Lembap! Kenapa lambat bertindak
Tindakan biadap beberapa pengendali laman sosial seperti Facebook dan
blog yang menghina Islam dan raja-raja Melayu ternyata amat keterlaluan.
Pengerusi Kerusi Undang-undang Jenayah, Jawatankuasa Peguam Negeri
Pulau Pinang, Ranjit Singh Dhillon berkata, hukuman berat terhadap
mereka yang mencabar Perlembagaan Persekutuan itu perlu dikenakan
sebagai pengajaran supaya tiada lagi pihak yang menyalah guna kemudahan
Internet pada masa depan. Baginya, kelewatan mendakwa mereka hanya akan
menjejaskan keyakinan rakyat terhadap jentera keadilan di negara ini.
Kepada wartawan Utusan Malaysia, ZABRY MOHAMAD MADZLAN dan jurugambar,
ISMAIL KAMADIN di Pulau Pinang, Ranjit berpendapat, pendakwaan perlu
disegerakan memandangkan peruntukan undang-undang sedia ada sudah
mencukupi terutama Seksyen 114A Akta Keterangan 1950.
UTUSAN: Apa pendapat anda mengenai perbuatan tidak bertanggungjawab
dalam Internet seperti menghina Yang di-Pertuan Agong dan Nabi Muhammad
SAW sejak kebelakangan ini?
RANJIT: Apa yang saya perkatakan ini mungkin tidak akan disenangi oleh
‘kaki’ Internet yang sering mendabik dada kononnya menjuarai hak
kebebasan bersuara. Namun, setiap kebebasan mestilah ada hadnya. Jika
tidak, boleh berlaku anarki di mana masyarakat boleh membuat apa sahaja
yang mereka suka mengikut nadi serta cita rasa sendiri.
Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak mengenakan
lesen portal tetapi berhasrat mewujudkan kawalan kendiri media sosial,
bertujuan mengelak wujud kumpulan penulis tidak bernama dalam kalangan
pengamal media sosial. Sebenarnya golongan ini tidak berani berdepan
untuk mendedahkan identiti mereka kerana takut dikenakan tindakan
undang-undang.
Adakah peruntukan undang-undang yang sedia ada memadai untuk situasi sebegini?
Sememangnya undang-undang sedia ada mencukupi. Bagaimanapun, apa yang
mengecewakan adalah tiada pelaksanaan segera dan tegas, seolah-olah
masih teragak-agak serta memilih bulu. Tindakan awal memanggil mereka
yang terlibat ke balai polis untuk penyiasatan seterusnya memberi amaran
keras jelas tidak berkesan. Mereka ini tidak lagi takut dengan
‘layanan’ sedemikian kerana tiada pertuduhan akan dikemukakan di
mahkamah.
Oleh itu, di balai polis mereka mengaku insaf, memohon maaf dan mungkin
menitiskan air mata, namun sebaik-baik keluar dari situ mereka
menggiatkan lagi serangan dalam Internet. Sepatutnya sudah boleh diambil
tindakan tegas kerana serangan mereka jelas terarah kepada agama Islam,
hak orang Melayu dan raja-raja Melayu yang terjamin di bawah
Perlembagaan Persekutuan.
Apakah peruntukan undang-undang yang boleh digunakan untuk kes-kes sebegini?
Antaranya Seksyen 4 (1) Akta Hasutan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan
Multimedia 1998 serta beberapa seksyen di bawah Kanun Keseksaan termasuk
yang paling serius, Seksyen 121 ‘Perbuatan memerangi Raja-Raja Melayu’
yang jika sabit kesalahan, hukumannya gantung sampai mati.
Jika sudah ada peruntukan undang-undang, kenapa kerajaan seolah-olah
melengah-lengahkan dakwaan terhadap mereka yang tidak bertanggungjawab
ini? Adakah terdapat kesukaran dalam proses ini?
Perkataan-perkataan yang berbentuk penghinaan sebenarnya sudah mencukupi
untuk membuat pertuduhan. Sabitan pula adalah di tangan mahkamah
selepas mendengar segala keterangan termasuk penjelasan daripada orang
kena tuduh (OKT). Terdapat dua eleman dalam setiap kesalahan, iaitu
perbuatan yang salah (actus reus) dan niat yang salah (mens rea).
Perbuatan yang salah (actus reus) senang dibuktikan, adakah ini benar?
Perbuatan yang salah adalah lebih senang dibuktikan dengan penggunaan
pindaan Seksyen 114A Akta Keterangan 1950 yang baharu di mana nama,
gambar, nama samaran, pendaftaran kawalan komputer boleh dianggap sudah
melakukannya kecuali OKT dapat membuktikan sebaliknya (tidak berbuat
demikian).
Bagaimana pula dengan niat (mens rea)?
Niat adalah sesuatu syarat tersirat tetapi kita boleh melihat contoh
yang terdapat huraian mengenainya seperti dalam kes Mahkamah Rayuan,
Pendakwa Raya lawan Karpal Singh.
“Bagi kesalahan di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta 15, selepas membuktikan
bahawa OKT telah menyebut perkataan-perkataan yang didakwa menghasut,
bagi elemen kedua - sama ada perkataan-perkataan tersebut menghasut,
pihak pendakwaan hanya perlu membuktikan bahawa perkataan-perkataan
tersebut mempunyai kecenderungan menghasut di bawah mana-mana satu atau
lebih dari enam perenggan di bawah Seksyen 3(1) Akta 15."
Oleh itu, jika undang-undang sudah mencukupi, kenapa pihak berkuasa seolah-olah berlengah mendakwa mereka?
Mungkin proses pengumpulan bukti atau mungkin untuk mendirikan suatu
‘water tight case’ melambatkan proses berkenaan. Namun,
intipati-intipati tuduhan sudah jelas tertera dan sepatutnya boleh
dikemukakan dakwaan segera. Tindakan melambatkan proses ini boleh
memaparkan imej yang kurang meyakinkan dalam kalangan orang awam
terhadap Jabatan Peguam Negara dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Bagaimana pula pandangan anda mengenai kritikan lantang Majlis Peguam
terhadap pertuduhan ke atas pemimpin dan aktivis propembangkang seperti
Tian Chua, Adam Adli Abdul Halim serta pemansuhan Akta Hasutan 1948?
Majlis Peguam kononnya mahu menjadi juara hak asasi manusia antarabangsa
tetapi harus diingat bahawa penduduk di negara ini terdiri daripada
masyarakat majmuk yang berlainan bangsa dan agama. Tiada tumpuan dan
pandangan langsung diberikan dalam aspek ini, mereka hanya mengikut
pandangan dari Barat.
Kini sudah wujud keadaan tegang di antara kaum-kaum berbeza tetapi
pemimpin serta aktivis propembangkang ini terus mengeluarkan kenyataan
provokatif tanpa batasan. Bagaimanapun, Majlis Peguam sebagai sebuah
badan profesional guaman tidak bertindak untuk menghalang keadaan
seumpama ini daripada berterusan.
Kritikan tanpa kompromi nampaknya dilakukan terhadap satu pihak
(kerajaan) sahaja. Akta Hasutan belum dimansuhkan dan tiada tarikh
pemansuhan ditetapkan. Ini adalah undang-undang, apatah lagi toleransi
kaum serta sikap kesederhanaan semakin berkurangan dan hampir pupus
daripada generasi sekarang.
Jadi, sepatutnya Majlis Peguam mendidik rakyat mengenai peruntukan ini
dan syarat-syaratnya. Paling penting perlu diberi penerangan kepada
rakyat, akibat perlanggaran undang-undang ini, seseorang boleh dikenakan
hukuman penjara -