,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 28 May 2017

TERKANDAS - Tentera Jepun Yang Penuh MORAL, LOVE Dan Tertipu


Mariam Terkandas Korea

Kisah wanita Malaysia yang terkandas di Korea Selatan selama 64 tahun
 
Cuba bayangkan perasaan korang bila terperangkap kat satu negara yang korang sendiri tak familiar. Korang terpaksa berjauhan dengan keluarga dan takde sesiapa dikenali dan boleh bergantung harap. Mesti macam-macam perasaan yang susah nak digambarkan muncul di hati.

Mungkin itulah yang dihadapi oleh Muhd Zulkifli yang akhirnya berjaya kembali ke Tanah Air selepas terkandas di Kemboja selama hampir 24 tahun! Ceritanya bermula pada tahun 1993 bila Zulkifli dan 14 orang rakyat Malaysia pergi ke Kemboja untuk berkerja kat sebuah syarikat balak milik orang Malaysia kat sana. Tapi keadaan mula berubah bila berlakunya krisis politik kat Kemboja yang menyebabkan syarikat dia berkerja tu tutup. Majikan dia pun larikan diri dengan membawa dokumen perjalanan Zulkifli.


Mohd Zulkifli (tengah) terkandas sebab takde dokumen pengenalan diri. Imej dari hmetro.
Jadinya, Zulkifli pun terpaksalah tinggal secara haram dekat Kemboja. Untuk nak elakkan diri daripada ditangkap dia pun berpindah-randah dari satu hutan ke hutan dengan bekerja sebagai pembelah kayu. Tapi pada Mac lepas, Zulkifli berjaya masuk ke Malaysia melalui sempadan Bukit Kayu Hitam, lepas menempuh perjalanan sejauh 1,400 kilometer dari Koh Kong, Kemboja dengan menaiki kereta dan motosikal sewa! Akhirnya kerinduan Zulkifli terhadap saudara maranya teriubat.

Tapi korang tahu tak ada seorang lagi rakyat negara ini yang pernah terkandas kat Korea Selatan selama 64 tahun! Itulah yang menimpa Allahyarhamah Mariam Johari atau nama Koreanya, Kim Soon Ae. Ceritanya bermula apabila dia…

Diculik tentera Jepun dan menjadi buruh paksa

Mariam Binti Johari dilahirkan di Plentong, Johor pada 16 Mac 1921. Pada usia 11 tahun, Mariam berkahwin dengan seorang lelaki yang juga adalah jirannya. Hasil dari perkahwinan itu, mereka dikurniakan 4 orang anak. Bagaimanapun, anak keempatnya itu meninggal dunia beberapa bulan selepas dilahirkan.

Walaupun begitu, keadaan mula berubah bila Perang Dunia ke-2 meletus. Pihak Jepun berjaya menguasai Tanah Melayu dan rantau Asia sekitar tahun 1942. Suami Mariam masa tu pun mula menyertai tentera. Tapi satu perkara terjadi kepada Mariam apabila dia dah diculik oleh tentera Jepun masa tengah berniaga buah kat pekan Plentong pada tahun 1943. Mariam jugak dikerahkan sebagai buruh paksa untuk membina landasan kapal terbang di Senai, Johor.

Mariam Johari ketika zaman mudanya. Imej dari budak-shinchan.blogspot
Tapi masa berkerja sebagai buruh ni, Mariam berjumpa dengan seorang tentera kerahan Jepun dari Korea yang bernama Cho Se Won. Mereka berkenalan dan mula jatuh cinta antara satu sama lain. Jadinya lepas Jepun kalah dalam Perang Dunia ke-2, Mariam bertindak ikut Se Won balik ke Korea untuk berjumpa dengan ibu bapa dan keluarga lelaki tersebut. Tapi keadaan jadi tak seperti yang dirancang bila Mariam terpaksa tinggal kat rumah Se Won selama 3 tahun!
Berkahwin dan terkandas di Korea Selatan

Hanya lepas 3 tahun Mariam tinggal bersama keluarga Se Won, barulah dia berkahwin dengan lelaki tersebut pada 1949. Tak sampai setahun berkahwin, tercetus pulak Perang Korea pada 1950. Se Won terpaksa menyertai tentera dan meninggalkan Mariam sendirian.

“Menerusi perbualan bersama penduduk kampung, Mariam disukai ramai tetapi mereka tidak menolak kemungkinan Mariam menghadapi pelbagai masalah. Ini kerana, masyarakat Korea Selatan tidak terdedah kepada orang asing dari negara lain kecuali Korea Utara atau China yang memiliki fizikal hampir menyerupai kami, sebaliknya Mariam yang berkulit lebih gelap berbanding penduduk tempatan dan mempunyai mata bulat, menyebabkan gerak gerinya diperhatikan penduduk.” – Park Keon Young, Produser dari Korea Broadcasting System (KBS). Dipetik dari Mesra.net.Dipetik dari Mesra.net.
 
