,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 21 January 2013

SESAL DULU PENDAPATAN, SESAL KEMUDIAN BURUK PADAHNYA


Melayu Terlalu Banyak Berkorban Dan Bertolak-ansur Demi Perpaduan Sehingga Islamelayu Di Tolak Beransur-ansur

 

Melayu sudah menyerahkan banyak hak mereka kepada kaum lain di negara ini semata-mata untuk mewujudkan perpaduan dan suasana yang harmoni.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Melayu suatu ketika dahulu mempunyai 80 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk negara ini tetapi sanggup berkorban dan menyerahkan sebahagian hak itu kepada kaum lain.

“Selepas itu, jumlahnya berkurangan kepada 60 peratus. Tiada penduduk di mana-mana negara di dunia ini yang mahu berbuat demikian.

“Hanya orang Melayu yang sanggup melakukannya. Kita banyak menyerah dan berkorban hak untuk orang lain.

“Segala-galanya kita serah kepada orang asing. Kita sanggup tukar nama Persekutuan Tanah Melayu kepada Malaysia. Tiada lagi unsur Melayu yang ada. Orang Melayu tidak marah tetapi merelakannya,” katanya ketika menyampaikan ucaptama Program Transformasi Ekonomi dan Pelajaran MelayuPulau Pinang di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini, semalam.

Selain itu, orang Melayu memberi hak warganegara atau kerakyatan kepada orang asing walaupun ia tidak berlaku di negara lain sejak dahulu lagi.

“Walaupun kita penduduk majoriti tetapi orang Melayu hanya menguasai 30 peratus ekonomi.

“Berbanding penduduk kaum lain berjumlah 40 peratus, mereka menguasai 70 peratus dari ekonomi negara ini.

“Orang Melayu masih menyerah dan merelakannya. Tetapi apabila peluang 30 peratus yang ada pun masih mahu diganggu orang lain, orang Melayu mulai gusar dan menjadi marah,” katanya.

Sehubungan itu katanya, penduduk kaum lain di negara ini perlu bersyukur dan berterima kasih kepada Melayu yang sanggup melakukan apa sahaja untuk mewujudkan keamanan di Malaysia.

Mahathir turut membidas sikap sesetengah kaum di negara ini yang masih belum puas, sebaliknya mahu pula menguasai politik tanah air, yang selama ini didominasi orang dan parti politik Melayu.

“Tak cukup lagikah dengan penguasaan 70 peratus dalam ekonomi selama ini. Apa matlamat mereka untuk menguasai politik pula,” katanya.

Menurutnya, Melayu perlu sedar keadaan itu dan memberi sokongan padu kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang untuk memastikan nasib mereka terus terbela hingga generasi akan datang

Dr Mahahir: Tubuh RCI siasat kelayakan kerakyatan 1juta

Tun Dr Mahathir Mohamad berucap di Permatang Pauh
Tun Dr Mahathir Mohamad berucap di Permatang Pauh

