,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 13 September 2014

DOSA MERDEKA - MELAYU DI JAJAH SEMULA


PenCAPAIan KPI NEGARA kita pada HARI KeMERDEKAan ke-57 dan 'HADIAH' daripada PM DS Najib untuk RAKYAT.. 


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Apakah ERTI keMERDEKAan? Kita BEBAS? Apakah TAFSIRan keBEBASan itu hinggakan kita boleh HIDUP tanpa AGAMA, ADAB dan UNDANG-UNDANG? Itu perSOALan yang perlu diJAWAB pada HARI keMERDEKAan yang ke-57 kali ini.. SeTAHUN selepas NEGARA kita MERDEKA, TUNKU Abdul RAHMAN berMURAH HATI memBERIkan keWARGANEGARAan kepada 1 JUTA KAUM penDATANG yang dibawa oleh British ke NEGARA ini.. 
Begitu peMURAHnya TUNKU dan UMNO sebagai WAKIL UMAT Melayu/ISLAM pada MASA itu tanpa memikirkan BEBAN yang terpaksa diPIKUL oleh GENERASI terkemudian untuk meneruskan lagi keLANGSUNGan sebuah NEGARA berNAMA Malaysia bagi TAHUN ke 57 kali ini..

KITA TELAH MENJADI ORANG LAIN, INI BUKAN BUDAYA MELAYU
 

Kita PERCAYA HARAPan TUNKU dan RAMAI lagi PEMIMPIN terawal ialah SEMUA KAUM dapat berKERJASAMA dan saling mengHORMATi HAK masing-masing selagi NEGARA ini masih WUJUD.. Namun demikian, TAHUN demi TAHUN kita menyaksikan HARAPan mereka yang terdahulu diROSAKkan oleh sesetengah PEMIMPIN KAUM yang SENGAJA ENGGAN mengakui keWARGANEGARAan mereka itu dapat secara ANUGERAH, bukannya kerana mereka perlu meMOHON macam Bangla.. Maka mengHASUTlah mereka untuk meMULAkan ANGKARA terhadap NEGARA..

Kenapa WUJUDnya BUDAYA sedemikian tatkala sepatutnya pada NEGARA dah berUSIA 57 TAHUN ini RAKYATnya perlu memPUNYAi perADABan dan MORAL yang TINGGI? Ini kerana SIKAP para PEMIMPIN POLITIK di dalam PR terUTAMAnya yang memang mengKHIANATi NEGARA!
 
  Sedarkah semua orang Islamelayu tentang TASYABBUH?

SEJAUH MANA BATAS MENIRU POLA PRILAKU ORANG KAFIR (TASYABBUH) YANG DIHARAMKAN SYARI’AT ??


Batasan Tasyabbuh

BERIKUT SEDIKIT RINCIAN TASYABBUH dengan ORANG KAFIR
Bila penyerupaan (TASYABBUH) nya dengan tujuan meniru orang kafir untuk turut menyemarakkan kekafirannya maka hukumnya menjadi kafir.
Bila penyerupaan (TASYABBUH) nya dengan tujuan hanya meniru tanpa disertai untuk turut menyemarakkan kekafirannya hukumnya tidak kafir namun berdosa. Bila TASYABBUH nya tidak sengaja meniru sama sekali tetapi sekedar menjalani sesuatu yang kebetulan sama dengan mereka maka tidak haram tetapi makruh.
(مسألة : ي) : حاصل ما ذكره العلماء في التزيي بزي الكفار أنه إما أن يتزيا بزيهم ميلاً إلى دينهم وقاصداً التشبه بهم في شعائر الكفر ، أو يمشي معهم إلى متعبداتهم فيكفر بذلك فيهما ، وإما أن لا يقصد كذلك بل يقصد التشبه بهم في شعائر العيد أو التوصل إلى معاملة جائزة معهم فيأثم ، وإما أن يتفق له من غير قصد فيكره كشد الرداء في الصلاة.

