,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 21 February 2013

SETELAH DI PINGGIR RAAYAT SULU Sultan Esmail Kiram Menuntut Menjadi Sultan Sabah



DYMM Sultan Esmail Kiram Sultan Sabah?


  SIAPA  SEBENARNYA YANG HAK UNTUK MENDUDUKI TAHTA DIRAJA SULTAN SULU DAN SIAPA PULA KIRAM?

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Wednesday, February 20, 2013 0 ulasan

Polis Malaysia berjaga di Lahad Datu, Sabah
(REUTERS/Bazuki Muhammad)

Laporan Penuh:


Pasukan Malaysia mengepung desa di Sabah yang dikuasai Kesultanan Sulu.(REUTERS/Bazuki Muhammad)
Laporan penuh:
 Laporan Penuh:
ULASAN:

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Laporan di atas begitu jelas keluarga Kiram sedang bermain di hadapan. Sedangkan siapa di belakangnya  itu masih menjadi tandatanya. Kalau pun sudah ramai yang meneka bahawa ia digerak oleh KUASA BESAR DUNIA itu namun masih berteka teki untuk tujuan apa. Adakah sindrom ARAB SPRING itu bakal dihidapi oleh Malaysia Timur ini sebelum ia menular keseluruh negara masih tidak dapat dipastikan.

Sebenarnya banyak pihak yang keliru berkenaan status SULTAN KIRAM ini. Siapa KIRAM? Keluarga Kiram dari jalur kesultanan Sulu ini bermula pada pemerintahan Sultan Muhammad Jamalul Kiram I (1832-1842) bin Sultan Muhammad Alimuddin III (1808). -Rujuk Rajah A2 di bawah.
Rajah A2
Dari Jamalul Kiram I inilah bermulanya nama Kiram yang kita kenal hari ini yang kemudian nama ini berakhir pada kewafatan Sultan Jamalul Kiram II (1884-1936) yang mangkat tanpa zuriat ketika zaman kedatangan Amerika Syarikat ke Sulu. Selepas ini tiada lagi Sultan Sulu yang diterima oleh rakyat Tausug disebabkan dominasi Amerika Syarikat itu. Hal ini dilihat oleh rakyat bahawa Sultan dari keluarga Kiram adalah tali barut Amerika Syarikat yang tergamak merestui pembunuhan para keluarga Datu dan Syarif Tausug di Bud Bagsak dan Bud Dahu. 

Sultan Kiram terakhir itu terpaksa memberikan restu kepada Amerika Syarikat membunuh muslimin rakyatnya sendiri berjumlah labih 4000 orang (yang syahid 1600 orang termasuk wanita dan kanak-kanak) yang memilih menentang USA dan arahan Sultan. Tausug menentang Sultan kerana bersekongkol dengan USA yang terkeluar dari undang-undang Darul Islam yang mana Tausug enggan dikutip cukai kepala oleh USA. Menurut Tausug, Allah swt tidak pernah berfirman kepada RasulNYA untuk mengutip cukai kepala kepada ummah. Maka Tausug beramai-ramai naik ke gunung duduk di gua batu sebagai mana ASHABUL KAHFI. Hal ini bagi mereka adalah fitnah besar yang mengancam akidah mereka maka wajib meninggalkan kemewahan kampung halaman menuju ke gunung untuk selamat dari fitnah itu. Sebaliknya mereka dibunuh oleh Amerika atas restu Sultan KIRAM.
1000 jiwa para Syuhada' Tausug yang mempertahankan diri dan keluarga mereka dari serangan Amerika Syarikat di Bud Dahu'. Ashabul Kahfi ditidurkan dan bangkit semula dengan izin Allah setelah beberapa ratus tahun, namun Syuhada' Tausug ini ditidurkan buat selama-lamanya sehinggalah hari KEBANGKITAN.
Hari ini, kita dikejutkan dengan kedatangan tentera KIRAM yang mengaku sebagai tentera Sultan Sulu. Keluarga Kiram sangat ramai. Ada keluarga dari sebelah Puteri Piyandao bin Sultan Badaruddin I, ada Kiram dari jalur keluarga Sultn. Esmail I (ini yang serahkan Sulu kepada Filipina pada tahun 1962) bin Rajamuda Mawallilwasit, ada Kiram dari Datu Punjungan bin Rajamuda Mawallilwasit (inilah ayahanda Jamalul Kiram III yang kerahkan tentera upahan ke Lahad Datu), dan banyak lagi kiram yang sekarang sedang merancang untuk menjadi Sultan kesemuanya. 

