Dasar ambil mudah mereka telah GAGAL "mendidik" CINA dan INDIA menguasai BM dan mereka juga BERSALAH dan boleh dihukum kerana MENGENEPIKAN PERLEMBAGAAN dengan memberi DUIT kepada SK(C) dan SK(I)......kerana KEMARUKAN undi Cina dan India.
Inilah KEPALA RESIS di Malaysia sehingga dasar TOLAK ANSUR Islamelayu bertukar menjadi TAKUT.......
Seperti yang dijangka, cadangan kerajaan untuk melaksanakan kurikulum
Bahasa Malaysia di Sekolah Vernakular bermula tahun 2014 mendapat
tentangan hebat dari majoriti kaum Cina. Tentangan ini disuarakan
melalui berbagai pihak mereka melalui NGO, termasuklah Kesatuan Guru
Besar Kebangsaan.
Tiada siapa dapat menafikan bahawa Malaysia mempunyai sistem pendidikan
yang pelik kerana ia adalah satu-satunya negara di dunia yang
mengamalkan sistem persekolahan berasingan mengikut kaum.
Seolah-olah itu belum cukup pelik, maka sistem persekolahan kita juga
membenarkan bahasa ibunda kaum-kaum minoriti dijadikan bahasa pengantar
di sekolah-sekolah mereka.
Dan seolah-olah itu juga masih belum cukup pelik, maka bagi memastikan
anak-anak kaum minoriti ini dapat menyaingi anak-anak kaum penduduk asal
iaitu Melayu dalam matapelajaran Bahasa Kebangsaan, tahap pembelajaran
dan peperiksaan matapelajaran Bahasa Melayu di sekolah vernakular juga
telah direndahkan.
Selama ini, kaum Cina begitu lantang mengkritik sistem kuota sebagai
satu bentuk diskriminasi terhadap mereka kerana membantu anak Melayu
melanjutkan pelajaran dengan mudah, tetapi di masa yang sama mereka
enggan mengakui bahawa mereka juga mendapat keistimewaan apabila
kerajaan merendahkan tahap matapelajaran Bahasa Melayu agar anak-anak
Cina mudah mendapat keputusan yang ‘sempurna’ dalam peperiksaan.
Dan apabila kerajaan ingin menghapuskan keistimewaan ini atas dasar
perpaduan dan jatidiri negara, mereka pantas membuat bantahan keras.
Tindakan kaum Cina ini bolehlah ditafsirkan sebagai sengaja mencabar dan
merendah-rendahkan kerajaan, perkauman serta menolak perpaduan,
pentingkan diri serta angkuh, khianat serta tidak setia pada negara.
Alasan yang diberikan ialah tahap Bahasa Melayu adalah terlalu tinggi
untuk anak-anak kaum Cina menguasainya dan bahawa masanya belum tiba
untuk menyeragamkan kurikulum antara Sekolah Kebangsaan dengan Sekolah
Vernakular.
Justeru, kita tertanya-tanya, bengap sangatkah anak-anak kaum Cina?
Atau apakah lidah mereka terlalu keras kerana masih belum dapat
menguasai Bahasa Melayu dengan baik walaupun lahir dan membesar di
Malaysia?
Namun, kita semua tahu jawapannya, iaitu yang keras bukannya lidah,
tetapi hati mereka. Hati kering atau bahasa pasarnya, hati komunis, amat
sukar untuk berprasangka baik apatah lagi untuk menerima dan menjadi
sebahagian dari masyarakat mahupun persekitaran.....!
Secara tuntas, masalah mereka sebenarnya ialah, mereka tidak boleh
menerima hakikat bahawa pemimpin negara ini bukanlah dari kaum mereka.
Tentangan sebegini adalah antara kejadian aneh yang hanya boleh berlaku
di negara yang bernama Malaysia. Hanya di Malaysia di mana kaum
minoriti mengawal 80% dari ekonomi negara tetapi masih melaungkan
diskriminasi dan ketidakadilan terhadap mereka.
Hanya di Malaysia, kaum minoriti ini terus menuntut lebih lagi dan lagi
dan lagi dan tidak pernah berhenti sehinggakan begitu tega menolak
sebarang usaha ke arah perpaduan serta begitu kurang ajar dengan enggan
menobatkan Bahasa Kebangsaan.
Sedangkan, Singapura yang terkenal dengan sikap kiasu kaum Cina itu juga
sejak dari awal lagi mengamalkan sistem satu sekolah dan satu bahasa
pengantar.
Mengimbas kembali sejarah negara, Sekolah Vernakular pada awalnya adalah
dibenarkan atas tujuan memenuhi keperluan anak-anak pendatang Cina dan
India yang bekerja di negara ini.
Ia dilihat sebagai keputusan ‘menang-menang’ dalam proses kemerdekaan.
Pada ketika itu, rata-rata kaum Cina dan India melihat kedatangan
mereka sebagai sementara, iaitu sentiasa menyimpan hasrat untuk pulang
ke negara asal bila tiba masanya.
Justeru, sekolah dengan menggunakan bahasa pengantar bahasa ibunda
masing-masing adalah wajar bagi memudahkan kesinambungan hidup anak-anak
mereka di negara asal nanti. Dalam bahasa mudah, konsepnya, adalah
lebih kurang sama dengan Sekolah Antarabangsa.
Walaubagaimanapun, ternyata kaum-kaum ini tidak kembali ke negara asal.
Malah, mereka mengambil kesempatan pula atas kelembutan dan sikap
toleransi penduduk asal.
Akibatnya, setelah 55 tahun berlalu, sekolah vernakular terus wujud dan
semakin teguh serta berkembang. Dan selama 55 tahun jugalah Bahasa
Kebangsaan telah diabaikan atau dianaktirikan oleh sekolah vernakular.
Lalu semakin berkembang biaklah kaum minoriti yang tiada jatidiri
sebagai warga Malaysia.
Dengan sikap kiasu semulajadi ditambah dengan kuasa ekonomi yang ada
pada mereka, maka semakin tega dan degillah mereka menolak segala usaha
ke arah membentuk jatidiri sebagai warga negara ini.
Kita tidak perlukan seorang pakar politik, sosiologi, psikologi atau
sejarah untuk memberitahu kita bahawa ini adalah satu perkembangan yang
tidak sihat, malah amat merbahaya bagi sesebuah negara.
Namun, malang bagi Malaysia, selagi satu pihak enggan mengambil sikap
praktikal dan matang dan satu pihak lagi pula tidak mampu mengambil
keputusan tegas dan berani, maka negara ini akan terus bergerak mengikut
jarum bom jangka yang dibiarkan terpasang.
Tidak boleh tidak, kita perlu memastikan bahawa seluruh kaum Cina
menerima hakikat bahawa identiti Malaysia adalah secara semulajadinya
berasaskan kaum Melayu. Ia bukan satu pilihan bagi seseorang yang
mengaku sebagai warga negara ini - Posted by
Medan Info Kita
amukanmelayu - prebet Adam akan muncul dimana-mana jika kamu sering memanggilnya.......