Pengerusi FGV yang meletakkan jawatan, pastu sekarang jadi pengerusi SPAD. Isa Samad pernah menang jawatan naib pengerusi UMNO, tapi kena gantung bila dia didapati bersalah mengamalkan politik wang.
Dalam kas FGV ni, CEO dia iaitu Datuk Zakaria Arshad dan CFO (Ketua Pegawai Kewangan), Ahmad Tifli Mohd Talha telah digantung tugas berkuat kuasa serta merta atas tuduhan terdapat kecurigaan didalam pembayaran/ tunggakan pembayaran hutang kepada syarikat Afghan dibawah Delima Oil Products Sdn Bhd.
Kiri: Tan Sri Isa Samad. Hak: Datuk Zakaria Arshad
Tawaran awam permulaan (IPO) FGV merupakan yang terbesar di Asia pada tahun 2012
Tawaran awam permulaan (IPO) ialah penawaran saham syarikat kepada orang ramai. Selain merupakan syarikat gomen, FGV jugak merupakan antara tiga IPO terbesar di dunia pada 2012 iaitu USD 3.1 bilion (RM9.45 bilion pada masa tu). Ia merupakan jumlah terbesar kat Asia pada tahun tu dan kat peringkat global pulak, satu-satunya syarikat yang lebih tinggi daripada FGV ialah Facebook!
“Banyak pencapaian yang telah diraih FGV termasuk peningkatan bank tanah bukan pajakan, penghasilan pelbagai bahan tanaman bertaraf dunia menerusi kajian dan pembangunan (R&D) dan mewujudkan bahagian perdagangan minyak sawit mentah disokong aset.” – Dipetik oleh Astro Awani.
Harga saham jatuh dari RM5 hingga RM 1.75 Keuntungan turun dari RM982 juta pada tahun 2013, kini hanya RM 31 juta je pada tahun lepas. Cash pile sebanyak RM5 bilion pada tahun 2013 telah menurun kepada RM1.87 bilion pada akhir bulan Mac 2017.
Tapi selain dari prestasi buruk, terdapat jugak beberapa peningkatan yang dibuat termasuklah perbincangan menjual saham kepada syarikat asing. Kalau korang fikir ni hanya sekadar “big cooperate money talk” je silap sebab ia sedikit sebanyak memberi kesan kat penduduk. DULU SIBUK MEMBELI, SEKARANG SIBUK MENJUAL....
Ketika Felda dipengerusikan oleh Isa Samad, agensi itu sibuk membeli banyak hotel serta hartanah di dalam dan luar negara. Di London saja, Felda membeli dua hotel ketika era Isa Samad.
Dengan bangganya, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan itu pernah mengumumkan bahawa Felda sudah memiliki 12 hartanah di dalam dan luar negara.
Tumpang seronoklah para peneroka dengan berita itu kerana ia dikhabarkan turut menandakan kejayaan mereka, di samping mampu menambah pendapatan Felda, meskipun mustahil bagi peneroka di Jempol atau Pengerang misalnya, untuk menjejakkan kaki hingga ke London sama.
Tetapi, sebaik saja tempat Isa Samad di Felda digantikan dengan Shahrir Samad, beliau kini sibuk pula mahu menjual hotel dan hartanah tersebut.
Tidak saja hotel di London, bahkan Shahrir memberitahu, lebih banyak aset dan hartanah Felda akan dijual pada tahun ini.
Alasannya, Felda mahu mengukuhkan aliran tunai, selain aset-aset tersebut tidak dikatakan memberi pulangan yang baik.
Add caption
Selain itu, tambah Shahrir lagi, aset-aset di luar negara itu tidak mempunyai "nilai sentimental" kepada rakyat negara ini.
Kalau tidak memberi pulangan yang baik, tujuan membeli dulu atas sebab apa?
Pokoknya, antara dua anak "Pak Samad" ini, yang dulu sibuk membeli, yang mengganti sibuk menjual.
Add caption
Kata orang-orang di kedai kopi, kalau ketika membeli mungkin ada pihak-pihak tertentu akan mendapat komisyennya, ketika menjualnya kembali, adakah pihak lain pula akan mendapat komisyen juga? Sebahagian peneroka FELDA mungkin berhutang dengan FGV tanpa sebab
Image dari malaysia-today.net
Skim tanah FELDA telah diperkenalkan oleh Perdana Menteri ke-2 untuk meningkatkan kehidupan rakyat berpendapatan rendah dengan membuat penempatan semula penduduk dikawasan-kawasan yang baru dibangunkan dan menguruskan perladangan seluas 4.05 hektar. Sebagai pertukaran untuk perkhidmatan mereka, mereka diberikan sebuah rumah.
“Kalau saya tak sertai Felda, saya mungkin tak dapat kehidupan sebegini. Saya juga mungkin tak dapat lihat anak perempuan saya menjadi peguam.” – Mustaffa Ismail, 70, dari Felda Bukit Sagu 1. Dipetik olehMalay Mail Online.
Kira-kira 13 tahun yang lalu, keadaan menjadi lebih baik di mana FELDA telah melancarkan usaha penanaman semula. Peneroka digalakkan beralih daripada menanam getah ke kelapa sawit. Malah sementara nak tunggu pokok-pokok tu matang (meraih hasil) dorang akan diberi bayaran lanjutan bulanan.
FGV ditubuhkan melalui FELDA sebagai cara untuk menjana lebih banyak pendapatan, kerana kerajaan tak lagi menyalurkan apa-apa peruntukan kat FELDA sejak 1994. Bila FGV ni ambilalih, secara automatik semua peneroka telah berpindah dibawah jagaanya dan daripada sinilah mula timbul pelbagai masalah; antaranya ialah mengenai pembayaran hasil bulanan. Sehingga September 2016, peneroka boleh mengharapkan dua kali bayaran dalam sebulan apabila dorang menyerahkan hasil ladang dua kali sebulan. Tapi sekarang ni, generasi penanam ke-2 hanya dibayar sekali sebulan je. Manakala pembayaran kedua tu akan dibayar pada bulan depannya. Pastu bulan seterusnya tu nanti pun dorang akan buat perkara yang sama jugak.
Tak cukup dengan pembayaran yang tak konsisten tu, kini FGV minta peneroka membayar balik perkhidmatan penanaman semula yang telah FELDA tawarkan beberapa tahun yang lalu. Tapi apa yang menjadi ketidakpuasan hati dorang ialah pihak FGV tak nyatakan dengan jelas pasal hutang tersebut dan jumlah pinjamannya jugak tak munasabah. Menurut The Malaysian Insight, peneroka ni jugak tak pernah dimaklumkan tentang hutang dorang sebelum ini.
“Masa mereka menyenaraikan syarikat itu beberapa tahun
lalu, mereka memberitahu kami bahawa kami tidak perlu membayar balik
pinjaman yang diberikan tu. Tapi sekarang ni mereka mahu kami membayar
balik pinjaman itu. Walaupun hanya RM50 sebulan, tapi kami memang tak
berpuas hati.” – Nizam, 42 tahun. Dipetik dari The Malaysian Insight.
“Hanya pada Disember tahun lepas kami mendapat kenyataan mengenai
jumlah hutang. Tetapi tidak ada penjelasan berapa banyak ansuran bulanan
kami yang dibayar berjaya mengurangkan hutang kami.” – Nazrul Fauzan
dari Felda Gelingi Satu. Dipetik dari The Malaysian Insight.
“Jadi, jika Felda berkata hutang itu bagi perkhidmatan penanaman
semula maka mengapa keluarga saya perlu dikenakan bayaran juga?” – Mijan
Mohamad, tidak berpuas hati kerana bapanya turut terkena hutang
bernilai RM 100,000 walaupun bapanya menanam semula secara sendiri tanpa melalui pinjaman FELDA.
