,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 13 November 2016

1MDB - Seorang Sahaja Yang Tidak Bersalah









SATURDAY, MARCH 14, 2015



1MDB: Ketua Juruaudit Negara Wajib Cepat


A Kadir Jasin

JIKA Ketua Juruaudit Negara (KJN), (Tan Sri) Ambrin Buang benar-benar berkuasa dan mempunyai kebebasan untuk menyiasat akaun 1MDB, beliau hendaklah dengan segera memecahkan ruyung sebelum maklumat dan bukti kering atau dirosakkan.

Inilah pendapat beberapa orang pakar undang-undang, kehakiman dan ekonomi veteran yang saya temui sejak tersiar berita mengatakan KJN telah diberi mandat “mengesahkan” akaun syarikat milik Kementerian Kewangan itu.

PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]


Mereka berkata, KJN dan pihak-pihak lain yang terbabit seperti Polis, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia dan Jawatankuasa Kira-kira Awam Parlimen (PAC) perlu menyelidik akaun dan urus niaga syarikat itu mulai tarikh penubuhannya sebagai Terengganu Investment Authority (TIA) pada 2008.

KJN perlu cepat menyiasat
Ini, kata mereka adalah kerana dari awal lagi TIA/1MDB telah mewujudkan pembiayaan melalui hutang (debt financing) dengan meminjam dari dalam dan luar negara dengan menggunakan khidmat orang tengah.

Mengikut sumber yang mengetahui dan mengenali rapat pengasas-pengasas TIA/1MDB, pinjaman permulaan syarikat itu sebanyak RM5 bilion dikatakan merosot sebanyak RM500 juta secara “misteri” dalam masa tidak sampai setahun.

Sumber-sumber itu percaya “orang misteri” Jho Low muncul dalam urus niaga TIA/1MDB sejak awal lagi dan menjadi “pemudah” perhubungan di antara pengasas-pengasas TIA/1MDB dengan pelabur, khususnya dari negara-negara Teluk.

Jho Low Orang Misteri 1MDB
Apabila (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak naik menjadi Perdana Menteri pada 2009, beliau mengubah TIA daripada syarikat kerajaan negeri menjadi syarikat pelaburan strategik negara dengan nama 1Malaysia Development Berhad.

Sejak itu peranan pihak-pihak yang mewakili negeri Terengganu dikatakan berakhir. Maka jadilah 1MDB syarikat milik negara di bawah Kementerian Kewangan.

Sumber-sumber itu menekankan bahawa Jho Low adalah “saksi utama” (prime witness) kalau pun bukan yang disyaki utama (prime suspect) dalam usaha menjejaki pengaliran wang (money trail) 1MDB.

PM Saksi Penting

Saksi-saksi lain, kata sumber-sumber itu bermula dengan Mohd Najib sendiri sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB diikuti oleh semua ahli lembaga penasihat, ahli lembaga pengarah dan pengurusan kanan sama ada mereka masih berkhidmat atau telah meletakkan jawatan.

Sumber-sumber itu berkata lagi, ramai anggota pengurusan kanan 1MDB telah meletak jawatan atau diberhentikan. Tentu ada sebab mereka meletak jawatan atau diberhentikan.

Juruaudit luar 1MDB yang ada sekarang (Deloitte) dan juruaudit yang ditamatkan khidmat (KPMG) juga berupa saksi penting. Mengapa khidmat KPMG ditamatkan masih menjadi misteri. 

Sumber-sumber itu menambah, adalah mustahil bagi sebuah syarikat besar dan berstruktur seperti 1MDB tidak meminitkan setiap keputusan dan tindakannya yang melibatkan jumlah wang begitu besar.

Kata mereka, adalah mustahil minit mesyuarat lembaga penasihat, lembaga pengarah dan exco 1MDB hilang atau tidak boleh dikesan kerana setiap orang yang terbabit dalam hierarki 1MDB menyimpan salinan masing-masing. Begitu juga dengan institusi-institusi kewangan yang memberi pinjaman kepada 1MDB.

Sumber-sumber itu mengatakan bahawa memang wujud pertalian istimewa di antara Perdana Menteri dan isi rumahnya dengan beberapa pembesar Arab dan Teluk seperti yang pernah didakwa  oleh isterinya, (Datin Paduka Seri) Rosmah Mansor. Jho Low dipercayai berperanan mengasaskan perhubungan itu melalui rakan-rakan kongsi beliau di negara-negara Arab dan Teluk.

