,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 10 April 2014

HANYA KESEDARAN HALA TUJU ISLAMELAYU SAHAJA YANG AKAN MENYELAMATKAN TANAH MELAYU


1

 Penulis melihat Ng Wei Aik ADUN DAP sangat kuat pegangan keCinaannya. Dia sanggup melakukan apa-apa sahaja hatta menghina golongan yang melabelkannya sebagai pendatang, adakalanya ia melengking-lengking bagaikan anjing putus ekor apabila ada desakan agar Kerajaan Negeri Kedah menuntut Pulau Pinang dikembalikan kepada Kedah atau bayaran pajakan dinaikkan dari RM10,000 menjadi RM10 juta setahun. Ng Wei Aik pernah mengeluarkan kenyataan bahawa dia sebagai rakyat Pulau Pinang, tidak rela Pulau Pinang ‘dijajah’ kembali. Dalam kenyataan sebenarnya adalah Cina seperti inilah yang sebenarnya "PENJAJAH" yang di beri kerakyatan.

Berita tentang hampir 1000 orang Cina yang merupakan bekas warganegara Malaysia tersadai di seluruh United Kingdom dan kini tidak mempunyai negara setelah mereka melepaskan kewarganegaraan Malaysia dalam usaha untuk menjadi warganegara United Kingdom sudah mula diperkatakan. Lebih malang diperkatakan lagi ialah apabila Menteri Dalam Negeri memberi jaminan Malaysia akan membantu Cina-Cina tersebut untuk kembali ke negara ini dan menguruskan kerakyatan mereka. Jika ini benar ianya adalah malang yang berterusan bagi Bangsa Melayu.

Menariknya, usaha-usaha untuk membantu Cina-Cina bekas warganegara Malaysia itu dipelopori oleh Ng Wei Aik.

1
PENULIS - Tidak perlu bersimpati dengan mereka yang tiada KESETIAAN
Mengapa agaknya DAP bersungguh-sungguh mahu membantu Cina-Cina yang telah mengoyakkan kerakyatan Malaysia mereka? Sudah tentulah kerana DAP melihat mereka sebagai penyokong setia yang sanggup memburuk-burukkan Malaysia demi menaikkan DAP. DAP tidak akan membantu kalau tidak mendatangkan keuntungan kepada parti tersebut.

Cukuplah dengan Cina yang ada dalam negara yang telah memecahbelahkan Bangsa Melayu dengan Kelicikan Politik mereka. Golongan terbabit tidak sepatutnya lagi diberikan keistimewaan sebagai rakyat Malaysia untuk kedua kalinya. Kalaupun terlalu baik hati dan tidak sampai hati melihat mereka terperangkap di antara sempadan negara memandangkan status mereka sekarang adalah rakyat tidak bernegara, Malaysia bolehlah membenarkan mereka masuk ke negara ini.

Namun mereka tidak boleh dibenarkan menjadi rakyat walau dengan apa cara sekalipun. Sebaliknya mereka hanya perlu diberikan kad pengenalan merah yang tidak memberikan hak kepada mereka untuk mengundi. Mereka diharamkan sama sekali daripada menjadi rakyat Malaysia pada masa-masa hadapan. Begitu juga dengan keturunan mereka yang pada sepanjang waktu hanya boleh memegang kad pengenalan merah dan berstatus penduduk tetap.

422334_392657900826134_241491700_n
Mungkin Melayu PAS tidak kesah degan semua ini, tapi Aku kesah.

Cina Kafirun langsung tidak memahami Tangggung Jawab sebagai se orang warga Negara. Singapura yang di miliki tanpa Peperangan dan menjadi Negeri Cina sepenuhnya adalah "DORONGAN" semangat yang terbaik untuk Kaum Penjajah Cina ini menawan Pulau Pinang sepenuhnya dengan PENGUSIRAN HALUS Bangsa Melayu keluar dari Pulau Pinang.

Sikap TAMAK bangsa ini dengan sokongan Bangsa Melayu sendiri yang tidak mengenal NIAT TERSEMBUNYI mereka sudah membuahkan hasil. Tapi penipuan-penipuan POLITIK ini selalunya tidak akan bertahan lama. Sekarang pun sudah ada kesedaran dari Melayu malah dari Kaum Cina sendiri. Dengan menolak MCA, Cina hanya bergantung harap hanya pada DAP.