Pemilik ladang kecil ni mempunyai impak besar pada PRU 14
Ketidakpuasan hati ni sebenarnya bermula sebelum FGV disenaraikan lagi. Dorang protes penyenaraian FGV sebab bimbang akan kehilangan tanah yang dorang dah laburkan dan diturunkan untuk generasi. Malah gomen turut memberi satu perlima daripada wang IPO kepada 112,635 pemilik tanah. Hampir USD5,000 (RM15,000 pada masa itu) telah diberikan kepada setiap orang.
Dengan memiliki kira-kira 20% saham daripada syarikat (FGV), korang dapat bayangkan tak kekecewaan yang dialami oleh 112,000 orang peneroka tu diatas kegagalan syarikat tersebut selama lima tahun dan ditambah pula dengan bebanan hutang serta pembayaran hasil yang sering tertunggak. Skim FELDA hanya untuk peneroka terdahulu sahaja? Tapi bagaimana dengan generasi baru?
Visi utama FELDA adalah untuk menjana ekonomi kawasan luar bandar yang memberi pendapatan tinggi kepada peneroka dan kawasan sekitarnya. Tapi sebenarnya FELDA dah berhenti merekrut peneroka baru ke dalam skim tersebut. Jadi adakah ini bermakna hanya peneroka terdahulu je yang mendapat manfaatnya?
“Sebelum ni Felda mempunyai peneroka, terdapat ladang dan
kegiatan hiliran seperti kilang penapisan dan logistik serta perniagaan
lain. Tapi sekarang semua ni telah dipindahkan ke FGV. Apa yang tersisa
dengan Felda adalah peneroka dan tanggungjawab sosial serta kebajikan
yang berkaitan dengan peneroka.” – Tan Sri Shahrir Abdul Samad ketika ditemubual oleh Bernama.
Imej dari Free Malaysia Today.
Walau apa pun orang ramai fikir pasal peneroka FELDA, sebenarnya dorang ni ada agak banyak masalah sosial, malah antara orang FELDA sendiri ada banyak sikap berpuak-puak yang perlu ditangani oleh FELDA. Menurut kenyataan daripada MalaysiaKini, pemuda Felda sering mengalami masalah “penyalahgunaan dadah“ serta “kekurangan semangat kekitaan dan hubungan interpersonal yang minimum.” Ekonomi dan kewangan yang lebih baik merupakan pencapaian penting bagi setiap negara, tapi pasti ada caranya untuk mencapai kejayaan tersebut tanpa mengabaikan kesejahteraan dan masa depan rakyat
AMUKANMELAYU - Peneroka juga yang melopong akhirnya....
Ramai ‘Goebbels kecil’ ditugas perbaiki imej Najib: Tun Dr Mahathir
DIALOG FILM 3 ABDUL
Tuan Sadiq Segaraga: “Bagus. memang saudara seorang
yang
bijak. Kalau perkara ini berhasil,....Tuan
Penasihat, tuan akan mendapat 20%”
Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan mereka yang memberi
penjelasan dan kenyataan bagi memperbaiki imej Datuk Seri Najib Razak
selepas dituduh melesapkan wang wang rakyat melalui 1MDB, sebagai
‘Goebbels kecil’.
Joseph
Goebbels ialah Menteri Propaganda pada zaman pemerintahan Nazi Jerman
dan tugasnya ialah mentransformasi segala yang buruk yang dilakukan
rejim Nazi supaya ternampak bukan sahaja baik, tetapi mulia, katanya.
Beliau
berkata, bagaimanapun hanya orang Nazi sahaja yang percaya gambaran yang
diberikan oleh Goebbels , sedangkan dunia menolak bulat-bulat
propaganda mengenai Hitler dan rejimnya.
“Akhirnya
Goebbels bukan sahaja membunuh diri tetapi juga isteri dan anak-anaknya.
Ia tidak dapat menafi kekalahan rejim Nazi. Sejak Najib dituduh
melesapkan berbilion Ringgit wang 1MDB (duit rakyat), ramailah Goebbels
kecil yang ditugaskan memperbaiki imej Najib dengan berbagai jenis
penjelasan dan dakwaan,” katanya dalam blog beliau malam tadi.
Yang
terbaru dan bukan terakhir, kata Tun Dr Mahathir ialah dakwaan bekas
Peguam Negara, Tan Sri gani Patail bahawa beliau tidak dianiaya,
sebaliknya pemberhentiannya mengikut peraturan kerajaan dan sememangnya
Perdana Menteri berhak menamatkan khidmatnya.
“Kenyataan
ini amat berbeza dengan kenyataan yang dibuat sendiri olehnya sejurus
selepas hilang jawatan. Oleh itu orang ramai yang tahu akan kepercayaan
Najib bahawa “Cash is King” menolak kenyataan baru ini.
“Mereka
menjangka banyak dedak yang diguna, selain dari ugutan-ugutan. Mereka
yang bersama Najib pun tidak percaya akan kenyataan baru Gani Patail,
walaupun mereka tidak berani menyatakan apa yang terbuku dalam hati
mereka,” katanya.
Beliau
berkata, percubaan membersihkan Najib adalah satu pembaziran kerana
tidak dapat mengubah sedikit pun kepercayaan rakyat bahawa Najib memang
bersalah seperti dituduh.
Tun Dr Mahathir berkata, sejak skandal 1MDB, banyak percubaan oleh Najib untuk membersihkan diri dengan cara ini.
“Demikian
kenyataan oleh Sirul yang lari ke Australia bahawa Najib tidak terlibat
dengan pembunuhan Altantuya. Demikian juga dengan peralihan kesetiaan
blogger Big Dog dan Rockybru. Mereka boleh nafi mereka telah dibeli,
tetapi masyarakat semua faham sebab peralihan haluan oleh mereka. Apapun
yang ditulis oleh mereka dimasukkan dalam bakul sampah.
“New
Straits Times, Utusan dan TV3 sudah tidak dibaca atau dilihat oleh
penonton. Mereka benci dengan pembohongan laporan yang disiar. Mereka
yang menghadiri ceramah berkenaan salah-laku Najib, 1MDB dan lebih-lebih
lagi duit sebanyak 2,600 lori yang diberi oleh orang Arab untuk Najib
masuk dalam akaun peribadinya, untuk dibelanja sesuka hatinya, gelak
ketawa apabila media suruhan Najib melapor kononnya hanya 200-300 orang
sahaja hadir, sedangkan mereka berada di ceramah berkenaan dan melihat
beribu-ribu yang hadir,” katanya.
Katanya,
propaganda Najib tidak berkesan dan wang yang di hadiah kepada Goebbels
kecil ini tidak menghasilkan apa-apa perubahan pandangan oleh masyarakat
amnya dan penentang Najib khasnya.
“Sebenarnya
dengan pembohongan dan propaganda Najib, mereka lebih yakin
tuduhan-tuduhan terhadap Najib mempunyai asas yang kuat dan benar.
“Najib
banyak duit. Oleh itu teruskanlah propaganda melalui orang yang tidak
mempunyai kredibiliti sama sekali. Saya ucap tahniah kepada Salleh Said
Keruak, Tengku Adnan, Tengku Sarifuddin dan Rahman Dahlan kerana berjaya
menipu Najib bahawa kenyataan-kenyataan mereka berkesan,” katanya.
