ULAMAK/UMARAK vs HUDUD
Kerana Kuasa dan Politik, Semua suka menuding jari dari melaksanakannya
HUDUD - Siapa Yang Berkuasa?
Jom coner-coner pasal HUDUD......nak mengundi jerr...dengarlah pasai hudud....dengaq jerr...cerita hudud, ni tentu pilihanraya dah dekat. Duk lagu tu jerr...dari dulu-dulu. Mai kita kelih tengok, dimana sebabnya yang "Tak Mau" jalankan undang-undang HUDUD ni.....
Bukan mempertikai hudud tetapi deraf enakmen hudud Terengganu & Kelantan.. Boleh meliwat Isteri?
Kamaluddin's Blog - Oct 21, 2011 16:20:38.
Liwat
ialah satu kesalahan yang merupakan persetubuhan diantara seorang
lelaki dengan dengan seorang lelaki yang lain atau diantara seorang
lelaki dengan seorang perempuan SELAIN DARIPADA ISTERINYA yang dilakukan
diluar tabii iaitu melalui dubur.
Antara sebahagian dari kandungan enakmen HUDUD Kelantan dan Trengganu
PERDANA MENTERI MALAYSIA
YAB Tuan Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Menteri Besar Kelantan.
PENGUATKUASAAN KANUN JENAYAH SYARIAH II 1993 DI NEGERI KELANTAN
Rujukan : MB(KN)(S)16/6/(26)
Bertarikh 8 Jun 1994
Pihak kerajaan pusat sentiasa berpandukan kepada kebijaksanaan (al-Hikmah) yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah SAW. dan juga para sahabat baginda khususnya al-khulafa ar-Rasyidun dalam melaksanakan ajaran Islam lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan hukum-hukum jenayah.
1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kepada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu “tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum).” Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.
3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman. Disamping itu al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.
4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:
(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku. Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran. Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW. Tetapi terdapat perbedzaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan.
Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan agama Islam.
(ii) Masaalah kesalahan merogol wanita, berdasarkan kapada undang-undang PAS, jika seseorang wanita yang belum kahwin melahirkan anak maka ini adalah bukti ia telah berzina dan akan dihukum mengikut undang-undang PAS, sedangkan apa yang sebenarnya berlaku ialah wanita itu adalah mangsa rogol. Mengikut undang-undang PAS jika ia menuduh perogolnya, tuduhan hanya boleh diterima sah jika terdapat empat orang saksi (yang terdiri daripada orang-orang yang baik, yang tidak melakukan dosa besar) yang menyatakan bahawa telah melihat dengan terang dan jelas bahawa yang dituduh telah merogol wanita berkenaan.
Seperti kita ketahui, melainkan dalam keadaan perang seperti di Bosnia diwaktu mana orang Serb merogol beramai-ramai wanita Bosnia, tidak mungkin jenayah merogol dilakukan di hadapan saksi-saksi yang terdiri daripada orang-orang yang baik. Jika saksi ini melihat dan mereka tidak menolong wanita berkenaan, mereka boleh dianggap sebagai bersubahat seperti penjenayah-penjenayah Serb bersubahat dengan perogol daripada kaum mereka. Jika ada pun saksi, dan mereka tidak membuat apa-apa untuk menolong mereka tidak boleh dianggap sebagai terdiri daripada orang yang baik, tetapi disebaliknya dianggap sudah bersubahat. Dengan itu tuduhan mangsa rogol akan ditolak dan perogol akan terlepas.
Keadaan di mana mangsa rogol dihukum salah kerana melahirkan anak di luar nikah dan perogol dilepaskan sebagai tidak bersalah kerana tidak ada saksi adalah sama sekali tidak boleh diterima oleh sesiapa pun sebagai sesuatu yang adil, bahkan aia adalah satu kezaliman yang dahsyat.
5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku. Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolok sebarang kezaliman. Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya .
6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya. Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.
7. Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadapKerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.
DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994
Dr Mahathir cabar Kelantan Laksana Hudud
Nik Aziz berkata mengikut protokol pentadbiran negara mana-mana surat rasmi yang dihantar kepada perdana menteri tidak akan tamat tempoh kuat kuasa apabila penyandang semasa meletakkan jawatan.
“Saya tidak pernah mendengar dasar bahawa mana-mana surat yang dihantar oleh perdana menteri akan tamat tempoh kuat kuasa apabila perdana menteri tersebut meletakkan jawatan.