Rosmah Akrab Dengan Pembesar Arab
Laman Web rasmi 1MDB mempamerkan dua orang kenamaan Teluk sebagai ahli Lembaga Penasihatnya, iaitu Sheikh Hamad Bin Jassim Bin Jabr Al-Thani, bekas Perdana Menteri dan Menteri Luar Qatar dan Khaldoon Khalifa Al Mubarak, Pengerusi Pihak Berkuasa Hal-Ehwal Eksekutif (Abu Dhabi Executive Affairs Authority) merangkap Ketua Pegawai Eksekutif & Pengarah Urusan, Mubadala Development Company. 
Turut dipamerkan sebagai anggota Lembaga Penasihat 1MDB ialah warganegara Perancis Bernard Arnault, Pengerusi Kumpulan & Ketua Pegawai Eksekutif syarikat fesyen dan arak antarabangsa, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton. (Lihat di sini)
Sumber-sumber itu berkata, pihak penyiasat juga perlu membuat pencerahan mengenai peranan T Ananda Krishnan “membiayai” 1MDB sebanyak RM2 bilion dan dakwaan mengenai kaitan di antara 1MDB dengan sebuah syarikat bernama SRC International Sdn Bhd.
Baru-baru ini tercetus dakwaan bahawa Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) telah “dipaksa” memberi pinjaman RM4 bilion kepada syarikat Kementerian Kewangan itu. Khabarnya, SRC International Sdn Bhd pada asalnya dimiliki oleh 1MDB.

KWAP pegang amanah pesara awam
Kemudian pada 12 Mac, tersiar berita mengatakan sebuah lagi syarikat milik Kementerian Kewangan berhutang besar dengan KWSP. Ini bukan dongengan seorang blogger, tetapi pengakuan terbuka Ketua Setiausaha Perbendaharaan, (Tan Sri) Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah.

Belau dilaporkan oleh akhbar The Sun sebagai berkata,  Pembinaan PFI Sdn Bhd yang dimiliki 99.9% oleh Kementerian Kewangan terhutang RM19.48 bilion kepada KWSP sehingga bulan Ogos 2014.

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2013 ia mencatat keuntungan bersih RM31.18 juta daripada pendapatan sebanyak RM1.11 bilion dengan harta bernilai RM26.66 bilion dan tanggungan RM26.6 bilion.

Soalnya, kalau syarikat ini adalah syarikat PFI (private financing initiative/inisiatif pembiayaan peribadi) mengapakah ia dimiliki oleh Kementerian Kewangan dan dibiayai oleh KWSP? Mohon maaf kalau soalan saya bangang (meminjam istilah Perdana Menteri).

Cerita Penglipur Lara

Pada 11 Mac, (Datuk Seri) Syed Ali Alhabshee, Ketua Umno Bahagian Cheras, menangkis dakwaan pembangkang bahawa kerajaan akan meminjamkan RM900 juta lagi kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB)

Beliau menafikan dakwaan Naib Presiden PKR Rafizi Ramli bahawa Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak akan menambah bantuan kepada 1MDB.

Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan dilaporkan mendakwa beliau mendapat maklumat bahawa hal itu telah dinyatakan oleh Mohd Najib sewaktu pertemuan dengan 160 Ketua Bahagian Umno Ahad lalu.

Rafizi mendakwa beliau mendengar daripada salah seorang Ketua Bahagian yang hadir dalam pertemuan tertutup itu.

Syed Ali: Dongeng Rafizi  jadi realiti
Syed Ali yang berupa salah seorang penganjur perhimpunan perpaduan baju merah itu menyifatkan dakwaan Rafizi sebagai "satu lagi cerita dongeng pembangkang."

Portal berita Malaysiakini memetik Syed Ali sebagai berkata: "Saya mencabarnya menamakan ketua bahagian Umno itu. Saya menafikan ini berlaku."

Maksudnya, sepanjang apa yang Syed Ali ketahui dan dengar di perhimpunan itu, Mohd Najib tidak memberitahu atau membayangkan yang kerajaan akan menyediakan bantuan kewangan tambahan RM900 juta kepada 1MDB.

Tak Sebut atau Tak Dengar?

Perdana Menteri tak sebut atau Syed Ali tak dengar? Mungkin Perdana Menteri sebut, tetapi Syed Ali tak dengar atau tak perasan.

Yang kita orang luar dengar, semua 160 Ketua Bahagian yang hadir sangat puas hati dengan penjelasan Presiden dan beliau tidak melayan pertanyaan dari bawah.

Sehari selepas Syed Ali melabelkan kenyataan Rafizi sebagai “satu lagi cerita dongeng pembangkang", kebenaran menjelma. Syed Ali silap, Rafizi betul.

Menteri Kewangan II, (Datuk Seri) Ahmad Husni Hazadlah dalam kenyataan di Parlimen pada 12 Mac mengesahkan yang kerajaan telah menyediakan kredit tunggu sedia (stand-by credit) RM950 juta untuk bantu 1MDB.

Beliau dilaporkan berkata, buat permulaan hanya RM60 juta akan digunakan bagi menampung aliran tunai (cashflow) syarikat kerajaan itu.

Saya tidaklah mahu mengatakan yang Syed Ali sudah kena kelentong atau tidak menyatakan kebenaran. Tetapi kekangan macam inilah yang menyebabkan maklumat kerajaan semakin hari semakin tidak diyakini.

Kepada Ahmad Husni saya ucapkan syabas dan terima kasih kerana akhirnya mengakui secara terbuka bahawa nisbah hutang (gearing ratio) 1MDB tidak lestari (unsustainable).

Cabaran Kepada Menteri Celik Ekonomi

Saya cabar dan gesa anggota kabinet yang celik ekonomi supaya bercakap benar. Saya tahu ramai anggota kabinet yang lebih tahu mengenai ekonomi, kewangan dan perniagaan berbanding Perdana Menteri.

