,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Friday 21 March 2014

ANWAR BUKAN LAGI KESAYANGAN NEGARA BARAT - Barat mula mengambil tindakan awal


KEMESRAAN - Jangan nafikan KEFAHAMAN ini

US President Barack Obama speaks at a screening of the film 'Cesar Chavez' at the White House in Washington, yesterday. In his first on camera comments yesterday, Obama said the search for missing flight MH370 is now 'top priority'. – Reuters pic, March 20, 2014.President Barack Obama said yesterday the search for the missing Malaysia Airlines flight MH30 jetliner was a "top priority" for the United States and offered every possible resource – including the FBI.

In his first on camera comments on the mystery of Malaysia Airlines Flight 370, Obama offered thoughts and prayers to the relatives of the missing passengers.

"I want them to be assured that we consider this a top priority," Obama told Dallas television station KDFW in an interview at the White House.

"We have put every resource that we have available at the disposal of the search process," he said.

"There has been close cooperation with the Malaysian government."

Obama said the Federal Bureau of Investigation, the National Transportation Safety Board and any agency or official that deals with aviation was at the disposal of the investigation. – AFP, March 20, 2014.

Dalam masa yang sama Barat bagaikan "PUKUL ANAK SINDIR MENANTU". Lihat bagaimana Media Barat mengatkan Pilot MH 370 dengan Anwar. Bagi pandangan Barat sudah semestinyalah memberi gambaran buruk yang Anwar bukanlah seorang Pemimpin yang bijak.

Media Barat Menuduh PILOT FANATIK PKR?







Dua akhbar Britain, MIRROR ONLINE dan SUNDAY DAILY MAIL melaporkan juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad merupakan FANATIK ANWAR IBRAHIM. Akhbar-akhbar terbabit turut mengesahkan, Kapten Zaharie merupakan antara yang hadir ketika Mahkamah Rayuan memutuskan Anwar Ibrahim bersalah dan dijatuhi hukuman penjara 5 tahun dan sangat kecewa dengan keputusan tersebut. Beberapa jam kemudian, juruterbang tersebut bertugas dengan pesawat yang hilang itu.
Terdapat beberapa akhbar dan portal antarabangsa lain yang turut mempersoalkan tentang Kapten Zaharie Ahmad dan semuanya menjurus kepada sokongannya terhadap Anwar Ibrahim dan PARTI KEADILAN RAKYAT.




Dalam sidang media semalam, Perdana Menteri, Najib Abdul Razak menegaskan, pasukan penyiasat telah menemui 'tindakan yang disengajakan' di atas pesawat tersebut, sekaligus menyaksikan pesawat tersebut berubah haluan dan kemudian hilang perhubungan dengan petugas di darat. Siasatan fasa kedua yang dilancarkan, memberi fokus kepada siasatan ke atas kakitangan dan penumpang pesawat tersebut.

MEMALUKAN - Anwar Akui Dia Lebih Hebat Dari Najib? 




MEMALUKAN - Bagaimana Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mencanangkan dirinya sebagai pemimpin yang paling layak mengendalikan misteri kehilangan pesawat MH370 berbanding Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Ini di katakan "Masuk bakul angkat sendiri"

"Esok (hari ini) pukul tiga ada lagi media nak wawancara saya..sebab mereka kata kalau wawancara saya, saya boleh jawab. Kalau wawancara Najib, Najib beri kenyataan saja. Jadi lebih baik saya ganti dia.

"Sekarang ini terbalik. Daripada nak padamkan Anwar, sekarang semua media antarabangsa mula wawancara saya semula," katanya dalam satu ceramah di Sungai Sekamat, malam tadi.

Anwar juga terus memperlekehkan Najib sebagai tidak berani berdepan dengan media antarabangsa.
Ujarnya, kegagalan Najib berbuat demikian memalukan dan mencerminkan ketidakmampuan pemimpin nombor satu negara itu berhadapan dengan dunia bagi menangani krisis tersebut.
Tambahnya lagi, Malaysia sudah cukup malu dengan kelemahan kerajaan menguruskan insiden tersebut yang sehingga hari ini masih menemui jalan buntu.

