,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 14 August 2015

KENAPA KANGKONG HENDAK DI SEMBUNYIKAN DI BANK NEGARA?


Ungku Aziz nafi catatan 'kangkung' adalah tulisannya

OLAK LEMPIT - Jumaat 28Syawal 1436 H, jam 6:45 penulis dah keluar ke Cyberjaya....melalui Pejabat Cukai Negara....tersergam indah dan kukuh melambangkan kemakmuran Negara dan rakyatnya yang berpendapatan SEDERHANA dan TINGGI semakin ramai. Tentu dalam bangunan seindah itu banyak duit cukai di dalamnya. Bagaimana duit cukai ini di belanjakan? Melihat kepada pantun yang kononnya di karang oleh Bapa kepada Gabenor Bank Negara itu begini:

Pucuk angkuh memanjat bukit,
Tak sedar akar terendam air parit,
Rakyat mengeluh telah dan sakit,
Sedikit di beri banyak di ungkit.

Gaya bahasa pantun ini jelas menggabarkan keresahan mereka yang bertanggung jawab bagi MERASAI DENYUT NADI RAKYAT....bagaimana pun Prof. Unku Aziz  telah pun di nafikannya pada 6-1-2014, katanya dia tidak pernah mengarang pantun ini........dan tokoh akademik itu, Prof Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan beliaulah penulis catatan berkaitan 'kangkung' yang tersebar di laman Twitter dan Facebook.

Kini yang terkini.....cerita kangkong ini sudah menjalar menjadi BELUKAR yang semakin BERSERABUT dan banyak orang yang terkait dengannya hanya kerana KEBOROSAN SANG PENGUASA yang terlalu ghairah mencipta KEAJAIBAN dalam peerintahannya.  Walau pun penafian demi penafian.....ianya seakan-akan menyerlahkan ada PERKARA yang tidak kena dan KENAPA KANGKONG NAK DI SIMPANKAN DI BANK NEGARA..........
 


KUALA LUMPUR: Tokoh akademik, Prof Diraja Ungku Aziz Ungku Abdul Hamid hari ini menafikan sekeras-kerasnya dakwaan beliaulah penulis catatan berkaitan 'kangkung' yang tersebar di laman Twitter dan Facebook. 

Menyifatkan perbuatan itu sebagai zalim dan satu propaganda bagi memburukkan hubungan baiknya dengan kerajaan khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Ungku Aziz berkata beliau tiada masa untuk melakukan perkara yang tidak berfaedah itu. 

"Itu adalah satu penipuan yang mana orang lain menggunakan nama dan gambar saya untuk kepentingan tertentu...saya tak ada (akaun) Twitter, tak keluarkan apa-apa puisi (catatan) seperti itu. 

"Saya tak tahu siapa dan apa tujuan dia buat macam tu. Ini kerja propaganda bagi burukkan hubungan saya dengan perdana menteri, dan saya boleh katakan ia adalah zalim," katanya di sini. 

Catatan yang tersebar di laman dan media sosial itu memetik tulisan yang didakwa milik tokoh akademik itu susulan penjelasan Najib berhubung peningkatan harga barang ketika berucap pada majlis penyampaian bantuan kepada mangsa banjir di Kemaman pada Ahad lalu. 

Antara lain, petikan kontroversi yang berlegar di ruang maya itu ialah: "Terbukti rakyat Malaysia tidak mudah dikangkungkan. Siapa kangkung sebenarnya? Pucuknya angkuh memanjat bukit tak sedar akar terendam air parit." 

Mengulas lanjut, Ungku Aziz berkata dakwaan yang mengatakan petikan itu adalah hasil tulisannya juga boleh dipertikai kerana selepas sekian lama terbabit dalam dunia penulisan, beliau lebih cenderung menulis pantun berbanding puisi. 
Ditanya kemungkinan beliau akan mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang menyalahgunakan identitinya, tokoh akademik itu berkata beliau tidak berhasrat berbuat demikian. 

"Saya tidak berhajat mengambil tindakan lanjut. Saya harap dengan kenyataan ini dapat hentikan penyalahgunaan ini daripada terus berlaku. 

