,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 15 March 2017

RASUAH - Bapak Borek Anak Rintik





Peribahasa "Bapa borek anak rintik" sinonim dengan masyarakat kita, yang bermaksud segala bentuk sifat dan perbuatan bapa diwarisi oleh anak.

Sama juga dengan "Ke mana tumpah kuah, kalau tidak ke nasi".. juga membawa maksud yang hampir sama iaitu sifat seseorang bapa sedikit sebanyak diikuti oleh anaknya..

Contoh ayat..

"Ramai Ahli Politik Malaysia mewarisi bakat BERPIDATO dan berhujah seperti BAPA mereka" ini kerana kebanyakan Ahli Politik Malaysia mewarisi KUASA POLITIK dari keturunan mereka...., Kemana Tumpahnya Kuah Kalau Bukan Ke Nasi".


KUALA LUMPUR, 6 MAC: Teguran diberikan DYMM Yang Dipertuan Agong, Sultan Muhammad V berkenaan isu rasuah dan penyelewengan yang berlaku secara berleluasa di negara ini adalah amat bertepatan dengan gejala RASUAH ketika ini. Teguran dibuat baginda tepat pada masanya kerana isu terbabit dilihat semakin membimbangkan serta berada pada tahap parah.

“Jika macam barah, kita ada tahap satu hingga empat, maka rasuah di negara ini melepasi tahap tiga dan mahu memasuki tahap empat.

“Ia adalah sesuatu yang perlu dipandang serius, malahan perlu didebat secara terbuka dan holistik mulai esok dalam sidang Parlimen,”

Bagaimanapun ia menjadi persoalan sama ada kerajaan bersedia menerima pandangan itu atau membiarkan ianya menular dalam masyarakat seperti tiada penghujungnya.

“Ini kerana dengan cara pentadbiran Kerajaan Persekutuan, kita nampak terlalu banyak penyelewengan, ketirisan, kelonggaran dan banyak ruang atau peluang untuk Individu atau Pegawai Kerajaan atau Ahli Politik untuk menerima dan meminta RASUAH.

“Penulis rasa beberapa tahun ini kita nampak perlakuan kerajaan yang menggambarkan kealpaan dan ketidakseriusan serta tidak nampak kerajaan mempunyai ‘political wheel’ untuk membangunkan ekonomi negara,”.......

Malaysia Negara Kedua Paling Banyak Rasuah Dalam ASEAN


Malaysia dicatatkan sebagai negara kedua paling banyak rasuah dalam negara ASEAN selepas Singapura dan rangking dunia Malaysia menduduki tangga ke 50 dunia paling banyak rasuah.

Perkara ini boleh dinilai didalam fakta dibawah.

Fakta I: Firma perakaunan antarabangsa Penipuan KPMG, Rasuah dan Kaji Selidik Rasuah 2013 mendedahkan bahawa yang melampau 90% daripada organisasi perniagaan merasakan bahawa rasuah dan rasuah adalah perlu untuk menjalankan perniagaan di Malaysia pada masa ini.

Fakta II: Transparency International (Malaysia) pertama Barometer Rasuah pernah Malaysia (MCB) 2014 yang dikeluarkan pada bulan Januari tahun ini mencatatkan sebanyak 45% daripada rakyat Malaysia berasa parti politik adalah yang paling korup, diikuti oleh pasukan polis hamba kemudian awam dan sivil.

Fakta III: Transparency International kaji selidik global mendedahkan bahawa Malaysia menduduki tangga 50 di kalangan 175 negara di seluruh dunia dalam Indeks Persepsi Rasuah 2014. Malaysia telah bergerak ke 3 tempat dari 53 tahun lepas dan diletakkan kedua selepas Singapura di Asia Tenggara (kebetulan, Singapura berada di kedudukan 7 daripada 175).

Dari sudut positif, Malaysia adalah satu di atas ketiga negara-negara yang ditinjau. Bukan itu begitu buruk, bukan? Tetapi adakah statistik ini menterjemahkan kepada kehidupan harian rakyat Malaysia?

Sementara rakyat Malaysia tidak perlu meletakkan dengan rasuah berleluasa dan kecil dari setiap peringkat polis, perkhidmatan awam, pendidikan dan politik seperti di negara-negara di kedudukan yang lebih rendah pada indeks persepsi rasuah, hanya untuk mendapatkan melalui kehidupan seharian mereka, kedua-dua kaji selidik pertama di atas membuktikan rasuah yang masih mewarnai sebahagian besar daripada ekosistem 'mendapatkan perkara yang dilakukan di Malaysia.