Saya harap menteri celik ekonomi dan tahu hal perniagaan, termasuklah Timbalan Perdana Menteri, (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin, tidak terus membisu dan menjadi menteri tunggul.

Khusus mengenai Muhyiddin, beliau akan hilang kewibawaan dan akan mengecewakan ramai penyokongnya kalau beliau tidak terus tegas mengenai 1MDB, khasnya berkenaan penyelamatan (bail-out) syarikat itu.

Saya setuju dengan pandangan Ahmad Husni bahawa penyenaraian aset penjanaan elektrik 1MDB akan menyelesaikan sebahagian hutangnya. Tetapi saya kurang yakin dengan sambutan pelabur terhadap cadangan tawaran umum permulaan (IPO) 1MDB itu memandangkan kontroversi dan siasatan yang sedang dilakukan ke atasnya.

Saya sangat bimbang syarikat-syarikat dan tabung-tabung pelaburan berkaitan kerajaan (GLC/GLIC) seperti Khazanah, PNB, Tabung Haji, LTAT, KWSP dan KWAP akan dipaksa membeli saham 1MDB.

Kita sudah pun melihat bagaimana sukarnya 1MBD membayar balik RM2 bilion pinjaman kepada bank-bank tempatan, termasuk yang dimiliki PNB dan Kumpulan Wang KWSP.

1MDB Bukan Ibu Duit

Sebagai syarikat pelaburan strategik milik negara, 1MDB adalah berdaulat dan suci. Ia milik rakyat jelata. Kalau boleh, Insya-Allah, kita hendak jadikan ia sebagai legasi kejayaan.

1MDB tidak boleh dijadikan operasi gelap, operasi sembunyi-sembunyi atau operasi “fly-by-night” bagi membolehkan pihak-pihak tertentu, di dalam dan luar negara, membuat duit segara (fast bucks).

Hasil yang dijanakannya bukan untuk membiayai kerjaya politik atau menampung gaya hidup keluarga dan kawan rakan sesiapa. Ia adalah untuk rakyat jelata.

Kalau 1MDB adalah angsa yang bertelur emas, seperti kata Setiausaha Agong Umno, Tengku (dulu Teuku) Adnan Mansor, telur emas itu adalah untuk rakyat jelata. Cuma itik angsa Tengku Adnan itu berhutang besar dan tahun lalu rugi RM665.4 juta. Atau beliau terlepas cakap mengenai sesuatu yang sepatutnya rahsia mengenai 1MDB?

Kesimpulannya, apa yang Syed Ali Alhabshee tidak tahu dan Mohd Najib tidak beritahu, tidak semestinya Rafizi tidak tahu. Bila Rafizi tahu, ramai rakyat akan tahu.

Adalah amat berbahaya dan merugikan kalau orang Umno sendiri tidak tahu atau tidak berminat ambil tahu kerana percaya bulat-bulat kepada ketua nombor satu.

Jadi orang Umno, termasuk yang makan tak lalu, tidur tak lena dan mandi tak basah kerana rindu berahi kepada Presiden, perlu juga ambil tahu kalau mereka mahu parti mereka terus memegang teraju.


Wallahuaklam.


Bank Negara Cari Dua Bekas Pengarah Eksekutif 1MDB ini..


Friday, July 24, 2015

Bank Negara Malaysia (BNM) sedang mencari dua bekas pengarah eksekutif syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Casey Tang Keng Chee dan Jasmine Loo Ai Swan, bagi membantu siasatan di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953.

BNM dalam kenyataan mendedahkan butiran peribadi Tang, 50, yang beralamat di No. 112, Jalan 5/149G Taman Seri Endah, 57000 Kuala Lumpur.

Manakala Loo, 42, kali terakhir beralamat di 25, Jalan Seri Beringin 2, Damansara Heights, 50480 Kuala Lumpur.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kedudukan individu ini boleh menghubungi Bank Negara Malaysia di talian 03-26988044 sambungan 8544/7610 atau boleh membuat laporan di balai polis berdekatan," kata BNM dalam kenyataan di laman web rasmi dan media sosial Facebook, hari ini.

Tang merupakan pengarah eksekutif 1MDB bahagian pembangunan perniagaan secara kontrak tiga tahun berakhir Mac 2011 sebelum jawatan tersebut diambil alih Loo yang sebelum itu di bahagian strategi.

Bagaimanapun tiada ganjaran bakal diberikan Bank Negara kepada pemberi maklumat untuk mencari dua individu terbabit.


Laporan sebelum ini mendakwa Tang bekerja dengan ahli perniagaan Low Taek Jho dan pengarah tertinggi PetroSaudi International mendapatkan AS$500 juta wang berbentuk nota murabaha untuk 1MDB.

Sebahagian AS$260 juta wang daripada 1MDB digunakan Low membeli syarikat Utama Banking (UBG) Bhd, lapor The Edge Weekly sebelum ini.

Laporan pada 7 Jun lalu berkata, Tang dan ketua pegawai pelaburan 1MDB Nik Faisal Nik Kamil, yang ketika itu baru menyertai 1MDB, bekerja secara aktif dengan PetroSaudi dan Low semasa pengambilalihan UBG.