Perang Korea berlaku dari 1950 hingga 1953. Imej dari CNN.
Lepas 3 tahun dalam berkhidmatan tentera, Se Won akhirnya balik. Tapi kali ni satu lagi perkara yang menyedihkan berlaku. Rupa-rupanya Se Won dah berkahwin lain dengan seorang janda anak tiga. Keadaan ni dah buatkan kehidupan Mariam semakin tertekan.

“Masyarakat Korea mementingkan zuriat bagi memastikan kesinambungan keluarga mereka dan mungkin disebabkan Mariam masih tidak boleh melahirkan anak, Cho terpaksa membawa pulang janda beranak tiga itu.” – Park Keon Young, Produser dari Korea Broadcasting System (KBS). Dipetik dari Harian Metro.

Dia juga terpaksa duduk serumah dengan madunya itu. Akhirnya, Mariam ambik keputusan untuk berhijrah ke Seoul dan berkerja sebagai pembantu rumah kat sana. Mariam jugak berkahwin sekali lagi dengan seorang yang dikenali sebagai Ji pada sekitar tahun 1962. Dia selepas itu tinggal bersama anak tirinya, Ji Young Un.

Sepanjang berada di Korea, Mariam sentiasa berkerja keras untuk kumpul duit dan bercita-cita nak balik semula ke Malaysia jika diberikan peluang. Dikatakan Mariam dah cuba beberapa kali minta bantuan dekat Kedutaan Malaysia di Korea Selatan. Kali terakhir dia pergi ke kedutaan adalah pada tahun 1987. Tapi malangnya Kedutaan Malaysia tak layan permintaan Mariam, malah suruh dia pergi ke Kedutaan Singapura.

Mariam dan keluarga anak tirinya. Imej dari suaraselatanonline.blogspot

Penantian dan kegagalan Mariam kembali ke Malaysia membuatkan wanita ini terkandas di Korea Selatan selama 64 tahun. Selama itu juga, dia memegang kad warga asing yang mencatatkan tarikh lahir, tempat lahir, tempat tiba di Korea dan pelabuhan terakhir sebelum tiba di Korea. Dalam kad tu jelas tertulis yang Mariam berasal dari Malaya (Tanah Melayu) dan perlabuhan terakhirnya adalah Pelabuhan Singapura.

Keinginan Mariam berjumpa dengan anak-anaknya dapat perhatian seorang produser TV

Setelah hampir 64 tahun terpisah dari Tanah Air dan anak-anak, akhirnya kisah hidup dan penderitaan Mariam mendapat perhatian dari seorang produser rancangan TV di Korea Selatan. Orang itu adalah Park Keon Young yang juga merupakan produser rancangan Love In Asia yang disiarkan di channel Korea Broadcasting System (KBS).

Menurut Keon Young, pada 2007 dia dah didatangi oleh seorang wanita dari sebuah NGO yang menceritakan kisah Mariam kepadanya. Dia pun berasa sangat terharu dan merasakan Mariam memang patut dibantu, apatah lagi wanita itu sangat rindukan anak-anaknya. Makanya, Keon Young dah cuba menghubungi anak-anak Mariam di Malaysia.
Keratan akhbar tentang Mariam. Imej dari kisahmalaysia.blogspot
Kisah Mariam mula jadi perhatian di Malaysia, bila akhbar-akhbar di negara ini menyiarkan hasrat Mariam untuk berjumpa dengan anak-anaknya yang dah berpuluh tahun terpisah. Anak-anak Mariam masa tu jugak tak sangka yang mak mereka sebenarnya masih lagi hidup. Mereka adalah Ramlah Sonni (72 tahun), Jelani (70 tahun) dan Jamnah (65 tahun).

Anak-anak Mariam selepas tu dah dibawa ke Korea Selatan untuk berjumpa dengan ibu mereka. Tapi mereka yang pergi ke sana cuma Ramlah Sonni dan Jelani, manakala Jamnah tak dapat ikut sebab masalah kesihatan. Mariam yang datang ke studio KBS tak diberitahu pasal kehadiran anak-anaknya ke studio itu.

“Mereka disatukan kembali dalam suasana penuh menyayat hati yang turut merentap jiwa para penonton yang memenuhi studio berkenaan ketika program khas merakam detik-detik bersejarah itu berlangsung… Wanita kelahiran Plentong, Johor itu kelihatan terkejut dan terketar-ketar kegembiraan apabila melihat Ramlah Sonni, 72, dan Jelani, 70, bergerak ke arahnya.” – Dipetik dari Utusan Malaysia.
Mariam ketika dipertemukan dengan anak-anaknya di rancangan Love In Asia dekat studio KBS. Imej dari Utusan Malaysia.
Detik bersejarah itu dah dirakamkan melalui rancangan Love In Asia yang ditonton oleh lebih dari 10 juta rakyat Korea Selatan. Pertemuan itu juga dah membuatkan ramai dari wartawan dan delegasi Puteri UMNO yang turut sama ke sana menangis teresak-esak melihat pertemuan itu.
“Mariam ada memberitahu pada sidang akhbar yang diadakan selepas pertemuan itu bahawa dia sudah terlalu tua untuk pulang (ke Malaysia) dan meminta maaf kepada anak-anaknya kerana meninggalkan mereka.” – Dipetik dari Utusan Malaysia.

