MUZAKARAH UMNO PAS - Ayat Khaled Nordin ringkas sahaja, tetapi pedihnya menusuk Qalbu
"Cadangan muzakarah bukan untuk UMNO tapi untuk menakutkan rakan Pakatan yang lain! " Khaled Nordin
Kata Datuk Seri Khaled Nordin, tujuan PAS mengajak UMNO bermuzakarah adalah untuk
menakutkan DAP dan PKR......Tapi guna nama Umno untuk gempak dua parti
itu.
Isu Politik Semasa · 126,056 like this.
19 May 2012 at 21:02 ·
1 - 3hb. Jun 2005 - PAS sedia muzakarah dengan Umno dan BN tanpa syarat
PAS
bersedia menghadiri siri muzakarah dengan Umno dan Barisan Nasional
(BN) mengadakan dalam usaha menyelesaikan beberapa masalah dan perbezaan
pandangan politik masing-masing khususnya mengenai Islam Hadhari.Please login to read full story.
2 - Ahad Julai 20, 2008 - Muzakarah Umno-PAS: Abdullah sedia mulakan langkah waktu terdekat
KUALA LUMPUR - Ahad Julai 20, 2008 : Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau bersedia memulakan muzakarah secepat mungkin dengan pemimpin PAS untuk memperkukuhkan perpaduan Melayu.
"Saya amat ingin melihat perbincangan itu berjaya," katanya pada majlis perjumpaan beliau dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu di sini malam ini. Sedangkan sebelum ini satu dunia telah tahu yang Pas menolak sekeras-kerasnya sebarang kerjasama dengan Umno - Dipetik Bernama
Seperti yang Datuk Seri Khaled Nordin kata, tujuan mereka adalah untuk
menakutkan DAP dan PKR......Tapi guna nama Umno untuk gempak dua parti
itu.
3 - 13 Mei 2012 -Muzakarah Umno-PAS: Datuk
Mahfuz Omar mencelah dengan mengatakan “tidak muzakarah dengan Umno”.
KUALA LUMPUR – Pas bersedia membuka pintu dan bermuzakarah dengan semua badan bukan kerajaan (NGO) Islam termasuklah Umno bagi menyelesaikan isu dakwaan yang mengatakan perjuangan parti tersebut sudah jauh terpesong dari perjuangan asal.
KUALA LUMPUR – Pas bersedia membuka pintu dan bermuzakarah dengan semua badan bukan kerajaan (NGO) Islam termasuklah Umno bagi menyelesaikan isu dakwaan yang mengatakan perjuangan parti tersebut sudah jauh terpesong dari perjuangan asal.
Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, dakwaan seperti ini
adalah serius dan menegaskan Pas sentiasa konsisten berpegang dengan
perjuangan asal iaitu memartabatkan agama Islam di negara ini.
“Pas bersedia bermuzakarah dengan semua pihak, pejabat Pas sentiasa terbuka termasuklah kepada Umno sendiri.
“Pas ada majlis Syura Ulama, oleh itu Pas sentiasa memelihara Islam dan
bersedia berbincang isu-isu melibatkan umat Islam,” katanya pada sidang
media di sini hari ini.
Namun, sejurus selepas Hadi berkata demikian, Naib Presiden, Datuk
Mahfuz Omar mencelah dengan mengatakan “tidak muzakarah dengan Umno”-
www.sinarharian.com.my
4 - 16 Mei 2012 -Muzakarah Umno-PAS: Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Pas
sentiasa bersikap pintu terbuka.
KOTA BHARU - Muryidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Pas
sentiasa bersikap pintu terbuka untuk bermuzakarah dengan sesiapa
sahaja termasuk Umno.
Malah katanya, beliau bersetuju jika ia muzakarah dengan Umno dalam masa terdekat untuk menyelesaikan pelbagai isu, namun bergantung kepada parti berkenaan untuk merealisasikan hasrat tersebut.
“Muzakarah adalah fitrah manusia untuk menyelesaikan sesuatu perkara dan saya sendiri mengamalkan sejak dulu lagi, saya bersetuju jika ia diadakan dengan (dengan Umno),” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco di Kota Darul Naim, hari ini. - www.sinarharian.com.my
Malah katanya, beliau bersetuju jika ia muzakarah dengan Umno dalam masa terdekat untuk menyelesaikan pelbagai isu, namun bergantung kepada parti berkenaan untuk merealisasikan hasrat tersebut.
