Sejarah Perang Sungai Manik (Selempang Merah)
Bismillahirrahmanirrahim
KISAH BENAR, SEJARAH PERANG BANJAR YANG TIADA MANA-MANA CATATAN DALAM BUKU SEJARAH DI MALAYSIA
SELAMAT DATANG BAJU MERAH, KISAH PARANG TERBANG PAHLAWAN BANJAR LAWAN KOMUNIS BINTANG 3
Kisah
Sungai Manik Bamandi Darah (terjemahan ke bahasa Melayu), pergaduhan
antara Masyarakat Banjar dengan Cina Komunis Bintang tiga di Sungai
Manik, Perak tahun 1945. Teks asal dalam bahasa Banjar.
Sumber asal dalam bahasa Banjar:
http://banjarcyber.tripod.com/sgmanik_1.html
Badan
Ismail Rudo yang sudah tidak berkaki dan bertangan menggelupur di atas
titi dan sedang menunggu masa untuk nyawa berpisah dengan badan – kedua
belah kaki dan tangan Mail Rudo putus ditetak parang ‘bungkol’ Utoh
Putih. Air jernih yang mengalir deras di bawah titi bertukar merah
disirami darah. Maka tertawa besarlah ‘sangkala’ mendapat habuan petang –
darah dalam jantung adalah makanannya.Begitulah adat orang berkelahi,
salah seorang pasti kecundang.
Selepas
Asar, Mail Rudo pergi seorang diri – menghembuskan nafas terakhir tanpa
seorang pun yang sudi mendekatinya. Sepucuk pistol .38 tanpa peluru
masih berada di sisi jasad yang sudah tidak bernyawa lagi.
Ramai
penduduk Bendang DO, parit 6, Sungai Manik terdiri dari keluarga
Banjar. Kehidupan mereka begitu daif, terhimpit dan dihimpit oleh
gerombolan komunis yang bermarkas di Sungai Tungko, dan diketuai oleh Ah
Pau, Ah Boon dan Ah Jang.
Pembunuh Mail Rudo, orang kuat Parti Komunis Malaya (PKM) mesti ditangkap segera.
Utoh
Putih, Banjar ‘Alai’ jati beranak dua – anak bungsunya seorang bayi
perempuan dan baru pandai berdiri-jatuh. Dia menetap di Pekan Rabu,
Parit 6, Sungai Manik. Oleh kerana warna kulitnya yang tersangat cerah
maka lekatlah gelaran Utuh Putih.
Arwah datuk (pencerita) dan Utuh Putih adalah rakan karib yang sama hebat ilmu zahir dan batin.
Mail
Rudo, Banjar Sungai Tungko, Sungai Manik sudah lama menyertai PKM dalam
bahagian risik. Selepas tentera Jepun menyerah kalah, Mail Rudo
ditugaskan mencari ahli baru dalam daerah Sungai Manik. Disebabkan tidak
ramai keluarga Banjar yang sudi menyertai perjuangan komunis, maka
akhirnya Mail Rudo terpaksa menggunakan kekerasan. Mereka yang enggan
akan menerima padah.
Saban
hari ada saja penduduk kampung yang ditangakap, tak kira muda ataupun
tua. Disiksa, disembelih, disumbat dalam guni hidup-hidup dan dibuang ke
Sungai Perak, ditembak, disula, dan bermacam lagi hukuman. Begitulah
gerangan bila manusia (Mail Rudo) sudah ada kedudukan – mudah lupa diri
hingga hilang rasa kemanusiaan.
Pada
masa itu bukan sedikit orang Banjar dan orang Melayu yang menyokong
perjuangan komunis. Malah ada juga orang Banjar yang hebat ilmunya turut
menjadi talibarut. Orang seperti itulah yang menjadi duri dalam daging
penduduk setempat. Oleh kerana terlau mengejar pangkat mereka sanggup
membunuh, membakar rumah dan memusnahkan harta benda bangsa sendiri.
Penduduk kampung yang takut menyertai perjuangan komunis secara aktif
dipaksa pula membayar yuran sebagai ahli PKM. Kehidupan
keluarga Banjar di Sungai Manik semakin terhimpit. Ramai yang terpaksa
berpindah ke penempatan Banjar di seberang Sungai Kinta – ke Kampung
Balun Bidai dan Kampung Gajah.
Waktu
Zohor baru saja masuk. Alun air bendang dihembus bayu membuat hati
terasa rawan. Sambil memikul guni berisi ubi, Utoh Putih melangkah
cermat menuju titi untuk kembali ke rumah di Pekan Rabu. Sebaik sampai
di pangkal titi…
“Dari
mana gerangan ni ‘Toh, akhirnya bertemu juga kita di sini ye?” entah
dari mana munculnya si Mail Rudo, tiba-tiba saja tercegat di tengah titi
berpakaian seragam komunis, pistol dan bayonet terselit di pinggang. Di
wajahnya terpancar rasa kepuasan kerana dapat bertemu dengan Utoh Putih
yang sudah sekian lama dipujuknya supaya menyertai PKM.
“Baru balik dari Cikus mencari ubi, maafkan saya tuan, tumpang lalu” Utoh Putih menyahut penuh hormat.
“Kalau
ia pun letaklah dulu guni ubi tu, tak usah bergegas, apa yang nak
dikejar, tak ke mana perginya rumah tu” garau bunyi suara Mail Rudo.
Antara rela dan terpaksa, Utoh Putih mematuhi perintah ‘tuan besar’ dan
meletakkan guni ubi di atas titi. Begitu gah susuk tubuh dua orang anak
Banjar yang berdiri di atas titi menghadap satu sama lain, cumanya
seorang berkulit cerah manakala seorang lagi kelihatan gelap.
“Mungkin petang ini pertemuan kita yang terakhir, agaknya” si Mail Rudo menyambung bicara.
“Apa hajat, kenapa lain benar kata-kata tuan besar?” si Utoh Putih yang menyambut bicara merasakan ada sesuatu yang tak kena.
“Tak
usah pura-pura tak tau, bagaimana dengan janji kau dulu? Sampai hari
ini aku masih menunggu kata putus” rungut orang kuat PKM menempelak.
“Taklah
Mail, aku tak nak ikut perjuangan yang membinasakan bangsa, sedangkan
perjuangan untuk mengisi perut sendiri dan anak bini rasa dah tak
tertanggung. Tidak…tidak sekali-kali” si Utoh Putih menjawab tegas.
“Mak
oi, keras benar hati kau ni ‘Toh…apa nak buat…kalau itulah pendirian
kau, bersiap sedialah” merah padam muka Mail Rudo kerana marah. Spontan
tangan kanannya mencapai pistol di pinggang dan mengacukan ke dada si
Utoh Putih.
“Jangan,
senjata jangan dibuat main Mail ai…kita kan serumpun, tak kanlah kau
tak ada belas kasihan. Ditakdirkan aku tak ada, siapa yang nak menyara
anak isteriku nanti…ampun tuan besar” si Utoh Putih merayu minta
simpati.
“Dam…” bunyi
pistol memuntahkan peluru sulung. Berasap baju buruk si Utoh Putih
dihinggapi peluru, namun dia masih tak berganjak, masih tegak berdiri.
Keluarga Banjar berhampiran yang terkejut melihat kejadian tak berani
mendekati, masing-masing masuk ke rumah.
“Dam…dammmm…” sudah tiga das tembakan dilepaskan oleh Mail Rudo namun peluru masih tak mampu menembusi kulit si Utoh Putih.
“Bangsat
betul, kebal rupanya kau ye…tahani lagi nah” tengking orang kuat PKM.
Tanpa disedari sudah enam das tembakan dilepaskan dan pistolnya sudah
kehabisan peluru. Sedang dia terkial-kial…
“Labukkk…”
ayunan parang bungkol yang bergelar si Kandal Larap hinggap
dipergelangan tangan kanan Mail Rudo yang membuatkan tangan itu putus
serta merta.
“Labukkk…”
giliran tangan kiri si Mail Rudo untuk jatuh ke tanah. Utoh Putih
meneruskan ayunan. Kali ini lutut kanan Mail Rudo pula jadi mangsa
parang bungkol Kandal Larap. Setelah putus kaki kanan, maka terdamparlah
Mail Rudo di atas titi. Si Utoh Putih semakin geram. Tetakan
terakhirnya membuat kaki kiri Mail Rudo bercerai dengan badan.
