Ketua Dewan Ulama - PAS Perlu Kaji Kerjasama Dalam PR
Khalid Jaafar : Pertahankan Hak Pengikut Syiah Di Malaysia
KUALA LUMPUR 12 Sept. - Kebebasan berfikir dapat membela dan mempertahankan pengikut Syiah untuk mengamalkannya di Malaysia.
Pengarah Eksekutif Institut Kajian Dasar (IKD), Khalid Jaafar berkata, dasar liberalisme amat penting untuk Malaysia kerana dapat menjamin kebebasan orang ramai.
"Saya menegaskan liberalisme ini sangat penting untuk negara dan perlu diperkukuhkan kerana menjamin kebebasan untuk wartawan dan akan mempertahankan orang syiah dan ahli sunnah wal jamaah.
"Kita mesti pertahankan hak orang Syiah" untuk mengamalkan di Malaysia," katanya pada Forum : Siapa Rampas Reformasi? di Dewan Perhimpunan Cina di sini malam tadi.
 
Pengarah Eksekutif Institut Kajian Dasar (IKD), Khalid Jaafar berkata, dasar liberalisme amat penting untuk Malaysia kerana dapat menjamin kebebasan orang ramai.
"Saya menegaskan liberalisme ini sangat penting untuk negara dan perlu diperkukuhkan kerana menjamin kebebasan untuk wartawan dan akan mempertahankan orang syiah dan ahli sunnah wal jamaah.
"Kita mesti pertahankan hak orang Syiah" untuk mengamalkan di Malaysia," katanya pada Forum : Siapa Rampas Reformasi? di Dewan Perhimpunan Cina di sini malam tadi.
Jelas Khalid , untuk meluluskan undang-undang perdebatan mestilah 
dijalankan sepertimana yang dilakukan oleh orang-orang eropah pada 200 
tahun yang lalu.
Katanya, masyarakat di beberapa buah Negara barat seperti Benua Eropah dan Amerika Syarikat tidak disekat untuk mengikut mazhab atau fahaman masing-masing.
"Kita mesti memulakan perdebatan ini, kena faham undang-undang tidak akan diluluskan, undang-undang ini secara sosiologi prosesnya merubah (public of opinion) baru dapat merubah, tak berubah public of opinion tak berubah undang-undang.
"Jika individu seperti Ayah Pin mahu memperkenalkan mazhab di Amerika Syarikat sekalipun, ianya tidak menjadi masalah kerana ianya berlandaskan perlaksanaan dasar kebebasan berfikir," ujarnya.
Katanya, masyarakat di beberapa buah Negara barat seperti Benua Eropah dan Amerika Syarikat tidak disekat untuk mengikut mazhab atau fahaman masing-masing.
"Kita mesti memulakan perdebatan ini, kena faham undang-undang tidak akan diluluskan, undang-undang ini secara sosiologi prosesnya merubah (public of opinion) baru dapat merubah, tak berubah public of opinion tak berubah undang-undang.
"Jika individu seperti Ayah Pin mahu memperkenalkan mazhab di Amerika Syarikat sekalipun, ianya tidak menjadi masalah kerana ianya berlandaskan perlaksanaan dasar kebebasan berfikir," ujarnya.
DAP gesa kerajaan keluarkan subjek Tamadun Islam dari universiti swasta
 Oleh Md Izwan
July 11, 2013
July 11, 2013
Beliau berkata tidak ada satu pun universiti dalam dunia yang mewajibkan subjek berkaitan agama sebagai wajib untuk dipelajari.
"Lihat kepada universiti terkemuka di dunia, tiada subjek berkaitan dengan agama yang diwajibkan kepada pelajarnya.
"Bagaimana ia dapat membantu seseorang yang belajar untuk menjadi doktor, peguam ataupun jurutera? Kenapa ia perlu di Malaysia?" katanya.
Dr Ko berkata, kementerian dalam jawapan di Dewan Rakyat memberi alasan penyeragaman sebagai faktor subjek itu diwajibkan dan ia berkuat kuasa pada 1 September 2013.
Beliau berkata, universiti yang mahu mencapai status antarabangsa wajar memberi tumpuan kepada penerbitan penyelidikan, bukan kepada subjek yang tidak memberi sebarang impak.
"Kita wajar fokus kepada kaedah kajian dan menerbitkan kertas kajian," katanya.
Jun lalu, The Malaysian Insider melaporkan kegagalan universiti negara untuk berada dalam senarai 100 terbaik yang dikeluarkan Times Higher Education World University Rankings 2012/2013.
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), satu-satunya universiti yang tersenarai tahun lalu pada kedudukan ke-98 juga tercicir. 11 Julai, 2013.
 LIHAT SARANAN KETUA DEWAN ULAMAK PAS INI.
SHAH ALAM – Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib mencadangkan Pas 
supaya mengkaji semula kerjasama politik (tahaluf siasi) yang diadakan 
dengan PKR.
"Amat wajar sekali tahaluf siasi bersama PKR ini dikaji setelah berlaku 
perkara-perkara yang boleh melemahkan Pas dan merosakkan hubungan di 
dalam tahaluf siasi," katanya.
