• petisyenSatu petisyen yang mendesak agar Presidennya, Barack Obama segera campur tangan untuk membebaskan Anwar dari penjara telah mendapat 24,572 sokongan setakat jam 8 malam ini.
 1 / 1 
SHAH ALAM - Laman web petisyen untuk kegunaan rakyat Amerika Syarikat (AS) menjadi platform terbaru penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim menyatakan bantahan terhadap keputusan mahkamah dan mendesak campur tangan AS untuk membebaskan pemimpin pembangkang itu.

Satu petisyen yang mendesak agar Presidennya, Barack Obama segera campur tangan untuk membebaskan Anwar dari penjara telah mendapat 24,572 sokongan setakat jam 8 malam ini.

“White House mengeluarkan kenyataan, kesal dengan tindakan ke atas Anwar...tapi kenyataan sahaja tidak cukup.

“Kata-kata itu perlu diikuti dengan tindakan. Masa depan demokrasi di Malaysia dipertaruhkan,” antara petikan petisyen itu yang dibuat oleh pemilik akaun bernama J.M.

Selang beberapa jam kemudian, wujud pula satu lagi petisyen yang meminta agar kerajaan AS menghormati kedaulatan perundangan Malaysia.

“Kami rakyat Malaysia terkejut dengan kenyataan White House yang melahirkan kekesalan atas sabitan ke atas Anwar  dan mempersoalkan undang-undang serta keadilan sistem kehakiman di Malaysia.

“AS perlu melihat kepada isu-isu hak asasi manusia mereka sendiri dan berhenti menyeksa tahanan di Guantanamo Bay. Kami rakyat cinta akan keamanan menggesa AS berhenti campur tangan dalam badan kehakiman dan kedaulatan undang-undang Malaysia,” antara petikan petisyen itu.

Setakat berita ini tulis, 623 sokongan telah diberikan terhadap petisyen tersebut.


Petisyen Bebas Anwar VS Petisyen Anti Anwar Di Website White House - Apa Pilihan Rakyat Malaysia?


Ketika ini ada dua petition yang dibuat oleh rakyat Malaysia berhubung dengan insiden Anwar Ibrahim yang dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun selepas didapati bersalah kerana meliwat Saiful Bukhari Azlan pada tahun 2008.

Kedua-dua petisyen itu dibuat melalui website rasmi White House yang berpengkalan di Amerika Syarikat.

Petition yang pertama ialah rayuan dan sokongan tandatangan bagi mendesak campurtangan pihak luar untuk menekan Malaysia agar membebaskan Anwar Ibrahim yang dipenjarakan atas pertuduhan liwat. Campurtangan pihak luar ini ialah merujuk kepada peranan Amerika Syarikat.

Petition ini sudah tentu dibuat oleh penyokong Anwar Ibrahim. Bahkan pengendali account media sosial Anwar Ibrahim juga mempromosikan petition tersebut di laman rasmi facebook milik Anwar Ibrahim tanpa memikirkan risiko dan tanggapan yang bakal dihadapi oleh tuan punya badan yang meringkuk dalam penjara pada masa kini.

Petition yang kedua ialah rayuan dan sokongan bagi mendesak Amerika Syarikat untuk tidak campur tangan dalam masalah dan sistem kehakiman di Malaysia bagi pertuduhan jenayah yang dikenakan ke Anwar Ibrahim sekaligus menyebabkan dia terpenjara selama 5 tahun. Petition ini menyeru sokongan dari Amerika untuk Amerika tidak campurtangan dalam masalah yang berlaku di Malaysia.

Petition yang kedua ini sudah tentu la dibuat oleh rakyat Malaysia yang anti Anwar Ibrahim. Petition ini dibuat kononnya atas alasan mahu melawan sokongan yang diterima oleh petition yang pertama. 

Sebenarnya, pada aku, petition yang pertama sudah cukup untuk membuatkan aku geleng kepala dan malas nak berkata-kata apa-apa. Lepas tue baca pula petition kedua. Aku terus cari dinding laju-laju dan hantuk kan kepala aku kat situ berulang kali sambil berkata why.. why.. why.. whyyy ini berlaku di Malaysia negara ku yang tercinta. Oke fine, ini kelentong. Sekadar nak menyedapkan cerita. Harap maklum.

Kewujudan kedua2 petition itu sebenarnya sudah cukup membuktikan terdapat rakyat Malaysia yang masih lagi tidak mahir berfikir apabila berhadapan dengan landskap politik semasa.

Kesalahan petition pertama bermula ;

1. Kita mengharapkan pihak luar menekan dan mengecam tindakan politik yang dikenakan ke atas Anwar Ibrahim.

2. Dalam waktu yang sama kita sendiri melakukan jemputan atau mengumpul sokongan dari orang luar untuk masuk campur

3. Dengan membayangkan seolah-olah rakyat Malaysia ini bangang tak pandai selesaikan masalah sendiri sehingga menuntut campurtangan dari pihak luar 

Jika sekalipun kecaman dan kritikan itu berlaku, biarla atas kesedaran politik bagi negara itu sendiri tanpa kita mendorong ke arah tindakan tersebut.

Biar mereka memerhatikan keadaan negara kita dan mereka beri respon atas apa yang mereka rasa.

Jangan kita mendorong untuk mereka masuk campur kerana secara tak langsung kita gambarkan diri kita neh bodoh. Sampai beria2 merayu pihak luar untuk menyibuk masuk campur urusan negara kita. Bagi yang jarang membaca karya sejarah, meh la aku bagitau. Antara salah satu bentuk yang membolehkan negara terjajah pada waktu dahulu apabila satu2 negara meminta bantuan, perlindungan ataupun campurtangan pihak luar bagi menyelesaikan urusan pentadbiran negara itu sendiri sehinggala terjajah.

Berbalik kepada petition kedua pula.

Kesilapan petition kedua itu bermula apabila ;

1. Buat petition yang lebih kurang sama di website yang sama walaupun atas cause yang berbeza tetapi menuntut perkara yang sama.

2. Jika pihak A menuntut pihak luar untuk campurtangan, maka pihak B menuntut pihak luar untuk campurtangan agar tidak campurtangan atas urusan negara kita.

3. Sebenarnya tak perlu pun petition tersebut.

4. Amerika atau mana-mana negara sejak dari mula tidak pernah berhak untuk masuk campur dalam urusan pentadbiran negara kita.

5. Petition kedua mengambarkan seolah2 Amerika ada kuasa untuk campurtangan sampai kita buat petition untuk mereka tidak campurtangan sedang kita tahu sangat mereka tak pernah layak untuk campurtangan.

Maka. Itu sebab aku kata. Jika petition pertama sudah cukup membuatkan aku terdiam tak terkata, maka petition kedua mampu mendorong aku laju2 hantuk kepala kat dinding. Hanya itu aje yang mampu menzahirkan emosi aku dari segi tindakan.

Berhentila menampakkan kita neh bodoh sangat. Sekurang2nya berhenti tunjuk begitu kepada orang luar.

Dan jadi la manusia yang cerdik. Jangan kita sokong mana-mana petisyen. Masalah kita, kita sendiri selesaikan. Bagi kita semua masa untuk jadi matang dan rangka strategi perlawanan bagi membebaskan diri dari kezaliman dan penindasan di negara ini. Kita semua neh masih lagi anak-anak mentah yang tercari-cari arah kebenaran...by devil_fruit at 12-2-2015 08:09 AM


AMUKANMELAYU - kita tetap islamelayu......