,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 11 June 2014

BENARKAH BIHUN CAP MASJID YANG "KOTOR DAN JIJIK" ITU CINA YANG PUNYA....?


Sohaimi Shahadan menunjukkan produk bihun dan laksa di bawah rangkaian jenama EKA keluaran syarikatnya di Kuala Ketil, Baling, Kedah, semalam.

Bihun KBB mahu ke luar negara

BALING 8 Okt. - Pengeluar bihun terbesar di Malaysia, KBB Resources Bhd. (KBB) optimis untuk mengekalkan penguasaan pasaran domestik dan merancang memasarkan produknya ke luar negara bagi memenuhi permintaan yang makin meningkat terhadap makanan tersebut.
Pengerusinya, Datuk Sohaimi Shahadan berkata, pasaran eksport sasarannya adalah ke beberapa negara jiran, Asia Barat selain Guangzhou, China.

Menurutnya, projek pengembangan pasaran itu bakal direalisasikan menjelang akhir tahun ini dan syarikat kini sedang menyusun strategi, termasuk mengumpul modal tambahan menerusi terbitan hak tidak lama lagi.

"Kita menyasarkan untuk mengumpul RM20 juta menerusi terbitan hak untuk tujuan pelaburan tambahan.
"Sebahagian besar daripada modal tambahan itu akan digunakan untuk perolehan mesin pembuatan baharu dan seterusnya dapat meningkatkan kapasiti pengeluaran," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah KBB di Kilang Bihun Bersatu Sdn. Bhd., di Kawasan Perindustrian Kuala Ketil, dekat sini, semalam.

Sohaimi yang juga Pengerusi Pelaburan Mara Berhad (PMB) dilantik sebagai Pengerusi baharu KBB berkuat kuasa 3 Oktober lalu. Beliau, buat masa ini, kapasiti pengeluaran rangkaian kilang KBB adalah sebanyak 2,000 tan metrik sebulan. Katanya, jumlah tersebut dijangka dapat ditingkatkan sebanyak 30 peratus selepas perolehan mesin pembuatan baharu tidak lama lagi.

"Dengan peningkatan pengeluaran, ia dapat menampung tempahan daripada pasaran domestik dan selebihnya dieksport ke luar negara," katanya.

Tambah Sohaimi, kilang keluaran rangkaian KBB di Kuala Ketil dan Bedong di Kedah; Sibu, Mukah dan Batu Pahat sekarang mengeluarkan bihun jenama EKA dan 30 jenama lain yang turut meliputi produk tepung, laksa serta mee segera.

"Antara produk terbaharu adalah bihun Vietnam yang mendapat sambutan sangat menggalakkan daripada kalangan pekerja Vietnam di negara ini," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberitahu, KBB akan membuka peluang kepada usahawan yang berminat terutamanya bumiputera untuk membekalkan produk bihun dan laksa keluaran syarikat tersebut. - Utusan Melayu (M) Bhd (Oleh OPAT RATTANACHOT
uspetani@utusan.com.my)

BIHUN CAP MASJID YANG "KOTOR DAN JIJIK"


1.Kilang Bihun Beras Indah (KBBI) syarikat cina dimana sebelum ini telah ditarik lesen perniagaannya pada 2007 kerana beroperasi tanpa logo halal jakim serta beroperasi didalam kandang babi dimana berita ini telah keluar di buletin utama TV3. Tempat itu juga telah disita oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN & HEP), Putrajaya kerana kilang ini hanya untuk mengaut keuntungan terus-terusan dengan beroperasi secara tidak halal, kotor dan jijik. KBBI akhirnya ditutup selama 2 tahun dan kini telah pandai pandai beroperasi semula dengan menggunakan nama syarikat yang baru iaitu daripada KBBI ditukar kepada KBB Resources.

2.Pemilik kilang bihun KKB Resources ini sebenarnya adalah pemilik yang sama bagi menternak babi. Mungkin tidak menjadi kesalahan jika ada lesen untuk menternak babi, cuma yang menjadi kesalahan adalah pemilik cina menggunakan kilang yang sama untuk membuat bihun dan menternak babi dalam masa yang sama.



3.Dan kandang ternak babi serta kilang bihun ini berkongsi saluran yang sama iaitu seperti pagar, longkang , saluran air bumbung dan juga sistem kumbahan. Penduduk di sekitar telah mengadu tentang pencemaran bau yang busuk dan tidak menyenangkan dimana jarak antara kilang babi/bihun dengan kawasan penduduk adalah sejauh 2 KM tetapi bau masih juga sampai tusuk ke hidung penduduk dikawasan tersebut. Sejauh lebih 2 km bau busuk dari pusat ternakan babi tersebut boleh dihidu. Ada beberapa orang penduduk kawasan telah terjejas kesihatannya kerana setiap hari menghidu bau busuk dari kilang babi/bihun ini.

