Bismillah Hirrahma...Nirrahim..........
Secara jujur aku tidak pernah mengerti apa yang berlaku di Syria sekarang ini. Ini semua terjadi kerana aku sering dihadapan laptop atau komputer meja dirumah. Aku sering melayari facebook. Namun sedang asyik aku layari facebook hati aku
ternampak suatu perkara yang dikongsikan oleh seorang rakan mengenai
kejadian apa yang sedang berlaku di Syria.
Dulu aku pernah berhajat dan berimpian
untuk jejak ke tanah di bumi anbia ini. Namun bila mana terjadinya
perang pada tahun lepas aku dapat rasakan impian ini seperti musnah
sama sekali aku untuk melihat peninggalan tamadun Islam yang terdapat
disana kerana apa yang aku lihat di TV dan baca di surat khabar seperti
peperangan ini tiada kesudahanya.
Selepas melihat share yang dibuat oleh
seorang rakan di wall-nya mengenai bumi Syria. Hati aku seperti
terpanggil-panggil untuk mengetahui lebih lagi apa yang sebenarnya
terjadinya di sana. Semakin dalam aku mencari video,page fb dan web
semakin hati aku rasa ada perkara yang tidak kena dengan apa yang aku
dengar di radio, TV, surat khabar di Malaysia ini dengan apa yang aku
jumpa ini. Aku terus menggali dari satu video ke satu video dari blog
dan web dan aku rasa semakin banyak lagi kisah yang tidak disiarkan
dengan betul apa yang terdapat di Malaysia. Allahu Akbar.. Nampaknya
bukan saja kisah politik di palsukan malah ia juga sedang terjadi dalam
dunia Islam sebenar.
Aku cuba bertanya kepada kawan-kawan yang
mempunyai pengalaman yang belajar di Jordon, Madinah dan Mesir ternyata
di apa yang kita dengar hari ini di TV dan radio dan apa yang media
percetakan siarkan jauh tersasar dengan apa yang terjadi di bumi anbia.
Aku cuba untuk meminta agar kawan-kawan aku ini dapat berkongsi
pengalaman dan info mereka untuk dijadikan risalah.. namun mereka
menolak dengan pelbagai alasan.
Aku tekad nak buat seorang diri..tapi
terfikir.. apalah yang aku ada.. bahasa arab aku tidak tahu.. ilmu agama
hanya cukup pegangan diri sendiri. Lalu…Hati kecil ini terus
meronta-ronta.. Wahai para Mujahidin penegak agama Allah Sekalian Alam…… Sedihnya aku melihat saudaraku
disembelih..di rogol (para wanitanya) , di tembak tanpa balas insan, di
campak dari bangunan, di bom tanpa peri kemanusiaan, kanak-kanak di
bunuh dan di seksa… Menitis air mata aku melihat para musuh seakidah ku
dibuat begitu........
Bagaimana jika aku di tempat si bapa yang memeluk dan meratapi mayat anaknya ini.. (bayangkan….)
Otak Aku terus terfikir.. Selepas sumbangan wang dan doa apa lagi yang boleh aku bantu mereka ini.. Lalu aku terkasima seketika dengan melihat post terkini yang di share oleh seorang rakan tadi di wallnya…
Gambar diatas ini seorang yang
bernama Asy-Syahid Muhammad Zain Ad-Din merupakan seorang mahasiswa
tahun tiga Universiti Halab. Beliau antara pemuda yang paling awal
menyertai kebangkitan rakyat Syria.Dengan berbekalkan sebuah kamera dan
henset, segala perkembangan dan berita terkini perjuangan rakyat Syria
sampai kepada dunia luar. Semalam sudah selesai tugas pemuda ini, beliau
gugur syahid apabila terkena cebisan bom yang digugurkan oleh rejim
Basyar.
Persoalannya kenapa dia perlu berbuat
demikian wal hal dia boleh lari ke tempat lebih selamat atau melarikan
diri keluar dari Syria. Jawapannya hanya satu.. Dia ingin menyampaikan
cerita sebenar disebalik dajjal yang membuat fitnah dan menipu dunia.
