,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 30 December 2014

DAP ADALAH PELAMPAU POLITIK


DAP Tuntut Autonomi Pulau Pinang

Lim Sian See – Zairil Khir Johari telah menulis dalam Roketkini dan berkata kerajaan negeri perlu diberi lebih autonomi dan memetik contoh spesifik di Pulau Pinang.

Ini bermakna beliau mahu kerajaan Persekutuan memberi lebih banyak dana kepada kerajaan Pulau Pinang dan membenarkan kerajaan Pulau Pinang mempunyai suara lebih besar dalam kutipan cukai, potongan cukai pendapatan dan duti dari negeri mereka sendiri. Beliau menulis bahawa;

 “Dalam konteks ini, adalah menakjubkan bahawa Pulau Pinang dapat mencapai kejayaan selama ini meskipun dihalang oleh struktur yang sangat terpusat ini.

“Bagi negeri yang menyumbang separuh daripada eksport elektrik dan elektronik Malaysia, satu pertiga daripada eksport pembuatan, dua pertiga daripada hasil pelancongan perubatan dan hampir satu persepuluh daripada KDNK negara, adalah satu skandal besar bahawa kerajaan negeri yang dipilih secara demokrasi hanya mampu membelanjakan kurang daripada setengah peratus (0.05 peratus) daripada belanjawan negara.”

Wahai Zairil, pencapaian yang indah itu telah dijayakan sebelumnya oleh kerajaan Gerakan-BN di bawah sistem yang sama, sistem yang kita ada sekarang! Hanya kerana kerajaan anda gagal untuk memperbaikinya, anda mahu lebih banyak wang? Biar saya mengingatkan anda bahawa pentadbiran kerajaan negeri anda gagal mengawal perbelanjaan negeri yang meningkat 300%, daripada RM270m pada tahun 2007 kepada RM831m pada tahun 2013 manakala pendapatan operasi biasa negeri kerajaan anda tidak berubah.

Ini kerana kerajaan Pulau Pinang semakin kekurangan tanah untuk dijual kerana semua tanah telah dijual atau diniagakan lebih daripada RM10 bilion sejak tahun 2008?

Berikut adalah ‘senarai jualan tanah oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008
Ini kerana pelaburan ke Pulau Pinang telah menurun secara drastik pada tahun-tahun kebelakangan ini dan Ketua menteri, Lim Guan Eng anda kini menyalahkan Kerajaan Persekutuan bukannya diri sendiri kerana tidak dapat melakukan kerja yang lebih baik untuk menarik pelaburan?

Ini kerana anda tahu bahawa wang mudah untuk kerajaan Pulau Pinang akan kehabisan tidak lama lagi (pegangan tanah negeri jatuh dari 18% kepada 6% sejak 2008) dan oleh itu anda meminta lebih banyak wang? Berapa bilion lagi kerajaan Pulau Pinang mahu ?

Adakah anda tidak tahu bahawa Kerajaan Persekutuan telah banyak memberi dana dan membantu Pulau Pinang ? Bayaran untuk menaik taraf lapangan terbang anda 2 tahun yang lalu, yang dibayar untuk menaik taraf pelabuhan anda? Bayaran untuk projek-projek peningkatan Bukit Bendera (di mana anda mensia-siakan sebahagian daripada wang itu dengan membina tempat letak kereta kancil yang gagal)?

Ini semua adalah pembiayaan Kerajaan Persekutuan. Kerajaan Persekutuan juga melakukan ‘bailed out’ 96% daripada hutang kerajaan negeri Pulau Pinang pada tahun 2011 dengan membeli aset-aset air negeri – fakta yang anda kemudian dakwa sebagai keajaiban Guan eng membantu Pulau Pinang menjadi bebas hutang.

Dalam usaha untuk menjustifikasikan mengapa Pulau Pinang perlu diberi lebih autonomi, Zairil memberi lebih sebab mengarut termasuk “Persekutuan yang paling terpusat dan pertumbuhan yang tidak seimbang di antara negeri-negeri”

Di sini beliau memberi contoh Amerika Syarikat, India dan Jerman untuk mengatakan bahawa negeri-negeri di negara-negara tersebut telah menikmati lebih autonomi berbanding dengan Malaysia. Sudah tentu berjaya dipraktikkan di negara-negara itu sebab ‘negeri-negeri mereka mempunyai penduduk yang ramai! Malah beberapa mega-bandar mereka mempunyai penduduk lebih daripada keseluruhan penduduk Malaysia. Itulah sebabnya ia lebih berkesan dan logik jika negeri-negeri kurang berpusat.