UBG merupakan syarikat kewangan bekas ketua menteri Sarawak Tun Taib Abdul Mahmud, namun dijual RHB Bank pada tahun 2007 dan meninggalkan hampir RM2 bilion tunai yang menarik minat Low membeli syarikat itu.

Manakala Loo baru-baru ini dipanggil Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam Negara (PAC) yang dikenal pasti sebagai setiausaha 1MDB untuk memberi keterangan selepas laporan awal Jabatan Audit Negara mendapati 1MDB menghadapi masalah di peringkat pelaburan.

Loo merupakan bekas pengarah eksekutif perundangan di UBG. Beliau berada dalam lembaga pengarah yang sama dengan Nik Faisal dan Jho Low.

1MDB kini menanggung hutang RM42 bilion, disiasat oleh pasukan petugas khas, PAC, dan audit negara kerana dakwaan menyalahguna dana kerajaan.

Pasukan khas juga meneliti dakwaan dana wang yang disalurkan sehingga ke akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Bank Negara diketuai gabenornya Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, selain Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Abu Kassim Mohamed sebagai anggota pasukan petugas khas.

Setakat ini tiga individu ditahan SPRM bagi membantu siasatan, terbaru pemilik syarikat perdagangan, Ariffin Ismail Shahlul Hameed, 28, yang ditahan reman empat hari bermula 27 Julai.

Turut ditahan pengarah urusan Ihsan Perdana Sdn Bhd Datuk Dr Shamsul Anwar Sulaiman dan Jerome Lee, namun pengarah eksekutif Putrajaya Perdana Berhad itu dibebaskan hari ini dengan ikat jamin RM100,000. ~ The Malaysian Insider

Siapa '1MDB Officer 1, 2, 3' dalam senarai Amerika?

Adrian Wong
Dalam saman Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berkaitan skandal 1MDB, antara individu yang dinamakan dalam saman sivil itu adalah '1MDB Officer 1' ‘1MDB Officer 2' dan ‘1MDB Officer 3'.
Seperti ‘Malaysian Official 1' yang berulang-kali dirujuk dalam dokumen itu, nama-nama pegawai 1MDB lain juga banyak kali dirujuk.
Namun, setakat ini, hanya sedikit perhatian diberikan mengenai pegawai 1MDB berkenaan.
Malaysiakini akan akan melihat kembali sejarah skandal 1MDB dalam usaha untuk menjelaskan pembabitan beberapa individu yang belum dikenal pasti walaupun nama mereka disebut dalam saman berkenaan.
1MDB Officer 1
‘1MDB Officer 1' adalah rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai pengarah eksekutif 1MDB dari masa penubuhannya sehingga kira-kira Mac 2011.
Saman mahkamah itu menyatakan bahawa 1MDB Officer 1 pernah berkhidmat sebagai pengarah eksekutif pembangunan perniagaan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA) dan kemudiannya dilantik sebagai pengarah eksekutif 1MDB.
Casey Tang Keng Chee adalah satu-satunya orang yang sesuai dengan keterangan itu.
TIA adalah pendahulu 1MDB sehingga ia diambil alih oleh kerajaan persekutuan dan dijenamakan semula sebagai 1MDB pada tahun 2009.
Bank Negara Malaysia pada Julai tahun lalu ‘mencari’ Tang, 51, berkaitan dengan siasatan di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953.
Satu posting Facebook oleh bank pusat itu menyenaraikan nama penuh Tang, nombor kad pengenalan dan alamat terakhirnya yang diketahui, dan merayu kepada orang ramai untuk maklumat mengenai lokasinya.
Saman DOJ mendakwa ‘1MDB Officer 1'memesongkan bank-bank dan menyembunyikan fakta-fakta tertentu daripada lembaga pengarah 1MDB supaya memindahkan AS$700 juta kepada Good Star Ltd, yang dipercayai kononnya dimiliki oleh ahli perniagaan kelahiran Pulau Pinang Low Taek Jho (juga dikenali sebagai Jho Low).



