,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 12 March 2014

MAS FLIGHT MH 370 DAY 5 MISSING - MEREKA MASIH HIDUP





KOTA BHARU 11 Mac - Empat laporan polis yang dibuat oleh orang awam di empat kawasan berbeza di negeri ini yang terlihat objek terbang rendah pada pagi pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 dilaporkan hilang menunjukkan arah yang sama iaitu 350 darjah utara ke arah Laut China Selatan. 
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, berdasarkan laporan tersebut, individu-individu terbabit mendakwa melihat pesawat berkenaan masing-masing di Kuala Besar, Kampung Pasir Kasar, Sering, Kota Bharu, Geting, Tumpat dan Pantai Senok, Bachok.
"Keempat-empat laporan yang dibuat itu juga menunjukkan mereka melihat pesawat tersebut pada masa yang lebih kurang sama iaitu sekitar pukul 1 sehingga 2 pagi," katanya.
Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar sebelum menyerahkan laporan polis yang difailkan oleh saksi-saksi tersebut kepada Pengurus Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Kota Bharu, Suaidi Yusoff di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan di sini hari ini. -UTUSAN ONLINE.
Ini adalah apa yang di petik dari UTUSAN. Pesawat terbang rendah dan letupan. Sepanjang 34 Tahun saya bertugas di Lapangan Terbang.....Pesawat terbang rendah tidak mustahil, tapi bunyi letupan ini banyak oran tidak tahu. Letupan bukan hanya kerana Pesawat terhempas atau letupan "mercun" tapi tetupan juga boleh berlaku bila sesebuah Pesawat yang dari paras rendah untuk melonjak ke kedudukan tinggi...kuasa injin akan di tambah dan di kala inilah berlaku letupan KUASA JET di hujung injin.

Pesawat itu dalam perjalanan ke waypoint IGARI pada saluran udara R208 di FL350 . Tidak ada bukti panggilan kecemasan dari anak-anak kapal .Bagi penulis dengan tiada kesan atau menjumpai kesan hasil cebisan-cebisan pesawat di permukaan air...Penerbangan MH370 itu membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal apabila ia hilang dari radar pada awal pagi 8 Mac selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing ini masih SELAMAT dan MEREKA MASIH HIDUP. 
         Menurut syarikat penerbangan itu , Kapten Zaharie Ahmad Shah , warganegara Malaysia berusia 53 tahun , mempunyai 18.365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981. Pegawai Pertama Fariq Ab.Hamid , warganegara Malaysia berusia 27 tahun , telah log 2,763 jam terbang. Beliau menyertai MAS pada tahun 2007.

         Menurut syarikat penerbangan itu , Kapten Zaharie Ahmad Shah , warganegara Malaysia berusia 53 tahun , mempunyai 18.365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada tahun 1981. Pegawai Pertama Fariq Ab.Hamid , warganegara Malaysia berusia 27 tahun , telah log 2,763 jam terbang. Beliau menyertai MAS pada tahun 2007.
(sumber : http://www.aviationweek.com/)

kronologi MH370-777


Sabtu 8 Mac 2014
12.41 pagi
MH370-777 berlepas dari KLIA
Jenis Pesawat :B777-200
Pesawat berkongsi kod China Southern Airlines

1.30 pagi
MH370 Terputus hubungan denga radar
Lokasi Terakhir : 120 batu notika timur kota Bharu
Sekitar Laut china selatan

7.42 pagi
Mas keluar kenyataan pertama kehilangan pesawat

11.00 pagi
Sidang Media Pertama

7.05 malam
Najib umum MH370 masih belum dijumpai
Operasi diperluaskan membabitkan Kerjasama Vietnam, China, Singapura dan Amerika Syarikat


MEREKA MASIH HIDUP

MH307 : WASHINGTON POST SAHKAN HP PENUMPANG BERBUNYI.


hp penumpang berbunyi bila dihubungi, itulah yang dikabarkan oleh washington post.
Bila membacakan laporan tersebut, disamping dengan ketiadaan hatta sebarang penemuan serpihan pun..maka hati aku kuat berdetik mereka masih selamat..ini sekadar detik hati aku ya..fahamkan maksud detik hati..disusuli dengan doa bertali arus umat islam, insyaallah..teruskan berdoa.

