,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 20 November 2013

KERETA 12 TAHUN - BILA MP BAGAIKAN UNGKA DI PILIH RAKYAT, KAPITALIS BERMAHARAJALELA


REHDA - DALANG YANG MENGAWAL HARGA RUMAH
REHDA - Siapa mereka menaikkan harga bahan mentah hingga rumah menajdi mahal?

OLAK LEMPIT, Rabu 16 Muharram 1435 = 20hb November 2013, BN maknanya barang naik. Sapa yang naikan harga barang ni? Dah lama dah KAFIRUN ni duk mainkan kita. Dia beli pisang hak kita, dia tentukan harga. Dia beli ayam kita, dia tentukan harga, dia beli padi kita...dia tentukan harga. Dia beli MARUAh kita...SIAPAKAH yang menentukan HARGAnya? Dia maki kita, dia hina Ugama kita, dia tipu kita, dia ambil hak kita dan kini dia dah mengambil NEGARA kita...kita masih lagi kata "TAK PA....DIA JUGA WARGA NEGARA"....sebenaqnya hangpa dan yang menyokong mereka...hangpa lah AGEN mereka. Semua ni kerana kita dah TIDAK BERSAUDARA lagi. Tanyalah dengan akal yang waras tanpa EMOSI. Apa untungnya kita bersama mereka?

Bila harga rumah naik semua pakat marahkan kerajaan kononnya tak bantu rakyat. Bila barang naik semua salahkan kerajaan, bila longkang sumbat salahkan kerajaan, bila banjir salahkan kerajaan.  Walhal kerajaan sentiasa berusaha memperbanyakkan program seperti PPRT, PRIMA, Perumahan Penjawat Awam (PPA) dan sebagainya. Kerana apa...kerana nak membendung KALITALIS2 ni dari terus bermaharajalela. Lihat harga rumah siapa yang MENGAWAL harganya?

Kapitalis-kapitalis buncit dalam REHDA lah (Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah)yang sebenarnya menjadi dalang utama kenaikan harga rumah sesuka hati memberi dalih kononnya kenaikan kos bahan binaan akibat pengurangan subsidi minyak dan tindakan agresif kerajaan membenteras PATI sebagai punca utama kenaikan tersebut. Penulis bukan Penyokong Kerajaan, tapi yang baik kita berlu kata YA. dan yang salah tetap kita kata SALAH.

Semasa di THAIF....RASULLULLAH dah AJAR kita supaya MEMBELI dan BERNIAGA sesama kita, kerana KAFIRUN itu suka MENIPU. Samalah kapitalis-kapitalis buncit tamak di Malaysia ni suka menipu. Dulu masa harga petrol tak naik dan PATI berlambak pun mereka tetap naikkan harga. Mereka inilah yang selama ini mengaut keuntungan berlipat ganda hasil menindas rakyat.

TALI BARUT KAPITALIS....

Hasan Malek: Rehda tidak pernah buat kenyataan naikkan harga rumah 10 peratus - Awat hang duk defen REHDA ni? Ada masyyyuk ka.....

Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) tidak pernah membuat kenyataan untuk menaikkan harga rumah sehingga 10 peratus, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Hasan Malek.

Beliau berkata dalam perjumpaan dengan pihak Rehda, Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) telah diberikan bukti bahawa Rehda tidak mengeluarkan kenyataan itu malah memberi jaminan mereka tidak terlibat dalam apa-apa kartel dan akan sentiasa mematuhi undang-undang berkaitan.
"MyCC telah mengambil inisiatif mengadakan perbincangan dengan Rehda dan pihak-pihak lain yang berkenaan untuk mengenal pasti sama ada terdapat elemen antipersaingan.


"Jika pihak MyCC dapat mengesan sebarang amalan pakatan sulit di antara pemaju-pemaju perumahan dalam menaikkan harga rumah, tindakan undang-undang yang tegas di bawah Akta Persaingan 2010 akan diambil segera kerana ia melibatkan kepentingan rakyat," katanya ketika menjawab soalan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim (BN-Baling) di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Abdul Azeez ingin tahu langkah yang diambil untuk membendung tindakan sesetengah pihak yang cuba mengambil kesempatan menaikkan harga barang ekoran penyelarasan harga subsidi minyak serta kenyataan pemaju perumahan yang berhasrat untuk menaikkan harga rumah hingga 10 peratus atas alasan yang sama.

Sementara itu, Hasan berkata kerajaan telah, sedang dan akan terus melaksanakan beberapa program atau langkah bagi membendung usaha pihak tidak bertanggungjawab menaikkan harga barangan dalam pasaran ekoran rasionalisasi subsidi oleh kerajaan ke atas harga petrol dan diesel.

