Rahsia Bangsa Melayu
Once upon a
time..."
Pada masa dahulu...sebelum kedatangan etnik-etnik
utara,Benua Siam (IndoChina) diduduki oleh sukukaum bangsa Mala.Bangsa Mala yang
menonjol membina kerajaan-kerajaan secara amnya dikenal sebagai bangsa
Melayu.Bangsa Mala ini dikenal telah membina kerajaan-kerajaan sama ada sesama
mereka mahupun bersama kaum-kaum kecinaan yang terawal,contohnya Mon dan
Khmer.Namun begitu jika dikaji secara mendalam lagi kemungkinan juga Mon dan
Khmer ini adalah hasil asimilasi bangsa Mala dengan kaum-kaum selatan China
semenjak kaum Viet itupun menurut pakar arkeologi mungkin berasal dari Indonesia
berdasarkan kesan-kesan arkeologi di semenanjung hingga ke utara
IndoChina.Kajian linguistik menunjukkan bahasa Mon-Khmer itu berasal dari gaya
bahasa Melayu Purba.Bahasa Melayu secara umum amat cepat mentransformasikan
bentuknya sejak kita pun tahu SEBENARNYA BANGSA MELAYU BERSIFAT GLOBAL DAN
GEOGRAFINYA JUGA ADALAH LALUAN TRAFIK YANG GLOBAL.Apabila terjadi desakan dari
kaum-kaum utara,segala tradisi,bahasa dan budaya Melayu IndoChina diserap ke
dalam budaya kaum-kaum utara yang sebelum itu menjadi kaum gasar akibat serangan
Monggol dan Imperium China yang menakutkan itu.Hasilnya bahasa Melayu Purba
dapat dikesan di dalam bahasa Khmer.Budaya Kejawaan juga dikesan dalam
kostum,aksesori dan tarian Khmer dan Thai (Thai mencedok budaya Khmer).
Kerajaan Bangsa Mala
merentasi kerajaan Kuno Bagan yang misteri di Burma,Kerajaan-kerajaan
Mala-Saimen di tengah IndoChina,Angkor,Funan dan Champa di pesisir pantai
Vietnam pada hari ini.Perubahan selama beribu tahun,peperangan dan penjajahan
telah melenyapkan kerajaan-kerajaan ini.Namun sifat bangsa Melayu yang halus dan
sukakan kesusasteraan dan ilmu pengetahuan telah meninggalkan sejumlah
prasasti-prasasti yang menandakan BANGSA MELAYU
PERNAH MEMBINA KERAJAAN DI INDOCHINA.
Kedatangan kaum-kaum
seperti Tai,Lao,Khmer dan Dai Viet adalah fenomena baru sebenarnya jika dikira
berapa lama bangsa Mala telah menginap dan membina kerajaan di Benua Siam.Kisah
penjajahan,perebutan dan peperangan menghiasi Bumi Siam membuktikan betapa
bangsa-bangsa di dunia sememangnya amat berminat untuk merebut Suvarnabhumi ini
yang penuh kekayaan dan kesuburan.Kedatangan bangsa-bangsa Eropah selepas
itu,membuktikan lagi pernyataan ini.Filipina yang dahulunya adalah milik bangsa
Melayu telah jatuh ke tangan Sepanyol.Pulau-pulau Melayu Suvarnadvipa
(Indonesia) dikuasai Belanda.'Golden Chersonese' pula dinaungi Inggeris.Portugis
menjajah Timor selain pernah menduduki Melaka.Apakah maksud yang tersirat dari
semua ini?
Kini jika kita lihat politik di Malaysia khususnya kita boleh
lihat betapa bangsa-bangsa asing yang lebih terkemudian mendatang,sedikit demi
sedikit mahu merebut Suvarnabhumi ini sekali lagi.Sebagaimana tamadun Melayu
yang telah mencapai tahap legenda di Indochina,tidak mustahil bangsa misteri
akan tinggal misteri di The Land of The East jika mereka masih terus
bermimpi.Selepas pelbagai cabaran yang getir dengan penuh kepayahan,bangsa
Melayu akhirnya kekal memegang Golden Chersonese dan Suvarnadvipa,namun pelbagai
bangsa di dunia masih mengidam-ngidam bumi emas yang penuh kekayaan ini.Jika
diberi peluang,pulau SEKANGKANG KERA seperti Pulau Batu Putih pun mereka sanggup
bermatian mendapatkannya apatah lagi SEGENTING KERA kerana sudah terbukti pulau
sekecil Singapura pun boleh menjana kekayaan berkali ganda dari seluruh
Semenanjung Emas,apatah lagi jika mereka berhasil merebut Semenanjung Emas
sendiri,tidak mustahil kekayaan seluruh Tanah Besar China juga boleh dijana dari
sini.MENGAPA INI TERJADI??APAKAH SEBENARNYA YANG
TERDAPAT DI SUVARNABHUMI??
Beribu-ribu tahun dahulu,tidak tahu
bila,seorang dewa bernama Rama mencari permaisuri yang dicintainya,Sita yang
telah diculik Ravana,seorang dewa yang berwatak jahat di sebuah tempat yang
menakjubkan digelar SUVARNADVIPA.Mungkin Dewa
Ravana mempunyai negarakota emas yang menakjubkan di situ.Beribu-ribu tahun
dahulu;mungkin selepas cerita dewa-dewi kayangan Ramayana itu,para Firaun
Mesir,secara rahsia mengimport rempah-rempah dan kapur barus di sebuah tempat
bernama Barus di SUVARNADVIPA ini.Anehnya,para
Firaun ini mendakwa nenek moyang mereka berasal dari tanah ini,yang
digelar...
THE
LAND OF
THE GODS'
Kita
patanga urga cha meka
Hatva kimi sujjhati makhika
cha
Eti hi Dhamma
anaryarupa:
Kambojakanam vitaha bahunnan ti:
(Bhuridatta Jataka VI, p 208, trans by
Cowell)
Sejarah keagungan sesuatu bangsa
boleh lenyap,jika bangsa itu tidak punya jati diri,melakukan kesilapan demi
kesilapan atau tidak mengikuti perubahan teknologi dan ilmu pengetahuan.Walaupun
pada satu-satu masa bangsa itu pernah membina negarakota dan kerajaan,namun
semua itu tidak mustahil boleh hilang tidak berjejak sekiranya bangsa itu tidak
kuat menahan cabaran dan dugaan.Jika 'para dewa' pun boleh tewas di tempat
sendiri,apatah lagi bangsa yang bernama Melayu ini yang dikurniakan 'Tanah Para
Dewa'
Ini tidak menghairankan,bagaimana sejarah bangsa Arab yang
dahulunya adalah para guru kepada orang Eropah yang berada di Era
Kegelapan,telah menjadi apa yang kita saksikan sekarang.Dahulu,di kota gedung
ilmu,Baghdad...orang-orang Eropah ini tertunduk-tunduk menyalin sekelumit ilmu
dari guru-guru agung setaraf Ibnu Sina dan Al-Biruni,namun kini anak cucu mereka
yang menjadi canggih dan hebat hasil ilmu dari kota ini telah melanggar kota ini
dan membedilnya malah memalukan penduduknya.
Jika ini terjadi kepada
bangsa Arab,tidak mustahil ia akan terjadi di sini.Jika dahulu bangsa Monggol
amat digeruni Timur dan Barat dengan kekuasaan tenteranya yang tidak mengenal
penat dan lelah serta suka berperang,kini apakah yang kerajaan Monggol ini boleh
buat apabila seorang rakyatnya dibunuh di sini.Tiada apa yang mampu
dilakukan,kerana bangsa Monggol pada hari ini bukanlah Monggol ketika era Kublai
Khan dan Gengkhis Khan.Malah China juga menekan bangsa Monggol sehingga
negaranya sekecil yang ada sekarang,padahal bangsa ini pernah menakluk seluruh
China dahulu.Jika peristiwa ini terjadi di zaman keagungan Monggol dahulu,sudah
tentu Kublai Khan akan mengarahkan bala tenteranya melanggar Tanah Melayu
ini,membunuh para penduduknya,menjarah tanah-tanahnya,dan membumihanguskan
kota-kotanya.Bangsa Turki yang dikurniakan amanah khilafah selepas bangsa Arab
tidak layak lagi memegangnya,pernah menakluk empayar yang amat luas dan punyai
kekuatan ketenteraan yang hebat sehingga bangsa Eropah meminta bantuan mereka
ketika Perang 30 Tahun (The Thirty Years' War) dan sekali lagi dalam Perang
Dunia Pertama.Akhirnya semua itu memakan diri akibat semakin lemah menghayati
ajaran Islam dan menyokong pemimpin yang anti-Islam.
Kita boleh
menyelusuri sejarah tamadun Melayu seawal kerajaan Funan dan Champa (pasti ada
yang lebih awal tetapi masih dalam kajian),sejarah penubuhan kerajaan mereka
yang lebih awal dari sejarah Thailand,Kemboja dan Vietnam,puncak kegemilangan
mereka dan kejatuhan mereka.Kita belajar dari sejarah kita di sana yang diyakini
94% orang Melayu hari ini tidak tahu langsung tentang tamadun mereka yang hilang
di IndoChina dan menganggap Vietnam dimulakan oleh orang Viet,Thailand dimulakan
oleh orang Tai,Burma tidak ada warisan Melayu atau Kemboja itu memang asalnya
milik orang Khmer.Kita belajar bagaimana mereka membina negarakota-negarakota
sebagaimana Ur,Uruk,Nineveh,Kish dan Babylon.Dan kita belajar sebab-sebab
kejatuhan mereka,serta betapa ramai kaum di dunia sebenarnya mengidamkan
kekayaan di The Land of The Gods.
Funan
“A culture is made...or
destroyed...by its articulate voices.”
