuduhan zina tanpa empat saksi (qazaf) dan juga minum arak.
Dengan pindaan Akta 355, sebahagian hukum hudud yang termasuk dalam Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan boleh dilaksanakan, seperti kesalahan zina dengan hukuman 100 sebatan, qazaf 80 sebatan dan minum arak 80 sebatan (lihat grafik di bawah).
Sekiranya dibentangkan di Parlimen, rang undang-undang persendirian Hadi hanya memerlukan sokongan majoriti mudah atau 112 daripada 222 ahli Parlimen, sekiranya semua mereka hadir, bagi membolehkan ia diluluskan.
Sekiranya kehadiran tidak penuh, rang undang-undang itu masih boleh diluluskan dengan lebih suara bersetuju apabila ia dibuka untuk undian kepada ahli Parlimen yang hadir.
Persoalannya sekarang ialah sama ada rang undang-undang persendirian Hadi akan berjaya dibentang, kerana kebiasaannya urusan kerajaan diberi keutamaan dalam agenda Dewan Rakyat.
Menteri bertanggungjawab hal ehwal undang-undang, Nancy Shukri berkata, ia mungkin tidak sempat dibentangkan semasa sidang sekarang yang akan berakhir 9 April.
Terdapat 136 ahli Parlimen beragama Islam, tetapi semua 15 ahli Parlimen PKR dan 2 ahli Parlimen DAP beragama Islam tidak mungkin akan menyokong rang undang-undang itu, berdasarkan pendirian yang diambil parti masing-masing.
Barisan Nasional (BN) setakat ini masih belum menyatakan pendirian rasmi sama ada menyokong atau menolak rang undang-undang hudud PAS itu, sementara Pengerusi Kelab Penyokong BN, Tan Sri Shahrir Abdul Samad menyatakan ahli Parlimen BN akan mengundi berteraskan suara hati mereka kerana isu itu melibatkan soal akidah.
Bagaimanapun, ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata bukan masanya melaksanakan hudud, sementara 7 ahli Parlimen PAS yang setia dengan PasMa - kumpulan pro-PR di dalam PAS - mungkin menolak rang undang-undang itu.
Ahli Parlimen Padang Rengas, Datuk Seri Nazri Aziz menjadi menteri pertama Umno menolak cubaan melaksanakan hudud di Malaysia, mengatakan cakap-cakap mengenainya adalah bodoh kerana ia pasti tidak dapat dilakukan secara sah mengikut undang-undang.
Terdapat juga satu lagi pandangan yang, selain Akta 355, Perkara 76A (1) Perlembagaan Persekutuan juga perlu dipinda bagi memberi kuasa kepada Kelantan melaksanakan kanun jenayah syariah itu sepenuhnya.
Peruntukan perlembagaan itu menyentuh kuasa perundangan persekutuan menggubal undang-undang dan kuasa yang diberi kepada perundangan negeri menggubal undang-undang berdasarkan had yang dikenakan Parlimen.
Ia termasuk kuasa menggubal undang-undang berhubung hukuman untuk kesalahan jenayah, yang menurut perlembagaan berada di bawah bidang kuasa persekutuan.
PAS, dalam mempertahankan enakmen hududnya, berkata ia akan terpakai untuk semua orang Islam, termasuk kerabat diraja, menurut Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat. – 25 Mac, 2015. 

SEBENARNYA
Tuanku Sultan Kelantan Menyokong HUDUD
Ironinya tentang berita portal pro-pembangkang ialah laporan media bertarikh 16 Mac 2015, 4 hari selepas Mesyuarat Raja-raja. Media melaporkan bahawa Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V menyatakan sokongan terhadap pelaksanaan hukum hudud di Kelantan!
Perkara tersebut dinyatakan baginda ketika bertitah dalam ucapan sempena Istiadat Pembukaan Penggal Ketiga Dewan Negeri (DUN) Kelantan ke-13. "Beta difahamkan bahawa kerajaan negeri Kelantan berhasrat untuk membawa Rang Undang-undang Persendirian ahli Parlimen bagi meminda Akta 355 di bawah Peruntukan 76A1 Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan Kelantan melaksanakan Kanun Jenayah Syariah Kelantan. 
"Semoga beroleh kejayaan dengan sokongan semua pihak. Insya-Allah," titah baginda - sumber
Portal pro-pembangkang mendakwa 'majlis Raja-raja tolak pindaan laksana hudud' tetapi Sultan Kelantan yang hadir di majlis Raja-raja itu telah menyatakan sokongan baginda terhadap perlaksanaan hukum Hudud.



Tolak Hudud: Majlis Raja-Raja Murka Dengan Artikel Fitnah Malaysian Insider


Majlis Raja-Raja Melayu

Kuala Lumpur – Majlis Raja-raja Melayu melahirkan rasa dukacita dan murka berhubung artikel fitnah yang disiarkan oleh portal Malaysia Insider.

Menurut Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia artikel yang disiarkan itu telah mencemar ketinggian darjat dan martabat ke Bawah Duli-duli Yang Maha Mulia Sultan dan Raja-raja Melayu.

“Artikel yang membawa maksud Majlis Raja-raja menolak pindaan Perlembagaan mengenai pelaksanaan hudud itu merupakan suatu provokasi fitnah yang sangat jahat sekali ke atas institusi Kesultanan Melayu.

“Majlis Raja-raja Melayu menafikan sekeras-kerasnya artikel berkenaan dan tidak pernah membincangkan mengenai pindaan Perlembagaan berkenaan pelaksanaan hudud sebagaimana yang ditulis,” menurut satu kenyataan yang diterima SuaraTV sebentar tadi.