“Muzakarah adalah fitrah manusia untuk menyelesaikan sesuatu perkara dan saya sendiri mengamalkan sejak dulu lagi, saya bersetuju jika ia diadakan dengan (dengan Umno),” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco di Kota Darul Naim, hari ini. - www.sinarharian.com.my
5 - May 22, 2012 - Muzakarah Umno-PAS: Muhyiddin Umno sedia muzakarah dengan NGO lain jika PAS tidak bersedia.
“Jadi kalau sekiranya sekarang ini Pas menyatakan mereka tidak bersedia mengadakan muzakarah tak apa lah.“Mungkin kita boleh mencadangkan Umno dengan pihak-pihak yang lain. Banyak badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang berasaskan Islam dan Melayu yang saya percaya masih mahu melihat perpaduan Melayu itu tercapai,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Promosi Perkayuan Malaysia — Galeri Glulam di sini hari ini.
MOHYUDDIN YASSIN - The Malay GAMA |
Muhyiddin (gambar)
yang juga Timbalan Perdana Menteri diminta mengulas mengenai penafian
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang semalam bahawa parti itu mahu
bermuzakarah dengan Umno.
“Bagi kami dalam Umno khususnya, memang kita sentiasa mengambil sikap terbuka dalam soal-soal berkaitan perpaduan ummah kerana kita percaya itu asas kekuatan bangsa dan agama kita,” kata Muhyiddin.
Menurut beliau, sekiranya ada pihak lain yang bersedia untuk membincangkan perkara itu, ia merupakan satu langkah yang Umno akan sokong.
Menyifatkan Pas sebagai tidak mewakili majoriti Melayu atau Islam, Muhyiddin berkata Umno yang mempunyai keahlian yang terbesar jika digabungkan dengan NGO terbabit akan mengumpulkan jumlah yang besar bagi muzakarah tersebut.
Inisiatif itu, katanya, boleh mewujudkan satu persefahaman yang lebih meluas dalam membincangkan secara serius perkara-perkara yang menyentuh perpaduan, kebajikan, ekonomi, pendidikan, hubungan antara kaum dan peranan ke arah pembangunan negara.
Beliau mengalu-alukan NGO berasaskan Melayu atau Islam untuk melakukan inisiatif tersebut sama ada ditaja oleh NGO itu sendiri atau Umno.
Muhyiddin juga menyatakan beliau telah menerima pandangan daripada banyak NGO menyatakan rasa bimbang perpecahan ummah di negara ini dan mereka menyambut baik sekiranya ada usaha dibuat bagi meningkatkan perpaduan.
Beliau mengulangi, kalau ada individu atau badan yang berintegriti yang mementingkan soal perpaduan lebih daripada soal politik dan ingin mengadakan muzakarah tersebut, Umno bersedia untuk mengambil bahagian berbincang bersama-sama.
TERBARU - Sunday, 22 September 2013 - PAS SEDIA MUZAKARAH DENGAN UMNO!
PAS UMNO - Takkan tunggu mati baru nak bersatu? |
Pas sedia bekerjasama dengan Umno termasuk berdialog bagi membincangkan pelbagai isu jika parti itu dipelawa, kata Presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Katanya, Pas
boleh berbincang mengenai apa sahaja isu dan sejarah membuktikan
pemimpin-pemimpin Pas dan Umno boleh berada bersama di atas satu pentas.
Beliau berkata,
bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Presiden Pas,
Allahyarham Datuk Fadzil Noor pernah bersama dalam satu forum suatu
ketika dahulu.
"Dasar kita
boleh berbincang apa sahaja isu seperti jenayah, rasuah dan ekonomi.
Kalau kita diajak kita boleh pergi, kita boleh bincang," katanya kepada
pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Konvokesyen Kolej Islam
Darul Ulum di Pokok Sena, dekat sini hari ini.
Abdul Hadi
berkata, jika perbincangan itu melibatkan soal Islam, Pas akan berpegang
kepada dasarnya iaitu berlandaskan al-Quran, hadis, ijmak ulama dan
qiyas.
UKHWAH - Jika tiada yang "Batu Api" semuanya bersatu hati |
"Pas pernah membuka pintu mengajak Umno bermuzakarah pada 1980-an dengan berdasarkan perkara-perkara berkenaan," katanya.
Baru-baru ini
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilapor sebagai
berkata, kerjasama antara Umno dan Pas untuk menyatukan orang Melayu
serta umat Islam di negara ini bukan perkara mustahil.