Bawah pemerintahan Nazi di Jerman, menteri yang terkenal sekali ialah Joseph Goebbels, beliau adalah menteri propaganda. Tugasnya ialah mentransformasikan segala yang buruk yang dilakukan oleh
rejim Nazi supaya ternampak bukan sahaja baik tetapi mulia. Malangnya selain orang Nazi, tiada siapa pun yang mempercayai gambaran yang cuba dipamerkan oleh Goebbels dan kementeriannya.
Sudah tentu dunia luar menolak bulat-bulat propaganda berkenaan Hitler dan rejim Nazi-nya. Akhirnya Goebbels (gambar) bukan sahaja membunuh diri tetapi juga isteri dan anak-anaknya. Ia tidak dapat menafikan kekalahan rejim Nazi. Sejak Najib Razak dituduh melesapkan berbilion ringgit wang 1MDB
(duit rakyat), ramailah Goebbels kecil yang ditugaskan memperbaiki imej
Najib dengan berbagai jenis penjelasan dan dakwaan.
Yang baru dan bukan terakhir ialah dakwaan oleh Gani Patail, bekas
peguam negara bahawa dia tidak dianiaya tetapi sebaliknya
pemberhentiannya mengikut aturan-peraturan kerajaan dan memang pun
perdana menteri berhak untuk menamatkan khidmatnya.
Kenyataan ini amat berbeza dengan kenyataan yang dibuat sendiri olehnya sejurus selepas hilang jawatan.
Oleh itu orang ramai yang tahu akan kepercayaan Najib bahawa “cash is king” menolak kenyataan baru ini. Mereka menjangka banyak dedak yang diguna, selain dari ugutan-ugutan.
Mereka yang bersama Najib pun tidak percaya akan kenyataan baru Gani
Patail, walaupun mereka tidak berani menyatakan apa yang terbuku dalam
hati mereka. Percubaan membersih Najib ini adalah satu pembaziran kerana tidak
dapat mengubah barang sedikit pun kepercayaan mereka dalam Negara bahawa
Najib memang bersalah seperti dituduh. Sejak skandal 1MDB, banyaklah percubaan oleh Najib untuk membersihkan diri dengan cara ini.
Demikian kenyataan oleh Sirul Azhar yang lari ke Australia bahawa Najib tidak terlibat dengan pembunuhan Altantuya.Demikian juga dengan peralihan kesetiaan penulis blog Big Dog dan Rockybru.
Mereka boleh nafi mereka telah dibeli, tetapi masyarakat semua faham
sebab peralihan haluan oleh mereka. Apapun yang ditulis oleh mereka
dimasukkan dalam bakul sampah.
New Straits Times, Utusan dan TV3 sudah tidak dibaca atau dilihat oleh penonton.
Mereka benci dengan pembohongan laporan yang disiar. Mereka yang menghadiri ceramah berkenaan salah-laku Najib, 1MDB.
Dan lebih-lebih lagi duit sebanyak 2,600 lori yang diberi oleh orang
Arab untuk Najib masuk dalam akaun peribadinya, untuk dibelanja sesuka
hatinya, gelak ketawa apabila media suruhan Najib melapor kononnya hanya
200 hingga 300 orang sahaja hadir, sedangkan mereka berada di ceramah
berkenaan dan melihat beribu-ribu yang hadir. Sesungguhnya propaganda Najib tidak berkesan.
Duit banyak yang dihadiah kepada Goebbels kecil ini tidak menghasilkan
apa-apa perubahan pandangan oleh masyarakat amnya dan penentang Najib
khasnya.
Sebenarnya dengan pembohongan dan propaganda Najib, mereka lebih yakin
tuduhan-tuduhan terhadap Najib mempunyai asas yang kuat dan benar. Najib banyak duit. Oleh itu teruskanlah propaganda melalui orang yang tidak mempunyai kredibiliti sama sekali.
Saya ucap tahniah kepada Salleh Said Keruak, Tengku Adnan Mansor, Tengku
Sarifuddin Tengku Ahmad dan Rahman Dahlan kerana berjaya menipu Najib
bahawa kenyataan-kenyataan mereka berkesan.
TUN DR MAHATHIR MOHAMAD bekas perdana menteri Malaysia
Kenyataan bekas perdana menteri mengenai Nazi dan Joseph Goebbels ketika Najib berada di Jerman adalah tidak wajar.
Kenyataan Dr Mahathir menjelikkan dan memalukan, kata Rahman Dahlan
KUALA
LUMPUR: Datuk Abdul Rahman membidas Dr Mahathir Mohamad, memanggilnya
seorang yang memalukan dan tidak waras kerana catatan terbaharu bekas
perdana menteri itu di blognya semalam.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu berkata pemasaan catatan itu,
yang membandingkan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak
kepada rejim Nazi, menimbulkan rasa meluat dan jelik memandangkan Najib
kini melawat Jerman.
“Dr Mahathir kini semakin menjelikkan. Beliau bukan sama
membandingkan Perdana Menteri dan semua yang berada dalam Kerajaan
sebagai Nazi, tetapi melakukannya ketika Perdana Menteri berada di
Jerman. “Tidak wajar untuk menghina sebuah negara dan mengungkit segala
sejarah lampaunya yang memeritkan semata-mata untuk mendapat kelebihan
politik,” kata Rahman dalam satu kenyataan hari ini.
Dalam blognya semalam, Dr Mahathir menyifatkan pimpinan BN, penulis
blog pro-BN dan media arus perdana – iaitu TV3, New Straits Times dan
Utusan Malaysia – Goebbels kecil.
Joseph Goebbels antara pengikut setia Adolf Hitler dan terkenal
dengan kemahiran pidato di Jerman di bawah pemerintahan Nazi. Pada 1933,
Goebbels diangkat menteri propaganda Hitler.
Dr Mahathir menuduh Goebbels kecil cuba memperbaiki imej perdana
menteri yang dikaitkan dengan pelbagai dakwaan skandal 1Malaysia
Development Berhad (1MDB).
Rahman, yang juga Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN), berkata Mahathir bukan negarawan.
“Adalah amat memalukan melihat seorang bekas Perdana Menteri
memusnahkan legasi sendiri dan mendedahkan dirinya sebagai seorang yang
kecewa dan pendendam,” katanya, mencadangkan Dr Mahathir marah kerana
perancangan untuk mengguling Najib gagal.
“Baik bekas Perdana Menteri mahu pun yang masih memegang jawatan,
mereka tidak sewajarnya berada dalam kancah politik picisan.
Bagaimanapun, Dr Mahathir kelihatan berasa amat selesa berada di situ.
Mujurlah Dr Mahathir tidak lagi memimpin Malaysia,” tambah Rahman.
Gelagat Kelakar Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman
Sementara itu Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata, Tun Dr. Mahathir Mohamad barangkali terlupa suatu masa dahulu beliau pernah dibela habis-habisan oleh media massa termasuk kepemimpinan tertinggi kerajaan seperti Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri apabila digelar Mahafiraun oleh musuh politiknya.
Katanya lagi , Dr. Mahathir semasa memegang tampuk pemerintahan negara juga tidak mempunyai hubungan baik dengan pihak lawan kerana didakwa memiliki sifat kejam serta zalim dan pernah disamakan dengan pemimpin Nazi, Adolf Hitler.
Tegas beliau, media massa pada ketika itu hanya memperbetulkan kenyataan salah yang dilemparkan kepada Dr. Mahathir dan sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk melindungi pemimpin negara daripada terus diburukkan dengan pelbagai perkara-perkara yang tidak benar.
Menurutnya, beliau mahu Dr. Mahathir menjawab persoalan adakah mereka yang pernah membelanya suatu ketika dahulu boleh disamakan dengan Menteri Propaganda Nazi, Joseph Goebbels.