Telefon Bimbit salah seorang penumpang MH370 berjaya dihubungi

China - Penyiasat telah dapat menghubungi telefon bimbit salah seorang penumpang warga cina dalam pesawat MH370, seperti yang dilaporkan oleh media di China.



Stesen-stesen televisyen China memberitahu satu pangilan dibuat oleh ahli keluarga berjaya berhubung dengan nombor talian bimbit sebelum ia terputus.

Perkembangan di sana sekarang ini ialah orang ramai berharap pihak berkuasa akan mengunakan isyarat telefon bimbit bagi mengesan lokasi pesawat yang hilang itu. - Mirror UK

Jawapan mengenai persoalan kenapa pesawat MH370 Tidak Diisytiharkan Terhempas!

KUALA LUMPUR: Pesawat Boeing 777-200 milik Malaysia Airlines dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing yang hilang sejak awal pagi Sabtu sehingga lewat petang masih belum lagi dapat disahkan nasibnya.

Apa yang menimpa pesawat yang membawa 239 penumpang dan anak kapal itu menjadi spekulasi orang ramai yang memulakan hari minggu mereka dengan berita yang mengejutkan itu.

Kebanyakan laporan media menyebut pesawat itu dipercayai terhempas di perairan Laut China Selatan, berdasarkan kepada lokasi akhir pesawat berkenaan dikesan melalui sistem perhubungan penerbangan.

Tetapi kenapakah pihak berkuasa belum mengesahkan laporan tersebut?

"Memang secara umumnya, siapapun boleh mengatakan pesawat itu terhempas tetapi kalau terhempas di manakah bangkainya?

"Hanya kalau ada bangkai pesawat ditemui barulah pesawat itu boleh disahkan sebagai terhempas," kata seorang pakar penerbangan kepada Astro AWANI.

Beliau yang enggan dikenali mempunyai pengalaman bertahun-tahun dalam soal kawalan trafik udara serta selok belok operasi mencari dan menyelamat.

Penerbangan MH370 terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara Subang kira-kira pukul 2.40 pagi, awal Sabtu, dua jam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Ia membawa 239 penumpang termasuk 2 orang bayi dan 12 anak kapal dari 14 buah negara. Ia sepatutnya mendarat di Lapangan Antarabangsa Beijing pada pukul 6.30 pagi.

Ditanya bagaimanakah pesawat itu boleh hilang daripada radar, pakar berkenaan menjelaskan, ada kemungkinan pesawat itu terbang rendah pada paras bawah 500 kaki dari aras laut.

"Ada dua jenis radar yang digunakan iaitu radar pengawasan utama dan radar pengawasan sekunder," katanya.

Radar pengawasan utama mengukur hanya jangkauan dan arah kompas dengan mengesan isyarat kelip pada skrin. Radar pengawasan sekunder pula sebaliknya tidak hanya mengesan maklumat yang sama tetapi boleh mengesan maklumat lain seperti paras ketinggian penerbangan dan identiti pesawat.

Tambah pakar itu, biarpun terputus hubungan dengan pusat kawalan trafik, kedudukan pesawat itu masih boleh dikesan sekiranya ia terhempas kerana dilengkapi dengan sistem lampu suar tanda lokasi (emergency locator beacon) yang akan mengeluarkan isyarat apabila terhempas.

"Sistem ini kalis air. Maknanya, kalau pesawat terhempas ke dalam laut sekali pun ia akan dapat dikesan," katanya.

Jelas beliau, apabila pesawat itu terkena impak baik di darat mahupun di laut, sistem itu akan terus mengeluarkan isyaratnya.

Di kalangan pemerhati industri penerbangan, insiden MH370 mengingatkan kepada nahas pesawat jenis Airbus 330-203 milik Air France yang terhempas ke dalam laut di perairan dengan Rio de Janeiro pada 1 Jun 2009 tetapi bangkai pesawat itu hanya ditemui dua tahun kemudian.

MH370 dipandu oleh juruterbang Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53 tahun, yang berpengalaman mencatatkan jam penerbangan selama 18,365 jam. Beliau menyertai Malaysia Airlines pada 1981. Zaharie dibantu oleh Pegawai Pertama, Fariq Ab Hamid, 27 tahun, yang menyertai Malaysia Airlines pada 2007.

