,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Monday 7 May 2012

PAS vs UMNO.....ISLAMELAYU YANG TERSUNGKUR


PANJI ISLAM


Renungan Buat Pemimpin2 UMNO & PAS,Bersatulah Demi Islam...!!!


PENYATUAN BANGSA DEMI UGAMA

Isu besar masa kini yang dibincangkan adalah persediaan kekuatan menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU 13), dalam berhadapan dengan musuh politik. Pada saya, UMNO boleh serang, sindir, kutuk dan hentam parti lain. Tetapi, kepada parti PAS dan kerajaan tadbirannya (Kedah dan Kelantan), carilah pendekatan lain, berbincanglah, belajarlah berjinak-jinak dengan PAS. Jika UMNO terus mengambil pendekatan bermusuh dengan PAS, kedua-dua belah pihak akan kalah, percayalah.

Tidak ada cara lain untuk mencapai kemenangan besar dalam PRU 13, melainkan PAS dan UMNO mesti boleh duduk semeja dan paling baik bersatu. Pedulikan yang lain. Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan pendapat saya ini. Tidak mengapa. Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju.

Sama ada PAS atau UMNO yang memimpin kerajaan, itu sudah tidak penting lagi hari ini. Keperluan yang amat mendesak, tampok pemerintah mesti diterajui oleh umat Islam. Janganlah kata pak lebai tidak pandai memerintah, UMNO sahaja yang pandai. Apa yang penting, jangan biarkan ultra kiasu dan sekutunya berkuasa. Biarkanlah PKR dengan agenda bersama ultra kiasu. Jika PAS dan UMNO menunjukkan sikap positif antara satu sama lain, maka kecutlah kedua ultra kiasu ini.

Jangan terlalu apologetik dengan bukan Islam, sehingga terpaksa menghinakan diri sendiri, seolah-olah kita adalah peminta sedekah di bumi sendiri. Saya amat yakin jika UMNO dan PAS bersatu, masa depan amat cerah.

PAS perlu sedar, tidak ada ertinya PAS menang bersama pakatan ultra kiasu, kerana PAS tidak akan dapat meneruskan agenda Islamnya. Pakatan ultra kiasu tidak pernah bersetuju. Walaupun di sana agak ramai orang Islam. Tetapi saya amat yakin, jika PAS bersama UMNO, suatu hari pasti akan tercapai cita-citanya. Jika tidak di peringkat pusat, paling tidak, di peringkat kerajaan negeri. Itupun apabila kerajaan pimpinan negeri Kedah ditanya tentang hudud, ia bukan prioritinya. Mesti adalah hikmah di sebalik. Pengajaran di luar negara menunjukkan, apabila Hamas memenangi pilihan raya di Palestin, begitu juga parti Islam di Tunisia dan lain-lain, hudud bukan agenda utama mereka. Bukan ia tidak penting, tetapi ada agenda yang lebih besar dari hudu, terutama agenda memperkasakan umat Islam agar menjadi lebih kuat, berhadapan perancangan kafir laknatullah.

Berdasarkan analisas saya, PAS sukar untuk menambah banyak kerusi dalam PRU 13, berbanding pakatan ultra kiasu. Walaupun begitu, kedudukan PAS amat unik. PAS boleh menjadi penentu kepada nasib pakatan ultra kiasu dan masa depan Islam. Ingatlah, PAS bukan musuh UMNO, UMNO bukan musuh PAS. Musuh sebenar PAS dan UMNO adalah ultra kiasu dan sekutunya.

Persoalannya, bagaimana hendak menyatukan antara PAS dan UMNO? Usaha-usaha hendaklah dirintis, mulai dari sekarang. Walaupun perjuangan kedua-dua parti ini agak berbeza, tetapi matlamat tetap sama. PAS terlalu obses dengan hudud dan negara Islam, manakala UMNO lebih fokus kepada pembangunan yang didakwa bersifat sekular dan salah urus tadbir. Di manakah titik pertemuan kedua ekstrim ini? Jika PAS adalah kelemahan, UMNO pun begitu. Tidak sepatutnya kita saling memperkuat antara satu sama lain dan sama-sama atasi kelemahan yang berlaku. Tidak perlulah saling sakit menyakiti.

