Pengorbanan |
Maafkan Ayah anakku. Ayah bukanlah Bapa yang terbaik untuk kamu contohi. Tapi Ayah berusaha untuk menjadi lebih baik dari itu.
Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Setiap anak yang dilahirkan itu adalah umpama kain putih (fitrah), ibu bapalah yang bertanggungjawab mewamakan dan mencorakkannya, sama ada menjadi Yahudi, Nasrani dan Majusi ... (riwayat Bukhari dan Muslim)
sementara itu, hadis
Rasulullah SAWyang bermaksud: Setiap anak yang dilahirkan itu adalah
umpama kain putih (fitrah), ibu bapalah yang bertanggungjawab mewamakan
dan mencorakkannya, sama ada menjadi Yahudi, Nasrani dan Majusi ...
(riwayat Bukhari dan Muslim)
Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
Make Money Online : http://ow.ly/KNICZ
Freddy Aguilar
Anak
Semasa engkau dilahirkan
Kau pun sudah satu impian
Impian nyata kurnia Illahi
Engkau anak istimewa
Kebahagian ibu ayah
Bila menangis dan juga tertawa
Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia
Masa silih berganti
Kau membesar tak dikenali
Cepat sungguh kau pandai bicara
Apa yang telah terjadi
Pada mereka kau derhaka
Mengapa begitu apakah salahnya
Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia
Kini kau telah tersesat
Hilang diri dan pedoman
Tak seorang pun mengambil peduli
Dan kini engkau menangis
Ibu ayah menghampiri
Walau engkau telah terpesong jauh
Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia
Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia
Anak adalah anugerah Allah kepada ibu bapa
Anak
yang dilahirkan adalah anugerah Ilahi dan kurniaan daripada Allah SWT
kepada umatnya. Zuriat bukan sekadar penyambung warisan malah bukti
kekuasaan Allah. Tidak dinafikan bahawa setiap pasangan berumahtangga
sentiasa mengimpikan anak untuk menyerikan lagi rumahtangga mereka.
Oleh itu, anak adalah amanah Allah yang dipertanggungjawabkan kepada
setiap ibu bapa untuk mendidik dan mengasuh mereka supaya menjadi insan
yang berguna kelak. Tetapi malangnya, sejak akhir-akhir ini ada
segelintir masyarakat masih lagi tidak mensyukuri kurniaan Allah SWT
iaitu melakukan dengan tindakan kejam seperti membuang, membunuh,
menjual serta mendera bayi tanpa berperikemanusiaan.
Ini bukanlah satu kisah yang dongeng tetapi ia merupakan satu kisah
realiti yang mana dikatakan hampir setiap hari kes sebegini berlaku
dinegara kita malah ianya seperti kemuncak yang tiada pasang surutnya
apabila setiap hari kes-kes seperti ini terpampang didada akhbar mahupun
televisyen.
Jadi, tidak ada bezanya sama sekali antara perbuatan menanam bayi dengan membuang, membunuh dan mendera bayi dengan niat jahat kerana perbuatan sebegini dilarang Allah. Persoalannya, mengapakah masalah seperti ini sering berlaku dikalangan umat islam pada hari ini?
Hal ini berpunca daripada kalangan ibu bapa yang merasa khuatir tidak dapat menyara kehidupan mereka, lantas memilih jalan terkutuk untuk menyelesaikan masalah tersebut. Sebagaimana yang kita tahu, urusan rezeki adalah ketetapan dan tidak wajar manusia merasa ragu dengan rezeki yang diperlukan bagi membesarkan zuriat mereka.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan. Kami-lah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31)
Selain itu, tidak terlepas dalam kalangan masyarakat kita ada yang mempercayai musibah atau bencana yang berlaku datangnya daripada sial, badi atau nasib malang contohnya, mengaitkan musibah yang berlaku seperti perniagaan merosot, bankrap atau ditimpa bencana daripada sial yang dibawa oleh anak.
Akibat terlalu taksub dengan kepercayaan seperti itu, mereka sanggup membunuh, mencederakan serta menyisihkan anak yang tidak berdosa itu. Mereka seperti ini ialah manusia yang tidak tahu untuk mensyukuri dan menghargai anugerah Allah yang cukup bernilai itu. Sekiranya masyarakat Islam pada hari ini memahami dan berpegang teguh dengan konsep qada’ dan qadar Allah, pastinya mereka tidak akan merasa kecewa, sebaliknya bersangka baik dengan Allah dan bersedia mengharungi dugaan itu dengan penuh redha.
Setiap anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu saat untuk dicorakkan ibu bapanya bukan untuk dihina, dikeji dan diperlakukan tanpa belas kasihan dan berperikemanusiaan. Rasulallah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).
Hadis tersebut menjelaskan bahawa bayi yang dilahirkan fitrah dan putih bersih serta suci daripada sebarang dosa dan kesalahan. Jadi, salah sekali bagi mereka yang beranggapan dan berpendapat bahawa anak kecil yang baru dilahirkan, membawa sial atau malapetaka kepada keluarga.
