,مليسيا دان اسلام بوکن ميليک اورڠ ڤوليتيک
, مک ڤرجواڠن اݢام تتڤ دڤرجواڠکن اوليه اومت اسلام دري بيدڠ يڠ لاءين
سام اد كامي منڠ اتاو كامي ماتي

PERJALAN HAJI AKI


Wednesday 19 June 2013

PENYEDIAAN MAKANAN OLEH KAFIRUN SAH TIDAK HALAL, SANGGUPKAH DI SUAPKAN NAJIS KEDALAM MULUT ANAK-ANAK KITA?



Boikot Barangan Kafirun Cina, Buy The Malay...conform HALAL

BiAWaK DaLaM AsAM JaWa

JASIN : 2010/02/24,  Seorang ibu muda, Norizan...nyaris menyediakan hidangan asam pedas kepala anak biawak  yang terdapat dalam asam jawa yang baru di beli yang dikeluarkan sebuah syarikat tempatan di Ipoh , Perak, berdasarkan alamat pengeluar. Norizan berkata, kepala haiwan berkenaan hanya dapat dilihat dengan jelas apabila ia dibasuh oleh seorang jirannya dan ketika itulah ia jelas kelihatan kepala biawak.



  Rizki dan makanan halal mewariskan amalan sholeh

Rizki dan makanan yang halal adalah bekal dan sekaligus pengobar semangat untuk beramal shaleh. Buktinya adalah firman Allah Ta’ala,

يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ

"Hai rasul-rasul, makanlah dari makanan yang thoyyib (yang baik), dan kerjakanlah amal yang saleh. Sesungguhnya Aku Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. Al Mu’minun: 51). Sa’id bin Jubair dan Adh Dhohak mengatakan bahwa yang dimaksud makanan yang thoyyib adalah makanan yang halal (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, Ibnu Katsir, 10: 126).

Ibnu Katsir rahimahullah berkata, “Allah Ta'ala pada ayat ini memerintahkan para rasul 'alaihimush sholaatu was salaam untuk memakan makanan yang halal dan beramal sholeh. Penyandingan dua perintah ini adalah isyarat bahwa makanan halal adalah pembangkit amal shaleh. Oleh karena itu, para Nabi benar-benar memperhatikan bagaimana memperoleh yang halal. Para Nabi mencontohkan pada kita kebaikan dengan perkataan, amalan, teladan dan nasehat. Semoga Allah memberi pada mereka balasan karena telah member contoh yang baik pada para hamba." (Tafsir Al Qur’an Al ‘Azhim, 10: 126).

Bila selama ini kita merasa malas dan berat untuk beramal? Alangkah baiknya bila kita mengoreksi kembali makanan dan minuman yang masuk ke perut kita. Jangan-jangan ada yang perlu ditinjau ulang. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّ الْخَيْرَ لاَ يَأْتِى إِلاَّ بِخَيْرٍ أَوَ خَيْرٌ هُوَ

"Sesungguhnya yang baik tidaklah mendatangkan kecuali kebaikan. Namun benarkah harta benda itu kebaikan yang sejati?" (HR. Bukhari no. 2842 dan Muslim no. 1052)

Terdapat riwayat dari Rasulullah s.a.w. yang menegaskan;
طَلَبُ الْحَلاَلِ وَاْجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
“Menuntut (mencari) yang HALAL adalah wajib ke atas setiap orang Islam”.
(Riwayat Imam ad-Dailami dalam Musnad al-Firdaus dari Anas r.a.. Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini darjatnya hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 5270).
طَلَبُ اْلحَلاَلِ جِهَادٌ
“Mencari yang HALAL adalah satu jihad”.
(Riwayat Imam al-Qadha’ie dari Ibnu ‘Abbas r.a. dan Ibnu Nu’aim dari Ibnu ‘Umar. Menurut Imam as-Suyuti, hadis ini dhaif. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 5273)
Oleh kerana kewujudan makanan dan barang-barang di pasaran bergantung kepada pengeluaran, maka kewujudan syarikat-syarikat yang mengeluarkan makanan dan barang-barang HALAL merupakan tuntutan Syarak. Tuntutan ini tergolong di dalam fardhu Kifayah. Begitu juga, memperniagakan barang-barang HALAL juga merupakan fardhu kifayah.
Dengan kesedaran mengeluar dan memperniagakan barang-barang HALAL, umat Islam akan berupaya mewujudkan pasaran bersekutu sesama mereka yang menawarkan produk makanan dan barangan yang benar-benar bersih dan suci mengikut nilaian Islam iaitu produk makanan dan barangan HALAL.