Beliau berkata demikian dalam ucaptama Multaqa Ulama yang diadakan di Kota Sarang Semut, Alor Setar, Kedah hari ini. Sebelum ini, umum mengetahui Pas telah menjalinkan kerjasama dengan DAP dan PKR secara rasminya pada 1 April 2008 di mana ia merupakan lonjakan baru bagi politik tanah air.

"Pertukaran, perebutan dan penyerahan kerusi potensi Pas kepada PKR juga antara faktor yang perlu dikaji kembali dan ia antara faktor utama yang perlu diberi perhatian," katanya. Beliau yang dihubungi Sinar Harian Online lewat petang tadi berkata, perkara itu telah dikemukan setelah berbincang dan mendapat persetujuan ahli Pas dan Dewan Ulama. "Saya telah berbincang mengenai perkara ini dan telah mendapat maklumabalas semua," katanya.
Apabila ditanya adakah beliau bersedia menghadapi tindak balas daripada rakan perikatan pembangkang itu, Harun berkata: "saya hanya menyuarakan untuk mengadakan kajian semula, tak mungkin mereka nak kecil hati pula,". "Saya juga terbuka menerima maklum balas mereka," tambahnya.
Beliau berkata demikian dalam ucaptama Multaqa Ulama yang diadakan di Kota Sarang Semut, Alor Setar, Kedah hari ini. Sebelum ini, umum mengetahui Pas telah menjalinkan kerjasama dengan DAP dan PKR secara rasminya pada 1 April 2008 di mana ia merupakan lonjakan baru bagi politik tanah air.
Ketiga-tiga parti ini telah dinamakan satu parti perikatan yang dikenali
 sebagai Pakatan Rakyat (PR).
Selain itu, Harun dalam kertas ucapatamanya juga berkata, bagi 
melaksanakan kajian ini jawatankuasa khas perlu ditubuhkan untuk 
mengkaji dan menilai kemerosotan sokongan pengundi Melayu ekoran tahaluf
 siasi dengan erti reformasi, PKR.

"Pertukaran, perebutan dan penyerahan kerusi potensi Pas kepada PKR juga antara faktor yang perlu dikaji kembali dan ia antara faktor utama yang perlu diberi perhatian," katanya. Beliau yang dihubungi Sinar Harian Online lewat petang tadi berkata, perkara itu telah dikemukan setelah berbincang dan mendapat persetujuan ahli Pas dan Dewan Ulama. "Saya telah berbincang mengenai perkara ini dan telah mendapat maklumabalas semua," katanya.
Apabila ditanya adakah beliau bersedia menghadapi tindak balas daripada rakan perikatan pembangkang itu, Harun berkata: "saya hanya menyuarakan untuk mengadakan kajian semula, tak mungkin mereka nak kecil hati pula,". "Saya juga terbuka menerima maklum balas mereka," tambahnya.
2 - PENGERTIAN FIQIH SIYASI
Fiqih:
 asal kata (mashdar) dari kata kerja lampau “Faquha” yang berarti 
“memahami”. Memahami perkara, berarti baik mengerti maksudnya. Fulanun 
laa yafqahu: Si fulan tidak mengerti dan tidak memahami. Fiqih: berarti 
faham dan pandai. Fiqih bukan berarti hanya mengerti, tetapi merupakan 
kefahaman mendalam yang mengharuskan menggunakan pikiran, menajamkan 
otak dan mencurahkan upaya maksimal dalam hal tersebut.
Fiqih
 dalam syara’ (Islam) tidak terdapat pada semua orang, tetapi suatu 
kelompok dari manusia yang memiliki kemampuan intelektual yang istimewa,
 memiliki tingkat keimanan yang tinggi, dan kebaikan yang istimewa.Allah
 Ta’ala berfirman:
"Telah Kami jelaskan dengan rinci ayat-ayat itu kepada kaum yang mengerti.” (Al-An’am: 98)
 
Fiqih juga tidak terjadi pada orang kafir dan orang yang munafik sebagaimana firman Allah Ta’ala:
“Bahwa mereka itu adalah kaum yang tidak memahami.” (Al-Anfal: 65)
Dan firman Allah Ta’ala tentang orang-orang munafik:
“Katakanlah api neraka Jahannam itu lebih panas jika saja mereka memahami.” (At-Taubah: 81) 
“Akan tetapi orang-orang munafik itu tidak memahami.” (Al-Munafiqun:7 ) 
Fiqih dalam istilah syara`: Pengambilan hukum syara’ yang praktis (amali) dari dalil-dalilnya secara rinci.
Adapun
 lafal siyaasi diambil dari lafal “Saasa”, dan isim fa`il “Saa`is”, dan 
mashdar (akar katanya)-nya “siyaasah” yang artinya penjagaan, maka 
“Saa`is Al-Khail” berarti penjaga kuda, dan “Saasa Al-`Ummah” berarti 
menjaga urusan ummat.
Politikus
 (Siyaasi): adalah orang yang mem¬berikan perhatian kepada urusan-urusan
 ummat dan memahaminya dengan teliti, mengerti dan mencarikan solusinya 
berdasarkan ide dan pemikirannya yang benar. Politikus Islami (Siyaasi 
Islami): Ialah seorang Muslim yang konsisten dengan Islam yang menangani
 berbagai urusan ummat dari sisi pandangan Islam dan hukum syara’.