Kembali ke tanah air setelah 64 tahun
Beberapa bulan selepas peristiwa bersejarah di studio KBS, Mariam akhirnya diberikan peluang menjejakkan kaki semula di tanah air kelahirannya yang dulunya Tanah Melayu dan sekarang Malaysia. Setibanya Mariam ke rumah anaknya di Kota Tinggi, Johor pada 5 September 2007, Mariam dah disambut dengan paluan kompang, bunga manggar dan pertunjukan silat.

Sebelum itu, Mariam dah diterbangkan dari Korea Selatan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Seterusnya, dia bermalam di Hotel Marriot, Putrajaya sebelum dibawa ke Kota Tinggi, Johor. Dia juga ditemankan oleh anak tirinya berserta menantu dan cucu tirinya.

“…sepanjang perjalanan dari Hotel Marriot Putrajaya ke Kota Tinggi, Mariam enggan melelapkan mata walau sesaat kerana ingin menikmati pemandangan sepanjang perjalanan itu.” – Dipetik dari Utusan Malaysia.

 
Mariam disambut di KLIA, setelah tiba di Malaysia. Imej dari tembam.wordpress
Majlis menyambut kepulangan Mariam itu juga dah dihadiri lebih dari 200 orang tetamu. Pelbagai kuih muih dan buah-buahan tempatan dah dihidangkan untuknya. Mariam jugak ada menyampaikan hasrat untuk menziarahi kubur bapanya. Bagaimanapun, kerana terlalu lama tinggal di Korea, Mariam agak sukar untuk berbahasa Melayu.

“Mariam ketika diminta bercakap dalam bahasa Malaysia kemudiannya menunjukkan kebolehannya mengira satu hingga sepuluh diikuti dengan tepukan oleh orang ramai yang mendengar temu bual itu.” – Dipetik dari Utusan Malaysia.

Kembalinya Mariam ke tanah air adalah satu peristiwa yang sangat bermakna dalam lipatan sejarah Malaysia dan Korea. Ini kerana, perasaan syukur dimunajatkan kepada yang maha kuasa kerana memberikan wanita ini peluang menjejaki tanah lahirnya dan berjumpa dengan anak-anaknya walaupun setelah 64 tahun berpisah.

Mariam disuapkan oleh anak tirinya, setelah berpuluh tahun tidak merasa buah durian. Imej dari Utusan Malaysia.
Kontroversi selepas Mariam meninggal dunia

Walaupun telah kembali ke Malaysia, tapi nampaknya Mariam tak mengambil keputusan untuk terus tinggal di sini kerana rupa-rupanya Mariam sudah lama memohon untuk mendapatkan kerakyatan Korea Selatan. Dilaporkan pada penghujung tahun 2007, Mariam diberikan status kerakyatan oleh Korea Selatan.

Mariam kembali semula ke Korea Selatan selepas itu dan terus tinggal di sana. Pada 5 September 2009, kita dikhabarkan dengan berita bahawa Mariam telah meninggal dunia di sebuah rumah kebajikan di Korea Selatan.
Mariam bergambar bersama dengan keluarganya dari Malaysia dan Korea. Imej dari k-popped.com
Bagaimanapun, berlaku kontroversi tentang status agama Mariam. Mariam dikatakan pernah berwasiat supaya jenazahnya diuruskan secara Kristian. Jenazah Mariam juga hampir-hampir nak dibakar kerana wasiat tersebut, Tapi perkara tu dapat dielakkan apabila pihak Wisma Putra masuk campur dalam hal tersebut. Oleh itu, berlakunya perbincangan antara pejabat Kedutaan Malaysia dan pejabat Menteri Luar Korea.

Jenazah Mariam akhirnya dihantar pulang ke Malaysia untuk diuruskan mengikut syariat Islam. Pihak Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) juga mengesahkan bahawa Mariam masih lagi beragama Islam ketika meninggal dunia. Ini kerana terdapat bukti untuk menguatkan dakwaan tersebut.

“Ini berdasarkan bacaan al-Fatihah dan pengucapan kalimah syahadah yang dilafazkan Mariam di hadapan dua anaknya, Jelani, 72, dan Ramlah Soni, 73, ketika tiga beranak itu bertemu semula di Seoul pada Julai 2007. Penyaksian kalimah syahadah itu juga dilafazkan di hadapan keluarga semasa warga emas tersebut pulang ke Malaysia pada Ogos 2007.” – Dipetik dari Utusan Malaysia.

Akhirnya, jenazah Mariam dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Makam, Kota Tinggi, Johor pada 16 September 2009.

Walaupun perkara ni dah lama berlaku, tapi peristiwa yang dihadapi oleh Mariam Johari ini adalah satu perkara yang jarang-jarang berlaku. Kita sendiri tidak dapat membayangkan bagaimana Mariam menjalani kehidupannya selama lebih 60 tahun di negara orang. Apatah lagi bila mengenangkan anak-anak yang ditinggalkan.