KONSEP ASAS HALAL DAN HARAM DI DALAM ISLAM

Rasulullah s.a.w. menjelaskan konsep asas HALAL dan haram di dalam Islam dengan sabda baginda;
إنَّ الحَلالَ بَيِّنٌ وَإنَّ الحَرَامَ بَيِّنٌ، وَبَيْنَهُما مُشْتَبِهاتٌ لا يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهاتِ اسْتَبرأ لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ في الشُّبُهاتِ وَقَعَ في الحَرَامِ، كالرَّاعي يَرْعَى حَوْلَ الحِمَى يُوشِكُ أنْ يَرْتَعَ فِيهِ، ألاَ وإنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمىً، ألاَ وَإنَّ حِمَى اللَّهِ تَعالى مَحَارِمُهُ، ألا وَإنَّ في الجَسَدِ مُضْغَةً إذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ ألاَ وَهِيَ القَلْبُ” (رواه البخاري ومسلم)
Maksudnya; “Sesungguhnya yang HALAL itu jelas dan yang haram itu juga jelas. Namun di antara keduanya ada perkara-perkara yang syubhah (yakni samar-samar antara HALAL dan haram), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia (sama ada HALAL atau haram). Oleh itu, sesiapa menjaga dirinya dari segala yang syubhah itu, maka sesungguhnya ia memelihara agama dan kehormatan dirinya. Dan sesiapa terjatuh dalam perkara syubhah, kemungkinan ia terjatuh ke dalam yang haram seperti seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, maka dikhuatiri binatang-binatang ternakannya akan masuk (dan makan rumput) di dalam kawasan larangan itu. Ketahuilah! Sesungguhnya bagi setiap raja ada kawasan larangan dan kawasan larangan Allah ialah segala yang diharamkan olehNya. Ketahuilah! Sesungguhnya di dalam jasad manusia ada seketul daging. Jika baik baik seketul daging itu, baiklah seluruh jasad dan jika rosak, maka akan rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah! Seketul daging yang aku maksudkan itu ialah hati”. (Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim dari Abi Abdillah an-Nu’man bin Basyir r.a.)

FAKTA ... Selama 56 Tahun Orang Cina TELAH menjual makanan dengan cara penyediaan tidak HALAL dan MERAGUKAN.


Melayu mahu pemimpin ada telur. Melayu mahu pemimpin punyai yang berani melunyai Ah Beng. Ah Beng perlu di ajar. Melayu mahu pemimpin berkurang ajar dengan mereka yang kurang ajar. Melayu mahu pemimpin yang berani katakan TIDAK. Melayu mahu pemimpin yang tak pandang lagi tuntutan melampau para Ah Beng.


Puak-puak KIASU sebenarnya semakin PANAS BONTOT dengan kempen BOIKOT BARANGAN CINA (BBC). Tidak menghairankan apabila peniaga-peniaga KIASU ini mula mengugut dan melancarkan kempen yang sama terhadap barangan keluaran ORANG MELAYU.

Sejak kempen yang dilakukan oleh beberapa NGO Islam, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), bloggers dan facebookers; puak-puak KIASU ini mula menuduh cadangan ini bersifat PERKAUMAN dan mampu memberi kesan kepada EKONOMI NEGARA.

Khas untuk ORANG MELAYU, jangan percaya dengan RETORIK puak-puak KIASU ini ...

Ini 'reverse psychology' untuk ORANG MELAYU yang lemah dan kurang berfikir. Ini juga 'reverse psychology' agar KANTUNG puak-puak KIASU masih terus bernyawa dengan SIFAT MURAH HATI ORANG MELAYU.

KANTUNG inilah yang digunakan untuk menghancurkan KUASA POLITIK Orang Melayu dan Bumiputera dengan cara MENGGULINGKAN Kerajaan yang ditadbir oleh ORANG MELAYU.

Lihat, analisa dan kaji carta Bancian Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 dibawah ini sebagai rujukan. Fakta dan angka tidak akan berbohong dan tidak mampu berbohong.




1) Anggaran 61.3 peratus (17.35 juta orang) adalah ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA yang beragama Islam merupakan penduduk di negara ini. Berapa besar KUASA MEMBELI (purchasing power) ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA di Malaysia ?

2) 17.35 juta ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA yang beragama Islam membeli barangan dari puak-puak KIASU pada tahun 2010. Berapa banyak barangan yang dibeli dari puak-puak KIASU sejak 56 tahun yang lalu ?

3) Andaikan 17.35 juta ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA membeli barangan puak-puak KIASU pada tahun 2010 dalam anggaran RM 100 dalam sebulan. Dalam tempoh sebulan sahaja ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA berjaya memenuhkan KANTUNG puak-puak KIASU ini sejumlah RM 1.7 bilion. Dalam tempoh setahun ? RM 20.4 bilion.

