,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Thursday 24 May 2012

MELAYUKU MEMANG BERANI.....tapi hanya pada bangsa sendiri


Mari Jadi Orang Berani


A Kadir Jasin


SELARAS, selari dan seia dengan dakwaan yang kerap dibuat oleh pembahas blog ini iaitu rakyat Malaysia sudah cerdik, sudah dewasa dan sudah matang, maka saya membuat kesimpulan bahawa mereka juga sudah bersih, sudah berani dan sudah telus.
Selaras, selari dan seia dengan sifat bersih, berani dan telus mereka itu, maka saya membuat kesimpulan seterusnya bahawa pembahas blog ini tidak takut lagi untuk telus dan berterus terang.
Atas kesedaran itu, saya membuat keputusan tidak akan melayan lagi komen yang menggunakan label “anonymous” walaupun pembahas memberikan nama di awal dan penghujung ulasan mereka.
Kalau para pembahas lihat di bawah kotak ulasan, para pembahas akan nampak ada empat pilihan di situ – (1) Google Account (2) OpenID (3) Name/URL dan (4) Anonymous.
Mulai tampalan ini, pembahas diminta memilih antara 1,2 dan 3 saja. Anonymous, sama ada bernama atau tanpa nama, tidak akan dilayan lagi. Lagipun, blog kita ini pun sudah enam tahun. Mengikut usia blog, enam tahun sudah cukup dewasa. Jadi saya andaikan yang para pembahas kita pun sudah dewasa dan oleh kerana itu sudah cukup berani dan telus.
Apa yang hendak kita takutkan sangat sehingga menggunakan nama samaran pun tak berani. Lagipun, kalau kita guna Google Account, OpenID dan Name/URL, komen kita lebih selamat kerana orang lain susah sikit hendak curi identiti kita. Yang jahat dan suka baling batu sembunyi tangan, dia akan cuba juga.
Misalnya, dalam kaedah sekarang di mana ramai pembahas menggunakan label “anonymous”, pencurian identiti boleh berlaku atau timbul syak sangka mengenai identiti pembahas tertentu.
Contohnya, ramai mendakwa pembahas Anonymous/Din klang dan Anonymous/OrangBaruLahir” adalah pengulas yang sama atau identiti Din klang dicuri oleh beberapa orang lain.


Daripada pendakwa Kepada Pembela
MENGENAI isu pula, saya hendak sebut sikit berkenaan bekas Peguam Cara Kanan II Mohd Yusof Zainal Abiden yang gagal dalam pendakwaan sodomi 2 Anwar Ibrahim menyertai pasukan yang akan membela beliau dalam kes langgar perintah mahkamah berkaitan demonstrasi Bersih 3.0 pada 28 April lalu.
Ketua Pembangkang Parlimen itu menyifatkan penyertaan Mohd Yusof dalam pasukan pembelaan beliau sebagai kemenangan simbolik.
Adalah sangat menarik melihat seorang bekas pegawai undang-undang berjawatan tinggi dalam kerajaan yang terbabit mendakwa Anwar tiba-tiba bertukar haluan menjadi pembela beliau pula selepas tidak berapa lama bersara.
Mungkin itulah keistimewaan perbicaraan kes sodomi 2 Anwar di mana Mohd Yusof jadi pendakwa yang berkesudahan dengan pendakwa kalah dan Anwar menang.
Peristiwa ini juga membuktikan kefleksibelan kerjaya guaman. Ada masa dakwa yang dituduh dan lepas itu bela dia pula. Soalnya, kalau Mohd Yusof gagal dalam pendakwaan terhadap Anwar adakah dia akan berjaya dalam pembelaan Anwar?
Siapakah yang lebih baik untuk menilai peguam kalau bukan peguam yang lain. Maka berkatalah peguam Amerika, Melvin “Bellicose” Belli: “ There is never a deed so foul that something couldn't be said for the guy; that's why there are lawyers.’
Diterjemahkan ke bahasa Melayu, ia berbunyi lebih kurang: “Tidak pernah ada perbuatan yang begitu jahat sehingga tidak ada sesuatu yang boleh dikatakan (bagi membela) orang yang melakukannya; sebab itulah ada orang (yang bergelar) peguam.”
Dan penulis terkenal Amerika, Ambrose Bierce pula berkata: “Lawyers are one skilled in the circumvention of the law.” Dalam bahasa Melayu, peguam adalah seorang yang pandai mencari jalan untuk memintasi undang-undang. Wallahualam.
amukanmelayu - hanya mereka yang berani dan cekal sahaja yang akan BERJAYA.