Islam tidak pernah mengatakan ada dosa yang dibawa oleh bayi sejak lahir sekalipun anak itu adalah anak luar nikah. Akan tetapi, dalam Islam dosa itu mula mencemari kesucian hati seseorang apabila dia meninggalkan perintah Allah dan melanggar segala larangan-Nya.
Oleh itu, lahirnya seorang anak bukannya sebagai satu keseronokan hidup atau menambahkan satu bebanan yang tidak tertanggung. Sebaliknya, kelahiran anak yang diharap dapat menyambung warisan kekeluargaan dan sebagai satu ujian Allah kepada pasangan suami isteri atau ibu bapa.
Sebagaimana firman Allah SWT dalam (Surah Al-Anfal: ayat 28) : “Dan ketahuilah harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian dan sesungguhnya disisi Allah jugalah pahala yang besar”.
Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa kehadiran anak adalah adalah penawar kepada ibu bapanya terutamanya pabila usia emas kelak. Doa anak soleh juga penting kepada ibu bapa apabila meninggal dunia, agar dilepaskan daripada azab seksa neraka. Segalanya bergantung pada didikan dan ajaran ibu bapa terhadap anak-anak termasuk didikan agama dan sentiasa menjaga amanah yang diberikan Allah kepada mereka dengan sebaiknya.
Jika umat Islam menyedari kedudukan ini sudah pasti ibu bapa tidak akan mengkhianati amanah Allah itu. Mereka akan mendidik anak-anak mereka mengikut acuan dan panduan Islam supaya keislaman anaknya itu tidak dirosakkan.
Sebagai kesimpulan, sesungguhnya anak adalah anugerah Allah yang cukup berharga kepada ibu bapa. Mereka juga amanah untuk dipelihara dengan sempurna termasuk memastikan keselamatannya didunia mahupun akhirat. Oleh itu, jagalah anak selayaknya agar mereka boleh berbakti kepada kedua ibu bapanya kelak dan terus menyayangi, disamping sentiasa bersyukur dengan kehadiran anak didalam keluarga. Berilah perhatian agar mereka menjadi insan bertakwa dan berguna kepada agama, bangsa serta Negara.
Zuriat Bawa Rahmat Bukan Malapetaka
Oleh: Mohd Shahrizal Bin Nasir
Universiti Sultan Zainal Abidin, Terengganu
1. Setiap anak yang dilahirkan adalah dalam keadaan
fitrah. Anak tersebut tidak membawa sebarang dosa yang diwarisi daripada kedua
ibu bapanya. Anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu
saat dicorakkan oleh orang tuanya. Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
2. Menerusi hadis tersebut, jelas menunjukkan bahawa
bayi yang dilahirkan adalah suci daripada sebarang dosa dan kesalahan. Oleh
itu, adalah satu tanggapan yang salah bagi mereka yang berpendapat bahawa anak
kecil yang baru dilahirkan, kadang kala membawa sial atau malapetaka kepada
keluarganya. Para ulama berpendapat bahawa seseorang tidak menanggung dosa
orang lain. Justeru, secara logiknya, bagaimana mungkin si anak kecil boleh
menanggung dan membawa sial atau malapetaka kepada orang lain, sedangkan ia
suci dan bersih pada waktu kelahirannya. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Bahawa
sesungguhnya seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan
orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja).” (Surah al-Najm, ayat 38).
3. Pemahaman karut tentang sial yang dibawa oleh anak
ini merupakan antara pemahaman golongan Arab Jahiliah, sebelum kedatangan
Islam. Golongan ini berpendapat bahawa anak perempuan yang lahir dalam sesebuah
keluarga, akan mendatangkan keaiban dan malapetaka terhadap keluarga tersebut.
Justeru, mereka akan menanam bayi perempuan tersebut hidup-hidup. Hal ini
dirakamkan oleh Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Sekiranya salah seorang diberitahu tentang kelahiran anak
perempuan, mukanya menjadi merah kerana terlalu marah dan mereka menyembunyikan
diri daripada kaumnya kerana keburukan daripada berita yang disampaikan. Apakah
patut dipeliharanya dengan rasa malu atau ditanam dalam tanah. Alangkah
buruknya apa yang mereka putuskan”. (Surah al-Nahl, ayat 58-59).
4. Selain itu, terdapat juga kalangan ibu bapa yang
merasa khuatir tidak dapat menyara kehidupan anak mereka, lantas membunuh anak
yang tidak berdosa itu. Allah SWT menjelaskan bahawa urusan rezeki adalah dalam
ketetapan-Nya. Maka tidak wajar ada manusia yang merasa ragu dengan rezeki yang
diperlukan untuk membesarkan zuriat mereka. Firman Allah SWT dalam al-Qur’an
yang bermaksud: “Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan
kepapaan; Kami-lah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu.
Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31).
5. Berdasarkan dalil-dalil ini, maka tidak benar sama
sekali pendapat sesetengah daripada masyarakat kita tentang sial atau
malapetaka yang dibawa oleh bayi yang baru dilahirkan. Sebaliknya, kita perlu
faham bahawa kelahiran zuriat merupakan satu rahmat bagi sesebuah keluarga.
Zuriat merupakan satu amanah daripada Allah SWT. Bagi yang berjaya memikul
amanah tersebut, maka amat besar ganjaran yang akan dinikmatinya kelak. Firman
Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Dan ketahuilah bahawa harta benda
kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah ujian dan sesungguhnya di sisi Allah
jugalah pahala yang besar.” (Surah al-Anfal, ayat 28).
6. Sebenarnya, masih terdapat banyak amalan karut
berkaitan kelahiran bayi yang masih diamalkan oleh masyarakat Melayu hari ini.
Kepercayaan tersebut yang sebenarnya boleh membawa kepada rosaknya akidah,
perlu ditinggalkan. Contohnya, adat “kirim perut” yang dilakukan kepada wanita
yang mengandung anak sulung ketika kandungan berusia dalam lingkungan tujuh
atau lapan bulan. Ia dijalankan oleh seorang bidan untuk membuang sial atau
kecelakaan yang mungkin menimpa wanita hamil yang bakal bersalin dan bagi
membetulkan kedudukan bayi di dalam perut. Selain itu, selepas kelahiran
terdapat pula adat yang dipanggil “turun tanah”. Ia sebagai meraikan anak yang
baharu pandai berjalan. Turun tanah bermakna seorang anak kecil dilepaskan
untuk memijak tanah sebagai lambang meneruskan kehidupannya. Tidak kurang juga
bayi yang dipakaikan tangkal kuning atau hitam pada pinggangnya bagi
mengelakkan gangguan makhluk halus. Semuanya ini merupakan amalan yang tidak
disyariatkan dalam Islam. Malah wajar ditinggalkan kerana ia boleh membawa
kepada syirik. Ingatlah bahawa dosa syirik adalah satu dosa besar yang tidak
diampunkan oleh Allah SWT.
7. Sebenarnya, kepercayaan karut seperti ini berlaku
kerana rapuhnya iman seseorang terhadap ketentuan Allah SWT. Mereka hanya
memandai-mandai membuat kesimpulan sendiri terhadap ketentuan hidup mereka.
Masalah bankrap dalam perniagaan, ditimpa malapetaka dan bencana, menerima
berita sedih kerana kematian dan sebagainya merupakan satu ketetapan Allah SWT
dan bukan disebabkan zuriat yang tidak berdosa. Sekiranya setiap umat Islam
faham dengan konsep qada’ dan qadar yang ditentukan oleh Allah
SWT, maka mereka tidak akan sesekali merasa kecewa, sebaliknya terus bersangka
baik dengan Allah SWT dan bersedia mengharungi dugaan tersebut dengan redha dan
tawakkal. Sesungguhnya kekuasaan Allah SWT dalam menentukan sesuatu perkara
adalah bersifat mutlak. Firman Allah SWT yang bermaksud: “…dan apabila Dia
berkehendak (untuk menjadikan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan
kepadanya: ‘Jadilah’. Lalu jadilah ia.” (Surah al-Baqarah, ayat 117).
8. Sesungguhnya, anak merupakan anugerah Allah SWT
yang cukup berharga kepada ibu bapa serta amanah untuk dipelihara dengan
sempurna, termasuk memastikan keselamatannya di dunia dan akhirat. Berapa ramai
dalam kalangan kita yang masih belum dikurniakan anak. Justeru, bagi yang telah
memperolehi nikmat memiliki zuriat sendiri, maka peliharalah zuriat tersebut
dengan sebaiknya, dan hindari diri daripada mensia-siakan zuriat tersebut
dengan kepercayaan karut yang menyesatkan.
9. Dugaan tidak dikurniakan anak merupakan antara dugaan besar yang ditanggung oleh pasangan yang sudah berkahwin. Hal ini turut dirasai oleh Nabi Zakaria AS yang hanya dikurniakan zuriat tatkala usianya telah lewat. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan (ingatlah kisah) Zakaria, tatkala dia menyeru Tuhannya: ‘Ya Tuhanku janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri (tidak mempunyai zuriat keturunan) dan Engkaulah waris yang paling baik (diserahkan segala urusan kepada-MU).’” (Surah al-Anbiya’, ayat 89).