(Ayn Rand,Russian born American
Writer and Novelist, 1905-1982)
Kerajaan ini
sempat dikesan kerana terdapat dalam rekod-rekod Cina.Kerajaan Melayu Funan
bukanlah kerajaan orang gua yang membina ran di atas pokok,tetapi kerajaan hebat
yang menjalankan urusniaga sehingga ke kota-kota Rom dan Yunani berdasarkan
artifak-artifak Eropah Kuno yang dijumpai di Vietnam.Rekod-rekod Cina
menyebutkan kerajaan ini sebagai Funan atau B'iu-nam dan kewujudan telah
disedari seawal abad pertama Masehi.Nama ini juga muncul dalam rekod-rekod China
sekitar 221-280 Masehi dan hilang pada abab ke-7 Masehi.Mengikut Briggs
(L.P.Briggs;1999:12) ada kemungkinan Funan hilang dari sejarah sekitar tahun 627
Masehi atau tidak lama selepas itu.Kewujudan kerajaan purba ini cuma dikesan
melalui sumber-sumber Cina dan sejumlah prasasti-prasasti yang ditinggalkan.Di
samping menggunakan nama-nama Sanskrit,raja-raja negeri ini juga menggelarkan
diri mereka sebagai Sailenraja atau 'Raja Gunung'.Dalam bahasa tempatan ia
digelar 'kurung bnam' yang juga bermaksud 'raja gunung'.Bangsa Funan
dikenalpasti dari rumpun Melayu (D.G.E Hall;1979:34)
Pusat
pemerintahannya terletak di bahagian hilir Sungai Mekong,namun kawasan
pemerintahan meliputi selatan Vietnam,lembah tengah Mekong,lembah Chao Phraya
dan Semenanjung Tanah Melayu.Walaupun kota dan pelabuhan utamanya,Oc-Eo terletak
di pinggir Teluk Siam,akan tetapi ibukotanya Wijayapura (Wyadhapura) terletak
lebih kurang 200 km dari laut berhampiran bukit Ba Phnom.
Perkhabaran
pertama tentang kerajaan Melayu Purba ini diperoleh daripada tulisan perwakilan
Cina yang melawat negara itu sekitar pertengahan abad ke-13 Masehi.Perwakilan
itu terdiri daripada K'ang T'ai dan Chu Ying.Menurut laporan K'ang T'ai,yang
dikutip oleh T'pai P'ing Yu Lan (ditulis antara 977-983 Masehi),raja pertama
Funan adalah Houen-Chen (Hun-T'ien) atau nama Sanskritnya Kaundinya.Dikatakan
beliau datang dari India ataupun dari Tanah Melayu atau dari Kepulauan Indonesia
pada hari ini.Legenda tempatan menyatakan bahawa Kaundinya telah berkahwin
dengan seorang Wanita bernama Daun Teratai atau dalam rekod Cina disebut
Liu-Yeh.Selepas itu dikatakan Kaundinya ini menjadi raja.
Dalam rekod
Dinasti Chin ada menyebut tentang Funan ini:
Lebar wilayahnya 3000 li,Terdapat
kota-kota bertembok,istana dan rumah di dalamnya.Lelakinya hodoh dan
hitam,rambut mereka keriting.Mereka mundar-mandir tanpa pakaian dan berkaki
ayam.Mereka hidup secara mudah dan tidak mencuri.Mereka menjalankan
pertanian.Disamping itu mereka gemar mengukir perhiasan dan memahat.Banyak
pinggan-mangkuk yang mereka gunakan untuk makan diperbuat dari perak.Cukai
dibayar dengan emas,perak,mutiara dan minyak wangi.Mereka mempunyai buku,arkib
dan sebagainya.Tulisan mereka menyerupai tulisan Hou.Perkahwinan dan upacara
pengebumian mereka pada keseluruhannya sama dengan yang terdapat di Lin-yi. (B.R
Chatterji;1964;18)Namun dalam versi lain yang tertulis dalam inskipsi
Champa ada mencatatkan seorang Brahmin bernama Kaundinya telah berkahwin dengan
seorang puteri bernama Soma,anak raja naga.Daripada keturunan merekalah Funan
dan segala takluknya diperintah.
Sebelum kedatangan pengaruh
India,kedudukan wanita dalam masyarakat agak tinggi,malah mereka menerima
pemerintahan seorang wanita menunjukkan budaya Melayulah paling toleran dan amat
demokrasi berbanding budaya-budaya lain.Satu contoh lain yang terkenal adalah
Ratu-ratu Pattani yang digambarkan dalam filem Queens of Langkasuka.Di dalam
legenda Funan ada menyebutkan
bagaimana Liu-Ye seorang raja perempuan Funan
telah memimpin sekumpulan pelaut Melayu menyerang kapal-kapal perdagangan yang
melintasi laut mereka.
Kerajaan Funan inilah yang dapat dikesan setakat
ini sebagai tamadun rumpun Melayu yang pertama (yang wujud dalam abad ke-1M
hingga pertengahan abad ke-6M) atau jika hendak dikembangkan lagi atas nama
Kerajaan Chenla (mengenangkan pengasasnya memang warisan Funan) sehingga 800M.
Pusat pemerintahan Kerajaan Funan ialah di Vyadhapura, berhampiran dengan Phnom
Penh sekarang, yang dihubungkan dengan terusan ke sebuah pelabuhan bernama Oc-eo
atau Oc Eo di Vietnam sekarang, Provinsi Long Xuyen. Kerajaan Funan merangkumi
sebahagian besar Indo-China sekarang hingga ke negeri-negeri di utara
Semenanjung Malaysia sekarang. Dalam abad ke-3M hingga ke-6M seluruh Thailand
Selatan dan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia sekarang ini berada di
bawah Funan. Nama Kerajaan Funan ini sekaligus memberi makna “Melayu” itu
sendiri. Perkataan Funan itu ialah ejaan bahasa Melayu moden kepada transkripsi
bahasa China abad wujudnya Funan itu: Founan, Fou-nan atau Fou-Nan yang merujuk
kepada Phnom bahasa “Melayu”-Mon-Khmer purba yang dalam bahasa Melayu kini ialah
“Gunung”. Perkataan Phnom itu hidup sampai sekarang di Kemboja seperti pada nama
ibu negaranya sekarang, Phnom Penh, itu yang jika diistilahkan dalam bahasa
Melayu sekarang ialah “Gunung Banang” (“Gunung Banang” amat popular dalam puisi,
nyanyian dan lagenda Melayu sehingga menjadi judul lagu asli, mungkin kerana
nostalgia Melayu kepada Phnom Penh dan adanya legenda Melayu kononnya seorang
adik Puteri Gunung Ledang itu namanya Puteri Gunung Banang yang diam di Gunung
Banang di Johor). Ini menunjukkan bangsa yang berkerajaan di Kemboja itu ialah
bangsa Uran Phnom (Orang Gunung; perkataan uran ialah transkripsi perkataan
“Melayu” purba yang sudah ada di prasasti Campa abad ke-4M dalam aksara Hindia
Palawa itu) yang disebut dengan pelat/loghat Chinanya sebagai Orang Funan.
Apabila keturunan raja Funan ini lari dari Kemboja dan menubuhkan kerajaan
barunya di Jawa Barat, maka kerajaan baru itu dinamai Sailendra (abad ke-7M
hingga ke-8M) kerana ingin juga merujuk kepada asal-usulnya, “Orang Gunung” itu,
kerana perkataan Sailendra/Silindra itu pun memang bermaksud “Tuan Mulia Orang
Gunung”, malah ada istilah “Sailaraja” yang bermaksud “Raja Orang
Gunung”.
Berkata perihal 'Bangsa Gunung',satu lagi bukti tentang orang
Melayu asalnya “orang Gunung” ialah daripada tulisan Manansala,seorang sarjana
sejarah.Beliau mencatat satu sumber China abad ke-3M lagi yang mengandungi
rujukan kepada bangsa Melayu ini sebagai Kunlun dalam ungkapan Kunlun-po yang
bermaksud “kapal Orang Gunung” (po ialah sebutan China kepada perkataan “kapal”
sekarang; manakala kunlun itu satu lagi lafaz China dahulu (loghat/dialek lain)
kepada pnom/phnom atau “gunung” itu, selain daripada Funan itu. Kapal Kunlun ini
diperihalkan oleh sejarawan China abad ke-3M yang bernama Wan Chen yang katanya
sampai kadang-kadang 200 kaki (sekitar 60m) panjang dan setinggi 20 kaki
(sekitar 6m), dan boleh bermuatan sehingga 600-700 orang dan kargo seberat
sehingga 900 tan (Fakta ini memang selalu dipetik oleh para pemuka teori “Budaya
Gelombang” termasuk Geldern bagi membuktikan kemampuan berlakunya penghijrahan
orang dahulu kala mengharungi lautan-samudera raya sekalipun, walaupun
kesimpulan yang lebih pentingnya, ialah betapa tingginya tamadun rumpun Melayu
sejak abad ke-3M lagi itu yang sekaligus membayangkan kehebatan ilmunya
termasuklah kepemimpinan dan kepengurusannya. Kapal sebegini masih dapat
disaksikan lukisannya di dinding candi Borobudur di Yogyakarta, Jawa Tengah,
iaitu hasil binaan arkitek rumpun Melayu zaman Sriwijaya dan Sailendra abad
ke-8M itu, yang mendahulu Wat Angkor di Kemboja itu. Candi Borobudur ini
dianggap satu daripada benda ajaib di dunia, malah segi seni binanya lebih ajaib
daripada piramid/ahram itu. Catatan sarjana China terkenal abad ke-7M bernama
I-Ching (yang berada di Palembang beberapa tahun untuk menyalin kitab-kitab yang
diminatinya dalam bahasa Melayu purba atau kuno ini), dengan jelas merujuk
bahasa dan bangsa di Palembang itu sebagai bahasa dan bangsa Kunlun juga .
Pengkaji sejarah Malaysia umumnya menggunakan istilah “Melayu purba” dan “Melayu
kuno” (iaitu “ancient Malay”) dengan maksud yang sama, iaitu untuk rumpun Melayu
dari abad ke-2M hingga abad ke-12M (kedatangan Islam). Lebih awal daripada
sumber China ini, mengikut Manansala itu juga, dalam sebuah tulisan orang Yunani
dalam abad pertama Masihi, Periplus Maris Erythraei, yang diterjemah kepada
Inggeris 1912 sebagai The Periplus of the Erythraean Sea (Pelayaran ke Lautan
Hindia) yang diterbitkan oleh Longman dan baru-baru ini diberi ulasan lagi oleh
Casson terbitan Princeton Univ. Press 1989 ada memerihalkan kapal-kapal dari
tempat yang dinamainya Chryse di Kepulauan Melayu ini dan kapal itu dinamainya
Kolan-diphonta atau terjemahan harfiahnya “kapal-Kolan”, dan perkataan Kolan itu
ialah versi Yunani kepada versi China, Kunlun itu.