"Kalau orang tak boleh tanya orang nombor satu di Malaysia, nak tanya siapa lagi? Dia (Najib) bertanggungjawab. Saya hairan sebab satu dunia mengatakan dia tak sanggup berdepan dengan media antarabangsa. Dia biasa dengan Utusan dan TV3 saja.

"Dalam kes MH370 ini, selain mendoakan keselamatan mereka, kita tahu berkecamuk, lemahnya pimpinan negara ini khususnya Perdana Menteri yang pada hemat saya tidak layak terus memimpin negara kita. Itu menunjukkan kelemahan yang mengejutkan dunia," ujarnya.

Dalam ceramah yang sama, Anwar dalam pada itu terus menghentam kerajaan berhubung penglibatan bomoh yang katanya hanya menjadi 'nilai tambah' yang bukan saja memalukan negara, malah menjatuhkan maruah umat Islam negara ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, beliau akan menjalankan tanggungjawab 'membanteras' perkara syirik tersebut walaupun telah diugut saman oleh bomoh berkenaan.

"Tiga malam lalu Tok Guru Haron Din kata kepada saya supaya memastikan setiap ucapan saya mesti menegur dan beritahu umat Islam bahawa kerja syirik jangan kita subahat, dan keduanya ianya memalukan, menjatuhkan maruah umat negara kita. Jadi saya jalankan tanggungjawab saya," katanya.

SIAPA BERBOHONG - Kenyataan Tok Guru harun Din 100% bercanggah dengan Ucapan Anwar
Kini semakin terserlah pembohongan-pembohongan dan terus terserlah keburukan dan PEMBOHONAN JELAS dalam banyak hal begitu juga dalam isu  liwat. Mengapa beliau terus berusaha untuk mendapat sokongan barat dan sokongan kelompok Gay diseluruh dunia. Banyak persoalan yang tinbul sekarang, Jika pihak barat mula mengambil tindakan awal iaitu mengurangkan kepercayaan terhadap anwar, bagimana pula  penyokong anda?

Menurut laporan Associate Press kini ramai komuniti Gay telah diberi peluang oleh Obama untuk membantu pentadbiran Presiden Amerika tersebut, perlantikan ini sebenarnya dapat menutup mulut Al – Gore dan kumpulan LGBT di Amerika sebelum ini yang mendakwa sikap Obama yang tidak mesra dengan kumpulan gay Lesbian sebaik memperolehi tampuk kuasa di White House.

Sebelum ini Al-Gore juga dikatakan turut menempelak Obama kerana enggan masuk campur di dalam kes seksual liwat melibatkan Anwar Ibrahim.

Dikatakan lebih 150 aktivis gay telah diberi ruang oleh Obama untuk menjawat pelbagai jawatan penting di Washington dan ini berlaku peningkatan berbanding sewaktu pemerintahan Bill Clinton.
Walaupun Obama sudah membuka pintu kepada komuniti LGBT di Amerika namun sehingga kini dikatakan Obama tetap enggan membuka pintu kepada Anwar Ibrahim. 
 Sementara itu seorang Ahli Dewan Perwakilan AS dari California, Chuck DeVore telah menggesa Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton tidak berjumpa dengan Anwar Ibrahim apabila melakukan lawatan ke Malaysia pada minggu hadapan.

Menurut Chuck Devore, Anwar merupakan pemimpin yang hipokrit dan bersikap kepura-puraan dan langsung tidak boleh dipercayai. Klik sini

Adalah jelas kini Anwar sebenarnya telah ditolak oleh pihak Republikan dan Demokrat di Amerika. Walaupun ada sokongan hanyalah datang dari kawan baik Anwar sahaja iaitu Wolfowitz dan Al Gore sahaja.

Oleh yang demikian timbul tandatanya mengapa Amerika mula menolak rayuan Anwar, adakah benar Anwar telah banyak memungkiri janji kepada Presiden Bush sebelum ini dan seorang yang tidak setia hingga satu pun tak mampu ditunaikan sedangkan sudah banyak duit dilaburkan oleh badan-badan kerajaan Amerika kepada penasihat PKR tersebut.