Perdana Menteri Malaysia IV Tun Dr Mahathir Mohamad menyarankan ditubuhkan Suruhanjaya Khas menyiasat kelayakan keturunan mereka yang diberikan hak kerakyatan Persekutuan Tanah Melayu. Beliau membuat saranan ini dalam Konvensyen Tranfromasi Ekonomi dan Pelajaran Melayu Pulau Pinang 2013 di Permatang Pauh.
“Orang Melayu ‘murah hati’. Kita sedia berkongsi tanahair dengan mereka, membenarkan mengekal identiti, bahasa dan budaya mereka. Kemudian kita kongsi-kuasa dengan mereka yang bukan pri-bumi negeri ini. Orang Melayu benarkan orang asing ini bebas berniaga dan mengumpulkan harta. Orang Melayu tidak pernah meminta apa apa pun dari mereka”.
“Malangnya mereka tidak menunjukan kesyukuran. Bukan sahaja mereka sudah menguasai 70% ekonomi. Kini mereka ingin megambil kuasa dari kita pula. Apabila kita mempertahankan apa yang hak bagi kita (sebagaimana yang diperuntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia), kita dianggap tamak. Kita dianggap ‘rasis’!”.
Jelas dengan lantang Mantan Presiden UMNO V itu menyuarakan kekecewaan kepada golongan minoriti dikalangan Bukan Melayu yang lewat ini membuat tuntutan yang tidak munasabah dan membangkitkan isu isu sensitif dengan niat tidak baik, untuk menunjukan bahawa mereka sebagai minoriti ditindas dan dinafikan hak oleh majoriti.
Sebelum itu, beliau menjelaskan dalam amalan biasa banyak negara negara lain apabila pri-bumi memgambil kuasa dari kuasa penjajah, mereka mengusirkan keluar orang orang asing dan bukan pri-bumi. “Contohnya negara negaar Afrika dan Burma. Orang India diusir, walaupun mereka golongan peniaga. Kini mereka menafikan hak kaum Rohingya”.
Perdana Menteri Malaysia antara 1981-2003 itu menjelaskan 200,000 kerakyatan yang diberikan di negeri Sabah ialah kepada mereka yang secara tradisi berada dikawasan itu, menjalani kehidupan dan bertutur dalam Bahasa Melayu. “Mereka diberikan kerakyatan (meng)ikut undang undang (amalan proses biasa melalui permohonan yang mereka buat)”.
Antara mereka yang hadir
Antara mereka yang hadir
Antara pemimpin Pulau Pinang yang hadir dalam majlis ini alah MP Bayan Baru Dato’ Seri Zahrain Hashim dan ADUN Seberang Jaya Dato Ariff Omar Shah. Antara pemimpin lain yang hadir ialah Mantan Naib Cansellor UUM Prof Emeritus Tan Sri Dr Nordin Kardi, Timbalan YDP PERKASA Dato’ Abdul Rahman Bakar, Ketua Penerangan PERKASA Ruslan Kassim, Murshidul Am TIBAI Zahid Md Arip dan mantan Ketua Pengarah EPU Tan Sri Sulaiman Mahbob.
Tun Dr Mahathir Mohamad juga menjelaskan Ketua Pembangkang dan bekas-banduan-salah-guna-kuasa Anwar Ibrahim asalnya menunjukan kecenderungan sebagai pemimpin belia Islam. “Masa itu, untuk dia kehadapan dalam politik, dia perlu pilih antara PAS atau UMNO. Dia memilih UMNO. Ini kerana hanya melalui UMNO sahaja dia boleh memjadi Perdana Menteri. Kalau dia masuk PAS, bayangkan sampai tahap mana dia boleh sampai?”
“Ramai yang tertipu. Saya pun kena mengakulah, saya pun ditipu!”
Beliau juga membuat peringatan agar orang Melayu tidak membuat apa apa keputusan hanya berdasarkan emosi semata mata. “Kita perlu buat keputusan yang ada emosi, tapi bersandarkan dengan akal dan logik. Kalau kita buat keputusan berdasarkan emosi semata mata, kita akan menjadi taksub dan hilang pertimbangan”.
“PAS atau Pan-Malaysian Islamic Party (PIMP) ini ditubuhkan bukan kerana memperjuangkan Islam. Ianya ditubuhkan kerana golongan ulama dalam UMNO mintak 1o kerusi dalam Majlis Perwakilan Persekutuan. Tunku Abdul Rahma Putra ketika itu berkata ‘Kita hendak mentadbir negara dan orang Melayu. Kita bukan nak baca doa’. Maka mereka merajuk dan terus menubuhkan PIMP. British dengqn segera meluluskan parti baru ini. Ini kerana PIMP boleh memecahkan perpaduan dan kekuatan orang Melayu, yang begitu padu ketika itu”.
“Saya sudah berada disitu (pada masa itu)”.
Amanat terakhir bagi orang Melayu agar tidak sia siakan peluang untuk mengekalkan kuasa, terutama PRU13 yang akan menjelang, “Kita fikirkan betul betul. Kalau kita undi selain dari UMNO/BN, percayalah orang Melayu akan hilang dari mukabumi ini”.

amukanmelayu - tranformasi bangsa.....ISLAMELAYU hilang segalanya.