Bayangan Mimpi |
Aku
pernah mendengar Rasulullah bersabda: Mimpi baik (rukyah) itu datang
dari Allah dan mimpi buruk (hilm) datang dari setan. Maka apabila salah
seorang di antara kalian bermimpi yang tidak menyenangkan hendaklah dia
meludah ke samping kiri sebanyak tiga kali dan memohon perlindungan
kepada Allah dari kejahatannya sehingga mimpi itu tidak akan
membahayakannya. (Shahih Muslim No.4195)
Mula-mula baca cerita ni, Mc pun macam terkejut. Nak kata apa pun taktau, rasanya pembaca blog ada pendapat sendiri dan anggap ini sebagai satu pemahaman dan pengalaman. Terpulang pada pembaca, Mc cuma sediakan bahan untuk ambi tahu.
Assalamualaikum.. Semalam, saya tidak bercadang kemana-mana ekoran seharian menahan sakit akibat gout. Sekitar jam 11 malam, sahabat lama saya (Fadli) datang ke rumah bersama adiknya. Tujuan mereka datang adalah kerana pinta saya ikhtiarkan mengubati Pak Cik mereka yang mengalami masalah sihir. Kalau orang lain memang saya akan menolak. Tapi bila mengenangkan si Fadli ni kawan lama saya sejak dari darjah 1 dan kami pernah susah-senang bersama ketika bujang dulu, maka saya terima perlawaannya. Diringkaskan cerita, saya pulang ke rumah jam 3:10 pagi.
Sebelum tidur, memang saya selalu bacakan Al-Kautsar 11 kali dan kemudian nyatakan seperti ini, “Ya Allah, kalau ada sesuatu untukku/pesakitku/penyakitku/apa saja, kau tunjukkanlah.” Entah kenapa malam tu saya terniat MH37O……
Saya melihat 2 pesawat terbang di udara. Sebuah adalah MH370 dan saiz kapal yang satu lagi lebih kecil berbanding MH370 tetapi bukan jenis kapal terbang tempur. Kapal terbang yang satu lagi itu juga bukan jenis pesawat komersial. Pada pendapat saya yang tidak arif tentang model kapal terbang, saya andaikan itu adalah pesawat persendirian.
Kedua-dua kapal itu terbang rendah di persisiran pantai yang kedudukan geografinya berbatu-batu besar. Saya kira pantai sebegitu bukan destinasi pelancongan kerana persisirannya membahaya untuk didiami..
Saya kemudian diperlihatkan suasana yang berlaku dalam kapal terbang MH370. Dari ruang penumpang, saya lihat masing-masing cemas di tempat duduk masing-masing. Melilau saya berjalan di dalamnya mencari krew penerbangan. Rupanya pramugari dan pramugara duduk di ruang belakang dan ruang depan berdekatan almari simpanan makanan. Ada dua bayi yang saya lihat menangis sambil ditenangkan ibu masing-masing. Mereka seolah-olah diberi amaran untuk tidak beralih dari tempat duduk. Wajah mereka ketakutan sama sekali.
Saya berjalan menuju ke ruang kemudi. Memang pelik bila saya lihat Kapten kapal dan pembantunya berhempas pulas menekan suis-suis yang ada dan cuba memusing stereng kawalan. Sepertinya, kapal terbang itu dikawal secara auto. Cemas wajah kedua-dua juruterbang tersebut.
Tiba-tiba, saya rasakan kapal terbang itu melencong ke kiri dan naik tinggi secara mendadak. Berhempas pulas Kapten cuba mengawal stereng pandu namun tiada apa-apa kesan. Tidak semena-mena kapal itu turun menjunam, kemudian terbang stabil membelah lautan. Saya terdengar suara di corong radio.
“You don’t ever try to change the route. There are no chance to turn back to your country. We control everything, we knew what you done inside”
Pemandangan saya ditarik keluar dari luar kapal terbang MH370. Saya seperti terbang di awan-awangan melihat kedua-dua pesawat di permukaan lautan yang saya tidak tahu namanya. Tiba-tiba, saya lihat pesawat yang satu lagi melepaskan sesuatu ke depan yang kemudian turun menjunam ke air sehala laluan MH370.