“Adakah semua perkara akan tamat tempoh dan perlu diperbaharui apabila berlaku peralihan perdana menteri? Lucu sekali cabaran Tun Mahathir...,” kata Nik Aziz dalam mesej dikeluarkan menerusi laman sosial Facebook beliau pagi ini.
Sehubungan itu, kata Nik Aziz, beliau juga memohon Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar menarik balik surat, yang dikeluarkan ketika pentadbiran Dr Mahathir menghalang pelaksanaan hukuman hudud, membenarkan Kelantan melaksanakan undang-undang itu jika benar-benar Umno ikhlas berjuang untuk agama.
“Saya juga memohon Datuk Seri Najib Tun Razak dapat menarik balik surat tersebut,” kata Mursyidul Am PAS ini mengulas kenyaatan Dr Mahathir yang dikeluarkan di Tanjong Malim semalam.
Dr Mahathir meminta Nik Aziz memperkenalkan hukum hudud di negeri itu sekarang memandangkan beliau tidak lagi menjadi perdana menteri yang dahulunya dianggap menghalang hasrat kerajaan negeri itu melaksanakannya.
“Saya bukan perdana menteri dah, pasal apa tak laksanakan (hudud). Pi la tanya Najib kot dia nak bagi... ni dia (Nik Aziz) dok salahkan saya kononnya pasai saya, (PAS) tak dapat laksana hukum hudud,” katanya
Komen Pembaca
4 comments:
- KALAU IKUTKAN PIAGAM MADINAH IANYA BERKISAR KEPADA PERNJANJIAN ANTARA ISLAM DAN YAHUDI. KALU LA NIK NAJIS INI DAN ORANG2 PAS YANG KATANYA BERILMU SEBELUM MEREKA MELULUSKAN HUKUM HUDUD, MEREKA TERLEBIH DULU MERUJUK KEPADA HUDUD JOURNAL LAWS. ADA KA HUDUD JOURNAL LAWS DARI ZAMAN NABI, ZAMAN KHALIFAH UR RHASYIDIN, ZAMAN UMAIYYAH, ZAMAN ABASYYIAH DAN OTHMANIYYAH DAN SELEPASNYA. ADA KA?
KALU TAK ADA JANGAN PANDAI PANDAI BUAT UNDANG-UNDANG YANG DIKATAKAN ISLAM TAPI BUKAN ISLAM.
HUDUD NIK AJIS HANYA LAH KHAYALAN BODOH MANUSIA YANG GILA KUASA. UNDANG2 YANG DIGUNA PAKAI KITA SEKARANG TANPA MENGENAL BANGSA, AGAMA DAN IDIOLOGI ADALAH ADIL DAN SAKSAMA. ITULAH ISLAM NAMANYA. - Siapa Bersandiwara Mengenai Pelaksanaan Hudud di Kelantan? Dr.Mahathir kah atau Nik Najis.
Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad menegur kerajaan PAS Kelantan kerana tidak pernah serius memberi penerangan kepada masyarakat mengenai hukum hudud sekalipun sudah meluluskan peruntukannya hampir 20 tahun lalu.
Daud berkata, kempen dan pendidikan berterusan kepada rakyat mengenai hudud sepatutnya dilakukan tanpa henti sejak Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan diluluskan pada tahun 1993 lagi.
Beliau berkata, kerajaan negeri tidak sepatutnya hanya lantang bercakap mengenainya pada waktu-waktu tertentu sahaja kerana ia boleh menimbulkan keraguan niat sebenar kerajaan dalam melaksanakan hudud.
“Kerajaan mungkin mengambil masa pada peringkat awal. Namun supaya benda ini tidak berlaku pertikaian atau pertentangan, eloklah beri penerangan dan penjelasan, tapi ini pun satu hal kerana dari 1993 sampai sekarang kita tidak dakwah betul-betul pun pasal hudud ini, tidak ada.
“Padahal kita boleh dakwah dengan pelbagai cara, dengan risalah dan macam-macam. Pegawai dakwah kita ramai, ia sepatutnya berterusan, jangan hanya tunggu masa-masa tertentu sahaja, orang akan pandang lain pula,” kata beliau pada Wacana Pelaksanaan Hudud di Dewan Teratai, Kota Baru semalam.
Wacana khusus kepada pegawai kerajaan negeri dan persekutuan itu turut dihadiri pakar perlembagaan Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dan Ahli Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), Datuk Mohamed Daud sebagai ahli panel.