1MDB Officer 2
‘1MDB Officer 2' adalah rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB antara 2009 hingga 2013.
Ketua Eksekutif 1MDB sepanjang tempoh berkenaan adalah Datuk Shahrol Azral Ibrahim Halmi, yang memegang jawatan itu sehingga Mac 2013, yang bermaksud bahawa ‘1MDB Officer 2' merujuk kepadanya.
Sebahagian besar urusniaga penting 1MDB berlaku semasa dikendalikan oleh siswazah lulusan Universiti Stanford ini, termasuk penerbitan sukuk TIA sebanyak RM5 bilion, pemindahan berjumlah AS$1.3 bilion 1MDB kepada Good Star Ltd, pengambilalihan aset tenaga bernilai berbilion-bilion ringgit, dan banyak lagi.
Walaupun menerajui TIA sebagai ketua pegawai eksekutif, Shahrol tidak mematuhi arahan lembaga untuk menggantung penerbitan sukuk RM5 bilion itu dan kemudiannya dipecat daripada jawatannya.
Namun , menurut catatan laporan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) yang menyiasat 1MDB, beliau kemudiannya dibawa masuk semula.
Menurut DOJ, Shahrol telah mememesongkan bank dan lembaga pengarah 1MDB supaya mempercayai bahawa Good Star Ltd dimiliki oleh PetroSaudi International, dan bukannya kepunyaan Jho Low.
1MDB Officer 3
‘1MDB Officer 3' adalah rakyat Malaysia yang berkhidmat sebagai peguam 1MDB dan pengarah eksekutif strategi kumpulan itu sepanjang 2012 dan 2013. ‘1MDB Officer 3' menjadi perantara utama hubungan antara 1MDB dan Goldman berkaitan dengan penerbitan tiga bon pada tahun 2012 dan 2013.
Jasmine Loo Ai Swan, 43, sebelum ini adalah peguam 1MDB dan pengarah eksekutif strategi kumpulan, dan adalah calon kemungkinan ‘1MDB Officer 3'.
Seperti Tang, Bank Negara juga membuat rayuan kepada orang ramai untuk mengenal-pasri lokasinya pada Julai tahun lalu.
Menurut DOJ, kira-kira AS$1.367 bilion disalurkan dari 1MDB semasa fasa penyelewengan 'Aabar-BVI'.
Daripada jumlah itu, kira-kira AS$5 juta berakhir di sebuah akaun bank di Zurich, Switzerland, pada 6 Dis 2012, yang dimasukkan di bawah nama 'River Dee International SA. ‘1MDB Officer 3' didakwa sebagai pemilik sebenar akaun ini.
Sam,an mahkamah juga menyatakan bahawa ‘1MDB Officer 3' adalah penandatangan yang diberi kuasa bagi akaun bank atas nama Tanore Finance Corporation.
Akaun ini digunakan pada bulan Mac 2013 untuk memindahkan AS$681 juta ke akaun Ambank atas nama peribadi ‘Malaysian Official 1’di mana AS$ 620 juta dipulangkan sekitar 26 Ogos tahun itu.
Dua bukan warga Malaysia juga dinamakan
DOJ secara langsung mengaitkan lima nama sebagai 'individu relevan' dalam kes itu, tiga daripada mereka adalah rakyat Malaysia: Jho Low, anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Riza Aziz dan sekutu Low, Eric Tan Kim Loong.
Kedua-dua bukan rakyat Malaysia itu adalah Khadem Abdulla al-Qubaisi, warga Emiriah Arab Bersatu yang adalah pengarah urusan, firma International Petroleum Investment (IPIC) dan Pengerusi Aabar Investments PJS dan Mohamed Ahmed Badawy al-Husseiny, seorang warga Amerika Syarikat yang adalah ketua eksekutif Aabar PJS.
Kedua-dua mereka juga adalah pengarah Aabar Investments PJS Ltd yang berpangkalan di Kepulauan British Virgin (Aabar-BVI).
Khadem Abdulla al-Qubaisi
“Khadem Abdulla Al Qubaisi ( 'Qubaisi'), seorang warganegara UAE, adalah pengarah urusan IPIC sepanjang 2007 hingga 2015. Beliau juga adalah pengerusi Aabar bagi tempoh 2012 dan 2013 ... Qubaisi juga merupakan pengarah Aabar-BVI."
Menurut Reuters, Khadem, 45 menyertai Lembaga Pelaburan Abu Dhabi pada tahun 1993, tahun yang sama beliau memperolehi ijazah sarjana muda dalam bidang ekonomi, dan dipindahkan ke IPIC pada tahun 2000 untuk menjadi pengurus pelaburannya.
Beliau dilantik sebagai pengarah urusan IPIC pada Mei 2007, tetapi secara tiba-tiba diganti pada April tahun lalu ketika skandal 1MDB dan kemudiannya meletakkan pelbagai jawatan dalam lembaga pengarah dan pengurusan di UAE dan di rantau itu pada bulan-bulan berikutnya.
Pada 2 April tahun ini, kerajaan UAE membekukan aset Khadem dan Badawy dan akaun bank mereka, serta melarang mereka daripada ke luar negara sementara siasatan ke atas urusan mereka dengan 1MDB.
Mohamed Ahmed Badawy al-Husseiny
"Mohamed Ahmed Badawy Al-Husseiny ( 'Husseiny'), seorang warganegara Amerika Syarikat, adalah ketua pegawai eksekutif Aabar dari tahun 2010 hingga 2015. Beliau juga adalah pengarah Aabar-BVI."
Khadem dan Badawy memegang jawatan penting dalam kedua-dua Aabar Investments PJS dan Aabar Investments PJS Ltd.
Saman DOJ mendakwa bahawa pada bulan Mei dan Oktober 2012, Goldman Sachs International mengumpul sebanyak AS$3.5 bilion melalui terbitan bon 1MDB, yang diberi nama kod 'Projek Magnolia' dan 'Projek Maximus’. Daripada jumlah ini, AS$1.367 bilion berakhir dengan Aabar-BVI.
Selepas beberapa pemindahan, wang itu kemudiannya berakhir di dalam akaun bank Khadem, Badawy dan beberapa yang lain. Ada yang digunakan untuk membeli harta mewah.
DOJ mendakwa Aabar-BVI dicipta dan dinamakan sedemikian untuk memberi tanggapan palsu bahawa ia dikaitkan dengan Aabar Investments PJS, walaupun pada hakikatnya, Aabar-BVI tidak mempunyai hubungan dengan Aabar mahupun IPIC.
Siapa ‘Malaysian Official 1’?
‘Malaysian Official 1’adalah pegawai berpangkat tinggi dalam kerajaan Malaysia yang juga memegang kedudukan yang berkuasa dalam 1MDB.
"Sepanjang masa berkaitan dengan aduan itu, ‘Malaysian Official 1’adalah 'pegawai awam' sebagai istilah dalam 18 U.S.C. § 1956 (c) (7) (B) (iv) dan 'penjawat awam' sebagai istilah yang digunakan dalam Seksyen 21 Kanun Keseksaan Malaysia. "
Berikutan saman DOJ berhubung dengan skandal 1MDB, spekulasi bertiup kencang mengenai identiti ‘Malaysian Official 1’ itu.
Menurut tuntutan mahkamah itu, ‘Malaysian Official 1’mempunyai hubung kekeluargaan dengan Riza Aziz dan memegang jawatan penting dalam 1MDB sejak ia ditubuhkan.
Sebarang komitmen kewangan 1MDB yang mungkin memberi kesan kepada polisi atau jaminan kerajaan Malaysia memerlukan kelulusannya.
Di samping itu, notis saman itu mendakwa bahawa pemindahan terbesar dibuat kepada akaun bank rasmi ‘Malaysian Official 1’pada Mac 2013 dengan jumlah transaksi AS$681 juta ke akaun AmBank peribadi miliknya.