Mengikut sumber China,
raja-raja Funan yang dicatatnya ialah Fan-shih-man (205M-225M), Fan Shi-Shen
225M (mati dibunuh oleh sepupunya Fan Chan), Fan Chan (225M-330M), Fan Hsun
(240/245M-250/285M), Jayavarman (iaitu Jayavarman I, yg memerintah 478M-514M),
Rudravarman (yang memerintah 514-539M dan dianggap raja Funan terbesar yang
terakhir). Mengikut sumber lainnya (Hindu dan prasasti), terdapat beberapa orang
raja Funan lagi seperti Chandan yang memerintah sekitar 350M, Bhavavarman I
sekitar 560M-570M dan Isanavarman (616-635M), walaupun sesetengah ahli sejarah
mengatakan Bhavavarman I dan Isnavarman ialah raja Chenla, kerana dalam tempoh
itu Chenla dan Funan dalam proses penyatuan, penyerapan atau pendominasian
seperti yang dibicarakan nanti, malah Isanavarman dianggap menawan Funan pada
628. Pada kemuncaknya (kira-kira abad ke-5M), Empayar Funan merangkumi delta
Mekong (sebahagian besar daripada Kampuchea dan Vietnam sekarang yang masa itu
dikenali sebagai Campa dan Dai Viet), sebahagian besar Thailand sekarang (masa
itu terkenal dengan Siam), Myanmar Selatan sekarang, hingga ke sebahagian besar
Semenanjung Malaysia sekarang yang pada masa itu dikenali sebagai
Langkasuka.
Keagungan Funan dalam bidang ilmu pengetahuan menyebabkan
Dinasti China mengimport sarjana-sarjana Funan seperti Nagasen (sarjana yang
diutus ke China 480M), dan Madrasena (sarjana yang diutus ke China pada 503M)
untuk menjadi pensyarah kepada pegawai-pegawai dan cendekiawan
China.Lihat,dahulu bangsa Melayu adalah bangsa yang pakar dalam pelbagai bidang
ilmu sehingga Emperor China pun terpaksa meminjamkan sarjana Melayu untuk
mendidik bijak pandai mereka.
Tidak hairanlah ketika era
Srivijaya,kelayakan seorang pendeta Buddha di China tidak lengkap jika tidak
mendapat pengiktirafan dari universiti-universiti Srivijaya.
Pengganti
kerajaan Funan ialah sebuah negeri peufti Funan juga (Chenla namanya, tetapi
mungkin sekali suku kaum yang berbeza, walaupun serumpun agaknya), malah raja
Chenla yang menawan Funan itu, Bhavavarman I, ialah cucu raja Funan bernama
Rudravarman yang hebat itu. Agaknya Bhavavarman I sedar akan kemungkinan
besarnya yang beliau tidak mungkin menjadi raja Funan, maka beliau pun berkahwin
dengan seorang putri raja Chenla (negeri di daerah Laos sekarang tetapi dewasa
itu di bawah naungan Funan) yang bakal menjadi raja kerana ketiadaan putra raja,
dan seterusnya beliau menjadi raja Chenla itu sehingga mampu menawan Funan pula.
Dengan kemenangan itu, Bhavavarman I (walau berasal daripada keluarga raja Funan
tetapi dipengaruhi oleh permaisurinya) mula menghakis kebudayaan Funan dengan
men-Chenla-kan (meng-Kambuja-kan?) kerajaan Funan sehingga pada zaman raja
Funan-Chenla bernama Isnavarman itu dikatakan berjaya sepenuhnya dalam penyatuan
Funan dengan Chenla dengan penubuhan ibu negaranya yang baru bernama Sambor
sekitar 40Km drp Angkor. Tidak hairanlah tarikh penawanan Funan oleh cucu raja
Funan itu seringlah dianggap tarikh kejatuhan Funan dan bermulanya kerajaan
baru, kerajaan Chenla, yang berupa tunas pembentukan kerajaan Khmer purba yang
dikenali sebagai Kambujadesa dan kemudiannya dirujuki oleh ahli sejarah barat
sebagai Empayar Angkor.
Seperti yang telah dijelaskan di atas, kerajaan
Funan dijatuhkan oleh sebuah negeri peufti Funan yang dikenali oleh Khmer
sebagai Kambuja atau Chenla mengikut catatan China pada pertengahan abad ke-6M.
Kerajaan baru ini mula dikenali pada 613M apabila ibu negaranya berpindah ke
Isanapura di Sambor Prei Kuk di daerah yang kini dinamai Kampong Thom di
Kampuchea. Namun kerajaan baru ini tidak dapat bertahan di pesisiran pantai
kerana serangan orang-orang dari Malaysia dan Indonesia sekarang yang mereka
merujuknya sebagai Jva sahaja (sama seperti Arab menyebut orang Jawa atau Jawi
hingga sekarang) yang tentunya dari kerajaan Sailendra/Saliendra berpusat di
Jawa yang sedang menjadi kuasa besar pada kurun yang sama itu. Sebenarnya
kerajaan Sailendra ini diasaskan oleh raja Funan yang lari ke Jawa apabila
dikalahkan oleh raja Chenla itu. Oleh itu kerajaan Chenla/Kambuja pengganti
Funan itu mengundur ke bahagian pedalaman Kampuchea sekarang dan membina
kekuatan di situ bermula daripada seorang rajanya yang bernama Jayavarman II
(sebenarnya seorang raja warisan daripada raja Kambuja atau Chenla yang
menjatuhkan Funan dahulu, malah Jayavarman I ialah raja Funan 478-514) yang
apabila berjaya memperkuatkan takhta kerajaannya lalu mengisytiharkan dirinya
sebagai deva-raja pada 802 dan memerintah sehingga 834. Jayavarman memang
bermakna “pelindung yang berjaya”. Ada ahli sejarah menganggap beliaulah raja
tamadun Khmer purba yang pertama yang juga sering di rujuk sebagai raja Tamadun
Angkor yang pertama, atau pelandas/pembangun Tamadun Angkor.
Kemuncak
kerajaan Chenla ini ialah di bawah rajanya yang bernama Jayavarman I sekitar
750M. Tidak hairanlah ahli-ahli sejarah Kampuchea menganggap kerajaan Funan itu
sebagai kerajaan pra-Chenla, pra-Kambujadesa atau pra-Angkor, kerana tamadun
Kampuchea bermula dengan Tamadun Funan dan berkemuncakkan dengan Tamadun Kambuja
yang berpusat di Angkor yang terkenal dengan binaan Wat/Vat Angkor pada abad
ke-12M yang terkenal sebagai satu daripada benda ajaib dunia, walaupun secara
rasminya nama Kambujadesa ini mungkin sekali bermula pada pertengahan abad
ke-10M sahaja, iaitu zaman Raja Khmer purba yang bernama Rajendravarman seperti
yang diterangkan sebelum ini. Namun sesetengah ahli sejarah mengatakan nama
Kambujadesa atau Kambuja (dengan ejaan Rumi Melayu-nya mulai abad ke-20M sebagai
Kemboja kerana masalah perubahan ejaan dari yang asal kepada Jawi dan ke Rumi)
itu dipakai antara 9M hingga 13M. Jelaslah Kambujadesa (atau Kambuja sahaja,
yang mengikut ejaan Rumi Melayu-nya, Kemboja, dan ejaan yang dipengaruhi oleh
Perancis atau Inggeris ialah seperti Kamboja, Cambodia, Cambodge dan kini
Kampuchea) memang sukar dipisahkan dengan Funan dan kerajaan rumpun Melayu
purba. Tamadun Funan dengan tamadun Angkor memang akrab sehingga seni bina
Angkor dengan Funan memang sukar dibezakan seperti yang dipaparkan dalam buku
Briggs (1951/1999). Ini menimbulkan persoalan tentang pengiktirafan ahli sejarah
yang mengiktiraf tamadun Funan sebagai tamadun rumpun Melayu terawal tetapi
tidak pula mengaitkannya dengan tamadun-tamadun Mon-Khmer purba selepas itu
(Kambujadesa dan Angkor), mungkin semata-mata kerana bahasa Mon-Khmer dikatakan
serumpun dengan Orang Asli Malaysia seperti Sakai itu, iaitu bahasa Austranesia,
sedangkan bahasa Melayu dikelaskan sebagai bahasa Polinesia. Atau bagi setengah
pihak, bahasa Melayu sebagai bahasa Austranesia tetapi bahasa Mon-Khmer bukan
bahasa tersebut.
Jika dihitung prasasti yang dirakamkan oleh Majumdar
(1953), zaman kerajaan Funan-Chenla ada meninggalkan 200 buah prasasti (batu
bersurat) yang 80 daripadanya dalam bahasa Mon-Khmer purba yang dikatakan ada
hubungan dengan bahasa Melayu Purba itu dan yang tertuanya bertarikh 531
Syaka/Saka/Shaka (=609M). Prasasti zaman Funan sebenar (sebelum abad ke-6M)
dianggarkan oleh Muhammad Alinor (pengkaji gigih tamadun Funan di UKM) hanya
sebanyak 11 buah yang juga dalam bahasa Sanskrit dan Mon-Khmer. Di antara
prasasti Funan-Chenla itu ada simbol sifar yang tertua tarikhnya (awal abad
ke-7M) dan sekaligus kita boleh menyimpulkan sistem angka perpuluhan yang tertua
di dunia wujud pada prasasti zaman tamadun Funan-Chenla ini kalaupun bukan zaman
kerajaan Funan sebenar-benarnya. Walau bagaimanapun, setakat ini, yang jelasnya
bahasa pada prasasti Funan itu ialah Sanskrit dan Mon-Khmer sahaja, walaupun
mengikut Sharan (1974) Funan ada bahasanya sendiri (rumpun Melayu?) yang
menggunakan aksaranya sendiri (dipercaya diperkenalkan oleh Saka atau Syaka,
seorang Brahmin India di Funan) yang berasaskan aksara Sanskrit
itu.
