Wednesday 12 December 2012

ASSYAHID HAJI SULONG PEJUANG ISLAMELAYU BERHATI WAJA


“Apa yang berlaku di Palestin sebenarnya berlaku di Patani”
Kita melihat perjuangan di Seltan Tahai lebih kepada menyelamatkan bangsa Melayu Islam Patani atas tiket nasionalisme.
Namaun apakah kebenaran disebaliknya? Apakah hakikat sebenarnya?
Tangan mereka digari, hak mereka dicabuli, bangsa Melayu Islam Patani dizalimi, namun kenapa ramai masih tidak peduli?
Sesungguhny, orang mukmin itu bersaudara.”
“Barangsiapa tidak peduli dengan urusan kaum Muslimin, maka ia tidak termasuk ke dalam golongan mereka.” (HR Thabrani)
Tidakkah kita gerun mengenangkan hadis baginda ini?

ASSYAHID HAJI SULONG PADA 1954 DIBUNUH DENGAN KEJAM OLEH PENJAJAH SIAM


PATTANI - Seorang daripada ulama di Nusantara yang terbabit dalam perjuangan menegakkan Islam ialah Haji Sulong Al-Fathoni. Nama sebenarnya ialah Haji Sulong bin Haji Abdul Kadir bin Muhammad bin Haji Zainal Abidin bin Ahmad Al-Fathoni. Beliau yang merupakan pejuang Islam yang dianggap sesetengah pihak sebagai ’Imam Bonjol Pathoni’ bukan sahaja menghabiskan usianya menegakkan syiar agamanya tetapi mengakhiri hayatnya untuk perjuangan Islam.
Peristiwa kematian Haji Sulong Al-Fathoni diselebungi misteri hingga sekarang kerana selepas dipanggil menemui seorang pegawai penyiasat polis, dia terus hilang. Kehilangan Haji Sulong Al-Fathoni itu menjadi tamparan hebat kepada umat Islam Pathoni kerana mereka bukan saja kehilangan tokoh agama tetapi juga seorang pejuang Islam.
Beliau dilahirkan pada tahun 1895 di Kampung Anka Ru, Pathoni, ulama ulung yang bergerak dalam perjuangan rakyat Islam di negeri itu turut dihangatkan oleh bahang tekanan pemerintahan Siam. Ketika itu, negeri Pathoni Darussalam diperintah oleh Sultan Sulaiman Sharifuddin. Ketika itu, hampir semua negeri Melayu di utara menghadapi keadaan yang sama dengan Pathoni.
Haji Sulong menerima pelajaran asas dan al-Quran dari ayahnya sendiri sehingga pandai. Apabila sudah berusia 12 tahun, beliau berangkat ke Makkah untuk menyambung pelajaran di sana selama 17 tahun. Beliau berguru kepada para ulama dari Arab Saudi, Mesir dan yang datang dari Nusantara. Pada tahun 1924, beliau kembali ke tanah air bersama-sama isterinya yang dikahwininya semasa di Makkah. Keadaan negeri Pathoni Darussalam masih sama sama dengan ketika Haji Sulong berangkat ke Makkah dulu, iaitu berada dalam tekanan Kerajaan Siam, malah lebih teruk lagi kerana Kerajaan Pagoda itu sudah ikut campur masalah dalaman Pathoni dan negeri-negeri di uatara semenanjung lainnya.
Di samping itu, Siam juga berusaha memasukkan negeri-negeri jirannya di semenanjung menjadi sebahagian dari wilayahnya. Tindakan tersebut telah dibantah oleh Sultan Abdul Kadir Kamaruddin yang memerintah Pathoni. Sebagai akibatnya, Sultan Abdul Kadir telah dibuang negeri oleh pengausa Siam dan haknya sebagai Sultan dilucutkan.
Dari semasa ke semasa, kerajaan Siam terus meningkatkan kebencian dan tekanannya ke atas umat Islam di Pathoni. Banyak pemimpin masyarakat dan agama seperti Haji Sulong yang diawasi oleh pihak Siam. Apa yang boleh dilakukan oleh ulama seperti Haji Sulong diperingkat permulaan adalah menyedarkan masyarakat dan generasi muda akan haknya melalui pengajaran Islam.