Watak Anwar manis di hadapan kelompok Islam dan berbicara lain sewaktu di hadapan bukan Islam rupa-rupanya terbawa-bawa ke Amerika Syarikat. Kini, Anwar telah menerima nasib di Amerika hanya dari kumpulan hak asasi dan yayasan Yahudi di Eropah sahaja kini menjadi sandaran terakhir Anwar untuk menagih simpati

Apabila Barat Mula Hentam Anwar…

Membaca tulisan Yusof Harun, kolumnis Sinar Harian, bertajuk “Media Barat mula hentam Anwar” yang menyentuh perubahan sikap media Barat terhadap Anwar Ibrahim.
Latar belakang penulis yang pernah menerbitkan buku, “Dialog Dengan Pemimpin”, 1986, Penerbitan Pena, di mana Anwar merupakan salah seorang yang disorotinya menjadikannya semakin kredibel untuk menulis tentang Ketua Umum PKR itu.

Sudah tentu penulis mampu membuat pengamatan kritis antara Anwar pada tahun 1980-an dengan masa kini. Jadi tidak hairan penulis mengimbau kembali sokongan Al Gore, Naib Presiden Amerika Syarikat (AS) ketika itu terhadap reformasi yang dilaungkan Anwar sebagai modalnya untuk menentang bekas mentornya, Tun Dr Mahathir Mohamad. Di waktu itu bukankan setakat Al Gore, malah Madeline Albright, ketika itu Setiausaha Negara AS juga turut menyokong Anwar.

Jadi, sekiranya, Naib Presiden dan Setiausaha Negara AS sokong Anwar, maka tidak hairan agensi-agensi yang di bawah cengkaman AS, termasuk Bank Dunia dan IMF turut menyokong bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia itu. Sokongan padu James Wolfensohn, Presiden Bank Dunia dan Michel Camdesus, pengarah Urusan IMF ketika itu adalah bukti Anwar adalah blue eyes Barat.
Dalam ruangan komentar di Sinar Harian, penulis menjadikan pandangan majalah The Economist yang diterbitkan di England sebagai bukti Barat secara perlahan-lahan mula menolak Anwar.

Reputasi Tercemar
Kata majalah itu, “Although Mr Anwar remains a charismatic figure and a forceful speaker, his reputation has been tarnished“. Maknanya, Walaupun Anwar masih kekal sebagai tokoh berkarisma dan pemidato hebat, namun reputasinya telah tercemar.

Anwar digambarkan sebagai “seems a distant and untrustworthy figure to many younger Malaysian.” iaitu kini Anwar kurang dipercayai oleh golongan muda di Malaysia.

Majalah itu juga berpendapat Anwar “has failed to nuture a new generation of opposition leaders,” atau gagal mempersiapkan generasi baru, bakal pelapis pemimpin pembangkang, khususnya dalam PKR.
DAP DAN PKR amat ketara Parti Anak Beranak

Rather than turning his party into a vibrant, modernising force in politics he has allowed it to become something of a family-run affair, riven by infighting“, Anwar sepatutnya menjadikan PKR sebagai sebuah parti politik yang terbuka dengan suntikan pelbagai idea segar, namun, sebaliknya beliau menjadikan parti itu hak keluarganya sendiri selain pelbagai masalah dalaman.


“Pembangkang di Malaysia kini terperangkap dengan (moral) Anwar sebagai pemimpin (selepas dibebaskan mahkamah). Anwar mungkin masih popular bagi sesetengah pihak, tetapi dia juga kini terlalu lemah untuk menumbangkan BN,” dakwa majalah itu.

Kritikan Konsisten
Kritikan The economist kepada Anwar bukan baru. Malah telah dimulai sejak Julai 2009.
“Butir-butir perkataan yang terbit dari lidah Anwar, yang cekap memberitahu penonton yang berbeza – golongan agama atau sekular – apa yang mereka suka dengar..Rakyat Malaysia akan datang mungkin akan bertanya secara jelas : Siapa dan apa sebenarnya pendirian Anwar ?”, kata majalah itu yang bertajuk “Malaysia’s chameleon -
The rise, fall and rise of Anwar Ibrahim, South-East Asia’s most extraordinary politician

 

Intonasi pendapat majalah itu pada tahun 2009, sama dengan sekarang, iaitu Anwar adalah individu yang tidak boleh dipercayai, bezanya dahulu lebih keras dengan menyamakan Anwar seperti seekor binatang ‘chameleon’ atau sesumpah yang boleh bertukar kulit mengikut suasana dan tempat.
Majalah itu membuat perbandingan pidato Anwar ketika bersama PAS dalam pilihanraya kecil di Kelantan dengan ketika berpidato di Perth, Australia.
Dua tempat yang berbeza, dua penonton yang berbeza dan dua versi yang berbeza, itulah ‘sesumpah’.