"Kepada mereka yang suka membuat propaganda, saya nasihatkan supaya hentikan kerja yang mendatangkan dosa ini," katanya. - BERNAMA
 

Tun M beri Amaran Zeti Aziz jangan cuba lidungi Najib dan 1MDB


Tun M beri Amaran Zeti Aziz jangan cuba lidungi Najib dan 1MDB

SUARAKAMI 


Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran Bank Negara Malaysia hari ini bahawa ia boleh didapati bersalah cuba untuk menyembunyikan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) "pembohongan".

Ini berikutan keengganan bank pusat untuk mendedahkan butir-butir laporan itu diterima daripada Pihak Berkuasa Kewangan Singapura (MAS) mengenai akaun berhubung dengan 1MDB di BSI Bank Ltd.

"Mengenai keengganan Bank Negara untuk memberi maklumat tentang laporan daripada MAS, jika ia didapati melindungi dusta terhadap wang 1MDB yang dikatakan di Singapura, maka ini adalah juga satu jenayah di bawah undang-undang negara," tulis bekas Perdana Menteri di chedet.cc blognya.

Pada hari Selasa, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, mereka telah menerima maklumat daripada MAS tentang akaun 1MDB di BSI Bank, tetapi enggan memberikan butiran lanjut, memetik kerahsiaan.

"Masyarakat antarabangsa tidak akan bekerja sama dengan kami (pada masa depan) jika kita melepaskan maklumat yang telah diberikan kepada kami," katanya yang dipetik sebagai berkata oleh Malaysiakini.

Beliau berkata mendedahkan maklumat yang akan "menghentikan semua siasatan jika kita bercakap mengenainya".

Zeti juga dinamakan keperluan kerahsiaan apabila ditanya mengenai dakwaan bahawa akaun 1MDB di BSI Bank tidak mengandungi wang tunai ditebus daripada pelaburan Kepulauan Cayman itu.

Laman web pemberi maklumat Sarawak Report berkata pada April bahawa 1MDB mengeluarkan kenyataan bank palsu mengenai anak syarikat, akaun Brazen Sky Ltd di BSI Bank di Singapura.

Memetik maklumat yang telah diterima, laman web berkata bank itu kepada MAS dokumen itu tidak berasal dari mereka.

Dr Mahathir hari ini juga mengecam pihak berkuasa "keengganan" untuk mengambil tindakan ke atas laporan polis yang dibuat ke atas "wang hilang" 1MDB.

"Sebaliknya, orang yang buat laporan polis itu dibuat seorang bankrap, rumahnya disita dan dia disiasat kerana didakwa membiayai keganasan," kata Dr Mahathir, merujuk kepada pemimpin Umno dipecat Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

Beliau berkata ia "menyedihkan" bahawa layanan istimewa wujud dalam penyiasatan jenayah.

"Ada wartawan yang ditahan di bawah Akta Hasutan, hanya akan dikeluarkan kerana mereka telah melakukan sebarang jenayah. Saya juga sering diserbu oleh Jabatan Hasil Dalam Negeri apabila saya memiliki sebuah klinik perubatan, "kata Dr Mahathir.

Beliau berkata penjawat awam yang tinggal di luar kemampuan mereka sering menyiasat, namun tiada tindakan diambil terhadap menteri-menteri dan "orang awam tertentu" yang mewah gaya hidup adalah pengetahuan umum.

"Rakyat Malaysia adalah tertakluk kepada undang-undang yang sama. Tidak ada pilih kasih dan diskriminasi dalam menegakkan undang-undang, "kata Dr Mahathir.

Kritikan telah memuncak sejak Kementerian Kewangan kenderaan pelaburan yang dimiliki sepenuhnya, yang ditubuhkan pada tahun 2009, yang telah mencatatkan hutang sehingga RM42 bilion, disokong oleh Putrajaya.

Ketua Audit Negara kini sedang mencari melalui buku-buku 1MDB, dengan laporan awal dijangka dikemukakan kepada Parlimen pada bulan Jun, manakala Jawatankuasa Kira-kira Awam mula siasatan ke dalam syarikat itu pada 19 Mei.


