60 MELAYU SANGAT BAGUS GAGAL BENTANGKAN HUDUD
33 pemikir Islam tolak kenyataan 25 tokoh Melayu terkemuka
MEMORANDUM DI DALAM Seramai 33 orang pemikir Islam
terdiri daripada ahli akademik dan pemimpin badan bukan kerajaan (NGO)
menyatakan pendirian menolak kenyataan dikeluarkan oleh 25 tokoh Melayu
terhadap undang-undang dan pentadbiran Islam di Malaysia.
Presiden
Majlis Perundangan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul
Hamid berkata, kritikan yang dilontarkan 25 tokoh Melayu tersebut tidak
banyak membantu dalam menganjurkan perbincangan dan perdebatan mengenai
isu-isu terbabit kerana terlalu umum untuk diulas.
“Misalnya
mereka mendakwa undang-undang Kesalahan Jenayah Syariah di Malaysia
adalah bercanggah dengan prinsip-prinsip perundangan Islam dan mencabuli
hak-hak kebebasan yang penting.
“Perkara
ini serius kerana ia mencerminkan sejauh mana kecekapan kerajaan
negeri, penasihat perundangan negeri dan Peguam Negara. Bagaimana mereka
boleh meluluskan undang-undang yang bercanggah dengan prinsip-prinsip
Islam?,” katanya pada sidang media, Isnin.
Perkara
berkenaan disuarakan sebagai mengulas tindakan 25 tokoh Melayu
terkemuka tanah air yang meminta jalan penyelesaian dicari bagi
menangani pelbagai pertikaian berterusan mengenai kedudukan dan
pelaksanaan perundangan Islam di negara ini.
BERIKUT KAMI SIARKAN SEPENUHNYA MEMORANDUM TERSEBUT
MEMORANDUM PENDIRIAN PEMIKIR ISLAM TERHADAP PANDANGAN 25 TOKOH MELAYU MENGENAI UNDANG-UNDANG SYARIAH
15 Disember 2014
Kami
bersetuju dengan pandangan yang disuarakan oleh 25 tokoh Melayu
terkemuka tanah air bahawa jalan penyelesaian perlu dicari bagi
menangani “pelbagai pertikaian yang berterusan mengenai kedudukan dan
pelaksanaan perundangan Islam di negara ini.” [The Star, 8 December
2014: Need for a consultative process]
Pertikaian
itu berpunca daripada ketegangan yang lahir daripada marginalisasi
undang-undang dan pentadbiran Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan
sebagai perkara Negeri yang mempunyai bidang kuasa yang sangat terbatas.
Ia bercanggah dengan hasrat orang Islam, yang merupakan majoriti
penduduk, untuk hidup di bawah undang-undang Syariah.
Dalam
tinjauan Pew Research Center di seluruh dunia pada 2013, ia mendapati
“peratusan besar Muslim di banyak negara mahu undang-undang Islam
(syariah) dimaktubkan sebagai undang-undang rasmi di negara mereka
tetapi cuma dilaksanakan ke atas penduduk Islam sahaja. 86% penduduk
Muslim di Malaysia dan 72% di Indonesia yang ditemubual dalam tinjauan
tersebut mahu undang-undang syariah dilaksanakan di negara mereka.
25
tokoh Melayu terkemuka di negara ini memperakui hasil penemuan Pew
berkenaan apabila mereka menulis: “Sebagai orang Islam, kami mahu
melaksanakan hukum Islam lebih daripada undang-undang sivil, demi
memenuhi standard tertinggi kehakiman kerana ia mencerminkan keadilan
Tuhan”.
Orang
Islam percaya mereka dituntut untuk menjalani kehidupan mengikut ajaran
yang ditetapkan oleh syariah; mengamalkan perkara yang baik dan
menjauhkan perkara mungkar demi menegakkan keadilan. Lebih seribu tahun
sebelum kedatangan kolonialisme Barat, undang-undang Syariah memainkan
peranan penting dalam kehidupan orang Islam dan dalam pentadbiran
negeri.
