OLAK LEMPIT 15 Rabiulakhir 1435=15 Feb. 2014 - PAS tidak akan melayan sebarang desakan dari mana-mana pihak berhubung isu penggunaan kalimah Allah memandangkan ianya telah diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak PAS sebelum ini. Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Tuan Guru Datuk Harun Taib berkata, keputusan oleh bandan tertinggi PAS itu sebelum ini adalah sangat jelas dan semua pihak harus menghormati keputusan tersebut.
"Ianya dibuat secara kolektif setelah melalui perbincangan yang mendalam oleh Majlis Syura Ulamak PAS dan ianya bukan diputuskan secara individu.
"Kita meminta agar mana-mana institusi dan individu-individu tertentu agar menghormati pandangan dan keputusan PAS ini sepertimana dalam kenyataan rasmi oleh Majlis Syura Ulamak PAS sebelum ini," katanya kepada Harakahdaily.(Feb 04, 2013)
Sampai ke akhir hayatnya dia mempertahankan KALIMAH SUCI ALLAH supaya tidak di "KONGSI" dengan Kristian. Sementara ini pula mereka dari kalangan ULAMAK yang MEMBENARKAN KALIMAH SUCI ALLAH di gunakan, tapi FAHAMIlah dengan MAKRIFAT ke atas kenyataan ULAMAK ini.
Laporan Harakahdaily:
KUALA LUMPUR: Majlis
Syura Ulamak PAS memutuskan sesiapapun boleh menggunakan kalimah Allah
namun Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa
dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini.
Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah.
"Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata.
"Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah," kata kenyataan rasmi Majlis Syura Ulamak yang bermesyuarat malam tadi.
Kenyataan itu ditandatangani oleh Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dan timbalannya, Datuk Dr Haron Din.
"Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata.
"Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah," kata kenyataan rasmi Majlis Syura Ulamak yang bermesyuarat malam tadi.
Kenyataan itu ditandatangani oleh Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz dan timbalannya, Datuk Dr Haron Din.
LIHAT PULA KENYATAAN KHALID SAMAD YANG INGKAR, MENYANGGAH Dan Selewengkan Kenyataan Rasmi Majlis Syura Ulamak PAS
Dari apa yang dipertontonkan dalam Muzakarah - Kalimah Allah : Dari Sudut Perundangan antara Ketua Perhubungan UMNO Selangor DS Noh Omar dengan AJK PAS Pusat YB Khalid Samad oleh MobTV, jelas sekali bahawa Khalid telah menyelewengkan keputusan Majlis Syura Ulamak PAS berhubung penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam.
Baca kenyataan Majlis Syura Ulamak, khususnya dalam petak yang bergaris merah di bawah.
Selepas didesak oleh Noh samada beliau bersetuju dengan 'God' (dalam
Bible) diterjemah sebagai 'Allah' dalam Bahasa Melayu, Khalid akhirnya
mengaku "Saya tak setuju".
Pandangan Khalid yang didasari oleh keputusan Majlis Syura Ulamak PAS
bertarikh 13/1/2013, mengatakan bahawa kalimah Allah adalah kalimah luar
biasa yang merujuk sebutan untuk yang paling tinggi dan terjemahan
'God' kepada Allah adalah membawa maksud yang tidak tepat.
Walau bagai mana pun tambah Khalid ( yang mendakwa ia adalah pandangan
Mursyidul Am PAS TG Nik Aziz), "Tetapi kalau dia (bukan Islam terjemah
'God' sebagai Allah dalam Bahasa Melayu), kita tak boleh halang. Itu hak
dia".
Kenyataan itu jelas menunjukkan bahawa Khalid telah memberikan, memutar
belit kenyataan asal yang bukan sahaja boleh mengelirukan ahli-ahli PAS,
malahan seluruh umat Islam di negara ini.