Anwar Tidak Relevan
Yusof Harun yang juga kolumnis Agendadaily turut membuat membuat ulasan susulan bertajuk “Semakin ramai yang sedar ‘wajah’ sebenar Anwar..”
“Dari aspek apapun, Anwar kini dilihat tidak lagi releven kepada barat dan kepentingan mereka malah ia dianggap liabiliti buat pembangkang dan rakyat yang memperjuangkan keadilan.
“Dulu, hal ini seperti suatu yang aneh kerana barat melalui media dan kuda- kuda tajaan, menggunakan platform media untuk menggerakkan pendapat pro Anwar. Maka kita lihat publisiti yang Anwar perolehi menjulang nama dan menaikkan imejnya menjadikan beliau seorang “tokoh reformasi” yang paling berpengaruh di dunia sebelah sini”, tulisnya.

Katanya, ada pendapat melihat Anwar yang pernah dilabel “fundamentalist” oleh barat tiba-tiba menjadi seorang yang liberalis berpunca dari tulisannya dalam majalah Time bertarikh 15 Oktober, 2001—selepas trajedi Sep 11.

Rencana Anwar bertajuk “Who hijacked lslam?” dimulakan dengan ayat seperti berikut:”Never in lslam’s history have the actions of so few of its followers caused the religion . . .”
Ringkasnya rencana itu antara lain menyalahkan tokoh-tokoh Islam, Osama Laden dan Atta sebagai pengganas yang menyebabkan serangan ke atas WTC. Jelas pemikiran Anwar melalui tulisan itu sealiran dengan dasar dan pendapat pembuat dasar di rumah putih.

“Anwar tidak peduli reaksi masyarakat lslam serta tokoh-tokoh lslam yang pernah dikenali berhubung tulisannya. Matlamatnya jelas bahawa ada pihak di AS akan memberi layanan positif kepada kerjaya politiknya kelak”, tegasnya.

Peralihan Paradigma
Daripada kedua-dua tulisan Yusof Harun itu dapat disimpulkan berlaku perubahan paradigma Barat menilai Anwar. Namun untuk meletakkan, pendapat Majalah Economist sebagai batu asas Barat mula menolak Anwar, perkara itu perlu dibahaskan lanjut.
Ada banyak lagi majalah yang berpengaruh di Barat khususnya AS, apakah mereka bersetuju dengan pendapat majalah Economist dari England ?

Majalah Economist pula mengkritik Anwar sejak tahun 2009, jadi pendapatnya bukan baru.
Malah bukan baru juga, apabila media Barat khususnya BBC mengkritik amalan kronisme dalam pengurusan PKR.
Memang ada keraguan di kalangan pengamal media Barat kepada Anwar, namun seperti kata Profesor Dr Chandra Muzaffar, politik AS memang begitu, kepelbagaian, tetapi kritikan dengan bantuan dana adalah dua perkara berbeza.

Anwar sendiri pun begitu, tidak peduli kritikan ulama Islam, apatah lagi kritikan dari sesetengah media, asalkan tidak menjejas bantuan dana yang disalurkan kepadanya.
Jika Anwar dikritik oleh badan-badan Yahudi yang ada kaitan dengan penajaan, barulah Anwar akan menyusun program memohon maaf.

Selagi Ketua Umum PKR tidak menyusun program “Anwar’s Apology Tour” seperti yang dilakukan Anwar dua tahun lepas, bermakna kritikan itu tidak memberi bekas kepadanya.