Guni yang berisi ubi diletakkan semual ke bahu, dan Utoh Putih terus balik ke rumah meninggalkan Mail Rudo mengerang kesakitan.
Markas
PKM di Sungai Tungko gempar mendapat berita tentang pembunuhan Mail
Rudo. Dengan bersenjatakan raifel MK5, berduyun-duyun gerombolan komunis
yang diketuai orang kanan mereka si Ah Pau bergegas menghala ke Bendang
DO, Parit 6, Sungai Manik.
“Ai
yaa…kaki tangan semua kasi potong habit ka…manyak cilaka itu olang.”
bebel si Ah Pau apabila terpandang mayat Mail Rudo yang masih
terkangkang (tabirangkang) di atas titi. Tak seorang pun keluarga Banjar
di Bendang DO yang berani tampil menunjukkan muka. Mereka hanya
menyaksikan dari jendela rumah masing-masing.
Hari
semakin larut petang, gerombolan komunis masih riuh berbincang sesama
sendiri. Entah apa yang mereka bincangkan tak seorang pun penduduk
kampung yang mengerti. Sejurus kemudian, kumpulan komunis itu pergi dari
rumah ke rumah mengetuk kuat (manggandah) dinding mengarahkan orang
kampung, tua dan muda, berkumpul di hadapan Pekan Rabu. Seorang demi seorang di soal siasat termasuklah Utoh Putih.
Namun,
keluarga Banjar sepakat berpura-pura tak kenal siapa yang membunuh Mail
Rudo. Akhirnya kepala komunis, si Ah Pau memberi kata dua: Kalau
pembunuh Mail Rudo tidak ditangkap, Bendang DO akan jadi padang jarak
padang tekukur.
Mayat
Mail Rudo diikat (ditayut) dengan tali dan dikandar (galas) dengan kayu
panjang untuk dibawa pergi. Rasa kesian (maras) pun ada melihat cara
mayat diperlakukan – tak ubah seperti mengandar hasil buruan babi hutan.
Tak siapa yang tau ke mana mayat itu dibawa, ditanam atau dibuang ke
Sungai Perak. Kalau dibuang ke sungai pastinya ternganga luas mulut sang
buaya (kuradal) mendapat habuan petang.
Warga
Banjar sepakat meminta Utoh Putih membawa isteri dan anak-anak
meninggalkan Bendang DO dengan segera. Maklum sajalah, mulut tempayan
(muntung guri) boleh ditutup rapat (dipisiti), mulut manusia siapalah
tau. Tapi apa pula kata empunya diri…!
“Tidak
(cakada) saudaraku. Untuk apa kalau aku seorang saja yang menjaga
(maharagu) anak dan isteri sedangkan kalian semua (sabarataan) terpaksa
menanggung derita…aku tak akan meninggalkan kampung ini. Tidak, tidak
sekali-kali, apa nak jadi, jadilah.” jenuh penduduk kampung memujuk
namun Utoh Putih tetap dengan pendiriannya.
Sudah
tiga hari berlalu, Emoh sahabat karib Utoh Putih yang baru dapat berita
segera menonong (mangunyur) meninggalkan Balun Bidai menyeberang Sungai
Kinta menuju ke Bendang DO untuk menemui sahabat karibnya, kawan
sehati, seperguruan dan sama jaguh (juhara). Persahabatan mereka lebih
akrab dari hubungan adik-beradik, dan tentunya Emoh tak akan membiarkan
(mahijaakan) sahabatnya keseorangan dalam keadaan sedemikian.
“Pariannya
diako madam maninggalakan Bandang DO nih …….. Tia mati jua magun Moh
ai……….ajal wan maut bacara hudah di tantuakan, siapang nang kawa
mahalang.” surung pandiran Utoh Putih nang hanyar haja imbah bamakanan
di rumah hidin malam tutih.
“Andainya
(pariannya) aku berhijrah (madam) meninggalkan Bendang DO, mati juga
akhirnya, ajal maut sudah ditentukan, tak siapa boleh (kawa)
menghalang.” Utoh Putih memulakan perbualan setelah selesai makan malam
itu.
“Ai, jangan begitu, apa resa (pangrasa) kau ‘Toh?” tanya Emoh yang mula rasa tak sedap hati.
“Kada ah….. kaluko ai,” jawab hidin handap.
“Tak lah, manalah tau,” jawabnya ringkas.
Walau
dimapa gin si Emoh magun ham asa balisah napang pinda lain banar
parangai sahabat hidin nang sasain ambak bilang banyak mainggihakan pada
malilit pandiran. Sarajin amun lawas kada badapatan kadamia cakada
bakakaringan gusi palapauan tantan.
Walau
bagaimana pun, Emoh masih rasa gelisah kerana lain benar kelakuan
sahabatnya yang semakin pendiam (ambak), lebih bersikap mengiakan dari
merancakkan perbualan. Selalunya kalau lama tak berjumpa, tak kering
gusi mereka berbual. Malam semakin larut namun dua orang sahabat karib itu masih lagi belum tidur, masih ‘garunuman’ berbual.
“Moh,
andainya ajalku sampai, jangan bersusah payah membawa mayatku ke Balun
Bidai, kebumikan saja di sini. Tapi, jangan kau lupa membawa anak
isteriku dan serahkan kepada keluarganya di sana. Sepanjang kita
bersahabat, kalau ada terlebih terkurang, aku minta halal dunia akhirat.
Engkau pula Moh, biarlah disederhanakan kejaguhan (manjuhara).
Berhati-hatilah memilih kawan. Satu lagi…tapi jangan pula kau anggap aku
menghalau…esok sebelum Zohor, aku minta kau segera beredar dari
rumahku, ke mana yang kau nak tuju, aku tak melarang (batangatan). Tak
ada apa-apalah, cuma aku rasa lebih selesa kalau bersendirian!”
Berderau
(marigap) rasa si Emoh mendengar kata-kata sahabatnya, lantas bangun
mendakap Utoh Putih. Tak sepatah kata pun yang terucap (muntung bungkam)
antara mereka kecuali deraian (barubuian) air mata mengenangkan nasib
yang bakal menimpa. “Mungkin sudah sampai janji (ajal) saudaraku ini,”
bisik hati kecil Emoh.
Mereka terus berbual sampai ke subuh.
Ari
magun haja tatarauan, nang badua badangsanak hudaham tacugut di pinggir
sumur pamandian. Dalam remang (tatarauan) subuh, kedua sahabat sudah
tercegat (tacugut) di tepi telaga mandi.
“Ayuha,
duduklah ‘Toh…..Bismillahirahmanirahim…..” Emoh membaca ayat mandi suci
sambil menyiram (manguboiakan) air memandikan sahabatnya si Utoh Putih
hingga selesai.
Api di
dapur marak (barau) dengan isteri Utoh Putih sibuk menyediakan sarapan
pagi. Kesian si isteri kerana tak tau kisah dan hujung pangkal cerita.
Pada pengamatannya, bermandi-mandian di subuh hari sudah jadi kelaziman
dua orang pendekar tersebut.
Bandang
DO hangat babandering mambari tanda pagi baugah tangahari sampai am
hudah kutika badua badangsanak kana bapisah. Salah saikung tapaksa
mamingkuti janji. Panas
semakin terik di Bendang DO sebagai tanda pagi sudah beralih (baugah)
ke tengahari. Maka tibalah saatnya untuk kedua sahabat itu berpisah.
Salah seorang terpaksa memegang (mamingkuti) janji.
“Jangan
lupa pesan guru kita wahai saudaraku, walau nyawa sudah berada di
hujung, jangan sekali-kali kau lupa….” pesan Emoh kepada Utoh Putih.
Kedua sahabat berpelukan untuk kali terakhir.
“(Barilaan)
kita dunia akhirat.” dengan kata-kata itu, Emoh terus menonong
meninggalkan sahabatnya si Utoh Putih tanpa menoleh lagi ke belakang. Ke
mana gerangan tujuannya, tak siapa pun tahu. Selepas
solat Zohor tengahari itu, kelopak mata Utoh Putih terasa berat kerana
tak tidur semalaman. Anak bungsunya sudah marinuk (merengkok) terlena di
tepi lulungkang (jendela) anjung rumah.
