Tuesday, 21 May 2013

NOW EVERYONE CAN "DIE"


Malaysian hospitality kebanggaan RAKYATNYA


Juruterbang dan pembantu juruterbang bersedia membawa penumpang ke destinasi yang dijadualkan.


TINGKAH laku sekumpulan pramugara dan pramugari di Bangunan Pentadbiran Malaysian Airlines (MAS), Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pagi minggu yang lalu berbeza dengan apa yang biasa dilihat di dalam pesawat.
Suasana di situ riuh dengan gelak-ketawa dan tepuk-tampar sesama mereka. Di sudut berhampiran, beberapa orang wanita yang sudah berhias cantik masih menguap-guap menahan rasa mengantuk.
Jam menunjukkan pukul 6.50 pagi. Hanya tinggal beberapa minit sahaja untuk mereka menyelesaikan urusan peribadi kerana selepas taklimat selama 17 minit itu tiada lagi masa untuk diri sendiri.
Taklimat setiap pagi itu adalah permulaan tugas mereka sebagai kru kabin, memikul tanggungjawab untuk memastikan penerbangan berjalan lancar.
MAS - Layanan mesra Pramugarinya jadi kenangan


Tugas paling utama adalah memberi layanan terbaik kepada penumpang dalam apa jua keadaan.
Bagi yang pernah menaiki penerbangan Mas, kemesraan layanan yang dinamakan Malaysian Hospitality itu cukup istimewa malah tidak setanding dengan mana-mana syarikat penerbangan lain.
Di kalangan pelancong luar negara, pengalaman menjejakkan kaki ke dalam pesawat berlogo wau bulan itu digambarkan sebagai langkah pertama mereka di Malaysia, ditambah dengan senyuman kru kabin sebagai pengenalan kemesraan rakyat negara ini.
Bagi kebanyakan kita pula, menaiki kapal terbang mungkin semudah membeli tiket dan memungut semula bagasi tetapi di sebalik semua kelancaran itu berlaku pelbagai proses yang melibatkan beratus-ratus individu dalam tempuh begitu singkat.
MEGA baru-baru ini berpeluang mengikuti persediaan penerbangan MAS di KLIA, penerima lebih enam kali anugerah 'Kakitangan Kabin Terbaik di Dunia' oleh Skytrax.
Ia adalah pengiktirafan paling kerap yang pernah diterima oleh mana-mana syarikat penerbangan di dunia.

Malaysian hospitality kebanggaan RAKYATNYA - Bawa pulang bayi campak yang di tinggalkan AIR ASIA Now Everyone Can Fly




Penerbangan Malaysia (MAS) memberi layanan di luar perkhidmatan mereka dengan membantu menyediakan semua prosedur bagi membawa pulang dari Vietnam seorang rakyat negara ini bersama bayi perempuan berusia 14 bulan, yang dihalang menaiki pesawat tambang murah.

Izan Suhaila Mohd Ali, 36, dan Mariam Sofea Mohd Reza dihalang menaiki pesawat tambang murah itu di Lapangan Terbang Ho Chi Minh pada Sabtu malam selepas bayi perempuan berkenaan disyaki mempunyai simptom penyakit berjangkit.

Ketua Pegawai Eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya berkata petugas MAS membawa Mariam Sofea berjumpa seorang doktor kerana langkah itu adalah prosedur standard untuk semua penumpang yang memiliki simptom penyakit berjangkit bagi memperoleh sijil layak menaiki pesawat.

Ini bagi memastikan tidak ada penumpang yang mendatangkan risiko kesihatan kepada penumpang lain, katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau juga berkata doktor kemudian mengesahkan bayi itu tidak lagi dijangkiti dan sudah melepasi tempoh inkubasi manakala bintik hitam di tubuh Mariam Sofea sebenarnya keruping.

"Sejurus selepas itu, MAS membantu menyediakan dokumen perjalanan untuk Izan, Maryam Sofea dan dua lagi saudara mereka. Mereka ditempah untuk penerbangan MH759 yang berlepas dari Ho Chi Minh semalam agar tidak perlu lagi bermalam di sana sekali gus terpaksa berbelanja lebih," katanya.

Ahmad Jauhari berkata petugas MAS dari Saigon turut menghantar keluarga itu ke lapangan terbang dari hotel mereka, dan apabila tiba di lapangan terbang, pasukan perkhidmatan di situ sudah bersedia dengan semua dokumentasi yang diperlukan bagi memastikan daftar masuk pantas.

"Seorang petugas diarah mengiringi keluarga itu bagi pemeriksaan Imigresen dan Kastam. Ini penting kerana terdapat persoalan berhubung cop dalam pasport mereka berikutan insiden hari sebelumnya," katanya.

Izan dan keluarganya berjaya menaiki penerbangan MH759 dan berlepas dari Saigon ke tanah air pada 4.40 petang.

Ahmad Jauhari berkata pihaknya gembira pasukan petugas MAS di Saigon memberi layanan mesra 100 peratus ala Malaysia dalam situasi ini.

Beliau berkata keupayaan pasukan itu bertindak di luar tugas mereka perlu dipuji, dan turut membanggakan mereka tidak melanggar mana-mana peraturan dalam prosedur standard.

"Saya secara peribadi ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua petugas yang terlibat secara langsung dalam kes ini," katanya.

Penerbangan MAS berlepas ke bandaraya Ho Chi Minh tiga kali sehari.


AMUKANMELAYU - NOW EVERYONE CAN "DIE"