Selain daripada itu Funan juga ada sistem percukaian tersendiri
(termasuk impot-ekspot), dan perakaunan yang cukup mantap. Sebahagian daripada
kemampuan ini ialah kerana ternyata Funan mempunyai sistem angka perpuluhannya
yang tersendiri yang mengandungi angka (simbol nombor) sifar/kosong yang tertua
di dunia (selewat-lewatnya pada awal abad ke-7 lagi seperti yang disebut di
atas, dan besar kemungkinannya dalam abad ke-6 lagi) jauh lebih awal daripada
sistem angka Muslim atau Hindu yang biasanya dikatakan tertua di dunia itu.
Kajian pentadbiran Tamadun Kambujadesa mulai abad ke-7 Masehi yang dilakukan
oleh Sharan (1974) itu sedikit-sebanyaknya dapat juga memberikan gambaran lebih
terperincinya lagi akan pencapaian pengurusan dan pentadbiran Funan, walaupun
kajiannya semuanya berasaskan prasasti Kambuja yang dalam bahasa Sanskrit
sahaja. Kajian sepertinya untuk prasasti dalam bahasa Mon-Khmer purba itu
nampaknya belum dilakukan hingga kini.
Champa
"Hanyut tanah tak
bertuan
Rakyat
tidak bertuan
Ditabal
aku di Segara Masin
Raja gelar..."
(Silkhannaz -Merong
Mahawangsa)
Sebuah lagi kerajaan rumpun Melayu purba yang
sebahagian tempoh kewujudannya selari dengan Kerajaan Funan ialah Kerajaan Campa
di Vietnam yang tidak kurang dilupai oleh orang rumpun Melayu kini walaupun
kewujudannya terus berlarutan serentak dengan zaman kesultanan Melaka hingga
abad ke-15M (akhir-akhir abad ke-2M hingga pada 1471). Pelarian orang Champa
inilah yang kini menjadi orang Champa di Kemboja itu dan lamanya orang Campa ini
di Kemboja itu dan hampir sudah tiadanya orang Campa di Vietnam itu menjadikan
orang Champa kini dikenali sebagai orang Kemboja sahaja. Jika bahasa bagi orang
Funan itu tidak begitu jelas ke-Melayu-annya kerana prasasti Funan yang dijumpai
setakat ini sama ada bahasa Sanskrit, bahasa Mon (peribumi Indocina yang
kebanyakannya di Kemboja, Myanmar dan Thailand Utara) atau Khmer sahaja, tetapi
ke-Melayu-an bahasa Campa hampir tidak dipertikaikan lagi. Hubungan bahasa Mon
dan Khmer itu dengan bahasa Melayu dikatakan samalah dengan hubungan bahasa
Melayu dengan bahasa Orang Asli di Semenanjung Malaysia (Lihat umpamanya
pandangan Wilkinson 1911), tetapi bahasa Melayu Campa memang sudah diperakui
sebagai bentuk bahasa Melayu Purba/Kuno atau satu daripada loghat/dialek bahasa
Melayu, yang banyak perkataannya masih hidup dan sama atau dapat dikenali hingga
sekarang (lihat umpamanya kamus bahasa Campa-Melayu oleh Po Dharma
2000).
Champa merupakan sebuah kerajaan yang bertamadun tinggi pada satu
ketika dahulu. Kedudukan kerajaan yang baru sahaja lenyap itu terletak di
bahagian tengah Vietnam sekarang. Kewujudannya telah terbukti dari
dokumen-dokumen Cina sejak tahun 192 Masehi. Hasil kajian epigrafi,
catatan-catatan Cina, orang Eropah mahupun Vietnam dan Arab telah mengatakan
bahawa kerajaan Campa terletak di tanah-tanah rata sepanjang persirian pantai
laut China Selatan (sebelumnya dipanggil: Laut Champa) dan dataran-dataran
tinggi di barat tanah rata2. Kini kerajaan Champa telah dipadam dari peta dunia
sejak tahun 1832 oleh seorang maharaja Vietnam yang bergelar Minh
Menh.
Penduduk kerajaan Champa terdiri daripada orang Cham, yang mendiami
kawasan persisiran pantai, dan yang lain mendiami dataran tinggi3. Mereka yang
tinggal di dataran ini dibahagikan kepada dua kelompok. Pertama, kumpulan rumpun
bahasa Austronesia, yang disebut Chamik. Ia terdiri dari orang Cham sendiri
serta Jerai, Rade, Cru dan Raglai. Kedua, ialah kelompok yang terdiri daripada
orang Ma, Mnong, Sre, Stieng dan orang Bahnar. Mereka dari rumpun Austroasiatik,
kumpulan Bahnarik.
Campa meninggalkan sebanyak 98 buah prasasti (batu
bersurat) dalam bahasa Melayu (Purba/Kuno) dan 29 buah prasasti dwibahasa
(Sanskrit-Melayu), 43 buah prasasti dalam bahasa Sanskrit yang ditulis pada
Zaman Kerajaan Campa itu dan dijumpai di Vietnam. Prasasti yang tertuanya dalam
bahasa Melayu itu bertarikh sekitar kurun ke-4M dan di prasasti itu terpancar
adanya pemerintahan Melayu yang bersistem di Vietnam itu. Prasasti tertua zaman
Kerajaan Campa itu yang ditulis dalam bahasa Sanskrit ialah yang bertarikh 192M.
Hampir semua prasasti ini sudah ditranskripsi ke Rumi dan diterjemah kepada
bahasa Perancis. Dalam Majumdar terdapat 130 buah manuskrip yang diterjemah
kepada kepada Inggeris. Hanya sedikit sahaja yang diterjemah ke dalam bahasa
Melayu kini. Status mutakhirnya mengikut para ilmuwan sejarah Malaysia seperti
Shaharir Mohd Zin dan Mohammad Alinor Abdul Kadir,prasasti Campa yg ditemui
hingga kini ialah berjumlah 205 buah: 109 dalam Melayu Campa, 29 bahasa campuran
dengan Sanskrit dan 23 buah yang belum diketahui bahasanya. Prasasti Khmer purba
pula sekitar seribu buah: 45% drpnya dalam bahasa Khmer purba, 30% Sanskrit dan
selebihnya bahasa campuran Khmer-Sanskrit. Usaha sedang dilakukan oleh
sekumpulan penyelidik etnomatematik di INSPEM, UPM untuk menterjemah semuanya
kepada bahasa Melayu kini. Sebenarnya orang-orang Campa masih menulis walaupun
selepas negaranya hancur. Malah mengikut Mohamad Zain (1993), seorang keturunan
Campa sendiri dan kini menjadi pensyarah sejarah di UKM menyatakan ada 438 buah
manuskrip Campa (dalam aksara Jawi, aksara Campa dahulu atau aksara Vietnam)
yang tersimpan di beberapa buah perpustakaan di Perancis terutamanya di EFEO
(Ecole Francais d’Extreme-Orient). Perkembangan terbarunya, ada dilaporkan
terdapatnya manuskrip lain lagi di AS dan UK yang menambahkan lagi bilangan
ini.
Nama raja Campa yang
tertulis pada beberapa buah prasasti (kerana kehebatannya) ialah Raja
Bharavarman I yang memerintah dalam abad ke-6M. Raja-Raja Campa yang lain ialah
(mengikut Internet 1.11) terdapat lima raja sebelumnya (Sri Mara 192M, Fan
Hsiang/Hiong (270M), Fan Yi (284-336M), Fan Wen (336-349M) dan Fan Fo (349M-?).
Kemudian 3 orang selepas Bharavarman I dan beberapa orang bernama Fan lagi
termasuklah Fan Yang Mai (431M), diikuti oleh beberapa lagi termasuk Rudravarman
I (529M), Prakadasadharma atau Vikrantavarman I & II (653-730M), Rudravarman
II (749), Rudravarman III (1061-1074M, menyerang Vietnam Utara 1068M)…… Jaya
Simhavarman I (898M), II (1030-1044M), III (meninggal 1307M dan dikenali sebagai
Che Man oleh Vietnam atau Pou-ti oleh China), IV (1307-1312M), V
(1400-1441M)…….Che Bong Nga (1360-1390M, raja Campa terakhir yang kuat) diganti
oleh Raja Jaya Simhavarman Sri Harijatti atau La Ngai oleh Vietnam (mati 1400)
……P’an-Lo T’ou-T’siuan (1460-1471, tahun 1471 ialah tahun kekalahan teruk Campa
Vijaya oleh raja Vietnam Le Loi sehingga 40 ribu orang Campa dibunuh dan lebih
daripada 30 ribu diusir keluar Vijaya).
Sejarah kerajaan Campa
didominasikan oleh siri peperangan dengan jirannya dari utara iaitu Vietnam yang
lahir pada tahun 939. Peperangan pertama antara kerajaan Campa yang berpengaruh
India dan Vietnam yang berpengaruh Cina berlaku pada tahun 982. Berhadapan
dengan kemunculan kuasa baru Dai Viet (Vietnam) ini, sedikit demi sedikit
sempadannya ditolak ke selatan. Dalam proses perluasan wilayah Dai Viet tersebut
yang dikenali Nam-tien iaitu kemaraan orang Viet ke Selatan, sempadan utara
Champa terpaksa berpindah buat kali pertama pada tahun 1069.
Setelah itu
sempadannya terpaksa berpindah lagi ke Selatan pada tahun 1306, dan pada tahun
1471 sempadannya telah berpindah ke kedudukan baru iaitu apabila Vijaya
dimusnahkan sama sekali. Tarikh ini juga dipercayai sebilangan pengkaji sebagi
tarikh tamatnya identiti kerajaan Campa. Kehancuran Vijaya ini dilakukan oleh
satu pasukan tentera Viet sekuat 250 000 orang. Sejumlah besar dari 90 000 orang
Cham telah terkurban dan yang selebihnya dibawa ke negara Viet.