Kesimpulan dari pernyataan ulama tentang berbusana dengan menyerupai orang-orang kafir adalah jika dalam berbusana dengan mereka itu karena adanya rasa suka kepada agama mereka dan bertujuan untuk bisa serupa dengan mereka dalam syiar-syiar kafir atau agar bisa bepergian bersama mereka ketempat-tempat peribadatan mereka maka dalam dua hal diatas dia menjadi kafir, namun jika tidak bertujuan semacam itu yakni hanya bisa sekedar menyerupai mereka dalam syiar-syiar hari raya atau sebagai media agar bisa bermuamalah berhubungan dengan mereka dalam hal-hal yang diperkenankan maka ia berdosa (tidak sampai kafir, red), atau ia setuju dengan busana orang kafir tanpa suatu tujuan apapun maka hukumnya makruh seperti mengikat selendang dalam shalat.
Bughyah al-Mustarsyidiin I/529
فَالْحَاصِلُ أَنَّهُ إِنْ فَعَلَ ذَلِكَ بِقَصْدِ التَّشَبُّهِ بِهِمْ فِي شِعَارِ الْكُفْرِ كَفَرَ قَطْعاً أَوْ فِي شِعَارِ الْعِيْدِ مَعَ قَطْعِ النَّظَرِ عَنِ الْكُفْرِ لَمْ يَكْفُرْ، وَلَكِنَّهُ يَأْثَمُ وَإِنْ لَمْ يَقْصِدِ التَّشَبُّهَ بِهِمْ أَصْلاً وَرَأْساً فَلاَ شَيْءَ عَلَيْهِ

“Ketika berpakaian (tingkah laku) menyerupai orang kafir, untuk syi’ar kekafirannya maka ia kafir dengan pasti ….s/d … seandainya tidak bertujuan menyerupai mereka sama sekali tidak apa-apa baginya tetapi itu makruh”.
قَالَ الشَّيْخُ أَبُوْ مُحَمَّدٍ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ نَفَعَ اللهُ مَا مُلَخَّصُهُ ظَاهِرًا لِلَفْظِ الزَّجْرِ عَنِ التَّشَبُّهِ فِي كُلِّ شَيْئٍ، كَذَا عُرِفَ مِنَ اْلأَدِلَّةِ اْلأُخْرَى أَنَّ الْمُرَادَ التَّشَبُّهُ فِي الزِّيِّ وَبَعْضِ الصِّفَاتِ وَنَحْوِهَا لاَ التَّشَبُّهُ فِي أُمُوْرِ الْخَيْرِ.

“Syekh Abu Muhammad bin Abi Hamzah berkata menurut dhoirnya lafadz adalah melarang menyerupai pada setiap sesuatu (dari kafir) begitu juga dalil-dalil lain mengatakan. Maksudnya menyerupai (orang-orang kafir yang dihukumi haram) adalah menyerupai dalam pakaian, hiasan, sifat-sifatnya dan sesamanya bukan menyerupai dalam urusan kebaikan”.
Fathul Barri X/ 273
Batasan sederhana, bahwa sepanjang kita tidak memakai atau melakukan sesuatu yang merupakan  “ciri khusus” sebagai identitas suatu agama (non islam)  atau “golongan” ( NON MUSLIM ) tertentu,maka itu bukan lagi disebut “tasyabbuh”, kecuali kita memakai atau melakukan yang merupakan ciri khusus dari “kelompok” (NON MUSLIM) itu.
Berdasarkan referensi yang ada, dulu di zaman penjajahan, seorang muslim yang berpakaian lengkap, jas dan dasi, termasuk perbuatan “tasyabbuh”, sehingga diharamkan oleh sebagian ulama’, tetapi karena sekarang pakaian jas dan dasi bukan ciri khusus milik golongan tertentu, maka berpakaian yang oleh sebagan ulama dulu dianggap “tasyabbuh”, sekarang tentu bukan dianggap “tasyabbuh” lagi.
Hadits Jabir bin ‘Abdillah, beliau berkata, ﺃَﻧَّﻪُ ﻧَﻬَﻰ ﺃَﻥْ ﻳُﺒَﺎﻝَ ﻓِﻰ ﺍﻟْﻤَﺎﺀِ ﺍﻟﺮَّﺍﻛِﺪِ  .“ Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang kencing di air tergenang. ”Jika kencing saja terlarang, lebih-lebih lagi bab (orang yg bab pasti kencing juga) apalagi kalau bab di kloset duduk, selain bid’ah itu juga termasuk tasyabuh pada orang kafir - Wallaahu A’lamu Bis Showaab
INSTITUSI KeSULTANan Melayu jugak merupakan ELEMEN PENTING untuk NEGARA ini mencapai keMERDEKAan.. Tanpa INSTITUSI ini, kita sudah menjadi REPUBLIK di mana KUASA berPUSAT kepada seorang PRESIDEN dan mungkin TIDAK akan diGILIRkan (DIKTATOR) atau pun terIKAT dengan KUASA-KUASA ASING yang mahu menJAJAH secara TIDAK FORMAL.. Namun, INSTITUSI yang meRUPAkan TONGGAK UTAMA keMERDEKAan NEGARA kita ini dah terANCAM..

