,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 3 October 2014

RON 95 TURUN SUB - SEE DIED 20 CENT


Mengurangkan SUBSIDI PETROL dengan ALASAN untuk mengurangkan DEFISIT bukanlah INISIATIF yang boleh diBANGGAkan oleh seorang PM.. Bukan SEMUA RAKYAT boleh diperBODOHkan seperti para penCACAInya.. Malah, pemBERIan BR1M kepada RAKYAT jugak bukanlah ALASAN yang LOGIK untuk meNAIKkan HARGA PETROL..
KeMARAHan RAKYAT bukan kerana mereka TIDAK pernah SUSAH berSAMA-SAMA Kerajaan UMNO/BN.. RAKYAT di NEGARA ini pernah mengalami keMELESETan EKONOMI pada akhir DEKAD 80-an dan pernah mengalami KRISIS EKONOMI pada TAHUN 1997/1998.. RAKYAT pada MASA itu PERCAYA bahawa MUSIBAH pasti akan berlalu jika PM BENAR-BENAR berBAKTI untuk mereka.. DS Najib belum pernah lagi diUJI sedemikian RUPA.. Tatkala Lahad Datu diCEROBOH dan TRAGEDI MH17 & MH370 pun EKONOMI NEGARA masih KUAT lagi.. Jika NEGARA mengalami KRISIS EKONOMI semula, sanggupkah anda berPMkan DS Najib pada MASA itu?
 
Apabila FOKOS rakyat 90% kearah PLOTIK dan Ahli Politik yang sentiasa menjadi "ARTIS" maka ramailah yang para MP yg jadi MENTERI  ini seperti mana 'BOSS'nya jugak TIDAK menyedari bahawa bukan dia seorang aje yang ada DATA.. IRONInya, Timbalan MENTERI ini terlalu 'NAIVE' hingga tak SEDAR bahawa ada seorang lagi INDIVIDU yang JAUH lebih MULIA daripadanya turut menyuarakan keGUSARan terhadap perkara yang berKAITan semalam.. DYMM Paduka Seri SULTAN Perak telah berTITAH seperti berikut,
"Apakah opsyen yang ada di kalangan pegawai awam mahupun swasta jika gaji tidak dapat menampung perbelanjaan hidup harian? Majoriti yang berada dalam kategori ini sebenarnya tidak mahu melakukan rasuah. Bilangan yang tergolong dalam kategori ini akan semakin bertambah jika formula berkesan tidak diperkenalkan terutama memberikan fokus kepada aspek-aspek perumahan, makanan, pengangkutan serta khidmat kesihatan dan rawatan perubatan yang kosnya semakin hari semakin meningkat,
DYMM SULTAN Nazrin berTITAH bahawa DATA Laporan Model EKONOMI Baru telah menunjukkan, 
- 80 peratus isi rumah di negara ini berpendapatan KURANG daripada RM5,000 sebulan; 

- 40 peratus isi rumah berpendapatan KURANG RM2,000 sebulan manakala 78.6 peratus penyimpan KWSP berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan.
- Sementara tahap keupayaan pelaburan dalam kalangan majoriti bumiputera boleh dimanifestasikan dengan data yang menunjukkan 75 peratus penabung Amanah Saham Bumiputera memiliki purata tabungan hanya RM 611 seorang
Kita tersangat-sangat terINGIN berTANYAkan kepada Timbalan MENTERI tadi.. Apakah DATA yang diDEDAHkan oleh DYMM Tuanku SULTAN itu jugak meRUJUK kepada DATA yang menunjukkan 70% PETROL berSUBSIDI diGUNAkan golongan berpendapatan TINGGI dan sederhana TINGGI yang mempunyai kenderaan berKUASA BESAR? Dengan KATA lain, apakah Timbalan MENTERI menyatakan RAKYAT semakin MEWAH hingga SUBSIDI PETROL perlu diKURANGkan? Walhal DYMM Tuanku SULTAN pulak meLAHIRkan keBIMBANGan bahawa RAKYAT kini semakin terHIMPIT sebab pengAGIHan EKONOMI kerajaan TIDAK seIMBANG?
Mungkin sebab itulah kenyataan SINIS oleh TUN DR. Mahathir berHUBUNG keNAIKkan HARGA PETROL pun GAGAL diFAHAMi oleh kerajaan.. KATA beliau,
"Minyak cukup murah di sini (Malaysia). Di negara yang keluar minyak macam di Arab pun lebih tinggi harga dia, macam mana kita boleh jual murah? Itu yang orang curi minyak kita. Hari-hari orang curi,
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Rabu mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter, berkuat kuasa 12.01 pagi Khamis.

Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

Dr Mahathir berkata pengurangan subsidi minyak itu tidak boleh dikaitkan sebagai faktor utama berlakunya kos peningkatan sara hidup.

"Kos mesti meningkat sepanjang masa. Kita tidak boleh minta gaji dinaikkan dan kos diturunkan. Gaji minimum pun sudah naik kepada RM900. Kos untuk mengeluarkan barang meningkat kerana gaji dinaikkan," katanya.

Apa jadi pada Pemerintah Melayu? Umno di keduduan sangat lemah sementara PAS pula sudah berada di hujung perjalanan dan mungkin  akan menerima naib seperti HAMIM dan BERJASA. PAS dan UMNO di lihat terlalu amat lemah dan tidak boleh nak pulih semula, nak jadi kerajaan Melayu ini. Apa dah jadi? Dulu kita menguasai IMEGRAN dan mereka terasa terhutang budi dengan kita  tetapi kini mereka mula hendak menadi TUAN kepada Melayu yang sudah hilang sifat Ketuanannya. Ironinya dari sudut sejarah "Orang Melayu yang suka berselisih pendapat dan suka berpecah seaakan sudah tidak ada peluang lagi untuk MENJAGA Tanah Airnya sendiri.
Dasar telinga tebal Naib sudah tidak menangkap lagi ungkapan SINIS dan SINDIRan TUN DR. Mahathir dalam menyuarakan sesuatu perkara.. RAKYAT lebih BIJAK untuk memahaminya berBANDING para MENTERI2 DS Najib.. Mungkin DS Najib patut INGAT semula kenyataan TUN DR. Mahathir semasa meLANCARkan BIOGRAFI ISTERInya beberapa TAHUN dahulu?
HE!HE!HE! Apa pun, TITAH DYMM Tuanku SULTAN Nazrin dan kenyataan SINIS oleh TUN DR. Mahathir hanya mereka yang mengGUNAkan OTAK sahaja yang memahaminya.. Kita TIDAKlah KATA bahawa Timbalan MENTERI yang SIJILnya berJELA dari IPT Australia itu kena 'SCAN' OTAK di HOSPITAL.. Yang NYATAnya, itulah 'STANDARD' pemikiran para MENTERI DS Najib dan para 'PUNAH-Sihat'nya itu! - Wallahualam..
 
 
HATI MELAYU - Apabila telinga menjadi KUALI .....................