Walaupun pada tahun
1478M, raja Campa Bo Tri Tri menguasai Vietnam selatan sekarang, di Kauthara dan
Panduranga, dan kerajaan Campa baru ini diiktiraf China, namun keadaannya “hidup
segan mati tak mahu” sahaja. Kerajaan Campa baru ini dikatakan berupa kerajaan
yang rajanya beragama Islam dan membuat hubungan baik dengan kerajaan rumpun
Melayu Islam di Alam Melayu ini seperti Kerajaan Melaka, dan Johor-Riau. Dalam
keadaan diasak oleh Vietnam, raja Campa Islam bernama Po Klau Halu (1579-1603M),
masih mampu menghantar pasukan tenteranya membantu kerajaan Johor menentang
Portugis. Pada 1653M kerajaan Campa mengecil lagi sehingga hanya tinggal di
Pandurangga (Phanrang sekarang) sahaja. Akibat peperangan saudara kerajaan
Vietnam, kerajaan Campa Panduranga tersepit dan rajanya Po Cei Brei pada 1802M
bersama ribuan pengikutnya lari ke Kampuchea. Raja Campa di Panduranga sejak itu
berupa patung kerajaan Vietnam sahaja. Kebangkitan orang Campa menentang Vietnam
cukup acap kali berlakunya tetapi yang agak besarnya (ramai yang mengatakan
terakhir besarnya) ialah pada 1833-1935 di bawah pimpinan mujahid Katip Sumat
dan nasionalis Ja Thak Va. Kematian mereka ini boleh dikatakan menamatkan
riwayat penentangan Campa di Vietnam, walaupun saki baki pemberontakan
orang-orang Campa (bersama-sama dengan peribumi Indochina yang lain) berjaya
membentuk pakatan pemberontakan yang bernama FLM=Front de Liberation des
Montagnards = Barisan Kebebasan Penghuni Gunung 1955 dan menukar namanya kepada
BAJARAKA = Bahnar+Jarai+Rade+Kaho (nama suku-suku kaum Campa) 1958 dan
kemudiannya bersatu dengan beberapa barisan pemberontak di Kemboja termasuk FLC=
Front de Liberation du Champa = Barisan Kebebasan Campa yang ditubuhkan oleh
Kol. Les Kosem, Kolonel Cam di Kemboja lalu menjadi FULRO=Front Unifie de Lutte
des Races Oprimees = Gabungan Barisan Pembebasan Bangsa-Bangsa Tertindas) 1963.
Barisan kebebasan Campa ini melancarkan beberapa kali pemberontakan di Vietnam
selepas tahun 1955 itu (Lihat Mohammad Zain dan Nik Hassan Suhaimi 2004, dan Po
Dharma 2005b). Mereka ini mahu kuasa autonomi di kawasan pergunungan di Vietnam
Tengah (Provinsi Kontum) kawasan yang didiami khas oleh orang-orang Campa
(mendapat perlindungan) pada masa pemerintahan Perancis di Vietnam dahulu.
Kawasan ini di rampas oleh kerajaan Vietnam sejak pemerintahan Ngo Din Diem
untuk penempatan pelarian Vietnam Utara pada 1955 dari tekanan
komunis.
Pemberontakan FULRO yang agak besar kerana mendapat sokongan
kerajaan Kemboja ialah pada 1964 tetapi gagal sepenuhnya. Pada 1973 lagi sekali
pemberontakan FULRO di bawah Kpa Koi berlaku bersama komunis dan berjaya
merampas wilayah pergunungan Vietnam Tengah itu. Namun pada 1975 komunis Khmer
Rouge berjaya menawan Kemboja dan Jen. Les Kosem pun lari ke Perancis dan semua
pemimpin FULRO yang lain ditangkap dan dibunuh bersama-sama ratus ribuan, malah
dilaporkan jutaan, orang Khmer, satu pembunuhan beramai-ramai yang bersistem dan
terkenal itu, tetapi tidak begitu dihebah-hebahkan sangat di Alam Melayu ini
kerana kepekaan rumpun Melayu ketika itu pun kepada orang Campa sudah hampir
tiada, atau tidak setinggi terhadap Melayu Patani lagi. Pada 1979 Khmer Rouge
memaksa FULRO yang diketuai Kpa Koi bersatu dengannya untuk melawan Komunis
Vietnam dan Khmer Rouge berjaya pada 1994, tetapi FULRO tiada mendapat apa-apa,
malah terus ditindas lebih teruk lagi! Selepas itu FULRO meminta Bangsa-Bangsa
Bersatu membenarkan FULRO berhijrah ke Amerika Syarikat dan terus berjuang dari
jauh. Pada 2001 kaum minoriti di Vietnam Tengah (dengan sokongan FULRO?)
memberontak lagi dan kerajaan Vietnam memerintahkan penghapusan total kaum
minoriti ini lalu beribu-ribu orang Campa ini lagi lari ke Kemboja lagi dan
meminta izin Bangsa-Bangsa Bersatu untuk berhijrah ke AS. Pada 10 dan 11 April
2004 kaum minoriti Vietnam ini dengan sokongan FULRO memberontak lagi dan Hanoi
menghancur-leburkannya. Sedihnya berita-berita pemberontakan ini langsung tidak
sampai kepada kita kerana kepekaan kita terhadap rumpun sendiri itu sudah lenyap
ditimbus oleh kolonialisme dan kemudiannya nasionalisme sempit kita ditambah
pula KEBANYAKAN ORANG MELAYU
KINI SUDAH BUTA SEJARAH DAN BERPECAH BELAH.Mungkin 100 tahun akan datang
terdapat dua jenis kaum yang berasal dari rumpun yang sama iaitu kaum Umno dan
Kaum Pas yang berlainan budaya dan bahasa.
Bagaimana teraturnya
pentadbiran dan pengurusan kerajaan Campa yang terbayang daripada kewujudan
jawatan-jawatan itu dapat difahami lagi dengan adanya sistem subsidi dan cukai
kepada kaki tangan kerajaannya, adanya unit-unit sukatan seperti yak dan jak
(untuk berat atau isipadu beras dan sebagainya) yang masih dipakai oleh para
petani sekarang, di Kelantan umpamanya; sukatan jarak li dan chang (kira-kira
sama dengan 10 kaki atau sekitar 3 meter); unit luas yang dinamai sinjol, makik,
malau dan satam; unit berat tael (ejaan Melayu kini ialah “tahil”, dan masih
dipakai hingga sekarang), dram (sekitar 3 gm dan 12 dram = setael; di Barat drum
yang berpunca drp bahasa yang sama, Sanskrit: drama, digunakan untuk isipadu
cecair), thil atau tei untuk emas dan benda-benda yang berharga seperti itu
(sekarang menjadi tahil juga), karsa atau kar untuk benda lain yang seberat thil
juga, kemudian unit yang lebih tinggi lagi: pala = 4 karsa, tula = 100 pala dan
bhara = 20 tula. Unit-unit lain lagi yang belum diketahui kuantitinya mengikut
sukatan moden ialah panda, kattika dan pana. Semua ini berlaku
sekurang-kurangnya sejak abad 8M lagi. Wujudnya sistem unit sukatan yang agak
lengkap ini tidak menghairankan apabila mengenangkan Campa juga, bersekali
dengan Kerajaan Funan-Chenla, sudah mendahului dunia dalam ciptaan sistem angka
perpuluhannya dengan wujudnya sistem tersebut sekurang-kurang sejak abad ke-6M
lagi (lihat Fazura 2005). Unit-unit sukatan di atas wujud di Campa
sekurang-kurangnya dalam abad ke-12M kerana unit-unit itu tercatat di prasasti
Campa bertarikh 1150M
Bilangan tiga, tujuh dan seratus menjadi nombor
mistik Campa dalam upacara kematian yang masih diwarisi oleh orang-orang rumpun
Melayu sekarang walaupun ini bertentangan dengan ajaran Islam: orang biasa
dibakar secepat mungkin pada hari kematian, bagi orang besar upacara dibuat 3
hari selepas kematian, raja selepas 7 hari dan 7 hari kemudian orang datang
membakar jostik dan menangis lagi pada abu mayat dan ini diulangi 7 kali setiap
minggu sekali, pada hari ke-100 selepas 3 tahun kematian mereka membuat upacara
mengingatkan kematian itu lagi.
Di sepanjang wujudnya kerajaan Campa itu,
tentu wujud pemimpin-pemimpin besarnya yang mengamalkan suatu cara kepemimpinan
dan kepengurusan yang dianggap hebat sekurang-kurang pada zaman itu, terutamanya
pada zaman kemuncaknya yang dinamai Zaman Mison atau My-Son itu. Umpamanya, Raja
Bharavarman I (abad ke-6M) itu layak ditakhtakan sebagai seorang raja agung
kerajaan Campa.
Sebagai
pengetahuan tambahan,penyelidik bersekutu INSPEM (UPM) turut mengemukakan fakta
bahawa di antara sempadan Greek dan Albania, terdapat rumpun Melayu Champa yang
mendiami di perbatasan tersebut, yang mana mereka ini mungkin dibawa ke sana
oleh para penjajah ataupun aktiviti mengimport sarjana sebagaimana yang
dilakukan oleh Imperium China bagi tujuan pemindahan pengetahuan yang terdapat
di Alam Melayu. Kehadiran bangsa Chameria ini, boleh menimbulkan satu hipotesis,
bahawa sebenarnya terdapat hubungan lama antara Tamadun Melayu dengan beberapa
Negara Eropah Timur. Namun, sudah tentu, suatu penyelidikan mendalam haruslah
digarap untuk mengesahkan hipotesis ini.