Mengenai
cadangan Dewan Ulama Pas supaya tahaaluf siyaasi (kerjasama politik)
antara parti itu dengan sekutunya dalam pakatan pembangkang dikaji
semula, Abdul Hadi berkata, Dewan Ulama Pas berhak mengemukakan usul ke
muktamar Pas akhir tahun ini yang kemudian akan dibawa ke sebuah
jawatankuasa untuk ditapis.
"Terpulang
kepada Dewan Ulama Pas, bukan hak kita dan jawatankuasa usul akan
melihatnya. Kadang-kadang usul ini tak perlu dibahas tetapi diselesaikan
secara peringkat dalaman parti," katanya. - Bernama
Perpecahan Ummah Dan Rawatannya
Kelemahan yang paling besar yang sentiasa menjejaskan kekuatan Islam adalah perpecahan di kalangan umat Islam.
Perpecahan ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor seperti :
PERTAMA : FAKTOR DALAMAN
Kebanyakan faktor ini disebabkan oleh kaum munafik dan sebahagiannya pula disebabkan oleh kaum yang fasik.
KEDUA : FAKTOR LUARAN
Faktor ini disebabkan oleh oleh orang-orang kafir samada dari kalangan musyrikin atau ahlul kitab.
Musuh-musuh Islam adalah mereka yang menentang Islam samada dari dalam atau dari luar Islam.
Mereka pada hakikatnya diciptakan oleh Allah mengikut fitrah dan
mengikut sunatullah yang Allah telah tentukan, namun demikian mereka
telah melanggar janji dengan tidak mengakui fitrah yang ada pada dirinya
dan juga tidak mengamalkan janjinya kepada Allah ketika menyatakan
Allah sebagai Rabb di masa manusia di dalam rahim ibunya.
Perpecahan di sebabkan juga oleh kerana orang-orang fasik iaitu
orang-orang yang mencabuli perjanjian Allah sesudah di perteguhkannya
dan memutuskan perkara yang di suruh Allah supaya di hubungkan dan
mereka pula membuat kerusakan dan bencana di muka bumi.
“Sesungguhnya Allah tidak malu
membuat perbandingan apa sahaja , (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang
lebih daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmahnya), iaitu kalau yang
orang-orang beriman maka mereka akan mengetahui bahwa perbandingan itu
benar dari Tuhan mereka; dan kalau orang-orang kafir pula maka mereka
akan berkata : "Apakah maksud Allah membuat perbandingan ini ?"
(jawabnya): Tuhan akan menjadikan ramai orang sesat dengan sebab
perbandingan itu, dan akan menjadikan orang mendapat petunjuk dengan
sebabnya; dan Tuhan tidak akan menjadikan sesat dengan sebab
perbandingan itu melainkan orang-orang yang fasik; (iaitu) orang-orang
yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya, dan
memutuskan perkara yang disuruh Allah supaya diperhubungkan, dan mereka
pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi. Mereka itulah
orang-orang yang rugi.” (QS Al Baqarah : 26 – 27)
PUNCA BERLAKUNYA PERPECAHAN
Punca berlakunya perpecahan kebiasaannya dimulai oleh keengkaran dan
kerusakan yang dilakukan oleh manusia yang dianggap sebagai penolakan
kepada hukum dan nilai-nilai Allah yang juga adalah satu bentuk
pelanggaran perjanjian dengan Allah swt.
Manusia secara umumnya pun boleh dikatakan melanggar janji dengan Allah jika ia tidak mengikuti fitrah dan kecenderungan dirinya sebagai manusia yang Allah ciptakan.
Selain itu, bagi seorang muslim yang sudah berjanji yakni telah
mengucapkan syahadah dengan sikap menjadikan Allah sebagai Tuhan dan
juga menjadikan Muhammad saw sebagai rasul tetapi kemudian tidak
menepatinya misalnya :
a. Tidak mengikuti arahan.
b. Tidak mengerjakan ibadah.
c. Tidak beramal soleh.
Maka, ini boleh dianggap sebagai tanda munculnya pelanggaran.
Seorang muslim sudah semestinya menepati janji untuk menjadikan Allah
sebagai satu-satunya Tuhan dan tidak menjadikan sembahan lain seperti
hawa nafsu dan dunia sebagai tuhan sembahan dan ikutan.