Fiqih
 Siyaasi (Fiqih Politik): Adalah pemahaman yang mendalam terhadap 
urusan-urusan ummat baik internal maupun eksternal, pengurusan dan 
penjagaan urusan-urusan ini dalam visi dan petunjuk hukum syara’. Jadi 
politik itu terbagi menjadi dua macam: politik syar’i (politik Islam) 
dan politik non syar’i (politik non Islam). Politik syar’i berarti upaya
 membawa semua manusia kepada pandangan syar’i dan khilafah (sistem 
pemerintahan Islam) yang berfungsi untuk menjaga agama (Islam) dan 
urusan dunia. Adapun politik non syar’i atau politik versi manusia 
adalah politik yang membawa orang kepada pandangan manusia yang 
diterjemahkan ke undang-undang ciptaan manusia dan hukum lainnya sebagai
 pengganti bagi syari’at Islam dan bisa saja bertentangan dengan Islam. 
Politik seperti ini menolak politik syar’i karena merupakan politik yang
 tidak memiliki agama. Sedangkan politik yang tidak memiliki agama 
adalah politik jahiliyah.
Kapasitas Imam Hasan Al-Banna dalam Fiqih dan Politik
Sesungguhnya
 orang yang membaca apa yang ditulis oleh Imam Hasan Al-Banna –semoga 
Allah merahmatinya–, apa yang disampaikan dalam berbagai kesempatan 
ceramah umum maupun khusus, penguasaanya terha-dap berbagai disiplin 
ilmu dan bahkan menghafalnya, maka akan memahaminya dengan mudah, bahwa 
Imam Hasan Al-Banna adalah seorang ulam yang mumpuni dalam memahami 
nash-nash syar’i. Beliau juga mendalami berbagai persoalan zamannya di 
dunia Arab dan Islam, mengikuti peristiwa-peristiwa dunia, dan memahami 
hakikat peradaban barat yang merupakan peradaban yang terfokus pada 
kenikmatan dan nafsu syahwat.
Beliau –Rahimahullah– orang yang
 berwawasan luas sejak masa kecilnya dan tumbuh dalam lingkungan ilmiah 
dan pemahaman yang mendalam. Ayahnya salah seorang ulama hadits yang 
terkenal pada zaman modern, memiliki banyak karangan dalam hadits nabawi
 dan penjelasannya yang membuat takjub ba¬nyak ulama pada zamannya.
Beliau
 telah menerbitkan hadits-hadits Musnad dan Sunan Imam Syafi’i menjadi 
bab-bab fiqih yang Beliau namakan: “Badaa`i’ Al-Munan fi Tartiibi 
Al-Musnadi Al-Imam Asy-Syafi’i was Sunan.”, juga Musnad “Al-Imam Abi 
Hanifah”, dan karyanya yang paling penting ialah menerbitkan 
Hadits-hadits Musnad Imam Ahmad (termasuk tambahan anaknya, Abdullah) 
yang mencapai 40.000 hadits berdasarkan bab-bab fiqih dan mentakhrij 
hadist-hadits ini dalam sebuah kitab yang diberi nama: “Al-Fathu 
Ar-Rabbani Li Tartiibi Musnadi Al-Imam Ahmad bin Hanbal Asy-Syaibani”, 
dan menjelaskan hadits-hadits Al-Fathu Ar-Rabbani dan menyebutkan 
hikmah-hikmah dan hukum yang ada di dalamnya, dalam sebuah buku yang 
dinamakan: “Bulughu Al-Amaani min Asraari Al-Fathi Arr-Rabbaani,” yang 
terdiri dari 20 jilid besar. Yang membaca “Mudzakkiraat Imam Ha¬san 
Al-Banna” (Diktat-diktat Imam Hasan Al-Banna) akan mendapatkan bahwa 
Beliau adalah sangat pandai. Beliau lulus dari “Daarul Ulum” ketika 
berumur 21 tahun dan menempati ranking pertama di antara para mahasiswa 
pada tahun itu. Daarul Ulum adalah cabang Universitas Al-Azhar, yang 
diajarkan di sana ilmu-ilmu bahasa dan ilmu-ilmu syaria’h. Ini merupakan
 sanggahan atas tuduhan mereka yang mengatakan bahwa Imam Hasan Al-Banna
 tidak mempelajari ilmu-ilmu syari’ah. Ini juga bukti luasnya bacaan 
Beliau dalam buku-buku tafsir, fiqih, hadits dan hukum. Beliau menghafal
 berbagai buku tentang bahasa, fiqih, tauhid dan mantiq.