10. Dalam sebuah hadis, dirakamkan betapa hibanya hati Rasulullah SAW
dengan perginya anak lelaki Baginda yang bernama Ibrahim menemui Tuhannya. Rasa
sedih seorang bapa ini menunjukkan betapa besar nikmat Allah SWT yang telah
mengurniakan Baginda seorang cahaya mata lelaki, namun nikmat itu hanya datang
seketika. Rasulullah SAW menitiskan air mata ketika kematian anak lelakinya,
sambil bersabda: “Sesungguhnya mata itu menangis, hati pula bersedih, kami tidak
mengatakan kecuali apa yang diredhakan oleh Tuhan kami, dan kami semua
disebabkan perpisahan dengan kamu ini, Ya Ibrahim (anak Nabi SAW) teramatlah
sedih.” (Hadis riwayat al-Bukhari).
11. Kepada para ibu bapa,
bersyukurlah dengan kurniaan zuriat yang sekiranya berjaya dididik dengan
didikan Islam, ia akan menjadi ‘saham’ berguna ketika di akhirat kelak. Firman Allah SWT dalam al-Qur’an yang bermaksud: “Dan
orang yang beriman dan diikuti oleh zuriat keturunan mereka dalam keimanan,
Kami hubungkan zuriat keturunan itu dengan mereka (di dalam syurga) dan Kami
tidak mengurangi sedikit pun daripada pahala amalan mereka. Setiap manusia
terikat dengan amal yang dikerjakan.” (Surah al-Tur, ayat 21).
12. Hindarkanlah diri daripada kepercayaan dan amalan karut, kerana
semuanya ini mampu merencatkan proses pembentukan keperibadian seorang anak
yang soleh dan solehah. Berdoalah kepada Allah SWT dengan doa-doa yang baik
agar akan lahir dalam kalangan kita zuriat yang soleh dan solehah. Inilah yang
dilakukan oleh Nabi Ibrahim AS tatkala dikurniakan dua orang putera yang soleh
iaitu Nabi Ismail AS dan Nabi Ishaq AS. Doa Nabi Ibrahim AS telah dirakamkan
oleh Allah SWT dalam al-Qur’an: “Segala puji bagi Allah yang telah
menganugerahkan kepadaku pada hari tua (ku) Ismail dan Ishaq. Sesungguhnya
Tuhanku, benar-benar Maha Mendengar (memperkenankan) doa.” (Surah Ibrahim, ayat 39).
Ayah...... |
Menurut
perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik,
mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai
baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman
para ulama. Ia bertujuan melahirkan " Insan Rabbani" yang beriman,
bertakwa dan beramal soleh.
Falsafah
pendidikan sebenarnya menekankan aspek rohani dan jasmani, sesuai
dengan kejadian manusia itu sendiri yaang terdiri daripada roh dan
jasad. Ianya melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan
sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.
"Anak ibarat kain putih,ibu bapalah yang akan mencorakkannya". Ungkapan ini membawa maksud anak-anak yang dilahirkan ke dunia ini tidak tahu apa-apa, bahkan mereka juga tidak tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Oleh itu, ibu bapalah yang bertanggungjawab untuk membentuk keperibadian anak-anak mereka.
Jika kita lihat pada hari ini, banyak kes jenayah yang melibatkan golongan remaja seperti merempit, meragut, dan merompak. Bukan itu sahaja, ramai remaja yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang tidak sihat seperti vandalisme, gengsterisme pergaulan bebas, menagih dadah, dan yang paling meneydihkan ialah buang bayi. Kes-kes ini semakin membimbangkan saban hari. Namun begitu, jalan penyelesaiannya masih belum dapat ditemui.
Dari manakah datangnya semua ini? Siapa yang mengajar mereka? Sudah semestinya bkan ibu bapa tetapi mereka belajar daripada rakan-rakan mereka yang mempengaruhi mereka dan sesetengahnya pula belajar daripada internet yang menyalurkan unsur-unsur negatif. Jadi, apa kaitannya dengan ibu bapa? Kaitannya ialah ibu bapa kurang mengawasi anak-anak mereka. Ibu bapa tidak mengambil tahu dengan siapa anak mereka bergaul dan apa yang dilakukan oleh para remaja ini semasa melayari internet.
Ramai ibu bapa yang memberi alasan bahawa mereka terlalu sibuk dengan kerja masing-masing dan tidak mempunyai masa untuk memerhatikan setiap gerak geri anak. Ada pula yang berpendapat bahawa anak mereka sudah besar dan matang, jadi, mereka tidak perlu diawasi dan dijaga seperti budak kecil. Tanggapan ini salah sama sekali dan perkara inilah yang membuat anak-anak memilih jalan yang salah dalam hidup mereka.
Bagi ibu bapa yang sibuk pula, penting sangatkah pekerjaan itu sehingga sanggup mengabaikan anak sendiri, amanah daripada Tuhan dan lebih berharga dari wang ringgit? Adakah mereka lebih sanggup melihat anak mereka meringkuk dalam penjara/
Untuk mengelakkan anak-anak ini terjerumus ke lembah hitam, ajaran dan didikan yang secukupnya perlu diberi kepada mereka. Siapa yang akan mengajar dan mendidik? Siapa lagi kalau bukan ibu bapa mereka sendiri. Ibu bapa tidak boleh mengharapkan pengasuh atau guru-guru untuk mendidik mereka kerana didikan daripada guru dan pengasuh amat jauh bezanya dengan didikan daripada ibu bapa.