Kalau ada 1000 lelaki kiram hari ini, maka Sulu akan ada 1000 sultan yang mengaku Sultan Sulu  dari keluarga Kiram. Berebut menjadi Sultan tanpa rakyat, masuk bakul angkat sendiri. Tanpa pengetahuan sejarah protokol kesultanan, tanpa mengetahui tertib pertabalan, tanpa mengetahui adat para Datu dan Syarif Tausug. Jadilah seperti Kiram yang kita lihat hari ini.

Tahukah anda bagaimana Sultan Sulu ditabalkan oleh rakyat, kehendak rakyat, kehendak para Datu dan Syarif? Tahukah anda bahawa kehilangan institusi kesultanan Sulu itu hanya dapat kembali dengan menyedarkan Tausug agar MEMBUANG KEWARGANEGARAAN FILIPINA menggantikannya kepada RAKYAT SULU secara hakiki (Independen)?

Sebab itu muncul seorang pembela dari keluarga Maharaja Adinda Aranan Puyo (rujuk Rajah A2, lihat bulatan berwarna kuning) masuk ke kampung-kampung tanpa rasa takut membangkitkan semangat juang Tausug tanpa senjata, memacak bendera Sulu Darul Islam terakhir sambil melaungkan ALLAHU AKBAR!! TAUSUG BANGKIT!! KALIAN BUKAN FILIPINO HAMBA KEPADA KING PHILIP II SPANYOL!! KALIAN ADALAH MERDEKA SEJAK SULTAN SYARIFUL HASYIM MENYATUKAN KITA DENGAN DARUL ISLAM!! TAUSUG BANGKIT!! 

Beliau ialah cucu kepada Datu Aranan Puyo ini adalah cicit SULTAN BANTILAN MUIZZUDDIN I (1748-1763, rujuk rajah A2) yang digelar oleh ahli sejarah dunia sebagai DEFENDER OF ISLAM. Sempena nama moyangnya ini maka Baginda dinamakan Sultan BANTILAN MUHAMMAD MUIZZUDDIN II. Setelah berjaya menghimpunkan puluhan ribu penyokong di Jolo, beliau diangkat menjadi Sultan Sulu yang berdaulat pada tanggal 19 Mac 2009 oleh rakyat jelata dengan laungan takbir dan dendangan Salawat.
Sultan Bantilan II sedang berpidato di atas pentas di padang Capitol, Jolo, Sulu Darul Islam. Beliau dipaksa oleh rakyat menjadi Sultan Sulu pada tahun 2009. Seminggu Baginda dipujuk akhirnya dengan tangisan beliau menerimanya... baginya jawatan Sultan sangat berat dipikul dalam keadaan Sulu ketika ini. Namun air matanya tidak dapat menghalang rakyat untuk mengangkatnya menjadi Sultan Sulu Darul Islam. Tidak seperti Sultan-sultan KIRAM yang berebut-rebut mengangkat diri sendiri?
Sejak itu Keluarga KIRAM bungkam seribu bahasa. Hanya satu perkara yang boleh mereka buat ialah mencabar siapa sahaja dengan senjata. Walhal mereka tahu, bukan sahaja mereka yang pandai BERMAIN senjata. Semua TAUSUG semula jadi pakar bermain senjata, bukan hanya Kiram. 

Sultan Bantilan II ini jauh lebih bijak walau tak pernah mencecah darjah 3 di sekolah Siasi. Namun Baginda adalah pemidato, pedagang yang berjaya, pandai mengatur manusia, handal dalam diplomasi, dan mendapat dokongan generasi muda Tausug. Berjiwa merdeka, tak seperti Kiram yang hanya mengusung bendera Filipina bersama mereka ke hulu ke hilir. Sultan Bantilan II walau bergerak secara aman tanpa senjata, anti peperangan dan anti keganasan, namun gerakannya ditakuti. Sehingga peluru musuh menjadi AIR dengan izin Allah swt.
Inilah pengikut Sultan Bantilan II yang ditembak oleh Filipina "Peluru menjadi air" (air bomba). Biasanya kita mendengar pembunuhan gunakan senjata api kepada penentang Filipina, tapi pengikut Sultan Bantilan II yang walau pun dengan slogan "NYAH FILIPINA DARI SULU!! INI HAK TAUSUG DAN KESULTANAN SULU" namun Filipina tidak dapat berbuat apa-apa.

KIRAM TIDAK SEDAR BAHAWA MEREKA TELAH DIBUANG OLEH TAUSUG KERANA ...?

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, February 18, 2013 


Kerana...

Mahukan North Borneo (Sabah) untuk dimasukkan ke wilayah FILIPINA. Satu kenyataan yang generasi muda  dan nenek moyang Tausug kutuk sampai kiamat. Sangat menghairankan Sultan Esmail Kiram II ini sangat mencintai negara Kafir Filipina. Mengapa tidak sahaja keluarkan diri dari kewarganegaraan Filipina menjadi ENTITI SENDIRI sebagaimana nenek moyangnya? Jadilah Kesultanan SULU yang MERDEKA bukan dibawah ketiak Filipina....