Kemudian, ruang air yang ditimpa ‘benda’ itu membuahkan letupan yang amat besar. Kapal terbang MH370 kemudian melalui ruang tersebut dan disedut ke dalam air dari ekor pesawat. Kelihatan ruang air di bawahnya berputar. Kapal terbang MH370 menjunam ke dalam air dari bahagian ekornya. Beberapa kali ia berpusing sebelum hilang dari pandangan.
Pesawat yang satu lagi melencongkan arahnya ke kiri dan terbang membelah awan. Saya masih di situ, memerhati kejadian yang tak pernah saya lihat dalam hidup. Sebaik saja air pusaran hilang, saya lihat dua serpihan besi terapung-apung di permukaan air. Serpihan itu terumbang ambing mengikut gelombang ombak yang ganas.
Saya tidak tahu apa yang berlaku pada nasib penumpang di dalam MH370.. Menitis air mata bila melihat kejadian itu. Tiba-tiba saya tersedar dari tidur… Termenung saya memikirkan mimpi yang dialami.
Saya berharap itu semua hanyalah mainan tidur dan sangat-sangat berharap kesemua penumpang di dalam MH370 masih hidup.. Sama-samalah kita berdoa akan keselamatan mereka. Amin. SUMBER
Russia dakwa MH370 dirampas Tentera Laut Amerika
Satu laporan yang diedarkan di Kremlin
yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff
of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence
Forces (VKO) “hairan” tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika
Syarikat (US Navy) “menangkap dan kemudian mengalihkan” sebuah kapal
terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia
dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi
Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga
dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China
Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur,
Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER
ini secara tiba-tiba “ghaib” dalam penerbangan berserta 227 penumpang
dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12
anak kapal.
Sesuatu yang menarik utk diberi
perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah
berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat
terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan
dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di
dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.
Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam “keadaan yang mencurigakan”
Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.
Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo “sangat mencurigakan” berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima “jaminan” bahawa “semua langkah” akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.
Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)
Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 “ketara menyimpang” dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.
Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.
Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.
Bagaimana
Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370
ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan
dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem
terbang-dengan-wayar (fly-by-wire – FBW) yang berupaya menggantikan
manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka
elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti
kendalian mana-mana pesawat dron.Walau bagaimanapun, meskipun pesawat
ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif
secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan
datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder
(alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam
01:21Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis
GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut
plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada
rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera
AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini
mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.
Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan
penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta “kehilangan”
Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian
selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush “menghilangkan”
penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan
anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon,
tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak
berlaku.
Sumber
Boeing
777 dikatakan antara pesawat tercanggih dan mampu mengelak dari
dirampas oleh pengganans kerana direka untuk dikawal secara jauh diwaktu
kecemasan. Namun, diwaktu 'kecemasan' tersebut segalanya tidak
berfungsi. Dan malangnya pesawat MH370 tersebut telahpun hilang.
Teknologi yang mendukacitakan.
Ada beberapa alat yang dikatakan tidak mampu ditutup secara manual dan alat tersebut di dalam enjin pesawat ini sendiri. Alat ini akan menghantar isyarat khususnya untuk memantau enjin pesawat. Dan daripada alat inilah mereka mendakwa mendapat data di mana kedudukan terakhir MH370 dan selepas itu tiada lagi data yang mereka terima. Hanya syarikat Rolls Royce dari Britain ini yang mampu melihat data ini walaupun kesemua alat lain dimatikan secara manual.
Namun persoalan yang timbul di mana mereka ketika MH370 mengubah haluannya ke selatan lautan hindi. Bukankah mereka mampu memantau secara 'real time'? Di manakah mereka ketika beberapa negara di dunia membantu mencari MH370 di merata lautan dunia? Kenapa kita membuang masa mencari di tempat yang tidak sepatutnya jika mereka mampu memantau secara 'real time'? Di manakah data mereka ini dan kenapa lambat dikongsikan kepada kerajaan Malaysia? Adakah data yang mereka berikan itu hanya data yang mereka mahu kita tahu sahaja.
Dan yang paling menghairankan kenapa media main stream mereka seperti CNN, BBC dan laian-lain tidak mengenengahkan maklumat ini? Bukankah mereka lebih pakar dalam teori konspirasi seperti ini jika ianya berkaitan dengan negara lain. Namun jika isu yang berkaitan dengan mereka, tiada maklumat berguna dari mereka selain tuduhan kerajaan Malaysia-lah membunuh penumpang MH370. Adakah ini sahaja tahap intelek dan kebolehan mereka berfikir?