Bank Negara Tidak Siasat Akaun Najib

KUALA LUMPUR: Bank Negara Malaysia (BNM) tidak melakukan siasatan berhubung penyaluran dana sebanyak RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun Perdana Menteri, Datuk Seri najib Tun Razak.
Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata, peruntukan undang-undang tidak membenarkan pihaknya melakukan sebarang siasatan terhadap akaun individu atau perniagaan.
“Ini bukan skop BNM. Bank pusat hanya membantu badan penguatkuasa lain yang menyiasat berdasarkan peruntukan undang-undang.
“Ini sahaja yang kami boleh buat. Kami tak boleh ambil tindakan terhadap mana-mana individu atau perniagaan,” katanya pada sidang media di sini, Khamis.
Bagaimanapun Zeti mengakui pihaknya sedang menyiasat berhubung ‘pematuhan institusi kewangan’ berhubung kontroversi dana berkenaan.
“Kami sedang menyiasat tentang pematuhan institusi kewangan berhubung isu ini…itu sahaja yang boleh saya nyatakan,” kata Zeti tanpa menyebut nama institusi kewangan yang dimaksudkannya.
Beliau menjawab soalan sama ada BNM menerima aduan transaksi mencurigakan (STR) daripada bank tertentu mengenai derma politik yang dimasukkan ke akaun individu.
Mengulas lanjut Zeti berkata institusi kewangan berkaitan seharusnya membuat aduan STR kepada BNM sekiranya berlaku transaksi yang mencurigakan.
“Institusi perbankan seharuskan melakukan siasatan. Jika semuanya dalam keadaan baik, mereka tak akan maklumkan kepada kita.
“Tapi jika mereka mengesyaki sesuatu yang tak kena, STR perlu dihantar kepada Bank Negara,” katanya.
Pada awal Julai, The Wall Street Journal dan Sarawak Report mendakwa kira-kira AS$700 juta (RM2.6 bilion) disalurkan ke dalam akaun bank Najib melalui 3 syarikat berkaitan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Bagaimanapun pada 3 Ogos, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyatakan dana RM2.6 bilion itu merupakan sumbangan derma politik.

GABENOR BNM ZETI AKHTAR AZIZ KENTAL TEGUH !

"Saya perlu berhati-hati dengan apa yang saya cakap, bahawa ia perlu dalam batasan undang-undang. Jika tidak, sebaik saja saya melangkah keluar dari pintu ini, saya berkemungkinan diTANGKAP kerana bercakap berkenaan INDIVIDU TERTENTU. " Gabenor Bank Negara Zeti Aziz.

Teramat jahat spin dan pembohongan Malaysiakini tentang Zeti

August 13, 2015 

Zeti malaysiakini

Malaysiakini telah memetik Gabenor Bank Negara Zeti Akhtar Aziz sebagai berkata (lihat tangkapan skrin di bawah):
“Otherwise, the moment I step out of this door, I will face arrest for talking about an individual right now.”
Yang sebenarnya yang dicakap Zeti ialah, “Otherwise, the moment that I step out of this door, I will face arrest for talking about an individual ACCOUNT.”

Cuba anda dengar sendiri rakaman audio-visual dalam klip video di bawah.
Banyak beza sebenarnya di antara isi percakapan Zeti dengan laporan palsu Malaysiakini.
Memang mengikut undang-undang pembankan (Bafia), butir-butir peribadi akaun adalah rahsia.
Yang dibuat spin Malaysiakini ialah gambaran bahawa Zeti akan ditangkap dengan serta-merta sekiranya beliau menyebut apa-apa tentang ‘seseorang individu tertentu’ pada masa kini.
Itulah. Portal-portal pemfitnah tak habis-habis dengan putar-belit criminal defamation mereka.



PETIKAN BEBERAPA KENYATAAN ZETI


ISU FITNAH

Gabenor Bank Negara, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz memberi amaran akan mengambil tindakan undang-undang kepada pihak yang menyebar fitnah terhadap dirinya dam keluarga.

Beliau menegaskan, dakwaan pihak-pihak tertentu mengaitkan dirinya melakukan aktiviti yang menjejaskan demokrasi berparlimen sebagai tuduhan tidak berasas dan tidak benar.

“Tidak ada kebenaran tuduhan yang dilemparkan terhadap saya secara peribadi dan Bank Negara. Kami akan berusaha mengenalpasti pihak yang membuat tuduhan tersebut dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadapnya,” katanya kepada pemberita pada sidang akhbar pada Khamis.

Bagaimanapun, Zeti memberitahu berdasarkan siasatan, Bank Negara menemui beberapa petunjuk yang boleh mengetahui tujuan pihak terbabit melakukan perkara demikian.