*Cham Albanian
*Cham Vietnam
*Cham Cambodia
Bangsa-bangsa di
dunia berubah mengikut peredaran zaman.Ada bangsa yang dahulunya adalah bangsa
yang hebat dan menjadi bangsa penakluk,membina negarakota yang kaya raya,tetapi
akhirnya terpadam dari peta sejarah,bangsanya hanya kelihatan dalam buku-buku
sejarah dan dilupakan.Inilah yang terjadi kepada bangsa
Assyria,Chaldea,Phoenicia dan Hittite sekadar menyebutkan beberapa nama.Antara
bangsa yang pernah hidup dikalangan bangsa-bangsa yang dilupakan ini adalah
bangsa Yahudi dan Arab.Kita boleh pelajari bagaimana bangsa Yahudi dapat
berasimilasi dan menyesuaikan diri dalam pelbagai keadaan.Bangsa Arab,tidaklah
sebesar pada hari ini sampaikan boleh dinamakan Dunia Arab jika tidak kerana
rahmat agama Islam yang dibawa oleh Rasullullah s.a.w.Jika bangsa Arab kekal
berdasarkan gaya hidup jahiliah,kemungkinan besar kini bangsa Arab juga hanya
muncul dalam buku-buku sejarah dan seluruh semenanjung Arab itu mungkin di bawah
bangsa Iran,Yahudi dan Eropah.KEBOLEHAN BERASIMILASI INILAH YANG MENGEKALKAN
BANGSA YAHUDI DAN INILAH YANG BERLAKU PADA BANGSA MELAYU.Apa yang berlaku pada
bangsa Yahudi,di mana mereka pernah berkerajaan seperti Kerajaan Israel Raya
yang kemuncaknya pada era pemerintahan Nabi Daud a.s dan nabi Sulaiman
a.s,Kerajaan Israel Utara,Kerajaan Samaria dan Kerajaan Judah/Judea.Kerajaan
mereka juga telah dibumihanguskan malah rakyatnya dibunuh atau dijadikan hamba
malah sebahagian lagi dibuang ke daerah-daerah jauh hingga dinamakan The Lost
Tribe of Israel.
Inilah yang berlaku kepada The Lost Kingdom of Champa
dan Funan dan negarakota-negarakota Melayu lain di Indochina.
Sekiranya
bangsa Assyria masih kuat dan ramai sehingga diberikan sebuah negara,kemungkinan
besar mereka boleh maju setanding malah lebih lagi daripada Iran dan
negara-negara Arab.FIKIRKAN.Jika dikatakan bangsa Khmer itu mewarisi kehebatan
dan ketinggian Tamadun Angkor,bagaimanakah keadaan Kemboja pada masa kini jika
dibandingkan dengan Malaysia.Sejarah peperangan,kemiskinan,kemelesetan
ekonomi,penindasan adalah warna-warni negara ini,dan hanya pelanconganlah
harapan ekonomi Kemboja terutamanya Angkor Wat kebanggaan orang Khmer tinggalan
Melayu Funan yang direnovasi oleh kerajaan-kerajaan selepasnya,walaupun
sebenarnya terdapat banyak hasil bumi lain tetapi tidak dapat dimajukan.Adakah
ekonomi Vietnam mencapai tahap gergasi sehingga ramai orang Bangladesh atau
Indonesia beramai-ramai menyerbu negara itu atau adakah rakyat Malaysia
beramai-ramai mencari kerja hatta sesuap nasi di negara yang bukan sahaja pernah
menghalau orang Cham malah Amerika juga!REALITINYA TIDAK SAMA SEKALI PADA HARI
INI.Malah orang Vietnamlah menjadi orang hanyut untuk bekerja di Malaysia
kerana keadaan ekonomi yang lembab berbanding keajaiban ekonomi Malaysia,The
Golden chersonese.Pelancongan juga adalah salah satu industri Vietnam dan
orang-orang luar berduyun datang ke Vietnam ingin melihat struktur-struktur
tinggalan orang Melayu Champa terutamanya di My Son yang menjadi warisan Vietnam
dan dibanggakan oleh orang Vietnam itu.Apa yang terjadi kepada Laos,yang pernah
diberi ulasan oleh seorang wartawan Perancis yang mencatatkan kehidupan orang
Laos tidak berubah seperti zaman sebelum Perang Dunia Kedua.Apakah yang terjadi
Myanmar yang menjadi semakin lembab di bawah junta tentera dan perkara yang
menjadikannya terkenal adalah mungkin hanya isu Aung San Suu Kyi.Hanya Thailand
yang maju sedikit seiring negara-negara membangun Asean yang lain,tetapi
sepatutnya negara yang dikatakan tidak pernah dijajah lebih maju dari
negara-negara Asean yang lain yang menderita di bawah Imperialisme Barat.Kini
keadaan Thailand juga boleh bergolak bila-bila masa,sehingga Perdana Menterinya
juga digulingkan oleh tentera dan jika trend ini dibiarkan tidak mustahil kuasa
tentera akan semakin kuat dan menjadi JUNTA TENTERA seperti yang terjadi di
Myanmar dan Turki.Keadaan semakin tidak terkawal sehingga rakyat Thai keturunan
Cina mampu juga berarak beramai-ramai berdemostrasi menggulingkan pemimpin
politik yang tidak disukai mereka.
Orang-orang Melayu sejak berabad yang
lalu cuba dihalau dari Suvarnabhumi,menghadapi pelbagai rintangan yang
getir,cabaran yang pedih dan rentetan sejarah yang meletihkan,namun dengan
rahmat Allah s.w.t bangsa ini masih dapat memegang tiga negara iaitu
Malaysia,Indonesia dan Brunei.Pelbagai cara subversif dan perang saraf digunakan
untuk memecahbelahkan bangsa misteri sehingga sesetengah rumpun Melayu di
Indonesia sudah tidak mengenal kawan dan lawan mereka.Ada di antara mereka
termakan racun yang mengatakan mereka adalah bangsa Indonesia,berbeza dengan
bangsa Melayu di Malaysia padahal bahasa yang mereka gunakan adalah sama iaitu
bahasa Melayu.Di Malaysia sendiri Melayunya terdiri daripada
Jawa,Banjar,Mandiling,Rawa,Boyan,Minang dan pelbagai lagi malah malah Negeri
Sembilan itu juga asalnya adalah negeri orang-orang Melayu Minangkabau.MEREKA SEBENARNYA TELAH BUTA OLEH
SEMPADAN GEOGRAFI YANG DIBUAT OLEH PENJAJAH DARI MEMIKIRKAN BETAPA LUASNYA
RUMPUN MELAYU ITU.
Indonesia
secara kasarnya dikuasai oleh orang Jawa.Orang Jawalah yang sebenarnya memegang
kekuasaan sama ada secara langsung atau disebalik tabir bagi pembinaan apa yang
dinamakan 'bangsa Indonesia'.Ibukota Indonesia ialah Jakarta,terletak di Pulau
Jawa yang lebih kecil dari Sumatera.TETAPI ANEHNYA MENGAPA
PEMIMPIN-PEMIMPIN JAWA INI MEMILIH BAHASA MELAYU MENJADI LINGUA FRANCA INDONESIA
BUKANNYA BAHASA JAWA???
Ini kerana kaum Jawa adalah serumpun
dengan etnik-etnik Melayu yang lain,dan tamadun mereka juga sudah biasa
menggunakan bahasa Melayu sebagaimana Empayar Srivijaya dan Majapahit.Mereka
menyedari bahawa bahasa MELAYULAH YANG LAYAK MENJADI BAHASA
PENYATUAN SELURUH NUSANTARA.Setiap etnik-etnik Melayu ini mempunyai
bahasa atau loghat mereka yang tersendiri.Jawa dengan bahasanya,Banjar dengan
bahasanya,Sunda dengan bahasanya,Kelantan dengan bahasanya,Kedah dengan
bahasanya.
NAMUN DALAM
RUANGLINGKUP ILMU DAN POLITIK,BAHASA MELAYULAH YANG MENJADI BAHASA PERANTARAAN
SEGALA ETNIK-ETNIK MELAYU INI.
Bahasa Melayu dalam konteks ini
setaraf dengan Sanskrit dan Latin.Di Eropah pada masa dahulu,menggunakan bahasa
Latin sebagai bahasa kesusasteraan dan ilmu pengetahuan,walaupun orang Inggeris
dengan bahasanya,Perancis dengan bahasanya dan suku-suku Jerman dengan
bahasanya.Begitu juga di India.Adakah semua orang India faham bahasa
Sanskrit?TIDAK SAMA SEKALI.Malah bahasa ini mengalami kepupusan di
negaranya.Bahasa Sanskrit adalah bahasa kaum Elit,bahasa Istana dan
bangsawan.Kaum Sudra atau Parya yang ingin membaca malah mahu mendengar sahaja
isi Veda dalam bahasa elit ini akan dihukum sekeras-kerasnya.Namun orang-orang
Melayu Srivijaya bebas berbahasa Sanskrit sehingga menjadi pakar bahasa itu
malah membuka fakulti-fakulti pengajian Sanskrit di Sumatera sehingga ramai
pendeta dan sarjana China datang belajar dari orang Melayu.
Lihat,orang
Melayu yang memegang kuasa politik di Malaysia dapat bangkit selama 52 tahun
sahaja membangunkan SUVARNABHUMI ini lebih cepat
daripada bangsa yang mewarisi tamadun dan tinggalan Melayu di IndoChina,manakala
saudara serumpun di Indonesia juga dapat membangunkan negara mereka dan lebih
maju dari bekas jajahan mahupun naungan mereka di Indochina ketika era Srivijaya
dan Majapahit.MENGAPA KEADAAN EKONOMI INDOCHINA
LEBIH LEMBAB BERBANDING NEGARA-NEGARA ASIA TENGGARA YANG LAIN??
Di
Malaysia, sedar tak sedar,dalam pelbagai penghinaan dan cemuhan kepada orang
Melayu yang dikatakan lembab dan pemalas,mereka dapat mentadbir dan mengawal
suasana politik dan sosial dengan baik,dari sini pertumbuhan pelaburan dan
ekonomi pun meningkat.Mungkin ada yang membandingkan dengan Singapura,namun
Singapura hanya layak dikatakan sebagai 'negarakota' dimana seluruh kekayaan
ekonominya termampat dalam pulau sekecil itu.Bayangkan jika Terengganu sahaja
menggunakan segala kekayaan minyaknya untuk membangunkan ekonominya,negeri ini
sebenarnya mampu lebih kaya dari Selangor dan Kuala Lumpur malah tidak mustahil
seluruh Malaysia.FIKIRKAN,jika pemimpin-pemimpin
Melayu tidak pandai mengawal sosio-ekonomi Malaysia,pergaduhan seperti 13 Mei
akan berlaku saban waktu akibat ketidaksefahaman antara kaum-kaum di
Malaysia.
