,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Sunday 27 May 2012

CATATAN SEORANG PENGEMBARA MENCARI ISLAMELAYU CHAMPA YANG DI SANGKA TELAH HILANG.....


Hai.. I'm Back. Selama 2minggu di Kemboja mmg tak ada masa langsung nak update blog. Sibuk la katankan..
Haar, nie nak cite pasal kenduri kahwin. hari tu kan saya balik kawin kakak. Kenduri kat sana mmg meriah. Kalau ikut adat resam orang Melayu-Champa di Kemboja, perkahwinan akan berlangsung selama 3 hari.

Hari Pertama: Para jemputan dari negeri jauh2 datang dan pengantin dihias cantik2. tukar2 baju. pengantin kene duduk diam2 bagi orang ramai dtg tengok. tapi yang dtg tu hanya wanita sahaja. Layan la tetamu yang datang tu sampai lewat malam, pengantin kene salin pakaian biasa untuk dipakaikan pedak (seperti pedak sejuk) satu badan dan muka untuk menaikan seri pengantin. Selepas selesai pakai pedak inai lak dipakai 20 jari.. Apa lagi, saya pun pakai sekali la.. Maklum la masa kawin dulu tak dilayan cm nie. Rasa jelez lak dgn kakak.. hehehe..
p/s: Majlis ini hanya dibuat kepada pengantin perempuan.


Hari Kedua: Hari menamatkan zaman bujang dengan Ijab Kabul. Alhamdulillah kakak saya disahkan sebagai istri orang dengan hanya satu lafaz.
Pada hari ini, kami berbesar hati dan berterima kasih banyak2 kepada tetamu2 VIP iaitu parents in-law saya sendiri yang susah payah datang dari Malaysia, Duta Brunei, Mufti Kemboja, Isteri Penasihat PM Hun Sen dan semua para jemputan yang lain.
Hari Ketiga: Jamuan makan2 yang orang sana panggil "Walimah". Pada hari ini semua para jemputan datang. So, persediaan makanan tu kene siap2 awal la.. Lepas subuh je dah mula masak sebab nak sempat bagi orang makan lunch..
Kat sana, Kalau ada kenduri apa, mesti secara gotong royong, bantu membantu ada sifat orang sana. ..
Ye la, hidup di negara yang kurang membangun, ekonomi tak berapa, kalau tak gotong royong cmne nak hidup kan.. Tapi walaubagaimana pun saya bangga dan suka suasana di Kemboja.

Selesai sudah..

eh lupa: Sebelum malam pernikahan, pengantin perempuan ditemani gadis2 kampung (ramai2 tido di rumah pengantin) selama seminggu atau dua minggu..
Setiap malam ada buat makan2 untuk gadis2 ini.
Banyak lagi kalau nak citer dlm blog nie mmg tak kan habis.. So, kalau ada masa pergilah Kemboja bagi sesiapa yang tengah mencari keinsafan dalam hidup mmg sesuai lah.. hehhe..
 
p/s: Mesti u all pelik kan tengok pengantin laki pakai baju melayu n sampin? Ye la, sbb kakak dulu belajar kt Malaysia..dia saja nak laki dia lain dpd yang lain. Kalau tak pengantin laki pakai baju kemeja Putih and kain pelikat (baru) saja.
Ok, jumpa lagi..