,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday, 10 February 2014

Pertikaikan Khutbah Jumaat, Buktikan Perigatan ALLAH Dan Rasul Benar Belaka


OLAK LEMPIT, Ahad 9 Rabiulakhir 1435 -  "KEBIADABAN HINDRAF" sepanjang 2007 adalah harga KEBAIKAN yang MAHAL yang telah di bayar kepada KAUM KAFIRUN PENDATANG ke BUMI MELAYU dan di beri kerakyatan. Kelebihan KE ATAS KEBAIKAN DAN KEJUJURAN MELAYU telah di balas dengan mengambil HAK MELAYU dan kini MEREKA SEDANG MERAMPAS dan MENGHINA ISLAMELAYU itu semahunya. Banyak peristiwa DUKA yang menyelubungi PDRM dan KERAJAAN sepanjang tempoh itu mereka di beri IC tanpa mereka mahu pun. Kita yang terlebih baik.

Hampir setiap hari mereka ini MENYONGSANG ARUS dan MEMALUKAN KERAJAAN MELAYU di serata dunia. Secara jelasnya, kaum India dan Cina merobek hati nurani Islamelayu tanpa rasa salah dan berdosa sehingga Cina MENJAJAH Singapura dan kini Pulau Pinang dan mungkin Selangor selepas ini. Apabila SINGAPURA menjadi TANAH JAJAHAN CINA,inilah KEMENANGAN yang amat BESAR bagi kaum Cina dan luka kita semakin parah dengan kenyataan Lim Kit Siang yang penulis petik dari Blog February 6, 2014 seperti di atas dan di bawah ini pula adalah apa yang perlu kita TAHU HAK KITA SEBAGAI SEORANG ISLAM.

Surah al-Kafirun:
“Katakan(Muhammad s.a.w) Wahai orang-orang kafir, aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah, dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Bagimu agamamu dan bagiku agamaku”.
 
Menurut riwayat Ibnu Abi Hatim dan Ibnu Jarir at-Tobari, ayat ini diturunkan ketika mana kaum kafir Quraish mengajak berkompromi agama dengan kaum muslimin, di mana kaum Quraish meminta agar mereka menyembah Allah selama setahun manakala Muhammad s.a.w dan para mukminin menyembah patung berhala mereka selama setahun. Lalu Allah s.w.t terus menurunkan surah ini sebagai jawapan kepada kafir Quraish. Jelas surah di atas menjelaskan tiada kompromi di dalam urusan agama dan akidah, apa sahaja usaha yang bertentangan dengan agama Allah dan akidah Islam maka ia tertolak dan dibuang jauh-jauh. Adakah berkompromi dengan amalan dan kepercayaan kristian merupakan fahaman yang moderat?

Siapa yang ekstrem sekarang? jawapannya adalah golongan yang membenarkan anak-anak mereka terlibat dengan persembahan krismas itu sendiri yang bersikap ekstrem. Tindakan mereka seakan-akan menyerupai hasrat dan ajakan kafir Quraish di zaman kedatangan Islam dengan berkompromi dengan ajaran agama kristian. Malah tindakan mereka ini berkemungkinan akan mengundang persepsi masyarakat bukan Islam bahawa larangan keterlibatan dengan persembahan tersebut merupakan bukan ajaran Islam yang sebenar malah merupakan fahaman ekstremis.

Larangan menyerupai kuffar
Islam menyuruh umatnya menghormati agama lain dan penganutnya. Amalan ini tercatat di dalam hadith sebagai bukti ia sebagai satu saranan bahawa kita sebagai seorang Muslim perlu ada sikap toleransi dengan agama-agama lain dalam ertikata lain menghormati dan memberi hak beragama kepada manusia sejagat. Imam Bukhari merekodkan di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan bahawa ketika (serombongan orang membawa) jenazah melintas di depan Rasulullah, maka baginda berdiri. Para Sahabat bertanya, “Sesungguhnya ia adalah jenazah orang Yahudi wahai Nabi?” Beliau menjawab, “Bukankah dia juga jiwa (manusia)?”. Hadith sahih ini sebagai bukti bahawa baginda s.a.w mengajar umatnya agar menghormati agama lain.