Kami generasi muda Tausug lebih rela SABAH dijaga oleh Malaysia dari diheret masuk ke Filipina. Sampai bila Tausug berfikiran jumud seperti ini. Tiada masa depan dan terhina dibawah tapak kaki Filipina. Daripada terhina dibawah tapak kaki filipina lebih baik Tausug terhina di dalam kurungan rumah merah yang disediakan oleh Malaysia di seluruh Sabah. Malaysia walau pun dipandang zalim menyeksa Tausug dalam tahanan rumah merah sekurang-kurang Tausug tidak mengakui ketuanan Filipina. Kita ucap terima kasih kepada Malaysia kerana membina Kurungan Rumah Merah, kerana dengan ini generasi Tausug di Malaysia sentiasa subur semangat perjuangan  mengembalikan hak nenek moyang mereka di negeri Sabah.

Kami setia menunggu dan mendoakan kejayaan SULTANIYAH SULU DARUL ISLAM (SSDI) dibawah pimpinan para Datu dan syarif dibawah naungan Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II. Dunia ini hanya sementara, akhirat adalah tujuan kita. Kami dah tak tahan dengan demokrasi... kami rindukan DARUL ISLAM.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

SIAPAKAH DALANG PENCEROBOH DI LAHAD DATU?

Posted by DZULASREE @ Asree Sug on Monday, February 18, 2013 0 ulasan
 Sultan Jamalul Kiram III (duduk), Sultan Esmail Kiram II (bersongkok kelabu). Mereka ni adalah anak-anak Datu Punjungan Kiram yang mengangkat diri jadi Sultan Sulu sama-sama. Walau pun setiap mereka mengangkat diri jadi Sultan Sulu namun mereka nampak akrab walhal dalam Protokol Kenaikan Sultan Sulu tidak membenarkan dua sultan dalam satu masa.

Kronologi:

- Akhir tahun lalu gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam yang dipimpin oleh Sultan Bantilan Muhammad Muizzuddin II di Jolo Sulu telah diberikan laporan dari Tawi-Tawi bahawa ada satu gerakan bersenjata sedang  berlatih dengan keahlian lebih kurang 400 orang lelaki. Mereka ialah gerakan keluarga Punjungan Kiram dari Pulau Simunul menurut laporan tersebut.

- Sultan Bantilan II kemudian mengeluarkan kenyataan kepada wakilnya di Tawi-Tawi agar tidak melibatkan diri dengan mana-mana pihak bersenjata. Maka sekiranya ada ahli SSDI (Sultaniyah Sulu Darul Islam) yang terlibat maka SSDI berlepas diri dari sebarang tanggungjawab, yakni SSDI tiada kaitan dengan mereka.

- Sultan Bantilan II juga menghantar mesej ke Sabah khusus kepada ahli SSDI yang sedang bekerja di sana agar memastikan ahlinya tidak terlibat dengan sebarang gerakan bersenjata. Sekiranya ada minta dilaporkan ke Istana seberapa segera. Kerana menurut pandangan Sultan Bantilan, kemungkinan gerakan bersenjata KIRAM tersebut adalah untuk sabotaj gerakan Kesultanan Sulu (SSDI).

- Tiga hari sebelum pihak bersenjata KIRAM masuk ke Lahad Datu, Sabah, Istana Sultan Bantilan II di Jolo mendapat maklumat bahawa ada dua bot besar sedang bersiap menuju ke Sabah sarat dengan senjata berat dan dikatakan punya misi untuk berperang.

- Menurut laporan dari Tawi-Tawi mereka ini ditertawakan oleh para penyokong Sultan Sulu lain kerana menurut mereka mana mungkin dengan hanya dua bot sebesar itu dan tentera yang bilangannya boleh dibilang dengan jari kaki dapat menewaskan tentera Malaysia yang serba lengkap itu. Mereka dianggap bunuh diri. Bagi Sultan Bantilan di Jolo pula, gerakan bersenjata KIRAM ini ada pihak yang lebih besar main dibelakang mereka.

- Kemudian beberapa hari kemudian mereka telah sampai ke Lahad Datu yang menurut laporan mereka sampai dulu di Felda Sahabat 17. Dari dua bot itu yang satu telah berjaya dipintas malah dikatakan telah karam. Manakala yang satu lagi berjaya mendarat dan terus berkubu.