Begitu juga perjanjian bahwa menjadikan Muhammad saw sebagai Rasul dan
contoh tauladan mestilah diamalkan dengan meninggalkan segala contoh
tauladan yang lain selain nabi.
Pelanggaran ini juga merupakan salah satu bentuk tidak menepati janji syahadahnya.
PELANGGARAN MENGUNDANG LAKNAT ALLAH
Melanggar perjanjian akan mendapat laknat Allah swt sehingga Allah swt tidak memberikan keberkatan dan rahmahnya.
“Maka dengan sebab mereka
mencabuli perjanjian setia mereka, Kami laknatkan mereka, dan kami
jadikan hati mereka keras membatu (tidak mahu menerima kebenaran).
Mereka sentiasa mengubah kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitab Taurat
dengan memutarnya) dari tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar,
dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian dari apa yang
diperingatkan mereka mereka dengannya. Dan engkau (wahai Muhammad)
sentiasa dapat melihat perbuatan khianat yang mereka lakukan, kecuali
sedikit dari mereka (yang tidak belaku khianat). Oleh itu, maafkanlah
mereka (jika mereka bersedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana
sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik
amalannya.” (QS Al Maaidah : 13)
Manusia yang dilaknat oleh Allah bererti ia mendapatkan kemurkaan Allah di mana hidupnya :
1. Akan menjadi susah.
2. Tidak tenang.
3. Tidak bahagia.
4. Tidak mendapat rahmah Allah.
5. Tidak mendapat keberkatan dari Allah.
Akibat mendapat laknat Allah itu, hatinya akan menjadi keras dan dia
dengan mudah sahaja akan menjadi marah, gelisah, susah hati dan tidak
tenang.
Keadaan jiwa yang sedemikian mungkin akan menyebabkan hatinya rosak dan bahkan akan mengalami ganguan jiwa.
Selain itu, manusia yang mendapat laknat Allah juga mengakibatkan
tingkah lakunya mengikuti hawa nafsu dan akhirnya jatuh kepada sikap
mempermainkan minhaj Islam yang tergambar dalam dua bentuk :
a. Islam dipermainkan kerana kecenderungan itu berdasarkan hawa nafsu yang tidak mempunyai prinsip dan kedudukan yang jelas.
b. Islam dilaksanakan sebahagian dan ditinggalkan sebahagian, dengan
bentuk pemikiran yang menggugat Islam dalam berbagai pandangan dan cara
berfikirnya.
Mereka yang melanggar janji ini akan sampai kepada melupakan minhaj dan
konsep Islam yang mungkin di ketahuinya atau yang sudah di fahaminya.
Melupakan konsep secara sengaja atau mungkin tidak sengaja sebagai
akibat maksiat yang tumbuh di dalam dirinya akan menjejaskan ingatan dan
kecenderungannya yang positif.
Akhirnya mereka berkhianat dan melakukan tindakan dan tingkah laku yang menentang Islam dan tingkah laku yang menyesatkan.
Allah swt berfirman mengenai bahaya gangguan syaitan yang mempengaruhi manusia sehingga menjadi sesat jalan.
Khianat adalah orang yang tidak menunaikan amanah yang Allah berikan atau yang manusia berikan.
Keadaan khianat menunjukkan peribadi yang tidak bertanggungjawab,
sehingga khianat ini akan dimusuhi oleh ramai orang dan juga di murkai
oleh Allah swt.
Dengan sifat khianat ini, akan tumbuh sifat kebencian antara satu dengan yang lain dan saling bermusuhan.
Peribadi yang tidak bertanggungjawab dan yang berkhianat kepada manusia akan menyebabkan perkara-perkara berikut :
a. Allah swt akan membuktikan kerosakan yang dilakukannya.
b. Manusia akan saling benci membenci.
c. Permusuhan akan berlaku.
d. Tindakan dan tingkah lakunya berdasarkan kemahuan sendiri dengan
tidak mengambil pandangan dan kepentingan masyarakat atau orang lain.
e. Akhirnya berlakulah perpecahan di kalangan manusia.
PROSES RAWATAN
PERTAMA : MENEPATI JANJI
Oleh kerana sebab utama kepada perpecahan adalah tidak menepati janji, maka cara penyelesaian atau ubatnya adalah “MENEPATI JANJI.”
