,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Saturday 3 May 2014

BRITISH DI PERAK DALAM KENANGAN


Perak During Colonial Times.


Celluloid memories: Scenes at the installation of Sultan Iskandar Shah, 1919

Raja Alang Iskandar ibni Almarhum Sultan Idris I was pronounced the 30th Sultan of Perak following the demise of his brother, Almarhum Sultan Abdul Jalil, in December 1918. Raja Alang Iskandar was styled Sultan Iskandar Shah and installed as Sultan of Perak on Thursday, 10 April 1919.

Elephants fording Sungai Perak carrying Malay Chiefs to the Istana Negara, 9 April 1919.

As reported by The Straits Echo[1], Sultan Iskandar received dignitaries comprising Perak Rajas and Malay Chiefs on the morning of 9 April at 10 am in the Balai Besar of the Istana Negara on Bukit Chandan. A report from The Singapore Free Press described the various ranks of Malay Chiefs appearing resplendent in their finest traditional Malay attire, as requested by the Sultan in a circular sent out by the Sultan’s Private Secretary. The reception at the Istana with the Malay Chiefs ended at noon.

Finely dressed Malay and British guests at Istana Negara. The official guest in the middle of the photo may well be The Hon R.G. Watson, British Resident for Perak (1912-1919).

Later in the afternoon, the celebrations continued in the form of water sports at about 4 pm on the bank of Sungai Perak opposite the Government Lodge. Amongst the official guests in attendance were His Excellency Sir Arthur H. Young, the British High Commissioner, and his wife, Lady Evelyn. The preparations of the afternoon’s event was elaborate to ensure the comfort of the official guests.

A photo of some of the British guests on one of the rafts on Sungai Perak during the afternoon's festivities, 9 April 1919.

The report also described two huge rafts, 100 yards apart, were fitted up and elaborately decorated. These rafts could only accommodate a proportion of the huge numbers of guests in attendance noted to be standing by the banks of Sungai Perak. The jovial atmosphere of the celebrations was augmented by a fine selection of music played by the Perak State Band.
These photos are published courtesy of the family of Allahyarham Raja Dato’ Badri Shah bin Raja Harun Al-Rashid. We believe these photos were taken on the eve of the installation in 1919, if not the actual day of the installation itself. We at SembangKuala would like to express our sincere gratitude to Allahyarham’s family for allowing us to publish these photos from their private collection. We would like to add that we welcome any further information on these photos from readers!

Footnote:
[1]The Straits Echo was a Penang newspaper based in Georgetown, which later bought over The Penang Gazette and Times of Malaya from The Straits Times Press Pte Ltd in the 1930′s.
Reference:
1. INSTALLATION OF H H THE SULTAN OF PERAK. The Singapore Free Press and Mercantile Advertiser. 1919 April 16. p 19.

Perihal Perak: III. Perkembangan seterusnya, bah.2

Berikut adalah paparan penghabisan tentang mulanya sistem Residen British di Perak dari siri terjemahan buku About Perak yang di tulis oleh Sir Frank Swettenham pada akhir abad ke-19.  Para pembaca budiman dinasihatkan bahawa bahan yang terkandung di dalam buku ini ditulis dari kaca mata seorang penjajah, dan niat kami di SembangKuala adalah untuk memberi peluang kepada semua untuk meneliti pandangan penjajah British tentang hal-ehwal Perak di waktu itu.
Di antara kemajuan yang dapat dilihat di Perak adalah sistem perhubungan yang dibuka di seluruh pelusuk negeri – ianya dalam bentuk perkhidmatan pos, telegraf dan sistem jalan keretapi yang baik. Pentadbiran negeri pula merangkumi hal-ehwal tanah-tanah, lombong-lombong dan juga isu-isu yang berkait dengan tenaga buruh, dan ini dijalankan dengan jentera pentadbiran yang membahagikan Perak mengikut daerah. Penguatkuasaan undang-undang telah berkembang di mana setiap sudut negeri mempunyai mahkamahnya tersendiri. Dari segi pertahanan pula, barisan pengawal untuk Residen British di Perak merupakan sebuah rejimen berbangsa Sikh yang terlatih dan berdisiplin.

Hospital pertama dibina di Perak, malah di Tanah Melayu, merupakan Hospital Taiping yang dibina pada tahun 1880.

Wabak penyakit seperti taun dan cacar sebelum ini banyak dilihat di kalangan masyarakat orang Melayu, dan wabak-wabak ini dapat dibenteras dengan program imunisasi, sistem sanitasi yang dibaikpulih dan kemudahan mendapat rawatan dari doktor-doktor perubatan bertauliah. Namun, kami dapati masih ramai orang Melayu tidak menggunakan kemudahan perubatan yang terdapat di hospital-hospital yang telah dibina di sekitar Perak, jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain.