Sementara itu bekas Pengarah Urusan Penerbangan MAS, Tan Sri Abdul Aziz berkata penjelasan mengenai insiden ini perlu dibuat dengan berhati-hati dan maklumat yang lengkap kerana ia membabitkan implikasi perundangan.

MH370 : Cadangan terbaik dari bekas Ketua Juruterbang Boeing 777-200

Misi mencari dan menyelamat pesawat Malaysia Airlines Boeing 777-200 penerbangan MH370 ke Beijing yang dilaporkan hilang dari radar Sabtu lalu telah masuk hari ketiga.

Namun, sehingga jam 11 malam, masih tiada sebarang petanda yang menunjukkan perkembangan positif terhadap misi tersebut.

Segala teknologi dan peralatan canggih dari seluruh dunia telah dikerahkan dalam misi itu tetapi masih tiada hasil setakat ini.

Melihat kepada kegagalan sains moden dalam mengesan lokasi MH370, bekas ketua juruterbang 777 MAS, Kapten Noruddin Abd Majid tidak menolak kehilangan pesawat berkenaan adalah kerana kuasa tuhan.

"Dunia berada pada tahap teknologi yang tertinggi di mana seseorang berjalan di lorong pun dapat dilihat daripada angkasa dan dapat diketahui identitinya.

"Apa pun yang berlaku, sebagai orang beriman, ini adalah ketentuanNYA. Ini bukan pertama kali berlaku di mana pesawat hilang daripada udara," katanya yang dipetik pada laporan sebuah TV, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau menyentuh tentang kehilangan pesawat itu dari radar pada ketinggian 35,000 kaki secara tiba-tiba.

"Satu dunia sudah melihat di mana sebuah kapal terbang yang berada pada ketinggian 35,000 kaki dengan kelajuan 855 kilometer (km) sejam dan kalau tak silap 14.5 km seminit melepasi pantai timur semenanjung dan baru saja hendak memasuki ruang udara Vietnam, hilang secara tiba-tiba.

"Berdasarkan kenyataan (pihak berkuasa), sebelum masuk ruang udara Vietnam, dalam kawalan positif dengan Air Traffic Control (ATC), pesawat tiba-tiba hilang terus dari skrin radar. Tidak ada kesan langsung.

"Ini mengelirukan dan satu perkara ajaib yang kita kena terima. Dunia kena terima," katanya.

Ketika ditanya soal tindakan yang boleh dilakukan, beliau berkata doa adalah senjatanya.

"Doa daripada orang-orang soleh yang dekat dgn ALLAH dan juga keluarga kerana mereka sedang beremosi. ALLAH melihatnya," katanya.

Dalam pada itu, beliau menolak kemungkinan pesawat itu meletup di udara, ekoran tiada petanda ataupun serpihan yang ditemui selepas tiga hari operasi mencari dilancarkan.

"Kalau meletup sekalipun di udara, mesti ada serpihan. Pasti. Kerana pesawat ini terlalu besar. Enjinya adalah paling besar di dunia, sama saiz dengan badan Boeing 737.

"Tapi tak ada petanda. Tak ada serpihan. Tak ada tanda pada bacaan radar, jadi, tidak mungkin," katanya.

Beliau terlibat dalam operasi membawa pesawat Boeing 777-200 itu ke Malaysia pada tahun 2002 ~ Sinar Harian

MH370: Persoalan Terbang Rendah. Mengapa?



KENAPA CAPTAIN ZAHARIE BINA SIMULASI DI RUMAH?



Gambar dari akaun Facebook Zaharie Shah menunjukkan set simulasi Boeing 777 yang dibina di kediamannya
Kehilangan misteri pesawat Mas B777-200ER MH370 kini memasuki hari ke-5. Sehingga saat ini, tiada clue di mana pesawat malang itu berada.

Teori yang paling dekat, apa yang berlaku pada pesawat itu, adalah kemungkinan dirampas dan didaratkan pada suatu lokasi rahsia. Indikator yang mendekati teori ini adalah, pihak TUDM mengesan, bahawa pesawat itu berpatah balik sebaik sahaja hilang daripada radar kawalan menara  Subang pada pukul 1.30 pagi (sebelum ini dikatakan 2.40 pagi). Radar biasa menjejaki pergerakan pesawat itu sehingga jam 1.30 pagi, namun radar TUDM  menjejaki signal pesawat itu sehingga jam 2.40 pagi.