Mariam sendiri tak dapat sembunyikan perasaan bersalahnya kepada anak-anak yang ditinggalkannya itu. Dalam hal ini, bekas Mufti Johor (sekarang Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor) ada memberikan sedikit sebanyak nasihat kepada anak-anak muda dalam membuat keputusan.

”Anak-anak muda jangan mengikut perasaan untuk melarikan diri dari rumah dan berhijrah ke luar negara walaupun tindakan itu mempunyai sebab. Sebelum membuat apa keputusan, ibarat pepatah Melayu, tepuk dada tanya iman dan bukannya tepuk dada tanya selera.” – Datuk Nooh Gadut, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor. Dipetik dari Utusan Malaysia.
 
Imej dari Berita Harian.
Walaupun begitu, bukan hak kita untuk mengataka tindakan Mariam itu betul atau salah. Ini kerana, zaman yang Mariam lalui tu penuh dengan cabaran dan konflik seperti Perang Dunia ke-2 dan sebagainya. Bagaimanapun, pujian wajib diberikan kepada produser rancangan Korea tu dan kepada semua pihak yang terlibat dalam menunaikan impian Mariam. Semoga kisah Mariam menjadi pengajaran kepada kita semua dan didoakan agar rohnya sentasa dicucuri rahmat serta ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.



Tentera Jepun Yang Tak Pernah Menyerah Kalah Walau Negaranya Sudah Tewas Selepas 30 Tahun


Pernahkah anda terfikir mengapakah sesetengah negara yang telah aman dari suatu pergolakkan sama ada dari ancaman pemberontak seperti komunis dan lain-lain masih kekal mengamalkan polisi untuk mencengkam sebarang bentuk anasir yang sama dari kembali? Pada fikiran anda mungkin perkara itu sudah tidak munasabah. Zaman telah berubah. Tidak mungkin seseorang itu mampu kekal dengan sebuah ideologi radikal berpuluh tahun lamanya. Jika anda berfikiran sedemikian maka artikel ini untuk anda.

Sebahagian dari anda yang mengikuti berita sewaktu era pemerintahan Marcos di Filipina mungkin mengenali nama Hiroo Onada. Namun sebahagian dari anda yang terdiri dari generasi yang lebih muda mungkin tidak kenal siapakah beliau. Beliau merupakan seorang anggota tentera Jepun yang telah meneruskan perang dunia ke dua selama hampir 30 tahun yakni sehingga tahun 1974 biarpun perang dunia ke dua telah lama tamat ketika itu. Semuanya disebabkan oleh terputusnya komunikasi selain disiplin dan latihan yang telah diterima beliau sewaktu menjalani latihan perisikan ketenteraan Jepun untuk tidak mempercayai langsung sebarang propaganda dari pihak musuh. Ini adalah cerita beliau.

ZAMAN MUDA

Hiroo Onada dilahirkan ke dunia pada 19 Mac 1922 di Kampung Kamekawa, daerah Kaiso yang terletak di dalam wilayah Wakayama Jepun. Dari segi keturunannya Onada dikatakan memang berasal dari keturunan berdarah samurai oleh sesetengah pihak. Malah bapa Onada sendiri merupakan seorang tentera Jepun yang telah terkorban sewaktu pertempuran di China. Darah ketenteraan sememangnya mengalir pekat di dalam tubuh dan jiwa Onada.

Nenek Onada juga dikata telah memberi sebilah pisau kepada beliau untuk beliau membunuh diri melalui seppuku andai beliau ditangkap oleh pihak musuh. Pada usia 17 tahun beliau bekerja di sebuah syarikat perdagangan China ketika itu demi mencari rezeki. Namun tempoh beliau melakukan pekerjaan awam hanyalah seketika kerana tidak lama selepas itu beliau telah mengikuti jejak langkah bapa beliau dengan memasuki dunia ketenteraan pada usia 18 tahun.

ZAMAN LATIHAN KETENTERAAN.

Onada ketika itu telah ditempatkan di sebuah pusat latihan perisikan di Nakano, Tokyo. Pusat latihan itu merupakan pusat latihan khas bagi melatih segelintir ahli tentera Jepun yang berbakat dalam bidang perisikan. Ianya ditubuhkan pada tahun 1938 demi memberi latihan perisikan yang mempunyai kurikulum yang lebih baik pada perisikan Jepun.

Ini disebabkan sewaktu perang Rusia-Jepun pihak Jepun menyaksikan kegagalan yang teruk dari unit perisikan Jepun untuk menyelinap masuk ke dalam sistem ketenteraan Soviet. Tidak mahu perkara yang sama berulang pihak atasan Jepun telah menubuhkan pusat latihan ini bagi menambahbaik perisikan Jepun.