Disebutkan
 dalam diktat Beliau: “Mudzakkiratu Ad-Da’wah wa Ad-Daa’iyah” bahwa 
Beliau menghafal “Malhat Al-`I’raab” karya Al-Hariri dan “Al-Fiyah Ibnu 
Malik fi An-Nahwi wa Qawaa’idi Al-Lughah.” Hafal di luar kepala kitab 
“Al-Yaqutiyyah Fi Al-Hadits An-Nabawi Asy-Syarif”, juga dua kitab 
berikut: “Al-Jauharah Fi ‘Ilmi At-Tauhid”, dan “Ar-Rahibah Fi ‘Ilmi 
At-Tauhid.” Menghafal sebagian kitab ilmu mantiq “Assullam”, hafal fiqih
 Abu Hanifah “Fathu Al-Quduuri”, hafal fiqih Asy-Syafi’i “Matnu 
Al-Ghayah wa At-Taqrib” ka-rangan Abu Syuja’. Hafal fiqih Imam Malik 
se¬bagian kitab “Manzhumati Ibni ‘Aamir”. Ayahanda Beliau mendorongnya 
untuk membaca dan menghafal matan (teksnya) seraya berkata kepadanya: 
Siapa yang menghafal matan akan memperoleh seni, yang dimaksud dengan 
seni di sini adalah berbagai bidang ilmu secara dalam.
Dan sebelum semua itu Allah 
Ta’ala telah memudahkan Imam Hasan Al-Banna dalam menghafal Al-Qur`an 
Al-Karim dan memahami artinya, seperti yang tercermin dalamberbagai 
kesempatan ceramah dan tulisan Beliau yang sering sekali berdalilkan 
ayat-ayat Al-Qur`an, dan menyebutkan sisi pengambilan dalil dari 
Al-Qur`an. Belaiu juga memperkuat sisi pengambilan dalil dari 
hadits-hadits Nabi yang mulia. Ini dapat kita jumpai pada risalah Beliau
 “Al-Jihad” dan semua risalah Beliau yang ditulis untuk kaum Muslimin 
secara umum dan Ikhwanul Muslimin secara khusus. Juga berbagai artikel 
Beliau di koran-koran dan majalah-majalah.
Dapat ditambahkan pula 
pengetahuan hukum Beliau dan wawasan Beliau yang luas mengenai 
undang-undang dan hukum ciptaan manusia, terutama konstitusi Mesir, 
hukum Mesir dan apa yang ditulis oleh pakar konstitusi dan hukum. Hal 
tersebut tampak pada evaluasi Beliau terhadap konstitusi dan hukum 
sebagai evaluasi yang dihasilkan oleh seorang yang berwawasan luas dan 
alim yang pandai menulis.
Adapun
 telaah Beliau yang cukup luas terhadap buku fiqih secara umum dan 
khususnya buku-buku mengenai fiqih politik maka hasilnya terlihat jelas 
dalam berbagai risalah, buku dan makalah Beliau.
Dalam
 kesempatan ini saya ingin menyebutkan peristiwa yang jarang terjadi 
yang menunjukkan kepada keluasan wawasan Beliau saat masih kecil, yakni 
bahwa ketika Imam Hasan Al-Banna – Rahimahullah – masih siswa yang 
umurnya belum melebihi sepuluh tahun, ia sudah membentuk organisasi di 
sekolah yang ia beri nama "Organisasi Mencegah Hal-hal yang Diharamkan",
 ia yang menjadi pemimpinnya. Cara kerja organisasi ini ialah jika ia 
melihat seseorang dari masyarakat melanggar hukum syara' maka ia akan 
diperi-ngatkan secara yang unik, yaitu organisasi itu mengi¬rim sepucuk 
surat yang menyebutkan hal itu dan memintanya untuk konsisten de¬ngan 
hu¬kum syara'.
Organisasi ini sangat gencar 
kerjanya sehingga dalam waktu tidak begitu lama tersebar sampai ke 
mayoritas penduduk daerahnya. Orang-orang bertanya-tanya tentang pihak 
yang mengirim surat-surat itu kepada mereka. Masyarakat mengira bahwa 
syaikh dan guru mereka ialah syaikh Zahran adalah yang berada di 
belakang mereka. Tapi Beliau menolak tuduhan itu, sampai sepucuk surat 
mampir kepada Beliau.
Sang
 Syaikh adalah seorang yang buta. Beliau sholat zuhur di antara tembok 
masjid dan itu adalah perbuatan yang makruh sedang ia merupakan salah 
seorang ulama negeri itu. Seharusnya ia harus menjauhi hal-hal yang 
makruh agar agar orang lain mejauhi hal-hal yang diharamkan. Saat 
ditanya, syaikh tersebut menyatakan, saya tidak mengerti hukum ini, lalu
 meminta tolong kepada siswa Hasan Al-Banna yang menemaninya tentang 
hukumnya. Lalu Hasan menjawab: Ada wahai tuan dalam kitab "Fathul Baari 
bi Syarhi Shahih Al-Bukhari". Hasan berkata: Saya lalu membacakan hukum 
tersebut seraya saya tertawa sedikit. Lihat "Mudzakkiraati Ad-Da'wah wa 
Ad-Daa'iyah 14-15.