4.Kini syarikat KBBI yang lama telah ditutup dan menukar lokasi kilang dengan menggunakan nama syarikat baru iaitu KBB Resources kini beroperasi seperti biasa dengan menggunakan jenama bihun yang sama. Antara nama syarikat bihun yang didaftarkan tetapi adalah pemilik yang sama adalah:

-KBB Resources Berhad
-Kilang Bihun Bersatu Sdn Bhd
-Kilang Bihun Bersatu (East Malaysia) Sdn Bhd
-Kilang Bihun Bersatu Beras Indah Sdn Bhd
-Bersatu Noodles Industries Sdn
-Twenty-Twenty Food Industry Sdn Bhd
-Rasayang Food Industries Sdn Bhd

5.Kesemua pemegang saham cina ini sangat pandai kerana telah appointed chairman Melayu untuk menipu bahawa syarikat ini milik Melayu. Chairman yang dibayar ini adalah Dato’ Sri Dr. Erwan Bin Dato’ Haji Mohd Tahir yang memegang jawatan Chairman sebagai stakeholder, tetapi dia tidak memegang apa apa peratus pemegang saham yakni shareholder di syarikat itu. Pemegang saham majoriti yang menguasai syarikat ini adalah cina iaitu:

-Chin Seak Huat
-Loh Choon Khiang
-See Toh Kean Yaw
-Khor Wooi Lip
*sumber rujukan dibawah

6.Antara jenama bihun dari syarikat KBB Resources ini adalah:
-Bihun Jati
-Bihun Cik Siti
-Bihun Silat
-Bihun Masjid
-Bihun Fatima
-Bihun Rumah Melayu
-Bihun Bersatu Melayu
-Bihun Kampung
-Bihun Kampung Halus
-Bihun Kampung Brownrice
-Bihun Kampung Twenty Twenty
-Bihun Laksa Kampung Kasar
-Bihun Kapal Layar
-Bihun Penang Laksa
-Bihun Ecobrown
-Bihun Serama Mas
-Bihun Serama
-Bihun Eka
-Bihun Eka cap Laksa Beras
-Bihun Eka cap Laksa Bihun
-Bihun Eka cap Bersatu Rumah Melayu
-Bihun Eka cap Rumah Melayu
-Bihun Eka cap Beehon Eknomi
-Bihun Eka cap Burung Layang Layang
-Bihun Eka cap Naga Dua
-Bihun Eka cap Beras Layang Layang
-Bihun Eka cap Masjid
-Bihun Eka cap AAA
-Bihun Eka cap Beehon
-Bihun Eka cap Fatima
-Bihun Eka cap Bihun Wangi
-Laksa Kampung Kasar
-Laksa Kampung Halus
-Laksa Silat Kasar
-Laksa Silat Halus

Sebagai gantian belilah bihun Melayu:

Sokong Bihun Melayu Jati Bumiputera Islam:
1.Faiza
2.HPA
3.Jasmine
4.Beras Era. 



Nk suruh boikot company bihun kapir ni? niii tuan blog.. tau dak SAPA DIA Pengerusi KBB Resources ni????

Kau siasat dak sapa yg duk jadi talibarut Cina haram jadah ni? Ni diaa MELAYU jahanam ( hati babi punya Melayu).. duit punya pasai.. dia sanggup jual maruah utk tipu Melayu.... silap2 bini dia pun bg cina ratah... >>> Datuk Sohaimi Shahadan- Pegerusi KBB Resources ( http://www.utusan.com.my/utusa... ).. siapa dia? bukan org sebarangan.. bukan Ketua Bahagian.. TAPI... AMT UMNO!! macam mana rakyat nk sokong dan percaya dgn UMNO, dlm cina duk balun Melayu dlm macam2 hal.. pemimpin2 UMNO duk jd penipu dan talibarut cina sendiri.????




Hasil pencarian yg saya buat:
1. Dato' Seri Dr Erwan Bin Dato' Hj Mohd Tahir
meletakkan jawatan pada 24hb Jun 2013

2. Selain dari 4 orang pengarah berbangsa Cina
terdapat 3 perlantikan baru dalam tahun kewangan 2013:
a. Dato' Seri Navaneetha A/L Kathirgamatamby,

Timbalan Pengerusi Eksekutif pada 25hb Jan 2013(Dia adalah Exco Kebangsaan Malaysia Crime Prevention Foundation 2012/2014) bla bla bla

b. Abdul Fareed Bin Abdul Gafoor Independent
Non-Executive Director pada 26hb Ogos 2013, lulusan lawyer UK dan memiliki Diploma Amalan dan Perundangan Syariah UIA, Chairman of Penang Bar Committee..bla bla bla

c. Dato' Sohaimi Bin Shahadan, Pengerusi/ Independent Non-Executive Director pada 3hb Okt 2013. Tak perlu cerita panjang lebarlah, siapa dia ni...

3. Business Address adalah di Kuala Ketil manakala Pejabat Berdaftarnya di Pulau Pinang.
Company ni dah 'cover line/banyak angle', nampaknya..
Kalau ada DAP connection... tak taulah nak kata apa lagi...

AMUKANMELAYU - Dulu semuanya buat sendiri....perangai anak pun baikkkk jerrrrr.....

Jom buat Laksa atau Bihun sendiri...

Bahan-bahan ( 3-4 org kot )

  • 2 cwn tpg beras
  • 2 sdm tpg gandum
  • 1 sdm tpg ubi
  • 1 sdm tpg jagung
  • air panas - utk doh
  • air utk merebus

Cara-cara

  1. Didihkan air terlebih dahulu utk merebus.. utk laksa campur semua tepung dan ayak. Kemudian masukkan air panas sikit-sikit uli hingga jadi doh.
  2. Foto0947
    Masukkan doh td dalam acuan maruku dan pusing dalam air mendidih, rebus hingga masak.
  3. Foto0955
    Bila dah masak toskan airnya dan rendam laksa dalam air sejuk/paip seketika..dlm 30 min,bilas dan toskan siap di hidang.. selamat menjamu selera
  4. *tp warnanya biasa je xseperti laksa kering yg jernih bkilat tu.