,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 10 December 2015

Tunku Jalil - KASIHNYA KERABAT Hajat Yang TAK KESAMPAIAN




6 Personaliti  dan  Kebaikan Almarhum Tunku Abdul Jalil Yang Jadi Sanjungan Rakyat AlFatihah


Ya Allah Inilah Nota TERAKHIR Arwah Tunku Jalil Hajat Yang TAK KESAMPAIAN Sebelum Mangkat
Tuanku Jalil di pembaringan

Nota TERAKHIR Arwah Tunku Jalil Hajat Yang TAK KESAMPAIAN Sebelum Mangkat

Ya Allah Inilah Nota TERAKHIR Arwah Tunku Jalil, Hajat Yang TAK KESAMPAIAN Sebelum Mangkat

Ya Allah ! Sedihnya kami baca hajat terakhir beliau sebelum mangkat. Mampu mengalirkan air mata. Alfatihah


Sultan%2BJohor%2Bkna%2Bcium%2Btgn%2BSult

 

Kasihnya Ayahanda

 
Rindunya Bonda


Kemanjaan

Kongsi derita

Memahami


Tinggal Kenangan

Sayu dalam derita yang tak tertanggung

Penghormatan Terakhir

Derita yang di redhoi

Makam Di Raja

Air Mawar membasuh derita

Kerinduan

Nota Terakhir Tunku Jalil….Cinta Yang Tidak Kesampaian


Maybe ramai tak kenal lagi dengan beliau, maka hari ini I olls nak perkenalkan
seorang ahli kerabat diraja Johor, Y.A.M Tunku Abdul Jalil Iskandar ibni Sultan Ibrahim Ismail.
Orangnya tinggi lampai, badan agak kurus, tapi muka beliau sangat komersial. Biasalah, family kerabat Johor memang segak segak belaka.
Kalau tak salah, sejak dahulu lagi, empayar kerajaan Johor yang hebat telah menjalinkan banyak hubungan diplomatik dengan kerajaan Belanda dan British untuk tujuan perlindungan, perdangan dan sebagainya.
Dan disebabkan itu, ramai putera-putera Johor yang bernikah dengan puteri dan golongan bangsawan daripada dua kerajaan Barat ini. Sebab itulah lani cucu cicit depa semua hemsem memsem.
Tunku Jalil ialah adinda kepada Tunku Ismail Idris. Beliau ialah anakanda ke empat daripada 6 adik beradik kepada ayahandanya Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail dengan Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofia.

Fakta%2Bmengejutkan%2Bmengenai%2BTunku%2
Laporan Harian Metro mengenai Tunku Jalil:
Kuala Lumpur: Saya dalam peringkat mengenali hati budi seorang gadis berhijab, kata Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Iskandar Sultan Ibrahim, 24, sekali gus menafikan dakwaan seorang selebriti yang mengaku mempunyai hubungan rapat dengannya.

Sebelum ini, anak keempat Sultan Johor, Sultan Ibrahim dan Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah pernah dikaitkan dengan artis kelahiran program realiti televisyen seperti dicanang wanita berkenaan kepada media, awal tahun ini.
Ketampanan yang terserlah pada Keluarga Di Raja ini

Sekiranya saya ingin memilih pasangan hidup, wanita itu perlu memiliki  ciri-ciri istimewa terutama menghormati ibu bapa dan perlu memahami diri saya.
Mengenai gadis berkenaan, dia kini berada di luar negara kerana bekerja di sana, katanya enggan mengulas lanjut mengenai maklumat terperinci mengenai gadis berkenaan dalam satu kenyataannya kepada Metro Ahad


Al-Fatihah buat Almarhum Tengku Abdul Jalil Sultan Ibrahim yang kembali ke rahmatullah sebentar tadi.

Semoga Allah mencucuri rahmat dan rahimNya ke atas roh almarhum. Berikut ialah catatan terakhir Tengku Jalil pada 30 November lalu:



2015-12-06_020131.jpg





TG-Jalil2.jpg



Tunku laksamana johor Tunku Abdul Jalil dan Baginda Tuanku Sultan ibrahim sultan Iskandar bemain hide n seek.power .Daulat Tuanku





12195887_841508742613957_691206013602605




jalil.jpg

 

Menurut info, jenazah allahyarham akan disemadikan di Makam Diraja Mahmodiah selepas waktu zohor esok.

