,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 11 July 2012

BERCUTI DI CAMARON HIGLABD

Tok Aki Aji
Teratak Anjungan Chepor
Lorong Seroja off
Jln Hj Wahab
Kg. Olak Lempit
Banting.....

21 Sya'ban 4033

Kehadapan Bonda yang tercinta, semoga di panjatkan Allah dengan rukun dan damai di sisiNya.

Bonda yang di rindui.....,
Pada hari jumaat sudah, cucuanda Haffiz mengajak bercuti di Cameron Highland.....sampai di sana dah petang kurang lebih jam 1650 ptg....semasa di kaki Gunung, banyak orang asli menjual petai...petai belalang mak.... muda sangat. Aki ada beli 5-6 papan....harganya sepuluh ringgit. Mahal mak....kalu di kepala bendang kita, Aki panjat sendiri jer....siap boleh sedekah lagi. Haffiz beli durian...banyak sangat.

Bonda...,
Rupanya Haffiz telah menyewa sebuah rumah...selesa sangat. Kalu mak ada tentu seronok.... sebelah malam Aki berjalan-jalan di kawasan orang berjualan....banyaknya sayor....Aki borong sakan. Sampai tak larat nak bawa..... tapi semuanya sunyi mak.....kalu dengan mak mesti best....Aki beli jagung....teringat Aki jagung yang mak tanak di hujung kampung.....belum pun tua dah kami petik....mak kata jangan ambil lagi ... jagung baru nak masuk isi....sedang gigi ruan tu....tapi Aki tetap juga mengambilnya untuk adek-adek...

Bonda yang di sayangi...,
Sebelah malamnya sejuk sangat.....sampai cucu Anakanda....cicit bonda ....Qhairul Iman Al-Farriz menggigil dan kebiruan bibirnya.... tapi tak sejuk semacam di huma kita di Hemok....teringat mengutip cili bersama mak.... habis tang Aki kepanasan....dek bahang cili.

Aki mengajak Haffiz melawat ladang kubis dan sayuran yang banyak bertaburan di sini.... seronok tengok mereka bertanam sayuran...mereka memakai topi, tapi mak dulu memakai kain batek yang di lipat di atas kepala atau memakai terendak.... Aki terbayang mak macam tersenyum bila Aki melangkah batas demi batas untuk mencari sayur yang elok dan segar untuk dibawa balik kepada jiran-jiran..... teringat kalu dengan mak....Aki selalu berkejaran di atas batas-batas seperti ini mengejar belalang kuning. Habis di langgar batas yang baru di buat ayah....rengusan ayah yang marak kepada Aki dan adek-adek masih terbayang sehingga kini. Mak tentu tersenyum saja....sambil membetulkan semula batas-batas yang runtuh itu.

Bondaku....,
Pucuk labu yang di beli disini, sama saja dengan labu yang mak tanam....sayur lemak pucuk labu yang mak masakkan tidak sama dengan yang Aki makan di sini. Santannya cair saja....tapi kalu mak yang buat, tentu habis sebiji kelapa santan digunakan....kelapa sudah tentu mak minta ambil di rumah Nyah Jaie....teringat mak bising dan marah sangat kerana Aki lambat kerumah Nyah Jaie mengambil kelapa....sampai terlambat hari tu kita makan tengahari kerana salah Aki.

Bonda.....
Cili disini besar-besar...tapi tak pedas seperti cili burung yang kita kutip dekat dengah rumah Tok Yaakob.. cili burung dekat rumah Tok Yaakob merah dan pedas sangat....kalu mak buat sambal kelapa dan berulamkan daun cekeraung....perhhhhh habis nasi seperiuk. Ayah sampai muncung-muncungkan mulutnya menahan pedas.....dan adek-adek pula berebut gelas sampai tak sempat nak isikan air kedalam labu yang mulutnya telah serpih di makan tikus.....

Air dalam labu dan labu tanah sedap ya mak.....sejuk dan sedap.....suka Aki dengan penutup labu tu yang mak buatkan dari daun sirih.....

Bonda....
Sebentar tadi, Haffiz telah masukan semua barang-barang kedalam kereta....dah macam lori kereta tu.... sayur yang banyak.....Lah semua dah kira, siapa yangnak di berinya....habis satu kampung. Tapi kali ini dah tak seronok macam dulu.....Mattin tak ikut, Syam, Ayu, Ikin, Ika dan Najwa tak ikut.....apa lagi Boboy... Jumaat dua minggu sudah, selepas subuh, Lah ajak Aki menjengah pusaranya....sepi...seperti sepinya hati Aki semenjak mak dan ayah telah kembali kepadanya.....Al-Fatihah.

Sekian....jumpa lagi Mak,Ayah dan Boboy anak Pak.

Yang Ikhlas
Tok Aki Aji.