Polisi Dasar Luar AS
Polisi ‘reformasi’ dan ‘demokrasi’ anjuran Anwar sekitar akhir tahun 1990-an senada dengan polisi dasar luar AS di bawah Presiden Clinton/Al Gore.
Apabila Presiden Bush mengambil alih teraju kepimpinan AS, dia memperkenalkan polisi anti-teroris sebagai justifikasi pengeboman bangunan WTC (World Trade Centre), Anwar ketika itu menjadi banduan di penjara Sungai Buloh menyeludup rencana ‘Who Hijacked Islam‘ ke majalah TIME sebagai mengesahkan memang umat Islam adalah teroris.

Apabila Anwar keluar dari penjara September 2004, Ketua Umum PKR berhijrah ke AS dan menjadi mata rantai Presiden Bush melaksanakan polisi anti-teroris melalui naungan Paul Wolfowitz, ketika itu Penolong Setiausaha Pertahanan AS dan kemudian Presiden Bank Dunia.
Kemudian Presiden Barack Obama mengambil alih pemerintahan, diperkenalkan pula polisi ‘freedom’ dan ‘human rights’, Anwar yang kini Ketua Pembangkang di Malaysia turut melaungkan slogan yang sama.
Kempen yang gagal


Logo ‘Demi Rakyat’ dilancarkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) bersempena dengan Konvensyen Pilihan Raya KEADILAN pada Jun 2011 dengan simbol ‘tangan dan lima jari’ pun menyamai logo hak asasi yang diperjuangkan gay rights.

Barat Tinggalkan Anwar ?
Berdasarkan analisis ini, satu pertanyaan perlu dilontarkan semula, benarkah Barat kini sudah menjarakkan diri dengan Anwar ?

Kalau benar, kenapakah Human Rights Watch (HRW), satu organisasi yang berpengkalan di AS sekarang ini masih mengikuti perkembangan Anwar secara dekat ?
Mungkin juga, AS sebenarnya semakin dekat dengan Anwar seperti yang diisyaratkan oleh HRW, tetapi dalam ruang lain yang tidak disedari oleh rakyat Malaysia.

Dalam memahami konteks baru ini, laporan Siasahdaily wajar diberi perhatian.
“Gerakan gay di seluruh dunia kini mendapat perhatian khusus kerajaan Amerika Syarikat pimpinan Presiden Barack Obama, yang menegaskan akan membantu usaha mempromosi hak gay di peringkat antarabangsa.

“Pentadbiran Obama dilapor akan menggunakan segala alat diplomasi AS termasuk bantuan kewangan untuk mempromosi isu yang dianggap sebahagian hak asasi manusia itu.
“Setiausaha Negara AS Hillary Clinton dalam satu kenyataan menegaskan akan memerangi usaha menyekat aktiviti homoseksual di peringkat antarabangsa”, lapornya.


anwar israel-1
Add caption
Tindakan kerajaan Australia tidak melayan rayuan Ketua Pembangkang untuk masuk campur dalam proses pilihan raya Malaysia merupakan satu tempelak yang sudah pastinya amat sukar diterima oleh Anwar Ibrahim.
Apa tidaknya, selama ini Anwar berfikir bahawa kawan-kawannya di negara Barat menyebelahinya dalam mengepalai pakatan pembangkang untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional.

Tetapi beliau sekali pun tidak terfikir bahawa dalam pada sokongan berterusan yang diterimanya, Anwar tidak menyangka satu hari kelak negara-negara yang sama juga akan menjauhi daripada beliau.
Inilah yang berlaku ketika Anwar menulis surat kepada Menteri Luar Australia, Senator Bob Carr yang mengandungi pelbagai fitnah dan dakwaan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Antara lain Anwar meminta Australia membantu dalam memastikan PRU ke-13 anbg bakal diadakan bersih daripada penipuan dan rasuah.

Malah untuk menyakinkan kerajaan Australia, Anwar mendakwa kononnya mempunyai bukti tentang penipuan dalam pendaftaran pemilih dan penyelewengan lain dalam menghadapi pilihan raya.
Walaupun sedays mana pun Anwar memujuk Senator Bob Carr samada secara perbincangan peribadi atau perutusan surat, Australia tetap menolak taktik Ketua Umum PKR.