Allahummaghfirlahu warhamhu wa’afihii wa’fu’anhu..



“Ya Allah, ampunilah dosanya, berilah rahmatMu ke atasnya, sejahtera dan maafkanlahnya.”

Semoga dilimpahi Allah akan rohnya dengan kerahmatan dan belas kasihanNya serta digolong bersama para anbiya’, siddiqin, shuhada dan salihin. Al- fatihah.. Aamiinin

“Ya Allah, ampunilah dia, dan kasihanilah dia dan sejahterakanlah serta ampunilah dosa kesalahan dia”



2015-12-06_025926.jpg


11201900_789587101139455_447881437525013

Johor Bahru: Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim, 25, mangkat di Hospital Sultanah Aminah (HSA), di sini, kira-kira 7.11 petang, hari ini, akibat sakit kanser hati yang dihidapi baginda sejak Disember tahun lalu.
Yang Dipertua Majlis Jumaah Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata, jenazah putera keempat Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar itu akan dikebumikan di Makam Diraja Mahmoodiah selepas waktu Zuhur hari ini.
 
Mulai 9 pagi esok, kita memberi peluang kepada rakyat jelata untuk beri penghormatan terakhir di Bilik Singgahsana Istana Besar dan minta kerjasama rakyat untuk berpakaian bersesuaian, sopan dan orang Melayu memakai songkok hitam dengan lilitan putih.

Tidak dibenarkan untuk merakam gambar, ini pengebumian separa rasmi kerajaan dan tiada cuti umum diumumkan dan tempoh berkabung bagi kakitangan kerajaan adalah selama tiga hari dan istana selama tujuh hari.
Bendera negeri perlu dikibar separuh tiang selama tiga hari dan semua aktiviti hiburan ditangguhkan, selain dikurangkan, katanya pada sidang media di Bukit Timbalan, di sini, malam tadi.


 
Ketika menghembuskan nafas terakhir, semua kaum kerabat berada di sisi Tunku Abdul Jalil termasuk Sultan Johor dan Permaisuri Johor Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris Shah serta anakanda yang lain.

Jenazah terlebih dulu dimandi dan dikafan serta disolatkan di Istana Bukit Besar sebelum diusung dengan menggunakan pedati khas ke makam diraja.
Orang awam lelaki yang ingin menziarahi upacara pemakaman berkenaan dikehendaki memakai baju Melayu teluk belanga berwarna putih, bersamping hitam tidak bercorak, songkok hitam yang berlilit kain putih.

Bagi lelaki bukan Islam pula dikehendaki memakai sut hitam, bersongkok dan berlilit putih di lengan manakala bagi wanita Islam perlu memakai baju kurung teluk belanga berwarna putih dan berkain batik.
Wanita bukan Islam pula dikehendaki memakai pakaian yang sopan dan tidak menjolok mata


Istiadat Pemakaman DiRaja.
7-9am: Jenazah akan di mandikan dan di kapankan di istana besar.
9-11am: utk org awam
11-12.30pm: vip, raja2
1.00pm: solat zohor n jenazah
1.15pm: diusung ke makam.
1.45pm: istiadat pemakaman di mahmodiah.
Pakaian baju melayu putih. Sampin hitam. Berkabung 3 hari utk org awam dan 7 hari utk kerabat diraja.


Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali.
.
Ya Allah, ampunlah dosanya, limpahkan rahmat kepadanya, selamatkan dia dan ampunkan kesalahannya. Muliakan kedudukannya, luaskan tempat tinggalnya, mandikan dia dgn air, salji dan air sejuk. Bersihkannya daripada kekotoran dosanya sebagaimana dibersihkan pakaian yang putih dari segala kekotoran. Dan gantikan rumahnya dgn rumah yang lebih baik dan pasangan yang lebih baik. Masukkan dia ke dalam syurga dan lindungilah dia daripada azab kubur dan ujiannya serta jauhkan dia dari azab neraka.



Sumber: h2m9363

Katakata dan pesanan terakhir Almarhum Tunku Abdul Jalil sebelum meninggal dunia yang amat sayu dan menyayat hati


Bersama Nenda Tersayang
Inilah kata-kata dan pesanan terakhir Almarhum Tunku Abdul Jalil sebelum meninggal dunia yang amat sayu dan menyayat hati. Tak sanggup baca pula.