Namun dalam sikap bertoleransi di dalam agama ada batas-batas yang perlu dijaga oleh setiap muslim tanpa melampauinya. Toleransi adalah perlu tetapi yang ditegah adalah kompromi dengan agama lain, sepertimana firman Allah s.w.t di dalam surah al-An’am ayat 153 yang bermaksud:

“Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan itu, Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertakwa.”

Islam juga melarang penganutnya menyerupai agama lain terutama perkara yang melibatkan amalan dan akidah. Larangan ini jelas termaktub di dalam sepotong hadith Rasulullah s.a.w yang bersabda maksudnya:

“Sesiapa meniru sesuatu kaum maka dia adalah sebahagian dari mereka” (Hadith riwayat Abu Daud dari Ibnu Umar r.a, Ibnu Hibban dan al-Haithami di dalam Majmak al-Zawaid. Hadith ini dinilai sahih oleh Sheikh al-Albani di dalam Ghayah al-Maram).

Dalam lafaz tambahan lain, bahawa Ibnu Mas’ud r.a diajak oleh seorang pemuda ke dalam satu majlis, lalu beliau mendengar suara-suara merintih, meratap (dalam kadar melampau) sambil berkata, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesiapa menuruti peratapan satu kaum, dia termasuk dalam golongan mereka”, ditambah lafaz yang lain “Sesiapa redha dengan perbuatan suatu kaum, maka dia bersubahat dengan mereka yang melakukannya”(Rujuk: Kasyf al-Khafa’ oleh al-Sakhawi)

Ringkasnya, meniru atau mencontohi sesuatu kaum dari segi penampilan, perilaku, bahkan beriktikad dalam perayaan mereka dan budaya mereka. Maka jelaslah bahawa membiarkan anak-anak menyertai persembahan krismas ini merupakan satu perbuatan kompromi dan meniru ajaran dan kepercayaan agama Kristian. Tepuk dada, tanya iman sejauhmanakah ketakwaan kita.

Ramai yang suka keluarkan hukum sendiri
Penyakit yang semakin menular di dalam masyarakat Islam di seluruh dunia. Ramai yang beraksi lagak bagai sang mufti, alim ulama, mujtahid, faqih dan seumpamanya, sedangkan ilmu pengetahuan mereka tentang agama amatlah cetek. Kaedah ilmu untuk mengeluarkan hukum agama seperti ilmu Usul Feqh, Tafsir, Hadith dan seumpamanya jauh sekali untuk dikuasai, belum lagi ditanya tentang penguasaan ilmu bahasa Arab dan kesusasteraannya yang merupakan kunci untuk menjadi ulama.

Merujuk kepada proses pengeluaran hukum bukan satu yang mudah, ia bukan mengikut andaian individu yang tidak berpandukan tautan ilmu wahyu Allah dan RasulNya. Ia juga bukan hanya dikeluarkan menurut keserasian logik akal seseorang yang disangkakan ia adalah terbaik. Proses istinbat hukum merupakan proses yang melalui displin-displin tertentu yang mana displin-displin ilmu tersebut bukan didapati secara mudah dan cepat, malah ia digarab dalam jangkamasa yang panjang dan memerlukan ketekunan dan kesabaran.

Menyebut tentang penyakit ini ia mengingatkan saya sebuah hadith yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

“Sesungguhnya sebelum kiamat, wujudnya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu orang yang benar didustakan, Orang yang dusta dianggap benar, orang yang amanah dianggap khianat, orang yang khianat dianggap amanah, dan ketika itu al-Ruwaibidoh bangkit berbicara. Para sahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang yang lekeh berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” (Hadith riwayat Imam Ahmad, Ibnu Majah, al-Bazzar, disahihkan oleh al-Hakim dan dipersetujui oleh az-Zahabi tentang kesahihannya).