PBMM Sultan SSDI


- Menurut laporan dalam kumpulan Kiram itu terdapat seorang lelaki berkulit putih memakai baju celoreng. Pelbagai spekulasi timbul selepas itu berkenaan kehadiran lelaki kulit putih tersebut dalam kumpulan penceroboh itu. Namun menurut Sultan Bantilan II di Jolo, SSDI tidak boleh mengeluarkan kenyataan spekulasi berkenaan kehadiran kulit putih tersebut kemungkinan hanyalah rekaan untuk mengaiktan pencerobohan itu dengan tentera Balikatan USA yang sekarang sedang berkubu di Tawi-Tawi dan Jolo.

- Lahad Datu tiba-tiba kecoh bak diserang garuda. Huru-hara dari pasar ke kampung-kampung. Ada  yang seperti meracau tak tentu pasal kerana berasakan Lahad Datu bakal menjadi medan pertempuran ala filem Holywood. Dikhabarkan dari saksi mata, bahawa mereka yang berkubu di Lahad Datu itu memang nekad dan sarat dengan senjata berat. Mengambil posisi strategik dan nampaknya mereka seperti sudah biasa berperang. Almaklum latihan tentera mereka berbulan bulan sejak tahun lalu.

- Ada laporan sebahagian mereka itu adalah bekas tentera MNLF yang sudah lama mufarakah dari MNLF. Mereka adalah dari suku Tausug yang GAGGIL (degil) dan selalu melanggar arahan ketua. Menurut saksi mata yang telah ambil video sebagaimana yang dilaporkan dalam Facebook wajah-wajah mereka seperti sudah hilang seri walau pun kelihatan menakutkan. Hilang seri seperti tanda bahawa mereka bakal mati katak di tangan tentera Malaysia. Rambut sebahagian mereka panjang sebagai melambangkan kepahlawanan Tausug yang walau pun nampak kalah secara lojik namun dianggarkan dapat bertahan berbulan bulan malah mungkin bertahun. Mereka dapat bertahan begitu kerana mungkin berjaya berenang larikan diri semula ke pulau Tawi-Tawi. Selamat.

- Malaysia nampaknya panik seketika. Pelbagai tuduhan dan spekulasi bergema di mana-mana. Ada yang buat sepekulasi bahawa tentera penceroboh itu diatur oleh Kerajaan BN-UMNO sendiri untuk mnejadikannya hero lantaran itu pengundi KDM pun akan kembali menyokong BN. Ada pula spekulasi yang menyatakan bahawa itu adalah perancangan PKR untuk memburukkan kerajaan BN. Ada yang kata ia perancangan USA-Filipina untuk dapatkan semula Sabah demi Minyak di Laut Sulu dan Spratly. Ada yang  katakan bahawa kemungkinan ia adalah kerja MNLF dan ABU SAYYAF kerana marah pada Malaysia yang menyokong MILF dalam perjanjian damai tahun lalu. Ada juga yang kata ia dilakukan oleh kumpulan politikus dari Filipina untuk dapatkan pampasan demi menampung kos kempen pilihanraya ARMM tidak lama lagi di Sulu-Mindanau.

- Akhirnya bocor rahsia setelah tunggang-langgang mencari jawapan, bahawa mereka itu adalah tentera KIRAM yang kemudian didapati mereka seperti ditipu dengan janji-janji pelik. Kemungkinan besar ada yang dijanjikan tanah seluas beribu ekar, ladang kelapa sawit berhektar, dan mungkin ada yang dijanjikan dengan hanya diberikan seluar LEVI'S 501. Yang lebih pelik kedengaran janji bahawa mereka kalau dah sampai ke Sabah, wakil Inggeris sedang sedia dengan berguni USD untuk diberikan kepada mereka. Nampak seperti bergurau dan melucukan. Mungkin saja benar mungkin saja tidak walau pun mungkin terbukti mereka dihantar untuk dijadikan umpan untuk dibunuh oleh MALAYSIA.

- Nyata sekali mereka adalah perangkap kepada MALAYSIA menurut analisis alternatif di tepi jalan. Mereka yang masuk kelihatan sedikit dan senang dimakan, namun ia bahaya sebagaimana bahayanya ikan buntal yang kecil tapi jerung pun takut termakannya. Sebesar mana pun ikan jerung dengan gigi semula jadi tajam namun takut termakan ikan buntal.

- Mereka berkata, kalau Malaysia lepaskan tembakan dan berjaya membunuh mereka maka PASUKAN YANG LEBIH BESAR akan datang. Ikan-ikan buntal yang datang kemudian ini akan dilemparkan ke seluruh pantai timur Sabah. Namun, kalau Malaysia berjaya menghalau mereka secara aman tanpa berlaku apa-apa. Nyata sekali misi ikan-ikan buntal akan gagal.