Tidakkah Khalid sedar ayat yang berbunyi, "Oleh kerana itu ia hendaklah
dicegah," dalam kenyataan dalam petak bergarisan merah di atas? Apakah
bentuk pencegahan di pihak PAS selain dari dalam bentuk perundangan?
Di petik dari BLOG Rakyat Malaysia yang menyiarkan siri rencana ‘Benarkah PAS Parti Islam’.
Siri rencana ini adalah kumpulan rencana yang dihasilkan oleh penyelidikan kumpulan mereka yang mahir mengenai Islam sambil mempertikaikan PAS sebuah parti yang mendakwa Islam.
PAS kini sudah berubah jauh daripada menegakkan Negara Islam sebaliknya bergerak bersama ‘jemaah bukan Islam’ untuk menubuhkan negara kebajikan.
Penulis berharap pembaca akan menilai dengan sebaik-baiknya tulisan ini
dan menilai apakah PAS benar-benar parti yang boleh diharapkan membela
dan melindungi orang Islam atau hanya slogan pemimpinnya sahaja untuk
kepentingan masa depan dan survival politik mereka.
DIMANA SEMPADAN HAK KITA SEBAGAI SEORANG ISLAM
Surah al-Kafirun:
“Katakan(Muhammad s.a.w) Wahai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Bagimu agamamu dan bagiku agamaku”.
Menurut riwayat Ibnu Abi Hatim dan Ibnu
Jarir at-Tobari, ayat ini diturunkan ketika mana kaum kafir Quraish
mengajak berkompromi agama dengan kaum muslimin, di mana kaum Quraish
meminta agar mereka menyembah Allah selama setahun manakala Muhammad
s.a.w dan para mukminin menyembah patung berhala mereka selama setahun.
Lalu Allah s.w.t terus menurunkan surah ini sebagai jawapan kepada kafir
Quraish.
Jelas surah di atas menjelaskan tiada kompromi di dalam urusan agama dan akidah, apa sahaja usaha yang bertentangan dengan agama Allah dan akidah Islam maka ia tertolak dan dibuang jauh-jauh. Adakah berkompromi dengan amalan dan kepercayaan kristian merupakan fahaman yang moderat?
Jelas surah di atas menjelaskan tiada kompromi di dalam urusan agama dan akidah, apa sahaja usaha yang bertentangan dengan agama Allah dan akidah Islam maka ia tertolak dan dibuang jauh-jauh. Adakah berkompromi dengan amalan dan kepercayaan kristian merupakan fahaman yang moderat?
Larangan menyerupai kuffar
Islam menyuruh umatnya menghormati agama
lain dan penganutnya. Amalan ini tercatat di dalam hadith sebagai bukti
ia sebagai satu saranan bahawa kita sebagai seorang Muslim perlu ada
sikap toleransi dengan agama-agama lain dalam ertikata lain menghormati
dan memberi hak beragama kepada manusia sejagat.
Imam Bukhari merekodkan di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan bahawa ketika (serombongan orang membawa) jenazah melintas di depan Rasulullah, maka baginda berdiri. Para Sahabat bertanya, “Sesungguhnya ia adalah jenazah orang Yahudi wahai Nabi?” Beliau menjawab, “Bukankah dia juga jiwa (manusia)?”. Hadith sahih ini sebagai bukti bahawa baginda s.a.w mengajar umatnya agar menghormati agama lain.
Imam Bukhari merekodkan di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan bahawa ketika (serombongan orang membawa) jenazah melintas di depan Rasulullah, maka baginda berdiri. Para Sahabat bertanya, “Sesungguhnya ia adalah jenazah orang Yahudi wahai Nabi?” Beliau menjawab, “Bukankah dia juga jiwa (manusia)?”. Hadith sahih ini sebagai bukti bahawa baginda s.a.w mengajar umatnya agar menghormati agama lain.