“Apabila Najib diserang secara peribadi dan dilemparkan dengan pelbagai perkara tidak benar, bukan sahaja blogger, kami sendiri sebagai pemimpin wajib membantu membetulkan perkara yang tidak betul,” katanya di sini hari ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas artikel yang dimuat naik di laman web chedet.cc kelmarin yang dipetik sebagai berkata, di bawah pemerintahan Nazi di Jerman, menteri yang terkenal sekali ialah Joseph Goebbels, Menteri Propaganda dan tugasnya ialah mentransformasikan segala yang buruk yang dilakukan oleh rejim Nazi supaya ternampak bukan sahaja baik tetapi mulia.
Tulis Dr. Mahathir, malangnya selain daripada orang Nazi, tiada siapa pun yang mempercayai gambaran yang cuba dipamerkan Goebbels dan kementeriannya.
Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Tajuddin Abdul Rahman pula beranggapan kenyataan dengan menggunakan elemen Nazi itu tidak lebih daripada gimik politik untuk menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional (BN).
Katanya, beliau merumuskan tindakan tersebut tidak akan memberi kesan kepada Najib dan ia dilakukan hanya untuk meneruskan misi politik Dr. Mahathir.
Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi pula berkata, mana mungkin apabila seorang ketua diserang, anak buah akan mendiamkan diri dan gambaran itulah yang diterjemahkan oleh penggiat media sosial dalam soal mempertahankan Najib apabila diserang musuh-musuh politiknya.
Tapi sejarah silam seseorang Ahli Politik tidak dapat di sembunyikan seperti apa yang di katakan oleh Dato Ibrahim Ali.
‘Tajuddin, Jangan Tunjuk Hero Tak Bertempat’
Presiden Kumpulan Pendesak Melayu
(Perkasa) Datuk Ibrahim Ali menasihati Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk
Tajuddin Abdul Rahman supaya tidak menunjukkan lagak seperti ‘hero’
dalam situasi yang tidak bersesuaian.
Memetik sumber Astro Awani, teguran itu dilontarkan olehnya berikutan
kenyataan Tajuddin semalam yang menuduh Bekas Perdana Menteri Tun Dr
Mahathir Mohamed menipu dalam isu tandatangan surat penahanan di bawah
Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
“Walaupun ada perbezaan pendapat, tak payahlah nak tunjuk hero secara tidak bertempat,” katanya.
Ujarnya, Tajuddin tidak perlu tunjuk hebat atau mengutuk Tun Mahathir kerana beliaulah yang memberi nyawa politik kepadanya.
“Tun Mahathir memberi nyawa politik kepada Tajuddin selepas tiga kali
saya berjumpa Tun Mahathir merayu bagi pihak nya dan tiga kali saya
bangkit di mesyuarat majlis tertinggi agar Tajuddin diterima kembali
menjadi ahli UMNO.
“Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ketika itu merupakan Timbalan Presiden
dan Pengurusi Pengurusan UMNO naik radang kepada saya kerana membela
Tajudin semasa mesyuarat majlis tertinggi.
“Tidak ada siapa yg menyokong saya waktu membela Tahudin. Akhirnya,
Tun Mahathirlah yg berkata kita terima sahaja Tajuddin dan semua diam,”
katanya. Tambahnya lagi, sewaktu Pilihanraya 1999, beliau sekali lagi berjumpa
dengan Tun Mahathir dengan tujuan melobi agar Tajuddin dipilih sebagai
calon pilihan raya. Akhirnya beliau dipilih juga untuk bertanding di Dun
Sungai Manik, Teluk Intan, Perak.
“Moralnya, bila saya bangkit perkara ini, biarlah ada rasa hormat pada orang tua yang sebelum ini menolongnya.
“Walaupun ada perbezaan pendapat, tak payahlah nak tunjuk hero tak
bertempat,” katanya yang mengakhiri luahannya sebagai ‘sekadar keluhan
dari rasa terkilan’.
Tajuddin, semalam (27 Ogos), menuduh Tun Mahathir bohong di dalam
penafiannya berkenaan isu tanda tangan surat penahanan di bawah ISA. Katanya cubaan Tun Mahathir untuk membersihkan namanya berhubung isu
berkenaan tidak boleh diterima kerana hanya Menteri Dalam Negeri,
jawatan yang ditandang Tun Mahathir ketika itu, mempunyai kuasa untuk
mengeluarkan arahan penahanan tersebut.
Bagaimanapun Ibrahim menegaskan bahawa seseorang yang ditahan dibawah
ISA adalah atas cadangan pihak keselamatan yang telah membuat pantauan.
Hasil pantauan pula dibincang dikalangan anggota jawatankuasa yang
terdiri dari pihak polis, termasuk Ketua Polis Negara dan Pengarah
Keselamatan Dalam Negeri.
“Merekalah yang membuat cadangan dan Menteri atau Timbalannya menandatangani perkara tersebut sebagai formaliti.
“Siapa tanda tangan hanya formaliti tapi yg membuat keputusan adalah
pihak yang bertanggungjawab kepada keselamatan. Seseorang kena faham
inilah ‘procedure’ atau operasi nya,” tambah Ibrahim.
RUMUSANNYA
Seperti apa yang dinyatakan seperti apa yang di petik oleh Astro Awani
Mei 18, 2015, Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri
Syed Ali Alhabshee berkata, trend sesetengah Ketua Bahagian yang
menunjukkan tanda sokongan kepada Najib tetapi pada masa yang sama gagal
menangkis sebarang tohmahan Dr Mahathir dan pemimpin pembangkang
berkenaan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta cukai barang dan
perkhidmatan (GST) benar-benar membimbangkannya.
SYED ALI: Jangan sokong Najib sehingga membawa rebah!
Ketua-ketua
UMNO Bahagian digesa memberikan tumpuan kepada fokus menangkis serangan
dan tohmahan dilemparkan Tun Dr Mahathir Mohamed terhadap pentadbiran
Datuk Seri Najib Tun Razak daripada memberikan sokongan secara individu
kepada Perdana Menteri.
"Saya bimbang
dengan tindakan sesetengah Ketua Bahagian yang melahirkan sokongan sama
ada terbuka dan tertutup kepada Najib yang akhirnya membawa rebah kepada
masa depan parti.
"Sokongan membabi buta terhadap mana-mana
individu tidak akan menjamin kepada kekuatan parti. Sebaliknya Ketua
Bahagian kena menjadi benteng kepada kekuatan UMNO dan Barisan Nasional
(BN) dalam berhadapan sebarang tohmahan jahat dilakukan pihak tertentu.
"Pelbagai pihak sama ada di dalam atau di luar UMNO cemburukan dengan
kekuatan parti ini berbanding dengan komponen Pakatan Rakyat sedang
berhadapan krisis dalamannya. Salah satu usaha melemahkan parti ialah
dengan menimbulkan seberapa banyak persepsi negatif berkenaan
pentadbiran Najib," katanya dalam catatan di dalam blog http://umnobahagiancheras.blogspot.com.
AMUKANMelayu - Goebbels Kecil selalu lupa dan "PERASAN BAGUS"......
KUALA
LUMPUR 30 Sept. – Tun Dr. Mahathir Mohamad barangkali terlupa suatu
masa dahulu beliau pernah dibela habis-habisan oleh media massa termasuk
kepemimpinan tertinggi kerajaan seperti Perdana Menteri, Datuk Seri
Najib Tun Razak sendiri apabila digelar Mahafiraun oleh musuh
politiknya.
Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman
berkata, Dr. Mahathir semasa memegang tampuk pemerintahan negara juga
tidak mempunyai hubungan baik dengan pihak lawan kerana didakwa
memiliki sifat kejam serta zalim dan pernah disamakan dengan pemimpin
Nazi, Adolf Hitler.