Lalu aku terfikir hanya mungkin jalan ini
yang dapat aku bantu mereka. Menyampaikan cerita yang sebenar apa yang
berlaku di sekitar bumi ambia seperti Palestine, Syria, Iraq, Mesir dan
lain-lain lagi. Jadi dengan kemahiran yang tak seberapa aku ada maka aku
gunakan perkongsian ini di web yang baru aku bina ini.
Apa itu YaSyabab?
Pada mula aku sendiri tidak tahu.. Aku
tahu pun bila melihat video perang sewaktu FSA melawan tentera Assad
Basyar. Tentera FSA melaungkan ya..syabab… ya syabab… dan kebanyakan
video ini melaungkan bunyi yang sama.. lalu aku rujuk kembali pada
rakan-rakan.. maka Ya Syabab itu bermaksud Wahai Pemuda… Disebabkan aku
juga dalam golongan pemuda maka aku gunakan nama ini sebagai platform
untuk aku menyampaikan info kisah sebenar yang apa yang berlaku
disebalik penipuan dajjal ini.
Maka dengan wujudnya web ini juga telah
bersedia untuk dikritik para musuh Islam yang tidak suka hal sebenar ini
disebarkan. Semoga perkongsian hal kejadian sebenar ini dapat
disampaikan disetiap penjuru penduduk Islam Nusantara.. Allahu Akbar…!
Negeri Syam Pada Zaman Daulah Umawiyah 41 H – 132 H
Nabi SAW bersabda “Pergilah
ke Syam karena itulah bumi Allah yang paling baik. Allah memilih
manusia terbaik hidup disana. Jika kalian tidak hendak pergi ke sana
(Syam) maka pergilah ke Yaman dan minumlah dari aliran sungainya.” [Sunan Abi Dawud; Musnad Ahmad; Shahih Ibn Hibban, 16:295; al Hakim, al-Mustadrak, 4:510; al Bayhaqi, sunan al-Kubra, 9:179]”
A - Negeri Syam Di Bawah Khalifah Abdul Malik bin Marwan
Keadaan yang stabil dan aman di negeri Syam pada masa khalifah Abdul Malik bin Marwan menjadi awal bagi kejayaan negeri Syam dan dunia Islam. Masa tersebut merupakan awal bagi berbagai peristiwa penting di zaman Abdul Malik bin Marwan, sekaligus awal dari berbagai penaklukan terbesar Islam di zaman pemerintahan anaknya, Walid bin Abdul Malik.
Di antara peristiwa penting yang terjadi pada masa kestabilan ini adalah:
a. Pembuatan mata uang Islam dari emas [dinar] dan perak [dirham] pada tahun 76 H.
b.“Arabisasi” administrasi keuangan negara “Kharaj”.
Sebelum era khalifah Abdul Malik bin Marwan, administrasi keuangan negara masih memakai bahasa Asing yaitu bahasa Yunani di negeri Syam, bahasa Persia di Irak, bahasa Qibti dan Yunani di Mesir. Saat itu pengerjaan administrasi keuangan negara ditangani oleh para pejabat dan pegawai Asing dan kafir dzimmi.
Hal ini sangat berbahaya bagi umat Islam dimana para pegawai kafir dzimmi dan orang-orang Asing mengerti rahasia-rahasia keuangan baitul mal kaum muslimin. Lebih dari itu hal itu mendorong sebagian umat Islam untuk berfikir mempelajari bahasa-bahasa asing tersebut.
Maka khalifah Abdul Malik bin Marwan menetapkan bahasa Arab sebagai bahasa resmi administrasi keuangan negara di Damaskus dan seluruh kota-kota dalam wilayah Daulah Umawiyah. Para pegawai asing dan kafir dzimmi diganti dengan para pegawai muslim. Hal itu berperan besar untuk menjaga eksistensi bahasa Arab dan rahasia keuangan negara kaum muslimin.
