,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 18 August 2014

JIKA RASULLULLAH DI HATI, KITA TAK RUGI APA-APA JIKA MENJAUHI PAS


TAHALUF SIYASI Lebai-Lebai DUNGU PAS sudah sepatutnya menjadi HARAM kepada UMAT ISLAM..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Sana-sini Lebai-Lebai DUNGU PAS ber'KOMPANG' mengatakan yang KERJASAMA PARTI mereka dengan PKR dan DAP La'anatullah ialah TAHALUF SIYASI iaitu boleh diKATAkan sebagai HARUS.. IRONInya, yang beriya-iya mengatakan sedemikian pada HARI ini bukan golongan ULAMA dalam PAS pun sebaliknya golongan 'ULAR dalam SEMAK' yang sebenarnya langsung tak LAYAK jadik IMAM SOLAT apatah lagi nak dipanggil 'USTAZ'.. Namun, dalam PAS, SEMUAnya boleh berlaku.. Apatah lagi PAS sendiri telah meLIBERALkan PARTI mereka sendiri..


Walau pun Lebai-Lebai DUNGU PAS menCANANGkan di sana-sini yang mereka berTAHALUF SIYASI dengan PKR dan DAP La'anatullah sebagai HARUS bagi menghadapi MUSUH yang SAMA (UMNO tentunya).. Namun begitu, dalam KONTEKS yang lebih luas, TAHALUF SIYASI ala-ala PAS ini boleh diHUKUMkan sebagai HARAM.. Dalam KONTEKS yang lebih luas, RAMAI ULAMA-ULAMA yang menolak langsung TAHALUF SIYASI ini serta mengHUKUMkannya sebagai HARAM seperti Sheikh Muhammad Qutb dan al-Syeikh al-Imam Abu Nasr Muhammad bin Abdullah..

 Mereka memutuskan sedemikian kerana meRUJUK kepada FIRMAN Allah SWT,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (51) فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَى مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ (52) 
MAKSUDNYA: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, Maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka."

Dengan meRUJUK kepada FIRMAN tersebut, HUJAH mereka ialah KERJASAMA POLITIK antara PEMIMPIN ISLAM dengan orang-orang KAFIR akan menJAUHkan lagi orang-orang ISLAM daripada mereka. Ini kerana, Islam mengharamkan sebarang jenis Wala' kepada kepada ahli KITAB yang mempunyai AKIDAH yang hampir SAMA dengan ISLAM, apatah lagi Wala' kepada orang-orang KAFIR yang AKIDAH mereka langsung tidak SAMA dengan AKIDAH UMAT ISLAM..


Namun demikian, ULAMA yang mengHUKUMkan HARUS berTAHALUF SIYASI pulak menJELASkan bahawa ianya perlu mematuhi SYARAT-SYARAT tertentu.. 
Al-Syaibani pula meletakkan 2 SYARAT untuk meminta BANTUan dengan bukan ISLAM:

1- Boleh meminta bantuan dengan syarat non muslim boleh dipercayai, di mana kita merasa aman apabila berperang dengan mereka dan tidak menimbulkan fitnah bersama mereka.
2- Hukum Islam yang dominan ke atas mereka, dengan kata lain… non muslim itu golongan yang lemah, dan jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.

Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berPENDAPAT:
Tidak ada masalah meminta BANTUAN dengan bukan ISLAM selagi mana ISLAM lebih KUAT dan DOMINAN, tetapi MAKRUH meminta BANTUAN ketika bukan ISLAM lebih DOMINAN dan KUAT..

PENDAPAT AL-Karabisi, boleh meminta BANTUAN orang bukan ISLAM apabila mereka:
1- Tiada SYAUKAH
2- Berada bawah pemerintahan atau undang-undang  ORANG ISLAM
3- Tidak memberi mudarat kepada orang Islam
BEZAnya di sini ialah SYARAT untuk berCAMPUR dengan mereka ialah apabila:
1- Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita;
2- Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti,
Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini tidak mendatangkan MUDARAT kepada UMAT ISLAM. Sekiranya wujud suasana begini ianya adalah HARUS..



Tahaluf siyasi: Hukum & syarat menurut Muhamad Ahmad Rasyid 


Dalil yang jelas tentang larangan meminta bantuan dan ketatnya syarat tersebut.

RUKUN PERTAMA:
Meminta bantuan bukan Islam seperti meminta bantuan negara non muslim, parti non muslim dan kumpulan-kumpulan bukan Islam adalah TIDAK DIHARUSKAN dengan dalil-dalil yang jelas. Namun begitu HARUS meminta bantuan individu non muslim sekiranya ada isyarat yang menunjukkan kepada amanahnya.