Namun dalam sikap bertoleransi di dalam
agama ada batas-batas yang perlu dijaga oleh setiap muslim tanpa
melampauinya. Toleransi adalah perlu tetapi yang ditegah adalah kompromi
dengan agama lain, sepertimana firman Allah s.w.t di dalam surah
al-An’am ayat 153 yang bermaksud:
“Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan itu, Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertakwa.”
Islam juga melarang penganutnya
menyerupai agama lain terutama perkara yang melibatkan amalan dan
akidah. Larangan ini jelas termaktub di dalam sepotong hadith Rasulullah
s.a.w yang bersabda maksudnya:
“Sesiapa meniru sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian dari mereka” (Hadith riwayat Abu Daud dari Ibnu Umar r.a, Ibnu Hibban dan al-Haithami di dalam Majmak al-Zawaid. Hadith ini dinilai sahih oleh Sheikh al-Albani di dalam Ghayah al-Maram).
Dalam lafaz tambahan lain, bahawa Ibnu
Mas’ud r.a diajak oleh seorang pemuda ke dalam satu majlis, lalu beliau
mendengar suara-suara merintih, meratap (dalam kadar melampau) sambil
berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa menuruti peratapan satu kaum, dia termasuk dalam golongan mereka”, ditambah lafaz yang lain “Sesiapa redha dengan perbuatan suatu kaum, maka dia bersubahat dengan mereka yang melakukannya”(Rujuk: Kasyf al-Khafa’ oleh al-Sakhawi)
Ringkasnya, meniru atau mencontohi
sesuatu kaum dari segi penampilan, perilaku, bahkan beriktikad dalam
perayaan mereka dan budaya mereka. Maka jelaslah bahawa membiarkan
anak-anak menyertai persembahan krismas ini merupakan satu perbuatan
kompromi dan meniru ajaran dan kepercayaan agama Kristian. Tepuk dada,
tanya iman sejauhmanakah ketakwaan kita.
Ramai yang suka keluarkan hukum sendiri
Merujuk kepada proses pengeluaran hukum
bukan satu yang mudah, ia bukan mengikut andaian individu yang tidak
berpandukan tautan ilmu wahyu Allah dan RasulNya. Ia juga bukan hanya
dikeluarkan menurut keserasian logik akal seseorang yang disangkakan ia
adalah terbaik. Proses istinbat hukum merupakan proses yang melalui
displin-displin tertentu yang mana displin-displin ilmu tersebut bukan
didapati secara mudah dan cepat, malah ia digarab dalam jangkamasa yang
panjang dan memerlukan ketekunan dan kesabaran.
Lihat Pula HALUSINASI Pemimpin ini.
PERHATIAN, Perhatikan Contoh Benner ini.... "undi PAS dijamin masuk syurga"
Saturday, February 11, 2012
Akhirnya di Kelantan PAS mengarahkan sepanduk yang di gantung di buang. Admin FB Pok Nik hari ini meminta mana-mana rakan FBnya yang terjumpa sepanduk "undi PAS dijamin masuk syurga" agar membuangnya.KETUA PEMUDA PAS BERHALUSINASI |
“Sesungguhnya sebelum kiamat, wujudnya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu orang yang benar didustakan, Orang yang dusta dianggap benar, orang yang amanah dianggap khianat, orang yang khianat dianggap amanah, dan ketika itu al-Ruwaibidoh bangkit berbicara. Para sahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang yang lekeh berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” (Hadith riwayat Imam Ahmad, Ibnu Majah, al-Bazzar, disahihkan oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh az-Zahabi tentang kesahihannya).