Daud yang merupakan salah seorang yang terbabit dalam merangka Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan juga berkata, kerajaan negeri sepatutnya tidak takut untuk melaksanakan hukum hudud sekalipun mendapat tentangan dan ugutan daripada banyak pihak.
kata beliau lagi, kerajaan negeri seharusnya berani melaksanakan hukum yang mereka sendiri luluskan dan tidak membiarkan batasan bidang kuasa dalam Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) dan lain-lain akta sebagai halangan.
Daud berpandangan, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud dan sebarang undang-undang yang menyekat kebebasan ini sebenarnya yang patut dipertikai.
“Perkara 11 memberikan kebebasan mengamalkan agama, kenapa kita nak takut, kita nak amalkan agama kita, kita nak laksana, tanggungjawab ini tertanggung kepada kerajaan yang akan ditanya Allah di akhirat nanti kenapa luluskan enakmen tetapi tidak laksana,” katanya.
Dalam pada itu, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakub berkata, kerajaan negeri akur dengan saranan yang diberi dan akan mula mengambil langkah lebih serius ke arah pelaksanaan hukum hudud.
Katanya, ini termasuklah menubuhkan dua mahkamah baru iaitu Mahkamah Bicara Syariah Khas dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas yang akan menjadi tempat kes berkaitan kesalahan hudud dibicarakan.
“Selama ini, kita fikirkan akan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan tetapi dari perbincangan wacana tadi nampaknya tidak banyak halangan untuk kita laksanakan hudud.
“Kami akan maklumkan tindakan selanjutnya secara terperinci selepas selesai persidangan Dewan Undangan Negeri tidak lama lagi,” katanya. - Ketua Hakim Syarie Dakwa Kelantan Tidak Pernah Serius Laksana Hudud
Siapa Bersandiwara Mengenai Pelaksanaan Hudud di Kelantan? Dr.Mahathir kah atau Nik Aziz :
Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad menegur kerajaan PAS Kelantan kerana tidak pernah serius memberi penerangan kepada masyarakat mengenai hukum hudud sekalipun sudah meluluskan peruntukannya hampir 20 tahun lalu.
Daud berkata, kempen dan pendidikan berterusan kepada rakyat mengenai hudud sepatutnya dilakukan tanpa henti sejak Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan diluluskan pada tahun 1993 lagi.
Beliau berkata, kerajaan negeri tidak sepatutnya hanya lantang bercakap mengenainya pada waktu-waktu tertentu sahaja kerana ia boleh menimbulkan keraguan niat sebenar kerajaan dalam melaksanakan hudud.
“Kerajaan mungkin mengambil masa pada peringkat awal. Namun supaya benda ini tidak berlaku pertikaian atau pertentangan, eloklah beri penerangan dan penjelasan, tapi ini pun satu hal kerana dari 1993 sampai sekarang kita tidak dakwah betul-betul pun pasal hudud ini, tidak ada.
“Padahal kita boleh dakwah dengan pelbagai cara, dengan risalah dan macam-macam. Pegawai dakwah kita ramai, ia sepatutnya berterusan, jangan hanya tunggu masa-masa tertentu sahaja, orang akan pandang lain pula,” kata beliau pada Wacana Pelaksanaan Hudud di Dewan Teratai, Kota Baru semalam.
Wacana khusus kepada pegawai kerajaan negeri dan persekutuan itu turut dihadiri pakar perlembagaan Prof. Dr. Abdul Aziz Bari dan Ahli Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik), Datuk Mohamed Daud sebagai ahli panel.
Daud yang merupakan salah seorang yang terbabit dalam merangka Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) Kelantan juga berkata, kerajaan negeri sepatutnya tidak takut untuk melaksanakan hukum hudud sekalipun mendapat tentangan dan ugutan daripada banyak pihak.
Kata beliau lagi, kerajaan negeri seharusnya berani melaksanakan hukum yang mereka sendiri luluskan dan tidak membiarkan batasan bidang kuasa dalam Akta Mahkamah Syariah 1965 (Pindaan 1985) dan lain-lain akta sebagai halangan.
Daud berpandangan, Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberikan hak yang jelas kepada setiap warganegara mengamalkan agama masing-masing termasuk masyarakat Islam yang mahu mengamalkan hudud dan sebarang undang-undang yang menyekat kebebasan ini sebenarnya yang patut dipertikai.
“Perkara 11 memberikan kebebasan mengamalkan agama, kenapa kita nak takut, kita nak amalkan agama kita, kita nak laksana, tanggungjawab ini tertanggung kepada kerajaan yang akan ditanya Allah di akhirat nanti kenapa luluskan enakmen tetapi tidak laksana,” katanya.
Dalam pada itu, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakub berkata, kerajaan negeri akur dengan saranan yang diberi dan akan mula mengambil langkah lebih serius ke arah pelaksanaan hukum hudud.
