Monday 8 July 2013

WARKAH UNTUK IBU IV


Tok Aki Aji
Teratak Anjungan Chepor
Lorong Seroja off
Jln Hj Wahab
Kg. Olak Lempit
Banting.....

Ahad 28 Sya'ban 1434

Kehadapan Bonda yang tercinta, yang kini bersemadi di Taman Kerinduan, Tanah Pusara Islam Kg. Chepor Lenggong Perak, semoga di panjatkan Allah dengan rukun dan damai di sisiNya.

Bonda yang di rindui.....,

Semalam Aki ada talifon Mek....dia di Cherok Manok dekat rumah Yak, menoreh katanya.  Posa ni dia nak posa di rumah Aki....tak taulah kat dia betoi ke daknya. Dia juga ada telifon suruh pi ambik dia. Tak tau la....hari ni 28 Sya'aban...rasanya posa hari Selasa kot.

Bonda yang di sayangi....,

Susahnya hati ini Allah saja yang tahu, beberapa hari sudah....pegi Kelantan tapi sebenarnya sampai Trengganu saja ambik Nadia, tapi badan letih sangat....Aki suruh Nadia turun ke Trengganu dari Kelantan. Jadi kami jumpa di Trengganu dan balek bersama-sama ke KL. Dia dah habis kat USM Kubang Krian....la ni nak sambung di UM pulak. Nak buat master. Apit bawa kete macam ribut....Mattin tak ikut....katanya tak larat sangat....sekarang badanya kurus kering di sebabkan siher(santau)....tak tau la mak sapa yang khianat dengan dia.

Sekarang ni duk berubat dengan daru Syifa'. Minggu sudah Wak Sentot datang rumah dan beri tahu ada orang boleh buat ubat dan dia minta jumpa Bob di masjid dan kebetulan Fauzi abang ipar Bob ni kawan Aki. Bapa dialah pandai buat ubat santau ni. Aki dengan Fauzi dan Mattin kerumah bapanya berubat. Ya Allah.....Mak.....kaca yang keluar dari badan dia Tuhan saja yang tahu. Sepanjang hidup Aki, tak pernah Aki tengok kaca keluar dari badan. Sekarang ni sambung perubatan di Darul Syifa'. Nampaknya Alhamdulillah.

Bonda yang di ingati.....,

Iman dan Aisyah semakin membesar, Iman...sangat nakal. Bila pegi pusara Al-Marhum Boy....dia asyik pegang batu nisan Paksunya saja....mungkin dia mengerti.   Maaf Mak belum sempat untuk menziarah pusara Mak dan Ayah. Rasanya pagi ni nak balek Perak, tapi Apit takde...jadi mungkin awal puasa Aki balek tengok Mak.

Bonda.....

Tahun sudah Aki berbuka puasa di masjid....mungkin tahun ini pun sama kalau di izinkan Allah. sejak ketiadaan Mak dan Ayah....Aki cuba menjadi bapa yang baik....hari melihat anak bulan, Lah minta di belikan 2 ekor ayam dan daging. Ayam selalunya Lah buat masak rendang yang selalu Mak buatkan itu dan daging pula dia buat kari. Tahun ni tentu meriah dengan kehadiran Iman dan Aisyah dan Nadia pula ada di rumah.

Makkk................

Semalam tak sempat siapkan bingkisan untuk Mak. Hari ni sambung balek. Tadi pegi subuh di masjid, ingat lepas subuh nak terus pegi market selepas hantar Idayu dan Ika. Tapi awal sangat, jadi Aki balek umah dulu. Dalam dingin pagi selepas fajar Syiddik menghilangkan cahayanya, Aki menjenguk kedalam umah. Lah baru lepas solat subuh. Terdengar tangisan Aisyah yang menanti susu dari Ikin ibunya. Tercari-cari juga Iman....selalunya kalau Aki balek subuh pepagi begini, Iman dah bangun dan menggonggong botol susu sambil "mengusik" Farrah ibunya. Kalu Apit tak outstation dapatlah melihatnya di pagi begini, tapi kalu keluar kawasan...huhhh.....jemu menunggunya seperti mak menunggu Aki suatu ketika dulu. Sekarang dah faham kenape kadang-kadang Mak tak mahu bercakap dengan Aki kalu Aki lama tak balek.....

Makkkk............

Aki ade bela budak Indonesia....Hilal namanya. Rajin sangat, tapi biasalah, budak Indon ni mereka nakkan upah. Minggu sudah dia membuang rumput di bawah pokok longan yang baru di tanam di penjuru rumah Mattin, ni ada lagi pokok durian belanda dan pokok mera yang belum di tanam. Pokok dongkong telah din tanam di dalam kawasan Nadia's Garden. Pokok belimbing buluh dah besar dan banyak buahnya. Pokok inai, serai wangi, keladi, kaduk, sirih, kantan, limau purut, limau nipis, kesum, kunyi, serai makan, cekok dan pokok pandan dah penuh di kawasan Nadia's Garden. Tapi pokok mengkudu mati semasa kemarau tempuhari.

Selalunya petang-petang atau pun hari tak bekerja, dia akan membersihkan kawasan rumah Aki.
Hari ni orang tengok anak bulan. Tak taulah bila posanya, rasanya selasa ke rabu. Ni duk tunggu nak zohor dulu....lepastu baru nak ke Banting beli apa yang patut. Dah tua-tua ni dah tak kalut sangat. Tapi rendang Perak daun kunyit tu tetap Lah akan buat. Nadia sebuk di dapor.....tak tau apa di buatnya. Aki nak mandi ni, Dah pukul 1210 minit.....sat lagi nak pi masjid. Selepas zohor nak ke Banting masukkan cek dan keluarkan duit. 

Makkk.......

Dah dua tahun Aki tak ambik peduli hal di Chepor.....maaf Mak, bukannya Aki benci, tapi Chepor dah rosak masyarakatnya Mak. Maki hamun cerca nista umpat keji dan jadi makanan harian. Aki yang duk di luar ni pun kene tempiasnya. Jadi....Aki buat keputusan tak payahlah di bantu apa-apa lagi. Lagi pun mereka dah senang....mungkin kerana dah senang tu pakat dah lupa asal usul dan tak perlu lagi adek beradek. Ad juga demo tanya kenapa tak balek kampung....Aki jawab, Balek...tapi sampai pusara Mak Aku saja dan Aku tak jalan kemana-mana kalu bermalam pun Aku bermalam di rumah Mek atau Kak Zah atau umah Acu. Selalunya semalam saja. esuk pasti balek Banting.

Makkk......

Terima kasih Ma kerana Aki masih lagi dapat menghantar bingkisan rindu ini untuk Mak. Salam sayang dan rindu dari Aki dan Al-Fathihah untuk Mak dan Ayah semoga roh Mak dan Ayah di cucuri rahmat....aman bersemadi bersama-sama mereka yang beriman.

Assalamualaikum dan jumpa lagi ......rindu serindu rindunya dari Aki untuk Mak dan Ayah.

Tok Aki Aji