Keputusan ini mulai diberlakukan di negeri Syam pada tahun 81 H, di negeri Irak pada tahun 82 H dan negeri Mesir pada tahun 86 H. [At Tarikh Al Islami-Mahmud Syakir, 4/175-175.]
Uqbah bin Nafi’ sendiri pad atahun 64 H gugur bersama sejumlah pasukannya saat hendak kembali dari pantai laut Atlantik ke kota Qairawan melalui jalan pintas gurun pasir, saat mereka disergap oleh pasukan Barbar.
Namun negeri Syam mengalami masa ketidak stabilan setelah Mu’awiyah bin Yazid bin Mu’awiyah meninggal pada tahun 64 H dan terjadi perebutan kekuasaan di antara sesama keluarga Bani Umayyah untuk menjadi penguasa di negeri Syam. Puncaknya adalah peperangan pada tahun 69 H antara pasukan Abdul Malik bin Marwan dan pasukan Amru bin Said yang berlangsung selama 16 hari di kota Damaskus.
Peperangan itu berakhir dengan perdamaian antara kedua belah pihak, dimana Abdul Malik menyetujui pengangkatan Amru bin Said sebagai “putra mahkota” yang akan menggantikan dirinya sebagai penguasa di negeri Syam. Belakangan Abdul Malik menyiasati kesepakatan damai itu dengan pembunuhan terhadap Amru bin Said, sehingga Abdul Malik sepenuhnya menguasai negeri Syam.
Romawi Timur melihat peluang emas pada ketidak stabilan di negeri Syam. Peperangan panjang antara khalifah Abdullah bin Zubair di Hijaz dengan Abdul Malik bin Marwan di Syam telah melemahkan negeri Syam. Maka pada tahun 70 H pasukan Romawi bergerak untuk menyerang Syam. Abdul Malik bin Marwan terpaksa mengikat perjanjian damai dengan Romawi, dengan syarat ia harus membayar 1000 dinar setiap pekan kepada pihak Romawi.
Perjanjian damai itu memberi kesempatan kepada Abdul Malik bin Marwan pada thun 71 H untuk menyerang dan merebut Irak dari kekuasaan khalifah Abdullah bin Zubair. Pada bulan Dzulhijah 72 H pasukan Syam dipimpin oleh gubernur Irak, Hajjaj bin Yusuf Ats-Tsaqafi mengepung dan membombardir khalifah Abdullah bin Zubair di kota Makkah dengan tembakan manjanik, semacam ketapel raksasa yang melontarkan batu-batu besar.
Pengepungan dan penyerangan itu berlangsung selama 6 bulan 17 hari, sampai dinding Ka’bah runtuh dan Abdullah bin Zubair terbunuh pada tanggal 17 Jumadil Ula 73 H. Sejak peristiwa itu Abdul Malik bin Marwan dibaiat oleh seluruh kaum muslimin sebagai khalifah yang baru. Kota Damaskus kembali menjadi ibukota kekhilafahan.
Seperti halnya front jihad sebelah barat, front jihad sebelah timur juga meliputi wilayah yang sangat luas dan terdiri dari banyak suku dan bangsa. Jika mayoritas penduduk di front jihad sebelah barat merupakan bekas jajahan Romawi Timur dan beragama Nasrani, maka mayoritas penduduk di front jihad sebelah timur adalah orang-orang paganis.
Di wilayah utara adalah bangsa-bangsa Kaukasus, dimana yang paling terkenal adalah bangsa Lan. Di wilayah timur laut adalah bangsa Turki yang mendiami negeri-negeri di belakang sungai Amudarya [Tajikistan, Uzbekistan, Kazakhstan,Kirgistan dan Turkmenistan hari ini]. Di wilayah timur adalah wilayah Takharistan dan Sijistan.
Sementara di wilayah tenggara adalah anak benua India [Pakistan, India dan Kasymir hari ini]. Hampir semua penduduk wilayah-wilayah tersebut adalah kaum musyrikin.