“Saya mungkin di hospital bila awak datang…” pesan akhir Tunku Jalil buat Faizdickie.

?cb=1448606240&a=2022Personaliti tanah air, Faizdickie atau nama sebenarnya Mohd Nasrul Faiz Abu Azal, 27, turut meratapi pemergian Almarhum Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil yang mangkat malam tadi.

Menerusi laman Instagramnya, Faizdickie menyatakan rasa kesal kerana tidak sempat meluangkan masa untuk melawat Almarhum Tunku Jalil ketika kesihatannya semakin tenat di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.
Jangan tunggu. Itu sahaja nasihat abang. Jangan tunggu. Kalau ada sesiapa yang patut anda jumpa, pergilah. You will never know, tulis Faizdickie sambil memuat naik sekeping gambar perbualan WhatsAppnya dengan Almarhum, dua minggu lalu.

tunku%2Bjalil4.jpg
Add caption


Menurut Faizdickie, dia sepatutnya menziarahi Almarhum di hospital, dua minggu lepas ketika menghantar anak buahnya ke Segamat, Johor Bahru.
Tetapi, oleh kerana kesuntukkan masa, Faizdickie tidak sempat untuk menziarahi Almarhum pada masa itu.

Tambah Faizdickie, Almarhum juga merupakan seorang insan yang kuat dan tabah kerana apabila setiap kali bertanya mengenai kesihatannya, Almarhum akan berkata, still surviving.

pesanan%2Btunku%2Bjalil.png
Add caption

Namun, pada 17 November lalu, apabila Faizdickie bertanya khabar menerusi Whatsapp, Almarhum menyatakan bahawa keadaannya semakin tenat.
Saya amat sedih dengan berita pemergiannya. Ralat sungguh hati abang. Dua minggu lepas saya sepatutnya melawat baginda selepas mengetahui bahawa Tunku sakit. Sebelum ni, setiap kali abang tanya pasal kesihatan Tunku, Tunku akan jawab ‘still surviving’. Tunku memang seorang insan yang kuat dan tabah.
Tapi, pada hari itu bila abang tanya, dia cakap dia tenat. Jadi, abang rancang hendak melawat dia masa hantar anak buah abang ke Segamat.
Tetapi malangnya, abang kesuntukan masa pada masa itu. Jadi, abang tidak sempat pergi melawat.
Membaca ayat terakhir di WhatsApp itu benar-benar menyedihkan saya. Tunku, anda berada di tempat yang lebih baik sekarang. Berehatlah Tunku Jalil,” tulis Faizdickie di laman Instagramnya.
Anakanda keempat Sultan Johor, Tunku Abdul Jalil Iskandar Ibni Sultan Ibrahim Ismail mangkat pada jam 7.11 malam Sabtu di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.
Tunku Abdul Jalil mangkat pada usia 25 tahun akibat kanser hati.
Sumber: Astroawani

JOHOR Southern Tigers's 
JOHOR Southern Tigers's photo.
JOHOR Southern Tigers

Kepada adikku yang dikasihi... Dalam banyak malam yang berlalu, inilah malam yang paling sukar untuk saya. Kita semua amat sayang dan rindukan kamu. Kamu yang sentiasa membuatkan kita tersenyum. Kamu juga kekuatan dan inspirasiku. Kamu punyai satu sifat yang kita tiada; jiwa yang penyayang dan rendah diri. 

Saya sayangkan kamu sepenuh hati dan sangat rindukan kamu. Kamu takkan dilupakan. Namamu akan dibawa oleh warisku. Senyumanmu adalah kekuatanku. Semoga Allah merahmatimu, adikku. Saya sentiasa sayangkan kamu.

DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor


Kasih Kekanda pada Adinda


To my beloved brother... Out of all the sleepless nights, tonight is the most difficult for me. We all love and miss you so much. You have been the one who always puts a smile on our faces. You are our strength and inspiration. You have the one quality that none of us possess; your humble, loving heart. 

I love you with all my heart and I miss you dearly. You will never be forgotten. Your name will be carried by my bloodline. Your smile will be my strength. May Allah bless you, little brother. Love you always.


HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Crown Prince of Johor

Catitan Bonda Zarith Sofiah Idris
A letter to my son, Jalil :

My darling Lil,
I know the only reason you wanted to be in hospital was because you were in great pain but that you really wanted to be home : 


you've been in too many hospitals too many times. But Allah, in His Infinite wisdom, placed you there so that we, your family, would spend as much time as we could with you. 

I have a thousand and one memories of you during your last days in this world. 


I remember, once, you closed your eyes and tears flowed onto your cheeks, as you fought the pain, and I held your left hand and I wept, trying hard not to make any sounds. I thought you could not see me cry because your eyes were closed but you knew, and you put your right hand over mine and you patted it, as if you were saying, "Don't cry, I am all right." 


I remember all the text messages you sent me. When I wrote that I was praying for you, you wrote back that you had prayed too, but that you had asked Allah to let you bear the burden of my worries. 


When I looked at your grave, my heart ached with pain. I watched your father and your brothers fill it up with earth while Boo and Inah stood near me. I looked at your brothers and counted three sons. Boo was beside me. There are five of you. Where was my fourth son? And then I realised it was you who was missing. I had forgotten you were beneath the mounds of earth. 


And I held up my hands and whispered "From You we come, and to You we return. I return to You, O Allah, my son."

May you be with the righteous, my son.

Warkah Buat Anakku, Jalil :

Mama tahu, satu satunya sebab Lil pergi kehospital adalah kerana Lil berada menanggung kesakitan yang amat sangat. Lil sebenarnya hendak kekal tinggal di rumah : 

Lil telah terlalu kerap ke hospital.
Namun Allah S.W.T., Yang Maha Mengetahui, menempatkan Lil disana agar kami, keluarga Lil, dapat meluangkan sebanyak masa bersama Lil.

Mama menyimpan seribu satu kenangan tentang Lil ketika Lil menghabiskan hari hari terakhir Lil di dunia ini.

Mama terkenang satu ketika sewaktu Lil memejam mata dan air mata menitis di pipi Lil, semasa Lil cuba melawan kesakitan yang ditanggung. 


Mama memegang tangan kiri Lil dan menangis. Mama mencuba sedaya upaya untuk menahan sedu sedan Mama dari kedengaran. Mama fikir, Lil tidak nampak Mama menangis kerana mata Lil pejam. Tapi Lil tahu. Lil meletak tangan kanan Lil diatas tangan Mama dan menepuk nepuk dengan perlahan, seolah berkata "Jangan menangis, Lil tidak apa apa."

Mama ingat semua mesej pesanan ringkas yang Lil hantar kepada Mama. Bila Mama mengatakan bahawa Mama telah berdoa untuk Lil, Lil membalas dengan mengatakan bahawa Lil juga telah berdoa dan memohon kepada Allah S.W.T. biarlah Lil yang menanggung semua kebimbangan Mama.


Bila mama melihat makam Lil, hati mama dipenuhi keperitan. Mama masih terbayangkan detik ketika Babah, abang dan adik Lil memenuhkan kubur dengan tanah sementara Boo dan Inah berdiri disisi Mama. Mama memandang kearah abang dan adik Lil, dan membilang hanya tiga anak lelaki. Boo disisi mama. Anak lelaki Mama lima orang. Dimana anak mama yang lagi seorang? Dan mama baru tersedar bahawa Lil yang tiada. Lil kini berada dibawah timbunan tanah itu. 


Dan pada ketika itu, mama menadah kedua tangan mama dan berbisik, 


"Sesungguhnya dariMu kami datang, dan kepadaMu jua kami kembali. Daku memulangkan kepadaMu, Ya Allah, anakku."

Moga Lil ditempatkan bersama mereka yang soleh.



AMUKANMelayu - Berderai airmata Patek Tuanku.......................Ampun Tuanku, patek memahami kesedihan yang sedang Tuanku deritai ini. Patek amat-amat merasainya kerana Patek telah terlebih dahulu merasainya. Patek kehilangan dua orang Putera patik berselang 5 tahun. Yang pertama anak bongsu patek kemalangan Jalanraya dan yang kedua anak kedua Patek meninggal yang penyakitnya seakan-akan sama dengan Al-Marhum Tengku Jalil, Anakanda Tuanku.......tapi bersabarlah Tuanku. Allah menguji pada hambanya yang mampu, kerana Allah lebih mengetahui.....