TAHALUF SIYASI Lebai-Lebai DUNGU PAS sudah sepatutnya menjadi HARAM kepada UMAT ISLAM..
Sana-sini Lebai-Lebai DUNGU PAS ber'KOMPANG' mengatakan yang
KERJASAMA PARTI mereka dengan PKR dan DAP La'anatullah ialah TAHALUF
SIYASI iaitu boleh diKATAkan sebagai HARUS.. IRONInya,
yang beriya-iya mengatakan sedemikian pada HARI ini bukan golongan
ULAMA dalam PAS pun sebaliknya golongan 'ULAR dalam SEMAK' yang
sebenarnya langsung tak LAYAK jadik IMAM SOLAT apatah lagi nak dipanggil
'USTAZ'.. Namun, dalam PAS, SEMUAnya boleh berlaku.. Apatah lagi PAS sendiri telah meLIBERALkan PARTI mereka sendiri..
Walau pun Lebai-Lebai DUNGU PAS menCANANGkan di sana-sini yang mereka berTAHALUF SIYASI dengan PKR dan DAP La'anatullah sebagai HARUS bagi menghadapi MUSUH yang SAMA (UMNO tentunya).. Namun begitu, dalam KONTEKS yang lebih luas, TAHALUF SIYASI ala-ala PAS ini boleh diHUKUMkan sebagai HARAM.. Dalam KONTEKS yang lebih luas, RAMAI ULAMA-ULAMA yang menolak langsung TAHALUF SIYASI ini serta mengHUKUMkannya sebagai HARAM seperti Sheikh Muhammad Qutb dan al-Syeikh al-Imam Abu Nasr Muhammad bin Abdullah..
Mereka memutuskan sedemikian kerana meRUJUK kepada FIRMAN Allah SWT,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا
تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ
بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ
لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (51) فَتَرَى الَّذِينَ فِي
قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ
تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ
أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ
نَادِمِينَ (52)
MAKSUDNYA: "Hai orang-orang yang
beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi
pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi
sebahagian yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi
pemimpin, Maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka.
Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya
(orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani),
seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah
akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan
dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa
yang mereka rahasiakan dalam diri mereka."
Dengan meRUJUK kepada FIRMAN tersebut, HUJAH mereka ialah KERJASAMA
POLITIK antara PEMIMPIN ISLAM dengan orang-orang KAFIR akan menJAUHkan
lagi orang-orang ISLAM daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan
sebarang jenis Wala' kepada kepada ahli KITAB yang mempunyai AKIDAH yang
hampir SAMA dengan ISLAM, apatah lagi Wala' kepada orang-orang KAFIR
yang AKIDAH mereka langsung tidak SAMA dengan AKIDAH UMAT ISLAM..
Namun demikian, ULAMA yang mengHUKUMkan HARUS berTAHALUF SIYASI pulak menJELASkan bahawa ianya perlu mematuhi SYARAT-SYARAT tertentu..
Al-Syaibani pula meletakkan 2 SYARAT untuk meminta BANTUan dengan bukan ISLAM:
1-
Boleh meminta bantuan dengan syarat non muslim boleh dipercayai, di
mana kita merasa aman apabila berperang dengan mereka dan tidak
menimbulkan fitnah bersama mereka.
2-
Hukum Islam yang dominan ke atas mereka, dengan kata lain… non muslim
itu golongan yang lemah, dan jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.
Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berPENDAPAT:
Tidak ada masalah meminta BANTUAN dengan
bukan ISLAM selagi mana ISLAM lebih KUAT dan DOMINAN, tetapi MAKRUH
meminta BANTUAN ketika bukan ISLAM lebih DOMINAN dan KUAT..
PENDAPAT AL-Karabisi, boleh meminta BANTUAN orang bukan ISLAM apabila mereka:
1- Tiada SYAUKAH
2- Berada bawah pemerintahan atau undang-undang ORANG ISLAM
3- Tidak memberi mudarat kepada orang Islam
BEZAnya di sini ialah SYARAT untuk berCAMPUR dengan mereka ialah apabila:
1- Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita;
2- Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti,
Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini tidak mendatangkan MUDARAT
kepada UMAT ISLAM. Sekiranya wujud suasana begini ianya adalah HARUS..
Tahaluf siyasi: Hukum & syarat menurut Muhamad Ahmad Rasyid
RUKUN PERTAMA:
Meminta bantuan bukan Islam
seperti meminta bantuan negara non muslim, parti non muslim dan
kumpulan-kumpulan bukan Islam adalah TIDAK DIHARUSKAN dengan dalil-dalil
yang jelas. Namun begitu HARUS meminta bantuan individu non muslim
sekiranya ada isyarat yang menunjukkan kepada amanahnya.
Hadis-hadis sahih;
1- Dalam Sahih Muslim adalah
menceritakan tentang seorang musyrik mahu menyertai Rasulullah dalam
peperangan ke Badar, Nabi bertanya sekiranya dia telah Islam, dia
menafikan keislaman, Nabi meminta dia balik dan bersabda bahawa baginda
tidak akan meminta tolong dengan seorang musyrik.