Hal ini disebabkan oleh ibu bapa adalah orang yang paling hampir dengan anak-anak. Tambahan pula, anak-anak telah meluangkan masa selama sembilan bulan di dalam rahim ibu mereka dan bukan di dalam rahim pengasuh mahu pun guru-guru mereka. Jadi, anak-anak dapat menerima ajaran dengan lebih baik dan sempurna.
Ibu bapa adalah insan yang telah diamanahkan untuk mencorak peribadi anak-anak mereka. Oleh itu, ibu bapa harus menunaikan tanggungjawab tersebut dengan sebaik mungkin. Jangan pula menyalahkan amanah itu kepada orang lain dan jangan sesekali lari daripada tanggungjawab tersebut. Jangan dipersia-siakan anugerah yang tidak ternilai daripada Tuhan.
Membentuk Dunia Kanak-kanak
"Anak ibarat kain putih,ibu bapalah yang akan mencorakkannya". Ungkapan ini membawa maksud anak-anak yang dilahirkan ke dunia ini tidak tahu apa-apa, bahkan mereka juga tidak tahu membezakan mana yang baik dan mana yang buruk. Oleh itu, ibu bapalah yang bertanggungjawab untuk membentuk keperibadian anak-anak mereka.
Jika kita lihat pada hari ini, banyak kes jenayah yang melibatkan golongan remaja seperti merempit, meragut, dan merompak. Bukan itu sahaja, ramai remaja yang terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang tidak sihat seperti vandalisme, gengsterisme pergaulan bebas, menagih dadah, dan yang paling meneydihkan ialah buang bayi. Kes-kes ini semakin membimbangkan saban hari. Namun begitu, jalan penyelesaiannya masih belum dapat ditemui.
Dari manakah datangnya semua ini? Siapa yang mengajar mereka? Sudah semestinya bkan ibu bapa tetapi mereka belajar daripada rakan-rakan mereka yang mempengaruhi mereka dan sesetengahnya pula belajar daripada internet yang menyalurkan unsur-unsur negatif. Jadi, apa kaitannya dengan ibu bapa? Kaitannya ialah ibu bapa kurang mengawasi anak-anak mereka. Ibu bapa tidak mengambil tahu dengan siapa anak mereka bergaul dan apa yang dilakukan oleh para remaja ini semasa melayari internet.
Ramai ibu bapa yang memberi alasan bahawa mereka terlalu sibuk dengan kerja masing-masing dan tidak mempunyai masa untuk memerhatikan setiap gerak geri anak. Ada pula yang berpendapat bahawa anak mereka sudah besar dan matang, jadi, mereka tidak perlu diawasi dan dijaga seperti budak kecil. Tanggapan ini salah sama sekali dan perkara inilah yang membuat anak-anak memilih jalan yang salah dalam hidup mereka.
Bagi ibu bapa yang sibuk pula, penting sangatkah pekerjaan itu sehingga sanggup mengabaikan anak sendiri, amanah daripada Tuhan dan lebih berharga dari wang ringgit? Adakah mereka lebih sanggup melihat anak mereka meringkuk dalam penjara/
Untuk mengelakkan anak-anak ini terjerumus ke lembah hitam, ajaran dan didikan yang secukupnya perlu diberi kepada mereka. Siapa yang akan mengajar dan mendidik? Siapa lagi kalau bukan ibu bapa mereka sendiri. Ibu bapa tidak boleh mengharapkan pengasuh atau guru-guru untuk mendidik mereka kerana didikan daripada guru dan pengasuh amat jauh bezanya dengan didikan daripada ibu bapa.
Hal ini disebabkan oleh ibu bapa adalah orang yang paling hampir dengan anak-anak. Tambahan pula, anak-anak telah meluangkan masa selama sembilan bulan di dalam rahim ibu mereka dan bukan di dalam rahim pengasuh mahu pun guru-guru mereka. Jadi, anak-anak dapat menerima ajaran dengan lebih baik dan sempurna.
Ibu bapa adalah insan yang telah diamanahkan untuk mencorak peribadi anak-anak mereka. Oleh itu, ibu bapa harus menunaikan tanggungjawab tersebut dengan sebaik mungkin. Jangan pula menyalahkan amanah itu kepada orang lain dan jangan sesekali lari daripada tanggungjawab tersebut. Jangan dipersia-siakan anugerah yang tidak ternilai daripada Tuhan.
Membentuk Dunia Kanak-kanak
Sebelum anak-anak dilahirkan, ibubapa menyediakan tempat yang sesuai untuk membesarkan anak dengan sebaik-baiknya. Ini bermakna dunia kanak-kanak setelah dilahirkan ialah rumah ibubapa itu sendiri. Untuk mencapai kesempurnaan hidup kanak-kanak, ibu-bapa perlu membentuk suasana harmoni dan bercirikan keislaman dalam kehidupan rumahtangga terlebih dahulu.