Pada masa kekhilafahan Mu’awiyah bin Abi Sufyan, pasukan Islam menyerang negeri Lan pada tahun 41 H. Pada tahun 43 H pasukan Islam menaklukkan wilayah Rukhaj dan beberapa wilayah lainnya dalam negeri Sijistan.
Pasukan Islam dibawah komando Abdul Hakam bin Amru Al-Ghifri berhasil memasuki wilayah Qaiqan, dalam negeri Takharistan [wilayah Afghanistan hari ini] pada tahun 45 H. Pasukan Islam juga berhasil memasuki Quhistan [wilayah Afghanistan hari ini]. Pada tahun 55 H pasukan Ubaidullah bin Ziyad menyeberangi sungai Amudarya dan mencapai perbukitan kota Bukhara [wilayah Uzbekistan hari ini].
Pada tahun 44 H pasukan Islam dibawah komando Muhallab bin Abi Shufrah menyerang negeri Sind [India dan Pakistan hari ini].
Penduduk musyrikin di front jihad wilayah timur ini berulangkali membatalkan perjanjian damai sehingga pasukan Islam juga berulang kali memasuki negeri mereka dan mematahkan pemberontakan-pemberontakan mereka. Keadaan ini terus berlanjut sampai tercapai stabilitas pada masa kekhilafahan Walid bin Abdul Malik.[ Mahmud Syakir- At Tarikh Al Islami]
B. Penyerangan Konstantinopel pada Tahun 50 H.
Mu’awiyah segera mengirim pasukan bantuan dibawah pimpinan Yazid bin Mu’awiyah bin Abi Sufyan. Sejumlah tokoh diantaranya Abu Ayub Al Anshari, Abduillah bin Umar bin Khaththab, Abdullah bin Zubair bin Awam dan Abdullah bin Abbas bin Abdul Muthalib.
Pasukan bantuan ini mengangkat moral tempur pasukan Islam.
Mereka semakin menguatkan pengepungan terhadap Konstantinopel. Pasukan Islam berhasil menimpakan kerugian yang besar di pihak pasukan Romawi Timur, meskipun pasukan Islam belum mampu menaklukan Konstantinopel. Dalam peperangannya ini dua tokoh yang senantiasa mengobarkan semangat tempur pasukan Islam, yaitu Abu Ayyub Al Anshari dan Abdul Aziz bin Zurarah Al Kilabi gugur.
C. Pengepungan Konstantinopel pada Tahun 53-57 H
Add caption |
Pengepungan terhadap kota Konstantinopel berlangsung selama empat tahun penuh, sampai tahun 57. Kota Konstantinopel akhirnya selamat dan tidak jatuh ke tangan pasukan Islam setelah terjadi badai laut yang ganas, sehingga mencerai-beraikan kapal-kapal pasukan Islam. Pasukan Kristen dari Eropa khususnya Bulgaria, pada saat yang sama dikerahkan untuk membantu Romawi Timur mempertahankan Konstantinopel.
D. Mu’awiyah bin Abi Sufyan Membangun Angkatan Laut Islam
Add caption |
Angkatan laut Syam di bawah pimpinan Mu’awiyah bin Abi Sufyan bersama angkatan laut Mesir di bawah pimpinan Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh berhasil mengalahkan angkatan laut Romawi Timur dalam perang Dzatu Shawari. Angkatan laut Islam dari Syam juga melakukan serangan terhadap pulau Rodhes dan pulau Sicilia (Italia Selatan) sebagai sebuah operasi pengumpulan data-data intelejen.
Mu’awiyah bin Abi Sufyan telah mengatur kerjasama yang sangat teliti dan cermat antara pasukan Islam di daratan dan pasukan Islam di lautan. Di antara para komandan angkatan laut Islam yang paling terkenal adalah Busr bin Arthah, Malik bin Hubairah As Sakuni, Mundzir bin Zuhair, Khalid bin Anshari, Yazid bin Syajarah Ar Rahawi, Uqbah bin Nafi’, Junadah bin Abi Umayyah Al Uzdi dan lain-lain.