Hadis-hadis sahih;
1-      Dalam Sahih Muslim adalah menceritakan tentang seorang musyrik mahu menyertai Rasulullah dalam peperangan ke Badar, Nabi bertanya sekiranya dia telah Islam, dia menafikan keislaman, Nabi meminta dia balik dan bersabda bahawa baginda tidak akan meminta tolong dengan seorang musyrik.

2-      Dalam satu peperangan yang tidak dinyatakan nama peperangan tersebut oleh perawinya, baginda berkata bahawa tidak akan meminta bantuan orang-orang musrik untuk memerangi orang-orang musyrik yang lain.

3-      Dalam Riwayat Abu Yusof al-Qadhi, bahawa Rasulullah saw meminta bantuan dengan orang Yahudi bani Qainuqa’.

Larangan dalam hadis pertama adalah jelas. Al-Syaibani mentakwilkan hadis pertama dengan mengatakan larangan itu kepada mereka yang tidak berada dalam pemerintahan Rasulullah dan mereka tidak berperang di bawah payung Rasulullah. Sekiranya begitu sifatnya, makruh meminta bantuan daripada mereka.

Al-Syaibani tidak meletakkan hukum umum dalam isu MAKRUH meminta tolong daripada orang-orang kafir, tetapi menjadikannya sebagai pandangan seorang ketua orang-orang Islam. Rasulullah saw didatangi dengan 700 orang Yahudi Bani Qainuqa’ yang sedia berperang dengan Rasulullah dalam peperangan Uhud, tetapi ditolak oleh Rasulullah dengan alasan, baginda tidak mahu meminta bantuan orang-orang musyrik. Dalam hal ini, al-Syaibani  berpendapat, penolakan Rasulullah disebabkan kebimbangan bagainda dengan perasaan rendah diri dan rasa terhina tentera-tentera Islam yang lain, sebab itulah Baginda menolaknya. Sekiranya seorang ketua muslimin itu berpendapat tidak wajar meminta bantuan orang kafir dibimbangi akan berlaku fitnah, wajarlah ia menolaknya.

Dalil ini adalah jelas, kerana setinggi-tinggi hukum meminta tolong dengan non muslim ialah HARUS sahaja, tidak sampai WAJIB. Sebaik-baiknya pemimpin kena menjauhi dari meminta tolong dengan non muslim. Abu Hanifah meletakkan syarat yang sangat ketat tentang meminta bantuan dengan orang kafir, berdasarkan Kisah Rasulullah pernah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ bagi memerangi Bani Quraizah.
al-Syaibani pula meletakkan dua syarat untuk meminta bantuan dengan non muslim;

1-      Boleh meminta bantuan dengan syarat non muslim boleh dipercayai, di mana kita merasa aman apabila berperang dengan mereka dan tidak menimbulkan fitnah bersama mereka.

2-      Hukum Islam yang dominan ke atas mereka, dengan kata lain… non muslim itu golongan yang lemah, dan jemaah Islam itu lebih kuat dan dominan.

Bagi al-syaibani, meminta bantuan dengan non muslim HARUS tetapi lebih kepada JARANG-JARANG BERLAKU dan dalam keadaan pengecualian. Ini adalah pandangan tokoh-tokoh  ilmuan feqh termasuk tokoh-tokoh daripada kalangan pengikut Imam Hanafi dan al-Tahawiah.

Bagi Abu Hanifah, al-Syafei, Thauri dan Awza’ie berpendapat;
Tidak ada masalah meminta bantuan dengan non muslim selagi mana Islam lebih kuat dan dominan, tetapi makruh meminta bantuan ketika non muslim lebih dominan dan kuat.
Pendapat Al-Karabisi, boleh meminta bantuan orang non muslim apabila mereka;

1-      Tiada SYAUKAH
2-      Berada bawah pemerintahan atau undang-undang  ORANG ISLAM
3-      Tidak memberi mudarat kepada orang Islam
Bezanya di sini ialah syarat untuk bercampur dengan mereka ialah apabila;
1-      Mereka berada di bawah kekuasaan dan hukum kita;
2-      Bilangan mereka adalah sedikit dan minoriti,
Apabila jumlah mereka adalah kecil, ini tidak mendatangkan mudarat kepada orang-orang Islam. Sekiranya wujud suasana ini, minta bantuan mereka adalah HARUS.

