,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 27 May 2014

JANGAN TERLALU KEJAM TERHADAP PEMIMPIN MELAYU


 
Olak Lempit - Mulanya disini.....RSN Rayer Celaka telah memaki hamun UMNO di dalam dewan. Perkara ini menjadi heboh bila Kenyataan Rayer Celaka telah keluar dalam U Tube. Kalau nak menyelesaikan perkara ini adalah dengan MENCANTAS PUNCANYA. Kalau nak selesaikan kes dadah, tankap pengedarnya...bukan yang menghisapnya. Nak selesaikan kes ini adalah dengan NYAHKAN Rayer ni dari dalam dewan. Ini bukan wakil rakyat...tapi ini samseng Jalanan yang di beri kuasa Dewan.

Pihak PDRM telah menahan Ketua Pemuda Wilayah Saudara Razlan Rafii tengahari tadi. Sejak berita penangkapan beliau kecoh dilaman media sosial serta medium lain mengatakan ini tindakan tidak adil oleh Pihak PDRM. 
Kenapa Saudara Razlan harus ditangkap sedangkan PENCETUS kemarahan Ahli UMNO masih bebas dan masih mencaci UMNO CELAKA. Adakah tindakan yang diambil ini perlu dibuat oleh PDRM. Nampak sangat tindakan oleh pihak PDRM berat sebelah.
MKP menyokong penuh apa yang diutarakan oleh Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia Saudara AzwanBro dilaman mikro twitter. Mencegah adalah lebih baik dari mengubati. Tangkap dan ambil tindakan yang serupa kepada RSN Rayer yang biadap terhadap cacian beliau terhadap UMNO.
Polis menahan enam Pemuda UMNO termasuk Ketua Pemuda Wilayah Persekutuan Mohd Razlan Bin Muhammad Rafii petang Isnin. 
Difahamkan, kesemua mereka ditahan mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana ugutan jenayah. 
Turut ditahan Ketua UMNO Bandar Tun Razak datuk Rizalman Mokhtar.
Penahanan Razlan dipercayai ada kaitan dengan demonstrasi di depan Ibu Pejabat DAP Jalan Pudu pada Khamis. 
Dalam demonstrasi itu, Razlan bersama-sama lebih 200 Pemuda UMNO telah menghantar memorendum bantahan terhadap ADUN DAP Pulau Pinang RNS Rayer yang menghina UMNO. 
DAP pada Jumaat membuat laporan polis terhadap demontsrasi tersebut. 
Laporan polis tersebut dibuat oleh Ahli Parlimen Serdang, Ong Kian Ming. AgendaDaily
Pemimpin DAP makin lama makin kurang ajar. Berikut adalah ucapan Harami DAP mengatakan ahli UMNO Lembu.... Kalau Ahli UMNO marah dan terjadi kejadian tidak diingini takkan nak salahkan UMNO lagi. KLIK

Pada Menteri Dalam Negeri Datuk Sri Zahid Hamidi tegaslah sikit pada Pemimpin DAP nie. Janganlah suka bermain api kelak membakar diri. Politik "Kebencian" oleh DAP harus dibendung. Kalaulah terjadi kembali Tragedi 13 May. Ramai rakyat bakal menderita. MKP meminta Menteri Dalam Negeri mengambil pendekatan  "CEGAH SEBELUM PARAH".....

Adun DAP Seri Delima, RSN Rayer diingatkan untuk tidak menyalah gunakan imuniti yang ada sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri untuk menyelar mana-mana pihak sama ada dengan niat atau tidak.
Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Noh Omar ketika dihubungi bnbbc.my menegaskan walaupun setiap Adun dan Ahli Parlimen mempunyai kelebihan imuniti untuk bercakap di dalam dewan, itu tidak memberikan lesen kepada mana-mana wakil rakyat untuk bebas mengatakan apa sahaja.

Datuk Seri Nalla Kasi Warning Sama Rayer Tambi... "Harimau Tidur Lu Jangan Kasi Cucuk..."

 Tidak adil jika Speaker tidak ambil tindakan
 
Menurut beliau, walaupun imuniti itu membolehkan wakil rakyat untuk tidak dikenakan sebarang tindakan undang-undang, tetapi masih ada peraturan dewan yang perlu dipatuhi termasuk menjaga perututuran bagi menjaga kehormatan Dewan Rakyat mahupun Dewan Negeri.
“Secara moralnya dia sepatutnya jangan menyalah gunakan hak dia sebagai ADUN lah, sebab dia cakap dalam dewan DUN memanglah tidak memberi kesan kepada undang-undang sebab ada imuniti,”
“Walau ada imuniti pun, kita ada peraturan di dalam dewan dan dalam peraturan dewan ini ada perkara yang dilaranglah, macam perkataan atau apa juga lah. Dalam dewan kita ada peraturan, dan ada kata-kata yang dilarang untuk disebutlah, istilah dia unparliamentary,”
“Bila ada peraturan, kena hormatlah. Dan bila jadi dalam dewan, speakerlah kena main peranan, macam kami di dalam parlimen pun speaker akan tegur ahli-ahli parlimen ini kalau ada cakap perkataan yang dilarang ini,” katanya ketika diminta untuk memberikan pandangan berhubung tindakan biadap RS Rayer itu.
Rayer sebelum ini mencetuskan kemarahan sekumpulan penyokong-penyokong UMNO sehingga mendorong mereka merempuh masuk pagar dan menceroboh sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi meluahkan kekesalan kepada wakil rakyat DAP itu.


AMUKANMELAYU - Sama dengan zaman British dulu, dia ambil Tanah kita dan di pagar, kita menentangnya...... akhirnya kita yang bersalah kerana menceroboh ......