Tegas beliau, media massa
pada ketika itu hanya memperbetulkan kenyataan salah yang dilemparkan
kepada Dr. Mahathir dan sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk
melindungi pemimpin negara daripada terus diburukkan dengan pelbagai
perkara-perkara yang tidak benar.
Menurutnya,
beliau mahu Dr. Mahathir menjawab persoalan adakah mereka yang pernah
membelanya suatu ketika dahulu boleh disamakan dengan Menteri Propaganda
Nazi, Joseph Goebbels.
“Apabila Najib
diserang secara peribadi dan dilemparkan dengan pelbagai perkara tidak
benar, bukan sahaja blogger, kami sendiri sebagai pemimpin wajib
membantu membetulkan perkara yang tidak betul,” katanya di sini hari
ini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas
artikel yang dimuat naik di laman web chedet.cc kelmarin yang dipetik
sebagai berkata, di bawah pemerintahan Nazi di Jerman, menteri yang
terkenal sekali ialah Joseph Goebbels, Menteri Propaganda dan tugasnya
ialah mentransformasikan segala yang buruk yang dilakukan oleh rejim
Nazi supaya ternampak bukan sahaja baik tetapi mulia.
Tulis
Dr. Mahathir, malangnya selain daripada orang Nazi, tiada siapa pun
yang mempercayai gambaran yang cuba dipamerkan Goebbels dan
kementeriannya.
Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak), Tan Sri Tajuddin Abdul Rahman
pula beranggapan kenyataan dengan menggunakan elemen Nazi itu tidak
lebih daripada gimik politik untuk menjatuhkan UMNO dan Barisan Nasional
(BN).
Katanya, beliau merumuskan tindakan
tersebut tidak akan memberi kesan kepada Najib dan ia dilakukan hanya
untuk meneruskan misi politik Dr. Mahathir.
Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi
pula berkata, mana mungkin apabila seorang ketua diserang, anak buah
akan mendiamkan diri dan gambaran itulah yang diterjemahkan oleh
penggiat media sosial dalam soal mempertahankan Najib apabila diserang
musuh-musuh politiknya.
- See more at:
http://www.utusan.com.my/berita/politik/pembela-mahafiraun-boleh-disamakan-dengan-nazi-1.389235#sthash.S4rKCW5i.dpuf
Pada bulan 19 Mac yang lepas, Najib Razak berkobar kobar memberi ucapan kepada semua rakyat supaya janganlah menganggap dirinya seorang penyangak. Dia dengan tegas berkata bahawa dia tidak mencuri harta rakyat.
Adakah malangnya rakyat malaysia mendapat PM seperti ini? Allah hendak menunjukkan kepada kita bahawa PM sememangnya telah mencuri harta rakyat. Kita dapati berjuta-juta wang dari SRC International telah dimasukkan ke dalam akaun peribadinya dan kemudian membelanjakannya sesuka hati. Benarkah begitu?
Bukannya dia memberi sedekah kepada fakir miskin atau memberi biasiswa percuma kepada pelajar pintar?, Tetapi kata sesetengah "RADIO BURUK" dia bersama isteri telah membeli barangan mewah di merata dunia. Tidak cukup dengan itu, dia juga memberikan sebahagian wang tersebut kepada anaknya.......benarkah semua ini?
“CASH IS KING”, SAYA ADALAH RAJA YANG MEMPUNYAI BANYAK WANG TUNAI UNTUK DIBELANJAKAN
Beberapa badan penyiasatan telah membongkar resit-resit pembelian dan pembelanjaan yang dibuat oleh Najib dan isterinya. Bahkan mereka jugamenyertakan penyata akaun bank milik Najib sebagai bukti bahawa Perdana Menteri kita ini telah mengambil duit rakyat. Jika dia berkata seseorang yang mencuri harta rakyat adalah seorang penyangak, maka dialah penyangak tersebut!
1) USD130,625 (lebih kurang RM418,000) telah dibelanjakan di kedai Chanel semasa Najib Razak bermain golf bersama Presiden Barack Obama dalam bulan Disember 2014 (ketika itu banjir besar melanda Semenanjung Malaysia). Bayaran dibuat melalui kredit kad AmBank.
2) USD70,000 (lebih kurang RM224,000) diberi kepada anaknya Ashman (seorang DJ amatur).
3) USD14 juta (lebih kurang RM44.8 juta) telah diberi kepada syarikat gedung pakaian JAKEL dari tahun 2011 hingga 2014
4) €750,000 (lebih kurang RM3,750,000) telah dibayar kepada De Grisogono, sebuah kedai barangan kemas intan permata di Itali di dalam bulan Ogos 2014.
Dengan terbongkarnya perangai Najib yang sebenar, maka lebih elok jika para penasihatnya berkerja keras untuk menegakkan benang yang basah melindungi Najib. Najib mestilah dipertahankan dari serangan anasir-anasir yang cuba mendesak si penyangak ini untuk meletakkan jawatan.
Adalah lebih baik jika pegawai-pegawai media Najib dan para menterinya yang dangkal lagi bodoh cuba untuk menjustifikasikan kenapa dan bagaimana Najib tergamak untuk mengambil duit dari 1MDB dan SRC International dan berbelanja untuk kepentingan peribadi.
Adakah dia fikir duit 1MDB dan SRC International itu duit dirinya sendiri?
Oleh kerana tidak ada alasan lain yang boleh dibuat, mereka diam membisu sejak beberapa minggu yang lalu.
Inilah masa yang sesuai untuk mereka yang buta tuli ini berkata sesuatu. Takkan mereka juga sanggup membiarkan muka dipalit najis? Adakah mereka tidak malu bekerja dengan seorang pencuri? Siakap senohong gelama ikan jenahak, bercakap bohong lama-lama jadi penyangak. Siapa yang hendak percaya pada penyangak? Adakah penyangak masih boleh menjadi Perdana Menteri?
Kata-kata Pujangga Dr Maza ini amat menyentuh hati.....
Infografik yang terdapat di dalam sosial media. Sila klik atau ‘zoom in’ untuk membaca.
Senarai Gaji Perdana Menteri Malaysia dan Gaji Menteri Malaysia :
Perdana Menteri – RM 22,826.65 sebulan
Timbalan Perdana Menteri – RM 18,168.15 sebulan
Menteri-Menteri Kabinet – RM 14,907.20 sebulan.
Timbalan Menteri-Menteri – RM 10,847.65 sebulan
Setiausaha Parlimen – RM 7,187.40 sebulan
Ahli Dewan Negara – RM 6,508.59
Ahli Dewan Rakyat – RM 4,112.79
Elaun-elaun Menteri? Elektrik, minyak, majlis-majlis keramaian, bil telefon, bil air, bil elektrik, bercuti, driver, kereta dan lain-lain lagi. Semuanya ditanggung
Formula untuk pengiraan elaun mantan Ahli Parlimen:
Pencen: 1/144 x tempoh perkhidmatan (bulan) x Gaji Minimum pencen dapat ialah separuh dari gaji MP. Bermakna kalau jadi MP satu penggal pun akan dapat pencen paling sikit pun RM 2,056.40. Lagi lama berkhidmat sebagai MP, lagi banyak pencen dia akan dapat.
Ini tidak termasuk elaun perjalanan, penginapan dan peribadi yang boleh dipinta sekiranya Ahli Parlimen menghadiri penggal sessi persidangan Dewan Rakyat atau Dewan Negara.