Dua Pegawai Bank Terdakwa Di Singapura – 1MDB 


Bekas naib presiden kanan BSI Singapura Yak Chee Yew didakwa oleh pihak Polis melakukan pemalsuan dokumen dan gagal mendedahkan transaksi mencurigakan.
Ketika berkhidmat di bank berkenaan Yak juga bertanggungjawab sebagai pegawai yang mengendalikan perhubungan antara BSI Singapura dengan syarikat pelaburan milik kerajaan Malaysia 1MDB.
Jabatan Hal Ehwal Komersial Polis Singapura turut memfailkan dakwaan sama ke atas bekas pengarah bank itu, Yvonne Seah.
Sumber Malaysiakini.
Di negara jiran Singapura, individu yang terbabit dalam urusniaga 1mdb sedang didakwa. Di Malaysia yang menjadi punca masalah tapi sehingga hari ini tidak ada seorang pun yang didakwa. Apa lagi melibatkan orang orang politik.
Kawan kawan nampak tak, jauh mana sudah negara ini menyimpang. Baik dari konteks 1mdb atau saja dari konteks penguatkuasaan dan perundangan.
Sekaligus dengan ini, Singapura telah membenarkan semua dakwaan portal WSJ dan Sarawak Report yang sebelum ini lantang mendedahkan penyelewengan melibatkan wang rakyat Malaysia di dalam 1MDB. Tapi disangkal oleh pemimpin pemimpin UMNO sebagai tuduhan yang berniat jahat, untuk membinaskan Malaysia.
Apa yang ada pada Malaysia untuk dibinasakan. Sedangkan Malaysia ini kalau tidak berniaga dengan Amerika boleh saja kita tidak mengenali apa itu pembangunan.
Nah sekarang, siapa sebenarnya yang memfitnah tak kan Singapura sebagai negara maju tidak boleh membezakan dakwaan dakwaan yang berbau fitnah.
Mohon pada Menteri Menteri yang sebelum ini cuak menafikan WSJ dan Sarawak Report tampil membuat kenyataan berdasarkan perkembangan terbaru ini?

Bekas pengarah urusan bank BSI Switzerland, Yak Chee Yew dijatuhi hukuman penjara 18 minggu dan denda sebanyak S$24,000 (kira-kira RM75,000) selepas mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan jenayah.
Straits Times, Singapura melaporkan Yak mengaku bersalah terhadap empat pertuduhan jenayah berhubung pemalsuan dan kegagalan memberi amaran tentang transaksi yang mencurigakan dalam siasatan berkaitan dengan 1MDB.
Yak adalah pengurus bank bagi jutawan Malaysia, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low, dan bertanggungjawab menjaga akaun 1MDB untuk bank Swiss BSI.
Oktober lalu, Yak didakwa dengan tujuh tuduhan jenayah oleh pihak berkuasa Singapura berkaitan dengan siasatan 1MDB di republik itu.
Pada masa yang sama, seorang lagi bekas pegawai bank BSI Yeo Jiawei sedang dibicarakan dan berdepan dengan empat pertuduhan kerana cuba mengganggu saksi.
Yeo semalam memberitahu mahkamah bahawa Jho Low adalah pelanggan paling penting Yak, kerana memperkenalkan BSI kepada dana pelaburan Malaysia iaitu 1MDB.
Polis Singapura berkata mereka sedang menyiasat Low berhubung pengubahan wang haram.