Selepas bertahun-tahun, tanggapan asas yang rasuah atau rasuah adalah sebahagian daripada 'budaya' kami masih wujud walaupun banyak organisasi - kedua-dua sektor kerajaan dan swasta - telah datang dengan segala langkah yang perlu untuk menangkap ia. Sejauh mana persepsi mencerminkan realiti?

POLITIK WANG BUKAN RASUAH DALAM POLITIK UMNO

TUESDAY, DECEMBER 7, 2010


Bukan politik wang, sebenarnya rasuah politik, tetapi hendak bagi nampak cantik Umno tukar jenama dengan nama politik wang. Kalau sebut rasuah nampak jijik sangat. Kalau guna istilah rasuah politik Nampak baik sikit. Cuma istilah yang dijenama semula sahaja. Biasalah Umno yang memang bijak berlakon dan bijak bermain istilah.

Apa yang berlaku adalah bala kepada Umno, kerana dalam setiap kali PRU di negara ini mereka merasuah pengundi. Kalau sesama Umno pun mereka guna pendekatan rasuah untuk menang, telahan lagi dengan orang lain yang berlainan ideologi dalam PRU di negara ini.

Mengikut Tengku Ahmad Rhithaudden (U.Malaysia 24/10/2008) Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Parti Umno, rasuah berluasa sejak 20 tahun kebelakangan ini. Tengku Ahmad Rithauddeen memberitahu bahawa beliau pernah mendengar cerita ada Ketua cawangan UMNO yang pulang menaiki kereta Kancil baru selepas Perhimpunan Agung.Katanya, cerita seumpama itu memalukan UMNO dan jelas memperlihatkan bahawa politik wang sudah menjadi satu budaya yang kini berada dalam teras UMNO itu sendiri. Namun kata beliau, sikap yang ditunjukkan semua pihak ialah lebih ramai yang bertanding adalah sesuatu yang menggembirakan kerana lebih banyak wang yang akan diterima.

Ini bermakna rasuah politik dalam Umno rancak di era Umno di bawah kepimpinan Dr. Mahathir selama 22 tahun. Zaman Dr. Mahathir jadi presiden Umno beliau pernah hendak berubat penyakit rasuah politik dalam Umno dengan berbagai cara semua tidak menjadi. Tun pernah menasihat, menangis, berdoa untuk ubat penyakit rasuah politik dlam Umno semua tidak menjadi. Macam mana pengikut hendak ikut kalau nakhoda kapal pun bercakap tidak serupa bikin

Barah rasuah dalam politik Umno sudah berada di tahap 4, dan menunggu saat untuk mati sahaja. Kerana tidak ada lagi ubat untuk merawat. Mampukah calon Umno untuk bertahan lama dengan merasuah dalam setiap kali pemilihan. Mana wang mahu diambil, sekarang lombong emas di lima negeri pakatan Rakyat sudah terkambus. Kalau dalam PRU ke 13 , pakatan rakyat memerintah di peringkat pusat, mana lagi pemimpin Umno mahu dapat. Tidak tahu lah kita kalau Umno boleh pergi menyelam di tasik yang simpan harta Qarun di Mesir.

BPR sepatutnya sudah boleh bertindak dan bawa kepada pengadilan seperti yang pernah berlaku kepada Tan Sri Isa Samad yang disabit kesalahan kerana terlibat dalam rasuah oleh jawatankuasa disiplin Umno sewaktu pemilihan Umno tahun 2004. Kenapa beliau tidak dibawa kepada pengadilan. Bahkan beliau boleh bertanding sebagai calon Naib Presiden dalam pemilihan Umno Mac 2009. Apakah negara ini ada dua undang-undang. Adakah rasuah dalam Umno tidak menjadi kesalahan, kerana mereka kebal dan bebal. Apakah ada dua takrif rasuah di negara ini?.

