,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 10 October 2015

Kenapa Terlalu Sukar Ucapkan Sayang Pada Ibu?



AWANG.....LELO SUNGGUH MIKO AWANG.....LELO SUNGGUH MIKO Pakat duk cerito di pengkalan tadi Awang dengan Mat...nya gi mengaji Nya terjun dari perahu tesangkot tali Dulunya lajak dari belari Terjereba'k jatuh bukenya sekali Awang....Lelo sungguh miko ning Demo duk cerito mulut ke mulut Kalu tak beto jange di sebut Bukenya pehelak yang tak boleh di tutup Taknya kira kalu nak seluk Tekejut kulub langsung tak mengantuk Kalu dah lelo tak guna kalu di sebut Awang....Lelo sungguh miko ning Awang...... Ayah nak tanyo Awang ni.... Mak hang duk semamat dale perut Di kabo orang Awang duk ikut Mengendap orang mandi di jambe Tok Yaakob Bukenye orang yang miko duk mengendap tu Awang... Awang....Lelo sungguh miko ning Awang..... Ketuto Mak Kawi hilang denge jebak Nampok di orang Awang yang bawak Memikat ketuto di belakang rumah Pek Wak Asyiknya Awang ketuto di agak Gulung kain di kiri habis terselak Nampak "KULUB" Awang samo denge burung ciak Ayah duk dengo pung pakat duk gelak Eh Awang.........Ayah malu kalu "KULUB" orang dah nampak. Ayah nak tanyo lagi Kelik dari mengaji mano Awang duk gi Kaki basah kadang-kadang beselut lagi Banyak nyo duk hilang lagi Ayam duk mengeram pun taknye bebunyi Kalu Awang mencuri nak buat apo dengan nyo 5 biji Awang....demo pung Lelo mace miko ning Awang....Belum habis lagi.... Dekat rumah Tok Mad Sit ade seto tinggi Ado pokok getah di sebelah kiri Beso sungguh sarang gendang haji Tepi kilang padi di jago Pak Uda Saari Di setik Awang berkali-kali Awang....Lelo sungguh miko ning Mengamuk sakan tebuan Awang....... Ayah dengo di gigit kepala Hj. Ali Meraung sakit di gigit sampe ke isi Lelo sungguh miko ni Awang........ Batu berhala bunyi bedesing Jika di ketuk sambil menungging Di kabo Burhan nampak Awang bersaing Berenang ke Labit sambil berkain Kalu Awang lemas Ayah yang runsing Awang....jange duk Lelo begining... Awang....... Janganlah semua bende di buat maing Ayah dah tua tak mau lagi nak bising Awang dah beso buatlah benda lain Begeno kalu nanti bila dah kaweng Di kato orang menantu demo tu inseng... Lelo Awang jangan menjangkit ke orang lain.... Awang ........ Kalu budak baik bukan lagu ning.... Nukilan Tok Aki Aji Ahad 1hb. Feb. 2009 Dhaka Sheraton Hotel Bangladesh

Copy the BEST Traders and Make Money : http://bit.ly/fxzulu
AWANG.....LELO SUNGGUH MIKO 

Pakat duk cerito di pengkalan tadi 
Awang dengan Mat...nya gi mengaji 
Nya terjun dari perahu tesangkot tali 
Dulunya lajak dari belari 
Terjereba'k jatuh bukenya sekali 
Awang....Lelo sungguh miko ning 

Demo duk cerito mulut ke mulut 
Kalu tak beto jange di sebut 
Bukenya pehelak yang tak boleh di tutup 
Taknya kira kalu nak seluk 
Tekejut kulub langsung tak mengantuk 
Kalu dah lelo tak guna kalu di sebut 
Awang....Lelo sungguh miko ning Awang...... 

