,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 19 March 2012

HARAPKAN PEMANDU......pemandu membawa kemalangan.......

Isnin 26, Rabiul Akhir 1433 - Mengendali sesebuah mesin untuk di kemudikan atau mengawal operasinya, mereka ini di panggil PEMANDU. Ni tangisanmelayu beri beberapa jenis pemandu:-

Sebahagian besar dari masyarakat menjadikan pemandu sebagai teman seharian mereka. Khususnya Pemandu Peribadi atau pemandu kenderaan darat. Banyak orang menjadikan PEMANDU sebagai kerjaya mereka. Pemandu lori, kereta, bas, teksi dan lain-lain lagi. Walau secanggih mana pun sesebuah kenderaan tu, ianya masih memerlukan seorang pemandu dan pemandu ini pula akan di kawal oleh "Tuan Punya" atau undang-undang dan peraturan.
Apabila seseorang itu gagal mengawal kenderaan yang di amanahkan kepadanya, maka terjadilah kemalangan yang mengerikan.....dan sudah tentulah penumpang yang menjadi mangsanya. Pemandu perlulah amanah dan mampu di kawal atau di jaga supaya memandu tidak membuat keputusan sendiri ketas beberapa perkara yang tidak sepatutnya dia membuat keputusan. Dalam erti kata lain, pemandu adalah di lantik atau bukannya dia melantik dirinya. Dengan ini pemandu di kawal mengikut kehendak "pemiliknya".
 PEMANDU DI JPM

Idris Jala dan KSK adalah PEMANDU di JPM dengan di kawal oleh PM sendiri. Ramai dari kakitangannya adalah MELAYU yang "BLIND COLOUR". ini menjadikan pemanduan mereka di perlahankan atau menjadi perlahan kerana banyak yang perlu diubah dan dengan sendirinya DEB berada penghujung jalan mati. Sebagai contoh, selepas di senaraipendekan ada 4 syarikat sahaja yang berjaya ke pilihan tender terakhir. MEMBEKAL peralatan PETANIAN. Syaratnya Syarikat perlu ada kedai alatganti atau kilang atau bengkel ......Berapakah syarikat Bumi yang dapat memenuhi syarat ini? Inilah yang menjadikan banyak syarikat BUMI yang kecundang di tangan pemandu.
Bagaimana dengan yang ini?

atau yang ini..........
Persoalannya sekarang...kenapa MB Kedah perlu di pantau PEMANDU? Bukakah MB yang perlu memantau PEMANDU?. Berapa banyak pula ELAUN yang perlu di bayar kepada PEMANDU dan kenapa? Atau nampak banyak lagi kot duit peruntukan JALAN yang tak di gunakan..... Sama ada di JPM atau Pejabat MB atau KM.....biarlah steringnya kita yang pegang.
"PEMANDU" menjadikan AZIZAN adalah MB terakhir dari PAS

tangisanmelayu - tengok Abang Zan....teringatkan "BONEKA" Wayang Kulit Majid  ASON.... Etong.....ohhh.....Etong...