,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 6 February 2012

DULU ORANG MANA....SEKARANG ORANG APA

Lelah sedikit....tadi talifon Isteri....tak sihat dan nak ke Banting cari ubat. Talifon Kak Yang....Ibu pun tak sihat, sakit kepala dari semalam lagi. Hari ni Isnin 13 Rabiul Awal=6/2/2012.....berbual dengan asmadin dan Khiruddin.....semalam dulu jumpa Lori bawa Motorsikal di Damansara....kat belakang lori di tulisnya "DEMAK MOTOR" terbayang di imbauan Aki tentang Kesultanan DEMAK. Kerajaan Melayu yang hebat dengan Rajanya yang ALIM. Pernah terbaca kisah RAJA HAJI Pahlawan Bugis. Kapalnya besar dan dilengkapi dengan berpuluh meriam. Jika suasana aman, kalalnya di jadikan Kapal Dagang....dan jika di ganggu Lanun atau Kapal Penjajah....kapal ini akan di tukar kepada kapal Perang....meriam yang di simpan di GELADAk akan di naikan ke atas dek dan di lengkapi dengan Ubat Bedil maka bersedialah untuk berperang.

Dalm riwayatnya Al-Marhum Raja Haji menceritakan dia ke Pahang, Riau, Sulu, Johor, Aceh, tanah jawa dan hampir keseluruhan Kepulauan Melayu dia berdagang.....katanya "Orang Pahang" baik belaka. "Orang Aceh" pandai berniaga. "Orang Demak" alim belaka, "Orang Banjar" suka merantau begitu juga "Orang Minangkabau".

Maka di riwayatkan datanglah Dagang dan "Senteri" menyusup masuk ke Tanah Nusantara ini dengan berniaga juga.....tapi sebenarnya mereka datang nak merosakkan Bangsa kita. Kerana Melayu itu luas .....benar seperti kata Prof Shahnon Ahmad "muaalaf" juga MELAYU. Kalau melayu, itu Islamlah ugamanya. Sehinggakan Arab pun belum tentu Islamnya.

Nusantara ini bagaikan tiada bertuan. Di pecahnya kita di bawanya Bangsa Asing masuk menyuluh di tempat kita. Ada Cina ada India. Mereka ini bukan orang kita. Tapi mereka adalah musuh sahaja. Hasil mahsul di ambil semua, kita di katakan malas pula. Sedangkan kita di pesan Baginda....makan sedikit sahaja...."Berhenti sebelum kenyang". Supaya ibadatnya menjadi senang.

Di bahagi pula kita, berbeza-beza Negerinya....di cantumkan Sumatera dan Jawa di campur dengan Sulawesi....itu Indonesia nama Negaranya. Sulu dan Mindanau, Philipina namanya....semenanjung indah ini tanah Melayu di beri nama. Bijak sungguh kita berbicara sehingga kita lupa, kita serumpun namanya. Temasik di "Tolak Keluar" kerana Cina ramai di sana....Temasik di Singapura di namakannya.

Sudah habis binasa semuanya, dari hidup berbangsa-bangsa dalam sebuah benua, di tunjukkan kepada kita....orang kedah disana, orang Pattani di Uatara sana, di Aceh bukan lagi orang kita. Orang Singapura "mewah" belaka, walau hilang kampung dan huma.

Kini kita bertanya pula....kamu orang apa.....PAS atau UMNO. Timbul pula yang satu mata....lari dari UMNO di tubuhnya "KITA". Belum setahun di bubarnya pula. Datang pula cerita yang sama....mencari yang hilang entah kemana. Hilang Sekolah Melayu yang tinggal hanyalah Sekolah India dan Cina. Di tubuh pula NGO melayu namanya. "JATI" di tubuhkan pula. Satu Parti Satu Ketua. Satu NGO satu Pengurusi. Sehingga Imam pun di heret bersama.....di pecat kalau tak suka.

Bukankah ISLAM itu sama. Kita seUgama. Laillahaillallah Syuhadat kita. Rasullullah itu junjungan kita. LILLAHITAALA itu janji kita. kalau di lakukan bukan kerananya. Bagaimana Akhidah dan tauhid kita. Maaf, Aki tiada jawapannya. Tepuk dada, tanyalah selera.