Kolonisasi
masyarakat Islam oleh kuasa Barat membawa kepada peminggiran sistem
perundangan Islam. Bidang kuasanya terbatas kepada isu-isu perundangan
berhubung kekeluargaan dan hal-hal perkahwinan. Ia tidak mempunyai
sebarang peranan dalam undang-undang awam, perdagangan, perniagaan,
hubungan industri dan aktiviti lain yang penting kepada kehidupan
manusia. Oleh itu, sukar bagi perundangan Islam untuk berkembang dalam
usaha memenuhi cabaran kemodenan.
Berhubung
kesan kolonialisme ke atas perkembangan undang-undang Syariah Islam di
negeri-negeri Melayu, pakar pendidik British R.J. Wilkinson menulis:
“Tidak diragui Undang-undang Islam akan menjadi undang-undang di Malaya
jika undang-undang British tidak campur tangan untuk menghalangnya”
Tidak
ada negara yang boleh mengabaikan hasrat sebahagian besar rakyatnya
tanpa kesan buruk terhadap kestabilan dan keamanan. Kita perlu mencari
jalan untuk memenuhi tuntutan orang Islam terhadap pelaksanaan
undang-undang Syariah dalam kerangka kerja perlembagaan yang demokrasi
tanpa mencabuli hak-hak golongan rakyat minoriti.
Sehubungan
itu, Kerajaan perlu menubuhkan satu jawatankuasa tertinggi untuk
menyemak semula Perlembagaan Persekutuan kita dan menyarankan pindaan
untuk memasukkan segala keperluan penduduk Islam serta menegakkan
hak-hak golongan minoriti di negara ini. Perlembagaan bukanlah sesuatu
yang tidak boleh di ubah. Ia merupakan dokumen kehidupan dan perlu
berkembang selaras dengan perubahan yang diinginkan oleh rakyat.
Jawatankuasa
berkenaan perlu terdiri daripada pakar-pakar Islam dan bukan Islam
mengenai undang-undang Perlembagaan, undang-undang Syariah Islam dan
bidang-bidang lain yang berkaitan dengannya. Selain menyemak semula
Perlembagaan Persekutuan, ia perlu mengetengahkan segala kelemahan yang
ketara dalam sistem perundangan Syariah semasa dan mengemukakan saranan
untuk menanganinya.
Kritikan
yang ditujukan kepada undang-undang dan pentadbiran Islam oleh 25 tokoh
Melayu terkemuka itu tidak banyak membantu dalam menganjurkan
perbincangan dan perdebatan mengenai isu-isu terbabit kerana ia terlalu
umum untuk diulas. Misalnya mereka mendakwa undang-undang Kesalahan
Jenayah Syariah di Malaysia “adalah bercanggah dengan prinsip-prinsip
perundangan Islam dan mencabuli hak-hak kebebasan yang penting..” Mereka
tidak memberikan sebarang bukti untuk menyokong dakwaan tersebut.
Dakwaan
itu adalah serius kerana ia mencerminkan sejauh mana kecekapan kerajaan
negeri, penasihat perundangan negeri dan Peguam Negara. Bagaimanakah
mereka boleh meluluskan undang-undang yang bercanggah dengan
prinsip-prinsip perundangan Islam?
Kami
terharu dengan inisiatif yang ditunjukkan oleh pesara penjawat awam,
hakim, diplomat dan kumpulan pejuang hak asasi wanita yang secara
terbuka membuat dakwaan mengenai ketidakadilan dan kelemahan dalam
undang-undang dan pentadbiran Islam di negara ini. Kami berharap mereka
akan menunjukkan keprihatinan yang sama terhadap isu-isu lain yang sama
pentingnya seperti jurang yang semakin melebar di antara golongan kaya
dan miskin, kemusnahan alam sekitar, kemerosotan nilai-nilai moral dan
etika, rasuah,
penyalahgunaan
kuasa dan isu-isu pentadbiran. Negara juga akan mendapat manfaat jika
mereka sudi berkongsi pengetahuan, pengalaman, kepakaran dan masa mereka
dengan pertubuhan masyarakat sivil demi menggalakkan keadilan,
perlindungan alam sekitar dan penyatuan rakyat.