Katanya, ini termasuklah menubuhkan dua mahkamah baru iaitu Mahkamah Bicara Syariah Khas dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas yang akan menjadi tempat kes berkaitan kesalahan hudud dibicarakan.
“Selama ini, kita fikirkan akan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan tetapi dari perbincangan wacana tadi nampaknya tidak banyak halangan untuk kita laksanakan hudud.
“Kami akan maklumkan tindakan selanjutnya secara terperinci selepas selesai persidangan Dewan Undangan Negeri tidak lama lagi,” katanya.Hudud Undang-Undang Yang Terfitnah
- Oleh Redzuan Shamsudin
Polemik hukum Hudud yang digembar-gemburkan sejak sebulan lalu tidak lebih daripada usaha Umno-BN memfitnah Pakatan Rakyat (PR) agar gabungan itu berpecah-belah menjelang PRU-13. Menyedari BN tidak mempunyai kekuatan untuk merampas negeri-negeri yang telah jatuh ke tangan PR, maka fitnah Hudud sekurang-kurangnya boleh menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam terhadap PAS.
Sekiranya strategi itu berjaya, undi Cina dan India yang memenangkan PR pada pilihanraya 2008 lalu pasti akan kembali kepada BN. Selangor, Pulau Pinang dan Kedah akan tumbang . Biar pun Kelantan terus kekal di tangan PAS.
Strategi lapuk ini disambut oleh wartawan dan penulis bebal di media arus perdana. Pada perkiraan mereka orang bukan Islam sebaik sahaja dihadapkan persoalan Hudud akan berubah arah dalam masa sehari. Malah idea lapuk ini juga disambut oleh segelintir pengamal media alternatif
Artikel wartawan senior Jasbant Singh di Malaysiakini beberapa hari lalu misalnya, hanya mengulang retorik Umno-BN. Tidak pasti mengapakah artikel sedaif itu disiarkan kerana ia tidak membawakan idea baru yang sepatutnya menjadi kekuatan media alternatif. Perkiraan PAS -DAP akan bercakaran akibat Hudud sama sekali tidak membawa pencerahan kepada pemikiran politik di Malaysia.
Tentangan bukan Islam
Dapat difahami penentangan bukan Islam terhadap Hudud adalah kerana mereka beranggapan mempunyai hak untuk campurtangan dalam semua perkara yang berlaku di negara ini. Alasannya, Perlembagaan Persekutuan Artikel 8 (1) menjamin hak sama rata kepada semua rakyat. Namun mereka terlupa peruntukan perlembagaan yang menjamin kebebasan beragama dan diperkuatkan lagi oleh deklarasi perlembagaan Artikel 11 menyatakan Islam merupakan Agama Persekutuan. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian persekutuan.
Perdebatan agama Islam berkedudukan mengatasi agama lain telah pun melepasi beberapa kes mahkamah yang mana mahkamah sivil mengakui tidak mempunyai hak mengganggu atau mengatasi perbicaraan serta keputusan yang dibuat oleh mahkamah syariah. Demikian juga dalam pindaan Artikel 121(1A) pada 1988 yang menambah kukuh kedudukan mahkamah syariah. Bermakna, sekiranya mahkamah syariah turut menjalankan perbicaraan ke atas kes-kes jenayah yang membabitkan orang Islam maka mahkamah sivil tidak berhak mencampurinya.
Menghadapi hujah itu, kalangan bukan Islam yang menentang Hudud beralih kepada kaedah penggubalan undang-undang melalui sistem Parlimen. Di mana kesemua undang-undang mestilah dipastikan menjamin keadilan kepada semua kaum melalui undian di Dewan Rakyat. Bagaimanapun, mereka sengaja membelakangkan fakta bahawa hukum Hudud tidak menyentuh sama sekali masyarakat bukan Islam. Hukum ini terhad kepada orang Islam sahaja. Tidak timbul keadilan kepada semua kaum. Malah proses meluluskan hukum Hudud di Kelantan pada 1993 dan di Terengganu pada 2003 adalah melalui cara demokrasi sepenuhnya. Draf Hudud dibahaskan di sidang Dewan Undangan Negeri dan diundi oleh Ahli Dewan Undangan Negeri secara majoriti. Tidak ada alasan untuk mendakwa undang-undang itu tidak sah atau melanggar Perlembagaan Persekutuan.