Hembusan bayu Bendang DO terasa
dingin. Tak lama setelah Utoh Putih merebahkan badan di sebelah
anaknya, dia pun turut terlena. Hari
semakin menghampiri petang. Entah kenapa gerangan hari ini Bendang DO
sunyi sepi. Tak seorang pun yang kelihatan gagaliwalak (mundar mandir)
di luar rumah seperti hari-hari biasa.
Agaknya mereka sengaja mendiamkan
diri dalam rumah, masih terkejut dengan kematian Mail Rudo dan kata-dua
komunis, atau sedang menghitung hari kerana tempoh seminggu yang
diberikan PKM semakin hampir.
Tanpa
disedari enam ikung (orang) komunis sedang karayapan (merayap) mamaraki
(menghampiri) rumah Utoh Putih. Kabujuran (kebetulan) pula, isteri dan
anak sulungnya tidak ada di rumah kerana pergi maunjun (mengail) ikan
puyu bersama kawan-kawan. Dengan menatang raifel MK5, gerombolan komunis
terjingkit-jingkit menjenguk setiap jendela rumah. Sebaik terpandang
Utoh Putih yang sedang lena, tanpa membuang masa palumpongan (muncung)
MK5 diacukan ke kepala dari luar jendela.
“Dahui…dahui…dahui…”
tiga kali muncung raifel memuntahkan pilur (peluru). Kerana sudah
sampai waktunya – sampai ajal – kekebalan Utoh Putih berakhir. Tak
sedikit pun yang tinggal. Mangarabuak (menggelegak) darah dalam jantung
keluar menerusi ruang-ruang terbuka di kepala. Mujur juga anak kecilnya
tidak diapa-apakan. Kuciak papar (menjerit sakan) si anak yangt
terkejut, bakayukut (merangkak) mendakap bapanya yang sudah tidak
bernyawa lagi.
Galahakan
(berdekah-dekah) ketawa gerombolan komunis kerana puas dapat membalas
kematian Mail Rudo. Selepas itu mereka terus balik meninggalkan Pekan
Rabu, Bendang DO menghala ke Sungai Tungko. Si
Emoh yang sedang dalam perjalanan menghala ke Bendang DO manggisit
(hampir) terserempak dengan kumpulan PKM yang masih terbahak-bahak
kegembiraan.
Mujur juga dia ternampak mereka lebih dahulu, lantas
melompat manyungkupakan (menyembunyikan) diri ke padang tagah (dalam
semak). Parang bungkol yang bergelar “si Buruk” sedia tergenggam di
tangan. Andai ketemuan, tak taulah apa yang akan terjadi. Mujur juga dia
masih lagi dilindungi Allah, dan tak seorang pun ahli komunis tersebut
dapat melihatnya.
Barubuian
(bercucuran) air mata Emoh terkenang sahabatnya si Utoh Putih. “Mungkin
dah tak ada lagi saudaraku ini” bisik hati kecilnya. Belum pun jauh
kumpulan komunis itu berlalu, Emoh bingkas dan bukah mancicing (pantas
berlari) maranduk (meredah) pinggir bendang menghala ke rumah Utoh Putih
yang sudah mula barumbung (ramai) orang.
“Ayuha,
pergilah dulu wahai saudaraku kerana bila sudah sampai masanya, tidak
siapa dapat menghalang” bisik Emoh ketika terpandang jenazah si Utoh
Putih. Barataan (semuanya) warga Banjar di Bendang DO batarukuian
(sepakat) untuk menyempurnakan jenazah petang itu juga. Dalam keadaan
serba kekurangan kerana darurat, pengkebumian berlarutan sampai ke
malam.
Han
napa tia bujur, “amun muntung guri wadi hingkat disumpali dipisiti.
Muntung manusia siapang nang hingkat manduga”, tantu banar ah hudah ada
nang anju ataran, tida di manang bubuhan PKM tutih tahu pada si Utoh
Putih nang ampunya angkara!
Betapa
benarnya kata-kata “kalau mulut tempayan pekasam boleh disumpali
(disumbat) dipisiti (ketat), mulut manusia siapa yang dapat menduga”.
Tentu ada yang anju ataran (celupar) kalau tidak masakan PKM tahu Utoh
Putih yang empunya angkara.
Mangkining
(mengerlit) kilauan parang bungkol si Kandal Larap yang sudah tidak
bapagustian (bertuan) tersangkut di tawing (dinding). Sambil mengusap
mata parang bungkol peninggalan sahabat karibnya, hati Emoh berkata
“Satu ketika nanti akan ku mandikan si Kandal Larap dengan darah seteru
haram jadah…”
Sudah
seminggu berlalu, mujurlah tidak ada apa-apa kejadian yang tak diingini
berlaku di Bendang DO. Pun begitu, keluarga Banjar yang berada di situ
masih curiga kerana maklum sajalah janji komunis tak boleh dipercaya.
Dalam diam, kerabat PKM sudah membina sebuah markas kecil kira-kira satu
kilometer dari Bendang DO dengan tujuan mengawasi dan berkempen kononya
tak siapa pun yang boleh memerdekakan Tanah Melayu selain dari PKM.
Ramai
jugalah orang Melayu dan Banjar yang mula terpengaruh diresapi dakyah
komunis hingga ada yang sanggup menyertai kumpulan bersenjata, manakala
yang penakut atau berani-berani lalat pula memadailah sekadar menjadi
mata dan telinga mereka.
Markas
PKM di Bendang DO tak mendapat sambutan langsung. Perjuangan apa
gerangan kalau caranya lebih teruk dari pemerintahan Jepun. Begitulah
agaknya tanggapan warga Banjar seluruh Bendang DO – geram benar
gamaknya.
Ketua komunis
di markas besar Sungai Tungko mula gelisah kerana kempen mereka
dipahawai (dipandang sepi) oleh warga Banjar di Bendang DO yang masih
keras hati.
Akhirnya gerombolan PKM terpaksa membuat percaturan
lain…menimbulkan masalah saban hari; tak cukup dengan makanan, harta
benda orang kampung dirampas, tanaman takundangsai (musnah) diinjak
dilenyek. Namun tidak juga membawa hasil yang diharapkan malah semakin
menambah barau (marak) api kemarahan warga Banjar.
Ah
Pau, Ah Boon dan Ah Jang orang kuat komunis mengeluarkan perintah dan
amaran terakhir; kalau tak sanggup melihat Bendang DO menjadi padang
halilintar, dalam masa seminggu warga Banjar diarah mengumpulkan kaum
perempuan yang masih muda, tak kiralah anak dara atau isteri orang.
Sudah lama benar gerangan si kulup ini menagih kaum perempuan, dan kalau
itulah caranya, bagaimana gerangan dapat menentang British kelak!
Begitulah,
satu perintah, satu tagihan, yang menyusahkan warga Banjar Bendang DO.
Ke mana hendak mengadu kerana dalam keadaan darurat begini, Penghulu tak
ada, Ketua Kampung pun tak ada. Bagaimana ye!
Haji
Bakri, Banjar dari suku kaum Rantau baandah (berhijrah) dari Kalimantan
ke Sapat, Sumatera. Dari Sapat berhijrah pula ke Batu Pahat, Johor, dan
bertemu jodoh di sana.
Isteri
tua bangaran (bernama) Patmah binti Hj Hassan dan dikurniakan dua orang
anak – Zainab dan Abdul Majid. Isteri muda bernama Samiah binti Hj
Abdul Jalil dan dikurniakan tiga orang anak – Abdul Kadir, Abdul Hamid
dan Siti Sarah.
Hj Abdul Kadir anak lelaki Hj Bakri dengan isteri muda memakai menggayakan jubah peninggalan arwah bapanya Haji
Bakri lemah lembut orangnya, sentiasa merendah diri matan (hinggakan)
tak ramai yang tahu tentang ketinggian ilmunya – dunia dan akhirat.
Setelah mendengar khabar tentang warga Banjar ramai menetap di Sungai
Manik, beliau berhijrah ke sini sebelum Jepun memerintah Malaya.