LIM KIT SIANG AMAT MELAMPAU, MELINDUNGINYA ADALAH BERSUBAHAT NAMANYA

image  

Bagimu Agamamu Bagiku Agamaku

Nov 26, 2013 by
Bagimu Agamamu Bagiku Agamaku
Allah berfirman dalam surat al Kafirun,
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku. (QS Al Kafirun: 6)
Sebagian orang menafsirkan ayat ini dengan sembarangan. Mereka mengatakan ayat ini memerintahkan untuk bertoleransi dalam agama.  Boleh memilih diantara agama-agama yang ada (????). Tentu ini adalah penafsiran yang salah dan jauh sekali dari kebenaran. Makna yang benar ayat ini adalah pernyataan berlepas diri dari orang-orang kafir. Dan juga pernyataan batilnya agama mereka. Agama mereka (orang-orang kafir) tidak sama dengan agama kita(orang-orang mukmin).   Serupa dengan ayat ini adalah firman Allah ta’ala,
فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ
Maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir (QS Al Kahfi: 29)
Apakah ayat ini menunjukkan pilihan? Yaitu bahwa boleh beriman dan boleh tidak??? Tentu tidak demikian. Ayat ini menunjukkan atas sikap berlepas diri dari mereka. Biarkan jika ada yang tidak mau beriman, sesungguhnya telah ditegakkan hujjah atas mereka dan mereka akan merasakan adzab di hari kiamat kelak. Cermatilah kelanjutan firman Allah ta’ala dalam ayat diatas,
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاء كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءتْ مُرْتَفَقاً
Dan katakanlah: “Kebenaran itu datangnya dari Tuhanmu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman, dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir”. Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, niscaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirahat yang paling jelek. (QS Al Kahfi: 29)

{Faedah Kajian Kitab Fathul Majid, syaikh Dr. Saleh al Fauzan hafidzahullah. Riyadh, 23/1/1435H}

Pertikai Khutbah Jumaat, Buktikan Perigatan ALLAH Dan Rasul Benar Belaka

banner-1m
GAGASAN 1 MALAYSIA NAJIB telah membuahkan HASIL yang "SANGAT BAIK" kepada ISLAMELAYU.
- Tidak pernah terjadi dalam sejarah di mana seorang pemimpin kafir di negara ini mempertikai isi kandungan khutbah Jumaat yang disampaikan khas kepada umat Islam. Namun, perkara ini berlaku pada Jumaat lalu di mana Lim Kit Siang mempertikai khutbah JAKIM sebagai bertentangan dengan slogan ‘kesederhanaan’ Perdana Menteri dan mampu mencetuskan perpecahan. Beliau juga menyifatkannya sebagai sesuatu yang ‘amat dikesalkan’.

Khutbah JAKIM tersebut adalah bersandarkan kepada firman Allah SWT seperti berikut:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu).”
Terlebih dahulu, teks khutbah tersebut menyatakan bahawa “perpecahan sememangnya merugikan tetapi persoalannya mengapa umat Islam masih terjebak dalam perselisihan dan perpecahan walaupun dilarang agama.

Jawapan persoalan ini bukan semata-mata terletak pada lemahnya penghayatan agama, tetapi didorong oleh hasutan musuh-musuh tradisi Islam seperti kaum Yahudi dan Nasrani yang tidak pernah padam.”

Nampaknya, Lim Kit Siang hanya membaca teks ini di perenggan pertama dan kemudiannya memanipulasinya bagi mencipta persepsi bahawa JAKIM/Islam/umat Islam atau kerajaanlah membenarkan dan menjadi punca perpecahan. Jika kita meneliti teks khutbah tersebut sehingga akhir, maka kita akan faham kenapa Kit Siang terguling-guling kepanasan bagaikan termakan sebakul cili.
Kandungan khutbah tersebut pada  dasarnya mengajak kepada perpaduan ummah dengan mengingatkan berkenaan usaha berterusan dari pihak musuh untuk memusnahkan tembok yang melindungi hak Islam dan umatnya. Ia seterusnya mengajak umat Islam bersatu memastikan keamanan negara dan tidak bersubahat dengan musuh Islam itu.