Gratuiti: 1/48 x Gaji x 12 x tempoh perkhidmatan (bulan)
Berita Semasa sambung pula gaji Menteri Besar, Exco di negeri-negeri lain. Jikalau gaji Perdana Menteri, Menteri Kabinet dan Ahli Parlimen adalah tertakluk di bawah peruntukan kerajaan persekutuan, tetapi untuk Menteri Besar, gaji Exco negeri-negeri adalah di bawah peruntukan kerajaan negeri.
Setiap negeri ada enakmen mereka dan gaji ni semua adalah di bawah Enakmen Anggota Pentadbiran dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Saraan). Di bawah ini adalah contoh gaji Menteri Besar dan exco di sebuah negeri.
Menteri Besar – RM14,175.15
Anggota Exco kerajaan negeri – RM6,109.29
ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) – RM4,112.79
GAJI DAN ELAUN LIM GUAN ENG LEBIH RM 50, 000 SEBULAN
March 19, 2016
by MT Webmaster
MyKMU
Lim Guan Eng dalam satu kenyataannya mendakwa gajinya yang diterima sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang berjumlah RM14,175.15 sebulan merupakan yang paling rendah di Malaysia.
Tapi untuk Guan Eng menekankan kononnya gaji KM Pulau Pinang yang diterimanya paling rendah di negara ini bagi menonjolkan betapa marhaen dan prihatinnya dirinya dan DAP, amatlah tak menepati realiti. Kononnya itu sajalah sumber pendapatan Guan Eng.
Betul gaji hakiki Guan Eng sebagai KM Pulau Pinang ‘hanya’ berjumlah RM14,175.15 sebulan. Tapi, itu sajakah yang masuk poket Guan Eng saban bulan sejak 2008 hingga sekarang?
Guan Eng tak umumkan pun bahawa dengan kenaikan gaji ADUN Pulau Pinang, dia sendiri selaku ADUN Air Putih berpeluang menikmati tambahan wang ringit dari RM6,000 kepada RM11,250.
RM14,175.15 gaji KM ditambah gaji baru ADUN RM11,250.00 dah jadi RM25,425.15 pendapatan Guan Eng untuk sebulan. Masih sedikitkah tu? Ada lagi sumber lainnya.
Suka penulis berkongsi info yang dibentangkan dalam Sidang DUN Pulau Pinang pada November 2011 yang menyatakan gaji dan elaun Guan Eng keseluruhannya berjumlah RM46,521.27 setiap bulan.
Jumlah tersebut merangkumi gaji & elaun sebagai KM, ADUN, Ahli Parlimen dan macam-macam lagi jawatan yang dipegangnya.
Angka RM46,521.27 itu dari tahun 2011. Dalam tempoh itu hingga 2015 tentulah banyak jawatan lain di peringkat agensi dan jabatan kerajaan negeri yang Guan Eng terima elaun dan gajinya yang tidak didedahkan kepada umum.
Apa pun kita ambil sahaja dulu angka RM46,521.27 itu kerana itu satu-satunya kenyataan rasmi yang kita ketahui sahih dan benar.
Awal tahun ini ada kenaikan gaji Ahli Parlimen dari RM11,000 kepada RM16,000. Guan Eng sebagai Ahli Parlimen Bagan dapat tambahan RM5,000 tersebut. Juga sebagai ADUN Air Putih Guan Eng akan dapat lagi kenaikan gaji tambahan RM5,250 sebulan.
Dan sekarang dengan kenaikan gaji & elaun ADUN serta kenaikan elaun Ahli Parlimen, campur lain-lain elaun, yang sebelum ini keseluruhannya berjumlah RM46,521.27 kini jumlah besar yang masuk ke poket Guan Eng setiap bulan sudah bertambah menjadi RM56,000 lebih setiap sebulan.
So much money was pouring so rapidly into the Malaysian Prime Minister's personal bank accounts that it rang internal money-laundering alarms inside AmBank, a major Malaysian institution part-owned by Australia's ANZ.
Hundreds of millions of dollars were being wired into Najib Razak's accounts from the Saudi Arabian Government, a mysterious Saudi prince and two shadowy British Virgin Island companies, while the head of a Malaysian state-owned company topped up the Prime Minister's credit card accounts with millions of Malaysian ringgit in cash.
Mr Najib's Platinum Mastercard and Platinum Visa had been overdrawn thanks to a 3,320,670.65 ringgit ($US1,039,369.91) purchase of jewellery in September 2014 — a spending spree described inside AmBank as a "huge volume".
Mr Najib's wife Rosmah Mansor has previously been reported to have purchased a series of luxury items, from diamond jewellery to designer handbags, which appear beyond her husband's $A130,000 official annual salary.
Between opening his account at AmBank on January 13, 2011 and April 10, 2013, Mr Najib received a total of more than $US1 billion — or, more precisely, $US1,050,795,451.58 — including a series of individual deposits that ranged between $US9 million and $US70 million.
Inside the bank, the Malaysian Prime Minister's account was held under the codename "Mr X".
The records also show that as well as spending some of the money on hotel accommodation and luxury cars, Mr Najib used the money to fund political affiliates in the run-up to Malaysia's last 2013 elections.
Four Corners has established that Dr Zeti Aziz, the governor of Bank Negara Malaysia, Malaysia's central bank, was repeatedly warned about the Prime Minister's unexplained wealth by senior officials at AmBank.
Media player: "Space" to play, "M" to mute, "left" and "right" to seek.
At one such meeting in September 2012, the ABC has been told Dr Aziz handed back the bank's report, which had been marked "highly sensitive", not wishing for Bank Negara to have a copy on its premises.
When the ABC asked Dr Aziz what action she took when she received these warnings, she said there were limitations on the scope of investigations that Bank Negara could itself conduct, but that it always reported information it received to relevant authorities.
In January, the Malaysian Attorney-General shuttered a corruption probe of the Prime Minister, declaring Mr Najib had no case to answer.
Despite this, Dr Aziz said there remained ongoing investigations.
Asked who was behind the money flowing into Mr Najib's accounts, Dr Aziz said: "I cannot comment on this, it is an ongoing investigation."
'Absolute discretion' over use of 'Gift'
The remittances between 2011 and 2014 seen by Four Corners include payments by the Ministry of Finance in Saudi Arabia of $US49,999,988 on August 19, 2011, and $US29,999,988 on November 29, 2011.
There are also deposits recorded by AmBank as having come from a man named Prince Faisal bin Turkey bin Bandar Alsaud, of Riyadh.
These began on February 24, 2011, and continued into 2012 with $US49,999,965 deposited into Mr Najib's account on April 25, 2012, and another $US24,999,965 deposited on May 23, 2012.
These deposits were sometimes accompanied by letters to Mr Najib from a man described in the letter as "HRH Prince Saud Abdulaziz Al-Saud" which pledged gifts to the Malaysian Prime Minister which ranged from $US100 million on February 1, 2011, to $US800 million on March 1, 2013.
On November 2, 2011, for example, the letter pledged a grant of $US375 million, saying:
"This is merely a token gesture on my part but it is my way of contributing to the development of Islam to the world.
"You shall have absolute discretion to determine how the Gift shall be utilised.
"This letter is issued as a gesture of good faith and for clarification, I do not expect to receive any personal benefit whether directly or indirectly as a result of the Gift. The Gift should not in any event be construed as an act of corruption since this is against the practice of Islam and I personally do not encourage such practices in any manner whatsoever."
Multi-million-dollar 'donation' returned
There was another major source of funds to Mr Najib that has troubled investigators — a British Virgin Islands-incorporated entity called Blackstone Asia Real Estate Partners Ltd, which channelled its deposits via Standard Chartered Bank in Singapore.