Singapura secara rasmi namakan Jho Low terlibat kes 1MDB

MAS arah BSI Bank di Singapura ditutup
MAS berkata, pihaknya amat komited untuk melindungi integriti dan reputasi pusat kewangan Singapura. - Foto AFP
SINGAPURA: Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) telah memberi notis kepada BSI Bank Ltd (BSI Bank) mengenai hasrat untuk menarik balik statusnya sebagai bank saudagar disebabkan perlanggaran serius keperluan anti pengubahan wang haram, pengawasan pengurusan yang lemah terhadap operasi bank serta salah laku teruk oleh sebahagian kakitangan bank itu.

Selain itu, MAS telah merujuk enam nama daripada pengurusan kanan dan kakitangan BSI Bank kepada Pendakwa Raya untuk menilai sama ada mereka telah melakukan kesalahan jenayah.

"BSI Bank adalah kes kecuaian kawalan dan salah laku paling teruk yang pernah kami lihat dalam sektor kewangan Singapura.

"Ia adalah satu peringatan jelas kepada semua institusi kewangan untuk memikul tanggungjawab anti pengubahan wang haram secara serius," kata Pengarah Urusan MAS, Ravi Menon dalam satu kenyataan di sini.

"Kawalan perlu kukuh, pengawasan sentiasa berwaspada dan budaya pengurusan mesti menekankan integriti dan kesedaran risiko profesional.

"MAS amat komited untuk melindungi integriti dan reputasi pusat kewangan Singapura. Tidak ada kompromi mengenainya," tambah beliau.

BSI Bank telah beroperasi sebagai bank saudagar di Singapura sejak November2005 di mana ia menawarkan pelbagai perkhidmatan perbankan swasta.

Ia adalah anak syarikat milik penuh BSI SA, sebuah bank yang diasaskan pada 1873 dan beribu pejabat di Switzerland.

MAS berkata, pelanggan BSI Bank diberi jaminan yang bank itu mampu bayar dan mempunyai aset melebihi liabiliti dan komitmennya.

Ia juga mempunyai sokongan penuh bank induk, BSI SA di Switzerland, kata pihak berkuasa itu.

MAS kini bekerjasama rapat dengan Pihak Berkuasa Pengawasan Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA), pengawal selia BSI SA, untuk menyelia penutupan yang teratur di Singapura.

MAS berkata, FINMA telah meluluskan pengambilalihan keseluruhan BSI Group oleh EFG International, sebuah bank yang diberi kuasa oleh FINMA dan beribu pejabat di Switzerland.

Demi kepentingan pelanggan BSI Bank, MAS akan membenarkan pemindahan aset dan liabiliti anak syarikat bank itu di Singapura kepada EFG Bank AG cawangan Singapura atau kepada entiti induk, BSI SA.

Pada 2011, MAS telah memeriksa BSI Bank dan mendapati kelemahan dasar dan proses pada jabatan yang menjana pendapatan dan penguatkuasaan lemah oleh fungsi kawalan.

Kelemahan terbabit telah diperbetulkan, katanya.

Pada 2014, MAS sekali lagi memeriksa bank itu dan menemui beberapa kelemahan serius dalam pemeriksaan ketekunan wajarnya ke atas aset, yang menyokong dana pelaburan yang distruktur untuk pelanggan bank berkenaan.

Berikutan penemuan pelbagai kelemahan yang berulang dalam regim kawalannya, MAS telah mengarahkan pengurusan BSI Bank meningkatkan penelitian proses pengurusan risiko dan kawalan dalamannya.

Pemeriksaan ketiga lebih intrusif oleh MAS pada 2015 mendedahkan pelbagai pelanggaran peraturan anti pengubahan wang haram dan corak ketidakpatuhan yang berleluasa.

Keputusan MAS untuk menarik balik status BSI Bank sebagai bank saudagar itu dibuat selepas mengambil kira pelbagai kelemahan yang berulang seperti penemuan pemeriksaan pada 2015.

Kelemahan kawal selia khusus, termasuk memproses pelbagai transaksi luar biasa yang pada dasarnya diluluskan tanpa nilai ekonomi.

Kelulusan transaksi seperti itu berdasarkan semata-mata kepada kepercayaan perwakilan pelanggan walaupun dokumentasi tidak mencukupi dan kebimbangan telah ditimbulkan oleh pegawai pematuhan bank.

Ini adalah kali pertama MAS menarik balik kelulusannya untuk bank saudagar sejak 1984, apabila Jardine Fleming (Singapore) Pte Ltd ditutup berikutan kelemahan serius dalam khidmat nasihatnya.

MAS menemui bukti mencukupi pengabaian tugas dan kegagalan melaksana tanggungjawab pengawasan bagi pihak pengurusan kanan BSI Bank.
Kenam-enam pengurusan kanan dan kakitangan BSI Bank dinilai untuk kemungkinan kesalahan jenayah ialah Hans Peter Brunner, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Raj Sriram, bekas Timbalan CEO, Kevin Michael Swampillai, Ketua Perkhidmatan Pengurusan Kekayaan, Yak Yew Chee, bekas Pegawai Bank Kanan, Yeo Jiawei, bekas Perancang Kekayaan dan Seah Yew Foong Yvonne, bekas Pegawai Kanan Bank.

MAS juga memberikan notis kepada BSI Bank untuk mengenakan penalti kewangan S$13.3 juta (S$1=RM2.95) untuk 41 pelanggaran Notis MAS 1014 - Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Memerangi Pembiayaan Keganasan.