Dialah
yang banyak mengajar agama dan membetulkan akidah warga Banjar di Sungai
Manik. Lantaran itu dia diberi gelaran Patuan Guru (Tuan Guru)
“Amun
sawat batagihan ka bibinian pulang matan talalo-lalo banar am bubuhan
si haram jadah nia,” ujar hidin hudah bamula pina garigitan.
“Kalau sampai menagih perempuan, itu sudah benar-benar melampau” ujar Tuan Guru yang sudah mula rasa garigitan (geram).
“Cakada lain parang bungkol pang satronya si haram jadah ai”. Garunum hidin pina habang miar hudah muha tanda barau.
“Tak
ada lain melainkan parang bungkol lawannya si haram jadah ni,” bebel
Tuan Guru yang sudah habang miar (merah padam) muka kerana marah.
Tuan Guru Haji Bakri membuat pakatan sulit dengan warga Banjar Bendang DO yang bersetuju untuk menentang komunis.
Sebagai
permulaan, lapan orang bibinian (perempuan) berjaya dikumpulkan, tapi
kemudiannya hanya lima orang yang setuju, itu pun setelah jenuh memujuk.
Memang benar pun, siapa yang rigi (sudi) dijadikan hulun (hamba) sex
kepada pengganas komunis yang tak tau bahasa tu.
“Cakada
nang kami bungol manjulung budas kanu bubuhan ninto kakanakan barataan
ai, agar umpan satumat banarai,” ujar Patuan Guru Hj Bakri manahapi.
“Bukan
kami bodoh manjulung (menghulur) budas (bulat-bulat) warga yang masih
sunti melainkan ada helah, untuk dibuat umpan sementara” Tuan Guru
manahapi (memberi kepastian).
Tempoh
yang diberikan PKM hanya tinggal tiga hari saja lagi. Warga Banjar
papasingnya (masing-masing) sibuk mangilir (mengasah) parang bungkol
yang beranika gelaran. Tajamnya si Kandal Larap boleh dijadikan pisau
cukur untuk membotakkan kepala. Ketika itulah dapat dilihat pelbagai
ilmu dan amalan orang Banjar. Ada yang berendam semalaman dalam perigi
buruk, ada yang berwirid siang malam tanpa henti, mandi buluh dan
bermacam lagi petua. Betapa tidak, perjuangan antara hidup dan mati
bukan boleh diambil mudah.
Rumah
Tuan Guru Hj Bakri bersebelahan surau Parit 8, malaran (boleh tahan)
juga ganalnya (besarnya). Diperbuat dari kayu harat (baik) zaman British
– kukuh dan padu. Dalam rumah itulah warga Banjar mengatur strategi
untuk berdepan dengan pengganas komunis. Carirapan (berkilau-kilauan)
mata parang bungkol pesaka padatuan (moyang) yang dibawa dari kampung
halaman di negeri Banjar, dan kebanyakannya sudah pernah dibasahi darah
tentera Belanda.
Memang sudah terbukti kehebatan parang-parang tersebut
ketika digunakan memerangi penjajah di Kalimantan dulu. Pada masa itulah
taungkai (terkeluar) nama atau gelaran yang tak pernah didengar
sebelumnya. Ketika itu,
Tuan Guru Haji Bakri tak ada anak lelaki dewasa di Sungai Manik, yang
ada hanya seorang cucu lelaki yang masih remaja berusia awal 20an. Acil,
nama cucu kesayangannya.
Macalnya
(nakalnya) boleh tahan juga, tak jauh bezanya dengan anak-anak hari
ini. Marga (disebabkan) kenakalan itulah, Tuan Guru Haji Bakri segera
menurunkan ilmu kepada cucunya. Maka semakin bertambahlah kejaguhan si
teruna ini.
“Nah, buat
genggaman mu,” Tuan Guru Haji Bakri menghulur parang bungkol si “Mandam
Layu” kepada cucunya. Fuh, cantik sungguh; hulunya diukir dari akar haur
(buluh) betung, rumbai perca kain merah di hujung menambah keampuhann
bila dipandang. Apa lagi, lihum bapair (senyum meleret) si Utoh Acil
menerimanya.
Ranai
guraknyap (sunyi sepi) seluruh Bendang DO kerana setiap buah rumah
telah dikosongkan, penghuninya berpindah ke ruamah Tuan Guru – markas
warga Banjar di Parit 8.
“Mudahanai
kita barataan dilindungi Allah ……..Allahuakbar,” ujar Patuan Guru
Hj.Bakri wayah malapasakan bubuhan Banjar nang mamulae bagarak tangah
malam cagar mamaraki markas PKM di muhara Bandang DO.
“Mudah-mudahan
kita semua dilindungi Allah…Allahuakbar” ujar Tuan Guru Haji Bakri
ketika melepaskan warga Banjar memulakan gerak menghampiri markas PKM di
muara Bendang DO tengah malam itu.
Mereka
bergerak persis Ninja. Yang masih tinggal bersama Tuan Guru ialah Emoh,
Acil, Sukri, Sabran, Ali dan Amat Tuban. Tak ikut serta bukan bererti
penakut tapi ada rencana dan perkiraan tersendiri.
Pagi
Sanayan (Isnin), dengan terbitnya matahari di ufuk timur, maka
sampailah sudah saat dan ketikanya warga Banjar di Bendang DO membuat
perhitungan dengan gerombolan haram jadah – tentera PKM.
Sasain
(semakin) cariningan (bercahaya) wajah 8 orang perempuan Banjar yang
sudah ditatapi (disolek) dan dibingkingi (didandan). Fuh rasa tak dapat
lagi mamadahakan (menceritakan), rambang mata sekiranya disuruh memilih
tunggal ikungan (satu persatu).
Wajah
perempuan yang mulanya takurisit katakutanan (kecut ketakutan) mula
nampak habang (merah), dan juga garang! Membara sungguh nampaknya kerana
baru saja diminumkan air garangsang (jampi) Tuan Guru. Mudahlah nanti
kalau tak ada yang lemah semangat atau lamah buluan (gementar) bila
berdepan musuh. Atau kalau ada yang tak tahan melihat darah mangarabuak
(membuak-buak) di medan pertempuran.
Mak ooii, kabubungasan (cantik sungguh) tiga orang anak dara ni…milik siapalah gerangan! Emoh,
Acil dan Sabran baru saja didandan manyalumur (menyamar) jadi bibinian
(perempuan). Hebat juga hasil tatapan (solekan) warga perempuan Banjar
di Bendang DO, mungkin juga boleh mengalahkan ‘mak nyah’ yang
terkedek-kedek. Tapi mereka perlu berhati-hati jangan sampai terselak
landau (betis), nanti kelihatan pula bulu kaki hirang (hitam)
lebat…pecahlah tembelang.
Kira-kira
jam 9.00 pagi, bajurut (berduyun-duyun) ‘perempuan’ Banjar tersebut
berjalan sebaris meghala ke markas PKM di muara Bendang DO, didahului
oleh Ali dan Amat Tuban sebagai wakil penyerahan. Mereka berdua
ditangati (dilarang) membawa sebarang senjata. Tapi, orang Banjar tak
kan sanggup meninggalkan senjata apatah lagi bila menghala ke medan
juang.
Lading balati (pisau belati) setajam pisau cukur sudah lama
tersisip di pinggang masing-masing. Cuma baju saja yang membuatnya tak
dapat dilihat dengan mata kasar. Gerombolan
komunis di markas Bendang DO terbahak-bahak ketawa, macam tak sabar
lagi mahadangi (menanti) lebih-lebih lagi tiga orang kepala komunis
bernama Ah Boon, Ah Pau dan Ah Jang “Syok mau mali hooo….”
Asa
lilihan (rasa gelihati) pun ada melihat tiga orang “anak dara” yang
berjalan paling belakang kerana masing-masing bakalumbunan (berselubung)
dengan tapih (kain). Umai (mak oi) panyupannya (pemalunya)…malu apa
gerangan kalau tangan menggenggam erat hulu parang bungkol si “Kandal
Larap”, si “Mandam Layu” dan si “Tungkih Kiwang”. Rasa kekok melangkah
kerana tak biasa berjalan memakai kain bairitan (meleret labuh) begitu.
Kesiannya…
Patuan
Guru Hj.Bakri nang tatinggal manyaurangan matan kada sing bunyian lagi,
tasbih bilang kada sing lapasan ditangan, aur bawirid pang kada sing
mandakan di atas surau. Kakanakan nang halui-halui ginai cakada nang
waninya mamaraki.