The ultimate owner of the company has not been established, but it has been reported the company is associated with Low Taek Jho, known as Jho Low, a playboy financier at the centre of a highly controversial 2009 deal involving Malaysia's sovereign wealth fund, 1MDB.
Blackstone Asia Real Estate Partners paid Mr Najib $US69,999,988 on January 3, 2012, $US24,999,998 on March 13, 2012 and another $US24,999,988 on May 23, 2012.
Attempts to contact Mr Low were unsuccessful, but he has denied wrongdoing over the 1MDB deal.
Media player: "Space" to play, "M" to mute, "left" and "right" to seek.
It had previously been revealed by online news site Sarawak Report and the Wall Street Journal that a mystery BVI company called Tanore Finance deposited a total of $US680 million into Mr Najib's accounts in March 2013.
Two months ago Malaysian Attorney-General Mohamed Apandi Ali said $US620 million of this money was a "donation" that had subsequently been returned.
Now the new banking records show Mr Najib also received 4.3 million ringgit in cash top-ups that set off money-laundering alarms inside AmBank.
These were deposited by Nik Faisal Bin Ariff Kamil, the former investment director of 1MDB and chief executive of state-owned company SRC International. The files show he was a signatory to the Prime Minister's account.
In January 2014 he wrote an apologetic letter to an AmBank manager to explain why he had to so hurriedly deposit large volumes of cash into the account, explaining that "there will be occasions when I won't be able to provide necessary transfer authorisations to the account".
Large sums spent on holidays, cars
SRC International has been in the spotlight since it emerged it made a 27 million ringgit payment that also ended up in the personal accounts of Mr Najib.
That payment formed the basis for a criminal charge that was going to be laid against Mr Najib midway through last year, but which was aborted after the Attorney-General was suddenly removed from office.
The bank records also detail how Mr Najib used his new-found wealth. Much of it went to political affiliates in the lead up to Malaysia's last election in May 2013, including party officials, the Liberal Democratic Party and the Sarawak United People's Party, as well as various advertising and media firms.
A company called Solar Shine Sdn Bhd received the largest distribution — 24 million ringgit or $US3.5 million today.
Media player: "Space" to play, "M" to mute, "left" and "right" to seek.
The company has been associated with an entity called 1Malaysia NGO which has run grassroots political campaigns on behalf of Barisan Nasional, the Prime Minister's party.
A sum of 7.5 million ringgit or $US1.9 million went to the Rahah Foundation, which hit the headlines in Malaysia when it donated cows alongside Mr Najib to the Selangor police to be sacrificed for Eid al-Adha, a Muslim ritual feast celebrated each year.
But there are other payments too that may not have had a political purpose.
These include 360,000 ringgit spent with fashion house Jakel Trading, 395,782.40 ringgit at the Shangri-la Hotel Kuala Lumpur, 178,000 ringgit spent with a company called Two One Holidays Malaysia and another 167,959.50 ringgit with Signature Exotic Cars, a dealer that specialises in Audi, Mercedes Benz and Porsche.
The files show Mr Najib directed cheques also to prominent businesspeople, academics and lawyers.
The Malaysian Prime Minister did not respond to written questions from Four Corners.
DOCUMENT
TEXT
Zoom
Mahathir dan Najib Bergasak, Rakyat Mati Tersepit
Hari Raya.....dalam takbir yang bergema dan di mana sahaja warga Malaysia berkumpul kalau mereka tidak bercerita tentang harga barang naik mereka akan bercerita tentang Presiden UMNO dan Tun M.
Labon punya labon, sembang punya sembang pasti akan keluar pertanyaan:
Bila Najib akan diundurkan?
Penulis rasa pasti ramai pembaca yang tertanya-tanya soalan yang sama. Pasti ramai juga yang tercari-cari akan jawapan pada soalan ini. Sebelum penulis menjawab – bila? – adalah molek untuk kita memahami apa sebenarnya pertarungan antara bekas Perdana Menteri Tun M dengan PM sekarang Najib Razak. Ini lebih afdal.
Untuk memahami dengan jelas babak politik ini mari kita lihat kembali garis masa bermulanya perang politik ini. Warga Malaysia pasti tidak akan lupa tentang kenduri kahwin anak Rosmah beberapa bulan dahulu.
Harga bunga hiasan kenduri kahwin ini sahaja dikatakan mencecah RM3 juta. Rakyat satu Malaysia menerima hakikat bahawa kenduri ini lebih besar dari besar. Kenduri ini lebih agong dari Agong. Kenduri ini dicap sebagai “Kenduri Kurun Ini”.
Belumpun sempat kenduri di pihak jantan berlangsung, Tun M telah memecah kesunyian. Harga bunga hiasan kenduri kahwin ini sahaja dikatakan mencecah RM3 juta. Najib Razak dan Rosmah Mansor terkejut bewak. Kenduri kahwin ini menjadi sasaran serangan Tun M.
Apabila Tun M mula menyerang, satu Malaysia jadi heboh. Serangan Mahathir ini lebih heboh dari Kapal Madras karam. Warga Malaysia – dari Mak Cik Felda hingga ke CEO Maybank semuanya tahu bahawa satu krisis besar sedang melanda UMNO. Najib presiden parti hendak ditendang keluar oleh Najib.
Macam-macam pandangan kita dengar. Macam macam tulisan kita baca. Ada komentar dan analisis dari profesor pelbagai jenis – ada yang kangkong dan ada yang asli. Dalam masa yang sama kerana wujudnya internet kita juga berpelung membaca komen politik dari Mat Tikus dan Lebai Kerang dari Sintok dan Manjung dan tak kurang juga mereka seperti penulis sendiri yang banyak buat copypage sahaja asal maksudnya di fahami dan tercapai.
Sudut kelas, ekonomi
Ada analisis mengatakan Mahathir menyerang Najib untuk menyediakan tempat buat anaknya. Ada yang berkata bahawa Mahathir ini memiliki ego menggunung. Ada yang berkata Mahathir dimalukan kerana jambatan bengkok dari Johor Baru ke Singapura gagal didirikan.
Semua pandangan ini tidak salah tapi tidak semuanya tepat dan betul.
Penulis sering menerangkan bahawa banyak tulisan dan komentar politik gagal memberi kefahaman tentang apa yang sebenarnya sedang berlaku. Analisis ini gagal kerana ada fakta yang hilang. Fakta hilang ini ialah fakta ekonomi dan kelas.
Untuk apa sahaja analisa politik jika tidak dimasukkan ekonomi dan kelas maka analisis itu gagal, tidak syumul dan tidak menyeluruh. Ertinya analisis itu hanya berlegar dengan peribadi sosok, berlegar dengan niat dan cita-cita sosok. Dalam kes Mahathir, Najib akan dlihat pertembungan dua personaliti – dua sosok yang memimpin negara dengan dua cara yang berbeza.
Hakikatnya – politik ialah ekonomi. Perebutan kuasa politik ialah perebutan ekonomi. Manusia ialah binatang ekonomi. Dari ekonomi akan muncul kelas. Ada kelas tani, kelas buruh dan kelas borjuis.
Justeru, adalah wajib menganalisis politik dengan menggunakan ekonomi dan kelas, menganalisis masyarakat mengunakan pendekatan Marxis. Apa itu pendekatan Marxis?
Sila jangan salah faham. Menggunakan pendekatan Marxis ini bukan bermakna kita jadi ahli Parti Komunis Malaya, atau dengan tiba-tiba kita minum arak dan terus berzina. Marxisme ini kita gunakan sebagai alat. Kalau kita bertukang kita ada peralatan. Kita ada tukul besi, ada paku, ada pahat, ada gergaji dan ada ketam papan. Semua ini alat untuk bertukang. Justeru Marxisme ini juga adalah alat untuk kita bertukang.