Sultan Jamalul Kiram III bin Datu Punjungan sedang memberikan arahan kepada tenteranya yang masuk ceroboh Sabah supaya bertahan kerana Malaysia akan tetap memberikan mereka makanan.


ADAKAH JAMALUL KIRAM INI DALANGNYA?
- Sultan Bantilan II di Jolo sebagai ketua gerakan SSDI yang bergerak secara aman tanpa senjata, menyeru saudara-saudara seagama di Malaysia agar cepat memformasikan satu jawatankuasa bertindak dengan menghimnpun sejarahwan Malaysia dan Sulu. Duduk semeja memandang positif kepada gerakan Kesultanan Sulu secara aman ini. Malaysia harus bertindak dahulu sebelum ia berlarutan menjadi benda lain. Gerakan Kesultanan Sulu semakin mendapat tempat. Kiram walau pun tindakannya kali ini sangat menjadikannya tidak popular malah menjadikannya sebagai keluarga kesultanan Sulu yang selamanya melakukan kesilapan. Namun sekurang-kurangnya tindakan subersif KIRAM ini dapat membuka mata Malaysia betapa masanya sudah tiba untuk MEMBICARAKAN KESULTANAN SULU.



Keluarga Kiram sangat terancam dengan gerakan Kesultanan Sulu Darul Islam (SSDI) yang dijalankan oleh Sultan Bantilan II di kepulauan Sulu saat ini. Perarakan demi perarakan secara aman oleh rakyat SSDI selama 6 tahun sehingga kini menjadikan keluarga KIRAM perlu "DO SOMETHING". Kerana menurut KIRAM, SABAH dan SULU itu adalah milik keluarganya, bukan milik kerajaan SULU yang mana ia bukan milik pribadi mana-mana Datu pun melainkan ia hak rakyat Sulu secara keseluruhan. KIRAM tidak pernah belajar dari kesilapannya yang lalu. Mereka sangat ketinggalan dari pengetahuan sejarah sekali pun generasi muda Tausug sudah berjaya menulis pelbagai buku sejarah Sulu. Foto: Rakyat Sultan Bantilan II membanjiri bandar Jolo ketika perarakan besar-besaran beberapa tahun yang lalu.



Al-fadhil Ustaz Hj Abdul Halim Abbas Kedah memberikan ceramah di Lahad Datu pada tahun 2005. Beliau adalah guru perjuangan kepada Sultan Bantilan II. Ustaz senantiasa menjadi penasihat kerohanian Sultan Bantilan II walau pun Baginda Sultan berada jauh di Jolo Sulu Darul Islam. Ketika ceramah ini sedang berlangsung, Sultan Bantilan II berada di sisi Ustaz Hj Halim yang ketika itu Baginda hanya dikenal sebagai DATU LADJAMURA BIN DATU WASIK ARANAN PUYO.


UTP: United Tausug People

Posted by DZULASREE @ Asree Sug

Gambar: YM Datu Albi Ahmad Julkarnain sedang menandatangani deklarasi kesatuan Tausug ketika Summit pada 17hb Nov baru-baru ini.
Kemasukan Council of Royal Datus yang diketuai oleh Yang Mulia Datu Albi Ahmad Julkarnain telah menambahkan lagi kekuatan gerakan UTC. YM Datu Albi adalah yang pertama menyatakan kehadiran ke Summit 17hb Nov baru-baru ini kepada Atty. Meltino Jaujan Sibulan selaku Legal Counsel United Tausug Citizens, sambil menyatakan sokongan penuhnya keatas tindakan UTC mempersatukan Tausug dari pelbagai latar belakang demi bangsa, negara dan Agama tercinta.

UTC bersetuju sebulat suara dengan cadangan YM Datu Albi ketika berlangsungnya Summit untuk menubuhkan Council of Regents sebagai kerajaan sementara Sultanate Of Sulu agar segala urusan negara diperingkat antarabangsa dapat dikendalikan secara berkesan dan profesional. Atty. Meltino Jaujan Sibulan telahpun berbincang secara mendalam dengan pemimpin utama UTC berkenaan Council of Regents dan fungsinya. Secara kebetulan YM Datu Albi mempunyai jaringan antarabangsa disebabkan kedudukannya sebagai Pengerusi Council of Royal Datus.

GAMBARAN JELAS
Dalam Council of Regents terdapat beberapa kementerian yang bertindak sebagai pentadbir. Beberapa peringkat gerakan telah dirangka antaranya:

Pertama: Mengadakan beberapa siri SUMMIT untuk menyatukan kerabat kesultanan Sulu serta menyatukan semua peringkat dan lapisan masyarakat sebagai TAUSUG serta meberi seminar tentang KEWARGANEGARAAN SULU. Summit seterusnya ialah di Bongao yang akan dianjurkan oleh satu Jawatankuasa yang diketuai oleh Prof. Lintasan dari MSU Bongao. Antara yang dijemput khusus ialah Prof. Nurullaji Misuari (Pengerusi MNLF).