Penjara Taiping merupakan kompleks penjara pertama di Tanah Melayu, dibina pada tahun 1879. (Sumber: Arkib Negara)

Pentadbiran British telah juga membina penjara di Perak selaras dengan penguatkuasaan undang-undang. Dari segi pendidikan pula, baru-baru ini sekolah-sekolah di negeri ini mendapat perhatian khas dari pihak kerajaan dan hasil yang cemerlang dapat dilihat di sini. Pentadbiran negeri telah juga membelanjakan sejumlah wang yang banyak untuk beberapa projek yang setengah pihak menganggap sebagai mewah, seperti membina muzium dan taman eksperimental (Experimental Gardens), dan juga tinjauan trigonometrikal. Dalam tempoh dua puluh tahun diwaktu Perak mendapat ‘nasihat’ dalam pentadbiran dari British, bilangan penduduk Perak bertambah dua kali ganda, hasil pengeluaran negeri berjumlah lebih kurang tiga juta dolar and nilai perdagangan Perak dianggar sejumlah lebih dari dua puluh juta dolar.
Untuk mereka yang mempunyai pandangan kritikal terhadap kemajuan yang dirasai oleh Perak, mereka sudah tentu setuju yang ini berlaku kerana adanya sistem pentadbiran British yang baik, jika dibandingkan dengan pentadbiran Belanda di Sumatera. Sistem Residen yang diperkenalkan sebenarnya bukanlah satu sistem pentadbiran yang pernah digunakan di mana-mana jajahan British, tetapi ianya satu sistem yang belum pernah dicuba dan ianya diadaptasikan mengikut keadaan. Seseorang pegawai British perlu mentadbir mengikut arahan Gabenor dan dihantar untuk ‘menasihat’ Sultan dan para pembesarnya. Seseorang pegawai juga dikehendaki memikul tanggungjawab ke atas setiap tindak-tanduknya tetapi dia juga tidak dibenarkan untuk campurtangan dalam setiap hal pentadbiran yang dilakukan oleh pembesar-pembesar Melayu secara terperinci. Nasihat seorang pegawai British perlu diikuti oleh Sultan dan pembesar-pembesar, dan pegawai itu juga perlu menjaga keamanan negeri, menjunjung kedaulatan undang-undang, membenteras penyalahgunaan kuasa, mendapatkan cukai dari hasil negeri, memelihara kepentingan British di rantau ini, menjalankan tugas dengan tekun, dan mengikut arahan dari Singapura – dan di masa yang sama pegawai ini mesti ingat yang dia hanyalah penasihat kepada Sultan!

Sir Hugh Low (Residen 1887-9) bersama pengawal-pengawal beliau. Beliau merupakan Residen sewaktu pemerintahan Sultan Yusuf ibni Almarhum Sultan Muhammad Shah I. (Sumber: M.A. Fawzi, Cempaka Sari: Sejarah Kesultanan Negeri Perak)

Kekuatan yang wujud dalam sistem Residen terletak pada dua fakta ini: pertama, keyakinan Gabenor-gabenor British yang pernah ditugaskan di Singapura terhadap Residen-residen yang dilantik; dan kedua, kuasa yang dipegang dan dipertanggungjawabkan ke atas Residen agak besar. Jika kuasa yang kecil diberi kepada Residen, sudah tentu kemajuan yang sebegini tidak dapat dilihat. Dalam pada itu, kelemahan sistem Residen ini juga disebabkan oleh fakta kedua tadi – yakni kuasa yang agak besar yang diberi kepada seorang pegawai. Ini membolehkan seseorang Residen menyalahgunakan kuasa beliau. Kepercayaan orang-orang Melayu kepada pentadbiran British di Perak sudah tentu akan luntur[1] jika Britain merampas Perak secara mutlak sebagai tanah jajahan, di mana tanah-tanah kepunyaan rakyat dijadikan wilayah British, memaksa Perak menyumbangkan hasil negeri untuk membiayai tentera British di Singapura, atau mewujudkan undang-undang British di Perak.
Sebagai jaminan yang seseorang Residen tidak akan meyalahgunakan kuasa beliau, ramai yang berpendapat yang sistem perundangan perlu dikukuhkan. Dengan ini, tindak-tanduk seorang Residen dapat dipantau dan dikawal, untuk membenarkan kerajaan pusat di Singapura untuk berhubung terus dengan ketua negeri, yakni Sultan.

Notakaki:
[1]Di mata British, negeri-negeri Melayu tidak ‘dijajah’ tetapi ‘dilindungi’.
__________________________________________
Rujukan: Swettenham FA. III. Further Developments. In About Perak. Singapore: Straits Times Press; 1893. p16-19.


AMUKANMELAYUDi mata British, negeri-negeri Melayu tidak ‘dijajah’ tetapi ‘dilindungi’. Memberi kerakyatan kepada SEJUTA IMEGRAN oleh Tengku adalah satu kesalahan dari sudut DEMOKRASI kerana ini keputusan sendirian yang sepatutnya ianya perlu di buat dalam bentuk pengundian.