Pertembungan dua kelas
Bertukang di sini maknanya kita menggunakan kaedah Marxis untuk menganalisis dan memahami masyarakat. Apa sahaja tulisan atau pandangan yang menganalisis politik dan masyarakat Malaysia hari ini akan separuh masak dan tempang jika tidak memasukkan ekonomi dan kelas.
Pembaca sedar Presiden Bush menyerang Iraq bukan kerana demokrasi tetapi kerana telaga minyak. Memiliki pendapat bahawa Bush menyerang Iraq kerana minyak adalah pendekatan Marxis. Minyak ialah ekonomi. Menggunakan pendekatan ekonomi adalah menggunakan kaedah Marxis.
Pertembungan Mahathir dengan Najib ini adalah pertembungan dua kelas. Mahathir dan Najib ini mewakili kelas mereka. Mahathir dan Najib tergulung dalam kelas borjuis. Kelas dan borjuis adalah istilah Marxis.
Apa itu borjuis? Borjuis ialah ahli kelas sosial yang membuat harta dan kekayaan dengan menggunakan tenaga dan kerja orang lain. Kelas borjuis bukan kaum tani dan bukan kelas buruh. Mereka menjadi kaya raya atas tenaga kaum buruh dan kaum tani. Borjuis juga terbahagi kepada borjuis nasional dan borjuis komprador.
Apa dan siapa dia borjuis komprador? Komprador adalah sosok yang membuat harta kekayaan dengan bersandarkan modal dari luar negara. Tauke kedai 7/11 atau tauke Mek Dogal atau tukang impot Honda adalah contoh terbaik kelas komprador. Dalam sistem ekonomi kapitalis kaum komprador menjadi orang perantaraan syarikat luar dengan anak tempatan.
Najib Razak mewakili borjuis komprador. Manakala Mahathir mewakili borjuis nasional. Hakikatnya – yang sedang bertempur hari ini ialah dua kelas borjuis. Dua kelas borjuis yang bertempur untuk memilik, mengawal dan menjarah ekonomi Malaysia.
Borjuis nasional dan komprador memiliki watak dan ciri-ciri tersendiri. Sekali pandangan mungkin Najib dan Mahathir tidak ada perbezaan. Mereka berpayung dalam satu parti. Tetapi ini pandangan mata kasar. Dari pandangan kelas mereka berdua ini amat berbeza.
Mahathir Anti Imperialis, Najib sebaliknya
Mahathir yang mewakili borjuis nasional memiliki watak lebih progresif. Golongan ini memiliki sikap nasionalis, mereka mementingkan perkembangan modal tempatan. Mereka mahu harta kekayaan negara dimiliki oleh anak tempatan. Justeru borjuis nasional merasa sangsi terhadap kaum pemodal luar atau syarikat multinasional.
Justeru kita melihat Mahathir yang nasionalis mendirikan Proton. Mahathir menganjurkan kempen 'buy British last'. Akhir-akhir ini Mahathir menentang projek imperialis Amerika yang akan mendominasi politik dan ekonomi Malaysia melalui Perjanjian TPPA.
Najib Razak pula mewakili kelas komprador, kelas yang bertenggek di atas sokongan dan bantuan pemodal luar negara. Watak kelas ini dapat dilihat dengan jelas apabila Najib Razak tunduk menyembah Presiden Obama untuk menjual Malaysia kepada pemodal luar negara melalui TPPA.
Kaum komprador tidak memiliki sikap nasionalis. Mereka sedar bahawa tanpa bantuan luar mereka akan runtuh.
Justeru kita lihat pada minggu ini Najib pergi ke Jepun untuk mengadu nasib kepada kaum pemodal Jepun. Dilaporkan Najib akan bertemu dengan 34 orang kapten industri Jepun. Kenapa bertemu dengan pemodal Jepun? Kenapa tidak bertemu dengan pemodal tempatan. Malah Najib dituduh tidak begitu kuat imannya dalam mempertahankan pemodal Bumiputera. Jelas semua ini adalah watak komprador.
Jika kurang yakin maka sila ingati kembali – apabila Najib masuk ke Putrajaya kita menyaksikan bagaimana hampir setiap bulan soldadu dan tentera Amerika keluar masuk ke bumi Malaysia. Malah jangan terperanjat jika Amerika akan mendirikan pengkalan tentera di Pengerang. Ini politik komprador – tunduk pada kuasa asing.
Paling akhir kita melihat bagaimana Najib mengadu nasib kepada sultan dan meminta Sultan Pahang datang membantu. Tidak cukup dengan Sultan Pahang – pada minggu ini juga Najib mengadu nasib kepada Maharaja Jepun. Inilah watak asli borjuis komprador.
Watak kelas ini agak berbeza dengan watak borjuis nasional yang lebih progresif. Dalam perniagaan mereka proanak watan. Dalam kes Malaysia, Mahathir dilihat propemodal bumiputera. Borjuis nasional dilihat antiimperialis dan antifeudal. Watak ini dapat kita lihat dalam sosok Mahathir Mohamad.
Minggu lalu klip ucapan Muhyidin Yasin telah menjadi viral. Klip mesyurat tertutup ini memperlihatkan dua garis politik yang kini wujud dalam United Malays National Organisation. Satu garis politik Najib dan satu lagi garis politik Muhyiddin. Satu borjuis komprador dan satu borjuis nasional.
Demi kepentingan ekonomi dan kelas
Projek 1MDB adalah projek Najib Razak. Projek ini sedang dilihat oleh orang ramai sebagai projek lukah di mana 1MDB boleh berhutang. Duit hutang ini diagihkan kepada kroni Najib dan Rosmah. Justeru muncul nama Jho Low dan Reza Aziz yang memungut untung dari lukah 1MDB ini. Dua sosok ini bukan ahli perniagaan dalam negara. Malah mereka ini tidak pun duduk di Malaysia.
Di belakang Mahathir ini kita lihat borjuis nasional yang telah dibentuk oleh Mahathir – Daim Zainudin, Ananda atau Syed Mokhtar. Dalam forum antarabangsa Mahathir akan memastikan kepentingan ekonomi borjuis nasional ini tidak diganggu gugat. Kerana ini para pemodal ini terus teguh menyokong Mahathir. Kepentingan ekonomi dan kelas mereka terjamin selamat.
Pada tahap ini borjuis nasional ini masih memerhatikan apakah Najib akan terus memporak-perandakan ekonomi Malaysia dengan hutang 1MDB. Hutang RM42 bilion ini akan mengoncang dan meledak-musnah ekonomi Malaysia. Borjuis nasional amat sedar akan hal ini.
Maka kita kembali kepada persoalan yang ditanya-tanya: Bila Najib akan diundurkan? Jawabnya: Najib akan diundur apabila United Malays National Organisation merasa parti mereka akan lingkup. Kempen Mahathir memainkan peranan tetapi yang akan menentukan ialah ekonomi Malaysia.
Bila akan berlaku? Ianya sedang berlaku sekarang. Fulus telah habis, projek makin pupus. Najib terpaksa menyembah Maharaja Jepun minta Yen kalau tidak tak sempat nak Rayalah kita......
AMUKANMelayu - Tika PDRM menarik Pegawai Pengiring Tun M dan sebuk dengan menambah kekuatan bagi memberi perlindungan keatas ancaman POLITIK kepada Najib....maka IS akan mengintai peluang untuk memusnahkan Negara ini kerana ianya adalah Idaman semua Kuasa untukk memiliki Negara Bertuah ini.