Jika MCA sudah di anggap duri dalam daging pada UMNO dan BN, maka Bangsa Cina menghadapi masaalah yang besar dalam politik Malaysia. Tidak mustahil jika "Orang Muda Melayu" yang terasa KEBIADABAN Cina selama ini akan menggunakan sepenuhnya KUASA POLITIK Melayu ketika itu (Orang Muda Melayu menguasai Kerajaan) untuk  menyisihkan Kaum Cina dari Kerajaan dan Cina akan kehilangan segala-galanya dan tidak akan di beri lagi Peluang Kedua kerana selama ini DAP telah menanamkan PERASAAN SAKIT HATI di dalam setiap Jiwa orang Melayu yang kuat semangat Kebangsaannya selepas sudah lama Melayu bersabar

Melihat dari apa yang di luahkan AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 5 April 2014 ini jelas Cina sudah tersalah percaturan dan Anwar bukanlah seseorang yang boleh di harapkan untuk Cina menjadikan Malaysia sebagai Singapura kedua..

KECEWA SIKAP ANWAR
AKHBAR Nanyang Siang Pau bertarikh 5 April 2014 menyiarkan artikel mengenai wawancara Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan majalah Southern Weekly yang dimiliki Southern Media Group China, baru-baru ini.

Artikel bertajuk ‘Satu saat’ yang ditulis oleh Chang Long Yan daripada Institut Kewartawanan Taima disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman C9.
Ketika wawancara itu, Anwar telah ditanya jika dirinya seorang Perdana Menteri, bagaimanakah caranya beliau menangani isu insiden pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370?
Menurut Ketua Pembangkang itu, beliau hanya memerlukan waktu satu saat untuk menyelesaikan segala isu yang berbangkit.

Katanya, insiden itu telah mendedahkan bahawa pengurusan pentadbiran kerajaan sekarang adalah begitu teruk. Kerajaan tidak mempercayai juru terbang, mengawal media massa, tidak mempunyai pegawai berkelayakan dan tiada pasukan cendekiawan yang boleh memberi nasihat.
Sebelum itu, Ahli Parlimen Segambut daripada DAP, Lim Lip Eng juga lantang menyatakan jika pemimpin parti itu dilantik menjadi komandan angkatan udara dan angkatan tentera laut di negara ini, mereka sudah pasti mampu mencari pesawat yang hilang berkenaan. Apabila Lip Eng mendapati apa yang dikatakannya itu mendapat kritikan hebat, beliau menarik balik kenyataannya dan meminta maaf.

Sebenarnya dalam wawancara itu, Anwar langsung tidak mengemukakan sebarang idea untuk menyelesaikan misteri kehilangan pesawat itu, sebaliknya hanya mahu berlagak seolah-olah beliau kini seorang Perdana Menteri. Sebab itu, dalam wawancara berkenaan beliau berkali-kali mengemukakan pandangan seperti ‘Ah Q’ (orang bodoh).

Anwar mendakwa hanya memerlukan masa paling singkat iaitu satu saat untuk menyelesaikan isu kehilangan pesawat MH370 dan ia sudah tentu mustahil boleh dibuat.
Ini kerana insiden berkenaan melibatkan banyak isu yang tidak boleh diselesaikan dalam masa singkat. Masa panjang diperlukan bagi mengenal pasti punca sebenar kejadian dan juga destinasi hala tuju pesawat dan lokasi ia hilang dengan tepat.

Kenyataan Anwar yang mengaitkan insiden kehilangan pesawat MH370 dengan isu pentadbiran kerajaan yang bermasalah membuktikan Ketua Pembangkang itu mempunyai daya imaginasi yang tinggi. Tuduhan terhadap kerajaan yang dibuat hasil daripada daya imaginasi itu tidak semestinya logik dan boleh diterima akal. Ia ditimbulkan semata-mata untuk memijak musuh politik beliau dan meningkatkan imej dirinya sendiri.
Mungkin kita boleh imbas kembali semasa beliau menjadi Menteri Kewangan ketika Asia termasuk Malaysia dilanda krisis ekonomi. Semasa krisis ekonomi itu, beliau sanggup menerima kaedah kawalan kewangan yang disyorkan oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dari Amerika Syarikat (AS) dan Bank Dunia.
Jika Anwar menjadi seorang Perdana Menteri, bukankah beliau akan meminta pertolongan daripada negara Uncle Sam untuk menyelesaikan misteri kehilangan pesawat itu?

HALA TUJU POLITIK KAUM CINA
ISU masa depan politik masyarakat Cina di Malaysia turut disentuh oleh Long Yan dalam akhbar Nanyang Siang Pau bertarikh 29 Mac 2014. Artikel bertajuk ‘Ke mana hala tuju politik orang Cina?’ disiarkan dalam ruangan Pendapat Yuan Lun halaman W3.
MCA telah ditubuhkan lebih 60 tahun lalu dan sepanjang tempoh itu ia telah menjadi komponen utama dalam Barisan Nasional (BN) yang memerintah negara.