PAS mahukan hudud, tetapi pakatannya tidak. Begitu juga UMNO, terpaksa ‘menolak’ hudud, kerana mahu menjaga hati parti komponen bukan Islam yang lain. Jika UMNO bersetuju dengan PAS, maka undi bukan Islam semakin merosot. Persoalannya, adakah selama ini bukan Islam mengundi UMNO atau BN walaupun selama ini kita menjaga hati mereka? Jawapan saya tidak! Jika ya, sudah tentu banyak kerusi yang dimenangi oleh BN. Statistik menunjukkan sebaliknya, majoriti bukan Islam mengundi ultra kiasu. Persoalan lagi, perlukah kita terlalu mengharapkan undi bukan Islam? Sudah sampai masanya persoalan ini difikirkan bersama.

Saya tidak pasti cakap-cakap yang mahu meletakkan Mat Sabu bertanding di Parlimen Bukit Bintang, diikuti calon DAP di kawasan Melayu. Saya yakin, Mat Sabu pasti akan menang besar. Sifirnya amat mudah, jika Mat Sabu menang dengan majoriti besar manapun, Mat Sabu tidak boleh mendabik dada mengatakan bahawa bukan Melayu telah dan menyokong dan menolong PAS, kerana mengundi Mat Sabu adalah mengundi ultra kiasu, bukan PAS. Jangan haraplah hudud boleh dilaksanakan, sekalipun Mat Sabu atau calon PAS menang di kawasan majoriti Cina.

Ultra kiasu amat bijak. Hari ini mereka cuba memperalatkan Melayu untuk bertanding atas tiket mereka. Jika Mat Sabu diletakkan di Bukit Bintang, tidak mustahil calon Melayu ultra kiasu bertanding di kawasan majoriti Melayu. Jika perancangan ini berjaya, yang menang bukannya, PAS, tetapi tetap ultra kiasu, dari segi strategi dan perancangan masa depan. Melayu tetap diperalatkan sepertikan yang berlaku dalam sektor ekonomi dan perniagaan. Melayu dijadikan alat untuk melariskan jualan dan mendapatkan tender, sedangkan kuasa kepada Melayu langsung tidak diberikan.

Justeru, sudah sampai masanya permainan licik ini membuka mata hati kita agar tidak tertipu. Ingatlah, ultra kiasu telah bersedia di utara dan selatan. Jika dikepungnya kita nanti, yang saya yakin kekuatan mereka jauh melebihi kita, terutama negara yahudi itu, maka tamatlah riwayat kita nanti. Apakah kita tidak menjangkakan perancangan seperti ini akan berlaku? Negara yahudi selatan tanah air selalu dikunjungi. Justeru, sudah sampai masa agenda Islam difikirkan oleh PAS dan UMNO. Lupakanlah PKR. Mereka ibarat melukut di tepi ganting, jika PAS meninggalkannya.

Langkah pertama yang harus dilakukan adalah, kurangkan pertikaman lidah atau sindir menyindir. Bersangka baiklah antara satu sama lain. Itu lebih baik daripada menggunakan pelbagai platform untuk hentam menghentam. Beralah bukan semestinya kalah. Jika setiap daripada kita terus mahu menyinsing lengan, terburailah segala kelemahan kita. Percayalah UMNO tidak boleh bergantung harap kepada undi parti komponen BN yang lain, terutama MCA dan Gerakan.

Kedua, UMNO dan PAS perlu berbincang soal perlaksanaan hudud di Kelantan, jika itulah yang dimahukan oleh kerajaan PAS. Lagipun rakyat Kelantan telah memilih. Berikanlah mandat tersebut kepada mereka. Jika tidak secara terbukapun, buatlah secara tertutup. Tetapi jangan terlalu menampakkan penolakan tersebut. Saya yakin itu sudah dapat mengecutkan pakatan ultra kiasu.

Ketiga, PAS jangan terlalu berdendam terhadap UMNO disebabkan oleh dosa-dosa pemimpin masa lalu. Mari kita bina masa depan bersama kerana yang berlalu telahpun berlalu. Tidak ada ertinya jika terus dikenang-kenang. Masa lalu dan masa kini, sudah tidak penting lagi. Masa depan itu adalah segalanya. Jika Islam terus menyinari, yakinlah bumi ini pasti diberkati.

UMNO pula janganlah terlalu apologetik dengan MCA dan Gerakan, kerana belum tentu mereka mengundi UMNO. Tetapi saya amat yakin UMNO tetap mengundi MCA dan Gerakan yang bertanding di kawasan majoriti Melayu. Sebab itu, UMNO selalu kalah kerana beralah, MCA dan Gerakan tetap menang, walaupun kalah atau menang. Inilah politik Melayu yang amat merugikan masa depan Islam. Bersatulah demi Islam

Prof Madya Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.
amukanmelayu - jika kamu tak mahu kepada ugama(Islam) ni, Aku akan berikan kepada orang lain.....