Sebagian mereka terkadang memimpin pasukan darat Islam dan pada kesempatan yang lain memimpin pasukan laut Islam. Hal itu kerena pada zaman itu belum ada spesialisasi khusus. Para komandan dan pasukan Islam bertempur di daratan maupun di lautan berdasar semangat jihad yang tinggi, di manapun mereka berjihad dengan sarana yang memungkinkan, bukan karena spesialisasi tempur mereka di darat atau laut.
Dari Abdullah bin Amru bin Ash, berkata: Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wassalam bersabda:
“Satu kali berperangdi lautan itu lebihbaik dari sepuluh kali berperang di daratan. Orang yang berlayar di lautan (dalam jihad) adalah seperti orang yang telah mengarungi seluruh lembah (daratan). Dan orang yang mabuk di lautan (dalam jihad) adalah seperti orang yang bersimbah darah (dalam jihad). “ [HR. Al Hakim- Ath Thabarani]
Jihad di lautan pada masa tersebut tidak dimonopoli oleh umat Islam yang hidup di wilayah pantai seperti penduduk negeri Syam dan Mesir. Kaum muslimin dari wilayah pedalaman dan padang pasir sepertiHijaz, Jazirah, dan lain-lain juga turut serta dalam jihad di laut. Mereka sama-sama melakukan tugasnya dengan baik. Pada tahun 48 H misalnya, pasukan Islamdari Mesir berjihad di lautan dibawah komandan Malik bin Hubairah As Sakuni, sementara itu penduduk Madinah berjihad di lautan dibawah komandan Mundzir bin Zuhair.
Mereka semua berada dibawah komando panglima Khalid bin Abdurrahman bin Khalid bin Walid. Mayoritas para komandan peperangan di lautan sendiri berasal dari Jazirah Arab, wilayah padang pasir dan pedalaman.
Mu’awiyah bin Abi Sufyan membangun industry perkapalan di wilayah pantai Akka (masuk wilayah Lebanon hari ini). Ia mendatangkan para pembuat kapal yang ahli dari wilayah Yaman dan wilayah pantai Teluk Arab. Proses pembuatan kapal-kapal ia mempergunakan kayu-kayu dari wilayah pegunungan negeri Syam.
Mu’awiyah memperkokoh konstruksi bangunan pelabuhan Shuwar dan Tripoli (keduanya wilayah Lebanon hari ini). Di kedua pelabuhan itu para ahli kapal juga memproduksi kapal-kapal seperti halnya di Akka. Mu’awiyah juga membangun industri pembuatan kapal di pulau Raudhah, negeri Mesir pada tahun 54 H. Kapal-kapal perang Islam pada saat itu bercirikan ukuran yang besar dan lebar, mampu mengangkut sejumlah besar pasukan, peralatan perang dan logistik pasukan.
Mu’awiyah secara bertahap menempatkan sejumlah penduduk muslim Arab di pulau-pulau Laut Mediterania untuk mempertahankannya dan mendakwahkan Islam kepada penduduknya . pada tahun 48 H, pasukan Islam telah mendarat di pulau Sicilia (Italia selatan). Pada tahun 49 H, pasukan laut Islam dibawah komando Fudhalah bin Ubaid Al Anshari membebaskan pulau Jarba.
Pada tahun 50 H, pasukan Islam untuk pertama kalinya menyerang dan mengepung kota Konsta tinopel dari daratan dan lautan. Imam Bukhari telah meriwayatkan hadits shahih dari Anas bin Malik bahwasannya Nabi Shalallahu ‘Alaihi wassalam menyatakan pasukan Islam pertama yang menyerang Konstantinopel akan mendapatkan ampunan AllahTa’ala. Selama empat tahun penuh, yaitu tahun 53-57 H, pasukan Islam kembali mengepung Konstantinopel dari daratan dan lautan.
Pada tahun 53 H, pasukan laut Islam dibawah komanado Junadah bin Abi Umayyah Al Udzi berhasil membebaskan pulau Rhodes. Mu’awiyah bin Abi Sufyan memindahkan sejumlah umat Islamk ke pulau tersebut untuk menmjaganya.