Ayah nak tanyo Awang ni.... 
Mak hang duk semamat dale perut 
Di kabo orang Awang duk ikut 
Mengendap orang mandi di jambe Tok Yaakob 
Bukenye orang yang miko duk mengendap tu Awang... 
Awang....Lelo sungguh miko ning 

Awang..... 
Ketuto Mak Kawi hilang denge jebak 
Nampok di orang Awang yang bawak 
Memikat ketuto di belakang rumah Pek Wak 
Asyiknya Awang ketuto di agak 
Gulung kain di kiri habis terselak 
Nampak "KULUB" Awang samo denge burung ciak 
Ayah duk dengo pung pakat duk gelak 
Eh Awang.........Ayah malu kalu "KULUB" orang dah nampak. 

Ayah nak tanyo lagi 
Kelik dari mengaji mano Awang duk gi 
Kaki basah kadang-kadang beselut lagi 
Banyak nyo duk hilang lagi 
Ayam duk mengeram pun taknye bebunyi 
Kalu Awang mencuri nak buat apo dengan nyo 5 biji 
Awang....demo pung Lelo mace miko ning 

Awang....Belum habis lagi.... 
Dekat rumah Tok Mad Sit ade seto tinggi 
Ado pokok getah di sebelah kiri 
Beso sungguh sarang gendang haji 
Tepi kilang padi di jago Pak Uda Saari 
Di setik Awang berkali-kali 
Awang....Lelo sungguh miko ning 

Mengamuk sakan tebuan Awang....... 
Ayah dengo di gigit kepala Hj. Ali 
Meraung sakit di gigit sampe ke isi 
Lelo sungguh miko ni Awang........ 

Batu berhala bunyi bedesing 
Jika di ketuk sambil menungging 
Di kabo Burhan nampak Awang bersaing 
Berenang ke Labit sambil berkain 
Kalu Awang lemas Ayah yang runsing 
Awang....jange duk Lelo begining... 

Awang....... 
Janganlah semua bende di buat maing 
Ayah dah tua tak mau lagi nak bising 
Awang dah beso buatlah benda lain 
Begeno kalu nanti bila dah kaweng 
Di kato orang menantu demo tu inseng... 
Lelo Awang jangan menjangkit ke orang lain.... 

Awang ........ 
Kalu budak baik bukan lagu ning.... 

Nukilan Tok Aki Aji 
Ahad 1hb. Feb. 2009 
Dhaka Sheraton Hotel 
Bangladesh





Pengorbanan Ibu

Bismillahirramanirrahim

Sajak AWANG ni sangat mencengkam perasaanku. Awang melambangkan kasih sayang Ayah dan Ibu kepada anak lelakinya. Terutamanya Anak Lelaki sulung atau anak lelaki tunggal dalam keluarga. Sifat Awang ni selalunya Manja, mengacum, selalu di meangkan dan menjadi BENTENG keluarga bila di perlukan. 

Sebenarnya hati aku sangat tersentuh melihat seorang ibu yang menggendong anak kecilnya melewati Hotel penginapanku semasa aku di Dhaka beberapa tahun yang lalu. Dari pakaiannya dapat di kenali, kanak-kanak ini lelaki. Kalu di kampungku Chepor....dah tentu budak ini akan di panggil Awang. Kenangan itu semacam terpahat dalam ingatanku. Sambil menjunjung sayuran yang lebih besar dari kepalanya. Diawal pagi di Dhaka ada masa-masanya angin terlalu dingin walaupun di tengahari. 

Aku kagum melihat Ibu muda ini berselimut tebal......aku memerhatikannya dan bila aku membuka pintu lobi Hotel.....masyaAllah.....angin yang menerjah masuk amatlah dingin sekali. Dengan penuh kasih sayang dan tanggung jawab yang perlu bi bereskan, nampaknya ibu dapat melunaskannya dengan baik sekali.

Benarlah kata orang “Kasih ibu sepanjang jalan, tak terkira sepanjang masa, hanya memberi dan tanpa harapkan balasan..” Sembilan bulan bukanlah tempoh yang singkat mengandungkan seorang anak. Kemudian berjuang melahirkannya dengan susah payah dan kesakitan.  