Apakah permainan yang mereka cuba mainkan?
Sumber
JIKA DI RAMPAS KENAPA SISTEM KAWALAN JAUH TIDAK DI GUNAKAN?
"Selepas peristiwa 911, semua
pesawat Boeing dipasang dengan sistem kawalan
jauh untuk menentang rampasan pesawat oleh pengganas. Sejak itu semua
Boeing boleh terbang dengan kawalan jauh oleh menara kawalan di daratan.
Sistem kawalan jauh yang sama digunakan untuk mengawal pesawat
pengintip tanpa pemandu dan Drone". |
Ada beberapa alat yang dikatakan tidak mampu ditutup secara manual dan alat tersebut di dalam enjin pesawat ini sendiri. Alat ini akan menghantar isyarat khususnya untuk memantau enjin pesawat. Dan daripada alat inilah mereka mendakwa mendapat data di mana kedudukan terakhir MH370 dan selepas itu tiada lagi data yang mereka terima. Hanya syarikat Rolls Royce dari Britain ini yang mampu melihat data ini walaupun kesemua alat lain dimatikan secara manual.
Namun persoalan yang timbul di mana mereka ketika MH370 mengubah haluannya ke selatan lautan hindi. Bukankah mereka mampu memantau secara 'real time'? Di manakah mereka ketika beberapa negara di dunia membantu mencari MH370 di merata lautan dunia? Kenapa kita membuang masa mencari di tempat yang tidak sepatutnya jika mereka mampu memantau secara 'real time'? Di manakah data mereka ini dan kenapa lambat dikongsikan kepada kerajaan Malaysia? Adakah data yang mereka berikan itu hanya data yang mereka mahu kita tahu sahaja.
Dan yang paling menghairankan kenapa media main stream mereka seperti CNN, BBC dan laian-lain tidak mengenengahkan maklumat ini? Bukankah mereka lebih pakar dalam teori konspirasi seperti ini jika ianya berkaitan dengan negara lain. Namun jika isu yang berkaitan dengan mereka, tiada maklumat berguna dari mereka selain tuduhan kerajaan Malaysia-lah membunuh penumpang MH370. Adakah ini sahaja tahap intelek dan kebolehan mereka berfikir?
Apakah permainan yang mereka cuba mainkan?
Teori Konspirasi MH370 Perkaitan Dengan Taliban, US Dan China
Pesawat Drone |
bila saya imbas kembali hari pertama kes kehilangan MH370..ada seorang
hamba ALLAH yang minta namanya saya rahsiakan telah mendapat petunjuk
pada hari ke-2 kes kehilangan pesawat tersebut. ketika melakukan tirakat
zikir, beliau telah mendapat petunjuk/bgambaran seolah olah KLU/teka
teki yang perlu di huraikan, di mana beliau mendapat "GAMBARAN bayangan
MINYAK DAN MH370 TENGGELAM di laut BERMULA MELALUI EKOR PESAWAT".beliau
meminta saya merahsiakan namanya kerana baginya ilham ALLAH adalah
sirr/rahsia ALLAH. bila saya fikirkan kembali, seakan/mungkinkah/ adakah
ini persamaannya. moga ALLAH beri petunjuk kepada kita semua melalui
hamba hamba yang soleh yang mana campakkan ilham di hati mereka..tabik
pada ustaz Darul Manzil dan Dato Datok Pendita Adi Putra..di FB beliau..
MH370...BACA DULU n FIKIR kemudian...
bkn mslh radar.. tp mslh mulut yg terpaksa dikunci dan kurang professional..
Tuan2 Boleh baca..nak percaya timbang2 sendiri..
Kenapa MH370 “membawa diri” jauh ke lautan yang sangat dalam paling sunyi dan terpencil di dunia untuk bersemadi. Dapatkan kronologi kejadian dan motif dalam artikel ini.
Adakah anda pernah mendengar teori konspirasi mengenai kehilangan MH 370? Perkara ini berlaku seperti ini:
MH370: Sebab Kenapa Pesawat ke Lautan Hindi (Teori Hakers) | Yang ini maklumat terbaru yang paling make sense sekali dari pakar hackers. Kenapa MH370 “membawa diri” jauh ke lautan yang sangat dalam paling sunyi dan terpencil di dunia muntuk bersemadi.
Dapatkan kronologi kejadian dan motif dalam artikel ini.