Tuan
Guru Hj Bakri yang tinggal seorang diri tidak bersuara lagi, tasbih di
tangan langsung tak dilepaskan, berwirid kada sing mandakan (tanpa
henti) di dalam surau. Kanak-kanak yang masih kecil pun tak berani
menghampiri.
Jam 10,
deretan “perempuan” tiba di hadapan markas PKM di muara Bendang DO.
Lantas si Amat Tuban dan Ali menyerahkan mereka kepada ketua komunis.
Semakin
kuat gelak ketawa mereka, gembira tak terperi ibarat bulan jatuh
kaasuhan (ke riba). Tak disangka warga Banjar seluruh Bendang DO yang
kononnya berani menentang Bintang Tiga hanya omong kosong. Riuh rendah
markas dengan dialog Cina, mengumpat agaknya. Benar-benar celaka 13!
“Hei
tepilah…lu sana” salah seorang kepala komunis mahingkau (menengking)
sambil menolak kasar si Ali dan Amat Tuban. Tiga orang kepala komunis
terus memeriksa dari depan ke belakang, menyelak salungkui (selubung)
satu persatu. Rambang mata. Yang lainnya turut sama barumbung
(berkerumun) tak ubah seperti macan (harimau) yang laparkan daging
manusia. Akhirnya nyanyat (gian) hingga tak terjaga lagi markas
taktikal.
Sampai kegiliran diyang (gelaran anak dara Banjar) bungas (cantik) yang kelima, si Ah Boon kepala komunis…
“Ai yaaa…manyak cantik lo ha…” Jarigi bamula pina marayap kapingin manjapaie pangawak urang. Babaya maragap handak mancium…
“Ai
yaaa, manyak cantik lo ha…” jarigi (jari) mula hendak merayap kerana
kapingin (teringin) benar manjapaie (menyentuh). Babaya (baru) hendak
maragap (memeluk) untuk mencium…
“Bangsat, seteru babi haram jadahhh…Allahuakbarrr!!!” hingkau (tengking) si Emoh sing hangkuian (dengan kuat).
“Nah ambil habuan engkau sangkala.”
Labukkk….si
Kandal Larap hinggap ke sasaran tanda patuh kepada tuannya. Mandabuk
kepala si haram jadah jatuh ke tanah bercerai dengan badan, manggalaguak
(membuak) darah dalam jantung membasahi bumi Sungai Manik. Acil
menerkam si Ah Jang yang sedang tergamam.
Labukkk…mata
parang si Mandam Layu hinggap, layu dan longlai leher si Ah Jang
terkena libasan parang bungkol si Mandam Layu. Sebiji lagi kepala ketua
komunis gugur ke bumi.
Bukkk…timpasan
(tetakan) diayun oleh Sabran. Ternyata benar si Tungkih Kiwang tak
pernah ingkar kepada tuannya – putus dua badan si Ah Pau. Tungkih Kiwang
magun (masih) belum puas – memenggal puluhan gulo (leher) musuh. Pagat
basadinan (putus serta merta), humbalingan (bergelimpangan) kepala
komunis di halaman markas PKM Bintang Tiga.
Bubuhan
(warga) Banjar Bendang DO yang sudah setengah malam basungkup
(bersembunyi) dalam parit tak berair bingkas bak cendawan busut,
manyasah (mengejar) anak buah Bintang Tiga yang sedang dalam
kapipiyangan (kebingungan).
“Allahuakbarrr!!!”
babaya (sebaik saja) taparak (menghampiri) musuh yang rahat (sedang)
bakatumbahan (lintang pukang), mereka terus melibaskan parang. Belum
sempat mengangkat senapang, tubuh mereka sudah dihinggapi parang
bungkol. Fuh, macam menebang gadang (batang) pisang.
34
orang orang anggota PKM taampar (terdampar) di tangan Banjar Bendang
DO. Darah merah membasahi bumi, mayat galing-galingan (bergelimpangan),
senjata musuh humbalingan (bertaburan). Mandakannya (mujurlah) tak
seorang pun warga Banjar yang terkorban atau tercedera, cuma baju dan
seluar mereka saja yang merah kacuratan (terkena percikan) darah musuh.
Bangsal
komunis diselongkar. Ceh, yang ada cuma seguni beras dan perkakas
memasak. Tanpa banyak bicara, Acil memikul guni beras untuk dibawa
balik.
Namun, tak
sepucuk pun senjata raifel MK5 yang hambur tauran (bertaburan) diambil.
Tak teringin langsung, tak berkenan atau tak tau menggunakan makanya
dibiarkan begitu saja. Mangararau (merah menyala) mandah (terbakar)
markas kecil PKM di muara Bendang DO disalukut (dibakar). Dengan itu
berbalaslah sudah kematian arwah si Utoh Putih.
Berkubang
sakan warga Banjar membersihkan awak (badan) dalam parit besar di
hadapan rumah Tuan Guru Hj Bakri. “Sudahlah” hahalulung (terpekik
terlolong) pakcik Sukri – yang tak turut serta dalam pertarungan –
memanggil mereka naik.
Azan
di surau menandakan masuknya waktu Zohor. Selepas meunaikan solat dan
makan tengahari, para pejuang Banjar merebahkan badan kepenatan,
memenuhi anjung, pelantar, serambi dan surau kecuali Acil, Emoh dan
Sabran. Mereka bertiga menceritakan perlaksanaan rancangan yang
sarabanya (serba serbinya) berjalan lancar.
Lihum bapair (meleret senyuman) Tuan Guru Haji Bakri mendengarnya.
Markas
besar PKM di Sungai Tungko gempar (gigir) seperti (ilah) anak ayam
kehilangan ibu. Kekalahan yang tidak diduga – tiga orang pegawai mereka
terkorban – bak tikaman duri berbisa dalam sejarah perjuangan PKM di
Hilir Perak. Sementara menanti (pahadangan) ketibaan pegawai lain, tak
seorang pun anggota komunis yang berani menunjukkan muka di Bendang DO.
Lain
pula kisahnya dengan warga Banjar yang berhimpun di rumah Tuan Guru.
Lelaki dan perempuan sibuk (auran) menggunting kain bakal dibuat wafak
Selindang Merah.
Tuan Guru Hj Bakri sudah mendapat firasat: pertumpahan darah di muara Bendang DO tak kan berakhir (tuntung) begitu saja. Warga
Banjar seluruh Sungai Manik harus membuat persediaan awal untuk
menghadapai peperangan terbuka, dan mungkin berpanjangan. Peperangan
seterusnya bukan saja tertumpu kepada penentangan terhadap PKM, tapi
melibatkan sengketa kaum dan agama. Kalau sudah begitu kehendaknya,
terpaksalah diteruskan juga. Alang-alang bermandi darah biarlah sampai
ketitisan terakhir.
Mentang-mentang
(mantangan) sudah dapat (taulihi) ketua baru yang datang dari pangkalan
PKM di Sungai Galah, Tanjung Tualang, pengganas komunis di Sungai
Tungko makin mengganas (mambala-bala) membalas dendam gamaknya. Setiap
kampung berhampiran (bapaparakan) Sungai Tungko habis diganggu
(diudaki), harta benda di ambil, anak dara dan isteri orang sudah tak
berkira lagi. Siapa yang berani melawan alamat tersungkur (tajalungkup)
jadi sasaran peluru raifel MK5. Anak kecil yang masih dalam buaian
(dipukongan) pun turut jadi korban, tanpa rasa belas kasihan. Tak cukup
dengan perlakuan begitu, surau pula hangus dibakar.
Pejuang kemerdekaan tahi palat lah kalau begini!
“Hampai am hudah saat wan kutikanya warga ku barataan ai…… Karana Allah wan Rasulnya…….diaku istiharakan Fisabilullah……
Allahuakbarrr!” Siwara Patuan Guru Hj Bakri batakbir saling hangkuian.
“Sampailah
sudah saat dan ketikanya wahai wargaku semua, demi Allah dan Rasulnya,
aku isytiharkan Fisabilullah…Allahuakbar!” suara Tuan Guru Haji Bakri
bertakbir dengan lantang.
“Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar!!!” warga Banjar menyahut seruan.