Selepas itu membesarkannya dengan bermacam dugaan hidup dan serba kekurangan. Mana mungkin seorang ibu lupa semua itu. Bila kita kesedihan ibulah yang kita cari dulu. Semasa kecil bila kita merajuk, ibulah yang memujuk. Bila kita demam ibulah yang suapkan ubat dimulut kita dan jaga sampai kita sihat. Ibu juga lah yang masakkan makanan kegemaran kita bila kita teringin. Bila kita berjaya dalam pelajaran ibu menangis kegembiraan untuk kita. Ibu juga sentiasa doakan kejayaan kita dalam hidup setiap kali selesai solat-solatnya.

Tapi sayangnya bila mereka dah dimamah usia dan cepat letih, bila rambut putih dah memenuhi kepala, bila kulit semakin berkedut, bila dah selalu mengadu tidak sihat dan bila dah takde teman untuk berbicara kadangkala kita tidak ambil peduli langsung tentang hidup mereka. Kita selalu lupa nak bertanya khabar mereka. Jauh sekali nak doakan kesihatan mereka. Kadangkala kita terlalu leka menguruskan hidup kita, keluarga kita dan harta kita.

Namun ramai ibu sebolehnya taknak menyusahkan anak2nya. Dia tetap bekorban untuk hidup dalam susah payah semata-mata taknak mengganggu hidup anaknya. Sampailah usia dah terlalu tua, bila tiada kudrat untuk bergerak dan selalu kesakitan barulah menagih simpati anak-anak untuk membantu. Mahu merasa pula kasih sayang anak-anak. Hanya untuk beberapa tahun sebelum meninggalkan dunia ni. Tetapi sayang anak-anaknya masih terlalu berkira untuk menjaga maupun mengeluarkan belanja ubat untuknya :'( Malah selalu kena tengking dan kena marah oleh anak2nya. 

Hinggalah sampai akhir hayatnya, bila ibu dah tidak bernafas lagi barulah kita rindukan senyuman ibu, ketawa ibu, rindukan leteren ibu, rindukan masakan ibu, rindu wajah ibu dan rindukan segala-galanya tentang ibu. Masa tu barulah kita sedar kita langsung tak termampu pun nak balas segala jasa ibu sejak dari melahirkan hinggalah besarkan kita. Ketika itu, walau kita mampu bagi harta yang banyak kepada ibupun sudah tidak bererti apa2 lagi kerana ibu dah pergi selama-lamanya. Jadi hargailah mereka sementara mereka masih hidup ni. 


HANYA ada seorang individu di dunia ini yang membuat semua perkara-perkara di bawah ini :

Mandikan kamu semasa kamu kecil, membasuh punggung kamu dengan tidak merasa loya semasa kamu masih lagi kecil, menyuapkan makanan pada kamu semasa kamu masih lagi kecil, dodoikan kamu semasa kamu di dalam buaian, susukan kamu semasa kamu masih lagi kecil, membelai kamu semasa kamu tidak sihat dan bila remaja menjadi teman kamu dan menegur untuk kebaikan; marah supaya kelemahan diperbaiki; dibantu dan dipandu supaya menjadi pandai; menyamakan rajuk dengan manja dan menyembunyikan tangisan agar kamu sentiasa gembira.

Beri penawar semangat

Individu itu juga beri hukuman dengan nasihat tidak kira beberapa kali kesalahan dilakukan; mengadu dan munajat kepada Tuhan di malam sepi setiap kali kita di rundung kecewa; beri penawar dan semangat saat kita dilanda kesakitan. Lebih dari itu, individu tersebut mahu kesyukuran dipanjatkan kepada Allah setiap kali kejayaan mendatang.