Jelas bahawa perkara inilah yang amat ditakuti oleh Kit Siang, iaitu ‘perpaduan’ yang diseru oleh JAKIM mampu menyerlahkan dirinya sebagai pencetus perpecahan.

Ayat Al Quran yang dipetik oleh JAKIM yang menyatakan bahawa penganut Kristian dan Yahudi tidak akan akan suka kepada umat Islam selagi umat Islam tidak mengikut cara hidup mereka telah terkena tepat ke batang hidung Kit Siang dan pada yang mengikutnya dari kalangan orang Islam sendiri.

Seperti yang dapat kita lihat sendiri Kit Siang dan partinya DAP merupakan penyokong utama, kalaupun bukan dalang kepada provokasi Kristian mengenai Kalimah ‘Allah’. Provokasi Kristian dalam isu ini tidak lain tidak bukan hanya bertujuan untuk memurtadkan umat Islam secara muslihat atau penipuan, semata-mata kerana ‘tidak suka kepada Islam’. 

Selain itu, kita juga telah dibongkarkan bagaimana NGO-NGO yang menyokong provokasi Kristian di negara ini kebanyakannya mempunyai hubungan dengan rangkaian Yahudi melalui OSI, NED, IRI atau yang sewaktu dengannya. Kita juga tahu bahawa NGO-NGO yang sama turut menjadi juara dalam isu LGBT. NGO-NGO ini merupakan kumpulan pendesak agar LGBT diiktiraf, serta perlakuan seksual songsang mereka diterima sebagai hak asasi manusia. 

Semua ini mengukuhkan lagi ayat Allah SWT di atas bahawa pihak Kristian dan Yahudi akan memaksa cara hidup mereka ke atas umat Islam, dan tidak akan berhenti sehingga berjaya.
Justeru JAKIM menyimpulkan bahawa apa yang mampu menghalang desakan kumpulan Kristian dan Yahudi yang bertopengkan DAP dan PKR ini ialah penyatuan ummah. Umat Islam tidak mampu berpecah dalam menghadapi ancaman musuh Islam ini. Kita boleh berhujah bahawa Islam itu tidak memerlukan perlindungan kerana berada di tempat yang tinggi jauh di dalam hati muslimin dan muslimat, tidak boleh dihapus atau dibuang oleh mana-mana pihak luar. 

Namun, yang menjadi subjek di sini bukanlah kedudukan Islam di dalam hati umatnya, tetapi kedudukan umat Islam di negaranya sendiri. Malang sekali apabila umat Islam yang berada di negara sendiri perlukan perlindungan dari pencerobohan dan penguasaan musuh yang ingin memusnahkan asas kenegaraan yang bersandarkan agamanya. 

Oleh itu, kita ingin bertanya Kit Siang, jika negara majoriti Kristian berhak meletakkan agama Kristian sebagai rujukan utama undang-undang dan polisinya, kenapa negara majoriti Islam perlu didesak untuk menerima semua agama sebagai sama?

Setujukah Kit Siang bahawa jawapannya ialah kerana wujudnya kumpulan Kristian dan Yahudi yang ‘tidak suka’ atau ‘tidak senang’ terhadap apa saja yang berkaitan Islam?

Hakikatnya, segala permasalahan ini telah pun diperingatkan kepada manusia di dalam Al-Quran walaupun pada ketika ayat ini diturunkan, Malaysia masih belum lagi wujud.

Sesungguhnya, tiada yang tidak benar di dalam AlQuran melainkan yang benar-benar belaka sama ada ia berkaitan sains dan alam semesta, ataupun mengenai sikap dan perangai kaum dan bangsa.
Mungkin Lim Kit Siang tersentak apabila membaca ayat khutbah tersebut yang terkena tepat kepada dirinya. Mungkin kerana itulah Kit Siang berusaha sedaya upaya untuk memutarbelit khutbah tersebut bagi memperlihatkan keburukan di pihak JAKIM atau Islam itu sendiri.