Jika
pasangan suami isteri menghayati nilai-nilai keislaman dalam kehidupan
rumahtangganya, mudahlah ia mendidik anak-anaknya dengan benih-benih
Islam. Sebaliknya, jika pasangan suami isteri gagal menerapkan
nilai-nilai Islam dan mengekalkan kerukunan rumahtangga, sukarlah bagi
mereka mentarbiyah anak-anak mengikut acuan dan budaya hidup Islam.
Atas
itulah Rasulullah S.A.W mengingatkan bakal-bakal suami agar memilih
bakal isteri yang mempunyai kesungguhan dan penghayataan agama, bukan
kerana paras rupa, keturunan atau harta semata-mata. Sabda Rasulullah
yang bermaksud:
"wanita dikahwini kerana empat perkara, iaitu kerana hartanya,
keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama
kerana ia menguntungkan kamu(lebih utama)"
Ketika Anak Dalam Kandungan
Dalam Kandungan |
Proses
pendidikan mula berlaku ketika bayi masih berada dalam kandungan
ibunya. Pendidikan pada peringkat ini lebih bercorak kerohanian, iaitu:
1)
Bagi ibu-ibu yang mengandung digalakkan supaya memper-banyakkan bacaan
Al-Quran terutama surah Yusuf, Mariam, Luqman dan At-Taubah.
2) Ibu
hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah S.W.T agar anak yang bakal
dilahirkan itu nanti menjadi seorang anak yang soleh, berilmu, beriman,
bertakwa dan berakhlak mulia.
3) Ibu
bapa hendaklah mendapat rezeki daripada sumber yang halal supaya benih
yang bakal dilahirkan itu nanti datang daripada darah daging yang halal.
4) Ibu
hendaklah makan makanan yang berzat dan sentiasa menjaga kesihatan
tubuh badannya. Kebersihan diri hendaklah diutamakan bagi menjamin
kesihatan anak-anak dalam kandungan. Faktor kesihatan amat dititik
beratkan oleh Islam sehingga Islam memberikan kelonggaran kepada ibu
yang mengandung untuk berbuka puasa sekiranya merasakan puasa itu
menjejaskan kesihatan diri dan anaknya.
5)
Ketika mengandung, ibu perlulah menyesuaikan diri dengan perubahan
perubahan yang berlaku kepada dirinya. Pada waktu begini sememangnya
keadaan ibu agak berbeza dari waktu - waktu biasa, terutamanya bagi ibu
yang bakal melahirkan anak yang pertama. Mungkin selera makannya hilang,
perasaan agak terganggu(sensitif) dan hatinya boleh berdebar-debar
kerana bayi dalam kandungannya itu adalah sebahagian daripada dirinya.
Ketika ini para suami hendaklah lebih memahami keadaan isteri serta
memberi dorongan yang kuat kepadanya.
Setelah Anak Dilahirkan
Setelah Anak Dilahirkan
Setelah anak dilahirkan, hendaklah segera diazankan telinga kanannya dan diiqamatkan telinga kirinya.
Abu Rafi meriwayatkan sebuah hdis yang bermaksud:
" Aku melihat sendiri Rasulullah S.A.W mengazankan Hasan B. Ali pada telinganya ketika ia baru dilahirkan oleh Fatimah r.a"(Riwayat Abu Daud dan Termizi)
Sebagai
suapan yang pertama, sunat bayi disuapkan dengan manisan seperti madu
dan kurma. Abu Musa Al Asyari r.a. dalam sebuah riwayat mengatakan:
"Isteriku
melahirkan seorang anak. Bayi itu ku bawa kepada Rasulullah S.A.W..
Baginda menamakannya Ibrahim, kemudiannya disuap dengan buah kurma(yang
telah dilumatkan) setelah itu baginda mendoakan keberkatan baginya lalu
bayi itu diserahkan kembali kepadaku".(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Pada
hari ketujuh kelahirannya, ibu bapa disunatkan bersedekah dengan
melakukan ibadah aqiqah untuk anaknya. Seekor kambing bagi anak
perempuan dan dua ekor kambing bagi anak lelaki. Rambutnya pula sunat
dicukur keseluruhannya supaya kepalanya bersih, otaknya cergas dan
rambut barunya tumbuh dengan subur dan sihat.
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
"Setiap
anak yang baru dilahirkan bergantung kepada aqiqahnya. Hendaklah
diaqiqahkan dengan menyembelih kambing pada hari ke tujuh, diberi nama
pada hari itu dan dicukur kepalanya".( Riwayat Abu Daud, Termizi dan Nasa)
Bagi
ibu yang menyusukan anak, ia perlu makan makanan yang halal, bersih, dan
berzat. Ketika menyusukan anak, hatinya hendaklah selalu mendoakan
kejayaan anaknya. Ketika hendak tidur, dodoikan (lagukan) dengan kalimah
memuji Allah dan Rasulnya seperti nasyid dan sebagainya.