Sepatutnya BPR kena bertindak kerana mereka yang terlibat dalam rasuah politik ini akan mendapat wang daripada tauke-tauke yang melabur dahulu dengan janji mereka akan diberikan projek kadang-kadang mengorbankan agama dan tanah air. Mereka bukan menyuarakan suara hati ahli Umno sebaliknya mereka adalah suara tauke-tauke yang berada di belakang mereka. Mana wang mereka hendak ambil kalau bukan tauke yang memberi. Paling merbahaya sekali kalau ada ejen yahudi yang memberi wang maka bukan mustahil negara akan tergadai ke tangan yahudi untuk pada masa akan datang. Waliyazubillah.

Pihak BPR kena pandang serius soal rasuah politik dalam Umno, kerana mereka adalah parti pemerintah. Mereka yang terpilih kebanyakan akan terlibat dalam kabinet atau di tempat yang startegik dalam negara. Apa akan jadi kepada negara kalau berketuakan kaki rasuah dan pemberi rasuah. Menang bukan kerana idea dan karisma, tetapi kerana wang yang disediakan oleh pelabur pasaran hadapan apabila mereka menang nanti.
2009 pun dah teruk
Sebab itu indeks rasuah semakin meningkat, bukan makin baik, kerana mereka yang menjadi pemimpin adalah melalui rasuah politik. Contohnya persepsi indeks rasuah (CPI) pada tahun 2006 Malaysia nombor 26 daripada 163 kemudian jatuh lagi pada tahun 2007 kepada 44 dariapda 179 negara yang diselidik. Maka secara tidak langsung apabila mereka menjadi pemimpin mereka akan meluluskan projek kepada pelabur-pelabur politik mereka dengan tawaran yang mereka kehendaki walalu pun tidak memenuhi syarat yang sepatutnya. Inilah yang paling merbahaya.

Tidak hairanlah kepada kita usaha untuk merapatkan jurang ekonomi bumiputera di negara ini gagal kerana mereka adalah suara tauke bukan suara rakyat atau parti yang mewakili orang Melayu di negara ini. Walaupun kerajaan sudah berlanja sebanyak RM1.2 trilion sejak RMK 1 sampai ke RMK 9. Namun peratus kemiskinan di negara ini masih lagi tinggi jika dibanding dengan kaum lain. Menurut Dato’ Zainal Osman bekas Timbalan Menteri Luar Bandar Dan Wilayah di parlimen pada 7/12/07 ialah kadar kemiskinan Bumiputera 8.3%, India 2.9% dan China 0.6%. Kenapa masih tinggi lagi bumiputera miskin. Siapa yang memerintah selama ini PAS atau Umno, DAP atau Umno, PKR atau Umno

Dalam Utusan Malaysia 3/11/2008 Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob mengesyorkan kaedah bersumpah dengan menyebut ‘Wallahi, Wabillahi, Watallahi’ digunakan bagi membolehkan saksi menyabitkan mana-mana individu yang didapati melakukan kesalahan politik wang.

Datuk Seri Adnan berkata, usaha mengatasi gejala politik wang menjadi sukar jika bukti ‘tanpa keraguan yang munasabah’ tidak dipertimbangkan oleh pihak bertanggungjawab. Hai Tok Nan pemimpin Umno bukan takut dengan sumpah, 1000 kali pun mereka boleh sumpah. Kalau hukum tuhan pun mereka tidak mahu ikut apalah sangat dengan sumpah. Memang sejak dua menjak Umno bermain dengan sumpah terutama sewaktu pilihanraya kecil Permatang Pauh. Selepas itu sumpah menjadi sumpah-sumpah.

Dato’ Rais Yatim bertambah yatim dalam Umno kerana gagal mendapat tempat. Dulu semasa berada dalam parti 46 sanggup membakar jambatan dalam Umno, dan tidak akan menyertai Umno kerana parti yang tidak demokratik, tidak pejuang melayu.Jenis lidah bercabang. Beliau cadang supaya jawatan Umno di tender kerana tidak tahan dengan rasuah politik. Ucapan beliau menyebabkan Datuk Seri Shahidan Kasim marah sehinggakan beliau kata Dato’ rais yang patut ditender dengan harga RM1. Dulu 46 sekarang harganya RM1 sahaja.

Saya hendak ketawa baca kenyataan Mukhriz supaya tolak amalan rasuah politik seperti yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia 3/11/2008. Mana ada pemimpim Umno hendak naik dengan air liru sahaja. Mana ada calon Umno naik dengan karisma semuanya terpaksa menggunakan ongkos.