Mohd Azmi Abdul Hamid,
Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysian ( MAPIM )
Sohibus Samahah Tan Sri Dr Hj Harussani bin Hj Zakaria,
Mufti Negeri Perak D.R
Sohibus Samahah Datuk Dr Wan Salim Mohd Nor,
Mufti Negeri Pulau Penang
Dato' Wan Mohamad Dato' Syeikh Aziz,
Mantan Ketua Pengarah Director, JAKIM
Datuk Syeikh Mohd Nor Mansur Al Hafiz,
Mantan Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri Perak
Datuk Dr. Hj Awang bin Sariyan,
Ketua Pengarah, DBP
Prof. Dato' Dr. Ir. Wan Ramli bin Wan Daud,
Profesor Kejuruteraan Kimia, UKM
Prof. Dr. Tengku Mohd bin Tengku Sembok,
Pofesor Sains Komputer, Mantan Timbalan Naib Canselor Universiti Pertahanan Malaysia
Prof Ismail Mohd,
Profesor Matematik, UniMaP
Prof. Emer. Dr. Shaharir bin Mohammad Zain,
Profesor of Matematik, Mantan Timbalan Nain Canselor UKM
Dato Hj Sulaiman Abdullah,
Mantan Profesor Undang-undang UM
Datin Dr Mehrun Siraj,
Mantan Professor Undang-undang, Mantan Ahli Suruhanjaya SUHAKAM.
Prof Dr. Wan Mokhtar Wan Yusof,
Profesor Mikrobilogi UKM
Prof Dr. Khairuddin Omar,
Professor Sains Komputer UKM
Prof. Dr. Mohamed Aslam bin Mohamed Haneef,
Profesor Ekonomi UIAM
Prof. Dr. Mohd Sahaid Khalil,
Fakulti Kejuruteraan dan Senibina, UKM
Prof. Dr. Husna Azhari,
Fakulti Kejuruteraan dan Senibina, UKM
Prof. Dr . Mohd Nazari Ismail,
Dekan Fakulti Perniagaan dan Akaun, UKM
Prof Dr. Khairudin Omar,
Sains Komputer UKM
Prof Dr. Mohamed Aslam b. Mohamed Haneef,
Economis, UIAM
Prof. Madya Dr. Ahmad Shahbari @ Sobri b. Salamon,
Pengerusi Penasihat Syariah, Bank Islam
Prof. Madya Dr. Aidil Abd Hamid,
Microbiokemistri UKM
Prof. Madya Dr. Zaini Hamzah,
Saintis Nuklear, UiTM
Prof Madya Dr. Mat Rofa Ismail,
Professor in Etnomatematik, UPM.
Dr. Mohammad Alinor Abdul Kadir,
Pakar Matematik, Felo INSPEM,
Dr. Mohd Roslan Mohd Nor,
Setiausha
Agong Persatuan Ulama Malaysia, Timbalan Pengarah (Research &
Development), Akademi Pengajian Islam University Malaya,
Dr Halim Muhammady,
Naib Presiden WADAH, Pengarah Perunding Penyelidikan Bairuni, Mantan Ketua Jabatan Pengajian Quran, Fakulti Pengajian Islam UKM,
Hj Ahmad Awang,
Mantan Pengarah Pusat Islam, JPM
Hj Abdul Ghani Samsudin,
Pengerusi SHURA, Mantan Ketua Jabatan Sains Sosial, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.
Dinsman (Shamsuddin Osman),
Presiden PAKSI
Datin Aminah Zakaria,
Pengerusi SALIMAH, Mantan Pengetua Kolej Islam Klang,
Ir Hj Asari Daud,
Mantan Timbalan Pengarah JPS
Ir. Kassim Muhammad,
Mantan Pengarah JPS Negeri Perlis
Sumber :
Agendadaily.com
AMUKANMELAYU - Duk asyik berselisih pendapat.....sampi bila pun HUDUD tak dapat di laksanakan........