Apabila
anak sudah mulai pandai bercakap, hendaklah membiasakannya dengan
percakapan yang baik-baik seperti selawat, zikir dan lain-lain perkataan
yang seumpamanya.
Peringkat Umur antara 5 hingga 7 tahun.
Peringkat Umur antara 5 hingga 7 tahun.
Menurut
pandangan Islam, pada peringkat ini anak-anak wajar didedahkan dengan
latihan menulis, membaca, mengira dan berbahasa. Pendidikan yang wajar
didedahkan pada peringkat ini ialah bab ibadah dan akhlak. Misalnya
kanak-kanak yang baru meningkat umur mumayyiz hendaklah dilatih
mendirikan sembahyang. Seterusnya adab-adab yang mulia hendaklah mula
diterapkan dalam bentuk latihan amali seperti:
1)
Mendidik anak supaya taat dan beradab kepada kedua ibubapanya; timbulkan
kesedaran kepada mereka bahawa pengorbanan ibubapa terhadapnya adalah
amat besar dan mereka perlu bersyukur kerana menjadi anak yang masih
mempunyai kedua ibubapa. Ini dapat mengeratkan hubungan mesra, rasa
kasih sayang antara ahli keluarga.
2)
Mengajar anak supaya taat dan beradab kepada guru dan orang yang lebih
tua daripadanya; guru merupakan orang yang bertanggungjawab mendidik dan
menyampaikan ilmu manakala orang yang lebih tua adalah orang yang lebih
berpengalaman dan berpengetahuan daripadanya.
3)
Mengajar anak bercakap atau bergaul dengan baik; anak-anak hendaklah
dilatih bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yaang
baik-baik. Kanak-kanak biasanya begitu sensitif dengan pendengarannya,
ia mudah terikut-ikut dengan apa yang didengarnya. Sebab itu jika
ibubapa mahu menegur atau memarahi mereka, hendaklah menggunakan bahasa
yang paling sopan bukannya dengan bahasa yang kesat, kasar dan keras.
4)
Mengajar anak-anak adab bergaul dengan rakan-rakan; anak-anak harus
dinasihatkan agar tidak berbangga atau meninggi diri di hadapan rakan
sebayanya, jangan sekali-kali menyakiti atau mengambil hak orang lain.
5)
Mengajar anak adab makan minum yang baik; sifat atau sikap yang tidak
sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah, sebaliknya
anak-anak dilatih dulu dengan adab-adab makan seperti mencuci tangan,
duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.
6)
Mengajar anak adab berpakaian; pakaian yang dipilih hendaklah menutup
aurat dan bukan untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain
7)
Mengajar adab dan bangun daripada tidur; sebaiknya hendaklah mengadap
qiblat, membersihkan diri sebelum dan selepas bangun daripada tidur.
8)
Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas, anak-anak perlu diajar cara
membuang air kecil/besar dan cara masuk ke dalam tandas seperti membaca
doa, menutup kepala,membelakangkan qiblat dan sebagainya.
Saidina Ali bin Abi Talib RA merumuskan cara-cara untuk melayan anak:-
1. Kelompok pertama 7 tahun (umur 0-7 tahun), melayan anak sebagai raja.
2. Kelompok kedua 7 tahun (umur 8-14 tahun), melayan anak sebagai tawanan.
3. Kelompok ketiga 7 tahun (umur 15-21 tahun), melayan anak sebagai sahabat.
.
1. Kelompok pertama 7 tahun (umur 0-7 tahun), melayan anak sebagai raja.
2. Kelompok kedua 7 tahun (umur 8-14 tahun), melayan anak sebagai tawanan.
3. Kelompok ketiga 7 tahun (umur 15-21 tahun), melayan anak sebagai sahabat.
.
► ANAK SEBAGAI RAJA (umur 0-7 tahun)
Melayan anak di bawah umur 7 tahun dengan sepenuh hati dan ikhlas adalah perkara yang terbaik yang boleh kita lakukan. Banyak perkara-perkara kecil yang kita lakukan setiap hari akan berubah mempunyai kesan positif kepada pembangunan tingkah laku anak tersebut, sebagai contoh:-
Jika kita segera menyahut dan mendekati dia ketika dia memanggil kita walaupun ketika kita sibuk, maka dia juga akan segera bertindak balas dan terus pergi kepada kita sewaktu kita memanggilnya.
Di saat kita tidak jemu menggosok belakang badannya sehingga dia tidur, dan tidak mustahil apabila dia mengurut atau mengusap punggung apabila kita letih atau sakit.