Coba perhatikan pembicaraan 
tersebut yang menunjukkan keluasan bacaan pria ini dan pengetahuannya 
terhadap hadits-hadits dan hukum. Ia mengetahui apa yang tidak diketahui
 syaikh dan gurunya. Benar firman Allah yang Maha Agung,
(Dia memberikan hikmah kepada orang
 yang dikehendakinya dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah maka ia 
telah dianugerahi kebaikan yang banyak) (Al-Baqarah: 169)
Beliau sangat memahami 
persoalan-persoalan Islam dan peristiwa-peristiwa politik dunia Islam 
dan di luar dunia Islam. Ia berbicara kepada kaum Muslimin di antaranya 
Ikhwanul Muslimin tentang peristiwa dan persolan tersebut, dan 
memberikan sikap-sikap syar'i terhadapnya. Dalam makalah-makalah Beliau 
Anda akan menemukan tentang penjajahan Barat, negara-negara penjajah dan
 negara-negara Islam yang dijajahnya, berbagai pergerakan jihad di 
negara-negara tersebut, dan menyatakan dengan jelas bahwa solusinya 
hanyalah jihad.
Menanggapi keluasan wawasan dan 
pengetahuan Imam Hasan Al-Banna, seorang Robert Jackson pernah 
mengungkapkan: “Tiada satupun propagAnda, ideologi, doktrin dan aliran 
pemikiran tertentu yang pernah populer di belahan dunia Timur dan Barat,
 baik dalam konteks sejarah maupun konteks kekinian yang terlewatkan 
dari analisa dan pengkajian Imam Hasan Al-Banna.
Pengkajian kehidupan para tokoh 
dan figur terkenal dunia sekaligus sebab keberhasilan dan kegagalan 
mereka tidak luput pula dari perhatiannya. Imam Hasan Al-Banna pun 
mengerti bagaimana menjalin interaksi dan komunikasi yang baik ketika 
Beliau berhadapan dengan orang-orang Al-Azhar, berhadapan dengan para 
mahasiswa, para dokter dan ahli kesehatan, para insinyur, orang-orang 
sufi dan pakar sunnah. Beliau pun mengerti banyak bahasa daerah dan 
tradisi masyarakat di wilayah Delta, daerah gurun pasir, wilayah Mesir 
bagian Tengah dan bagian Utara.”
Dr.
 Ishaq Al-Husaini bercerita tentang Imam Hasan Al-Banna: “Beliau ibarat 
kamus besar dan ensiklopedi lengkap yang mampu membicarakan tema dan isu
 apapun secara spontanitas tanpa perlu persiapan. Beliau ter-kenal 
sangat pintar memilih diksi dan gaya bahasa yang ampuh memukau para 
audiens¬nya dan sangat jeli memperhatikan kondisi kapan dan di mana 
Beliau berbicara.” Beliau merupakan sosok berpengalaman yang telah lama 
malang-melintang dan memiliki ketertarikan dalam mengamati perkembangan 
partai-partai politik yang ada di Mesir baik terkait dengan asas partai,
 ideologi dan program-programnya. Berdasarkan pengalaman tersebut, tidak
 susah bagi Imam Hasan Al-Banna me¬ngam¬bil sikap yang jelas dan pasti 
dalam me¬nanggapi keberadaan partai tersebut.
Penulis
 menambahkan pula bahwa Imam Hasan Al-Banna telah terlibat aktif dalam 
peristiwa-peristiwa penting dunia perpolitikan semenjak Beliau masih 
duduk di bangku sekolah dan melanjutkan aktivitasnya ini setelah 
merampungkan studi. Bahkan sewaktu masih duduk dibangku sekolah, Beliau 
pernah mengundang para ulama guna menghadiri acara dialog yang amat 
penting tentang pengabdian demi agama Allah dan perjuangan meretas 
kembali kehidupan Islami. Sehingga bakat politik yang terpancar dari 
pemahaman yang mendalam tentang perpolitikan Islam itu telah mengasah 
kemampuan, membekali diri serta menumbuhkan tekad yang menghunjam kokoh 
dalam jiwanya akan menekuni bidang tersebut.
Inilah gambaran sosok seorang 
Imam Hasan Al-Banna kecil ketika berada pada tahun terakhir 
pendidikannya di sebuah sekolah, saat gurunya meminta Beliau dan 
rekan-rekan sekelas untuk membuat sebuah karangan yang menceritakan 
tentang cita-cita mereka kelak setelah menyelesaikan studi serta 
jelaskan usaha-usaha yang dilakukan dalam rangka perwujudan cita-cita 
tersebut. Imam Hasan Al-Banna menulis sebuah karangan yang lumayan 
panjang.
Di antara petikan karangan 
tersebut adalah: “Aku meyakini bahwa akibat dari bergulirnya roda 
perpolitikan Mesir, kondisi-kondisi sosial masyarakat adalah pengaruh 
peradaban Barat, faktor pemikiran Eropa, efek dari filsafat materialisme
 serta pengaruh dari sikap yang cenderung kebarat-baratan. Semua itu 
terbukti telah berhasil menjauhkan bangsa Mesir dari prinsip dan nilai 
Islam serta tuntunan Al-Qur`an. Tidak hanya itu, kebanggaan terhadap 
kemuliaan para pendahulu (generasi Islam terdahulu) juga menjadi pudar 
dan terlupakan dalam benak mereka. Keyakinan itu sangat menghunjam kuat 
dalam jiwaku ibarat pohon yang akarnya sangat kokoh, cabang-cabangnya 
yang menjulang, daun-daunnya yang menghijau serta hanya tinggal menunggu
 berbuah.