Kenyataan tersebut turut menyatakan intipati yang dibincangkan melalui mesyuarat ke 237 yang diadakan pada 11 hingga 12 Mac itu.

“Sembah taklimat terkini pertahanan Negara oleh YM. Jen. Tan Sri Raja Mohamed Affandi bin Raja Mohamed Noor (Panglima Tentera Darat) dan mengenai keselamatan oleh YDH. Tan Sri Dato’ Sri Khalid bin Abu Bakar (Ketua Polis Negara).

“Perkara-perkara mengenai Agama Islam, pelantikan ahli Suruhanjaya Pilihan Raya, pelantikan semula seorang Ahli Dilantik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) dan Pelantikan ahli Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran” ujar kenyataan tersebut lagi.

Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysi turut berkata sebarang usaha yang cuba mengheret dan mencemar nama baik Majlis Raja-raja merupakan suatu usaha terancang bagi menghakis kedaulatan Sistem Demokrasi dan Raja Berperlembagaan.

Terdahulu portal pro pakatan rakyat itu mendakwa mesyuarat Mesyuarat Majlis Raja-raja Melayu yang diadakan pada 11 Mac lalu menolak cadangan pindaan Akta tersebut.

“Penolakan itu bermakna wakil kerajaan pusat tidak boleh lagi membawa usul meminda akta itu di Parlimen, sebagaimana rancangan asal Jawatankuasa Teknikal Hudud (JTH) yang dibentuk antara Putrajaya dan kerajaan Kelantan.

“Tetapi tanpa lampu hijau Majlis Raja-raja, kerajaan persekutuan kini tidak boleh membentangkan rang undang-undang di Parlimen bagi meminda akta itu yang ketika ini mengehadkan hukuman yang boleh dijatuhkan Mahkamah Syariah” ujar portal yang memetik kenyataan sumber.

Kerajaan Pas Kelantan sebelum ini meluluskan Rang Undang-Undang Kanun Jenayah Syariah (II) (1993) 2015 dalam sidang DUN walaupun mendapat tentangan daripada rakan sekutunya, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).


PORTAL MALAYSIAN INSIDERS FITNAH MAJLIS RAJA RAJA 

on Thursday, March 26, 2015 by Generasi Pejuang Bangsa
 - No Comments


Tindakan Malaysian Insiders portal pembangkang menuduh Majlis Raja Raja Melayu menolak hukum hudud jelas merupakan perbuatan biadap dan menghina institusi Raja . 

 Pengunaan perkataan " SUMBER "  yang menyatakan Majlis Raja- Raja  menolak hukum hudud   jelas mencemarkan nama baik DYMM Sultan di mata rakyat . 

Jelas portal pembangkang ini semakin melampau kerana bukan sahaja mereka memutarbelitkan kenyataan beberapa pemimpin kerajaan dan ulama dalam isu hudud malah institiusi Raja juga diserang mereka .

Kita  mendesak PDRM mengambil tindakan tegas di atas laporan fitnah ini . Jika di negara Thailand , sudah lama diambil tindakan kerana menghina institusi Raja mereka . 



Kenyataan Akhbar

KENYATAAN YANG DIKELUARKAN OLEH PENYIMPAN MOHOR BESAR RAJA-RAJA BERKENAAN DENGAN LAPORAN PORTAL MALAYSIAN INSIDER BAHAWA MAJLIS RAJA-RAJA MENOLAK PINDAAN PERLEMBAGAAN BAGI PELAKSANAAN ENAKMEN JENAYAH SYARIAH (II) KELANTAAN 1993 (Pindaan 2015)

Adalah dengan ini dimaklumkan rasa dukacita dan kemurkaan yang amat sangat pihak Majlis Raja-raja Melayu berhubung penyiaran satu artikel di sebuah portal yang mencemar ketinggian darjat dan martabat ke Bawah Duli-duli Yang Maha Mulia Sultan dan Raja-raja Melayu.

2. Artikel yang membawa maksud Majlis Raja-raja menolak pindaan Perlembagaan mengenai pelaksanaan hudud itu merupakan suatu provokasi fitnah yang sangat jahat sekali ke atas institusi Kesultanan Melayu.

3. Majlis Raja-raja Melayu menafikan sekeras-kerasnya artikel berkenaan dan tidak pernah membincangkan mengenai pindaan Perlembagaan berkenaan pelaksanaan hudud sebagaimana yang ditulis.

4. Berikut merupakan intipati mesyuarat ke 237 pada 11-12 Mac 2015.

(i) Sembah taklimat terkini pertahanan Negara oleh YM. Jen. Tan Sri Raja Mohamed Affandi bin Raja Mohamed Noor (Panglima Tentera Darat) dan mengenai keselamatan oleh YDH. Tan Sri Dato’ Sri Khalid bin Abu Bakar (Ketua Polis Negara).

(ii) Perkara-perkara mengenai Agama Islam.

(iii) Pelantikan Ahli Suruhanjaya Pilihan Raya.

(iv) Pelantikan semula seorang Ahli Dilantik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI).

(v) Pelantikan ahli Lembaga Penasihat Penyelarasan Pelajaran.

Sebarang usaha yang cuba mengheret dan mencemar nama baik Majlis Raja-raja merupakan suatu usaha terancang menghakis kedaulatan Sistem Demokrasi dan Raja Berperlembagaan.

Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia,
Majlis Raja-Raja,
KUALA LUMPUR

25 Mac 2015



AMUKANMELAYU - Sampai bila kita akan terus di perlakukan sedemikian rupa?