Setelah
mendengar berita tentang tertewasnya gerombolan komunis di muara
Bendang DO, keluarga Melayu yang menghuni perkampungan di pinggir Sungai
Perak pula yang dijadikan mangsa PKM. Puluhan warga Melayu datang
menemui Tuan Guru Hj Bakri meminta ilmu peperangan.
Walaupun hanya
diberi minum air jampi, itupun sudah cukup untuk meyakinkan orang Melayu
yang berjanji untuk sama-sama menyerang PKM di Sungai Tungko. Sementara
itu, warga Banjar pula sebulat suara melantik Acil, cucu Tuan Guru
sebagai Khalifah Fisabilullah – walaupun masih muda tapi ilmu sudah
penuh di dada.
“Dangar,
dangar barataan……….isuk imbah subuh kita bagarak manyarang markas si
haram jadah di Sungai Tungko…….Allahuakbar!!!,” ujar si Acil
mahabarakan.
“Dengar,
dengar semuanya, esok selepas Subuh kita bergerak menyerang markas si
haram jadah di Sungai Tungko…Allahuakbar!!!” ujar si Acil memberi
taklimat.
Hari masih
lagi (magunai) kelam (tatarauan), selepas solat Subuh dan bersarapan
(makan pupuluran) seadanya, warga Banjar yang bakal pergi menyerang
markas PKM masing-masing menyarung pakaian serba putih, selindang merah
melilit badan, tanjak (laung) di kepala juga berwarna merah, parang
bungkol bergemerlapan.
Waduh,
melihat pakain begitu pun sudah boleh menimbulkan kegerunan, itu belum
lagi berhadapan – meremang (mamburinjing) bulu roma. Sebaik saja selesai
bacaan doa oleh Tuan Guru, mereka terus menuju Sungai Tungko.
Tak
siapa dapat menduga, rupanya gerombolan PKM sudah sedia menanti
ketibaan warga Banjar – seperti sudah dijanjikan. Laras raifel MK5 sedia
tertatang, jari melekat di pemetik senapang, dan sebentar lagi bakal
berterbanganlah peluru.
Di
surau Parit 8, Tuan Guru Haji Bakri terus berzikir tanpa henti. Hanya
Pakcik Sukri yang ulang alik ke rumah mengawasi anak isteri warga Banjar
yang ditinggalkan demi Fisabilullah.
“Fisabilullah…Lailahaillallah…Allahuakbar!!!” jerit si Acil sebagai Khalifah perang memberi isyarat bermulanya peperangan.
“Lailahaillallah…” bergema suara warga Banjar berkalimah tanpa henti.
Selepas
itu, kalingungan (bunyi peluru berterbangan), macam air hujan rancaknya
peluru meninggalkan muncung (palumpong) senapang. Gerombolan PKM
tercengang kahairanan kerana tak seorang pun warga Banjar yang
dihinggapi peluru. Tanpa disedari, pejuang Banjar hanya sedepa
(sajangkauan) di depan mata. Galabukan (ekspresi bunyi) mata parang
bungkol menetak (manimpas) pantas (ancap), menghayun sekehendak hati.
Senjata api yang dimegahkan (diungahakan) oleh komunis nyata tidak
bermakna lagi. Akhirnya dibuat penangkis tetakan pejuang Banjar.
Si
Kandal Larap dan adik beradik parang bungkol lainnya ketawa riang
bermandikan darah. Cair (lanah) markas besar PKM Sungai Tungko
dihancurkan (diaburakan) warga Banjar Bendang DO. Baju dan seluar
masing-masing basah kuyup, hinggakan boleh diperah kerana dibasahi darah
pengganas komunis.
“Allahuakbarrrr…”
takbir si Acil khalifah parang bungkol meminta warga Banjar berhenti
(bamandak). Bergelimpangan mayat, merah bumi Sungai Tungko dibasahi
darah. Namun, lima orang ketua PKM terlepas lari (talapas bukahan)
meninggalkan medan peperanagan.
Lari (bukah) bukan sebarang lari. PKM yang pendendam dan kental (kandal) dalam perjuangan tak akan membiarkan begitu saja.
Belum
sampai seminggu selepas pertempuran di Sungai Tungko, berduyun-duyun
(barara) ahli PKM datang dari setiap penjuru (pinjung) pos PKM di daerah
Hilir Perak menghala ke Sungai Manik. Pertemuan
kali kedua lebih hebat lagi. Bukan setakat raifel MK5 saja yang mereka
gunakan, bertimbun (batuyuk) Bren Gun dan berpeti-peti banyaknya bom
tangan yang seperti buah jambu batu (karatukul).
Namun, tak sedikit pun
dapat melunturkan (manuhurakan) semangat juang warga Banjar Sungai
Manik. Selain parang bungkol, kalimah “Lailahaillallah…Allahuakbar”
itulah yang dipegang (dipingkuti) sebagai senjata utama warga kita.
Peperangan
seterusnya tak dapat ditamatkan (dituntungakan) dalam sehari seperti
sebelumnya. Sudah jadi syarat ilmu Tuan Guru Haji Bakri, walau musuh
sedang mengamuk sekalipun, bila sampai masanya untuk berhenti, maka
terpaksalah dihentikan…siapa yang berani melanggar syarat akan menerima
padah.
Acil,
khalifah parang bungkol Sungai Manik baru saja melaungkan kalimah
“Allahuakbar” sebagai isyarat menghentikan peperangan untuk hari itu.
Seperti biasa, para pejuang Sabilullah berkumpul untuk mengira dan
mengenal-pasti setiap orang, manalah tahu kalau-kalau ada yang gugur,
atau ada lagi yang masih meneruskan pertempuran.
Pernah
terjadi seorang warga Banjar tak ada dalam perhimpunan. Melihat
ketiadaan adiknya, si abang melanggar pantang larang dengan berpatah
balik mengejar musuh dengan geram. Akhirnya abang dan adik hilang dan
tak muncul lagi.
Sudah
genap sebulan perang Sabil di Sungai Manik, tapi masih belum menampakkan
tanda akan berakhir. Bertimbun, bergelimpangan mayat komunis namun
mereka masih belum serik, malah semakin cekal. Kekuatan mereka bertambah
saban hari, entah dari mana datangnya tak pula diketahui.
Dalam
pada itu, gerombolan komunis di Seberang Sungai Perak makin mengganas,
menyiksa dan membunuh orang Banjar dan Melayu di Kampung Gajah dan Balun
Bidai. Orang Cina tidak pula diapa-apakan malah dijaga dengan baik.
Begitu agaknya taktik kotor komunis untuk melemahkan semangat pejuang
Sabilullah di Sungai Manik.
Tinjau
bilang barucau batuhui kada sing rantian basanjaan di higa rumah Patuan
Guru Hj. Bakri. Sepanjang senja, di tepi rumah Tuan Guru Haji Bakri,
riuh rendah murai (tinjau) berkicau tanpa henti.
“Kalau
berita baik, bawalah kemari, kalau buruk jauhkanlah” begitulah
selalunya kata-kata orang tua Banjar bila mendengar kicau murai diwaktu
senja. Betapa ada kebenarannya. Selepas solat Isyak malam itu…
“Assalamualaikum!!!”
kedengaran suara memberi salam di depan surau. Serentak jemaah
menyambut salam. Setelah diamati (dijanaki)…bergegas (badadas) Tuan Guru
turun ke tanah lalu memeluk sambil menepuk belakang oramg yang memberi
salam.
“Selamat datang
adikku” kata-kata aluan Tuan Guru membuat warga Banjar lainnya
terpinga-pinga (tarangakan) kerana tak seorang pun yang kenal (pinandu). Masmuda,
adik (ading) Tuan Guru Hj Bakri baru saja tiba dari Batu Pahat.
Si Acil
terus menerkam datuk saudara (paninian mamarina) yang tidak kurang
hebatnya. Ialah, kalau sudah sedarah sedaging, ke mana lagi tumpahnya
ilmu. Perang Sungai
Manik sedang rancak, keadaan di Balun Bidai dan Kampung Gajah semakin
genting. Saban hari gerombolan komunis mencari pasal.