Perlaksanaannya pula dibenarkan secara berasingan di negeri-negeri yang mempunyai sultan kerana hal ehwal agama Islam terletak di bawah bidang kuasa sultan. Hanya perlaksanaan itu memerlukan sedikit kerjasama Kerajaan Persekutuan untuk membenarkan polis dan jabatan penjara dalam mengendalikan pesalah Hudud.
Namun bukan Islam mempunyai pelbagai lagi kebimbangan terhadap kesan sampingan hukuman ini;
Pertama, Hudud dilihat mengerikan dan tidak bertamadun. Alasan itu perlu diperhalusi secara logik. Misalnya, kes pembunuhan kejam yang mana mayat mangsa dibakar. Adakah situasi itu tidak mengerikan? Cuma pembunuhan itu tidak dirakam untuk ditonton semula maka masyarakat tidak melihatnya sebagai kejam. Sebab itu bukan Islam memperjuangkan hak si pembunuh perlu diselamatkan maruahnya daripada melalui proses pembalasan yang ngeri serta dipertontonkan di khalayak umum.
Sememangnya Hudud disyariat oleh Allah untuk mewujudkan perasaan kegentaran di dalam hati manusia supaya tidak melakukan jenayah. Manusia akan terbayangkan kengerian pembalasan, tangan dipotong, dirotan, disula dan sebagainya sebaik sahaja terniat melakukan kekejaman ke atas manusia lain. Memang hukuman itu berkesan di negara-negara Arab yang mana indeks jenayahnya amat kecil berbanding negara Islam Malaysia. Bagaimanapun bukan Islam tidak disuruh melihat perlaksanaan hukum Hudud.
Kedua, kekeliruan bukan Islam mengenai hukuman Islam dalam perkara muamalat. Misalnya penipuan, pertelingkahan perniagaan, saman dan lain-lain. Bagi mereka sekiranya Hudud terlaksana maka semua hukuman yang membabitkan orang Islam akan dibicarakan di mahkamah syariah. Maka bukan Islam yang berniaga tetapi ditipu oleh orang Islam akan pergi ke mahkamah syariah untuk mengadu. Pastinya mahkamah syariah akan memihak kepada orang Islam.
Hudud sama sekali tidak melibatkan hal-hal jual beli atau saman malu misalnya. Jenayah seperti itu akan dibicarakan melalui undang-undang Qisas dan Takzir. Dalam kedua-dua undang-undang ini hukuman dan prosedur perbicaraannya boleh diadaptasi dari prosedur mahkamah sivil sekiranya bersesuaian dengan kehendak syariah. Begitu juga hukuman akan ditentukan melalui kebijaksanaan hakim seperti mana di mahkamah sivil. Peruntukan undang-undang untuk Qisas dan Takzir boleh digubal dalam sidang Dewan Negeri atau Parlimen sama seperti undang-undang sivil. Qisas dan Takzir adalah undang-undang yang diputuskan oleh kebijaksanaan manusia mengikut landas syariah bukan yang ditetapkan dalam al Quran.
Peristiwa paling masyhur dalam sejarah undang-undang itu ialah sewaktu Ali bin Abi Thalib ra mendakwa seorang Yahudi mencuri baju besinya. Kedua-duanya dibawa ke mahkamah syariah. Bagaimanapun Ali kalah dalam tuntutannya kerana gagal menyediakan saksi yang layak. Di luar mahkamah Yahudi itu bertemu Ali dan menyatakan kekagumannya mengenai keadilan hukum Islam kerana tidak memenangkan seorang sahabat Nabi mengatasi rakyat biasa. Lalu Yahudi berkenaan memeluk Islam kerana yakin Islam adalah agama yang adil.
Ketiga, kegelisahan bukan Islam wujudnya polis moral yang menghadkan aktiviti mereka. Polis moral wujud di Arab Saudi, Iran dan beberapa negara Arab lain. Penguatkuasa ini boleh menegur atau mengambil tindakan ringan ke atas kesalahan kecil, misalnya cara berpakaian yang menjolok mata, perbuatan biadap di tempat awam dan sebagainya.
Namun tidak jelas ketakutan bukan Islam itu kerana polis moral tidak perlu wujud di negara ini yang mempunyai nilai budaya Timur yang kuat. Lagi pun bukan Islam tidak diganggu mengenai cara berpakaian kecuali ada yang individu sanggup berjalan di tempat awam hanya berpakaian dalam. Jika itu berlaku, tanpa Hudud sekali pun polis di negara ini akan menahan individu terbabit kerana berperilaku tidak sopan.