Pertama Australia bukanlah sobodoh seperti yang disangka Anwwar kerana walaupun negara ini yakin kepada proses pilihan raya yang adil dan bersih, ia juga tahu bahawa adalah salah dan melanggar protokol hubungan antarabangsa untuk mencampuri urusan dalam negara lain.
Apatah lagi kedua-dua Malaysia dan Australia adalah anggota dalam kesatuan negara-negara Komanwel.

Kedua, tindakan Anwar itu menunjukkan usaha desperado seorang yang betul-betul kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri sehingga sanggup untuk meminta bantuan negara asing terlibat sama dalam pentadbiran negara.

Bayangkan apakah reaksi Malaysia jika Ketua Pembangkang Parlimen Australia menulis surat kepada Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman meminta negara ini camour tangan dalam proses pilihan raya negara itu atas alasan yang sama?

Jika Anwar sanggup membabitkan negara luar untuk membantunya mengapai impian menjadi Perdana Menteri, rakyat akan tertanya apa yang boleh beliau lakukan jika "MENGUASAI" Putrajaya?.

Kemungkinan Anwar akan menggadaikan Malaysia demi membalas balik jasa kuasa-kuasa asing yang telah membantunya semasa menjadi Ketua Pembangkang. Hakikatnya sahabat-sahabat Anwar di negara-negara Barat dan juga kuncu-kuncunya di rantau Asia sudah mula sedar siapa beliau sebenarnya.

Mereka mula berfikir sejauh mana bebaloi menyokong individu ini yang rela menjadi agen Barat dengan membawa agenda mereka tetapi padsa masa yang sama ditolak oleh rakyat. Negara luar yang dijadikanAnwar sebagai batu loncotannya untuk berkuasa, sudah lama tidak memberi kerjasama yang selama ni menaruh harapan agar Anwar menjadi PM Malaysia

Anwar sudah menjadi ‘lost cause’ atau perjuangan sia-sia samada pada Washington, London mahupun Canberra kerana ‘pelaburan’ mereka dalam Ketua Pembangkang itu tidak menampakkan hasil yang lumayan tetapi sebaliknya bakal menjadi perosak kepada hubungan baik mereka dengan Malaysia.

Anwar sudah mula menjadi liabiliti kepada negara-negara luar yang menyokongnya dan penolakan Australia melayani permintaan beliau adalah permulaan kepada proses ‘moving on’ atau meneruskan kehidupan tanpa ‘sahabat karib Barat’ itu.

Malaysia di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menunjukkan prestasi pembangunan ekonomi yang amat membanggakan.
Kejayaan memperkenalkan dasar serta program pembangunan negara yang innovatif dan berpandangan jauh dalam senario ekonomi global yang goyah dan tidak menentu telah menerima pujian daripada media Barat yang selama ini sememangnya kritikal terhadap Malaysia.
Sudah tentunya negara seperti Australia mahu menumpang limpahan kemajuan Malaysia dalam tahun-tahun mendatang dan adalah tidak cerdik untuk mengambil pendirian menyokong Anwar yang tidak membawa apa-apa keuntungan.

Jika Anwar cuba menjahanamkan ekonomi negara semasa krisis serangan penyangak matawang George Soros pada 1998 dengan usaha membawa masuk bantuan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), kini negara Barat sedar bahawa agenda mereka telah menemui kegagalan di tangan bekas banduan Penjara Sg Buloh itu.

Negara barat juga tahu Anwar mempunyai agenda peribadi yang akan menjadi masaah besar kepada mereka jika individu ini terus didokong dengan segala bantuan kewangan dan moral.
Cara pemikiran Barat, lebih baik campak sahaja Anwar awal-awal daripada menjadi beban biawak hidup seperti mereka lakukan kepada Saddam Hussien, Hosni Mubarak, Ben Ali, Muammar Gadafi sebelum ini.