Pesawat malang itu menurut radar TUDM dapat dijejaki sehingga jam 2.40 pagi, dan pada masa itu, posisi pesawat adalah berdekatan Pulau Perak di atas perairan Selat Melaka. Pesawat malang itu bertukar haluan dan terbang rendah selepas 1.30 pagi. Apabila pesawat terbang rendah, ianya sukar dikesan radar menara kawalan; apatah lagi semua tranponder dinonaktifkan.

Saksi mata membuktikan bahawa pesawat malang itu terbang rendah kira-kira 1,000 meter atas permukaan laut. Pada ketinggian itu, biasanya antena biasa sukar mengesan sebarang signal daripada pesawat, kecuali radar tentera.

Jika benarlah teori ini, seperti mana dinyatakan oleh pihak TUDM, maka kehilangan misteri MH370 merupakan satu konspirasi dan disengajakan.

Pesawat terbang rendah, tiada tujuan lain, ianya mengelak dikesan radar. Dikatakan selepas terputus hubungan dengan menara Subang pada pukul 1.30 pagi Sabtu, pesawat itu terbang rendah sejauh 500 km ke arah barat, sekurang-kurangnya untuk tempoh 1jam 10 minit. Pesawat itu membawa minyak yang cukup untuk terbang 7.5 jam bagi ketinggian 35,000-40,000 kaki atas permukaan laut, namun jika terbang rendah, ianya mampu terbang sekurang-kurangnya 4 jam. Pihak pencari dan penyelamat, perlu menumpukan pada lokasi jangkauan pesawat itu.

Persoalan terbang rendah masih merupakan satu persoalan besar. Apa kah yang berlaku? Mengapa? Apa kah ada seseorang yang mengawal pesawat itu di kokpit dan mengarahkan pesawat terbang rendah? perlu diingat, bahawa pesawat MAS MH 370 itu sedang membawa 12 jurutera microchips satu syarikat besar milik Amerika yang mempunyai kilang di Malaysia dan China. 
Pesawat terbang rendah? ertinya seseorang yang pakar dalam pengedalian pesawat berada dalam pesawat. Suatu fakta yang boleh diambil sebagai satu bukti, keadaan kokpit pesawat itu sungguh bising apabila berjaya dihubungi seorang juruterbang lain pada pukul 1.30 pagi menggunakan saluran kecemasan, percakapan co-pilot tidak jelas, sebelum hubungan putus.

 
Jika pesawat didarat di laut dengan sengaja, kemungkinan semua penumpang selamat. Sebabnya, pihak krew mempunyai masa yang cukup untuk mengarahkan penumpang menaiki raft penyelamat sebelum pesawat tengelam. Dalam pendaratan yang disengajakan di atas permukaan laut, sekurang-kurang 1 jam baru pesawat akan tenggelam. 
Pada pendaratan yang disengajakan atas permukaan laut; penumpang mampu membawa makanan dan minuman, atas sebab masa untuk itu mencukupi. Penumpang tidak panik, demikian juga krew. Apakah clue, terbang rendah, ada kemungkinan bahawa semua penumpang selamat, dan kini sedang terapung di laut? laut sudah tentu di di perairan Indonesia, Sri Lanka, Mnymar, juga tidak dapat diketepikan, perairan Pulau Krismas.

Data Amerika: Tiada letupan di kesan di Laut China Selatan

Mereka masih selamat

Teori pesawat #MH370 itu meletup di udara ditolak selepas akhbar The New York Times memetik pegawai kerajaan Amerika Syarikat (AS) hari ini.Pegawai itu dipetik sebagai berkata data pemantauan awal yang diperiksa Pentagon mencadangkan #MH370 tidak meletup di Laut China Selatan berdasarkan sistem pemantauannya di seluruh dunia.

Sementara itu, episod kehilangan #MH370 milik Malaysia Airlines (MAS) kini tertumpu kepada dua penumpang misteri yang menaiki pesawat itu menggunakan pasport palsu milik warganegara Itali dan Austria. Ketika anggota keluarga penumpang semakin resah, misteri dua penumpang menggunakan Pasport Palsu pula  menimbulkan pelbagai teori yang mengaitkan mereka dengan kehilangan pesawat MH370.
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika mengulas kemungkinan terdapat unsur ancaman pengganas, berkata kerajaan tidak akan membuat sebarang kesimpulan tanpa bukti kukuh.