Maruah manusia
Cuma, yang menjadi masalah adalah aktiviti hiburan dan pusat hiburan yang berkurangan. Kelab hiburan tidak wujud di Kelantan. Amat sedikit di Terengganu, Kedah atau Perlis. Di negeri-negeri majoriti orang Melayu itu masyarakat Cina dan India telah terbiasa dengan keadaan berkenaan.
Dalam hal-hal hiburan, Islam amat menitikberatkan maruah wanita. Agama Hindu dan Buddha juga menghormati maruah wanita. Hanya fahaman sekularisme Barat yang menjadikan wanita sebagai objek hiburan dan pemuas nafsu. Bolehkah diterima akal wanita di Barat yang bekerja dalam industri hiburan jika diganggu secara seksual akan mendakwa pengganggunya di mahkamah. Namun, sebaik sahaja wanita itu masuk ke kelab hiburan - tempat mereka bekerja - maka seluruh tubuhnya boleh digomol dan diperlakukan seperti haiwan.
Inilah yang tidak diterima oleh agama Islam dan tradisi Timur. Jika demikian halnya, tidak ada masalah masyarakat bukan Islam membenarkan Hudud dilaksanakan. Sebabnya, tidak banyak ruang kehidupan mereka akan berubah. Malah, sebaliknya mereka akan merasa lebih selamat kerana kadar jenayah berkurangan kesan kegentaran hati manusia melihat kengerian pesalah yang dihukum Hudud.
Di negeri yang menjadi tumpuan populasi bukan Islam seperti di pantai Barat, Hudud mustahil dilaksanakan kerana perwakilan Islam-PAS tidak mempunyai suara majoriti di Dewan Negeri bagi meluluskan Hudud.
Sekiranya masyarakat bukan Islam amat prihatin terhadap kadar jenayah yang meningkat saban tahun Hudud adalah jawapannya. Kadang-kala kelihatan aneh apabila mereka bersungguh-sungguh membela hak berkehidupan anjing dan kucing yang dikatakan didera tetapi tidak mahu menyelamatkan maruah manusia serta membiarkan manusia tercebur ke dalam industri hiburan dan seks.
Hudud di Acheh
Satu contoh yang menarik untuk diperhatikan adalah perlaksanaan undang-undang Hudud di wilayah Acheh, Indonesia. Wilayah ini mendapat hak autonomi memerintah sendiri dari kerajaan pusat pada 2007 lalu. Selepas itu Dewan Negeri meluluskan undang-undang Hudud, Qisas dan Tazkir digunapakai sepenuhnya bagi mengadili hal-hal jenayah di dalam wilayah Acheh.
Berbanding Malaysia, populasi bukan Islam agak kecil di Indonesia. Bagaimanapun, kedudukan agama Kristian sangat kuat. Kebanyakan pegawai kanan kerajaan adalah dari golongan Kristian sekular, kesan dari pemerintahan 30 tahun rejim Suharto yang anti-Islam. Begitu juga pemimpin kanan parti-parti politik utama Indonesia, dibarisi golongan Kristian. Ahli ekonomi dan perbankan juga kebanyakannya dari golongan itu dan mempunyai hubungan rapat dengan gerakan Kristian antarabangsa.
Namun ketika Acheh mengisytiharkan Hudud menjadi undang-undang rasmi golongan Kristian membenarkan sahaja perlaksanaannya. Hal itu berlaku kerana tiga perkara. Pertama, Hudud tidak melibatkan penganut Kristian sama sekali. Kedua, orang Kristian terlalu sedikit di Acheh, sama seperti masyakat Cina di negeri dominasi Melayu, Ketiga, Hudud diluluskan di Acheh secara persetujuan penduduknya. Undang-undang itu diluluskan melalui lunas demokrasi dan golongan Kristian juga patuh kepada lunas demokrasi dan membenarkannya.
Kini, Hudud telah masuk tahun ketiga dilaksanakan di Acheh. Gambar-gambar pesalah dihukum rotan di khalayak umum akibat jenayah hubungan terlarang boleh ditonton di internet. Namun golongan Kristian tidak pula berusaha melobi Jakarta menarik balik izin autonomi ke atas pentadbiran undang-undang di Acheh biar pun kelompok mereka sangat berkuasa dalam politik, sosial dan ekonomi. Tidak lain kerana mereka melihat hak penganut Kristian dilindungi sepenuhnya di Acheh. Malah orang bukan Islam lebih selamat di wilayah itu hari ini berbanding zaman pemerintahan Suharto yang pro-Kristian. Sebabnya, Hudud sangat menjamin hak berkehidupan manusia tanpa membezakan anutan agama.