Adakah anda menjangkakan Perlis yang mempunyai penduduk seramai 240,000 orang perlu mempunyai pasukan polis mereka sendiri dan mampu membayar jumlah yang diperlukan untuk memajukan negeri mereka? Jangan bersikap bodoh di sini lah Zairil dan membandingkan negara Malaysia yang kecil dengan negara mega-besar India.

Dan sebab mengapa negara kita lebih berpusat adalah kerana negara kita kecil dan dengan itu akan membenarkan Kerajaan Persekutuan mengagihkan sumber untuk membolehkan negeri yang lebih kaya membantu negeri yang miskin supaya negara kita mempunyai pembangunan yang lebih seimbang.
Jangan beritahu saya di negara-negara yang tidak berpusat dalam contoh-contoh anda namakan seperti Amerika Syarikat bahawa negeri Alaska mempunyai kekayaan yang sama rata dengan California atau Kansas adalah sekaya negeri New York ?

Negeri-negeri itu mempunyai pertumbuhan tidak seimbang yang terlalu besar dan ia tiada kaitan dengan model tidak berpusat atau berpusat.

Zairil juga menyatakan” Lebih teruk lagi apabila kita mempertimbangkan nasib negeri-negeri yang kaya dengan sumber asli seperti Sabah, Sarawak, Kelantan dan Terengganu. Negeri-negeri ini telah dinafikan pembangunan yang setimpal dengan wilayah-wilayah lain dan kini mempunyai kadar kemiskinan yang tertinggi di negara, walaupun menjadi antara penyumbang terbesar hasil negara melalui pengeluaran minyak dan gas.

Jika itu berlaku, maka Pulau Pinang tidak berhak untuk mendapatkan apa-apa subsidi gas atau lebih dana pembangunan atau subsidi tol yang dibiayai oleh negeri-negeri Malaysia Timur. Dan untuk maklumat anda, Zairil, Sarawak menunjukkan prestasi yang amat baik dan mempunyai lebihan belanjawan tahunan sebanyak RM2b kepada RM4b, rizab negeri sebanyak RM24 bilion dan hutang sifar. Malah, mereka lebih kaya daripada Kerajaan Persekutuan pada hutang-bersih asas per kapita.

Mereka tidak memerlukan bantuan anda dan mereka telah lakukan dengan baik di bawah sistem sekarang.
Dengan apa yang Zairil Khir Johari (tanpa “Bin”) menulis, saya boleh rumuskan dengan tiga kesimpulan kemungkinan apa yang beliau mahu:

1) Beliau mahu Pulau Pinang menjadi sebuah negara yang berasingan atau sesuatu kawasan pentadbiran khas seperti Hong Kong. (peluang besar, sila minta kebenaran daripada DYMM Sultan Kedah sama ada baginda bersetuju)

2) Beliau mahu Sabah dan Sarawak juga mempunyai autonomi (ini adalah hasutan terlampau dan sensitif pada masa ini dan Zairil perlu segera disiasat) dan menyalakan api untuk pilihanraya negeri Sarawak akan datang – dengan harapan dapat menghasut kemarahan dan kebencian terhadap Kerajaan Persekutuan
atau lebih mudah ..

3) Kerajaan Pulau Pinang merosot teruk dan kehabisan wang (dan tanah untuk dijual bagi mendapatkan lebih banyak wang) dan dengan itu mereka memerlukan lebih banyak wang dari Kerajaan Persekutuan atau negeri mereka akan bankrap (Guan Eng kata, bukan saya kata).

Jika itu berlaku, anda hanya mengaku secara terbuka bahawa anda tidak berguna dan tidak cekap menguruskan Pulau Pinang dan Kerajaan Persekutuan mungkin boleh mempertimbangkan permintaan tersebut.


AMUKANMELAYU - Mereka bukan RAKYAT MAKATSIA, mereka adalah pendatang yang di beri IC.