Lebih Mukhriz baik tidak usah bercakap soal rasuah politik dalam Umno, kerana rasuah politik dalam Umno dah terang lagi bersuluh. Rasuah dalam Umno macam isi dengan kuku. Biarlah bapa kamu bercakap untuk membuat reform dalam Umno, parti yang beliau sendiri menjahanamkan sewaktu beliau berkuasa dahulu. Kenapa bapa kamu tidak buat waktu dia ada kuasa. Bukankah demokrasi mati di zaman bapa kamu. Sistem kouta diadakan zaman beliau. Sekarang kenapa duduk sibuk waktu Pak Lah berkuasa. Usahlah bercakap tidak serupa dengan bikin. Pemimpin Umno tidak layak bercakap soal membenteras rasuah politik. Paku dulang paku serpih kata dekat orang dia yang lebih. Ayuh ramai-ramai ambil borang Pas, tinggalkan Umno kerana kapalnya sudah hendak tenggelam.


Penyangak 'Rampas' Tanah Di Johor Dikesan
Diterbitkan: Isnin, 13 Mac 2017 9:35 AM

JOHOR BAHRU: Satu sindiket yang mempunyai hubungan kukuh dengan Pejabat Tanah dan Galian (PTG) Johor dan 'orang dalam' telah mengenal pasti plot tanah terbiar milik warga asing di bandar ini sebelum 'menukar' status pemilikan dan menjualnya bagi mendapatkan untung besar.

Sindiket itu, yang telah beroperasi dalam tempoh tertentu, setakat ini telah menjual beberapa plot tanah milik rakyat Singapura dan Indonesia dengan nilai lebih dari RM15 juta.

Bagaimanapun, polis Johor dapat mengesan aktiviti mereka dan setakat ini telah menahan tiga suspek berusia 30-an dan 50-an, termasuk seorang bekas pembantu pentadbiran PTG di Nusajaya, dalam satu siri serbuan beberapa hari lepas.

Sumber berkata, bekas pegawai itu, yang telah berkhidmat dengan PTG lebih dari 10 tahun, baru-baru ini telah dipindahkan ke agensi kerajaan lain.

Dua lagi suspek, yang didakwa sebagai broker tanah, adalah ahli kumpulan jenayah terkenal dan mempunyai rekod, termasuk dalam kes pembunuhan.

Kesemua suspek kini ditahan di bawah Akta Pencegahan Jenayah (Poca).

Ketua Polis Johor Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd, ketika dihubungi mengesahkan penangkapan itu tetapi enggan mengulas lanjut mengenai siasatan.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat supaya menghubungi talian hotline polis di 07-221 2999.

Difahamkan, polis telah merampas berpuluh-puluh dokumen, dipercayai telah dicuri, dari bilik kebal di pejabat PTG Nusajaya.

Sumber berkata, sindiket itu menggunakan kakitangan pejabat tanah untuk mengenal pasti plot tanah di sekitar bandar yang dimiliki orang asing dan telah ditinggalkan untuk beberapa ketika.

"Suspek kemudian menggunakan dokumen keselamatan untuk mencetak nama pemilik baharu bagi penukaran status hak milik sebelum memfailkan dokumen-dokumen di PTG.

"Dengan status pemilikan baharu, mereka akan cuba untuk menjualnya kepada pemilik yang berpotensi," kata sumber.

Sindiket itu, menurut sumber, telah mengambil masa yang panjang untuk menjalankan kegiatan haram mereka, termasuk menunggu sehingga beberapa tahun bagi menukar beberapa butiran tanah.

Ia juga mengeluarkan nombor pasport palsu pemilik tanah, cop pesuruhjaya sumpah dan dokumen undang-undang untuk meyakinkan PTG dan bakal pembeli mereka, tambah sumber itu.

Penipuan mereka dikesan apabila seorang peguam yang bertindak bagi pihak anak guamnya mengesyaki sesuatu yang tidak kena dalam penjualan sebidang tanah bernilai jutaan ringgit di Gelang Patah.

Peguam itu kemudian menghubungi pemiliknya, seorang warga Singapura, yang tidak tahu tentang penjualan itu atau mempunyai niat untuk menjual tanah berkenaan.

Pemilik telah membuat laporan polis baru-baru ini.

Difahamkan, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial negeri telah membentuk satu pasukan khas untuk menyiasat kes ini dan mengesan beberapa kes melibatkan sindiket terbabit.