Sekiranya masyarakat bukan Islam di Malaysia benar-benar berfikiran adil dan waras, Hudud tidak menjadi masalah untuk dilaksanakan kerana tidak ada perkara di dalam undang-undang itu yang boleh menyusahkan rutin kehidupan mereka. Sama seperti masyarakat Kristian Indonesia yang tidak nampak Hudud itu memberi masalah atau ketidakadilan kepada mereka.
Hudud Jadi Mainan Politik
Pas mustahil dapat laksanakan Hudud di Malaysia.. - DAP
Beliau yang juga Anggota Parlimen Kepong berkata untuk meminda perlembagaan bukan sesuatu yang mudah kerana ia memerlukan majoriti dua pertiga di Parlimen.
"Nak hudud mesti ada pindaan di Parlimen. Dia (PAS) tahu nak dapat majoriti dua pertiga itu mustahil," katanya.
Malah, katanya sehingga hari ini Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 (Hukum Hudud) yang diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993 juga masih tidak dapat dikuatkuasakan.
Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Menteri Besar
Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga Mursyidul Am PAS pada Rabu lepas yang mengulangi pendirian parti itu untuk memperjuangkan hukum hudud walaupun tidak dipersetujui DAP.
Menurut Tan, isu hudud merupakan satu perkara yang rumit terutama dalam sebuah negara yang terdiri daripada masyarakat majmuk dan ia tidak sepatutnya dibangkitkan.
"Jangan kita bangkitkan perkara yang boleh menimbulkan porak-peranda terutama kepada perkara yang tak boleh dilaksanakan," katanya.
Mengulas mengenai pendirian DAP itu, bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Dr Chandra Muzaffar berkata pendirian PAS untuk memperjuangkan hukum hudud walaupun tidak mendapat restu DAP menunjukkan kedua-dua parti tersebut banyak perbezaan dan tidak sealiran.
Beliau yang juga Presiden Pergerakan Keadilan Sejagat (Just) berkata kedua-dua parti berkenaan hanya berpakat kerana mereka mempunyai 'musuh' tertentu yang menghalang hasrat untuk merampas kuasa di peringkat persekutuan dan negeri.
"Ini menunjukkan hubungan mereka satu hubungan yang beroportunis kerana mereka nak berkuasa, tak ada sebab lain," katanya.
Dr Chandra juga berkata tindakan PAS yang memberi keutamaan kepada hudud apabila berkuasa menunjukkan seolah-oleh bahawa hukuman tersebut mencerminkan tamadun Islam.
"Ini tak betul kerana yang mencerminkan kegemilangan Islam adalah ilmu pengetahuan dan keadilan," jelasnya. — Bernama
Friday, September 23, 2011
Karpal Singh kata "Jika mahu wujudkan negara Islam(hudud), langkah mayat kami dulu". Chua Soi Lek pula kata "Jika laksana hukum hudud, MCA akan keluar dari BN".
Masing-masing dah tunjuk belang. Nak tunjuk siapa lebih anti-hudud.
Politik punya pasal, hukum agama kita jadi mangsa.JOM BALIK KEPADA AL-QURAN
Firman ALLAH dalam surah Al-Maidah, Ayat 2:
Allah berfirman :-Maksudnya: “Dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertaqwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya).”
BATAS TASAMUH
Terdapat dua jenis tasamuh dalam Islam. Pertama bertasamuh di kalangan umat Islam yang mewajibkan setiap ummahnya saling tolong-menolong dan nasihat menasihati demi menegakkan syariat Allah. Kedua, sikap tasamuh terhadap bukan Islam yang mempunyai hak sebagai warganegara di dalam sesebuah negara Islam. Bukan Islam(Kafirun) diwajibkan menjadi warganegara yang baik, saling membantu membangunkan negara dan menghadapi musuh bersama, tidak menimbulkan kekacauan dalam masyarakat selain menghormati hak-hak umat Islam sebagai kaum majoriti. Inilah yang diistilah oleh Rasulullah s.a.w sebagai kafir Dzimmi, kafir Mu’ahad atau kafir Musta’man iaitu kaum-kaum bukan Islam yang sanggup menerima kepimpinan dan dasar-dasar Islam. Sebagai balasan, pemimpin Islam wajib memberi perlindungan dan bersikap toleransi terhadap mereka.