2- Dalam satu peperangan yang tidak
dinyatakan nama peperangan tersebut oleh perawinya, baginda berkata
bahawa tidak akan meminta bantuan orang-orang musrik untuk memerangi
orang-orang musyrik yang lain.
3- Dalam Riwayat Abu Yusof al-Qadhi, bahawa Rasulullah saw meminta bantuan dengan orang Yahudi bani Qainuqa’.
Larangan dalam hadis pertama adalah
jelas. Al-Syaibani mentakwilkan hadis pertama dengan mengatakan larangan
itu kepada mereka yang tidak berada dalam pemerintahan Rasulullah dan
mereka tidak berperang di bawah payung Rasulullah. Sekiranya begitu
sifatnya, makruh meminta bantuan daripada mereka.
Al-Syaibani tidak meletakkan hukum umum
dalam isu MAKRUH meminta tolong daripada orang-orang kafir, tetapi
menjadikannya sebagai pandangan seorang ketua orang-orang Islam.
Rasulullah saw didatangi dengan 700 orang Yahudi Bani Qainuqa’ yang
sedia berperang dengan Rasulullah dalam peperangan Uhud, tetapi ditolak
oleh Rasulullah dengan alasan, baginda tidak mahu meminta bantuan
orang-orang musyrik. Dalam hal ini, al-Syaibani berpendapat, penolakan
Rasulullah disebabkan kebimbangan bagainda dengan perasaan rendah diri
dan rasa terhina tentera-tentera Islam yang lain, sebab itulah Baginda
menolaknya. Sekiranya seorang ketua muslimin itu berpendapat tidak wajar
meminta bantuan orang kafir dibimbangi akan berlaku fitnah, wajarlah ia
menolaknya.
Dalil ini adalah jelas, kerana
setinggi-tinggi hukum meminta tolong dengan non muslim ialah HARUS
sahaja, tidak sampai WAJIB. Sebaik-baiknya pemimpin kena menjauhi dari
meminta tolong dengan non muslim. Abu Hanifah meletakkan syarat yang
sangat ketat tentang meminta bantuan dengan orang kafir, berdasarkan
Kisah Rasulullah pernah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ bagi memerangi
Bani Quraizah.
al-Syaibani pula meletakkan dua syarat untuk meminta bantuan dengan non muslim;
1- Boleh meminta bantuan dengan
syarat non muslim boleh dipercayai, di mana kita merasa aman apabila
berperang dengan mereka dan tidak menimbulkan fitnah bersama mereka.
2- Hukum Islam yang dominan ke atas
mereka, dengan kata lain… non muslim itu golongan yang lemah, dan
jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.
Bagi al-syaibani, meminta bantuan dengan
non muslim HARUS tetapi lebih kepada JARANG-JARANG BERLAKU dan dalam
keadaan pengecualian. Ini adalah pandangan tokoh-tokoh ilmuan feqh
termasuk tokoh-tokoh daripada kalangan pengikut Imam Hanafi dan
al-Tahawiah.
Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berpendapat;
Tidak ada masalah meminta bantuan dengan
non muslim selagi mana Islam lebih kuat dan dominan, tetapi makruh
meminta bantuan ketika non muslim lebih dominan dan kuat.
Pendapat Al-Karabisi, boleh meminta bantuan orang non muslim apabila mereka;
1- Tiada SYAUKAH
2- Berada bawah pemerintahan atau undang-undang ORANG ISLAM
3- Tidak memberi mudarat kepada orang Islam
Bezanya di sini ialah syarat untuk bercampur dengan mereka ialah apabila;
1- Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita;
2- Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti,
Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini
tidak mendatangkan mudarat kepada orang-orang Islam. Sekiranya wujud
suasana ini, minta bantuan mereka adalah HARUS.
Tidak HARUS meminta bantuan sekiranya
mereka mempunyai SYAUKAH, kerana mereka mungkin tidak akan berada di
bawah kuasa dan hukum kita, mereka tidak akan keluar untuk membantu kita
dan mengalahkan agama mereka, kita tidak akan merasa aman dengan
meminta pertolongan mereka, jadi tidak HARUS meminta pertolongan mereka.
Kita kembali kepada hadis Rasulullah yang tidak mahu meminta bantuan
orang kafir tadi.
Sementara peristiwa Rasulullah meminta
bantuan Yahudi Qainuqa’ untuk memerangi Yahudi Quraizah adalah kerana
Yahudi Qainuqa’ berada dalam jumlah yang sedikit dan tidak mendominasi
orang Islam.
Ibn Khuwaiz al-Basri al-Maliki
berpendapat Kitab Allah Taala secara jelas bertentangan dengan pandangan
Abu Hanifah yang mengharuskan hukum ini.
Firman Allah;
118. Wahai orang-orang Yang beriman!
janganlah kamu mengambil orang-orang Yang bukan dari kalangan kamu
menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan
berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan
apa Yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada
pertuturan mulutnya, dan apa Yang disembunyikan oleh hati mereka lebih
besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu
keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya (ali-Imran
3:118).