Pasukan itu juga sedang membuat pemeriksaan untuk memastikan sama ada sindiket itu terlibat dalam kes lain di seluruh negara.

Rasuah Hakis Nilai Perkhidmatan Awam

Oleh Hazwan Faisal Mohamad hazwanfaisal@bh.com.my 

TAN Sri Lee Lam Thye
KUALA LUMPUR: Pendedahan mengenai gejala rasuah dan salah guna kuasa dalam kalangan penjawat awam yang semakin serius sejak 10 tahun kebelakangan ini, harus membuka mata semua pihak untuk menanganinya.

Sepanjang 2016 hingga Februari lalu, Bahagian Pengurusan Rekod dan Teknologi Maklumat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka 665 kertas siasatan membabitkan penjawat awam. Daripada jumlah itu, seramai 548 penjawat awam ditangkap manakala 63 kes dibawa ke mahkamah. 

Naib Pengerusi Kanan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye, berkata rasuah dalam kalangan penjawat awam kerana ia adalah barah yang bakal merosakkan pentadbiran kerajaan dan melumpuhkan ekonomi negara jika tidak ditangani dengan berkesan. 

Beliau berkata, perkhidmatan awam sepatutnya mempunyai budaya kerja dengan nilai murni seperti kejujuran, disiplin, ketelusan, integriti serta amanah.

 "Untuk menangani gejala rasuah, setiap agensi dan jabatan perlu mempunyai sistem pemantauan dalaman yang mampu mengesan elemen negatif dalam organisasi. "Mereka yang berjawatan tidak wajar menyalahgunakan kedudukan dan kuasa atau terbabit dalam rasuah," katanya.



Integriti Teruk........., 

Ramai Ambil Rasuah Termasuk Ahli Politik


Naib Pengerusi Kanan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Tan Sri Lee Lam Thye berpandangan, tahap integriti di Malaysia semakin teruk dan ramai terlibat rasuah termasuk ahli-ahli politik. Ia menyuarakan kebimbangan budaya rasuah yang semakin merisaukan di negara ini. (MCPF)

Katanya, rasuah bukan sahaja melibatkan golongan berpendapatan rendah, namun ia turut dikaitkan dengan sifat tamak sesetengah pihak yang tidak puas untuk mendapatkan pendapatan lebih dengan cara mudah. Beliau berkata, berdasarkan pemerhatiannya, tahap integriti masyarakat di negara ini semakin berkurangan dan ia merupakan perkembangan yang membimbangkan.

"Integriti dalam kalangan penjawat awam, sektor swasta dan tokoh politik juga perlu diberi perhatian bagi menggelakkan golongan ini terlibat dengan budaya rasuah.

“SPRM perlu mengambil tindakan dan memberi perhatian bukan sahaja kepada penjawat awam malahan kepada ahli-ahli politik di negara ini. Gambaran mengenai perkara ini disuarakan sendiri oleh masyarakat ketika saya turun padang untuk bertemu mereka,” katanya ketika ditemui Sinar Harian selepas mengadakan kunjungan ke Kompleks Kumpulan Media Karangkraf (Karangkraf).

Beliau berkata, terdapat banyak lagi kes-kes rasuah lain yang belum didedahkan dan langkah penyelesaian perlu diambil segera terhadap permasalahan ini.

“Apa yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada hari ini mungkin hanyalah tip of the iceberg dan banyak lagi kes yang belum didedahkan.

“Jadi sampai bila baru kita dapat atasi masalah ini?” soalnya.

Pada masa sama, sikap tamak walaupun memiliki pendapatan yang mencukupi juga faktor budaya rasuah terus subur.

“Saya anggap budaya ini tidak akan berakhir jika golongan tamak ini masih wujud,” katanya.

Dalam pada itu, Lam Thye memaklumkan bahawa pihaknya menyambut baik langkah diambil oleh kerajaan sebelum ini yang bertindak untuk menubuhkan jawatankuasa integriti di setiap kementerian dalam membendung budaya rasuah daripada berleluasa.

“Namun begitu, sejauh mana jawatankuasa integriti ini benar-benar berkesan ke arah untuk menerapkan nilai-nilai murni, moral dan etika?

“Saya anggap ia telah gagal selama ini,” katanya.



AMUKANMELAYU - Rasuah semakin parah bila semua orang jauh dari IMAN.