Sebagai salah satu rakan kongsi penting dalam gabungan berkenaan, jasa MCA terhadap negara boleh dilihat di depan mata. Oleh itu, dakwaan MCA tidak menyumbangkan sebarang jasa walaupun sedikit adalah tidak betul. Ada ramai orang Cina terutama sekali generasi muda yang membuat dakwaan itu kerana melihat MCA gagal menyelesaikan masalah pendidikan Cina, kekurangan tenaga guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan sijil sekolah menengah Cina tidak diiktiraf.
Mereka mendakwa kedudukan MCA yang hanya menjadi parti komponen utama tetapi tidak mempunyai kuasa dalam kerajaan telah menyebabkan orang Cina di negara ini dilayan secara tidak adil.

Kepada orang Cina, kita ingin menanyakan adakah penilaian mereka terhadap MCA dibuat secara adil? Orang Cina yang menghentam MCA ini dengan bijak berhujah bahawa sebagai rakyat, mereka sepatutnya mendapat hak sama rata seperti kaum lain. Pandangan itu memang tidak salah dan kita tidak mempertikaikannya. Cuma kita mahu orang Cina yang berhujah sedemikian melihat daripada ruang lingkup lebih luas yang melibatkan kaum lain. Sebagai warganegara mereka juga berhak menuntut hak dan kepentingan kaum mereka.

Contohnya, kita menghentam Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali sebagai seorang fanatik. Sebenarnya apa yang dilakukan beliau hanyalah mempertahankan hak orang Melayu seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Beliau menuntut keadilan sama seperti yang diminta oleh orang Cina, jadi kenapa pula kita tuduh beliau fanatik?

Jika dikaji secara mendalam, Perkasa adalah sebuah pertubuhan yang mewakili orang Melayu dengan sebahagian kepimpinannya juga adalah terdiri daripada golongan cerdik pandai dan intelektual kaum itu. Kenapa mereka tidak dihormati seperti yang sepatutnya mereka dapat?

Ketika Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, pihak pembangkang dalam kempen mereka telah meletakkan calon BN daripada MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun setaraf dengan pemimpin Perkasa. Isu itu dijadikan sebagai senjata pembangkang untuk menghentam MCA. Tindakan pihak pembangkang khususnya politikus Cina berkenaan adalah lebih menjurus kepada menghasut dan membangkitkan emosi kaum itu.

Yang lebih pelik lagi, kenapa politikus berkenaan diberi sokongan oleh masyarakat Cina. Ini bermakna ada sesuatu yang tidak kena dengan cara pemikiran orang Cina sekarang yang perlu diubah. Nasihat kita kepada orang Cina, mereka hendaklah menghormati hak kaum lain seperti yang termaktub di bawah undang-undang dan dalam Perlembagaan negara. Tidak kira gabungan parti mana yang memerintah negara, ia sudah pasti tidak boleh melanggar batasan undang-undang berkenaan.

Dalam keadaan yang terbatas itu, perlu ada pemimpin luar biasa dan bijak yang boleh memastikan setiap kaum diberikan hak masing-masing seperti yang termaktub dalam Perlembagaan. Kita sudah tentu tidak memerlukan pemimpin tangkap muat yang hanya bijak berpidato dan berkata-kata sahaja.
Jika kita lihat pemimpin Cina sama ada daripada BN atau pembangkang, belum ada lagi individu yang terbilang seperti itu. Ramai pemimpin Cina sekarang hanya bijak menyalakan api, tetapi tiada seorang pun yang boleh menjadi penyuluh jalan kepada kaum itu.

Cukup dikesalkan kerana orang Cina kini menganggap pemimpin yang pandai bermain api itu adalah penyuluh jalan kepada mereka. Kaum berkenaan juga menganggap pemimpin politik yang sering menghentam MCA itu adalah penyelamat mereka. Jika itulah yang menjadi pendirian, kita mahu orang Cina keseluruhannya secara rela hati dan jujur menjawab ke manakah hala tuju politik kaum berkenaan? - Utusan Melayu (M) Bhd


AMUKANMELAYU - Penulis masih ingat kenyataan Hisshamuddin bila Cina mula minta semula Jawatan dalam kabinet. "Buktikan Di Kajang dulu jika mahi kembali dalam Kabinet".