57. Wahai orang-orang Yang beriman!
janganlah kamu mengambil orang-orang Yang menjadikan ugama kamu sebagai
ejek-ejekan dan permainan – dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab
sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi
penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar
orang Yang beriman (al-Maidah 5:57).
Kedua-dua ayat ini dengan jelas menunjukkan larangan menyokong dan membantu orang kafir.
Ustazah Norsaleha Mohd Salleh,
Ketua Wanita ISMA
Ketua Wanita ISMA
HUDUD - Hanya tinggal kenangan tika bersama Almarhum Ustaz Harun |
Dalam KONTEKS Lebai-Lebai DUNGU PAS pulak sebenarnya malas nak BERGURU dan akhirnya mereka terjebak dengan ULAMAK POLITIK, dan amat jelas inilah wajah ULAMAK-ULAMAK yang terbaik dari kalangan orang-orang yang tidak berilmu. Dan lebih malang lagi bila ULAMAK-ULAMAK UMNO gagal mematahkan hujah-hujah mereka ini. Tapi Lebai-Lebai DUNGU PAS ini sebenarnya sering menjauhkan diri, takut kepada ULAMAK-ULAMAK yang tidak berpolitik dan MENJAUHI dunia.
Lebai-Lebai DUNGU PAS ini kebanyakkannya dan berlatarbekakangkan dan berasal dari Pengajian Kebangsaan dan Ilmu Ugamanya di pelajari atau di masukkan terkemudian, Lebai-Lebai DUNGU PAS ini juga sedang mencari atau membentuk IDENTITI diri didalam PAS itu sendiri, mereka ini kalau di lihat sudah banyak keduniaan walau pun mendapat pendidikan awal dari Sekolah Agama dan mereka ini berkawan baik dengan orang-orang lama atau orang-orang dari PKR atau DAP atau bekas-bekas Ahli UMNO yang telah di singkir dari UMNO.
Mereka inilah sebenarnya Kumpulan Leberal dalam PAS dan BERSELINUG DI SEBALIK JUBAH TOK GURU. Mereka ini dengan jelas diKUASAi oleh PKR dan DAP La'anatullah dan bukannya mereka yang berKUASA. Kita LIHAT sendiri dalam ISU MB Selangor yang mana menyaksikan PAS boleh berKUASA di Selangor tetapi terpaksa mengalah kerana TEKANAN oleh PKR dan DAP La'anatullah.. AKIBATnya RAMAI PEMIMPIN yang diangkat oleh mereka sendiri sebelum ini telah terANIAYA HASIL penyelewengan TAHALUF SIYASI ini.
Mereka inilah sebenarnya Kumpulan Leberal dalam PAS dan BERSELINUG DI SEBALIK JUBAH TOK GURU. Mereka ini dengan jelas diKUASAi oleh PKR dan DAP La'anatullah dan bukannya mereka yang berKUASA. Kita LIHAT sendiri dalam ISU MB Selangor yang mana menyaksikan PAS boleh berKUASA di Selangor tetapi terpaksa mengalah kerana TEKANAN oleh PKR dan DAP La'anatullah.. AKIBATnya RAMAI PEMIMPIN yang diangkat oleh mereka sendiri sebelum ini telah terANIAYA HASIL penyelewengan TAHALUF SIYASI ini.
Sebenarnya, TAHALUF SIYASI Lebai-Lebai DUNGU PAS sudah menjadi HARAM kerana memBELAKANGi kePENTINGan UMAT ISLAM sendiri.. Namun, nak KATA apa lagi kalau Lebai-Lebai DUNGU dalam kePIMPINan mereka sendiri tak boleh BUKA MULUT dan lebih sibuk nak menJATUHkan pihak yang seAGAMA dengan mereka..
Usahkan nak memPERJUANGkan HUDUD, nak mengangkat ISLAM pun Lebai-Lebai DUNGU PAS ini dah tak MAMPU.. Kalau kita RUJUK kepada SIRAH kePIMPINan ISLAM dahulu, sepatutnya Lebai-Lebai DUNGU PAS ini diPERANGi kerana telah memperGUNAkan ISLAM untuk menJATUHkan ISLAM itu sendiri..
Dalam SOAL ini, MAJLIS FATWA Kebangsaan dan MAJLIS RAJA-RAJA wajar
memutuskan bahawa TAHALUF SIYASI sebegini diHARAMkan segera sebelum
lebih BANYAK lagi keMUDARATan yang di bawa oleh mereka terhadap ISLAM.. ....Wallahualam..
AMUKANMELAYU - Kita tak rugi apa-apa jika menjauhi PAS.....jangan biarkan minda anda terperangkap dengan ULAMAK POLITIK.
AMUKANMELAYU - Kita tak rugi apa-apa jika menjauhi PAS.....jangan biarkan minda anda terperangkap dengan ULAMAK POLITIK.