Adakah anda pernah mendengar teori konspirasi mengenai kehilangan MH 370? Perkara ini berlaku seperti ini:
Amerika telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system – CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit. Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini.
The Afghan Taliban killed 21 soldiers in an assault Sunday in a remote mountainous region, the Afghan government said. In addition to the 21 dead, six soldiers were missing after the most deadly assault on the security forces in months.
Also Sunday, in a possible blow to U.S. efforts to foster peace talks to end the Afghan conflict, the Taliban said they had suspended efforts to arrange a possible exchange of Taliban and U.S. prisoners due to the “complexity” of the situation.
It was not immediately clear whether the attack in the eastern province of Kunar was related to the suspension of talks on a prisoner swap.
In response to the killings in Kunar, a mountainous region that borders Pakistan and has long been a stronghold of the Taliban, Al-Qaeda, and other armed groups, President Hamid Karzai put off a trip to Sri Lanka.
“The Afghan president is saddened by this tragic incident, and therefore he postponed today’s official trip to Sri Lanka,” Karzai’s office said in a statement.
Government officials said 21 soldiers were killed and three were wounded in the attack on an army checkpoint in Kunar’s Ghaziabad district.
The government sent reinforcements to the area where the pre-dawn attack took place, Afghan Defense Ministry spokesman Zahir Azimi said in a news release – but the Taliban appeared to have been waiting for them. The reinforcements “came under enemy attack, and a suicide bomber detonated his explosives near them,” Azimi said.
The Afghan Taliban, in a statement emailed to media, claimed responsibility for the attack. Local officials in Kunar said three attackers were killed.
Sunday’s assault was the worst Taliban-perpetrated violence since last September, when the Taliban attacked a convoy of Afghan forces in relatively peaceful northern Badakhshan province, killing at least 18.
The attack took place as U.S. and NATO forces withdraw from Afghanistan ahead of a year-end deadline, shifting the bulk of the fight against Taliban and other armed groups to Afghan soldiers.
While Afghanistan’s police and army are seen as having made big strides in their capabilities, doubts remain about whether they can keep the Taliban at bay, especially in remote areas like Ghaziabad.
It remains unclear if the United States and allied nations will keep a small force in Afghanistan after 2014 to support Afghan forces and go after Al-Qaeda, due to Karzai’s refusal so far to sign a pact authorizing a future troop presence. - Al Jazeera and wire service
Translate
Amerika telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system - CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit. Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini. http://america.aljazeera.com/articles/2014/2/23/taliban-ambush-killsscoresofafghantroops.html
Apa yang Taliban mahu ialah wang. Mereka mahu menjual sistem CNC tersebut kepada Rusia atau China. Rusia terlalu sibuk dengan urusan di Ukraine. China pula amat dahagakan teknologi sistem ini. Bayangkan jika China dapat menguasai teknologi di belakang sistem CNC ini, semua Drone Amerika akan tidak berguna lagi. Oleh itu China telah menghantar lapan saintis pakar pertahanan mereka untuk memeriksa sistem yang dirampas tersebut dan bersetuju untuk membayar jutaan dollar untuk itu.
Sekitar awal Mac 2014, lapan saintis China tersebut bersama 6 peti melakukan perjalanan mereka ke Malaysia, dengan berpendapat laluan ini adalah yang terbaik untuk mengelakkan dari dikesan. Kargo ini kemudian disimpan dalam Kedutaan China di bawah perlindungan diplomatik. Sementara itu, Amerika dengan bantuan perisikan Israel, bersama-sama merangka pelan untuk memintas dan menawan semula kargo tersebut.
China berfikiran adalah lebih selamat untuk mengangkut kargo tersebut menggunakan pesawat awam untuk mengelakkan syak wasangka. Lagipun penerbangan terus dari KL ke Beijing mengambil masa hanya 4 jam setengah, dan Amerika dipercayai tidak akan merampas atau memudaratkan pesawat awam itu. Jadi MH370 adalah pilihan yang terbaik.
MH370...BACA DULU n FIKIR kemudian...
bkn mslh radar.. tp mslh mulut yg terpaksa dikunci dan kurang professional..
Tuan2 Boleh baca..nak percaya timbang2 sendiri..
Kenapa MH370 “membawa diri” jauh ke lautan yang sangat dalam paling sunyi dan terpencil di dunia untuk bersemadi. Dapatkan kronologi kejadian dan motif dalam artikel ini.