“Kita tahu siapa yang melakukan perkara tersebut dan pada masa ini kita belum mengenalpasti nama sebenar pelakunya,” ujarnya.

ISU 1MDB


Bank Negara telah mencadangkan tindakan penguatkuasaan berhubung siasatan terhadap syarikat pelaburan negara kontroversi 1MDB, kata gabenor bank pusat itu Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.



Katanya, cadangan itu dinyatakan dalam kertas siasatan yang diserahkan kepada peguam negara minggu ini.


“Bank ini telah menyerahkan kertas siasatan kepada peguam negara dengan cadangan untuk tindakan penguatkuasaan yang sesuai,” katanya.


SIASATAN 

ujuh pegawai Bank Negara Malaysia (BNM) setakat ini disoal polis berhubung kebocoran maklumat berkaitan siasatan terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB), kata Gabenor BNM Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz.



Katanya, mereka memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak polis tetapi beliau enggan mendedahkan nama mereka, tarikh mereka disoal dan pejabat di bahagian mana mereka bertugas.



Beliau juga berkata, bank pusat itu sudah menyelesaikan siasatannya ke atas urus niaga bank yang berkaitan dengan 1MDB dan mengemukakan kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negara. 



Katanya, laporan kepada Peguam Negara itu termasuk cadangan untuk tindakan penguatkuasaan yang sesuai.



BNM adalah antara institusi yang sedang menyiasat 1MDB atas dakwaan salah urus dan rasuah.



Zeti bagaimanapun enggan mendedahkan kandungan penyiasatan itu, mengatakan undang-undang negara ini hanya membenarkan BNM mendedahkan perkara itu kepada agensi penguatkuasaan dan kawal selia lain yang terlibat dalam mengambil tindakan terhadap 1MDB.



JAWATAN GABENOR BNM



Di tengah-tengah spekulasi berdepan siasatan, Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz hari ini berkata beliau tidak akan meletakkan jawatan.



Zeti memberitahu pemberita akan menghabiskan penggal lima tahun perkhidmatannya, yang berakhir pada 2016.


“Saya akan kekal di pejabat sehingga penggal saya tamat,” katanya dalam sidang media untuk mengumumkan angka keluaran dalam negara kasar (KDNL) bagi suku kedua tahun ini.

Berhubung dakwaan pegawai Bank Negara berkomplot untuk menjatuhkan kerajaan, Zeti berkata bank pusat itu sedang menyiasatnya dan akan mengambil tindakan undang-undang jika perlu

Adakah Kertas Pertuduhan Ke Atas Najib Itu Benar?


Pejabat Peguam Negara menafikan deraf Kertas Pertuduhan ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Datuk Shamsul Anuar bin Sulaiman yang disebarkan di laman-laman sosial merupakan dokumen dari pejabat mereka.
“Dokumen tersebut adalah palsu dan rekaan semata-mata,” kata sumber Pejabat Peguam Negara ketika dihubungi sebentar tadi.

SR-Tuduhan

 

Hari ini beberapa portal berita mula memaparkan apa yang mereka dakwa sebagai deraf kertas pertuduhan ke atas Perdana Menteri menyeleweng Wang Kumpulan Amanah Pencen (KWAP) melalui SRC International.
Portal SarawakReport yang menerbitkan dokumen tersebut mendakwa deraf tersebut menjadi punca Tan Sri Ghani Patail dipecat isnin lalu.
Menurut sumber, Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali juga sudah dimaklumkan mengenai perkara ini.
Sementara itu dari penyelidikan kami juga mendapati kertas pertuduhan tersebut bukan format biasa Pejabat Peguam Negara yang sepatutnya mempunyai nama lengkap dan no kad pengenalan.

contoh pertuduhan
 
AMUKANMelayu - Jika dah tahu TEBELANG dah nak pecah, kenapa di tubuhkan BADAN PENYIASAT? Dah tahu punca telah di TEMUI oleh Badan Penyiasat, kenapa di beri Pangkat pada yang menyiasat? Dah tahu semua fail dan KANTOI, kenapa di KACAU semua Badan Penyiasat. Dah tahu fail dah LENGKAP, kenapa di FREEZ Pegawai SPRM dan MEMECAT Peguam Negara dan PECAT TPM?