Selepas menamatkan latihan di Nakano, Onada telah dihantar ke Pulau Lubang di Filipina. Beliau telah diletakan dalam briged Sugi (bahagian ke lapan dari Hirosaki). Arahan yang diterima oleh beliau ketika itu adalah mudah. Beliau perlu menghalang sedaya yang boleh sebarang bentuk serangan pihak musuh di pulau tersebut. Ini termasuklah memusnahkan landasan kapal terbang dan juga pelabuhan kapal yang berada di pulau tersebut. Beliau juga diingatkan bahawa walau apa pun berlaku beliau tidak boleh menyerah kalau ataupun melakukan sepukku. Komander beliau ketika itu juga berkata walau apapun yang berlaku mereka akan kembali untuk mengambil Onada.



Kepulauan lubang

Sebaik sahaja mendarat Onada telah menyertai kumpulan askar Jepun yang telah dihantar lebih awal ke pulau tersebut. Dikatakan telah berlaku konflik antara Onada dan pegawai lain yang berpangkat lebih tinggi sewaktu ini. Pegawai tersebut dikatakan telah menghalang Onada dari melaksanakan arahan awal yang telah diterima beliau untuk melakukan kerja-kerja sabotaj.

Ini telah menyebabkan askar-askar Amerika Syarikat dan juga Filipina ketika itu dapat mendarat dengan mudah disebabkan landasan kapal terbang dan juga pelabuhan masih dapat berfungsi dengan elok. Perkara ini merupakan satu kekecewaan yang amat besar pada Onada. Pada 28 Februari 1945 gabungan tentera Amerika Syarikat dan juga Filipina telah berjaya menawan semula Pulau Lubang.

Kesemua askar Jepun ketika itu telah mati ataupun menyerah diri kecuali Onada dan juga tiga orang askar Jepun yang lain. Onada ketika itu telah dinaikkan pangkat sebagai leftenan telah mengambil alih tugas membimbing tiga orang lagi askar Jepun yang masih hidup. Arahan Onada ketika itu hanya satu iaitu lari dan selamatkan diri untuk merancang tindakan selanjutnya. Maka bermulalah penglibatan Onada dalam perang Pasifik.

 Gambar kapal terbang melakukan serangan dalam perang Pasifik

Sumber: Laman Web CIA.GOV. Gambar ini ada di laman web CIA dan jatuh dalam kategori Fair Use. Gambar-gambar lama dari perang dunia pertama dan ke dua selain daripada laporan mengenai era itu ada di dalam arkib CIA dan bebas untuk dibaca oleh orang awam.
 
29 TAHUN HIDUP DALAM PELARIAN DAN PERANG GERILA.

Onada meneruskan hidup beliau ketika itu sebagai saki baki askar Jepun yang masih tinggal. Dalam bahasa ketenteraan saki baki askar yang masih tinggal ini digelar holdout dan dalam Bahasa Jepun ianya digelar Zanryu nipponhei yang membawa maksud askar Jepun yang masih tinggal.

Beliau ketika itu telah bertindak kepada ketua kepada unit kecil seramai empat orang termasuk dengan dirinya sendiri. Saiz unit tersebut yang kecil mempermudahkan mereka untuk menjalankan serangan-serangan bersifat gerila. Tiga orang askar lain yang bersama Onada ialah Yuichi Akatsu, Shoichi Shimada dan Kinshichi Kozuka. Mereka bersama Onada pernah terlibat dalam beberapa siri serangan dan juga berbalas tembakan dengan anggota polis Filipina.

Tidak lama ketika itu perang dunia ke dua telah pun tamat dengan pengeboman Nagasaki dan Hiroshima dengan menggunakan bom Atom oleh pihak Amerika Syarikat. Namun disebabkan faktor terputus komunikasi unit Onada tidak mengetahui perkara ini dan masih menyangka perang masih lagi berterusan.

Gambar menunjukkan Nagasaki dan Hiroshima sewaktu bom atom dijatuhkan.

Mereka walau bagaimanapun ada menjumpai helaian risalah yang menyatakan perang sudah tamat. Risalah itu juga menyeru kepada semua askar Jepun untuk menyerah diri dan mereka tidak akan diapa-apakan jika mereka berbuat sedemikian. Ini mencetuskan perdebatan diantara anggota unit Onada. Namun mereka akhirnya mengambil keputusan untuk tidak mempercayai apa yang dikatakan oleh risalah tersebut dan mengangap ianya hanya propaganda pihak musuh. Risalah seumpama itu dijatuhkan
 
Jeneral Tomoyuki Yamashita yang digelar “Harimau Malaya”. Beliau dihukum mati pada tahun 1946 atas jenayah perang di negara-negara Asia tenggara seperti Malaya dan Filipina.
Terdapat juga beberapa risalah yang digugurkan yang mengandungi arahan dari seorang jeneral Jepun yang bernama Tomoyuki Yamashita yang memberi arahan pada saki baki tentera Jepun untuk menyerah diri. Anda mungkin mengenali nama jeneral ini dalam buku teks Sejarah Malaysia.