Kedua: Membuka ruang untuk sesiapa yang mahu mendapat gelaran Datu dan Dayang-Dayang buat pertama kalinya dalam sejarah Sulu semenjak kewafatan Sultan terakhir (Sultan Muhammad Jamalul Kiram II) pada 1936. Gelaran ini adalah sebagai penghargaan kepada sesiapa sahaja yang berusaha membantu Sulu, ia bukan untuk dijual sebagaimana gelaran Datuk @ Dato' di Malaysia yang perlu dibeli dengan wang ringgit atau pun sultan-sultan Sulu palsu yang menyamar Sultan di Sabah. Gelaran akan diberikan oleh Council of Regents sebagai pemerintah sementara Sultanate of Sulu seperti yang diberikan UTC kepadanya.

Ketiga: Membuka perhubungan dua hala dengan mana-mana negara melalui kedutaan mereka di Manila (kerana ini yang paling dekat dengan Sulu) atau menghubungi terus negara masing-masing sekiranya perlu. Perhubungan ini turut terbuka kepada Malaysia kerana menurut YM Datu Albi, Sultanate of Sulu tidak akan melibatkan Sabah dalam hubungan dua halanya. Council of Regents tidak akan mengganggu atau menuntut Sabah dari Malaysia atas dasar persaudaraan seagama. Council of Regents Sultanate Of Sulu mengharapkan bantuan kerajaan Malaysia mahu pun individu yang berkemampuan untuk menyusun atau menghantar apa sahaja jenis bantuan kemanusiaan ke Sulu, terus melalui Lahad Datu atau Sandakan di Sabah.


Keempat: Membatalkan semua gelaran Sultan Sulu samada mereka Sultan dari UTC (Aranan), Sultan-sultan Kiram dan Shakirullah sehingga mereka duduk semeja berbincang tentang siapa yang lebih layak diangkat menjadi Sultan Sulu. Mereka perlu mengisi beberapa helai borang sebagai kelayakan menjadi Sultan Sulu. Antara soalan ialah,

*Benarkah anda berketurunan Diraja Sulu? Kalau ya, Salasilah keturun anda perlu ada sebagai bukti bersama sokongan dan dokongan kerabat anda yang lain.

*Benarkah ada rakyat yang mendokong anda dan rela anda sebagai pemimpin mereka? Sekiranya ada sila kemukakan bukti secara bertulis bahawa mereka menyokong anda sebagai pemimpin.

Dan beberapa soalan lagi yang akan dikemukakan oleh Council of Regents yang perlu dijawab oleh individu yang mahu atau mengaku sebagai Sultan Sulu. Setelah itu sesiapa yang mampu menjawab kerana kreteria sebagai sultan Sulu telah memihak kepada dirinya maka beliaulah yang akan dilantik sebagai SULTAN SULU.

Kelima: Para Datu yang terlibat atau berada dalam Council of Regents Sultanate Of Sulu tidak layak atau tidak boleh diangkat menjadi Sultan Sulu. Hal ini adalah muktamad seperti yang diminta oleh YM Datu Albi Ahmad Julkarnain sendiri. Perkara ini perlu sebagai penegasan agar tiada kepentingan lain dalam Council of Regents demi kelancaran pentadbiran untuk kepentingan Negara Sulu Darul Islam. Dengan kata lain Council of Regents juga dikenali sebagai United Tausug People (UTP).

Demikianlah 5 perkara yang penulis dapat simpulkan selama beberapa hari setelah selesainya Summit pada 17hb Nov baru-baru ini. Sekiranya ada penambahan kepada 5 perkara di atas penulis akan maklumkan kemudian.

Berkenaan perlantikan Sultan Sulu walau pun pada awalnya Datu Ladjamura Aranan telah dilantik oleh United Tausug Citizens (UTC) sebagai Sultan Sulu pada 19hb Mac 2009 lalu hanyalah sekadar pengesahan bahawa beliau pempunyai pendokong yang setia dari kalangan rakyat sehingga mampu mengumpul lebih 30,000 keahlian dalam surat kelahiran UTC dan beliau adalah layak diangkat menjadi Sultan Sulu sebenar sekiranya tiada Sultan lain yang mengatasi dirinya. Menurut YM Datu Albi, Datu Ladjamura Aranan adalah pemberani dan cekal serta mempunyai wawasan jauh berbanding yang lain. Malah menurutnya Datu Ladjamura mampu bertahan dengan membawa pengikutnya berarak setiap bulan dalam beberapa tahun secara konsistan sekali pun tiada bantuan kewangan dari luar. Dan beliau memuji Atty. Meltino Jaujan Sibulan yang sanggup meninggalkan kauntungan guamannya semata-mata membantu UTC.

