,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 5 June 2013

PAS ADALAH PEJUANG DAN AKAN TERUS BERJUANG


 
PERJUANGAN - Undilah Bulan Bintang(PAS) untuk keagungan Agama, Bangsa dan Tanah Air
 

Jangan kurang ajar dengan PAS ia telah dirosakkan oleh Anwar dan Kafirun DAP


Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim dan DAP telah merosakkan pendirian dan manhaj Pas yang mendidik ahli-ahlinya supaya reda dengan ketentuan Allah SWT.

Aktivis Pas, Mohd. Riza Kamaruddin berkata, ahli-ahli Pas telah menghayati pendirian dan mengamalkan manhaj itu sejak Pilihan Raya Umum Pertama lagi.

Sebab itu katanya, tidak timbul sebelum ini Pas menganjurkan gerakan di jalanan untuk memprotes keputusan pilihan raya umum.

Jelasnya, kebanyakan ahli parti yang turut terjerumus dalam gerakan tersebut dan menyertai siri perhimpunan haram, adalah mereka yang baru memasuki Pas malah ada di antara mereka sekadar penyokong parti sahaja.

"Mereka menyertai Pas atas alasan tertentu tanpa mengikuti program-program parti seperti usrah dan tamrin, jadi mereka hanya menjadi penyokong tegar umpama tin kosong tanpa pengisian serta taujihad perjuangan yang jelas.

"Tidak dinafikan ramai dalam kalangan mereka menyertai Pas semata-mata kerana kebencian terhadap UMNO hasil momokan berterusan daripada pelbagai sumber," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau mengulas pendirian beberapa pemimpin kanan Pas yang menolak kaedah politik ganas bagi menggulingkan kerajaan yang dipilih rakyat secara sah dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Pendirian itu disuarakan oleh Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din; Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib; Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed; Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Mohd. Amar Nik Abdullah; Timbalan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nik Mohd. Abduh Nik Abdul Aziz dan Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Perak, Norazli Musa.

Menurut Mohd. Riza, ahli-ahli Pas yang sering mengikuti program tarbiah haraki seperti usrah dan tamrin sentiasa mendengar nasihat serta patuh kepada arahan parti.


Kata beliau, ahli Pas di semua peringkat wajar menyambut baik seruan badan tertinggi parti yang membantah dan menolak segala bentuk cubaan menggulingkan kerajaan melalui protes jalanan.

"Biarkan sahaja kumpulan 'sakit jiwa' yang diketuai Anwar dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang terus meroyan bagaikan hilang akal," ujarnya.

Mohd. Riza memberitahu, ahli-ahli Pas semakin sedar tentang penipuan dan manipulasi berhubung PRU-13 yang sengaja dimainkan oleh Anwar.

"Sebenarnya mereka melihat permainan Anwar ini sebagai sesuatu yang sangat berbahaya dan bermotif sangat jahat.

"Mana mungkin dalam siri ceramah jalanannya Anwar melemparkan pelbagai tuduhan liar terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tetapi tidak melaporkannya semasa membuat laporan polis. Adakah ini tidak pelik?," katanya.

Menurut beliau, Pas kini memikul ujian berat untuk menolak segala anasir yang boleh menjurus kepada rusuhan kaum dan menggugat kestabilan negara.

"Pas wajib menolak segala perhimpunan anjuran 'Bapa Kekecewaan Negara' iaitu Anwar dan sekutunya Kit Siang," ujarnya.

Mohd. Riza juga menyeru ahli-ahli Pas menghormati saranan dan nasihat pemimpin kanan parti dengan tidak menyertai perhimpunan haram di Kelantan pada 12 Jun ini.