Tidak HARUS meminta bantuan sekiranya mereka mempunyai SYAUKAH, kerana mereka mungkin tidak akan berada di bawah kuasa dan hukum kita, mereka tidak akan keluar untuk membantu kita dan mengalahkan agama mereka, kita tidak akan merasa aman dengan meminta pertolongan mereka, jadi tidak HARUS meminta pertolongan mereka. Kita kembali kepada hadis Rasulullah yang tidak mahu meminta bantuan orang kafir tadi.

Sementara peristiwa Rasulullah meminta bantuan Yahudi Qainuqa’ untuk memerangi Yahudi Quraizah adalah kerana Yahudi Qainuqa’ berada dalam jumlah yang sedikit dan tidak mendominasi orang Islam.
Ibn Khuwaiz al-Basri al-Maliki berpendapat Kitab Allah Taala secara jelas bertentangan dengan pandangan Abu Hanifah yang mengharuskan hukum ini.

Firman Allah;
118. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa Yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa Yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya (ali-Imran 3:118).

57. Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang Yang menjadikan ugama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan – dari orang-orang Yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang Yang beriman (al-Maidah 5:57).

Kedua-dua ayat ini dengan jelas menunjukkan larangan menyokong dan membantu orang kafir.

Ustazah Norsaleha Mohd Salleh,
Ketua Wanita ISMA


HUDUD - Hanya tinggal kenangan tika bersama Almarhum Ustaz Harun


Dalam KONTEKS Lebai-Lebai DUNGU PAS pulak sebenarnya malas nak BERGURU dan akhirnya mereka terjebak dengan ULAMAK POLITIK, dan amat jelas inilah wajah ULAMAK-ULAMAK yang terbaik dari kalangan orang-orang yang tidak berilmu. Dan lebih malang lagi bila ULAMAK-ULAMAK UMNO gagal mematahkan hujah-hujah mereka ini. Tapi Lebai-Lebai DUNGU PAS ini sebenarnya sering menjauhkan diri, takut kepada ULAMAK-ULAMAK yang tidak berpolitik dan MENJAUHI dunia. 

Lebai-Lebai DUNGU PAS ini kebanyakkannya dan berlatarbekakangkan dan  berasal dari Pengajian Kebangsaan dan Ilmu Ugamanya di pelajari atau di masukkan terkemudian, Lebai-Lebai DUNGU PAS ini juga sedang mencari atau membentuk IDENTITI diri didalam PAS itu sendiri, mereka ini kalau di lihat sudah banyak keduniaan walau pun mendapat pendidikan awal dari Sekolah Agama dan mereka ini berkawan baik dengan orang-orang lama atau orang-orang dari PKR atau DAP atau bekas-bekas Ahli UMNO yang telah di singkir dari UMNO. 



Mereka inilah sebenarnya  Kumpulan Leberal dalam PAS dan BERSELINUG DI SEBALIK JUBAH TOK GURU. Mereka ini dengan jelas diKUASAi oleh PKR dan DAP La'anatullah dan bukannya mereka yang berKUASA. Kita LIHAT sendiri dalam ISU MB Selangor yang mana menyaksikan PAS boleh berKUASA di Selangor tetapi terpaksa mengalah kerana TEKANAN oleh PKR dan DAP La'anatullah.. AKIBATnya RAMAI PEMIMPIN yang diangkat oleh mereka sendiri sebelum ini telah terANIAYA HASIL penyelewengan TAHALUF SIYASI ini.


Sebenarnya, TAHALUF SIYASI Lebai-Lebai DUNGU PAS sudah menjadi HARAM kerana memBELAKANGi kePENTINGan UMAT ISLAM sendiri.. Namun, nak KATA apa lagi kalau Lebai-Lebai DUNGU dalam kePIMPINan mereka sendiri tak boleh BUKA MULUT dan lebih sibuk nak menJATUHkan pihak yang seAGAMA dengan mereka..

Usahkan nak memPERJUANGkan HUDUD, nak mengangkat ISLAM pun Lebai-Lebai DUNGU PAS ini dah tak MAMPU.. Kalau kita RUJUK kepada SIRAH kePIMPINan ISLAM dahulu, sepatutnya Lebai-Lebai DUNGU PAS ini diPERANGi kerana telah memperGUNAkan ISLAM untuk menJATUHkan ISLAM itu sendiri..
Dalam SOAL ini, MAJLIS FATWA Kebangsaan dan MAJLIS RAJA-RAJA wajar memutuskan bahawa TAHALUF SIYASI sebegini diHARAMkan segera sebelum lebih BANYAK lagi keMUDARATan yang di bawa oleh mereka terhadap ISLAM.. ....Wallahualam..



AMUKANMELAYU - Kita tak rugi apa-apa jika menjauhi PAS.....jangan biarkan minda anda terperangkap dengan ULAMAK POLITIK.