Di saat kita berusaha keras menahan emosi pada masa dia telah membuat kesilapan yang besar dalam apa jua bentuk, kita dapat lihat pada masa akan datang dia juga akan bersabar apabila adik-beradik atau rakan-rakannya membuat kesilapan kepadanya.
Oleh itu, apabila kita sentiasa berusaha sepenuh hati untuk menggembirakan anak-anak yang belum berusia tujuh tahun, Insya-Allah, dia akan membesar menjadi seorang yang menyeronokkan, penyayang dan bertanggungjawab kerana jika kita suka dan melayan mereka sebagai raja, maka dia akan suka dan melayan kita sebagai raja dan ratu.
► ANAK SEBAGAI TAWANAN (umur 8-14 tahun)
Add caption |
Rasulullah SAW mula mengajar anak untuk solat wajib pada usia 7 tahun dan membolehkan kita untuk memukul anak itu (atau mengukum dengan hukuman yang sepatutnya) apabila anak itu berusia 10 tahun jika anak itu tetap meninggalkan solat. Oleh kerana itu, umur 8-14 tahun adalah waktu yang sesuai dan tepat untuk anak-anak diperkenalkan dan diajar tentang hal-hal yang berkaitan dengan hukum hakam agama, sama ada yang diwajibkan atau dilarang, seperti :-
1. Menunaikan solat wajib lima kali sehari.
2. Memakai pakaian yang bersih, kemas dan menutup aurat.
3. Menjaga pergaulan dengan berlawanan jenis.
4. Membaca Al-Quran.
5. Membantu kerja-kerja rumah yang mudah dilakukan praktikal dengan usia anak.
6. Menerapkan disiplin dalam aktiviti harian. Penghargaan dan Hukuman (hadiah/ganjaran/pujian dan hukuman/teguran) yang sesuai diberikan pada usia 7 tahun kedua ini kerana anak-anak sudah dapat dapat memahami erti tanggungjawab dan sesuatu perbuatan.
Walau bagaimanapun, layanan terhadap setiap anak mestilah berbeza kerana setiap kanak-kanak mempunyai ciri-ciri yang berbeza (kerana setiap anak mempunyai keunikan tersendiri).
► ANAK SEBAGAI SAHABAT (umur 15-21 tahun)
Umur 15 tahun adalah usia umum untuk anak-anak melangkah memasuki usia akil baligh. Sebagai ibu bapa kita harus meletakkan diri kita sebagai sahabat dan memberi contoh yang baik seperti yang diajar oleh Saidina Ali bin Abi Thalib.
Ini adalah masa yang baik untuk bercakap dari hati ke hati dengan dia, menjelaskan bahawa dia adalah seorang remaja yang sudah meningkat dewasa.
Perlu diberitahu tentang perubahan fizikal. Selain itu dia juga akan mengalami perubahan mental, rohani, sosial, budaya dan alam sekitar,sehingga mungkin akan ada banyak masalah yang akan dihadapi. Paling penting untuk kita para ibu bapa bahawa kita harus membina kesedaran dalam diri anak-anak kita bahawa umur selepas akil baligh baligh ini dia sudah mempunyai buku amalannyanya sendiri yang mana dia sendiri yang akan dihadapkan dan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT di hari akhirat kelak.
Anak-anak selepas akil baligh seharusnya diberi lebih ruang supaya mereka tidak merasa terkekang namun masih tetap di dalam pengawasan ibu bapa.
Pengawasan perlu dilakukan tanpa paksaan dan sudah tentu disertakan dengan doa untuk kebaikan dan keselamatan mereka. Oleh itu anak-anak akan berasa dihargai, dihormati, disayangi, dan sangat penting di dalam keluarga. Tambahan pula, mereka akan merasa yakin dan mempunyai personaliti yang kuat untuk sentiasa cenderung untuk melakukan kebaikan dan menjauhkan diri daripada tingkah laku yang tidak baik.
Contoh tanggungjawab yang harus diberikan pada usia ini adalah seperti meminta beliau untuk membimbing adik-beradik, memberikan kerja-kerja yang biasanya dilakukan oleh orang dewasa atau menyediakan jadual aktiviti serta menguruskan kewangan sendiri.
Semoga Allah SWT memberikan kita anak-anak yang soleh dan berbakti kepada ibu bapa dan masyarakat.
"Ya Rabbku, berilah kepadaku dari sisi Engkau keturunan yang baik. Sesungguhnya engkau adalah Maha Mendengar Doa." (Al-Quran, Ali Imran: 38).
Anak-anak
merupakan amanah Allah yang perlu dididik dengan sebaiknya sejak ia
kecil lagi supaya apabila besar kelak menjadi anak yang soleh dan
sentiasa taat kepada kedua ibubapanya. Mereka ibarat kain putih dan
ibubapa lah yang berperanan mencorak dan melukiskannya dengan
warna-warna menarik yang menjadi amalan dan cara hidup Islam.
AMUKANMelayu - Maafkan Ayah,..................