Orang yang memberi semua yang ada pada kita hingga tidak tersisa untuknya tidak lain tidak bukan ialah ibu yang kita dambakan. Benarkah ibu menjadi dambaan kita?
Sudahkah kita membuat "PANGGILAN SAYANG" untuk Ibu hari ini?
Bila kali terakhir kita membeli TELEKONG untuk ibu?
Bila kali terakhir kita suapkan makanan untuk Ibu?
Bila kali terakhir kita mengucup pipi Ibu yang kering dan layu itu?


Ibu ratu di hati

Ada memanggilnya ibu, mama, emak, bonda, Ummi dan sebagainya. Walaupun nama panggilan itu berbeza, mereka tetap individu sama.... ratu di hati kita. Sebagai ratu, kita perlu memberikan layanan yang terbaik kepadanya setiap masa, bersesuaian dengan kedudukannya setinggi darjat “ratu”.

Rahim seorang ibu menampung sekurang-kurangnya satu nyawa, mungkin lebih, paling banyak barangkali 16 amanah Allah. Begitu berat beban yang harus dipikul insan ini, tetapi kebanyakannya berjaya mengatasi halangan dengan tabah tanpa bersungut sedikit pun soal kepayahan, jauh sekali mengeluh kepayahan dan ke kesalan.......


P. Ramlee

Ibu

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka
Engkau hiburkan selalu

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempat menyatakan kasih
Wahai ibu

Betapa tidak hanya engkaulah
Yang menyniari hidupku
Sepanjang masa engkau berkorban
Tidak putusnya bagai air lalu

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempatku menyerahkan kasih
Wahai ibu

 

SHarifah Aini

Kasihnya Ibu 



Kasihnya ibu
Membawa ke syurga 


Kasihnya saudara
Masa berada

 
Berkorban raga
Rela binasa


Berkorban nyawa
Tanda kasihnya


Kasihnya ayah
Sanggupkah berpisah


Dan kasih anaknya
Berkorban nyawa
Biar pun jiwa


Akan tersiksa
Ikhlas dan rela
Asal kau bahagia



Jasa besar ibu

Seorang ibu tidak kisah tentang empat potong kek yang harus disuap kepada lima nyawa, dengan alasan mereka  tidak memerlukannya. Ada juga yang menyatakan begini untuk menyifatkan sifat ibu mendahulukan anak-anak mereka dalam segala macam hal. “Ibu itu, kalau boleh makanan di dalam mulutya mahu diberikan kepada anak jika anak meminta.”

Pengorbanan dan jasa ibu kepada kita sewaktu kecil cukup besar, maka sepatutnya molek sekali kita perlu menghargainya. Susahkah untuk menghargainya?


Dah berapa lama kita tidak melihat Ibu tidur.....dan janji Allah, 

"Sekiranya kita mengalirkan airmata dek kerana terlalu kasih pada Ibu dan mengenang jasanya yang amat besar pada kita, Allah menjanjikan API NERAKA tidak akan menjamat mata kita"

 
Sambutan Raikan Ibu

Seperti Hari Kekasih dan Hari Setiausaha misalnya, Hari Ibu juga disambut meriah. Pelbagai persediaan dibuat oleh anak-anak, ada yang berkira-kira menghantar bunga, mengajak sekeluarga makan malam bersama ibu dan tidak kurang juga menempah hadiah mahal untuk si bonda. Ada rakan saya, mengajak mengumpul wang bersama adik beradik membeli minyak wangi mahal hanya kerana ibunya mengidamkan Coco Channel sejak sekian lama.

Sebelum tahun 2000, boleh dikatakan generasi hari ini kurang mengingati Hari Ibu, barangkali kerana ia jatuh bersama hari cuti umum lain. Tetapi hari ini ia berlainan dengan adanya media sosial dan platform lain yang membolehkan ia diraikan secara besar-besaran. Malahan, sifat sambutannya yang mega itu kadang kala sukar ditentukan sama ada ia eksploitasi atau jujur datang dari hati. Tapi itu bagi kamu yang lahir bersama gejet yang bercambah di jalanan tapi tidak bagiku.....Hari Ibu untukku dan Umat Islam yang lain adalah Hari-hari Hari Ibu.