Adakah anda pernah mendengar teori konspirasi mengenai kehilangan MH 370? Perkara ini berlaku seperti ini:
MH370: Sebab Kenapa Pesawat ke Lautan Hindi (Teori Hakers) | Yang ini maklumat terbaru yang paling make sense sekali dari pakar hackers. Kenapa MH370 “membawa diri” jauh ke lautan yang sangat dalam paling sunyi dan terpencil di dunia muntuk bersemadi.
Dapatkan kronologi kejadian dan motif dalam artikel ini.
Adakah anda pernah mendengar teori konspirasi mengenai kehilangan MH 370? Perkara ini berlaku seperti ini:
Amerika telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system – CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit. Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini.
TALIBAN AMBUSH KILLS SCORES OF AFGHAN TROOPS
Afghan security forces are due to take over from their Western
allies, a U.S.-led NATO force, by the end of 2014. Aref Karimi/AFP/Getty
ImagesThe Afghan Taliban killed 21 soldiers in an assault Sunday in a remote mountainous region, the Afghan government said. In addition to the 21 dead, six soldiers were missing after the most deadly assault on the security forces in months.
Also Sunday, in a possible blow to U.S. efforts to foster peace talks to end the Afghan conflict, the Taliban said they had suspended efforts to arrange a possible exchange of Taliban and U.S. prisoners due to the “complexity” of the situation.
It was not immediately clear whether the attack in the eastern province of Kunar was related to the suspension of talks on a prisoner swap.
In response to the killings in Kunar, a mountainous region that borders Pakistan and has long been a stronghold of the Taliban, Al-Qaeda, and other armed groups, President Hamid Karzai put off a trip to Sri Lanka.
“The Afghan president is saddened by this tragic incident, and therefore he postponed today’s official trip to Sri Lanka,” Karzai’s office said in a statement.
Government officials said 21 soldiers were killed and three were wounded in the attack on an army checkpoint in Kunar’s Ghaziabad district.
The government sent reinforcements to the area where the pre-dawn attack took place, Afghan Defense Ministry spokesman Zahir Azimi said in a news release – but the Taliban appeared to have been waiting for them. The reinforcements “came under enemy attack, and a suicide bomber detonated his explosives near them,” Azimi said.
The Afghan Taliban, in a statement emailed to media, claimed responsibility for the attack. Local officials in Kunar said three attackers were killed.
Sunday’s assault was the worst Taliban-perpetrated violence since last September, when the Taliban attacked a convoy of Afghan forces in relatively peaceful northern Badakhshan province, killing at least 18.
The attack took place as U.S. and NATO forces withdraw from Afghanistan ahead of a year-end deadline, shifting the bulk of the fight against Taliban and other armed groups to Afghan soldiers.
While Afghanistan’s police and army are seen as having made big strides in their capabilities, doubts remain about whether they can keep the Taliban at bay, especially in remote areas like Ghaziabad.
It remains unclear if the United States and allied nations will keep a small force in Afghanistan after 2014 to support Afghan forces and go after Al-Qaeda, due to Karzai’s refusal so far to sign a pact authorizing a future troop presence. - Al Jazeera and wire service
Translate
Amerika telah keluar daripada Afghanistan, salah satu sistem kawal dan perintah (command and control system - CNC) mereka (yang digunakan untuk mengawal Drone tanpa pemandu) telah dirampas oleh Taliban ketika konvoi pengangkutan Amerika sedang bergerak ke bawah dari salah satu pangkalan di atas bukit. Taliban menyerang hendap konvoi tersebut dan membunuh 2 kakitangan Navy Seal Amerika, merampas peralatan/senjata, termasuk CNC yang beratnya 20 tan dan dimasukkan ke dalam enam peti. Peristiwa ini berlaku lebih kurang sebulan yang lalu pada Februari 2014. Tiada liputan dalam peristiwa ini. http://america.aljazeera.com/articles/2014/2/23/taliban-ambush-killsscoresofafghantroops.html
Apa yang Taliban mahu ialah wang. Mereka mahu menjual sistem CNC tersebut kepada Rusia atau China. Rusia terlalu sibuk dengan urusan di Ukraine. China pula amat dahagakan teknologi sistem ini. Bayangkan jika China dapat menguasai teknologi di belakang sistem CNC ini, semua Drone Amerika akan tidak berguna lagi. Oleh itu China telah menghantar lapan saintis pakar pertahanan mereka untuk memeriksa sistem yang dirampas tersebut dan bersetuju untuk membayar jutaan dollar untuk itu.