Dua impian dan cita-cita besarku
 setelah merampungkan studi nanti, secara khusus adalah membahagiakan 
keluarga dan karib kerabatku, sedangkan dalam ruang lingkup yang lebih 
umum adalah menjadi sang guru dan figur pendidik. Setelah menghabiskan 
waktu seharian guna mengajar anak-anak dan masyarakat umum, maka malam 
harinya akan aku manfaatkan untuk mengajar orang dewasa dan kakek-kakek 
tentang hikmah-hikmah agama serta hakikat kebahagiaan dan kesenangan 
hidup. Semua itu aku lakukan lewat metode penyampaian ceramah dan dialog
 terbuka, lewat dunia jurnalistik atau dengan menggunakan metode tamasya
 dan berwisata.
Ini merupakan janjiku dengan 
Allah yang terpatri kokoh dalam jiwa serta dengan kesaksian bapak guru 
yang mengajar. Janji ini aku ikrarkan ditengah kesendirianku saat hati 
nurani yang berbicara dan dalam suasana keheningan malam yang sepi dalam
 tatapan yang Maha Lembut dan Maha Mengetahui.
 Firman Allah dalam QS. Al-Fath 10:
Artinya: Barangsiapa menepati janji¬nya ke¬pa¬da Allah, maka Allah akan memberinya pahala yang besar.
Para Pembaca yang budiman….
Amatilah
 ungkapan-ungkapan yang Imam Hasan Al-Ban¬na tuliskan dalam karangannya,
 dentuman suara hati yang jarang kita temukan pada kebanyakan 
figur-figur politisi, sebuah diagnosa yang amat teliti dalam 
mengidentifikasi persoalan-persoalan yang melanda bangsa Mesir kala itu,
 analisa cermat dalam mengamati situasi-situasi politik yang berkembang,
 pemahaman yang mendasar tentang substansi peradaban Barat yang 
berasaskan pada filsafat materealisme yang terbenam dalam gelimang 
kesenangan-kesenangan hidup duniawi secara ka-sat mata, serta pemahaman 
mendalam sekitar dimensi pengaruh Barat terhadap umat Islam. Kemudian 
Beliau mengemukakan solusi efektif dan efisien yaitu kembali pada Islam 
dan kembali berjuang meretas model kehidupan Islami lewat aktifitas 
dunia politik serta pengukuhan komitmen dengan Allah sebagaimana 
tergambar dari janji Imam Hasan Al-Banna pada Allah Ta’ala dan kesaksian
 gurunya yang membaca karangannya tersebut.
Torehan-torehan hikmah berharga 
di atas telah mampu dituliskan oleh seorang siswa yang notabene belum 
banyak berkecimpung dalam realita pahit perjuangan kehidupan. Sungguh, 
Imam Hasan Al-Banna merupakan seorang politisi Muslim sejati yang sangat
 peka dan sensitif dengan fakta politik dunia Islam, kemudian Beliau 
menyikapi fakta tersebut berdasarkan pemahaman yang Beliau eksplorasi 
dari Al-Qur`an dan Sunnah Rasulullah SHAL-LALLAAHU ALAIHI WASALLAM.
Setelah berkecimpung dalam 
realita kehidupan pasca penyelesaian studinya di sekolah itu, Beliau 
mendirikan jamaah Ikhwanul Muslimin yang dipimpinnya hingga menemui 
ajalnya dengan Syahid. Beliau tercatat banyak memiliki andil dalam 
peristiwa dan kejadian penting perpolitikan Mesir dan perpolitikan dunia
 Islam secara umum. Beliau berhasil meletakkan manhaj Islam dan fiqih 
politik yang sangat mengagumkan dalam gerakan dakwah Ikhwanul Muslimin, 
suatu posisi dan tahapan yang jarang dicapai oleh sembarangan tokoh, 
terlebih lagi karena pemahaman fiqih politik Imam Hasan Al-Banna 
terlahir sebagai fiqih politik yang sedang berjuang menyelamatkan umat 
Islam dari kondisi yang stagnan dan tidak dinamis.
Di samping itu Beliau pun 
berhasil merancang tahapan-tahapan, program-program dan metode-metode 
tertentu yang harus dilakukan demi upaya melakukan perubahan dan 
reformasi situasi serta kondisi umat Islam yang cukup memprihatinkan. 
Tahapan ini bukan merupakan tahapan yang bersifat kontradiktif satu sama
 lain, tapi tersusun dengan sangat rapi dan sistematis, di mana setiap 
tahapan memiliki kaitan dengan tahapan sebelum dan sesudahnya. Karena 
tahapan selanjutnya merupakan penyempurnaan dari yang sebelumnya, 
sehingga harus berlandaskan pada tahapan tersebut. Dan di setiap 
tahapan, Beliau meletakkan metode-metode yang dinilainya cocok dan 
relevan dengan tahapan tersebut.