Beliau merupakan individu yang digelar “Harimau Malaya” di atas kejayaan beliau membantu pihak Jepun menjajah Malaya satu ketika dulu. Unit Onada masih lagi kekal tidak mempercayai risalah tersebut. Dalam fikiran mereka tidak mungkin Jepun boleh tewas semudah itu. Pemikiran mereka mungkin ada logiknya jika ianya dalam situasi yang biasa. Namun mereka tidak mengambil kira kewujudan bom atom mengubah arus peperangan moden sewaktu membuat keputusan itu. Ketika ini tempoh penyembunyian unit Onada telah mencecah hampir setahun.

Pada tahun 1949 Yuichi Akatsu salah seorang anggota uni Onada yang ketika itu sudah tidak dapat menahan diri hidup susah dalam pelarian telah mengambil keputusan untuk berpecah dari unit Onada menyerah diri kepada pihak berkuasa Filipina. Beliau sempat hidup bersendirian selama enam bulan sebelum menyerah diri pada tahun 1950. Perkara ini dipandang serius oleh unit Onada dan mereka mula merisaukan keselamatan diri mereka. Segala tindak tanduk mereka selepas itu dirancang dengan penuh berhati-hati.
Contoh helaian risalah yang mengatakan perang sudah tamat dalam Bahasa Jepun. Sumber: Laman Web CIA.GOV.

Tahun 1952 menyaksikan perubahan dalam teknik memujuk saki baki askar jepun menyerah diri. Surat dan gambar dari keluarga-keluarga askar-askar Jepun mula dijatuhkan dari udara berbanding risalah demi memujuk mereka menyerah diri. Namun ianya tidak memberi kesan pada unit Onada yang kini hanya terdiri dari tiga orang kerana mereka masih mempercayai ianya hanyalah satu tipu helah dari pihak musuh.
Contoh helaian risalah yang mengatakan perang sudah tamat dalam Bahasa Inggeris. Sumber: Laman Web CIA.GOV.

Pada tahun 1974 seorang anak muda Jepun bernama Norio Suzuki telah mengambil keputusan untuk mengembara mengelilingi dunia. Jepun ketika itu sedang mengalami kemajuan selepas perang disebabkan insentif yang disediakan oleh Amerika Syarikat bagi memulihkan ekonomi Jepun. Bagi anda yang tidak begitu arif dengan sejarah perang dunia ke dua perlu anda tahu punca utama Jepun melibatkan diri dalam perang dunia ke dua ialah bagi memulihkan ekonomi Jepun yang sedang jatuh selain beberapa sebab lain.

Ini kerana ekonomi dan perindustrian Jepun mencanak naik sewaktu perang dunia pertama dan ramai pemimpin dan rakyat Jepun menyangka perkara itu akan berulang jika mereka terlibat dalam perang dunia ke dua. Sentimen dan kepercayaan perang membantu ekonomi Jepun ini ada diterangkan dalam novel Memoir of A Geisha. Maka atas sebab itu Amerika Syarikat cuba membantu Jepun memulihkan ekonomi mereka untuk mengelakkan Jepun terlibat dalam peperangan sekali lagi.

Selain itu Amerika Syarikat juga didorong rasa bersalah kerana menjatuhkan bom atom di Nagasaki dan Hiroshima. Dunia ketika itu masih lagi tidak begitu menyedari kesan buruk dari senjata berasaskan nuklear. Apa yang berlaku pada Nagasaki dan Hiroshima telah membuka mata mereka.

Berbalik kepada cerita Norio Suzuki, beliau ketika itu memasang tekad untuk mencari “Seekor panda, Onada dan juga orang salji hidup (Abominable Snowman). Anda mungkin pelik dengan senarai ini namun perlu anda fahami program pemulihan panda masih di peringkat awal ketika ini dan spesis panda ketika itu sedang diancam kepupusan. Mana Onada dan orang salji hidup pula dianggap dua perkara yang seolah mustahil untuk dicari ketika itu.

Onada ketika itu telah diumumkan mati oleh kerajaan Jepun. Mereka sebelum ini menyangka Onada masih hidup dan bersembunyi di dalam hutan namun selepas mayat Kozuka iaitu salah seorang anggota unit Onada dihantar pulang ke Jepun mereka mula bertukar fikiran dan menyangka Onada telah pun mati.

Pada tahun 1974 Norio Suzuki telah bertemu dengan Onada biarpun sebelum ini ramai pihak gagal mencari beliau. Suzuki pada awalnya tidak tahu bagaimana untuk mencari Onada. Oleh itu beliay mengambil keputusan untuk mengguna di kawasan hutan sehingga Onada muncul. Akhirnya beliau mendengar seseorang melaungkan “Oi!” kearah beliau.

Suzuki telah berjaya menemui Onada! Onada ketika itu dikatakan masih lagi lengkap berpakaian uniform ketenteraan Jepun. Onada ketika dijumpai ketika itu sudah sedia untuk menembak mati Suzuki namun Suzuki dengan pantas berkata “Tuan Onada, Maharaja dan rakyat Jepun risaukan kamu”. Onada boleh dikatakan seorang rakyat Jepun yang amat setia dan sayang pada Maharaja Jepun dan mendengar nama Maharaja Jepun itu membuatkan beliau membantalkan hasrat beliau untuk menembak Suzuki.

