,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Tuesday 16 April 2013

GENTA TELAH DI BUNYIKAN - SAAT SEMAKIN GENTING BERSATULAH ISLAMELAYU DI BAWAH SATU PANJI


Ustaz Fathul Bari Mat Jahya
  
Al - Wala' - Ini Bendera kita

Sekarang ini orang Melayu sibuk berpecah. Melayu di negara ini ada lebih kurang 60%. Daripada 60% ini berpecah kepada parti A, parti B, parti C dan kumpulan-kumpulan lain lagi. Orang Cina dalam negara kita hampir 30%. Diikuti orang India, dan seterusnya agama-agama yang lain.
40 orang paling kaya di Malaysia yang tersenarai dalam majalah Forbes, 27 orang daripadanya adalah orang cina. Saya bukan kata jangan bagi mereka kaya. Tidak mengapa mereka kaya. Tetapi saya hendak muhasabah kita orang Melayu yang tidak sudah-sudah duduk bertengkar sesama sendiri. Siapa di kalangan kita yang kaya?
Kita orang Melayu yang mewakili 51% rakyat Malaysia, kita hanya ada 8 orang kaya sahaja. Cina yang mewakili 27% rakyat dalam negara ini ada 27 orang kaya. Orang India yang mewakili hanya beberapa peratus dalam negara ini ada 5 orang kaya.
Jadi di mana kedudukan kita? Macam-macam sudah kerajaan berikan kepada orang Melayu, subsidi itu subsidi ini, bantuan itu bantuan ini. Kerja orang melayu ialah meminta. Apabila minta tak dapat, lompat masuk parti lain pula.
Itu penyakit orang kita, tidak ada nilai dan erti kesyukuran. Kerja kita hanya mengharap. Perkara ini perlu untuk kita muhasabah. Perlu untuk kita periksa semula diri kita.
Kita asyik bertanya apa yang kerajaan beri kepada kita. Pernahkah kita bertanya apa tanggungjawab kita sebagai rakyat kepada pemimpin dan negara.
Sebab itu, Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu apabila orang mengkritiknya pada zaman pemerintahannya, di mana pada zamannya berlaku peperangan Siffin, Jamal, dan ini semua adalah peperangan yang besar mengakibatkan ribuan nyawa terkorban.
Orang bertanya kepadanya, mengapa zaman pemerintahannya tidak seperti zaman pemerintahan Abu Bakar dan Omar? Jawab Ali radhiyallahu ‘anhu,
“Ketika pemerintahan Abu Bakar dan Omar, aku adalah rakyatnya, tetapi pada zaman pemerintahanku, kalian adalah rakyatnya.”
Jadi pemerintahan sangat memerlukan kepada kerjasama antara rakyat dan pemimpin. Pemimpin perlu tunaikan amanah dan tanggungjawab yang dipikulkan ke atas bahu-bahu mereka. Rakyat juga kena tunaikan tanggungjawab mereka terhadap pemimpin dan negara.
Wallahu a’lam.


AMUKANMELAYU - RAJUK PAS terlalu lama dan di tambah pula dengan tipudaya iblis........ maka  KEGAGALAN penyatuan ISLAMELAYU adalah kerana RAJUK yang taksudah.