Pada tahun 55 H, pasukan laut Islam berhasil membebaskan pulau Kreta di Laut Mediterania. Dua tahun setelah itu pasukan laut Islam berhasil membebaskan kepulauan Bahraijah yang berjarak dekat dengan Konstantinopel, sebagai persiapan untuk mengepung Konstantinopel kembali. [Mahmud Syakir – At Tarikh Al Islami]
E - MEMBEBASKAN WILAYAH AFRIKA UTARA DAN AFRIKA BARAT
Pada tahun 20 H semasa khalifah Umar bin Khathab, panglima Amru bin Ash
memimpin pasukan Islam bergerak dari negeri Syam dan membebaskan Mesir
dari tangan pasukan Romawi Timur. Amru bin Ash kemudian memimpin pasukan
ke arah barat dan membebaskan wilayah Tripoli [Libya]. Namun khalifah
Umar memerintahkan Amru bin Ash untuk berhenti sampai di Tripoli saja.
Amru bin Ash pada saat itu telah mengirim pasukan dibawah komando Abdullah bin Zubair bin Awwam sampai mereka menaklukkan Misrate [wilayah Libya hari ini] dan pasukan lainnya dibawah komando Uqbah bin Nafi’ sampai mereka menaklukkan Zawilah [wilayah Libya hari ini], serta sebuah pasukan lainnya dibawah komando Busr bin Arthah sampai mereka menaklukkan Wuddan [wilayah Libya hari ini]. Amru bin Ash kemudian mengangkat Uqbah bin Nafi’ sebagai amir bagi pasukan Islam yang mengawal [ribath] di wilayah Burqah [wilayah Libya hari ini] dan mengangkat Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh sebagai amir bagi pasukan Islam di wilayah Sa’id [delta sungai Nil].
Pada masa pemerintahannya, khalifah Utsman bin Affan memerintahkan pengiriman pasukan jihad ke wilayah Afrika utara dan Afrika barat. Pasukan Islam dipimpin oleh Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh berangkat dari Mesir ke arah barat. Khalifah mengirim pasukan bantuan dari Madinah, dimana dalam pasukan tersebut terdapat sejumlah tokoh sahabat seperti Hasan dan Husain bin Ali bin Abi Thalib, Abdullah bin Abbas, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Zubair, dan Abdullah bin Amru bin Ash.
Pasukan tersebut bertemu dengan pasukan Burqah dibawah komando Uqbah bin Nafi’. Gabungan pasukan Islam tersebut berhasil memasuki kota Tripoli [wilayah Libya hari ini], mengalahkan pasukan Romawi di sebuah tempat dekat Qoirawan [wilayah Tunisia hari ini] dan menaklukkan Gafsa [wilayah Tunisia hari ini].
Saat Mu’awiyah bin Abi Sufyan menjadi khalifah, jihad ke Afrika utara dan Afrika barat dilanjutkan. Mu’awiyah bin Hudaij diangkat menjadi komandan pasukan jihad ke Afrika. Pasukannya menaklukkan kota Benzart [wilayah Libya hari ini] pada tahun 41 H dan memasuki wilayah Koumenia, tempat kota Qairawan [wilayah Tunisia hari ini] pada tahun 45 H. Mu’awiyah bin Hudaij mengirim pasukan dibawah komando Abdullah bin Zubair yang menaklukkan kota Souse [wilayah Tunisia hari ini] pada tahun yang sama.