Proses rawatannya boleh dimulai dengan menepati perjanjian dalam dua sudut :
1. Perjanjian sebagai manusia muslim dan beriman.
2. Perjanjian sebagai manusia dalam mengikuti fitrah dan pengakuan terhadap Allah sebagai Rabb dan Ilah.
Maka, apabila janjinya dengan Allah ditepati, ia juga akan menepati janjinya kepada manusia dalam hubungannya sesama manusia.
Usaha menepati janjinya kepada Allah swt akan menyebabkan ia memperolehi rahmat (kasih sayang) dari Allah swt.
Allah mencintai manusia yang jujur dan bersikap benar kerana mengakui
keadaan dirinya dan komitmen kepada apa yang sudah disepakati sehingga
mengamalkanya didalam kehidupannya.
Rasa berterima kasih dan bersyukur kepada Allah :
a. Merupakan sikap orang yang menerima kewujudan Allah.
b. Menggambarkan sikap manusia yang menepati janji.
Mereka tentunya akan mendapatkan kasih sayang sebagai balasan atas komitmen dan usaha untuk menepati janji.
Muslim yang sentiasa menepati janji dan mendapatkan rahmah dari Allah swt akan menjadikan hatinya :
1. Halus.
2. Tidak kasar.
3. Tidak keras.
4. Tidak memberontak.
Manusia yang mendapatkan rahmah dari Allah akan menjadikan dirinya :
a. Tenang.
b. Halus pekertinya.
c. Baik budi bahasanya.
d. Tidak pemarah.
e. Tenang.
Hasil rahmah yang menenangkan hati ini akan menjadikan seseorang individu itu memberikan sepenuh komitmennya dengan minhajnya.
Sikap komitmen dengan minhaj Islam adalah ciri mereka yang menepati
janji terhadap manusia atau Allah swt akan sentiasa mengikuti minhaj
yang dijadikan panduan dan yang diterimanya.
Dengan yang demikian mereka pun sentiasa merujuk kepada peraturan,
bimbingan, arahan dan kesepakatan yang dibuat oleh kita bersama manusia
ataupun kepada Allah yang sebelum kita dilahirkan berjanji kepada Allah.
KEDUA : BERSIKAP AMANAH
Sikap amanah akan muncul pada peribadi yang menepati janji. Dengan
amanah ini, manusia yang berhubungan dengannya dan membuat perjanjian
dengannya akan merasakan kepuasan.
Sedangkan amanah kepada tanggungjawab yang Allah berikan kepada manusia
untuk menjadi khalifah akan dapat dilaksanakan dengan cara yang baik
melalui dua peranan :
1. Peranan yang membangun (al imarah).
2. Peranan memelihara (ar ri'ayah).
Sifat amanah akan :
a. Menumbuhkan saling kasih sayang antara manusia.
b. Menjalin hubungan yang mendarah daging.
Dengan sifat amanah itulah kemudiannya akan menimbulkan kesatuan.
KETIGA : MEMELIHARA UKHUWAH
Dr Yusof Al Qardhawi berkata bahwa di antara buah dari ukhuwah adalah "Al Wahdah" (bersatu) dan ianya adalah berlawanan dengan perkataan "Al Firqah" yang bererti berpecah belah.
Masyarakat Islam yang bersaudara adalah masyarakat yang mempunyai
kesatuan dalam masalah aqidah, ibadah, akhlak, arah pemikiran, perasaan,
perilaku dan tata cara kehidupan, tradisi sosial, nilai-nilai
kemanusiaan dan dasar-dasar hukumnya.
Masyarakat Islam itu juga memiliki kesatuan dalam sasarannya iaitu yang menghubungkan :
1. Bumi dengan langit.
2. Dunia dan akhirat.
3. Makhluk dengan Khaliqnya.
Selain itu, ia juga sama dalam asas-asas manhajnya, iaitu yang menggabungkan antara :
a. Idealisma dan realiti.
b. ‘Tsabat’ (yang tetap) dengan ‘tathawwur’ (fleksibel).
c. Berpegang pada warisan khazanahnya dengan daya kreativiti dan kemodenan.
Masyarakat Islam itu juga satu dalam rujukan dan sumber hukumnya
sekaligus sebagai sumber hidayah, itulah Al Qur'an Al Karim dan Sunnah
Al Muthahharah (yang suci) dan satu dalam idolanya iaitu Rasulullah saw
sebagai conroh tauladan.