Jika Anwar masih berfikir beliau masih menjadi ‘pet’ atau kesayangan negara Barat, maka itu adalah kesilapan terbesarnya kerana yang disangka kawan sudah pun bersedia untuk menikam belakangnya bila-bila masa sahaja.
ends

Sudah Sampai Masa Anwar Berundur – Jahara

Beginikah sifat negarawan sejati? Memperjudikan negara demi amarah dan ambisi peribadi
SHAH ALAM, by: pisau: Ketua Pembangkang BN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid menasihatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk segera berundur daripada arena politik negara berikutan keputusan mahkamah yang tidak memihaknya baru-baru ini.
Menurut Jahara, sudah sampai masanya Ketua Pembangkang dan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berundur dari arena politik yang diceburinya sejak 1982.

Tambah beliau, pendedahan demi pendedahan melibatkan kes salah laku yang dikaitkan dengan Anwar, 67, disusuli keputusan Mahkamah Rayuan pada 8 Mac lalu wajar diperhitungkan bekas timbalan perdana menteri itu.
“Ya (perlu berundur).
“Kemungkinan itu ada (pilihan raya kecil), dia (Anwar) memperolok-olokkan sistem demokrasi untuk kepentingan keluarga dan cita-cita dia sahaja,” katanya kepada Antarapos.
Anwar akan hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh sekiranya rayuannya di Mahkamah Persekutun ditolak, sekaligus membuka laluan untuk diadakan pilihan raya kecil kawasan itu.

Mengikut undang-undang, seorang Ahli Parlimen atau ADUN yang dipenjara selama setahun atau lebih dan dikenakan denda RM2,000 atau lebih akan hilang kelayakan mereka dan pilihan raya perlu diadakan.

Jahara yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Telok Air Tawar menambah agenda serta matlamat Anwar akan diteruskan isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang dipilih sebagai calon PKR pada pilihan raya kecil DUN Kajang pada 23 Mac ini.
“Tentulah, mestilah…mereka sehati dan sejiwa dalam apa jua perjuangan mereka.
“Saya harap pengundi Kajang matang dan berfikir…nak bagi lagi (undi) pada keluarga Anwar?
“Lihat isu besar iaitu isu air, kerajaan pusat juga yang boleh membantu,” katanya.
Pilihan raya kecil DUN Kajang pada 23 Mac ini menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara Wan Azizah dan Naib Presiden MCA Datin Paduka Chew Mei Fun yang mewakili Barisan Nasional BN.

PKR meletakkan Wan Azizah sebagai calon pengganti kepada Anwar yang hilang kelayakan bertanding ekoran keputusan Mahkamah Rayuan yang memutuskan beliau bersalah dalam kes liwat dan dikenakan hukuman penjara lima tahun.
Hukuman itu berkuatkuasa sebaik sahaja rayuan Anwar di Mahkamah Persekutuan diketahui kelak.
Anwar gunakan Wan Azizah sebagai proksi
Jahara kemudiannya menggesa pengundi DUN Kajang agar memilih Mei Fun dan bukan Wan Azizah pada hari pengundian nanti.

“Mereka (Pakatan) boleh janji macam-macam tapi susah nak dilaksanakan.
“Rakyat terlampau percaya dan terlalu taksub dengan keluarga Anwar Ibrahim,” katanya.
Seramai 38,297 orang pengundi akan terlibat dalam pilihan raya kecil DUN Kajang yang terdiri dari 38,055 pengundi biasa, 1,197 pengundi awal dan 26 orang pengundi tidak hadir luar negara.
Untuk rekod, kerusi DUN Kajang kosong selepas penyandangnya dari PKR Lee Chin Cheh meletakkan jawatan pada 27 Januari lalu.

Pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Mei tahun lalu, Lee menang kerusi itu dengan majoriti 6,824 undi dalam persaingan enam penjuru dengan BN, BERJASA dan tiga calon Bebas – Antarapos


AMUKANMELAYU - Kita mungkin bercanggah pendapat, tapi kita harus lebih terbuka dengan tidak meninggalkan Asas-asas Islam dalam walau sejauh mana pun sikap keterbukaan kita itu. Kesan kerana kita sombong dan tak mahu bersatu sudah jelas kelihatan kita akan Kehilangan Negara ini kepada bangsa pendatang. Lihatlah dengan KEJUJURAN apa yang telah mereka(Kafirun)lakukan pada kita selepas kita bersekongkol dengan mereka di waktu kita KALAH.