Berbanding dengan sikap KAFIR HARBI(Kafirun Di Malaysia) yang sebahagian darinya mereka yang sentiasa engkar lagi memusuhi umat Islam samada secara terang atau sembunyi. Mereka sering melaungkan keadilan dan kesamarataan kononnya telah tertindas. Hakikatnya mereka sentiasa mengambil kesempatan di atas pepecahan umat Islam untuk mengaut segala kekayaan negara sedikit demi sedikit, namun dalam masa sama cuba meruntuhkan teras-teras bangsa Islamelayu di negara ini. Mereka mendakwa kononnya puak merekalah paling banyak membayar pelbagai cukai kepada negara ini, lantas dengan sikap biadap berani menuntut pelbagai keistimewaan yang boleh merugikan masa depan majoriti umat Islam di negara ini. Namun mereka lupa umat Islam juga paling banyak membayar cukai kepada negara ini termasuklah pelbagai zakat, fitrah, sedekah, infaq dan wakaf sejak sekian lama. Bahkan perbelanjaan dan Urustadbir Negara yang adil yang di terajui umat Islam jugalah yang memakmurkan mereka.
Meskipun tasamuh merupakan sifat terpuji namun tidak semua perkara boleh di’tasamuh’kan. Toleransi hanya dibenarkan dalam bidang muamalah dan aspek kemanusiaan sahaja seperti jual beli, konsep kejiranan, tolong-menolong dan seumpamanya. Tiada bertoleransi dalam aspek aqidah dan ibadah. Haram dan sesat jika umat Islam mengikuti sebarang ritual bukan Islam antaranya turut melakukan ritual protes atau berkabung dengan kematian bukan Islam sambil membawa lilin dan membakar colok, menunduk pada gambar mayat mereka, meletakkan jambangan bunga di perkuburan orang kafir kononnya atas alasan TAHALUF SIYASI dan menjaga hati si kafir. Ini secara langsung akan menjerumus seorang muslim ke dalam kemusyrikan.
KHATIMAH
Ikhwanul Muslimun, toleransi dalam Islam adalah syarat untuk mewujudkan kehidupan yang damai, maju dan sejahtera. Toleransi dianjurkan bukannya kerana keadaan ummah sedang lemah atau terancam, tetapi ketika kita masih kuat dan mempunyai kuasa terhadap kedaulatan agama, bangsa dan negara. Toleransi tidak bermakna kita perlu bersikap bacul, lemah atau tidak mampu berbuat apa-apa. Sebaliknya, Islam mengajar umatnya agar meletakkan sifat toleransi tepat dan adil pada tempatnya.
Hayatilah sikap toleransi Rasulullah s.a.w yang memberikan hak kepada bukan Islam seperti mana terkandung dalam perjanjian Sahifah Madinah tahun 622 Masihi yang merupakan perlembagaan tertua di dunia. Keadilan yang diberikan Rasulullah perlu dihormati bersama oleh bukan Islam demi perpaduan negara. Namun apabila perjanjian tersebut dikhianati, maka Rasulullah s.a.w telah menghukum bunuh dan mengusir puak-puak Yahudi dari bumi Madinah demi menyelamatkan agama, negara dan maruah umat Islam(Berpandukan Perjanjian ini, sudah sampai masanya dan tidak salah jika kita menghalau KAFIR HARBI dari Tanah Melayu ini).
amukanmelayu - ORANG ISLAM takut kepada ORANG KAFIR untuk melaksakan hukum Allah.....HUDUD hak kita, kenapa Bertanya kepada KARPAL dan Chaw Soo Lek.....kemana nak kita buangkan SULTAN dan Raja-Raja Islamelayu? Kenapa perkara ini tidak di bawa kepada Duli Tuanku dan Majlis Raja-Raja Islamelayu untuk Persetujuan? Bukankah lebih mudah untuk menghukum mereka yang mendurhakai Tuanku? Sudahlah....jangan salahkan sesiapa lagi....ULAMAK dan UMARAK Islamelayu tiada kekuatan dan memiliki Iman yang sangat LEMAH.....dan HUDUD sampai bila pun tidak di laksanakan Jika kita bergantung harap kepada MANUSIA.....mintalah kepada ALLAH dan laksanakan saja, ALLAH akan membantu.... percayalah.
Lihat saja bagaimana sikap pas dalam menghadapi kes2 jenayah seperti liwat dan zina oleh anwar ibrahim. Jawapan seperti 'besi' takleh jadi saksi dan dna tak boleh jadi bukti akan cuma mengundang gelak ketawa 'orang lain'.Islam akan dipandang jumud dan ketinggalan zaman.Bukan kerana hukum Islam yg tak sesuai dengan zaman tapi kerana orang islam yg kurang ilmu dan tak tahu menyesuaikan hukum dengan peredaran masa.