Dengan bekal pemahaman fiqih 
politiknya, Imam Hasan Al-Banna menenjukan target-target umum dan 
khusus, misi-misi jangka pendek dan jangka panjang, metode yang bersifat
 umum dan khusus, menentukan sikap Ikhwanul Muslimin terhadap keberadaan
 partai-partai lain, pemerintah, hukum ciptaan ma¬nusia serta menetapkan
 langkah-langkah kerja yang akan menerjemahkan pemahaman fiqih politik 
tersebut ke dalam realita kehidupan. Natijah (hasil)-nya, 
perjuangan-perjuangan Beliau tersebut menuai hasil yang memuaskan dengan
 terwujudnya cita-cita yang Beliau impikan.
Kemudian pemahaman fiqih politik
 Beliau ini diikuti oleh para sahabat, rekan dan kader-kader Beliau di 
Ikhwanul Muslimin. Hasilnya, mereka sanggup menciptakan sebuah atmosfer 
baru dalam perpolitikan dunia Islam, sehingga dampaknya tak hanya bisa 
dirasakan di Mesir, tapi meluas hingga ke penjuru dunia Islam, bahkan 
hampir ke seluruh penjuru dunia. Makanya tiada satupun wilayah di dunia 
yang berbeda suku bangsa, warna kulit dan bahasa, melainkan telah 
terpengaruh oleh pemahaman fiqih politik Beliau.
Penulis: Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris.
http:/eramuslim.com***
3 - PAS Tidak Akan Undur Dari Pakatan
Nik Aziz si bongkak yang tidak sedar diri menempelak ucapan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, Datuk Harun Taib yang dikatakan meminta Majlis Syura Ulama mengkaji semula Tahaluf Siyasi (Persefahaman Politik) dalam Pakatan Rakyat.
Si tua yang penuh dengan dendam di hatinya yang paling busuk itu berkata dalam HARAKAH:
“Umno  bukan setakat menjauhkan bukan Islam daripada Islam bahkan menjauhkan orang Islam sendiri dari memahami agama mereka.” 
"Senjata Umno ialah perkauman, lambang Umno ialah keris tidak bersarung,
 politik Umno ialah politik samseng jalanan, sampai bila-bila non-Muslim
 tidak akan melihat keindahan Islam melalui cermin mata politik Umno 
yang penuh dengan habuk kebangsaan."
Lihatlah sendiri betapa jahat dan busuknya hati Nik Aziz yang sentiasa 
menghalang apa jua usaha untuk penyatuan bangsa malah berkeras untuk 
terus menjadi sekutu Syaitan dalam Pakatan Haram.
Kononnya dalam Pakatan Syaitan itu Agama Islam akan terbela dan Pakatan 
Haram itu berjaya membawa orang bukan Islam merapati Islam.
Siapa yang merapati siapa? Siapa yang ikut siapa? dan siapa yang tunduk kepada Siapa?
Sudah pasti jawapannya adalah PAS..PAS..PAS... yang tunduk kepada TUHAN BAru mereka iaitu DAP.
Mana berani PAS menetang DAP! Laungan AZAN pun tak mampu dipertahankan..
 KALIMAH ALLAH menjadi barang jualan dan semuanya kerana KUASA.
Apa yang NIK AZIZ nak pertahankan? seluruh kepimpinan PAS telah melihat 
bahawa PAS kini sudah lari jauh daripada perjuangan asalnya lalu 
timbulah cadangan untuk mengkaji semula pakatan itu.
Kebencian, dendam dan nafsu NIK AZIZ tidak membenarkan ia dipertikaikan malah NIK AZIZ mahu ianya dirapatkan lagi.
Tiada Islam atau perjuangan dalam PAS NIK AZIZ kecuali dendam dan nafsu.
Apa lagi yang ada..??
4 - Tony Pua Sahkan DAP Membawa Semangat Radikal Malaysia Untuk Cina
Seruan ini terpampang di laman sosial miliknya dengan begitu jelas sekali. Apakah ini bermakna DAP telah mengambil keputusan untuk tidak berselindung lagi? Mungkinkah DAP kini telah bersedia menunjukkan warna sebenar, iaitu rasis dan chauvinis?
Tidak mustahil DAP sudah 'letih' berlakon dan melaungkan skrip kononnya ia adalah parti yang mewakili semua kaum. Lebih-lebih lagi apabila lakonan mereka telah beberapa kali terkantoi terutama apabila manipulasi pemilihan CEC terbongkar.
Hakikat bahawa DAP adalah parti 'dari kaum Cina, untuk kaum Cina dan kerana kaum Cina' sudah tidak boleh dinafikan lagi. Hanya Melayu dan India ahli DAP sahaja, yang sama ada pura-pura tidak faham, atau benar-benar benak tidak mampu memahaminya, yang masih menafikan hakikat ini.
Apa yang diseru Tony Pua membuktikan bahawa semangat puak radikal yang mencetuskan tragedi 13 Mei masih segar di dalam dirinya dan juga DAP. Benarlah apa yang diperkatakan selama ini bahawa DAP itu adalah komunis yang berjuang dalam bentuk parti politik yang sah.
Matlamat mereka tidak pernah berubah iaitu untuk menguasai negara ini dan memaksa perubahan mengikut acuan mereka, iaitu acuan komunis. Ini bermakna tiada Islam sebagai agama rasmi, tiada Raja-raja dan tiada Hak Istimewa Melayu.