Sejarah Hari Ibu

Menurut sejarah, Hari Ibu berasal usul ekoran daripada rasa bersalah wanita bernama Anna Jarvis pada 1907. Ibu Anna meninggal sebelum dia sempat meminta maaf akibat satu pertengkaran.  Anna memasang niat untuk melakukan sesuatu bagi mengenang jasa ibunya itu dengan mula menghadiahkan 500 jambak bunga teluki putih untuk diagihkan kepada setiap ibu yang datang ke gereja St. Andrew's Methodist Episcopal di Grafton, West Virginia.

Itu cerita di AS. Kita di sini, tahun ini menyambutnya pada 11  Mei. Kalau ada yang skeptikal dengan cara kita menyambut Hari Ibu itu seolah-olah meniru cara AS atau negara Barat lain, anggap sahaja ia sama seperti hari lain - Hari Guru dan Hari Pekerja. Walaupun pengorbanan ibu perlu dihargai sepanjang masa dan setiap tahun, jika ada hari khas diwujudkan mungkin ia adalah lebih baik. Tapi bagiku setiap saat adalah Hari Ibu.

Pada hari itu, jika tiada hadiah mahal, pemberian seadanya cukup memadai untuk mengenang jasa mereka. Kalau tiada juga, ucapan "Ibu...saya sayang Ibu" atau satu deringan talifon pasti tidak ternilai mengatakan "Ibu....maaf, saya kerinduan dan saya sangat sayang Ibu....kami dalam perjalanan balek kampung untuk makan malam bersama ibu"
Pasti panggilan itu adalah panggilan yang sangat dihargai dan diingati mereka. Lalu, kepada mereka yang tidak berkesempatan membelikan hadiah atau menawarkan jambangan bunga ros, masih mempunyai masa yang panjang untuk mengucapkannya juga tanpa ketinggalan. Saya sayang Ibu.....




 
Sikap Aneh

Tidak keterlaluan jika dikatakan, kadang kala kita  bersikap aneh kerana lebih senang mengucapkan penghargaan dan sayang kepada orang yang kurang dikenali hati budinya berbanding individu yang menanggung sakit berjam-jam lamanya untuk melahirkan kita.

Kenangan Bersama Ibu

Setiap anak, tanpa terkecuali saya, mempunyai kenangan yang intim dengan ibu. Kepada saya, ibu bukan sahaja membuat perkara-perkara yang saya sebut di atas, tetapi memberi rasa sentimental sepanjang perjalanan meniti hidup. Kenangan paling akrab, kalau saya boleh kongsi bau bunga melur dalam sanggulnya yang semerbak, melekat sehingga ke kain telekung sembahyang seolah-olah meminta saya menangkap pesannya supaya tidak tersasar sebaliknya menjaga tiang agama lima kali sehari untuk hidup tenang. 


Kenangan itu bukan bermakna, ibu saya sudah meninggal dunia, walaupun semangatnya sedikit hilang kerana tiada lagi pemandu penyuluh tempat bergantung. Pun begitu, sangat kuat seorang ibu dan isteri tidak pernah saya lihat air mata duka mengalir di pipinya.

Ibu saya sudah tiada, saya sudah tak ada apa-apa walaupun mempunyai masa untuk menghargainya. Tapi janji Allah itu benar.....adakah kita anak yang SHOLEH? Jika ya.....kita masih mempunyai masa sehingga kehujung nyawa untuk menjadi ANAK YANG SHOLEH. Dari tiga perkara yang tidak putus dengan yang telah tiada. Allah....ampunilah DOSA IBU, Lapangkanlah Pusaranya dan tempatkanlah ia Ibu Kesayanganku di dalam Syurga bersama Orang-orang yang Engkau sayangi..... Semuanya untukmu, ibuku, Al-Marhumah Hajjah Fatimah Bt Ismail

Wallahua’lam