Apabila ditanya mengenai pertemuan Suzuki dengan beliau beberapa tahun selepas itu Onada telah berkata:

“Budak hippie Suzuki itu datang ke pulau Ludang semata-mata ingin mendengar luahan perasaan seorang askar.. Beliau bertanya pada saya kenapa saya tidak ingin keluar dari hutan..

Suzuki (Kiri) dan Onada (Kanan)
Jika ketenteraan Onada masih lagi kekal kuat selepas sedia lama. Beliau berkata pada Suzuki selagi tidak ada arahan dari komander beliau beliau tidak mungkin pulang kerana beliau masih lagi menjalankan tugas. Ini telah menyebabkan Suzuki berjanji untuk kembali ke Jepun untuk mencari bekas Komander Onada demi memujuk Onada pulang.

Sebaik saja pulang ke Jepun Suzuki telah menunjukkan gambar beliau bersama Onada sebagai bukti Onada masih hidup kepada kerajaan Jepun. Kerajaan Jepun mengambil tindakan pantas ketika itu dan cuba mengesan bekas komander Onada. Bekas komander Onada yang bernama Yoshimi Taniguchi ketika itu telah pun bersara dan kini bekerja sebagai seorang penjual buku.

Tidak lama selepas itu pada Mac 1974 Suzuki telah kembali bertemu Onada. Namun kali ini beliau membawa bersama bekas komander Onada. Selepas berpuluh tahun lamanya Onada akhirnya menerima arahan rasmi untuk pulang. Komander Onada akhirnya menepati janjinya beliau pada Onada yang dilafazkan pada 1944 iaitu “walau apa pun yang berlaku kami akan kembali untuk kamu”.

Onada akhirnya dilepaskan dari tugas beliau sebagai seorang tentera.

Sewaktu menyerah diri kepada pihak Filipina beliau telah menyerahkan satu senapang jenis Arisaka Type 99 yang masih lagi berfungsi dengan elok, hampir 500 peluru hidup, beberapa bom tangan, pedang samurai dan juga belati yang diberi oleh nenek Onada bagi melakukan seppuku jika ditawan musuh. Presiden Filipina ketika itu iaitu Ferdinand Marcos telah mengambil keputusan untuk memberi keampunan kepada Onada.

Tidakkan ini menyebabkan beliau dikecam rakyat Filipina kerana Onada ada membunuh beberapa orang anggota polis Filipina sewaktu penyembunyian beliau. Onada akhirnya diterbangkan pulang. Onada ketika diminta mengulas mengenai kekalahan Jepun pada perang dunia Ke dua tanpa segan silu mengatakan “Perkara ini amat memalukan! Mengapakah mereka secuai ini dalam berperang?!”.
Onada menyerahkan pedang beliau kepada Presiden Filipina ketika itu Ferdinand Marcos. Beliau berpakaian lengkap uniform ketenteraan Jepun.
HIDUP SELEPAS PENYEMBUNYIAN.

Onada mencatat populariti yang amat tinggi setelah pula ke Jepun. Terdapat juga beberapa pihak begitu kagum dengan semangat patriotik dan sayangkan maharaja beliau sehingga ada yang mendesak beliau menjadi seorang ahli politik dan bertanding dalam pilihanraya Jepun. Dengan menggunakan khidmat seorang penulis bayang beliau telah menerbitkan biografi beliau sendiri bertajuk “Tidak Menyerah Kalah: Perang 30 Tahun Saya”.

Onada sewaktu tiba di Jepun.

Buku tersebut menceritakan secara lengkap apa yang telah berlaku sepanjang tempoh penyembunyian dan perang gerila beliau. Walaubagaimanapun sebuah dokumentari Filipina telah mendedahkan Onada sebenarnya sudah membunuh jauh lebih ramai orang daripada jumlah yang dinyatakan di dalam buku beliau. Media Jepun biarpun menyambut kepulangan beliau tetap melaporkan kesemua salah laku beliau sepanjang tempoh 30 tahun tersebut.

Biarpun tempoh perkhidmatan beliau sebagai tentera “melebihi had” kerajaan Jepun tetap menawarkan sejumlah besar wang kepada beliau atas tanda terima kasih di atas kesediaan beliau untuk berkhidmat. Beliau walau bagaimanapun menolak wang tersebut. Selepas menerima desakan untuk beliau menerima wang tersebut Onada mengambil keputusan untuk menderma kesemua wang tersebut ke tokong Yasukuni. Tokong Yasukuni merupakan tokong yang dibina khas pada tahun 1869 oleh Maharaja Jepun bagi menghormati kesemua askar Jepun yang terkorban dalam peperangan.

Onada biarpun telah pulang ke tanah air dikatakan tidak begitu gembira melihat begitu banyak adat Jepun ditinggalkan demi kemodenan. Pada Onada ianya ibarat rakyat Jepun terutamanya generasi muda telah hilang maruah sebagai bangsa Jepun. Fokus media yang terlampau pada beliau juga menimbulkan rasa tidak senang hati pada dirinya. Oleh itu Onada mengambil keputusan untuk mengikut jejak langkah abangnya dan berhijrah ke Brazil 1975. Disana beliau telah menjadi ketua kepada komuniti kecil rakyat Jepun yang tinggal di Brazil. Pada tahun 1976 Onada akhirnya juga telah berumah tangga.