Allah berfirman dalam surat al Kafirun,
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku. (QS Al Kafirun: 6)
Sebagian orang menafsirkan ayat ini dengan sembarangan. Mereka
mengatakan ayat ini memerintahkan untuk bertoleransi dalam agama. Boleh
memilih diantara agama-agama yang ada (????). Tentu ini adalah
penafsiran yang salah dan jauh sekali dari kebenaran. Makna yang benar
ayat ini adalah pernyataan berlepas diri dari orang-orang kafir. Dan
juga pernyataan batilnya agama mereka. Agama mereka (orang-orang kafir)
tidak sama dengan agama kita(orang-orang mukmin). Serupa dengan ayat
ini adalah firman Allah ta’ala,
فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ
Maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir (QS Al Kahfi: 29)
Apakah ayat ini menunjukkan pilihan? Yaitu bahwa boleh beriman dan
boleh tidak??? Tentu tidak demikian.Bukan begitu tafsirnya. Ayat ini menunjukkan atas sikap
berlepas diri dari mereka. Biarkan jika ada yang tidak mau beriman,
sesungguhnya telah ditegakkan hujjah atas mereka dan mereka akan
merasakan adzab di hari kiamat kelak. Cermatilah kelanjutan firman Allah
ta’ala dalam ayat diatas,
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن
وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ
بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ
يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقاً
Dan katakanlah: “Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka
barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa
yang ingin (kafir) biarlah ia kafir”. Sesungguhnya Kami telah sediakan
bagi orang orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan
jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air
seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang
paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek. (QS Al Kahfi: 29)
{Faedah Kajian Kitab Fathul Majid, syaikh Dr. Saleh al Fauzan hafidzahullah. Riyadh, 23/1/1435H}
Ini artinya Dajjal (Zionis Yahudi) ini
pintar memutar-balikkan fakta. Ahli Fitnah. Pandai berbohong/berdusta.
Sehingga bisa meyakinkan orang-orang banyak bahwa air adalah api dan api
adalah air.
Apakah ini yang di maksudkan dengan HADITH di sebelah |
Dajjal juga akan diikuti 70 ribu kaum Yahudi Isfahan yang memakai pakaian pendeta:
Dari Anas r.a. pula bahwasanya Rasulullah
s.a.w. bersabda: “Yang mengikuti Dajjal dari golongan kaum Yahudi
Isfahan itu ada sebanyak tujuh puluh ribu orang. Mereka itu mengenakan
pakaian kependetaan.” (Riwayat Muslim)
Dajjal ini akan dibantu oleh kaum
Munafik. Ummat Islam mengira mereka adalah Islam. Padahal mereka adalah
pembantu Yahudi dan Nasrani yang memerangi ummat Islam:
فَتَرَى
الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ
نَخْشَىٰ أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ
بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا
فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ
Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya
(orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani),
seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana". Mudah-mudahan Allah
akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan
dari sisi-Nya. Maka karena itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa
yang mereka rahasiakan dalam diri mereka.
(QS: Al-Maidah Ayat: 52)
(QS: Al-Maidah Ayat: 52)
BENARKAH PAS PARTI ISLAM?
PENDAHULUAN
Segala puji bagi ALLAH ,Tuhan tempat
disembah dan dirujuk segala perkara mengenai urusan dunia dan akhirat.
Selawat dan salam kapada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW,Nabi dan
Rasul yang ummi dan pemimpin umat Islam sejagat yang teragung.
Polimik mengenai sama ada Parti PAS sebuah parti Islam sampai ke kemuncaknya baru-baru apabila ada pemimpin UMNO seperti Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Afdal dan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said. melabelkan PAS sebagai Parti Ajaran Sesat.
Hakikatnya PAS dikatakan sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’ bukan baru. Apabila Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan ‘JIKA SYAITAN PUN NAK TOLONG PAS’ ia sanggup menerimanya, banyak pihak ketika itu mengatakan PAS sudah menjadi “Parti ‘Ajaran Sesat’.
Namun oleh kerana waktu Ahmad Said mengatakan ‘PAS Ajaran Sesat’ ketika hampir pilihan raya umum ke 13 dan halatuju perjuangan PAS terumbang ambing, kenyataan Menteri Besar Terengganu itu mengundang kritikan dan ada yang menyelar Ahmad Said.
