,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 26 May 2014

PENDEKAR SUFI - Panglima Badaruddin



Panglima Badaruddin merupakan salah seorang hulubalang yang turut berjuang menentang angkatan Thai di dalam perang 'musuh bisik', perang Thai dan Kedah sekitar tahun 1821~1839. Asal usul beliau tidaklah diketahui akan tetapi beliau dikhabarkan telah membuka kampung Changkat di daerah Kerian, Perak.

Pada perang 'musuh bisik' itu, angkatan Melayu menghadapi tentangan yang sangat hebat sehinggakan pasukan panglima Badaruddin terpaksa berundur dan mencari tempat persembunyian. Beliau dan pasukannya yang manaiki tongkang bermudik masuk ke pendalaman melalui jalan laut dari Kuala Kedah. Malangnya tongkang mereka tersangkut akibat air sungai yang cangkat (cetek), lalu mereka mengambil keputusan untuk berhenti di situ dan mengambil kedudukan di bukit berdekatan untuk bersembunyi. Bersempena dengan peristiwa itulah mereka menamakan tempat itu sebagai Changkat dan bukit tempat persembunyian panglima Badaruddin juga dinamakan Bukit Changkat.

Dikisahkan bahawa beliau telah membina rumahnya dengan menjadikan senjata-senjata yang dibawa sebagai dinding-dinding rumah.

dipetik dari buku Riwayat Hidup Seorang Tok Guru : Haji Zain bin Abdul Rahman

PENEMUAN 1:

Kisah kehebatan Panglima Badaruddin tidaklah begitu sangat diketahui umum, numum beliau tetap seorang hulubalang yang berjuang mempertahankan bumi Melayu ini. Menurut temubual pada 24.10.2003 dengan Hj Bahari bin Abdullah di Kampung Changkat Keledang, Panglima Badaruddin dan abangnya Hj Ahmad Aris ini pada masa dahulu banyak memiliki senjata seperti Parang Lading, Keris, Meriam, Lela dan sebagainya. Senjata-senjata ini masih disimpan oleh keturunan mereka akan tetapi habis dikambus ke dalam tanah akibat takut dengan tentera Jepun pada tahun 1941. Hj Bahari sendiri pernah melihat akan senjata-senjata tersebut sebelum ini.

Akhirkata :

"Kisah Panglima Panglima Badaruddin sudah pastinya tidak harus terhenti disini sahaja. Harap-harap satu hari nanti kita sempat bertemu dengan keturunnya dan dapatlah kita menyambung kisah panglima ini dengan lebih jelas".



AMUKANMELAYU - Patah tumbuh hilang berganti....