Mereka adalah masyarakat yang :
1. Beriman kepada Rabb yang satu.
2. Beriman kepada Kitab yang satu.
3. Beriman kepada Rasul yang satu.
4. Menghadap kiblat yang satu.
5. Melaksanakan ibadah yang satu.
6. Berhakim dalam memutuskan segala persoalan pada syari'at yang satu.
7. Wala' (kesetiaannya) pun adalah wala' yang satu iaitu wala' kepada
Allah, Rasul-Nya dan orang-orang beriman. Hanya kerana Allah ia cinta,
kerana Allah ia benci, kerana Allah ia mengikat hubungan dan kerana
Allah pula ia memutuskan hubungan.
Allah swt berfirman :
"Kamu tidak akan mendapati suatu
kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat saling berkasih sayang
dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-nya, sekalipun
orang-orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara-saudara atau pun
keluarga mereka" (QS Al Mujaadilah : 22)
Tidak sepatutnya masyarakat Islam itu berpecah belah seperti masyarakat lain yang dinyalakan oleh :
a. Fanatik golongan.
b. Keturunan.
c. Warna kulit.
d. Tanah air (asal daerah).
e. Bahasa.
f. Kelas sosial.
g. Mazhab.
Ukhuwah Islamiyah berada di atas segala jenis ashabiyah’ (fanatisma) apa pun nama dan bentuknya.
Rasulullah saw sangat anti terhadap segala bentuk atau sikap fanatik seperti ini, sebagaimana dalam sabda baginda saw :
"Bukan termasuk umatku orang yang mengajak pada ‘ashabiyah’, dan bukan termasuk umatku orang yang berperang atas dasar ‘ashabiyah’, dan bukan termasuk umatku orang yang mati atas dasar ‘ashabiyah’." (HR Abu Dawud)
Al Qur'an mengingatkan kita akan bahaya perancangan yang dihembuskan
oleh orang-orang bukan Islam yang ingin memecah belah umat Islam dan
memporak porandakan persatuan mereka sebagaimana yang pernah dilakukan
oleh orang-orang Yahudi terhadap kaum Muslimin dari suku Aus dan Khazraj
setelah dipersatukan oleh Allah dalam Islam.
Kemudian Allah swt memperingatkan kepada kita agar jangan bercerai-berai dan berselisih, sebagaimana firmanNya :
"Dan janganlah kamu menyerupai
orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang bercerai berai dan berselisih
(dalam agama mereka) sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka
(yang dibawa oleh nabi-nabi mereka). Mereka itulah orang-orang yang
mendapat siksa yang berat." (QS Ali 'Imran : 105)
Syeikh Mutawalli As Sya'rawi berkata :
"Allah swt melarang daripada
mengikut hawa nafsu yang membawa kepada perpecahan sekalipun begitu
mereka masih mengikut hawa nafsu yang menghumbankan mereka ke azab
neraka".
Syeikh Al-Maraghi pula berkata :
"Janganlah kamu bersikap
seperti Ahli Kitab yang telah memecahbelahkan agamanya sehingga mereka
berpuak-puak. Setiap puak memiliki fahaman yang bertentangan dengan
golongan lain, membela ideologi dan mempropagandakannya kepada orang
ramai serta menyalahkan ideologi lain sehingga mereka bersikap memusuhi
dan saling berbunuhan.
Sekiranya di kalangan mereka
ini ada sekelompok orang yang menyuruh berbuat kebaikan, mencegah
melakukan kemungkaran dan berpegang dengan tali Allah serta mempunyai
satu tujuan niscaya tidak akan wujud perselisihan dalam urusan agama dan
tidak akan berlakunya perpecahan".
Profesor Muhammad Quraish Shihab berkata :
"Ayat ini menyindir mereka yang
berkelompok-kelompok seperti Yahudi dan Nasrani. Allah swt melarang
orang-orang beriman menyerupai kelakuan mereka dan apa sahaja yang
berkaitan dengannya.
Ini kerana mereka lebih
mementingkan kelompoknya dan terbawa oleh keinginan nafsu atau
kedengkian sesama mereka. Ia juga boleh menyebabkan perselisihan yang
teruk sampai membawa kepada pergaduhan dan pembunuhan. Alangkah buruknya
kelakuan mereka. Justeru, diperintahkan oleh Allah kepada Nabi untuk
membimbing mereka ke jalan yang benar dan sempurna".