Suara Politik
Belantan


Sinar Harian 3 Jun 2013
Mutakhir ini, PKR semakin kurang ajar dengan PAS. Sebaik sahaja PR berjaya menawan Selangor dalam PRU13, Ketua Wanitanya yang menang bertanding di kawasan saya, dengan bongkaknya berkata kerusi MB adalah hak PKR. Cerminlah diri dahulu sebelum berkata, berapa kerusi DUN yang dimenangi. 
PKR juga marah kepada PAS kerana menyebabkan mereka kehilangan kerusi DUN Kota Damansara dan Semenyih kerana PAS turut bertanding di sana. Jika tidak, PKR kononnya mendakwa, sudah tentu mereka mendapat dua tambahan kerusi menjadi 16, berbanding 14 yang diperolehi sekarang.
Ringkasnya, PR kalah di semua tujuh kerusi yang ditandingi sesama mereka melawan UMNO. PKR menyalahkan PAS kerana ‘mengacau’ kerusi mereka.
PKR tidak membuat muhasabah diri, siapakah pemilik asal kerusi DUN tersebut. Kalau boleh, semua kerusi mahu ditandingi bersama ultra kiasu, mengenepikan PAS.
Kadang kala, saya kasihan melihat PAS. PAS terlalu banyak berkorban untuk orang lain, sampai dirinya sendiri terkorban. PAS kelihatan seperti melukut di tepi gantang. Sedangkan, majoriti rakyat yang tidak sukakan UMNO bersama PAS, bukan PKR, kecuali ultra kiasu.
Itupun PAS masih dipersalahkan oleh parti baru setahun jagung ini yang menyangkakan dirinya kuat. Tunggulah pemimpin nombor satunya ‘pencen’, kita akan lihat bagaimana rakusnya perebutan kuasa nanti. 
Muhasabah untuk PAS, semua yang berlaku ada hikmahnya. Saya hormati pendirian PAS. PAS tidak mahu bersuhabat dengan sosialis sekularis. Mereka ini menjadi duri dalam daging, menentang agenda PAS menegakkan negara Islam. Mereka tidak faham, jahil Islam, dan cuba berlagak hebat. Sebab itu PKR tidak ada majlis ulamak, berbanding PAS. Jika adapun ulamak PKR, mereka berada dalam keadaan dilema untuk menjatuhkan hukum.
Saya memuji Pemuda PAS Selangor yang berani menempelak PKR, kerana kecabulan mulut pemimpin mereka menghina pemimpin PAS di khalayak ekoran ‘kehilangan' dua kerusi tersebut.
Dalam khalayak tersebut, Pemuda PKR mahu PAS mengambil tindakan tegas termasuk memecat ahlinya yang melanggar arahan pimpinan parti dengan bertanding menentang calon PKR. Persoalan saya, siapakah PKR ini? Kuat sangatkah mereka, termasuk juga ahli parlimen Shah Alam yang menentang arus Pemuda PAS.
Menurut PAS, PKR tidak seharusnya membuat kenyataan seumpama itu jika PKR tidak faham makna tahaluf siyasi. Memang PKR jahil soal selok belok Islam. Mereka sanggup melakukan matlamat menghalalkan cara dengan memberikan laluan kepada calon sosialis sekularis. Jiwa Islam mereka kosong. Apatah lagi untuk memahami tahaluf siyasi.
Sosialis sekularis sukar untuk memahami istilah ini kerana mereka tidak pernah terlibat dalam gerakan Islam. Mereka adalah bekas ahli UMNO yang kecewa dan ingin membalas dendam terhadap UMNO. Mereka biasa hidup selesa. Mereka lebih selesa bersama ultra kiasu DAP daripada PAS. PAS mesti berhati-hati agar tidak diperalatkan dan dipergunakan dalam usaha tahaluf siyasi.
Untuk makluman pembaca, tahaluf siyasi merupakan konsep atau perjanjian oleh dua pihak atau lebih untuk menjalin kerjasama menghadapi lawan, yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya. Kerjasama ini boleh terjadi di dalam beberapa bidang yang dipersetujui, untuk menghadapi ‘musuh atau lawannya’. Misalnya, kerjasama PAS dengan PKR dan DAP (walaupun menentang Islam) untuk melawan UMNO. Sudah tentu ada ahli PAS yang berbelah bahagi dalam isu ini. UMNO juga orang Islam dan mahukan Islam, cuma cara berbeza.
Sebahagian ulamak seperti Sheikh Muhammad Qutb dan al-Syeikh al-Imam Abu Nasr Muhammad bin Abdullah, dengan tegas menolak langsung sebarang usaha melakukan kerjasama dengan mereka yang menentang Islam. Mereka menghukumkan kerjasama ini haram. Ada juga ulamak yang mengharuskan tahaluf siyasi seperti Dr Yusuf al-Qaradhawi, Dr Mustoffa al-Tohhan dan sebagainya.
Justeru, perlaksanaan tahaluf siyasi perlu dibuat secara berhati-hati, bukan semberono, sebab rakan dalam PR menentang agenda Islam PAS. Lagipun, PAS adalah parti jauh lebih senior daripada yang lain. Perjuangan PAS jelas. PAS pula amat matang dalam selok belok gerakan Islam dan pilihan raya. Rata-rata kerusi yang dimenangi oleh PKR hari ini adalah milik PAS dahulunya. PAS serahkan kepada ultra kiasu Melayu atas dasar tahaluf siyasi. 
PKR tidak ada apa-apa jika PAS tidak membantu dan menyokong mereka. PAS berdiri selama inipun tanpa bantuan PKR, walaupun banyak kali kalah. Justeru, janganlah PKR terlalu takbur. PAS yang mematangkan PKR.  Sebenarnya, PKR hidup atas belas ehsan PAS.
Sama juga seperti kedudukan MCA. MCA dapat bertahan sehingga ke hari ini kerana sokongan orang Melayu (UMNO). Sangat kelakar apabila ada segelintir ultra kiasu MCA berpendapat, jika MCA bertanding di Parlimen Gelang Patah dan Wangsa Maju, sebelum ‘dipinjamkan’ kepada UMNO, pasti MCA akan menang. Kebimbangan saya, MCA akan hilang wang deposit, kerana tsunami Cina memang jelas berlaku di kawasan ini, tak kiralah siapa yang bertanding.
Kesimpulannya, PAS memperjuangkan Islam. Sudah tentu lebih baik daripada PKR. Saya pasti memilih PAS jika bertembung dengan PKR. Memangkah PKR belum tentu dapat pahala kerana mereka tidak memperjuangkan Islam malah bersekongkol dengan ultra kiasu berpandu kepada sosialis sekularis.