,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 10 November 2013

ADAKAH TAUFAN HAIYAN SATU KIFARAH ALLAH KEPADA SULU?


JANGAN DI MUSUHI MALAYSIA TANAH BERTUAH INI, ALLAH AKAN MELAKNATI MEREKA YANG BERNIAT KURANG BAIK KEPADA ISLAMELAYU.

Berikut adalah DOA yang diBACAkan semasa HARI keMERDEKAan NEGARA pada 31 Ogos 1957..
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سَائِرَ العُمَّالِ وَالوُزَرَاءِ وَالسَّلاَطِينَ وَالمُلُوكِ وَالأُمَرَاءِ لِرِعَايَةِ أُمُورِ الدِّينِ وَالمُحَافَظَةِ عَلَى حُقُوقِ المُسْلِمِينَ وَإِقَامَةِ العَدْلِ فِى الأَحْكَامِ وَالتَّمَسُّـكِ بِفَضَائِلِ الإِسْلاَمِ،

اَللَّهُمَّ وَأَصْلِحْ بِهِمْ شُئُونَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ حَتَّى تَتَرَقَّى وَتَتَقَدَّمَ إِلَى أَعْلَى مَا يَتَحَقَّقُ بِهِ بُلُوغُ الأُمْنِيَّةِ. اَللَّهُمَّ وَانْصُرْنَا مَعَاشِرَةَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ وَاهْدِنَا وَسَدِّدْنَا خَيْرَ البَرِيَّةِ وَاهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْـتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِينَ،

اَللَّهُمَّ اكْشِفْ عَنَّا الكُرُبَاتِ وَسَـلِّمْنَا نَحْنُ مِمَّا فِيهِ مِنَ الآفَاتِ وَاحْفَظْنَا مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَمَلاَمٍ وَبَـلِّغْنَا كُلَّ مَقْصُودٍ وَمُرَامٍ وَأَصْلِحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ غَيْرِنَا حَتَّى تَكُونَ فِى أَمَانٍ وَسَلاَمٍ. وَفَرِّجْ عَنَّا كُرُبَاتِنَا فَرْجًا عَاجِلاً بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ،

اَللَّهُمَّ كُنْ لَنَا وَلَهُمْ وَلِهَذَهِ البِلاَدِ حَافِظًا مِنْ جَمِيعِ البَلاَيَا وَدَافِعًا عَنَّا وَعَنْهُمْ جَمِيعَ الرَّزَايَا، وَانْصُرْنَا عَلَى الأَعْدَاءِ وَالحُسَّادِ وَاحْلُلْ غَضَبَكَ وَنِقْمَتَكَ عَلَى البَغْيِ وَالفَسَادِ اَللَّهُمَّ وَاحْرُسْ بِعَيْنِكَ الَّتِي لاَ تَنَامُ وَاكْـنُفْ بِكَنَفِكَ وَرُكْنِكَ الَّذِي لاَ يُرَام. اَللَّهُمَّ اِرْمِ رَايَةَ الإِسْلاَمِ مَنْشُورَةً وَمَوَاطِنَ الدِّينِ وَالحَـقِّ مَعْمُورَةً.

Yang bermaksud: 
Ya Allah! Anugerahkanlah taufiq kepada sekelian pentadbir awam, jemaah menteri, para sultan dan raja, serta pemimpin negara bagi memelihara kehendak-kehendak agama, memelihara hak keistimewaan umatnya, menegakkan keadilan dalam undang-undang dan berpegang kepada keindahan Islam.

Ya Allah! Jadikanlah mereka agen perubah hal keadaan orang-orang Melayu, agar bangsa ini meningkat maju dan kehadapan sehingga tercapai cita-cita yang diidam-idamkan.
Ya Allah! Bantulah bangsa Melayu, bimbinglah serta jadikanlah kami menjadi sebaik-baik manusia. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan yang telah Engkau kurniakan kepada umat Islam yang telah menikmatinya, bukan sebagaimana orang yang Engkau murkai dan bukan juga orang yang sesat.

Ya Allah! Hindarilah kami daripada sebarang kesusahan, sejahterakanlah kami daripada segala yang boleh memudharatkan, peliharalah kami daripada segala buruk lagi keji dan tunaikanlah segala yang diharap dan dihajati. Harmonikanlah antara kami dan bangsa lain selain kami hingga kami sentiasa dalam keamanan dan keselamatan. Bebaskanlah kami dengan segera daripada segala kepayahan dengan rahmatMu wahai Tuhan yang Maha Merahmati segala yang penyayang.

Ya Allah! Jadikanlah bagi bangsa kami, kaum yang lain dan negara ini penjaga daripada segala bala, yang menghalang kami dan mereka daripada sebarang pencerobohan. Bantulah kami menewaskan segala musuh dan orang yang dengki. Zahirkanlah kemarahanMu dan kemurkaanMu kepada orang yang melampau dan yang melakukan kerosakkan.

Ya Allah! Awasilah dengan penglihatanMu yang tidak pernah lena dan bentengilah dengan perlindungan dan bentengMu yang tidak mudah diterima. ......Amin.