Ada yang mengatakan Ahmad Said sebagai ‘Pemikiran Sesat’, ‘Tidak Waras’ dan banyak lagi yang semuanya bagaikan melepaskan geram. Namun ada di kalangan pemimpin PAS yang “sedia bersemuka’ dan duduk semeja untuk bincang ‘Parti Ajaran Sesat’.
Menteri Besar Terengganu itu bagaimanapun enggan tunduk kepada desakan PAS yang memberi tempoh tiga hari agar beliau menarik balik kenyataannya mendakwa parti itu sebagai ‘Parti Ajaran Sesat’.
Malah, Ahmad Said bersedia disaman oleh PAS berhubung dakwaan itu sambil menyerahkan kepada parti berkenaan untuk memilih sama ada kes itu dibawa ke mahkamah sivil atau mahkamah syariah.
Beliau tidak sesekali gentar dengan desakan parti tersebut kerana yakin dakwaan terhadap PAS itu mempunyai kebenaran berdasarkan banyak bukti kukuh. Hakikatnya sehingga hari ini, umat Islam di Malaysia khususnya masih lagi keliru dengan uslub perjuangan menegakkan ajaran dan hukum Islam.
Kalau sebelum ini umat Islam keliru dengan pengertian ibadah, tetapi sekarang ini setelah timbul era kesedaran dan kefahaman Islam , umumnya telah memahami bahawa ibadah meliputi semua bidang kegiatan hidup.
Kebelakangan ini kita dapati masih lagi umat Islam keliru dengan pengertian tentang parti politik, jihad, berjuang dan persoalan kepimpinan dalam Islam.
Hal itu perlu ada penjelasan.Kita tidak boleh membiarkan masyarakat umum teraba-raba mencari jawapan, seperti orang buta teraba-raba untuk mengenal gajah, kerana ia akan timbul fanatic bahawa apa yang mereka temui itulah betul,sedangkan orang lain tidak betul.
Maka akan berlakulah pertelagahan yang tidak berkesudahan. Saya berusaha mencari bahan-bahan yang boleh dijadikan panduan bagi membantu masyarakat umum menghilangkan kekeliruan dalam persoalan politik dan Islam, kerana terdapat penjelasan mengenai cirri-ciri dan sifat-sifat Parti Islam, pemimpin serta pengikut dan uslubnya berdasarkan Al-Quran dan Al-Hadis serta pendapat para ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah, yang mana menjadi anutan dan pegangan umat Islam di Malaysia.
Di samping itu akan dibuat juga perbandingan dengan parti politik yang dikenali sebagai Parti Islam, sekaligus tindak-tanduk dan sikap pemimpin dan ahlinya, agar umat Islam menilai yang mana menepati ajaran Islam dan yang mana bercanggah dengan ajaran Islam.
Ini kerana kebenaran tidak hanya terletak kepada apa yang diucapkan atau apa yang terkandung di dalam kitab, tetapi dinilai kepada perbuatan, amalan dan tindak-tanduk seseorang.
Akhirnya yang penting, hendaklah kita menjadi orang mukmin sejati, yang lurus hatinya, lurus lidah dan benar perbuatan dan amalannya.
فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ
Maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir (QS Al Kahfi: 29)
Apakah ayat ini menunjukkan pilihan? Yaitu bahwa boleh beriman dan boleh tidak??? Tentu tidak demikian. Ayat ini menunjukkan atas sikap berlepas diri dari mereka. Biarkan jika ada yang tidak mau beriman, sesungguhnya telah ditegakkan hujjah atas mereka dan mereka akan merasakan adzab di hari kiamat kelak. Cermatilah kelanjutan firman Allah ta’ala dalam ayat diatas,
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن
وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ
بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ
يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقاً
Dan katakanlah: “Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir”. Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek. (QS Al Kahfi: 29)