Mu’awiyah bin Hudaij kemudian kembali ke Mesir. Maka Ruwaifi’ bin Tsabit Al-Anshari diangkat sebagai amir pasukan Islam di wilayah Maghrib [Afrika barat]. Uqbah bin Nafi’ dipertahankan sebagai amir wilayah Burqah, maka ia menaklukkan Sirte dan Mighdas, menaklukkan ulang kota Waddan yang memberontak, memasuki kota Fazan dan berlanjut ke selatan sampai wilayah Kawar. Ia juga memasuki kota Gadamis dan Gafsa, lalu membangun kota Qairawan. Selain itu ia juga memimpin penaklukan beberapa wilayah di Sudan. [ Mahmud Syakir]
Add caption |
Amru bin Ash pada saat itu telah mengirim pasukan dibawah komando Abdullah bin Zubair bin Awwam sampai mereka menaklukkan Misrate [wilayah Libya hari ini] dan pasukan lainnya dibawah komando Uqbah bin Nafi’ sampai mereka menaklukkan Zawilah [wilayah Libya hari ini], serta sebuah pasukan lainnya dibawah komando Busr bin Arthah sampai mereka menaklukkan Wuddan [wilayah Libya hari ini]. Amru bin Ash kemudian mengangkat Uqbah bin Nafi’ sebagai amir bagi pasukan Islam yang mengawal [ribath] di wilayah Burqah [wilayah Libya hari ini] dan mengangkat Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh sebagai amir bagi pasukan Islam di wilayah Sa’id [delta sungai Nil].
Pada masa pemerintahannya, khalifah Utsman bin Affan memerintahkan pengiriman pasukan jihad ke wilayah Afrika utara dan Afrika barat. Pasukan Islam dipimpin oleh Abdullah bin Sa’ad bin Abi Sarh berangkat dari Mesir ke arah barat. Khalifah mengirim pasukan bantuan dari Madinah, dimana dalam pasukan tersebut terdapat sejumlah tokoh sahabat seperti Hasan dan Husain bin Ali bin Abi Thalib, Abdullah bin Abbas, Abdullah bin Umar, Abdullah bin Zubair, dan Abdullah bin Amru bin Ash.
Pasukan tersebut bertemu dengan pasukan Burqah dibawah komando Uqbah bin Nafi’. Gabungan pasukan Islam tersebut berhasil memasuki kota Tripoli [wilayah Libya hari ini], mengalahkan pasukan Romawi di sebuah tempat dekat Qoirawan [wilayah Tunisia hari ini] dan menaklukkan Gafsa [wilayah Tunisia hari ini].
Saat Mu’awiyah bin Abi Sufyan menjadi khalifah, jihad ke Afrika utara dan Afrika barat dilanjutkan. Mu’awiyah bin Hudaij diangkat menjadi komandan pasukan jihad ke Afrika. Pasukannya menaklukkan kota Benzart [wilayah Libya hari ini] pada tahun 41 H dan memasuki wilayah Koumenia, tempat kota Qairawan [wilayah Tunisia hari ini] pada tahun 45 H. Mu’awiyah bin Hudaij mengirim pasukan dibawah komando Abdullah bin Zubair yang menaklukkan kota Souse [wilayah Tunisia hari ini] pada tahun yang sama.
Mu’awiyah bin Hudaij kemudian kembali ke Mesir. Maka Ruwaifi’ bin Tsabit Al-Anshari diangkat sebagai amir pasukan Islam di wilayah Maghrib [Afrika barat]. Uqbah bin Nafi’ dipertahankan sebagai amir wilayah Burqah, maka ia menaklukkan Sirte dan Mighdas, menaklukkan ulang kota Waddan yang memberontak, memasuki kota Fazan dan berlanjut ke selatan sampai wilayah Kawar. Ia juga memasuki kota Gadamis dan Gafsa, lalu membangun kota Qairawan. Selain itu ia juga memimpin penaklukan beberapa wilayah di Sudan. [ Mahmud Syakir]
Dimana Bumi Syam
“Dimanakah letak negeri Syam??”
Negeri Syam terdiri dari 4 negara yaitu Palestine, Syiria (Suriah), Jordan dan Lebanon |
Dari Wathilah bin al-Asqā’ berkata : Aku mendengar Rasulullah berkata kepada Huzaifah bin al-Yaman dan Mu’adz bin Jabal yang sedang meminta pendapat baginda tentang tempat tinggal.