ANTARA KUALITI PEMBANGKANG YANG KITA ADA

Siapakah yang mampu memBELA penDERHAKAan oleh para 'Si KITOL' MODEN ini terhadap para SULTAN? Apakah UMNO? UMNO kini nak jaga SULTAN Melayu?

Ini ke GELAGAT para PEMIMPIN UMNO yang nak menJAGA keDAULATan para SULTAN seterusnya menJAMIN keUTUHan dan keMERDEKAan NEGARA ini? Apa? Itu GELAGAT PEMIMPIN UMNO tahap 'CAI' yang cuma PERASAN SELEBRITI dan TIDAK perlu diENDAHkan? BAIKlah, kita TENGOK pulak PEMIMPIN tertingginya..

Inilah dia HADIAH daripada PEMIMPIN tertinggi UMNO/BN kepada RAKYAT NEGARA ini khususnya UMAT Melayu/ISLAM sempena HARI keMERDEKAan yang ke 57.. Sebelum ini, semasa SAMBUTan HARI Malaysia pada TAHUN 2011, AKTA KeSELAMATan dalam NEGERI diMANSUHkan.. Ianya sekaligus menyebabkan peningkatan KADAR JENAYAH dan WUJUDnya pelbagai USAHA SUBVERSIF nak menJATUHkan NEGARA.. NAMPAKnya 'BENDAHARA UMNO/BN' masih GAGAL lagi..


Selama manakah keLANGSUNGan sebuah NEGARA berNAMA Malaysia ini? 60 TAHUN? 75 TAHUN? Atau 100 TAHUN? Rasanya jika anda meLIHAT semula apa yang kita PAPARkan di atas, anda boleh agak berapa lama sangat NEGARA ini mampu berTAHAN.. Apakah seluruh NEGARA patut menanggung DOSA kerana PEMIMPIN yang diAMANAHkan ini BODOH dan GAGAL menJAGA NEGARA sendiri? Wallahualam..-

Hutang Negara Malaysia Terus Melonjak Tinggi RM692 Bilion (62% KDNK). 16 Tahun Bajet Defisit. Kerajaan Boros Berbelanja Bakal Muflis Seperti Argentina. Letak Jawatan!


Najib Letak Jawatan Mahathir

Hutang Negara RM692 Bilion (62% KDNK). 16 Tahun Bajet Defisit. Kerajaan Boros Berbelanja Bakal Muflis Seperti Argentina. Letak Jawatan : Sebelum ini Tokoh Wartawan Negara pernah mencadangkan (DI SINI) hujung tahun lepas tahun 2013 iaitu kepada Najib Razak supaya memberikan peluang dan ruang kepada isterinya, Rosmah Mansor untuk menjadi menteri bagi menggantikan menteri yang kurang berpotensi. Sampai begitu sekali? Terbaru….

Terbaru, atas nama sayangkan bangsa dan negara lebih-lebih lagi berdasarkan pengalaman 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia selama tempoh 22 tahun, Tun Dr Mahathir pula mengambil tempat untuk memberikan nasihat dan peringatan kepada Najib Razak yang buat diibaratkan sebagai “anaknya” yang mana mahu mengharapkan anaknya itu berpandangan jauh, berdisiplin dan mampu buat keputusan yang betul, jalankan tanggungjawab dan tegur apa yang dirasakan Tun Dr Mahathir tidak betul.

Sebelum ini, Mahathir telah bertindak drastik apabila telah membuat keputusan untuk menarik balik sokongan kepada Najib Razak sebagai pemimpin negara. Semuanya atas sebab-sebab berdasarkan laporan Berita Semasa di bawah ini :

BACA SINI : Tun Mahathir Tolak Sokong Najib Razak (Lemah, Sokongan Teruk, Ekonomi
 & Perpaduan Kacau-Bilau & jenayah Berleluasa). Najib Razak Letak Jawatan?