Kita lihat betapa dungunya pemimpin China Komunis yang melarang
penduduk Uighur mengamalkan agama mereka.Betapa bodohnya pemimpin China Komunis
ini ditahap paranoid Selesema Babi apabila melarang umat Islam Uighur di
Xinjiang berpuasa dan bersembahyang di masjid.Malah tahap selesema babi mereka
mencapai tahap kronik apabila sengaja membuka jamuan makan percuma ketika tengah
hari ketika Ramadhan untuk penduduk Islam dan membuat peraturan rimba memaksa
orang Islam menyertai makan percuma itu.Kedai-kedai makan orang Islam juga
dipaksa menjalankan operasinya pada waktu siang.
Patutlah antara negara
yang akan diperangi dan ditakluk oleh Imam Mahadi di akhir zaman nanti adalah
negara China.
Dari Abu
Hurairah RA, Nabi SAW bersabda,
“Tidak akan terjadi kiamat
sehinggalah kamu semua memerangi suatu kaum (di China dan
Mongolia) yang kasutnya adalah
(diperbuat dari kulit dan) bulu. Dan tidak akan terjadi kiamat
sehingga kamu semua memerangi suatu
kaum yang matanya kecil/sepet.”
(Ibnu Majah)
Dari Abu Said al-Khudri RA, dia
berkata, Rasulullah SAW bersabda,
“Tidak akan terjadi kiamat
sehinggalah kamu semua memerangi suatu kaum yang matanya sepet
dan berwajah lebar, matanya bagaikan
mata belalang, wajah mereka bagaikan perisai yang
dilapisi kulit. Mereka memakai kasut
dari bulu (binatang) dan membuat perisai dari kulit dan
mereka mengikatkan kuda-kuda pada
pohon kurma.”
(Ibnu
Majah)
Apakah yang akan terjadi jika pemimpin Melayu
mengharamkan perarakan pengebumian mayat orang Cina dengan alasan mengganggu
orang awam dan lalulintas??Gendang kematian orang Cina juga boleh dijadikan
alasan membingitkan telinga.
Di sini rakyat asing mampu menghina malah
menyaman Sultan,raja orang-orang Melayu.Jika di Thailand,mereka ini sudah lama
dipenjarakan dan diseksa di dalam penjara.
ORANG MELAYU ADALAH ORANG YANG AMAT
SUKA MEMENDAM RASA DAN BERSIKAP MENGALAH.PERASAAN MEREKA AMAT SUKAR UNTUK
DITELAH ATAU DIAGAK.NAMUN SAMPAI SATU TAHAP,ALTER TERAHSIA MEREKA AKAN MELEDAK
DAN KESANNYA AMATLAH DASYAT.
JIka kita lihat pola taburan kekayaan
dunia,kita akan sedar bahawa negara-negara yang dimiliki umat Islam di seluruh
dunia kebanyakan telah disediakan sumber kekayaan;setidak-tidaknya EMAS
HITAM.Petroleum,adalah anugerah Tuhan kepada negara-negara Islam khasnya kepada
negara-negara Arab.Tidak terkecuali negara-negara Melayu.Contoh yang paling
popular adalah Brunei Darussalam.Namun negara-negara Melayu ini lebih bertuah
lagi kerana disirami dengan pelbagai hasil bumi dan mineral selain
petroleum.Ambil contoh Malaysia,negara ini mempunyai kedua-dua EMAS iaitu 'emas hitam' dan
'emas kuning'.Selain itu,Malaysia mempunyai mineral-mineral lain seperti
tembaga,besi,bauksit,batu kapur,kaolin dan bijih timah.Simpanan bijih timah
terbesar di dunia adalah di Lembah Kinta di negeri Perak.Malaysia juga memiliki
simpanan arang batu dan gas asli.Ini belum dikira hasil hutan dari
Malaysia.Malah BATU JUGA DAPAT DIJADIKAN PERNIAGAAN.Batu-batu kristal telah
digilap dan ditambah nilai dan dapat menghasilkan keuntungan.Mendiang Lim Goh
Tong telah merubah sebuah gunung di Pahang dan gunung itu telah menjana kekayaan
yang bagai tidak habisnya kepada keluarga Lim Goh Tong itu.Ada orang
menggelarnya 'Dewa Gunung'.
Bangsa Cina
sememangnya telah lama nampak sebab-sebab mengapa 'homeland' Melayu ini digelar
'The Land of The
Gods'
Loh Boon Siew telah mengharungi pelbagai onak dan
duri sebelum berjaya mendapatkan hak mengedar motor Honda di Malaysia.Selepas
itu beliau telah menjumpai lubuk kekayaan di Suvarnabhumi ini sehingga dikatakan
separuh dari Pulau Pinang itu adalah miliknya.Ada orang menggelarnya 'Dewa
Motorsikal'
'Dewa Gula' Robert Kuok rasanya tidak perlu diceritakan
lagi.Begitu juga 'Dewa Telekomunikasi' Ananda Krishnan.Namun dewa yang seorang
ini masih mahu membeli kelab bawahan Liga Inggeris yang sudah tentu akan
menghabiskan jutaan dollar daripada membantu kaumnya yang semakin lama semakin
dihasut pengganas LTTE yang mengambil kesempatan dari sikap tipikal orang India
kaya yang suka mewujudkan jurang antara kaya dan miskin seperti yang kita lihat
di India dan filem-filem Tamil.
Di India saban waktu
golongan Paryar ataupun istilah kini,Dalit ditindas dan didiskriminasikan tanpa
bersebab.Wanita-wanita Dalit kerapkali dibogelkan beramai-ramai dan diarak
sebelum dirogol dan dibunuh.Kaum lelaki pula akan dibelasah beramai-ramai
sebelum dibunuh.Inilah realiti yang berlaku di India kepada golongan Dravidian
Dalit ini.Namun golongan ini yang berada di The Land of The Gods nampaknya tidak
mensyukuri nasib mereka di sini yang berkali-kali ganda lebih baik dari di
India.
*Pembunuhan satu keluarga Paryar,ibu dan anak perempuan
dibogel,dirogol dan dibunuh manakala ayah dibelasah dan
dibunuh.
Carilah perkataan Dalit ini di Internet,dan baca
kisah penderitaan mereka.Sebab itu Perdana Menteri India tidak mempedulikan
tekanan pengganas LTTE Malaysia yang sudah tentu orang-orang di Benua Kecil
India sendiri amat arif dan maklum asal-usul mereka.Malah jika boleh,golongan
Paryar dan Dalit ini sudah tentu mahu 'dibuang' ke Malaysia yang menakjubkan ini
supaya dapat membaiki kasta dan nasib mereka sebagaimana saudara mara yang telah
lama tinggal di Malaysia.Sudah tentu generasi Dalit ini amat menyesal mengapakah
pihak British tidak memilih nenek moyang mereka dahulu untuk diangkut
beramai-ramai ke Tanah Melayu.Kalau tidak sudah tentu nasib mereka tidak seburuk
pada hari ini,dihina dan didiskriminasikan oleh kasta-kasta yang lebih
tinggi.
Di Malaysia,terdapat
4 organisasi orang Melayu yang kita boleh renungkan di mana tersimpannya alter
terahsia Melayu itu.Pertamanya,Umno yang lebih terkenal sebagai parti nasionalis
Melayu.Parti ini adalah tunjang kepada politik Melayu di Malaysia ketika
ini.Tiada apa yang dapat diulas dari organisasi politik Melayu ini,dengan latar
belakang pendukungnya yang berbilang fahaman,namun fahaman sekular-moderate lah
yang mendominasi parti Melayu ini walaupun ada di antara mereka masih kuat
fahaman Islam mereka.
Organisasi kedua
ialah Pas.Parti ini menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan mereka.Yang paling
dominan ialah bab kenegaraan atau Jinayah.Inilah bahagian yang paling ditekankan
dalam perjuangan Pas.Pegangan parti yang majoritinya Melayu ini ialah
"Pemerintahan perlu di Islamkan" yang inilah sumber kemajuan umat Islam.Selagi
pemerintahan masih kotor dengan fahaman sekular penjajah,maka pembangunan ummah
akan terencat.Ini adalah ideologi yang dipercayai dan menjadi fokus perjuangan
Pas.
Organisasi ketiga
ialah Al-Arqam.Organisasi ini telah terkubur.Namun kita boleh mengkaji dari satu
segi,mereka ini amat berjaya,malah lebih berjaya dari bangsa Cina.Al-Arqam
pernah menjadi satu fenomena seluruh umat Melayu di Malaysia.Tidak
keterlaluan,imej Al-Arqam adalah salah satu pemangkin yang merubah orang-orang
Melayu pada era 80-an dan 90-an lebih mengambil berat kepada agama mereka.Pada
tahun 70-an dan 80-an,pemandangan gadis-gadis Melayu yang memakai tudung masih
ditahap menyedihkan namun setelah gelombang Al-Arqam ini,nampaknya bukan sahaja
tudung semakin popular sehingga ada istilah mini tudung,malah pemandangan wanita
berhijab muka juga menjadi pemandangan biasa.