Namun begitu hati Onada tetap pada Jepun. Pada tahun 1984 beliau telah membaca berita mengenai bagaimana seorang anak muda Jepun membunuh ke dua ibubapanya disebabkan tekanan perasaan. Onada mula merasakan dia perlu melakukan sesuatu demi membaik pulih anak muda Jepun. Beliau kemudiannya telah kembali ke Jepun dan membuka sebuah sekolah hutan bernama Onoda Shizen Juku (Sekolah alam Onada) bagi mengukuhkan mental dan juga fizikal anak muda Jepun.

 
Mungkin disebabkan beliau masih menyimpan rasa bersalah pada rakyat Filipina beliau telah kembali ke Pulau Lubang pada tahun 1996 dan menderma sejumlah besar wang pada sebuah sekolah di situ. Isteri beliau pula aktif berpolitik dan menganggotai sebuah pertubuhan bernama Pertubuhan Wanita Konservatif Jepun. Pertubuhan ini lebih kepada gerakan politik yang berusaha mengembalikan kuasa maharaja Jepun. Onada juga menganggotai gerakan Nihon Kagi yang membuat impian yang sama.


Onada sewaktu melawat semula Pulau Lubang.


KEMATIAN

Onada meninggal dunia pada tahun 2014 disebabkan komplikasi kesihatan berkaitan jantung. Setiausaha ketua kabinet Jepun Yoshihide Suga ketika itu telah berkata “Saya hanya yakin perang telah benar-benar tamat setelah Onada pulang”.

Onada yang telah berusia memegang gambar beliau sewaktu beliau baru keluar dari penyembunyian.

RUMUSAN
Saya sejujurnya sedikit kelat untuk mengulas lanjut mengenai kisah Onada ini. Sebagai seorang rakyat sebuah negara yang pernah dijajah oleh Jepun biarpun dalam tempoh yang agak singkat saya tidak begitu gemar mengulas mengenai ketenteraan Jepun disebabkan kekejaman tentera mereka kepada rakyat negara Malaysia satu ketika dahulu. Biarpun saya gemar mengulas mengenai budaya dan falsafah Jepun dari segi dasar pandang ke timur, sejarah ketenteraan Jepun merupakan sesuatu yang saya secara peribadinya cuba menjauhkan diri dari membuat ulasan.

Namun pada saya kita sebagai rakyat Malaysia boleh mempelajari banyak perkara dari Onada. Sejauh manakah kesetiaan kita pada Yang dipertuan Agong dan negara? Mampukah kita melakukan perkara yang sama seperti Onada yang sanggup hidup dalam persembunyian dalam tempoh hampir 30 tahun demi negara?
Namun Onada juga menunjukkan sisi gelap betapa seseorang manusia mampu berpegang pada ideologi yang sama biarpun hampir puluhan tahun berlalu.. Kekuatan mental (Atau mungkin kelemahan?) seseorang manusia untuk meyakin diri sendiri yang mereka di pihak yang benar walau apapun yang berlaku benar-benar mengagumkan terutamanya dalam kes Onada ini jika dilihat dari sudut psikologi. Bukan itu sahaja.

Rata-rata veteran yang telah berkhidmat selama itu dan pernah turun ke medan perang kebiasaannya mempunyai kemungkinan yang amat tinggi untuk menghidapi Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD). PTSD biasa berlaku pada individu yang melihat sesuatu yang mengejutkan atau terlampau menakutkan. Onada walau bagaimanapun tidak menunjukkan simptom PTSD yang nyata.

Pada pendapat saya biarpun saya bukanlah seorang pakar psikologi keteguhan Onada yang berpegang teguh pada segala ajaran beliau sewaktu di sekolah perisikan selain daripada keupayaan beliau yang amat tinggi untuk meyakinkan dirinya sendiri yang bahawa peperangan belum tamat dan apa yang beliau lakukan ini ialah untuk maharaja dan negara Jepun menghalang PTSD meninggalkan kesan yang mendalam pada beliau.

Beliau masih mampu meneruskan hidup secara normal malah beliau juga sempat berkahwin. Kemampuan mental yang mampu dicapai oleh Onada ini adalah amat-amat benar mengagumkan jika dari sudut psikologinya.

Rujukan.
Deacon, Richard (1986). A History of the Japanese Secret Service.
https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/csi-studies/studies/vol46no3/article07.html
https://www.theguardian.com/world/2014/jan/17/hiroo-onoda-japanese-soldier-dies
http://www.latimes.com/local/obituaries/la-me-hiroo-onoda-20140118-story.html
http://www.bbc.com/news/world-asia-25772192
http://www.japanprobe.com/2006/11/29/wife-of-no-surrender-soldier-becomes-president-of-conservative-womens-group/