Foto
 TAUFAN HAIYAN - Imej dari MTSAT Jepun
IMEJ diambil oleh Agensi Meteorologi Jepun (MTSAT) menunjukkan Taufan Haiyan yang turut membawa puting beliung terkuat di dunia tahun ini, mula membadai Filipina, awal pagi ini dengan kelajuan angin sehingga 275 kilometer sejam. Pihak berkuasa mengarahkan pengangkutan udara dan laut menangguhkan semua operasi hari ini. - Foto AFP

Apakah Taufan Haiyan yang  melanda Filipina Satu Kifarah Allah Kerana Kesombongan Mereka Menyerang Malaysia?

OLAK LEMPIT, Ahad 06 Muharram 1435 = 10hb November 2013. Di petik dari Berita Harian yang atikal asalnya dari AFP. Penulis melihatkan semua bala Allah ini di turunkan kerana ada sebabnya. Apa yang penulis nampak, Do'a malam MERDEKA seperti yang di muatkan di atas, hampir kesemua Umat Islamelayu mengaminkan do'a ini. Jelas di sini sesiapa sahaja yang cuba membuat onak ke atas Melaysia s akan tidak terlepas dari KIFARAH ALLAH. 

Bermula dengan "PEMBERONTAKAN ORANG SURUHAN KIRAM" yang membunuh Umat Islamelayu Malaysia, bala yang pertama mereka dapat adalah TINDKAN MEMPERTAHANKAN DIRI" yang terpaksa di ambil oleh Malaysia. Akhirnya berpuluh Orang Islamelayu Sulu maut tanpa manafaat dan beribu orang lagi di halau keluar dari Sabah, sedangkan kita semua tahu, hampir separuh dari saudara-saudara kita di Sulu bergantung harap dengan Malaysia.

Mahasuci Allah, Kiram telah di jemput untuk menemuinya. Allah lebih mengetahui. Riwayat Kiram di tamatkan hanya sampai di sini. Kini tiada lagi Bantuan yang di hulur oleh Malaysia, bukanya kita tak mengerti kesusahan mereka, tapi sudah di ketahui dan mereka juga mendendangkan yang mereka akan menuntut balas di atas kematian saudara mereka.

Dengan bala Allah yang mahahebat ini. Bagaimana untuk kita menyalurkan bantuan kesana? Hubungan diplomatik dengan Manila tiada halangan, tapi dengan Sulu? Sedangkan kita sedia maklum....kita selalu dahului sesama Islam. Adakah inilah bala Allah yang sebenarnya di turunkan untuk kita sama-sama mengisafi dan bermuhasabah untuk kita lebih bertolak ansur antara kita, tapi bukan dengan KAFIRUN. 

Taufan Haiyan yang turut membawa puting beliung terkuat di dunia tahun ini, mula membadai Filipina awal pagi ini dengan kelajuan angin sehingga 275 kilometer sejam, demikian menurut agensi perkhidmatan kaji cuaca.

Haiyan yang bermula di Pulau Samar, kira-kira 600 kilometer di barat daya Manila, membadai di pesisir pantai Guiuan jam 4.40 pagi tadi waktu tempatan, demikian menurut pegawai kaji cuaca Romeo Cajulis.
Presiden Benigno Aquino semalam memberi amaran kepada penduduk agar membuat segala persiapan untuk menghadapi Taufan Haiyan yang kelajuan anginnya boleh mencecah sehingga 380 kilometer sejam apabila membadai Filipina.


“Kepada pegawai tempatan, wilayah anda akan berdepan bencana yang serius. Sama-samalah kita menghadapinya dan memberi bantuan sedaya upaya sementara Haiyan belum membadai," katanya dalam pengumuman di stesen televisyen.

“Kita cuba mengharungi kesan taufan ini sekecil mungkin dengan sikap tolong menolong. Marilah kita bertenang terutama dalam kita berpindah dan membawa keperluan kita ke tempat selamat," katanya.

Aquino juga memberi amaran jangkaan rebut berkenaan turut membawa banjir besar dan memusnahkan harta benda terutama di sebelah pantai dengan ombak boleh menjangkau setinggi enam meter atau 20 kaki.
alt

TAUFAN HAIYAN - 10,000 Rakyat Filipina Maut

Lebih 125,000 penduduk di kawasan berisiko sudah dipindahkan sebelum Haiyan melanda, demikian menurut pegawai pertahanan awam Filipina.
Pihak berkuasa berkata sekolah di kawasan yang bakal dilanda taufan sudah diarah tutup, manakala perkhidmatan feri dan nelayan diarah menyelamatkan bot mereka atau balik ke pantai.

Di ibu negara Manila, yang dijangka tidak mendapat kesan langsung dari taufan berkenaan bagaimanapun menyaksikan banyak sekolah ditutup hari ini.

Syarikat penerbangan seperti Philippine Airlines, Cebu Pacific dan beberapa syarikat penerbangan lain mengumumkan penggantungan ratusan penerbangan yang kebanyakannya domestic dan beberapa penerbangan antarabangsa. - AFP

AMUKANMELAYU - Dah sampai masanya SULTAN BANTILAN datang bertandang ke ISTANA NEGARA bertemu DYMM Yang Di Pertuan Agung menjernihkan yang keruh supaya kita tetap bersaudara seperti dulu.