4) Andaikan 17.35 juta ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA membeli barangan daripada kedai ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA. Kantung ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA boleh dipenuhi RM 20.4 BILION setahun.


Sudah nampak KUASA MEMBELI ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA yang beragama Islam di negara ini. Atau masih samar-samar lagi.

5) Andaikan setiap peniaga ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA ini MEMBAYAR zakat perniagaan pada kadar 2.5 peratus. RM 500 juta MAMPU DIJANA untuk membiayai dan membantu penduduk Islam yang memerlukan bantuan yang sewajarnya.

6) Kerajaan AKAN TETAP menerima jumlah CUKAI PENDAPATAN dan CUKAI PERNIAGAAN YANG SAMA dari kuasa membeli ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA.

"Keadaan tidak menentu dalam pasaran telah pulih semula selepas pilihan raya umum ke-13 kerana kerajaan penyandang telah menang dan kami menjangka kaunter terus meningkat dengan perlahan-lahan," kata Ketua Penyelidikan Inter-Pacific Research Sdn. Bhd., Pong Teng Siew.

7) Kempen BOIKOT BARANGAN CINA (BBC) Perkauman ? Pelabur Lari ? Jumlah PELABURAN yang masuk dan diterima oleh Kerajaan adalah hasil dasar dan polisi yang dilaksanakan. TIDAK ADA KENA MENGENA dengan kempen BOIKOT BARANGAN CINA (BBC). Pelabur bukan melihat KAUM sebagai pra-syarat untuk membuat pelaburan.




Tidak ada salahnya dengan kempen BOIKOT BARANGAN CINA (BBC). Atau yang terbaru yang dianggap lebih efektif kempen BUY CHINESE LAST (BCL).

KANTUNG yang masuk ke dalam kocek ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA lebih selamat daripada digunakan untuk oleh puak-puak KIASU menghancurkan KUASA POLITIK Orang Melayu dan Bumiputera dengan cara MENGGULINGKAN Kerajaan yang ditadbir oleh ORANG MELAYU.

ORANG MELAYU KENA AGRESIF DAN SERIUS ...

8) Orang Melayu dan Bumiputera perlu serius BERDIKARI dalam bidang ekonomi dan perniagaan dalam memenuhi KEPERLUAN penduduk Islam di negara ini.

9) Orang Melayu dan Bumiputera perlu serius MENGUASAI bidang-bidang yang telah dikuasai oleh puak-puak KIASU di negara ini.

10) Secara tidak langsung, PEMILIKAN EKUITI ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA akan meningkat. Secara tidak langsung juga membantu usaha Kerajaan dalam meningkatkan pemilikan ekuiti ini. ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA tidak perlu lagi bergantung harap kepada Kerajaan semata-mata.


Gerakan ini perlu dilakukan secara agresif dan serius. Bukan sekadar lafaz dimulut sahaja. Tidak ada masa lagi untuk retorik 'tanam tebu ditepi bibir' ... Sorry Brader, Time To Get Dead Serious !

Kesan jangka panjang ? Gerakan ini MAMPU MEWUJUDKAN rangkaian dan dan pengkalan perniagaan untuk umat Islam di Malaysia.

Sudah nampak KUASA MEMBELI ORANG MELAYU dan BUMIPUTERA yang beragama Islam di negara ini. Atau masih samar-samar lagi.

Dalam hal ini, Kerajaan jangan pula MAIN LEPAS TANGAN.

Perlu diingatkan, SOKONGAN dan UNDI ORANG MELAYU, BUMIPUTERA dan ORANG INDIA yang telah membolehkan Barisan Nasional MEMBENTUK kembali Kerajaan. Jangan lupa TUNAIKAN SOKONGAN yang diberikan. Terlalu banyak bentuk bantuan yang Kerajaan mampu lakukan.

Boikot Barangan Cina, Buy Chinese Last ... ORANG MELAYU, BUMIPUTERA KENA AGRESIF DAN SERIUS.

Persoalannya ... Sanggupkah Kita, Beranikah Kita.

Jangan terlalu banyak sangat komplen dan rungutan kalau TIDAK BERANI BERUBAH. Bila lagi NAK AJAR puak-puak KIASU ni ...



AMUKANMELAYU - Para BLOGGER's ISLAMELAYU telah memainkan peranannya, sebahagian dari ISLAMELAYU telah memainkan perananya, sebahagian dari pemimpin kecil telah memainkan peranannya, PEMIMPIN BESAR bagaimana? GURU UGAMA bagaimana? dan MIMBAR MASJID bagaimana?