Tidak cukup dengan itu, Tun Dr Mahathir yang dilihat mempunyai karisma yang tersendiri apabila mengeluarkan kata-kata dan pandangannya kelihatan lembut dan tidak perlu menjerit-jerit ketika mengeluarkan butir-butir perkataan daripada mulutnya tetapi AWAS……
Lenggok bahasa politik yang digunakan cukup sinikal yang sehingga mampu membuatkan ramai ketawa sendirian dan ada juga yang menahan luka mendengar sindiran dan kata-kata pedas yang diucapkan oleh Tun Dr Mahathir. Terbaru…..

Hutang Negara RM692 Bilion (62% KDNK). 16 Tahun Bajet Defisit. Mahathir Nasihat Letak Jawatan?

  1. Tun Mahathir menemplak 1Malaysia Development (1MDB) boros berbelanja
  2. 1Malaysia Development (1MDB) dilihat berdiri megah atas nama “Dana Kekayaan Negara”, apabila membelanjakan duit negara seolah-olah Malaysia mempunyai terlalu banyak lebihan wang untuk dibelanjakan. Sedangkan hakikatnya, duit yang dibelanjakan adalah hutang yang dibuat berbilion ringgit
  3. Apabila terlalu banyak hutang, Malaysia tidak akan terlepas menjadi muflis seperti Argentina
    Sedangkan pelbagai hutang ditambah menyebabkan hutang negara terus melambung tinggi
  4. Hutang perlu dibayar dan dikurangkan
  5. Tetapi apabila bajet defisit yang dibentangkan setiap tahun, mana mungkin Malaysia boleh bayar hutang negara
  6. Nasihat Tun Mahathir kepada Najib Razak dan anak buahnya supaya apabila pembentangan Bajet 2015 dan seterusnya mestilah mengikut had siling hutang negara yang telah diputuskan secara rasmi di Dewan Rakyat
  7. Jikalau beliau menjadi Perdana Menteri sekarang, pastinya beliau akan letak jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia dan berundur jikalau melihatkan corak pentadbiran kerajaan malaysia sekarang
  8. Kerajaan malaysia & Putrajaya dilihat gagal menunjukkan kepimpinan yang kuat dan meletakkan Malaysia ke landasan yang betul dalam aspek pembangunan Malaysia

Peringatan Tun Dr Mahathir
Berdasarkan semakan Berita Semasa laporan yang dikeluarkan oleh Sarah Fowler dari Oxford Economic meletakkan kedudukan ekonomi Malaysia adalah paling berisiko di Asia.
  • Ini kerana Malaysia dilihat terus kekal mempunyai hutang negara kepada KDNK melebihi paras 50% untuk 5 tahun seterusnya.
  • Sedangkan pada ketika ini, hutang negara Thailand, Korea Selatan dan juga Indonesia kepada KDNK negara mereka masih tidak lagi mencecah kepada paras 33%.
Dan inilah antara sebab utama, Fitch Rating terus mengekalkan pendirian dan laporan mereka Malaysia hanya layak dberikan rating “A-” pada Julai 2014 yang lalu.

Hutang Negara RM692 Bilion (62% KDNK) Terkini?

Semakan Berita Semasa terhadap portal “The Economist” menunjukkan hutang negara sudah hampir mencecah RM700 bilion.
hutang kerajaan
BACA SINI LAPORAN BS JUN 2014 : Hutang Negara Malaysia 2014 RM677.736 Bilion 
Langgar Had Siling 55%. Kadar Faedah Hutang Melonjak Tinggi. 
Alternatif Pendapatan? GST 6%!
hutang Malaysia
Dan Boston Consulting Group telah memberikan peringatan, bagaimana sesebuah negara yang mana ekonomi negara mereka boleh jatuh menjadi krisis yang buruk jika hutang negara tidak diuruskan dengan baik daripada sekarang.

Hakikatnya, hutang negara sekarang berada pada paras RM692 Bilion dan angka dilihat akan ini terus meningkat. melihatkan trend hutang negara yang tidak pernah menyusut malah terus melonjak dan meningkat naik.

KLIK SINI : Hutang Malaysia Menjelang Pilihanraya Umum 2013 (PRU 13) Terus Naik
 RM549.267 Bilion! Uruslah Dengan Baik Hasil Negara Wahai Kerajaan!

Persoalan, di mana iltizam kerajaan Malaysia untuk menurunkan hutang negara Malaysia? Berapa lama lagi rakyat Malaysia dijamu dengan kenaikan hutang negara yang pastinya beban akan dipulangkan kepada rakyat Malaysia. Apa respon anda pula?