YM Datu Albi telah disoal bagaimana sekiranya Sultan Fuad, Sultan Jamalul Kiram III, Sultan Esmail II, Sultan Ibrahim Bahjin dan yang lainya tidak mahu bersatu walau pun Council of Regents menjadi orang tengah antara UTC dengan mereka untuk bersatu? Beliau menjawab,

"Mereka perlu ditanya, siapakah yang mereka panggil dan minta pengesahan untuk mereka diangkat menjadi Sultan ketika dulu kalau bukan saya. Fuad, Jamalul, Esmail dan Bahjin tahu dan kenal saya. Mereka sangat yakin bahawa mereka adalah Sultan Sulu sebenar, maka inilah masanya mereka membuktikannya dimeja bulat bahawa mereka memang layak menjadi Sultan Sulu berbanding yang lain."

Ketika ditanya mengapa beliau membantu mereka menjadi Sultan Sulu ketika dulu beliau menjawab,

"Ini adalah kerja nenek moyang saya membantu Kesultanan Sulu untuk kembali berdaulat. Saya hanya menyambung kerja datuk saya Datu Julkarnain bukannya mahu menjadi sultan."

"Ketika Esmail bin Punjungan datang mengadu kepada saya tentang abangnya Sultan Jamalul Kiram III yang sudah menjadi kaya raya dibela oleh Malacanang katanya: "Attuk, kita telah ditipu oleh Jamalul, bantu saya pula." Maka saya pun bantu Esmail menjadi Sultan Sulu atas harapan Sulu mendapat kemerdekaannya semula di tangan Esmail. Malangnya beliau juga tidak ubah seperti abangnya keluar masuk Malaysia meminta wang. Hal ini mengecewakan saya. Demikian juga dengan Bahjin dan Fuad, mereka semuanya tidak mampu menjadi Sultan sebenar. Bila UTC keluar dengan membawa visi dan misi Kewarganegaraan Sulu maka saya berkata, inilah yang saya cari-cari selama ini."

Saudara Asarani sedang menyusun salinan surat kelahiran UTC yang telah berjaya didaftarkan sebanyak 30,000 lebih di pejabat UTC di Buansa, Jalan Billukan Drive, Jolo Sulu.

YM Datu Albi juga mengatakan, "Kegagalan saya dengan mengangkat sultan lain sebelum ini adalah kerana kesilapan saya sendiri. Mengangkat Sultan satu persatu tanpa terfikir bahawa untuk mengangkat satu-satu Sultan perlulah disokong dan didokong oleh rakyat jelata. Tanpa rakyat mana mungkin seseorang menjadi sultan seterusnya memimpin negara? Setelah melihat model UTC, barulah saya faham dimana kesilapan saya dan cara membetulkannya."

Laporan akan bersambung lagi...

ASREESULU

ISA BUAT PENYAMAR SULTAN SULU?