Antara ayat yang memerintahkan untuk berpegang teguh pada tali Allah
dengan ayat yang melarang bercerai berai dan berselisih disebutkan ayat
yang mewajibkan umat untuk berdakwah dan beramar ma'ruf dan nahi munkar
seperti berikut :
"Dan hendaklah ada di antara
kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang
ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; mereka itulah orang-orang yang
beruntung." (QS Ali 'Imran : 104)
Ini menunjukkan bahwa yang mempersatukan umat dan yang mengumpulkan kepingan-kepingan ukhuwah di antara mereka adalah adanya manhaj yang menjadi pegangan dan rujukan umat.
Itulah :
1. ‘Tali Allah’ (Islam dan Al Qur'an) dan risalah yang sama yang diperjuangkan dan menjadi pusat perhatiannya.
2. ‘Dakwah’ ke arah kebajikan, beramar ma ruf dan nahi munkar.
Namun, apabila umat itu kehilangan manhaj dan menjadi malas untuk memperjuangkan risalahnya, maka :
a. Jalan menuju persatuan itu akan tertutup.
b. Mereka akan bercerai berai.
Ada yang ke kanan dan ada yang ke kiri, dan syaitan akan menyeretnya ke
timur dan ke barat. Inilah yang diperingatkan oleh Al Qur'an :
"Dan sesungguhnya inilah
jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain), kerana jalan-jalan itu (dapat) mencerai
beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu diperintahlan Allah
kepadamu agar kamu bertaqwa." (QS Al An'am : 153)
Persatuan umat yang diwajibkan oleh Islam bukan bererti mengingkari
adanya kepelbagaian dan keberagaman yang disebabkan adanya perbezaan
lingkungan, adat istiadat, latar belakang budaya yang beraneka ragam
serta pengaruh tingkatan ilmu pengetahuan dan daya inteleknya.
Bahkan ini justeru akan memperkayakan khazanah budaya dalam kerangka
persatuan sebagaimana berbagai bakat, kecenderungan (selera), pemikiran
dan pengkhususan dalam satu keluarga atau beragamnya bunga-bunga dan
buah-buahan di dalam suatu kebun.
"Yang disirami dengan air yang
sama. Kami (Allah) melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas
sebahagian yang lain tentang rasanya." (QS Ar-Ra'du : 4)
Di antara perkara yang penting untuk diperhatikan dalam Islam ini adalah
sahnya ijtihad yang berbagai, selama mana ianya masih dalam kerangka
kaidah-kaidah pokok dan nash-nash yang qath'ie dan disepakati.
Maka tidak boleh seorang mujtahid mengingkari mujtahid yang lainnya,
meskipun ada perbezaan dalam hasilnya kerana tiap-tiap mujtahid itu
memiliki arah berbeza yang masing-masing mendapat pahala samada benar
atau salah, selama mana ia termasuk ahli berijtihad dengan segala syarat
dan kriterianya.
Adapun perbezaan pendapat tidak boleh menjadi penyebab perpecahan atau
permusuhan kerana para sahabat dan tabi'in juga berselisih dalam
berbagai persoalan dan hal itu tidak membuatkan mereka berpecah belah,
bahkan mereka bersikap ‘tasamuh’ (toleransi) dan saling mendoakan antara satu sama lain.
Di antara yang boleh meringankan ‘khilaf’
(perselisihan pendapat) adalah adanya keputusan imam atau hakim di mana
ianya menjadi keputusan akhir dalam masalah khilafiyah sehingga mampu
menghilangkan perselisihan dan pertengkaran dalam sudut pelaksanaan.
Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang sentiasa menyeru ke arah
kesatuan umat yang akan memberi kekuatan kepada jati diri umat Islam.
Kurniakanlah kefahaman yang tepat kepada kami sehingga kami mampu
menjadi batu bata yang saling mengukuhkan di antara jasad umat Islam di
mana masing-masing saling menyempurnakan antara satu dengan yang lainnya
sehingga dengan kerjasama antara bahagian tubuh dan saling membantu,
seluruh jasad umat ini akan hidup dan terus berkembang serta mampu berperanan aktif untuk menegakkan kalimahMu di mukabumi ini. Ameen Ya Rabbal Alameen. by WAS
AMUKANMELAYU - Tak salah jika amukanmelayu mengatakan "ORANG SUDAH MELUAT DENGAN PEMIMPIN PAS yang nyata mempermainkan "ISLAM" untuk kepentingan POLITIK mereka bukannya mereka benar-benar MEMPERJUANGKAN Islam. Sedih.....