“Tak boleh dibiarkan, semakin menjadi-jadi benar keganasan mereka” rungut Tuan Guru Hj Bakri bercampur marah. Para
pejuang Sabilullah sepakat melantik Masmuda sebagai Khalifah perang
mengganti Acil di Sungai Manik. Tuan Guru Hj Bakri dan Acil pula akan
turun ke Balun Bidai secepat mungkin. Wafak
Selindang Merah dibuat khusus untuk warga di seberang Sungai Perak.
Salah seorang tukang tulis kalimah Allahuakbar Selindang Merah bernama
Asmuni.
Hj
Asmuni, tukang tulis kalimah Allahuakbar di Selendang Merah sedang
memegang tongkat peninggalan arwah Tuan Guru Haji Bakri Pertama
kali Masmuda memimpin pejuang Sabilullah di Sungai Manik, ketara benar
kehebatannya. Musuh melepaskan tembakan ke atas, peluru berterbangan
seperti air hujan menerjah angin kosong (puang).
Pada pandangan mereka,
para pejuang Sabilullah semuanya tinggi, setinggi pohon getah maka
itulah mereka asyik menghalakan tembakan ke atas. Ketika itulah para
pejuang Sabilullah menyerbu, menebas, menetak dan memancung musuh. Baru
sekejap, bersih (lingai) medan pertempuran.
Namun,
antara musuh yang gugur di hujung parang bungkol pejuang Banjar,
terdapat ramai yang menyebut kalimah Allah. Setelah diamati ternyata
mereka adalah orang Melayu dan Banjar yang sudah terpedaya menyertai
perjuangan komunis. Dalam pertempuran sukar untuk mengasingkan antara
Banjar, Melayu dan Cina kerana mereka semuanya menyarung pakaian seragam
Bintang Tiga.
Para
pejuang PKM masih lagi berdegil, tak mengerti makna putus asa. Sambil
menanti bantuan dari Sungai Karang seberang Teluk Anson, mereka
meneruskan (manyalajurakan) perjuangan.
Mujurlah
(madakannya) Allah tidak mengizinkan. Tongkang yang sarat membawa
gerombolan PKM karam di tengah Sungai Perak, tak jauh dari Pulau Galagak
dekat pelabuhan Teluk Anson.
Melambak
gerombolan Cina komunis yang tak pandai berenang (bakunyung) tenggelam
batu dan mati lemas. Manakala gerombolan komunis bangsa Melayu dan
Banjar yang rata-ratanya pandai berenang terselamat dan sempat berenang
ke Pulau Galagak. Kalau tidak, pastinya sesama Islam bakal bertempur di
Sungai Manik. Sesungguhnya Allah lagi maha mengetahui.
Berita
yang melemahkan perjuangan PKM – ranapnya pejuang mereka di Sungai
Manik di tangan warga Banjar di bawah pimpinan Masmuda, panglima
Selendang Merah Batu Pahat, Johor.
Dalam
pada itu, ramai orang Melayu dan Banjar di Balun Bidai, Kampung Gajah
dan kampung-kampung berhampiran memilih untuk lari ke dalam hutan
meninggalkan rumah masing-masing kerana komunis semakin mengganas,
menembak rumah membabi buta. Mengamuk kononya. Untuk apa melepaskan
geram terhadap mereka yang tak tahu menahu!
Lain
pula ceritanya dengan kaum Cina yang menghuni kawasan sekitar. Hampir
semuanya menyokong perjuangan PKM, dan kerana itulah mereka tidak di
ganggu.
Tuan
Guru Haji Bakri, Acil dan Emoh selamat menyeberang Sungai Kinta dan
sampai di Kampung Changkat, Bayas, Balun Bidai. Sungguh tak disangka
rupanya warga Banjar di situ tak juga kurang keberanian mereka. Acil
pula dilantik sebagai Khalifah surau Changkat Bayas, markas pejuang
Sabilullah di Balun Bidai.
Selendang dan tanjak merah yang dibawa dari
Sungai Manik diagih-agihkan sehelai seorang. Pun begitu, sekiranya ada
yang memiliki ‘wafak’ sendiri, mereka dibenarkan memakainya. Begitulah
cara orang Banjar – walau setinggi mana pun ilmu sendiri, namun ilmu
orang lain tetap dihormati. Mencerca (mawada) menghina (mahapak)
kebolehan orang lain bukan Banjar namanya.
Siang
malam kedengaran bunyi tembakan di pinggir Balun Bidai, entah apa yang
mereka tembak tidak pula diketahui. Membunuh dan menyiksa orang, itu
sajalah kerja mereka. Setengahnya bertujuan menakutkan – konon komunis
masih lagi kuat walaupun sudah tewas di Sungai Manik. Hii, geram betul.
Pada
mulanya hampir tujuh puluh orang warga Banjar yang sanggup turut serta
sebagai pejuang Sabilullah. Yang penakut (pamburisit) dibenarkan tinggal
mengawasi anak isteri mereka yang bakal pergi menyerang markas PKM di
tebing Balun Bidai. Tuan Guru Haji Bakri tetap seperti biasa –
bersendirian berzikir dan membaca ayat-ayat di surau. Sampai saat dan
ketikanya, pergilah para pejuang menuju sarang komunis di tebing Balun
Bidai.
Lailahaillallah…Allahuakbar!!!” maka bermulalah perang sabil di daerah Kampung Gajah, Perak. Khalifah
Acil yang masih muda sudah berbulan menentang musuh di Sungai Manik.
Boleh dikatakan setiap kali pergi berjuang, darah musuh sampai kering di
badan. Medan pertempuran dibuatnya seperti padang permainan. Degil,
menari (baigal) menahan tembakan komunis membuat musuh semakin geram.
Ditembak tak langsung memberi bekas.
Musuh semakin menghampiri para pejuang Sabilullah.
“Timpasss!!!” (tetak) ujar si Acil berteriak. Apa lagi, parang bungkol terus mandi darah. Peperangan
di Balun Bidai melahirkan seorang lagi wira Banjar bernama Mawi,
pemilik parang bungkol bergelar si Kajang Rungkup. Kalau berhadapan
musuh, dia tidak teragak-agak untuk menerkam (marungkup) dan menyembelih, seperti menyembelih leher lembu.
Yang menghairankan, musuh
yang sudah kena terkam langsung jadi lemah tak bermaya untuk melawan.
Itulah keajaiban parang bungkol si Kajang Rungkup.
Setelah
berakhir perang di Balun Bidai, Acil diberi gelaran “Acil Wani” (Acil
Berani). Sebut saja nama Acil, seluruh warga Banjar kenal padanya.
Bela
(haragu) bukan sebarang bela, bela ada muslihat (sipatan). Warga Cina
yang ramai bermastautin disetiap pelosok Kampung Gajah sudah mula
mencebik (kulibian) bila bertemu orang Melayu.
“Wahai
kaumku, perang sabil saja diolah (dipiulah) oleh orang Melayu yang
banyak menjurus kepada perkauman. Mereka merancang untuk menghapuskan
bangsa Cina seluruh Tanah Melayu, itulah tujuan sebenarnya. Tergamakkah
(purunkah) tuan-tuan membiarkan bangsa sendiri hancur lebur
dipijak-pijak (dilincai) orang Melayu? Tentunya kalian tak sanggup. Nah
apa lagi yang ditunggu, jom kita bersatu, kita tentang sampai ketitisan
darah terakhir!” begitulah bunyinya kempen PKM setiap kali bertemu orang
Cina di Kampung Gajah. Mereka yang sudah rasa terhutang budi kerana
selama ini dilindungi, dijaga sebaiknya oleh PKM akhirnya bersetuju
berjuang demi bangsa dan agama mereka.
Orang
Cina tak dapat melihat muslihat disebalik kemanisan kata-kata PKM –
memperbodoh (mawalohi) orang Cina untuk kepentingan sendiri dengan
melagakan (menyaung) Cina dan Melayu. Betapa tidak, sudah banyak
pengganas komunis kecundang di tangan pejuang Banjar.
Orang
Cina mula menghimpunkan serba serbi (sarabanya) keperluan – parang
besar, parang bengkok, kayu pengandar tempinis seadanya dengan tujuan
untuk berperang. Sekiranya terserempak dengan orang Melayu, tak kira
kecil atau besar bakal habislah mereka kerjakan.