Katanya, antara langkah yang dilaksanakan seperti meneruskan pelaksanaan Ops Harga 2013, mengeluarkan notis di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 ke atas mana-mana peniaga yang menaikkan harga mendadak, mengadakan rundingan dialog dengan industri terlibat supaya tidak menaikkan harga produk keluaran atau barangan secara mendadak dan melaksanakan skim kawalan harga musim perayaan. - BERNAMA 
 

REHDA Umum 10% Kenaikan Harga Rumah, Menteri Bidas - Datuk Abdul Rahman Dahlan

Sudah pasti ramai yang terkejut dengan kenaikan harga rumah sebanyak 10% yang diumumkan Persatuan Pemaju Hartanah Dan Perumahan Malaysia (REHDA) baru-baru ini. Tidak dinafikan sebahagian besar bakal pembeli rumah akan mula mengeluh dengan hal ini.
Namun pengumuman ini telah dibidas Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang menyifatkan kenyataan itu tidak bertanggungjawab dan menyatakan bahawa alasan Rehda bahawa kenaikan harga rumah berkenaan disebabkan pengurangan subsidi petrol dan diesel sebagai tidak munasabah.
“Kita juga mempunyai formula kita sendiri dan kita rasa pengurangan subsidi minyak sebanyak 20 sen tak boleh diterjemahkan kepada kenaikan sehingga 10 peratus harga rumah. ”Saya juga tahu kos struktur dan sebagainya, kita jangka kalau naik pun maksimum lima peratus. Ini akan membimbangkan rakyat yang dalam keadaan berdepan dengan kos kehidupan tinggi di bandar,” katanya kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Bersama Komuniti bersama beliau, di sini hari ini.
Berita selanjutnya di Sinar Harian: Abdul Rahman bidas Rehda umum harga rumah naik 10%
Berkenaan isu ini, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan akan berjumpa dengan Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah (Rehda) dalam masa terdekat berhubung pengumuman mengenai kenaikan harga rumah sehingga 10 peratus.
Abdul Rahman mahu Presiden Rehda, Datuk Seri Michael Yam Kong Choy menjelaskan kuantum yang mewajarkan kenaikan yang disifatkan terlalu tinggi dan tidak munasabah itu. ”Saya faham dengan situasi yang dihadapi oleh pihak yang terlibat tetapi saya juga perlu tahu kenapa harga rumah tersebut perlu naik sebegitu tinggi antara 10 hingga 15 peratus. ”Oleh itu, saya akan berjumpa dengan presiden Redha dalam masa sehari dua ini bagi membincangkan tentang isu tersebut termasuk langkah bagi mengelakkan kenaikan harga rumah yang begitu tinggi,” katanya.
Berita selanjutnya di Sinar Harian: Harga rumah naik: Menteri akan jumpa Rehda
Kita sama-sama mengharapkan agar harga rumah dan hartanah kekal seimbang (balanced) dan mampu milik (affordable) agar pemilikan hartanah dapat dinikmati rakyat dengan adil. Pasaran hartanah yang seimbang dapat membantu semua pihak yang terlibat dan membantu ekonomi negara ke arah yang lebih baik.

MIROS Alat PENJAJAH KAFIRUN CINA MENDALANGI ISSU KERETA 12 TAHUN.

MIROS - Pelengkap KAPITALIS KAFIRUN PENJAJAH Cina

Nasib baik ler kerajaan masih waras..! terima kasih ler…kerana masih menyedari dan memahami denyut nadi rakyat..!

Jangan terperangkap dengan cara cinabeng yang tak sudah mahu menghapuskan kuasa Melayu dalam negara Melayu ni…!

Cinabeng ni berlakun dan bertopengkan Miros..! hakikatnya cina ni ialah cina DAPig..!

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein hari menegaskan perlaksanaan had hayat kenderaan tidak akan dijalankan selagi kesannya kepada kos kehidupan rakyat tidak dikaji dengan teliti.
Beliau, yang juga Menteri Pertahanan berkata, dalam hal ini, kerajaan perlu mengambil kira kepentingan rakyat dan tidak mahu polisi berkenaan membebankan rakyat apabila dilaksanakan.
MIROS - Prof. Dr. Wong Shaw Voon
"Kita mesti melihat kepada golongan yang akan terjejas jika polisi ini mahu dijadikan dasar Kementerian Pengangkutan.
"Saya akan berbincang terlebih dahulu dengan Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Aziz Kaprawi mengenai perkara ini sebelum membuat sebarang keputusan muktamad," jelas beliau ketika ditemui selepas majlis pelancaran buku "Op Fajar: The Malaysian Success Story in The Gulf of Aden" di sini hari ini.
Pada 15 November lalu, Ketua Pengarah Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof. Dr. Wong Shaw Voon berkata, kenderaan berusia lebih 12 tahun tidak selamat untuk berada di jalan raya. - UTUSAN ONLINE
 
 
AMUKANMELAYU - Tolonglah Najib....tolonglah....apa punya Menterilah Hang pilih ni...duk defen KAFIRUN memanjanggggg ni....ada apa-apa ka?