Kehadiran mereka
sebentar dalam masyarakat Melayu ini ada hikmah sebenarnya.Satu ciri penting
Al-Arqam ialah KEMAMPUANNYA
MEMBANGUNKAN EKONOMI.Pegangan Al-Arqam ialah "JIka ekonomi ummat Islam
maju,maka seluruh umat Islam maju dan dapat mengamalkan Islam dengan
selesa".Inilah yang menjadi steroid kepada ahli-ahli mereka membuat makanan
sendiri,berniaga,dan menjadi usahawan.Penangan sistem ekonomi Islam mereka
bukanlah calang-calang sehingga industri kicap yang dulu dimonopoli oleh orang
Cina telah diambilalih oleh orang Melayu yakni orang Islam.Monopoli industri
kicap Cina hancur kerana Al-Arqam.Jika dahulu orang-orang Melayu terpaksa makan
nasi berkicapkan kicap Cina namun kini tidak lagi.Ahli-ahli mereka bukan sahaja
menghasilkan kicap,malah mee,bihun,tauhu dan kacang soya.Kesungguhan mereka
membangkitkan inspirasi (baca:alter) kepada orang Melayu yang lain menghasilkan
makanan sendiri sehingga taucu yang dulu hanya orang Cina yang mengusahakannya
kini,makin pupus dan boleh dikatakan kini orang-orang Melayu membeli taucu-taucu
Melayu.Dahulu di kedai-kedai,taucu Cina diisi di dalam balang kaca kecil.Kini
taucu-taucu Melayu dalam bentuk paket-paket kecil sudah menjadi pemandangan
biasa di kedai-kedai.Ekonomi Al-Arqam semakin besar sehingga mampu membeli
pajero,bot,bas dan kereta-kereta mewah yang dahulunya hanya hartawan Cina sahaja
mampu memakainya.Sehingga terdapat pepatah yang mengatakan jika ternampak orang
Melayu menaiki pajero,tentu dia dari Al-Arqam.
Kekayaan Al-Arqam menarik
perhatian ramai pihak sehingga ke luar negara,sehingga ada wakil orang Kristian
Filipina datang mahu mempelajari sistem ekonomi Islam yang dibangunkan oleh
Al-Alqam.Al-Arqam mampu membeli lot-lot kedai untuk kemudahan orang-orang Islam
berniaga.Warisan Al-Arqam ini dapat kita lihat dari syarikat Rufaqa.Cuba kaji
imej Islam yang kukuh ekonominya di Rawang Country Height.Kesampingkan isu-isu
yang kontroversi mengenai mereka,cuba kaji mengapa sistem ekonomi Islam yang di
amalkan mereka dapat memberikan kekayaan setara malah lebih dari bangsa Cina
yang berkerja siang dan malam mencari emas di Suvarnabhumi ini.
Yang terakhir adalah
Jemaah Tabligh.Ini adalah satu organisasi tersembunyi yang jarang diperhatikan
oleh orang Melayu.Padahal jemaah ini amat penting dalam 'hikayat Melayu'
seterusnya.Jemaah Tabligh amat menitikberatkan satu sifat Rasulullah s.a.w iaitu
'Tabligh' iaitu 'menyampaikan' dari segi terjemahan bahasa.Mereka ibarat
misionari Jesuit dalam Islam.Namun mereka tidaklah kotor dan jahat sebagaimana
Jesuit ini.Prinsip 'Amar Makruf Nahi Mungkar' mereka amat kuat,malah lebih
praktikal dari sesetengah ahli Pas yang mendabik dada seolah-olah merekalah
lebih Islam dari orang lain.Konsep Tawakal mereka amat teguh dalam menjalankan
usaha dakwah atau 'usaha agama' atau 'usaha atas iman'.Walaupun Amerika-Zionis
sedikit sebanyak telah berjaya membuatkan imej orang Islam berjanggut adalah
pengganas dan menimbulkan Islamophobia di kalangan masyarakat Barat namun jemaah
Tabligh seolah-olah bebas keluar masuk di luar negara tanpa masalah.Malah mereka
berjaya mengadakan perhimpunan atau ijtima' yang besar tanpa gangguan pihak
kerajaan.Dilaporkan bahawa di Israel,gangguan dan diskriminasi ke atas umat
Islam di sana adalah pemandangan biasa namun ini tidak terjadi ke atas Jemaah
Tabligh Palestin.Masjid-masjid tempat berkumpul 'karkun-karkun' ini tidak
diganggu Yahudi malah ada seorang rabbi Yahudi apabila ternampak para karkun
ini,melarang askar Israel mengganggu mereka atas sebab-sebab yang aneh.Anda akan
tahu mengapa golongan ini mendapat 'perlindungan' istimewa jika anda
bersama-sama masuk ke dalam Jemaah Tabligh ini.
JIKA ANDA FAHAM PENERANGAN SETAKAT
INI,ANDA AKAN TAHU DI MANAKAH ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU
ITU.
Setiap organisasi menjalankan agenda
masing-masing.Kesampingkan Umno,kerana kuasa politik mereka adalah hasil dari
pemberian pihak Inggeris.KUASA
INI SEBENARNYA TIDAK KEKAL DAN BILA-BILA MASA ALLAH AZZA WA JALLA AKAN MENARIK
BALIK KUASA INI DARI TANGAN PEMIMPIN-PEMIMPIN UMNO YANG MENGEJAR HARTA
DUNIA.
Kita lihat Pas.Parti
ini berpegangkan satu prinsip yang dilupakan oleh ummah Islam dan ini
menyebabkan umat Islam dihina Allah s.w.t di akhir zaman ini,iaitu sistem
pemerintahan Islam atau dalam istilah fekahnya JINAYAH.Bila sebut hukum Islam
terbayang hukum Hudud dan terbayang pula tangan yang dipotong.Padahal Jinayah
bukan semata-mata hukum Hudud.Hukum Hudud itu sebahagian kecil darinya.Mengapa
hukum lain seperti Qisas tidak popular?Nampaknya orang Islam sendiri yang
mengelirukan orang Islam yang lain,menjadi kuli percuma bagi Yahudi dan
Nasrani.
JIKA JINAYAH (FEKAH
KENEGARAAN ISLAM) BERJAYA DITEGAKKAN,ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU AKAN
MENYALA.
Al-Arqam.Ini adalah
lambang ekonomi Islam di mana jika kita berjaya menghayati satu lagi fekah umat
Islam yang dipandang sepi iaitu MUAMALAH,kita tidak akan bimbang lagi dengan
kemiskinan orang Melayu.Kini orang bukan Islam semakin sedar akan betapa
hebatnya sistem ekonomi Islam ini.Industri yang peka terhadap MUAMALAH ini
bukanlah calang-calang industri tetapi INDUSTRI PERBANKAN.Jika di tahun 80-an
dahulu pernahkah kita mendengar perkataan 'Mudharabah' atau akaun simpanan
Islam.Sehingga ada bank bernama Bank Islam.Tidak pula terdapat Bank Buddha
kerana Gautama Buddha sendiri tidak pernah mengajarkan sistem ekonomi malah
beliau sendiri tidak pernah pun mengajarkan para pengikutnya mempertuhankan
dirinya sendiri.Yang diajarnya hanyalah cara-cara mengatasi nafsu sahaja.Tetapi
nabi Muhammad s.a.w bukan sahaja mengajarkan sistem ekonomi malah hal-hal
menyangkut segala masalah manusia dari adab memasuki tandas hinggalah bab-bab
mengurus sesebuah negara.Al-Arqam berjaya menghayati keajaiban sistem ekonomi
Islam,dan 99% mereka adalah ORANG MELAYU!Jika mereka boleh mengapa kita tidak
boleh?Mengapa kita tidak memandang keajaiban ekonomi mereka tetapi memandang
sisi negatif mereka yang kontroversi sahaja??
JIKA MUAMALAH (FEKAH EKONOMI ISLAM)
BERJAYA DITEGAKKAN,ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU AKAN MENYALA.
Yang terakhir dan
tersembunyi,Jemaah Tabligh.Mereka bergerak secara 'underground'.Para karkun ini
tidaklah membawa keramat dan mukjizat tetapi tawakal dan prinsip dakwah usaha
atas iman mereka menyebabkan mereka layak mendapat perlindungan Allah s.w.t di
mana-mana sahaja malah di Israel sekalipun.LIHAT,JIKA KITA MENGAMALKAN ISLAM
SEPENUHNYA,SEMUA MAKHLUK DI BUMI AKAN TUNDUK KEPADA KITA.Mereka
mengamalkan prinsip Tabligh,yang bukan termasuk dalam fekah Islam tetapi
INTIPATI AJARAN ISLAM ITU SENDIRI MALAH SALAH SATU SIFAT KEKASIH ALLAH
S.W.T.Mereka hanya menjalankan FOKUS hanya satu SIFAT RASULULLAH s.a.w namun
kerana satu sifat itu sahaja menyebabkan bukan sahaja Yahudi dan Nasrani,MALAH DAJAL AMERIKA DAN PARA PENYEMBAH
IBLIS PUN SEGAN DAN TAKUT KEPADA MEREKA disebabkan perlindungan dari RAJA SEGALA
RAJA.Isu-isu bodoh seperti mengabaikan hak isteri adalah karut
semata-mata,kerana jika anda faham hakikat sebenarnya,para karkun ini wajib
menyediakan segala perbelanjaan dan keperluan keluarga secukupnya sebelum keluar
berdakwah.JIka tidak mampu,buatlah sahaja usaha atas iman sendiri.Jika
mampu,bolehlah keluar di jalan Allah,buat usaha atas agama.
“Kamu merupakan umat yang terbaik
yang dilahirkan bagi manusia. Kamu menyeru kepada maaruf dan mencegah
kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah“.
(Al-Imran, ayat
110)
JIKA AMAL MAKRUF
NAHI MUNGKAR BERJAYA DITEGAKKAN,BUKAN ALTER TERAHSIA SAHAJA YANG MUNCUL MALAH
UMAT MELAYU MENJADI UMAT YANG TERBAIK PERNAH DIKELUARKAN KEPADA
MANUSIA.
Sekarang cuba renungkan sebaik-baiknya.Jika kita
gabungkan ketiga-tiga organisasi ini;Pas,Al-Arqam dan Tabligh,dan ketiga-tiga
kombinasi ini pula berada di posisi Umno sebagaimana yang kita lihat
sekarang,apakah yang akan
terjadi??
ALTER TERAHSIA BANGSA MELAYU VOLUME II
COMPLETED
Bibliografi
Akademi Sains Islam
Malaysia
Ahmad Jelani Halimi,Sejarah dan tamadun bangsa
Melayu
amukanmelayu - Kehebatan dan IMAN tak dapat di warisi.......bersedialah untuk kita BERJIHAD mempertahankan ISLAM dan TANAH MELAYU ini.....Allahuakbar