Ini juga membuktikan bahawa DAP bukannya menentang BN kerana ia korup atau tidak telus. Tetapi, DAP menentang BN kerana ia diterajui UMNO iaitu parti yang mewakili Melayu. Sekiranya BN diterajui MCA dan bukan UMNO, maka tidak mustahil DAP sudah lama dibubarkan.
Kita menghargai sikap terus terang Tony Pua. Sekurang-kurangnya ada di kalangan DAP yang berani berjuang atas matlamat yang sebenar tanpa bersikap hipokrit. Cara ini adalah lebih 'gentleman' dan perlu dipuji.
Malah, kita wajar berterima kasih kepada Tony Pua kerana rakyat kini dapat membuat pilihan dengan lebih mudah. Sesiapa yang suka diperintah oleh rasis Cina boleh saja memilih DAP dan yang tidak suka, tidaklah akan terpedaya dengan slogan 'parti untuk semua kaum' seperti yang dilaungkan sebelum ini.
Berdasarkan bukti sifat rasis dan semangat radikal yang diwarisi dari nenek moyang mereka, wajarlah diingatkan agar masyarakat lebih berhati-hati dengan DAP. Tentu ada sebab kenapa mereka inginkan penjenayah dibebaskan melalui penghapusan Akta Pencegahan dan ada sebab kenapa mereka turut mendesak yang sama ke atas Akta Hasutan.
Ada sebab mereka terlalu takutkan Tanda Putera dan ada sebab mereka membikin filem The New Village yang menjulang komunis sebagai wira.
Jangan kita terlepas pandang akan pengajaran dari sejarah kerana mereka yang gagal belajar dari sejarah akan dihukum mengharunginya berkali-kali. Bukan kita ingin menuduh DAP sedang merancang anarki tetapi tidak salah kita mengambil sikap 'paranoid' terhadap DAP kerana mencegah adalah lebih baik dari tengadah.
5 - Pas Permainkan Tahaluf Siyasi Demi Siapa?
'Tahaluf siyasi' haram jika mudarat perjuangan Islam
KUALA LUMPUR 15 Sept. - Dewan Pemuda Pas berpandangan, tahaluf siyasi 
yang diamalkan parti itu dalam pakatan pembangkang adalah haram untuk 
diteruskan sekiranya mendatangkan keburukan atau kemudaratan terhadap 
perjuangan Islam.
Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, cadangan supaya tahaluf siyasi itu dikaji semula adalah wajar.
Menurut beliau, kajian tersebut perlu melihat sama ada tahaluf siyasi 
itu menepati syarat-syarat yang dikehendaki oleh Islam, memberi 
keuntungan kepada perjuangan Islam dan memberi kebaikan kepada Pas atau 
sebaliknya.
"Andai hasil kajian itu memberi jawapan bahawa tahaluf siyasi yang 
dilaksanakan selama ini menepati syarat yang ditetapkan oleh syarak dan 
memberi kebaikan kepada perjuangan Islam, maka ia wajib diteruskan 
berdasarkan persefahaman yang telah dimeterai sesama parti anggota yang 
bertahaluf.
"Namun, jika hasil kajian itu didapati tahaluf siyasi yang telah 
berlangsung empat tahun lepas tidak menepati syarat yang telah 
digariskan oleh para alim ulama Islam yang muktabar, pula mendatangkan 
keburukan atau kemudaratan buat perjuangan Islam yang didukung oleh Pas,
 maka haram tahaluf itu diteruskan," katanya dalam kenyataan menerusi 
laman Facebook Dewan Pemuda Pas Pusat (DPP Malaysia Official) hari ini.
Multaqa Ulama Se-Malaysia di Kompleks Pas Kedah di Alor Setar, Kedah 
semalam, mencapai beberapa resolusi termasuk mencadangkan supaya tahaluf
 siyasi antara Pas bersama sekutu mereka dalam pakatan pembangkang 
khususnya PKR disemak semula.
Resolusi itu turut menegaskan, semakan semula hendaklah dilaksanakan 
oleh Majlis Syura Ulama Pas dan Jawatankuasa Pas Pusat melalui kuasa 
yang ada bagi menjaga maslahah serta membendung dan menghalang mafsadah 
syariah.
Sementara itu, Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Perak, Norazli Musa 
memberitahu, pucuk pimpinan Pas terutama Majlis Syura Ulama mesti 
melihat aspek-aspek yang perlu diperbaiki dalam tahaluf siyasi itu.
Beliau berpandangan, tahaluf siyasi antara Pas dan sekutu-sekutunya 
dalam pakatan pembangkang sepatutnya membawa keuntungan kepada parti.
"Kita serahkan kepada pimpinan tertinggi. Mungkin pada muktamar nanti ada usul kaji semula," ujarnya.
Norazli berkata, kajian semula itu hendaklah merangkumi semua sudut 
termasuk isu pembahagian kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN)
 pada Pilihan Raya Umum Ke-13, Mei lalu. - utusan malaysia 
AMUKANMELAYU - Dah terang lagi bersuluh......TAHLUL SIASI dengan PR adalah tidak menguntungkan Islam dan ianya terbatal.
 



 