“Sekarang tak ada bukti kukuh, macam-macam teori melayang. Kita terpaksammencari semua kemungkinan petunjuk dan kena siasat sebelum membuat kesimpulan kukuh,” kata Najib selepas merasmikan Program Penyatuan Nasional 2014 di sini.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) Datuk Azaharuddin Abdul Rahman berkata pihaknya menyiasat pelbagai aspek, termasuk sama ada pesawat itu dirampas, namun tidak dapat mengesahkannya selagi #MH370 belum dijumpai. Pesawat Boeing 777-200 itu dilapor hilang daripada radar kira-kira dua jam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 12.41 pagi menuju Beijing, China. Ia sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi.
   
Sementara itu, Pegawai Meteorologi Pusat Cuaca Nasional, Jabatan Meteorologi Malaysia, Khairul Najib Ibrahim berkata tiada sebarang perubahan cuaca ketara berhampiran perairan negara yang dilihat boleh mengancam penerbangan pesawat MH370 sewaktu ia dilaporkan hilang. Sehingga 8.30 malam dalam sidang media terakhir untuk hari ini, Azaharuddin mengesahkan operasi mencari dan menyelamat yang menyaksikan pembabitan sejumlah 34 pesawat dan 40 kapal laut membabitkan aset negara dan luar negara, masih gagal mengesan pesawat MH370.

Dua Penumpang Berpaspor Curian, Bukan Teroris
Selasa, 11 Maret 2014 | 19:52
Malaysia Airlines. [AP] Malaysia Airlines. [AP]
[BANGKOK] Polisi Thailand menduga, dua penumpang Malaysia Airlines MH370 yang menggunakan paspor curian, tidak terlibat dalam terorisme, sebaliknya mereka mungkin adalah pencari suaka.

Pada Minggu, Interpol memastikan bahwa paling sedikit dua penumpang MH370 telah menggunakan paspor curian di Thailand dalam dua tahun terakhir, yang memunculkan spekulasi bahwa pesawat itu telah diserang (bukan ditimpa kecelakaan).

Polisi Thailand dan para polisi penyelidik luar negeri telah menanyai dua biro perjalanan di Pattaya, di mana kedua penumpang berpaspor curian itu membeli tiket.

"Kami tidak mengesampingkan itu, namun bukti yang kami dapatkan menyimpang dari klaim bahwa kedua orang itu terlibat terorisme," kata kepala polisi Pattaya Supachai Puikaewcome kepada Reuters, Selasa (11/3).

”Kedua tiket itu dibeli oleh dua orang Iran, untuk perjalanan dari Beijing ke Eropa pada harga paling murah,” kata Supachai.

"Berdasarkan pemesanan tiket saja, jika memang ini terorisme, mereka mestinya merahasiakan rute dan pesawat yang mereka sasar. Alih-alih mereka malah menanyakan tiket dengan harga paling murah dan tidak mengkhususkan memakai rute atau maskapai tertentu."

Polisi berharap, untuk bisa menanyai salah seorang warga Iran yang membayar tiket tersebut dengan tunai. Supachai menyebut, sang pembeli tiket itu bernama Hasem dan orang ini diketahui berada di Pattaya.

Orang Iran kedua yang diidentifikasi Supachai sebagai Kazem Ali, memesan tiket melalui telepon kepada sebuah biro perjalanan Pattaya. Ali diyakini berada di Iran.

"Kami mencermati semua segi, termasuk kemungkinan orang-orang ini terlibat dalam penyelundupan manusia. Tuan Ali punya hubungan dengan biro perjalanan itu dan pernah memesan tiket melalui mereka sebelumnya, yang kemungkinan keras untuk warga Iran," kata Supachai.

Polisi Pulau Phuket, Thailand, menyatakan kedua paspor dicuri di pulau ini.  Seorang pria Italia telah melaporkan bahwa paspornya dicuri tahun lalu. Sedangkan paspor lainnya milik pria Austria dilaporkan dicuri pada 2012, kata seorang petugas imigrasi seperti dikutip Reuters. [Ant/N-6]



AMUKANMELAYU - InsyaALLAH.....mereka masih hidup......