Pelanggaran terbabit termasuk kegagalan melaksana ketekunan wajar pelanggan yang dipertingkat ke atas akaun berisiko tinggi dan memantau transaksi pelanggan yang mencurigakan secara berterusan.

MAS menetapkan institusi kewangan di Singapura mematuhi secara tegas terhadap peraturan mengenai anti pengubahan wang haram serta memerangi pembiayaan keganasan.

Sepertimana semua pusat kewangan dan perniagaan antarabangsa utama lain, Singapura menghadapi risiko digunakan sebagai saluran aliran kewangan haram.

MAS sedang menjalankan semakan penyeliaan ke atas beberapa institusi kewangan dan akaun bank lain di mana transaksi mencurigakan serta luar biasa telah berlaku.

Dana 1MDB: AG Swiss Pertimbang Prosiding Jenayah Ke Atas Falcon.



Pejabat Peguam Negara (OAG) Switzerland mungkin memulakan prosiding jenayah terhadap Falcon Private Bank yang berpangkalan di Zurich susulan sekatan oleh Pihak Berkuasa Penyeliaan Pasaran Kewangan Switzerland atau Swiss Financial Market Supervisory Authority (Finma).
"Soal memulakan prosiding jenayah terhadap Falcon Private Bank Ltd sedang dipertimbangkan, "kata OAG dalam kenyataan.
"Dalam konteks ini, OAG telah meminta Finma untuk menyediakan satu salinan keputusan untuk menguatkuasakan sekatan dan akan membuat keputusan sama ada untuk memulakan prosiding jenayah terhadap Falcon Private Bank selepas menganalisisnya.”
Finma hari ini mengarahkan Falcon, milik Abu Dhabi International Petroleum Investment Co (IPIC) yang berpangkalan di Zurich, untuk menyerahkan lebih 2.5 juta franc Swiss (RM10.55 juta) dalam apa yang badan pemantau itu mendakwa sebagai keuntungan haram berkaitan dengan dana berdaulat Malaysia, 1MDB.
Ia juga berkata telah memulakan prosiding penguatkuasaan terhadap dua bekas eksekutif Falcon, tetapi tidak menyatakan nama mereka.
Sebelum ini, Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) pula mengarahkan Falcon untuk menghentikan operasinya kerana "kurang persefahaman berterusan" berhubung kawalan pengubahan wang haram di republik itu.
MAS juga mendenda pemberi pinjaman tempatan DBS Bank dan UBS AG berhubung kesilapan dalam tindakan besar-besaran ke atas entiti yang berurusan dengan 1MDB.- Reuters

Siasatan 1MDB: Bekas pegawai bank BSI Singapura dipenjara

 | November 11, 2016

yak-yew-chee

Yak Yew Chee, yang sebelum ini naib presiden kanan di BSI Singapura juga bertindak sebagai pegawai bank persendirian kepada ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho.SINGAPURA: Mahkamah di republik ini menjatuhkan hukuman penjara 18 minggu ke atas bekas pegawai bank yang mengendalikan akaun bank BSI yang ada kaitan dengan 1MDB – atas kesalahan pemalsuan dan gagal mendedahkan transaksi mencurigakan.

Yak Yew Chee sebelum ini naib presiden kanan di BSI Singapura, juga pegawai bank persendirian kepada ahli perniagaan Malaysia, Low Taek Jho yang digambarkan oleh pihak berkuasa Singapura sebagai individu utama dalam siasatan aktiviti pengubahan wang haram berkaitan 1MDB.

Diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mempengerusikan lembaga penasihatnya, 1MDB kini tertakluk kepada beberapa siasatan pengubahan wang haram di sekurang-kurangnya 6 negara termasuk Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat.
Najib menafikan semua tuduhan salah laku dan berkata Malaysia akan bekerjasama dengan semua siasatan antarabangsa. Yak mengaku bersalah atas 4 daripada 7 pertuduhan yang dikenakan terhadapnya di mahkamah. Dia juga didenda AS$17,000.
Dua pertuduhan berkaitan dengan pemalsuan surat rujukan catatan untuk keluarga Low dan 2 lagi kerana tidak mendedahkan sejumlah besar wang – yang didakwa hasil perbuatan jenayah – memasuki menerusi bank BSI di Singapura.
Yak kini dijangka membantu siasatan pengubahan wang haram 1MDB yang masih dijalankan.
Pada awal tahun ini, Singapura menutup bank BSI dan Falcon Private Bank dalam siasatan besar-besaran terhadap kegiatan pengubahan wang haram yang berkait dengan 1MDB.
Pada Mei, bank pusat Singapura merujuk Yak sebagai salah seorang daripada 6 kakitangan pengurusan kanan bank BSI kepada pihak pendakwa raya untuk menilai jika mereka ada melakukan kesalahan jenayah, pada masa sama siasatan pengubahan wang haram sedang dijalankan.
Yak memperoleh S$27 juta sepanjang 4 tahun bekerja di BSI, termasuk bonus besar, menurut dokumen mahkamah.

AMUKANMelayu - Lain padang lain belalang, lain Negara lain Undang-undangnya.