Oleh: MOHD YATIM SUHAILI
PENULIS Kontroversi Sabah, Mutalib M.D mencadangkan agar Kementerian Dalam Negeri mengambil tindakan segera untuk menahan kesemua penyamar Sultan Sulu di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mengganggu ketenteraman awam rakyat Malaysia.
“Rakyat Sabah terus dibayangi ketakutan dengan perkembangan mutakhir, terutama semakin ramai Sultan Palsu yang muncul mendakwa mereka Sultan Sulu atau Sultan Sabah. Paling mendebarkan mereka mengeluarkan bukan sahaja Sijil Lahir, malah kini Kad Pengenalan Kesultanan Sulu,” ujar Mutalib yang menyifatkan Polis Malaysia terlalu lembab sekalipun berpuluh laporan dibuat.
Secara logiknya, kata Mutalib, apa locus-standi seseorang itu mendakwa sebagai Sultan Sulu sedangkan perlantikan dibuat tidak melalui ‘Rumah Bicara’ (Majlis Waris Sultan) yang sah dan dibuat secara Ex-Parte.
“Jika orang Utan di Sepilok boleh bercakap, mereka juga akan mendakwa diri mereka sebagai Raja Sabah atau Sultan Borneo kerana mereka mendapat layanan kelas pertama di Sepilok,” ujar Mutalib yang jengkel dengan dakwaan begitu ramai Sultan palsu.
Mutalib yang masih menjalankan kajian di luar negara untuk buku terbarunya, mengulas mengenai isu kad pengenalan untuk warga Sulu seperti yang disiarkan Sabahkini.net bertajuk ‘LD POLICE SEIZES SULU IC’.
Mengikut undang-undang, jika seorang warga Negara Malaysia mendakwa dirinya memiliki kerakyatan negara lain, beliau perlu menyerahkan kerakyatan Malaysianya dan tidak boleh tinggal di negara ini, melainkan dengan kebenaran Kerajaan Malaysia.
“Tidakkah ganjil jika mereka yang mengaku Sultan Sulu memegang Pasport Filipina? Apa agenda sebenar mereka? Di mana Negara Sulu sekarang? Jika mereka ada sijil lahir dan kad pengenalan, apakah mereka tidak boleh membuat pasport Sulu? Jika ini berlaku, apakah Kerajaan Malaysia akan memperakui Pasport Sulu?,” tanya Mutalib yang menjelaskan Kesultanan Sulu sudah hilang daripada muka bumi seperti juga lenyapnya Kesultanan Melayu Melaka.
Mereka yang memiliki Mykad Malaysia dan dalam masa yang sama mendakwa sebagai Sultan Sulu atau Sultan Borneo, selain daripada negeri beraja di Malaysia, maka kata Mutalib, sewajarnya ditangkap dan dipenjarakan kerana menderhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Ynag Di Pertuan Agong.
Mereka yang mendakwa sebagai Sultan (selain daripada Sultan di Malaysia), kata Mutalib perlu menyerahkan Mykad mereka kepada Kerajaan Malaysia dan membuat dakwaan di luar Negara, bukannya di Malaysia.
“Polis sewajarnya terus menangkap mereka dan menggunakan Akta Ketenteraman Aman dan Akta Darurat untuk menyelesaikan masalah dokumen palsu dan kerakyatan songsang yang didalangi oleh para Sultan Palsu ini. Apakah undang-undang Negara kita tidak boleh digunakan ke atas mereka semata-mata kerana mereka mendakwa sebagai Sultan dan boleh sewenang-wenangnya membakar bendera?,” tanya Mutalib yang agak kesal dengan sikap Polis Malaysia yang sentiasa mengganggu beliau untuk mendapatkan keterangan, sedangkan kesemuanya telah didedahkan di dalam beberapa buku beliau.
Mutalib yang telah menulis lebih 20 buah buku, termasuk IC Palsu Merampas Hak Anak Sabah; Pengundi Untuk Disewa; IC PROJEK Agenda Tersembunyi Mahathir dan 007-Lelaki Malaysia Terakhir; mencadangkan agar polis menubuh unit khas bagi menyiasat laporan soal kerakyatan, dokumen palsu dan penyamaran.
Berhubung bayaran Cession sejumlah RM5,300 yang dijelaskan setiap tahun oleh Kerajaan Negeri Sabah kepada Waris Sultan Sulu, Mutalib menegaskan ia adalah bayaran ‘nafkah’ kepada waris; bukannya hak mereka untuk menuntut Sabah yang telah merdeka, pada mulanya, sebagai sebuah negara dan kini sebuah negeri di Malaysia.
Lagipun kata Mutalib, tidak ada sebarang pihak boleh menggunapakai wang tersebut dan hanya disimpan oleh Peguam Ulka T. Ulama yang menjadi pemegang amanah kepada semua harta Sultan Sulu termasuk wang Cession yang tidak pernah gagal dijelaskan oleh Kerajaan Sabah sekalipun tidak ada lagi waris yang sah.
“Tiba masanya polis bangun daripada tidur dan menghadapi tugas sebenar mereka untuk membersihkan imej polis disebabkan pendatang asing yang tidak memiliki sebarang dokumen dan pelaku jenayah semakin ramai. Saya tidak percaya polis tidak dapat mengesan mereka,” ujar Mutalib yang mendedahkan mereka begitu mudah dikenali daripada tanda ‘tanam cacar’ pada lengan mereka.
Tegas Mutalib, bentuk tanda tanam cacar rakyat Sabah ialah bulat, manakala warga asing ialah panjang kerana bekas goresan pisau dan bukannya jarum; hampir sama dengan warga Semenanjung.
“Saringan yang mudah dapat dilakukan dalam masa tidak sampai satu saat dan tidak perlu membuang masa untuk memeriksa dokumen ketika saringan dilakukan,” kata Mutalib yang menggesa agar pihak berkuasa lebih proaktif dan kreatif menangani masalah jenayah di Sabah akibat kehadiran ramai Sultan Palsu yang turut terlibat dalam kegiatan ‘Pemerdagangan Orang’, namun gagal dicekup akibat kelicikan mereka.

  
Mereka Penceroboh atau mereka kembali ke Tanah Air? 



AMUKANMELAYU - semoga ALLAH memberi KEJERNIHAN ke atas perkara ini.