Sekitar awal Mac 2014, lapan saintis China tersebut bersama 6 peti melakukan perjalanan mereka ke Malaysia, dengan berpendapat laluan ini adalah yang terbaik untuk mengelakkan dari dikesan. Kargo ini kemudian disimpan dalam Kedutaan China di bawah perlindungan diplomatik. Sementara itu, Amerika dengan bantuan perisikan Israel, bersama-sama merangka pelan untuk memintas dan menawan semula kargo tersebut.
China berfikiran adalah lebih selamat untuk mengangkut kargo tersebut menggunakan pesawat awam untuk mengelakkan syak wasangka. Lagipun penerbangan terus dari KL ke Beijing mengambil masa hanya 4 jam setengah, dan Amerika dipercayai tidak akan merampas atau memudaratkan pesawat awam itu. Jadi MH370 adalah pilihan yang terbaik.
Terdapat 5 agen Amerika dan Israel, yang sudah biasa dengan operasi
Boeing 777 di dalam pesawat ini. 2 warga "Iran" dengan pasport curi
kemungkinan diantaranya.
Sebaik sahaja MH370 meninggalkan ruang udara Malaysia dan melapor diri kepada kawalan udara Vietnam, satu pesawat AWACS Amerika telah menyekat isyarat komunikasi mereka (jammed the signal), mematikan sistem kawalan juruterbang dan menukar kawalan kepada mod kawalan jauh (remote control). Pada ketika itu pesawat hilang ketinggian secara tiba-tiba untuk seketika.
Bagaimana AWACS boleh melakukannya? Ingat peristiwa 911? Selepas peristiwa itu, semua pesawat Boeing (Airbus dan mungkin semua) dipasang dengan sistem kawalan jauh untuk menentang rampasan pesawat oleh pengganas. Sejak itu semua Boeing boleh terbang dengan kawalan jauh oleh menara kawalan di daratan. Sistem kawalan jauh yang sama digunakan untuk mengawal pesawat pengintip tanpa pemandu dan Drone.
Seterusnya, 5 agen Amerika dan Israel mengambil alih kawalan pesawat, mematikan transponder dan sistem komunikasi yang lain, mengubah laluan dan terbang ke arah barat. Mereka tidak terbang timur, ke Filipina atau Guam kerana Laut China Selatan dan keseluruhan ruang udaranya diawasi sepenuhnya oleh radar dan satelit pengawasan China.
Radar tentera Malaysia, Thailand dan
India sebenarnya telah mengesan pesawat yang tidak dikenali itu tetapi
seperti dijangka mereka bertindak balas secara tidak profesional.
Pesawat itu kemudian terbang ke atas Sumatra Utara, Anambas, India Selatan dan kemudian mendarat di Maldives (beberapa penduduk kampung menyaksikan pendaratan pesawat), mengisi minyak dan meneruskan penerbangannya ke Deigo Garcia, Pangkalan Udara Amerika di tengah-tengah Lautan Hindi. Sebaik mendarat, kargo dikeluarkan dan kotak hitam ditanggalkan. Penumpang disenyapkan (dibunuh) melalui kaedah secara semula jadi, iaitu kekurangan oksigen. Mereka percaya hanya orang mati sahaja yang tidak akan membocorkan rahsia. Pesawat MH370 dengan penumpang yang sudah mati sekali lagi berlepas dan diterbangkan dengan kawalan jauh menuju selatan Lautan Hindi, untuk menjadikan orang percaya bahawa pesawat kehabisan minyak dan akhirnya terhempas ke lautan, dengan menyalahkan kapten dan pembantu juruterbang yang degil.
Amerika telah melakukan persembahan yang baik. Pertama, mereka mengalihkan semua perhatian dan usaha carian di Laut China Selatan padahal MH370 terbang ke arah barat ke Lautan Hindi. Kemudian mereka dengan bantuan media-media mereka telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah dan bukti-bukti untuk mengelirukan dunia. Australia memainkan peranan sebagai pembantu pelakon.