Apa yang pasti, tiada salahnya JAKIM mengajak kepada perpaduan ummah sambil berpesan agar menjaga keamanan negara. Tiada salahnya mengajak umat Islam agar berhati-hati dengan hasutan musuh dan pengkhianat negara. 

Benar bukan semua Kristian itu pengkhianat dan bukan semua Yahudi itu jahat dan mereka yang tidak khianat dan tidak jahat tentu sekali tidak akan melenting dengan khutbah JAKIM ini.
Hanya yang termakan cili sahaja yang terasa pedas. Hanya yang bersalah sahaja yang akan merasa cuak. Kit Siang terasa pedas atau cuak? Atau sekadar merasa benci yang amat sangat terhadap JAKIM?

Pemimpin bukan Islam seharusnya mendengar keseluruhan kandungan khutbah Jumaat dan mengelak memetik ayat tertentu yang kemudian dimanipulasi kononnya Islam menggalakkan permusuhan dengan penganut agama lain.

Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berkata apa yang berlaku sekarang pihak tertentu cuba menilai kandungan khutbah dari sudut bertentangan dengan mesej yang cuba disampaikan pihak berkuasa agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).


Nilai keseluruhan kandungan khutbah, bukan mengambil satu topik yang kemudian dimanipulasi untuk kepentingan politik” Mohamad Shukri Mohamad, Mufti Kelantan

Kelmarin, sebuah laman portal berita melaporkan Timbalan Setiausaha Agung PKR, Darell Leiking mempersoalkan khutbah Jumaat yang disediakan JAKIM yang didakwanya boleh mencetuskan perbalahan antara agama di negara ini.

Nada sama disuarakan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang yang kesal khutbah Jumaat dilihatnya sebagai sengaja meniup sentimen persengketaan agama.

Gugat keharmonian

Mohamad Shukri berkata, tindakan pihak yang tidak menghormati amalan beragama itu seharusnya dihentikan segera kerana dibimbangi menggugat keharmonian kaum yang wujud sejak sekian lama.
Katanya, kandungan teks khutbah Jumaat tidak terkeluar daripada topik peringatan kepada umat Islam termasuk mengamalkan ajaran agama serta menjauhi larangannya dan tiada ayat yang menggalakkan persengketaan dengan penganut agama lain.

“Jelas sekali khutbah menyampaikan mesej yang baik bukan saja kepada umat Islam, malah penganut agama lain... malangnya ada pihak tertentu yang melihat dari sudut pandangan negatif iaitu lain yang kita tegakkan, lain pula yang mereka nampak,” katanya.

Bagi Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (ASWAJA), Zamihan Mat Zin, sudah tiba masanya kerajaan menggubal undang-undang pencegahan ekstrem agama bagi membendung amalan beragama tidak sihat termasuk mencampuri agama lain.

Berani pertikai agama

Katanya, ketika ini pihak tertentu khususnya ahli politik semakin bertindak berani mempertikaikan amalan agama termasuk teks khutbah Jumaat dan penggunaan kalimah Allah hanya untuk umat Islam.

Beliau berkata, keadaan ini tidak seharusnya dibiarkan berpanjangan kerana banyak lagi perkara yang kemungkinan dibangkitkan pihak terbabit demi kepentingan politik mereka.

Sementara itu, Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha, berkata asas paling penting untuk disampaikan dalam teks khutbah adalah umat Islam perlu bersatu padu dan hidup dalam keadaan harmoni.

“Ia disediakan sebagai peringatan dan didikan khusus untuk umat Islam. Kita (JAKIM) juga merujuk nas al-Quran sebagai sumber, pegangan dan sandaran khutbah,” katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada BH semalam.

AMUKANMELAYU - Wahai SAUDARAKU Jika kamu merasa TAKUT dengan semua ini dan kamu ikut MENGENDURKAN khutbah atau apa-apa PERMINTAAN KAFIRUN yang bertentangan dengan ISLAM selepas ini, perlu di semak semula AKHIDAH kamu.