Pertemuan
secara berdepan antara pejuang Sabilullah dengan orang Cina dan
pengganas komunis di pinggir Kampung Sungai Galah tak kurang jua
sengitnya dibandingkan dengan yang sebelumnya. Lenguh (katuran) tangan
warga Banjar kerana terlalu pantas (ancap) mengayun (mailai) parang
bungkol. Baju dan seluar basah kuyup (jimus) dengan darah. Mayat musuh
bergelimpangan di sana sini, namun jumlah mereka masih belum berkurangan
(rawak), malah semakin ramai (manjarau).
“Allahuakbar,
Allahuakbar, Allahuakbar!!!” jerit si Acil tiga kali sebagai isyarat
supaya berundur seketika untuk menghilangkan penat dan membuat strategi
lain. Melihat pejuang Sabilullah mula berundur, warga Cina riuh mangajuk
(mauyati) zikir Lailahailallah.
“Lailahailalit…Malayu kasi habit!!!” mereka merasakan sudah beroleh kemenangan.
Mendengar
zikir dipermainkan, Mawi si Kajang Rungkup hilang sabar. Serta merta
dia berpatah balik mengejar musuh. Sayang, hajatnya untuk menerkam tak
kesampaian. Bertalu-talu peluru Bren Gun komunis hinggap ke badan.
Huyung hayang (tajumpipir) Mawi lalu rebah.
“Habislah Mawi!!!” semua warga Banjar yang melihat terasa sedih.
Tak sampai 10 minit berselang, Mawi yang bergolek kesakitan (bapangsar) di atas tanah bingkas bangun.
“Mati
aku, mati aku, mati aku!” ujar Mawi yang berlari anak (bukah maanak)
balik ke kumpulan, sambil mengibas (bakipuh) membuang peluru yang sudah
leper yang melekat (marikit) penuh (papak) seluruh badan. Mawi yang
disangka sudah mati rupanya masih (magunai) hidup.
“Bah
rasa berbahang (mambarangat) Cil ai…hampir (manggisit) terbakar
(mandah) aku abang (kakak) Emoh ai!” ujar Mawi mengadu. Khalifah Acil
ketawa terbahak-bahak, tak dapat menahan kelucuan teringat karenah Mawi.
Senyum
meleret (lihum bapair) si Emoh sambil mengipas Mawi yang sedang
kepanasan, tapi masih lagi boleh bergurau (bahuhulut). Begitulah karenah
orang Banjar. Mawi, kalau belum sampai ajal sememangnya kebal. Bukan sekali dua dia bakipuh begini.
Masa
bertugas sebagai Home Guard mengiringi tuan lombong orang Inggeris
Changkat Tin, dia pernah diserang hendap oleh Bintang Tiga ketika sedang
menaiki Loko (keretapi kecil pengangkut bijih timah). Terpandang tuan
orang Inggeris yang sudah mati terkena tembakan, Mawi melepaskan raifel
di tangan lalu mengejar komunis dengan parang bungkol. 5 orang pengganas
maut (jingkar) ditetak dengan Kajang Rungkup. Entahlah, adakah
anak-anaknya yang mewarisi ilmu si bapa!
Hari
semakin lewat (landung), para pejuang Sabilullah terpaksa meninggalkan
medan perjuangan kerana masa dan ketika untuk berhenti sudah pun tiba.
Musuh masih riuh berteriak (karahongan) mengajak berlawan tanda tak puas
hati, tapi setelah tak dilayan, mereka pun senyap. Mawi yang masih
sakit seluruh badan (ringkutan saawakan) ditandu balik.
Sementara
itu, orang Melayu dari Kampung Gajah berduyun-duyun datang menemui Tuan
Guru Haji Bakri di surau Changkat Bayas. Tak sampai sepuluh orang yang
sempat (sawat) memperoleh selendang merah kerana itu sajalah baki yang
ada. Walau bagaimana pun, semuanya diberi minum air perangsang (banyu
garangsang) dan diberi amanat – kalau boleh, hapuskan saki baki dan
zuriat komunis di Kampung Gajah.
Memang
menjadi, tak sia-sia pemberian Tuan Guru. Tak sempat menunggu esok
sudah riuh dan gempar orang Melayu menyerang orang Cina di Kampung
Gajah. Di mana saja terdapat kediaman mereka, habis dimusnahkan.
Orang
Melayu di Kampung Gajah sudah jadi berani setelah menuntut ilmu orang
Banjar – angkara Ali Amin yang memperdagangkan ilmu kepada orang Melayu.
Ali
Amin…..kerana tak mahu bekerja seperti orang lain, bila tak berduit,
ilmu dijualnya. Hampir tercetus pergaduhan dimarahi Acil dan Emoh.
Oleh
kerana malu, akhirnya dia meninggalkan Balun Bidai, dan terus hilang
tanpa berita. Sudah
tiga hari para pejuang Sabilullah merehatkan badan. Esok pagi bakal
bermula perjuangan baru – menyerang musuh di pinggir Kampung Sungai
Galah. Menurut firasat Tuan Guru Hj Bakri, peperangan esok mungkin yang
terakhir. Para pejuang memujuk Mawi supaya jangan turut serta kerana
masih belum sihat sepenuhnya. Tapi orang yang keras hati sepertinya tak
makan pujuk.
“Napa garang pamburisit banar ah diaku nia tih?” ujarnya mamburangsing.
“Kenapa gerangan, penakut benarkah aku ni?” ujarnya dengan nada marah.
Sepetang
suntuk Mawi bersilat memantapkan langkah 12 (seni silat orang Banjar),
dengan tujuan untuk menerkam bersungguh-sungguh agaknya. Serba salah
(saraba ngalih), kalau ditinggal, mau saja menonong (mangunyur)
mengikuti dari belakang (manunti) seorang diri. Selepas dibenarkan
(diinggihakan) barulah dia senyap (ranai).
Zikir Lailahaillallah tak berhenti-henti, musuh yang sudah bersedia menanti begitu ramai.
“Fisabilullah
Allahuakbar!!!” laung Khalifah Acil sambil berlari di hadapan
menghampiri musuh. Kelentungan (kalintingan) senjata berlaga. Orang Cina
pun apa kurangnya – bermacam kebolehan dan kemahiran dipamer dalam
perjuangan penentuan antara hidup dan mati.
Sedang
rancak bertarung, orang Cina terpinga-pinga kerana dengan tiba-tiba
kelibat orang Banjar sudah tidak kelihatan. Pengganas komunis yang bijak
bersembunyi di merata penjuru mula keluar dari tempat persembunyian
untuk mengejar dan mencari pejuang-pejuang Banjar. Hilai ketawa mereka
membayangkan seperti sudah mencapai kemenangan.
Namun,
kegembiraan mereka cuma sementara. Sungguh tak disangka, tiba-tiba
parang bungkol berterbangan sendirian macam air hujan menetak
(manimpas), melibas (merawis) dan menikam (manyuduk) hingga tak dapat
dielak. Banjir (baah) Kampung Sungai Galah dengan darah. Lintang pukang
pengganas komunis lari menghala ke hutan Tambun. Tak boleh ditunggu
(kada magan di hadang) lagi kerana lailahailait Cina sudah potong habit.
Bagaimana
(dimapang) parang boleh terbang sendiri kalau tak ada kudrat dan iradat
yang mengarahkan. Sebenarnya orang Banjar jua yang bersungguh-sungguh
(bahimat) menetak (manimpasi), cumanya mereka tidak kelihatan kerana
sudah berada di alimul (alam) ghaib.
Keberanian
orang Banjar turut menaikkan semangat orang Melayu di merata tempat.
Perkampungan Cina di sepanjang Sungai Perak dan Chenderong Balai ranap
dibakar dik dendam orang Melayu yang sudah lama menderita ditindas
komunis. Selepas itu barulah tentera upahan British bangsa Punjab tiba
untuk mengamankan Sungai Manik dan Kampung Gajah.
Sejak itu, tidak ada lagi orang Cina di Kampung Gajah. Saki baki pengganas komunis yang masih hidup lari ke dalam hutan.
Tuan Guru Haji Bakri, 57 tahun kembali ke Rahmatullah di Mekah tanggal 26 September 1950.
AMUKAMelayu - Al-Fatihah pada para pejuang yang terdahulu....mereka berjuang dengan PEDANG dan DARAH..........kerana Allah.....