Haji Sulong telah mendirikan Madrasah Al-Maarif Al-Wataniah di Pathoni. Beliau telah memperkenalkan sukatan pelajaran dan sistem kelas di madrasah itu. Walau bagaimanpun, tiga tahun berikutnya, kerajaan Siam telah memerintahkan madrasah itu ditutup.
Haji Sulong tidak patah semangat, kerana menyiarkan agama Islam adalah wajib dan tidak terbatas di bangku sekolah yang memakai sukatan pelajaran saja. Selanjutnya beliau menukar teknik mengajar di madrasahnya. Sejak itu beliau lebih banyak membacakan kitab-kitab agama iaitu kitab-kitab ulama zaman dahulu kepada para pelajarnya. Kuliahnya yang tidak lagi berbentuk sekolah pondok sepenuh masa tetapi hanya bimbingan mingguan, Maghrib dan Isyak telah mendapat sambutan penduduk tempatan. Haji Sulong Al-Fathoni sangat arif mengenai usuluddin dan tafsir. Bidang itulah yang menjadi tumpuan pengajarannya hingga meletus Perang Dunia Kedua.
Pernah dikatakan, Haji Sulong Al-Fathoni pernah mengajar agama di Kemboja dan pernah diburu penjajah Perancis kerana kegiatan itu. Bagaimanapun beliau diselamatkan oleh orang Cham di selatan Vietnam.
Apabila rampasan kuasa berlaku di Negeri Thai pada tahun 1932, corak pemerintahan beraja bertukar kepada rejim berperlembagaan. Perubahan itu benar-benar menekan masyarakat Melayu Islam di selatan thailand. Ini kerana apabila Phibul Songgram berkuasa pada tahun 1938, beliau melaksanakan dasar kebudayaan ’mensiamkan’ semua rakyat bagi matlamat kebangsaannya.
Undang-undang yang memaksa rakyat memakai pakaian cara Barat iaitu berseluar dan bertopi bagi lelaki serta bergaun dan berbaju pendek bagi wanita, termasuk orang-orang Islam di Pathoni. Siam juga telah mengharamkan penggunaan bahasa Melayu di pejabat-pejabat kerajaan.
Pelbagai tekanan dan ancaman itu telah menyebabkan pimpinan masyarakat Islam seperti Haji Sulong Al-Fathoni menubuhkan Badan Hukum Syariah bagi melindungi hak dan kepentingan agama. Apabila meletus Perang Dunia Kedua, Phibul Songgram telah mengubah lagi dasar, iaitu tidak lagi mengamalkan dasar berkecuali. Beliau telah memihak kepada Jepun dengan membenarkan tentera asing itu melalui Negeri Thai untuk menyerang Burma dan Tanah Melayu.
Pada tahun 1944, Phibul Songgram telah memansuhkan jawatan kadi, membubarkan undang-undang keluarga Islam, memansuhkan sistem pembangunan waris cara Islam lalu menggantikannya dengan undang-undang sivil. Tindakan Siam tersebut telah melampau batas hak asasi manusia. Untuk itulah Haji Sulong dan para pemimpin Islam lainnya telah mengadakan pertemuan untuk membincangkan masalah yang semakin menekan tersebut..
Mulai tahun 1947, perjuangan masyarakat Islam Pathoni bertambah memuncak hingga tahun 1954. Selama tujuh tahun itu, Haji Sulong Al-Fathoni terus mempertahankan agama dan bangsa sebagai Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pathoni (MAIP).
Hasil pertemuan pemimpin Islam setempat di Pathoni, Haji Sulong Al-Fathoni mengemukakan memorandum ’Tuntutan Tujuh Perkara’ kepada kerajaan Negeri Thai pada tahun 1947. Memorandum itu mengandungi permintaan untuk mengadakan:
- Seorang ketua beragama Islam bagi empat buah wilayah yang dipilih oleh anak negeri dengan diberikan kepadanya kuasa penuh.
- Mengadakan pelajaran Bahasa Melayu pada setiap sekolah bagi kanak-kanak berumur tujuh tahun sebelum mereka belajar bahasa Siam atau mata pelajaran lain dalam bahasa Siam.
- Hasil yang diperoleh dari empat wilayah itu hendaklah dibelanjakan di wialyah itu sahaja.
- 80% daripada kakitangan kerajaan mestilah terdiri daripada orang Islam.
- Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa rasmi.
- Mengasingkan Mahkamah Syariah daripada pejabat undang-undang negeri serta mengadakan undang-undang khas untuk memutuskan pendakwaan yang bersabit dengan hukum Islam.
- Mengiktiraf rakyat di empat buah wilayah itu berketurunan bangsa Melayu.
Kesan perjuangan itu, Haji Sulong Al-Fathoni akhirnya ditangkap oleh pemerintah pada 16 Januari 1948 kerana dituduh ’menderhaka kepada negara’. Polis telah menemui salinan surat bukti dialamatkan kepada Tengku Mahmud Mahyiddin, iaitu pemimpin masyarakat Islam di rumah Haji Sulong Al-Fathoni. Dua hari berikutnya, empat lagi rakannya telah ditangkap. Mereka ialah Wan Uthman Ahmad, Haji Wan Husain Wan Din, Ahmad (anak Haji Sulong) dan Che Ishak Abbas. Haji Sulong Al-Fathoni dipenjarakan selama tiga tahun dua bulan selepas dibicarakan di Nakhon Si Thammarat (Ligor).
Sewaktu menunggu perintah hukuman di Ligor, Haji Sulong Al-Fathoni (الفطاني)menulis buku Gugusan Cahaya Keselamatan. Kemudian dimasukkan ke penjara Bang Kuang di Bangkok. Dalam penjara beliau menghasilkan empat buah kitab agama dan sebuah buku riwayat hidupnya, tetapi kesemua buku itu hilang entah ke mana.
Ekoran dari penangkapan para pejuang tersebut, rakyat di beberapa wilayah telah memberontak dan menuntut agar para pemimpinnya dibebaskan. Haji Sulong terus berada dalam tahanan dan baru dibebaskan empat tahun kemudian yakni pada 1954.
Rupanya pembebasan Haji Sulong dan pejuang lainnya hanyalah merupakan helah Siam untuk meredakan kemarahan rakyat saja. Di sebalik itu ada rancangan yang lebih jahat, tapi dengan cara halus. Ini terbukti apabila tidak sampai dua tahun kemudian Haji Sulong dan tiga lain rakannya (termasuk seorang anaknya sendiri) telah dipanggil secara terhormat untuk berjumpa ketua polis penyiasat Siam dalam suatu pertemuan tertutup.
Akan tetapi sejak pertemuan tertutup tersebut, beliau bersama rakan-rakannya tidak ada pulang lagi ke pangkuan keluarganya. Kehilangannya sangat misteri dan pihak Siam pun mendiamkan diri. Maklumat yang diterima oleh kaum keluarganya dan rakyat Pathoni (فطاني)menyebutkan bahawa Haji Sulong dan rakan-rakannya telah dibunuh secara rahsia dan jenazahnya dibuang ke Laut Senggora (Songkhla) berhampiran Pulau Tikus pada malam Sabtu, 13 Ogos 1954. Beliau telah wafat dalam perjuangan di jalan Allah.
Pengorbanan Haji Sulong Al-Fathoni iaitu penulis kitab Kashf Al-Litham tetap bersemadi dalam lipatan sejarah perjuangan umat Islam Patani.

amukanmelayu - berpantang maut sebelum ajal.......kata pejuang "mempertahankan Ugamabangsa adalah kerja kami, samada kami menang atau kami mati"