Jika dilihat usaha yang dibuat oleh China, dari segi bilangan pesawat carian, kapal dan satelit, mula-mula mencari di Laut China Selatan, kemudian di Selat Melaka dan Lautan Hindi, ini agak luar biasa. Ini menunjukkan bahawa China amat prihatin, bukan kerana ramainya penumpang awam China, tetapi lebih kepada nilai tinggi kandungan pesawat dan nyawa lapan ahli-ahli sains pertahanannya.
Jangan percaya cerita? Saya tidak mengharapkan anda untuk mempercayai tetapi mari kita tunggu dan lihat bagaimana episod ini mendedahkan diri akhirnya nanti. Atau mungkin ia tidak akan berlaku sehingga kemunculan Snowden (Edward Snowden – pakar komputer US, bekas kakitangan CIA yang berpaling tadah dan mendedahkan pelbagai program dan dokumen rahsia US).
Sebaik sahaja MH370 meninggalkan ruang udara Malaysia dan melapor diri kepada kawalan udara Vietnam, satu pesawat AWACS Amerika telah menyekat isyarat komunikasi mereka (jammed the signal), mematikan sistem kawalan juruterbang dan menukar kawalan kepada mod kawalan jauh (remote control). Pada ketika itu pesawat hilang ketinggian secara tiba-tiba untuk seketika.
Bagaimana AWACS boleh melakukannya? Ingat peristiwa 911? Selepas peristiwa itu, semua pesawat Boeing (Airbus dan mungkin semua) dipasang dengan sistem kawalan jauh untuk menentang rampasan pesawat oleh pengganas. Sejak itu semua Boeing boleh terbang dengan kawalan jauh oleh menara kawalan di daratan. Sistem kawalan jauh yang sama digunakan untuk mengawal pesawat pengintip tanpa pemandu dan Drone.
Seterusnya, 5 agen Amerika dan Israel mengambil alih kawalan pesawat, mematikan transponder dan sistem komunikasi yang lain, mengubah laluan dan terbang ke arah barat. Mereka tidak terbang timur, ke Filipina atau Guam kerana Laut China Selatan dan keseluruhan ruang udaranya diawasi sepenuhnya oleh radar dan satelit pengawasan China.
AWACS |
Pesawat itu kemudian terbang ke atas Sumatra Utara, Anambas, India Selatan dan kemudian mendarat di Maldives (beberapa penduduk kampung menyaksikan pendaratan pesawat), mengisi minyak dan meneruskan penerbangannya ke Deigo Garcia, Pangkalan Udara Amerika di tengah-tengah Lautan Hindi. Sebaik mendarat, kargo dikeluarkan dan kotak hitam ditanggalkan. Penumpang disenyapkan (dibunuh) melalui kaedah secara semula jadi, iaitu kekurangan oksigen. Mereka percaya hanya orang mati sahaja yang tidak akan membocorkan rahsia. Pesawat MH370 dengan penumpang yang sudah mati sekali lagi berlepas dan diterbangkan dengan kawalan jauh menuju selatan Lautan Hindi, untuk menjadikan orang percaya bahawa pesawat kehabisan minyak dan akhirnya terhempas ke lautan, dengan menyalahkan kapten dan pembantu juruterbang yang degil.
Amerika telah melakukan persembahan yang baik. Pertama, mereka mengalihkan semua perhatian dan usaha carian di Laut China Selatan padahal MH370 terbang ke arah barat ke Lautan Hindi. Kemudian mereka dengan bantuan media-media mereka telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang bercanggah dan bukti-bukti untuk mengelirukan dunia. Australia memainkan peranan sebagai pembantu pelakon.
Jika dilihat usaha yang dibuat oleh China, dari segi bilangan pesawat carian, kapal dan satelit, mula-mula mencari di Laut China Selatan, kemudian di Selat Melaka dan Lautan Hindi, ini agak luar biasa. Ini menunjukkan bahawa China amat prihatin, bukan kerana ramainya penumpang awam China, tetapi lebih kepada nilai tinggi kandungan pesawat dan nyawa lapan ahli-ahli sains pertahanannya.
Jangan percaya cerita? Saya tidak mengharapkan anda untuk mempercayai tetapi mari kita tunggu dan lihat bagaimana episod ini mendedahkan diri akhirnya nanti. Atau mungkin ia tidak akan berlaku sehingga kemunculan Snowden (Edward Snowden – pakar komputer US, bekas kakitangan CIA yang berpaling tadah dan mendedahkan pelbagai program dan dokumen rahsia US).