Maka, baginda mengisyaratkan ke arah Syam. Mereka berdua kembali bertanya kepada baginda. (Dan) baginda mengisyaratkan ke arah Syam. Baginda Nabi صلى الله عليه وسلم bersabda:
عَلَيْكُمْ بِالشَّامِ فَإنَّهَا صَفْوَةُ بِلَادِ اللهِ يَسْكُنُهَا خِيرَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ.
“Beradalah kalian di Syam. Sesungguhnya ia merupakan negeri pilihan Allah, dihuni oleh makhluk pilihan-Nya”(Rujukan : Kitab Himāyah As-Syam al-Musamma Fadhāilu As-Syam karya Imam Baghdadiy)
Dari dulu lagi aku sendiri tertanya.. Di
manakah bumi syam..? Tak pernah aku jumpa dalam peta sewaktu belajar
geografi pada zaman PMR dulu. Namun persoalan itu lenyap hingga ia
muncul kembali kini. Jadi dengan apa yang berlaku di Syria ini
membuatkan aku mencari inisiatif untuk tahu lebih lagi dimanakah negeri
syam ini .. Maka aku terjumpa dalil dan hadith yang berkaitan seperti
dibawah. (Ini yang dapat aku kongsikan mungkin banyak lagi hadith dan
dalil mengenai negeri syam ini.)
“Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke sebuah negeri yang Kami telah memberkahinya untuk sekalian manusia.” (QS Al Anbiya: 71)
“Dan (telah Kami tundukkan)
untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan
perintahnya ke negeri yang Kami telah memberkatinya. Dan adalah Kami
Maha Mengetahui segala sesuatu.” (QS Al Anbiya: 81)
“Dan Kami jadikan antara
mereka dan antara negeri-negeri yang Kami limpahkan berkat kepadanya,
beberapa negeri yang berdekatan dan Kami tetapkan antara negeri-negeri
itu (jarak-jarak) perjalanan. Berjalanlah kamu di kota-kota itu pada
malam dan siang hari dengan aman.” (QS Saba: 18)
Selepas bertanya kepada kawan-kawan
seangkatan aku yang pernah belajar di Jordan,Syria, Mesir dan Madinah
maka baru aku tahu bahawa negara syam itu telah dipisah-pisahkan oleh
pihak eropah sama ada Inggeris, Belanda, Portugal atau Sepanyol itu aku
tidak pasti dan mereka juga berkata begitu. Tapi apa yang pasti negara
syam itu termasuklah empat negara ini Palestin, Lubnan, Syria dan
Jordan.
Pusat pemerintahan negara syam ini terletaknya di Damsyik atau digelar Damascus yang mana hari ini berlakunya peperangan disana. |
"Barang siapa ingin menakluki dunia maka mereka harus menakluki negara palestin dan sekitarnya".
Dulu aku pernah terjumpa kata-kata ini.
Barang siapa ingin menakluki dunia maka mereka harus menakluki Pelestin
dan sekitarnya. Aku tidak pasti ini hadith atau hanya ungkapan biasa.
Namun kata-kata ini mengingatkan aku kembali mengapa mereka (amerika
&israil) sibuk untuk berperang masuk ke negara arab dengan hanya
menggunakan alasan yang tak munasabah iaitu pembangunan senjata nuklear.
Wal hal korea utara dengan slumber mengaku yang negara mereka sedang
membangunkan senjata nuklear tersebut tetapi tidak pula dia berbuat
apa-apa.
Apa yang kita lihat Assad Basyar dan
rejimnya di Syria dari golongan syiah majusi ini memijak dan menindas
rakyatnya namun tidak pula diambil tindakan mana-mana pihak terutamanya
amerika Tetapi negara yang mempunyai pemimpin Islam yang lantang
bersuara seperti Gadafi diputar belit oleh media kononnya dia memijak
dan menindas rakyat lalu serta merta amerika menyerang dan istihar
menjatuhkan pemimpin ini. Nampak tak kafir latnak Allah dan permainan
mereka disitu..?